abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23444732
NOOIT gedacht dat ik in dit subforum zou posten

Mijn zus is zwanger en zit nu in de 26e week. Zes maanden dus. En nu heeft ze een echo laten maken waarop het hoofd van het kindje zichtbaar is. Kei-leuk natuurlijk, maar zelf is ze nogal onzeker en ongerust over het volgende.

De doorsnede van het hoofdje is 5,5cm terwijl de omtrek 20 cm is. Ze denkt dat dit te weinig is, met name omdat de totale lengte van het kind al 30cm is.

Wie weet hier de gemiddelde hoofdafmetingen in de 26e week? Daarmee kan ik haar dan (hopelijk) geruststellen en kan ze gewoon verder genieten van haar zwangerschap.

Alvast heel erg bedankt want ze zit er echt erg mee!

Groetjes,

oom-in-wording Henk-Wim
pi_23445174
Henk-Wim, de omtrek/afmeting van het hoofdje ten opzichte van de lichaamslengte is eigenlijk niet zo relevant voor wat ik ervan begrepen heb. Of de afmetingen normaal zijn, weet ik niet helaas. Maar het lijkt mij dat als ze deze maten bij de echo hebben opgemeten ze het ook gezegd zouden hebben als het te veel afweek van de zwangerschapsduur. Dus zolang ze dat niet gezegd hebben hoeft je zus zich geen zorgen te maken.
  † In Memoriam † zaterdag 20 november 2004 @ 13:51:21 #3
43556 miss_dynastie
pi_23445492
Henk-Wim, waarom maakt ze zich zorgen? Als ik haar was zou ik ter geruststelling even de verloskundige bellen!! Gemiddeldes zeggen niet zoveel voor een leek, elk kindje is anders.
pi_23445669
Nou, ze hadden bij het 'weggaan' bij de dokter nog gevraagd: "Is er nog wat bijzonders ontdekt?"
Dokter: "...Neuh.... mwah, niet echt. Alleen dat het hoofdje wat achter blijft qua groei."

Verder zei hij dus ook nix. Is een klein hoofdje een kenmerk voor mongooltjes-kinderen?
  † In Memoriam † zaterdag 20 november 2004 @ 14:09:11 #5
43556 miss_dynastie
pi_23445841
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 13:59 schreef Henk-Wim het volgende:
Nou, ze hadden bij het 'weggaan' bij de dokter nog gevraagd: "Is er nog wat bijzonders ontdekt?"
Dokter: "...Neuh.... mwah, niet echt. Alleen dat het hoofdje wat achter blijft qua groei."

Verder zei hij dus ook nix. Is een klein hoofdje een kenmerk voor mongooltjes-kinderen?
Ik zou als ik haar was de vlos bellen. Dit is gewoon niet netjes. Ze kan aangeven dat ze onzeker is geworden door die opmerking.
  zaterdag 20 november 2004 @ 14:09:27 #6
103793 kozakken
Living the life
pi_23445847
Als de dokter het zo opmerkt zou 'ie eigenlijk ook een nieuwe afspraak gepland moeten hebben wanneer hij het helemaal niet vertrouwd.
Lijkt mij in ieder geval.
Maar ze kan altijd voor de zekerheid maandag even bellen om wat duidelijkheid te vragen. Dan hoort ze in ieder geval meer. Uit ervaring weet ik wel dat op het internet gaan zoeken vaak meer onrust dan gemak oplevert. (omdat je vnl alle enge dingen leest)
succes!
pi_23445875
Ik heb geen idee wat voor hoofdomtrek normaal is tijdens de zwangerschap.
Mijn dochtertje heeft ook een klein hoofd. Bij het CB meten ze telkens 2 of 3 keer . Bij de geboorte was de omtrek 35,5 cm en met 11 maanden 42,5 (bij mijn zoontje was dat resp. 37 cm. en 47,3 cm.)
Ze heeft gewoon een klein koppie en het schijnt ook aan de vorm te liggen. Ze mankeert helemaal niets en is een lekker vrolijke meid .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 20 november 2004 @ 15:55:03 #8
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23447825
zover ik weet trekken die verhoudingen nog wel bij aangezien baby niet "verhoudingsgewijs" is tot een aantal weken/maanden. ik weet alleen niet precies met welke week dat nou normaal zou moeten zijn ? ik zou me als ik haar was niet druk maken hoor, bij mij werd geconstateerd met 20 weken dat het buikje wel erg voor lag qua groei op de rest, inmiddels 33 weken en bekend dat beebje nu overal stevig is
  zaterdag 20 november 2004 @ 16:13:03 #9
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_23448165
Bij mijn vriendin werd ook tijdens een echo geconstateerd dat het hoofdje kleiner was dan gemiddeld. Heeft zich ook erg veel zorgen gemaakt. Inmiddels is ze de trotse moeder van een dochter. Het meisje heeft gemiddeld gezien een wat kleiner koppie, maar is kerngezond.
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_23449056
Thnx voor alle reacties, zal vandaag of morgen haar even op dit topic wijzen. Thnx!
  maandag 22 november 2004 @ 11:11:50 #11
103793 kozakken
Living the life
pi_23486999
Henk-Wim, heeft je zus nog gebeld?
pi_23487323
Nope, ze was wel redelijk 'gekalmeerd' door het verstrijken van de tijd (en daarmee het relativeren van de opmerking van de dokter). Daarbij dit topic en gewoon het nuchtere verstand gebruiken van 'idd, als er reden voor zou zijn, zou de dokter wel een vervolgafspraak hebben gemaakt'.

Ze heeft dus niet gebeld maar zal het wel aangeven bij het volgende bezoek. Want haar met zo'n halve indruk naar huis laten gaan, das gewoon niet goed.

Thnx jullie!
  maandag 22 november 2004 @ 11:35:32 #13
103793 kozakken
Living the life
pi_23487433
Fijn! Veel succes met je oompje-worden. (vertel je later bij de "trotse ooms en tantes" nog hoe het allemaal is afgelopen? )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')