abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1632858
Ik word vast verkeerd begreepen. Maar ik neem het risico maar.

Het is allemaal héél erg erg, maar zijn we niet een beetje door aan het slaan?

We zijn altijd zo VS-gefixeerd. Alles wat daar gebeurd is -ó-ó- belangrijk. Ik wil niet zeggen dat het niet erg is -in tegendeel. Het is echt heel erg erg.

Maar dit dan?
Er zijn een half jaar geleden bijna 20.000 mensen in India bij een aardbeving omgekomen (http://zoek.volkskrant.nl/artikel? text=Gujarat&FDOC=0&SORT=presence&PRD=10y&ED=%2A&ADOC=1). Dat is dan wel een natuurramp, maar het zijn wel twintigduizend (!!!) mensenlevens. Ik kan me niet herinneren dat we met heel de wereld daar ook maar 10 seconden voor stil zijn geweest. En nu gaan we de voetbal comptetities over de hele wereld stil leggen, prinsjesdag versoberen, concerten aflassen, met 'de hele wereld' 3 minuten stil zijn (+ treinen, taxi's, radio, tv, etc.)

Dat het in dit geval een aanslag betreft, werpt wel een heel ander licht op de zaak, maar waarom de hele dag SKY-radio-muziek op 538? Waarom de wereld 3 minuten stil leggen? Niet omdat het een aanslag betreft. Nee, omdat er duizenden mensen een afschuwelijke dood gestorven zijn.
Maar die 20.000 mensen in India dan? Zij zijn ook een verschikkelijke dood gestorven... maar zo'n aandacht hebben ze niet gekregen?

Kort om. Ofwel we zijn doorgeslagen, ofwel we zijn hypokriet. Als nu aandacht voor de gebeurtennissen van de afgelopen dagen rechtvaardig is, dan hebben we een half jaar geleden met heel de wereld het de Indiërs als "untermenschen" beschouwd.

Of zie ik het verkeerd?
  vrijdag 14 september 2001 @ 07:37:34 #2
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1632864
Nee.
Simpel hé?

[sarcasme]
De mensen in India hebben slechte PR.
De US is bijzonder, andere landen niet.
Wij zijn niet hypocriet, doorgeslagen helemaal niet.
[/sarcasme]

pi_1632878
Ik denk dat dat vooral het gevoel is van "De VS maakt deel uit het hét Westen" en daarom voelenj wij een verwantschap. Daarnaast speelt uiteraard ook mee dat je een dergelijke aanslag NIET in de VS verwacht.

Ik zou het dan ook niet hypocriet willen noemen, maar eerder de ruwe ontwaking uit een veilige droom waar veel mensen van geschrokken zijn: het kan overal gebeuren!

Verder krijgen de slachtoffers denk ik meer aandacht in plaats van de mensen in India omdat het hier een aanslag betreft. Of dat terecht is dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Voor mijn gevoel is het wel belangrijk om bij iets, wat door mensenlijk geweld wordt veroorzaakt, iets langer stil te staan.

Hmmzz....
  vrijdag 14 september 2001 @ 08:05:23 #4
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1632903
quote:
Ik zou het dan ook niet hypocriet willen noemen, maar eerder de ruwe ontwaking uit een veilige droom waar veel mensen van geschrokken zijn: het kan overal gebeuren!
Eerder het kan ONS ook overkomen.

Edit:
Daarom zijn de mensen zo geschrokken, omdat het voor hun ook eens (gevoelsmatig) dichtbij is.

[Dit bericht is gewijzigd door nipeng op 14-09-2001 08:42]

vrijdag 14 september 2001 @ 08:22:20 #5
10814 dalai-incognito
tijd voor een nieuwe crew
pi_1632938
geen 3 minuten stilte door mij hoe erg ook...
mensen deugen niet, jij misschien wel ook niet
pi_1632948
Dalai: Ik ben mee.

Omdat het ons kan overkomen gaan we 3 minuten alles stil leggen. Tuurlijk.... not

vrijdag 14 september 2001 @ 08:36:58 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1632956
Er waren drie redenen waarom de Indiase natuurramp minder aandacht kreeg:
1. Het was vlak na de brand in Volendam, persoonlijk vond ik India vele malen erger, maar we hebben hier nou eenmaal meer mensen die zich met andere Nederlanders beter identificeren.
2. Je hoort ook zelden van een vloedgolf die half Bangladesh plat legt. Waarom? Om dat het vrij vaak gebeurt. India ligt natuurlijk op een apart tectonisch vlak, aardbevingen zijn daar geen anomalie.
3. Hoe grof het ook is om te zeggen, die mensen in India zijn omgekomen. Die dingen gebeuren nou eenmaal, niet meer niet minder. De mensen in Amerika zijn allemaal zonder uitzondering vermoord, dus met voorbedachte rade gedood.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 14 september 2001 @ 08:44:38 #8
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1632970
Ik hou geen stilte om deze mensen te gedenken.
Ik gedenk ze op mijn eigen manier, daarbij heb ik niet specifiek stilte nodig.
pi_1633007
Bevrijdingsdag => 2 minuten stilte, zelfs na 50 jaar vrede.

Ik vind ,uit respect voor de doden die gevallen zijn tijdens WOII, max. 2 minuten stilte geoorloofd.

De emancipatie van de vrouw houdt op wanneer haar auto het begeeft.
pi_1633034
Maak me er enorm zorgen over idd, omdat het net zo goed in Nederland kan gebeuren. Vandaag zijn al mn homepages zwart (zoals http://members.ams.chello.nl/p.c.simonis) en om 12 uur zal ik een kaars aansteken voor de slachtoffers.

En ik hoop dat meer mensen erbij stil zullen staan, dat het dus ook net zo goed ons kan gebeuren

pi_1633040
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:11 schreef P.C.Simonis het volgende:
Maak me er enorm zorgen over idd, omdat het net zo goed in Nederland kan gebeuren. Vandaag zijn al mn homepages zwart (zoals http://members.ams.chello.nl/p.c.simonis) en om 12 uur zal ik een kaars aansteken voor de slachtoffers.

En ik hoop dat meer mensen erbij stil zullen staan, dat het dus ook net zo goed ons kan gebeuren

Dus eigenlijk doe je dit alles niet om de slachtoffers te herdenken, maar omdat het jou ook kan gebeuren?
pi_1633090
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 07:29 schreef BartF het volgende:
Ik word vast verkeerd begreepen. Maar ik neem het risico maar.

Het is allemaal héél erg erg, maar zijn we niet een beetje door aan het slaan?

We zijn altijd zo VS-gefixeerd. Alles wat daar gebeurd is -ó-ó- belangrijk. Ik wil niet zeggen dat het niet erg is -in tegendeel. Het is echt heel erg erg.

Maar dit dan?
Er zijn een half jaar geleden bijna 20.000 mensen in India bij een aardbeving omgekomen (http://zoek.volkskrant.nl/artikel? text=Gujarat&FDOC=0&SORT=presence&PRD=10y&ED=%2A&ADOC=1). Dat is dan wel een natuurramp, maar het zijn wel twintigduizend (!!!) mensenlevens. Ik kan me niet herinneren dat we met heel de wereld daar ook maar 10 seconden voor stil zijn geweest. En nu gaan we de voetbal comptetities over de hele wereld stil leggen, prinsjesdag versoberen, concerten aflassen, met 'de hele wereld' 3 minuten stil zijn (+ treinen, taxi's, radio, tv, etc.)

Dat het in dit geval een aanslag betreft, werpt wel een heel ander licht op de zaak, maar waarom de hele dag SKY-radio-muziek op 538? Waarom de wereld 3 minuten stil leggen? Niet omdat het een aanslag betreft. Nee, omdat er duizenden mensen een afschuwelijke dood gestorven zijn.
Maar die 20.000 mensen in India dan? Zij zijn ook een verschikkelijke dood gestorven... maar zo'n aandacht hebben ze niet gekregen?

Kort om. Ofwel we zijn doorgeslagen, ofwel we zijn hypokriet. Als nu aandacht voor de gebeurtennissen van de afgelopen dagen rechtvaardig is, dan hebben we een half jaar geleden met heel de wereld het de Indiërs als "untermenschen" beschouwd.

Of zie ik het verkeerd?
eikel... het is niet omdat het het probleem zou oplossen maar het is voor de slachtoffers en de familie daarvan.
pi_1633146
Cyberjoy;
Hallo,

ja, dat bedoel ik dus.

Als het is voor de slachtoffers en de familie daarvan, waarom nu dan ineens?!?
Even als voorbeeld die aardbeving in India. Heb jij ook maar 10 seconden stil gestaan met de mensen die gestikt zijn in de modder?

Kijk als je 3 minuten stil wilt zijn om duidelijk te maken dat je dit soort acties afwijst, kan ik het nog wel begrijpen. Maar niet zo hypocriet om dat er nu een paar duizend *Amerikanen* overleden zijn.

En 3 minuuten is VEEEEEL te lang.
De 2 minuten stilte op 4 mei voor mensen die hun leven gegeven hebben voor jouw vrijheid, is heel wat anders dan toevallige slachtoffers van een aanslag.

vrijdag 14 september 2001 @ 09:45:58 #14
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1633171
Ja onzinnig, nutteloos, hypocriet en valse schaamte.
Zo van 'kijk ons het eens erg vinden'.

Op me werk wordt ook 3 minuten stilte gehouden.
Nou ik doe er niet aan mee.

Hoe erg het ook is. Dit is nutteloze actie! Doe dan echt wat terug! Geef bloed, geld whatever.
Maar ga niet scheinheilig je geweten sussen met "ik heb ook wat gedaan, ik heb 3 minuten stilte gehouden". Weet je wat, ik hou wel 8 uur stilte, vanaf 2:00 tot 10:00 morgen okay?

Osama Bin Laden is een varken
  vrijdag 14 september 2001 @ 09:47:40 #15
10888 Kayuk
Home away from home
pi_1633180
quote:
Dank.
pi_1633215
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:31 schreef cyberjoy het volgende:

[..]

eikel... het is niet omdat het het probleem zou oplossen maar het is voor de slachtoffers en de familie daarvan.

En die mensen in India hebben natuurlijk geen familie.

Er is maar 1 reden dat we hierbij wel stilstaan en bij de grote andere rampen niet: Amerika heeft poen, en is dus ook belangrijk voor ons, 3e wereldlanden hebben geen poen en kunnen ons dus aan onze reet roesten.

Sad but true.

Unox, the worst operating system.
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:00:57 #17
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1633270
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:45 schreef HeindeKort het volgende:
Ja onzinnig, nutteloos, hypocriet en valse schaamte.
Zo van 'kijk ons het eens erg vinden'.

Hoe erg het ook is. Dit is nutteloze actie! Doe dan echt wat terug! Geef bloed, geld whatever.
Maar ga niet scheinheilig je geweten sussen met "ik heb ook wat gedaan, ik heb 3 minuten stilte gehouden". Weet je wat, ik hou wel 8 uur stilte, vanaf 2:00 tot 10:00 morgen okay?

Mee eens. Ik heb de afgelopen 3 dagen al op mijn eigen manier meegeleefd met die mensen, vooral omdat het zo'n mediatragedie was, je zag het gewoon op tv. Van india zag je nix... Medeleven met de mens heb ik wel, maar hypocriet is het wel, net als voor ieder "wissewasje" een stille tocht houden...

Wat positief is dat mensen collectief meedenken en dat houdt de boel scherp, het mag niet zomaar aan ons voorbij gaan en daarom is een officieel symbolische stilte van 3 minuten op zich gepast, of je er nou aan mee doet of niet.

met dodenherdenking herdenk ik de mensen die voor mijn vrijheid gestorven zijn... Deze keer doe ik ook mee aan de stilte, maar met andere gevoelens. Meer van "het kan mij ook overkomen" en dat is hypocriet van mij. Ik ben een mens.

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:02:34 #18
10152 Buffie
There is only one
pi_1633282
Prima dat er bij stilgestaan wordt, omdat het vreselijk is wat er gebeurd is, omdat het een moordaanslag is op duizenden mensen en omdat het ook ergens in Europa had kunnen gebeuren.

Maar drie minuten? Is eentje niet genoeg? Wil drie minuten zeggen dat dit nog erger is dat WOII omdat we daar 'maar' twee minuten stil voor zijn? En waar blijven al die minuten stilte voor slachtoffers van hongersnoden, aardbevingen, en overstromingen, waarbij vaak tien keer zo veel mensen omkomen als nu het geval is?

Dit neigt naar hypocrisie en schijnherdenking

Als chocola een man was, dan zou ik ermee trouwen
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:08:44 #19
1505 Lecy Luto
Bijna raak...........
pi_1633337
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 10:00 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]
Wat positief is dat mensen collectief meedenken en dat houdt de boel scherp, het mag niet zomaar aan ons voorbij gaan en daarom is een officieel symbolische stilte van 3 minuten op zich gepast, of je er nou aan mee doet of niet.

met dodenherdenking herdenk ik de mensen die voor mijn vrijheid gestorven zijn... Deze keer doe ik ook mee aan de stilte, maar met andere gevoelens. Meer van "het kan mij ook overkomen" en dat is hypocriet van mij. Ik ben een mens.

Mooi gezegd, sluit ik me helemaal bij aan.
pi_1633657
Die kaars is voor de overledenen, maar ook gaan m'n gedachtes er even naartoe. Met de gedachte, dat het overal in de westerse samenleving dus ook zou kunnen gebeuren. En overigens heb ik ook stil gestaan bij rampen als in de Bijlmer, Enschede en Volendam, dus waarom nu niet?
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:13 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Dus eigenlijk doe je dit alles niet om de slachtoffers te herdenken, maar omdat het jou ook kan gebeuren?

pi_1633781
Simonis:
Kijk, JIJ staat ergens voor. De rest is een gewoon een kudde schapen.
  vrijdag 14 september 2001 @ 11:05:47 #22
15090 ThinLizzy
Blij maar bezorgd
pi_1633837
Alles over de andere rampen is waar. Natuurlijk zijn daar ook heel veel mensen bij omgekomen. Helaas kreeg dat niet zo'n masale all-over-the-world aandacht. Maar dat betekent niet dat jij en ik er niet bij stil hoeven staan.

Of we nou met z'n allen vanmiddag 3 minuten stil zijn of dat je de slachtoffers op je eigen manier herdenkt, elke herdenking is waardevol.

Achteraf heeft iedereen gelijk
pi_1633842
Ik zal het mee maken, ik zit dan in de auto naar leeuwarden... dus ben ik zo ie zo al stil
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_1633934
Ik ben allesbehalve een blinde volgeling van het Amerikaanse beleid. Maar naast alle ellende die ze de laatste 50 jaar in de wereld teweeggebracht hebben en de soms stompzinnige leiders zit ik nu toch fijn mijn mening te verkondigen op het internet, in alle vrijheid. En dat heb ik voor een groot deel toch ook wel aan diezelfde Amerikanen te danken.

Daar wil ik wel 5 minuten stil voor zijn ja.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_1634132
Duurt lang hè, 3 minuten?

Vergeet je de volgende keer de mensen in Afrika, het Midden Oosten, Azië en ZUID Amerika niet?

pi_1634141
Was in Groningen iig stil.. Ik kijk hier uit over de Grote Markt, en de mensen stonden allemaal stil op staat gericht naar de Martinitoren. Op het moment dat de klok weer ging luiden, begon iedereen weer te lopen.. Een raar gezicht.
pi_1634145
Wat mooi die stilte ......
Wees aardig voor anderen en zij zullen ook aardig voor jou zijn
pi_1634146
Helaas hier niet iedereen op werk die stil was of even ging zitten.
Vind ik wel storend. Gingen gewoon door waar ze mee bezig waren of uit het raam kijken naar hoe de auto's op de A10 stil stonden. Irri.
Ik heb zelf naar Fok! zitten kijken.
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:07:44 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_1634147
Achter me in de collegezaal liepen een paar gewoon door te blèren, bah.
Nouja ik ben tenminste stil gebleven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:08:35 #30
989 Jeromar
Trots op NL (Bijna altijd)
pi_1634153
Sorry, Crosspost maar heeft iemand een screenshot van wat Fok! liet zien om 12:00 op de FP?
Je moet niks!
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:09:25 #32
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1634160
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:07 schreef awraeven het volgende:
Helaas hier niet iedereen op werk die stil was of even ging zitten.
Vind ik wel storend. Gingen gewoon door waar ze mee bezig waren
Hier ook.

Heb zelf in een vergaderzaaltje naar de TV gekeken.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:09:28 #33
10995 WasQ
Godmiljaar!!
pi_1634162
Erg indrukwekkend inderdaad. Ik zit hier met 2 man op kantoor, en dat was al mooi vond ik. Raar dat de radio gewoon weer begint. Op Yorin begonnen ze volgens mij na 2,5 minuut alweer, dat was minder. Maar goed, je kunt niet alles hebben.
Een minuut stilte voor een sportwedstrijd is ook altijd indrukwekkend, maar nu is waarschijnlijk 95 % van Nederland stil op hetzelfde moment... Een mooie gedachte
Doe maar jong ik heb toch geen muil!
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:10:12 #34
2603 Zusje
beroepsoptimist
pi_1634167
Ik vond de stilte erg mooi. Het gegeven dat er zo'n groot collectief gebaar werd gemaakt raakte me wel.
pi_1634170
Op mijn werk was het muis stil ik heb alleen 1 brommer gehoord en radio 2 op de achtergrond met het geluid van een duif die je hoorde vliegen .... Mooi heel erg mooi het mag wat mij betreft wel vaker 3 minuten stil zijn in de wereld ...
Wees aardig voor anderen en zij zullen ook aardig voor jou zijn
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:10:59 #36
11782 mad26
--==geen==--
pi_1634171
Voor dit soort dingen (en ik zie de gebeurtenissen in Amerika niet als buitengewoon ernstig) wordt normaliter 1 minuut stilte gehouden, geen 3.
Het doet me denken aan die Unox hamburgerreclame, waarin alles wat uit de US komt groter is ("Yeah, but our plates are muuuch bigger); de stilte heeft dus ook amerikaanse proporties aangenomen.
Vu ja dé, the odd feeling nothing has ever happened before...
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:11:05 #37
10995 WasQ
Godmiljaar!!
pi_1634172
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:09 schreef awraeven het volgende:
http://www.fokzine.net/~danny/herdenk.jpg
Prachtige foto... Echt geweldig!! Compliment voor de Fok!crew!!!!
pi_1634173
Ik wil even zeggen dat ik het 100% met BartF eens ben. Wat een hypocriete zooi. Gaan ze hier om mn werk net drie minuten naar buiten staan turen. Flikker toch op zeg.

Ik vind het heel erg wat er in de US is gebeurt, maar dit soort acties... Rampenfilms worden opeens niet uitgezonden, computerspelletjes waar terroristen in voorkomen worden uitgesteld, muziek op de radio wordt aangepast. Gaan we dat ook doen als het weer eens rellen is in Kosovo? Gaan we dan ook ophouden met het uitzenden van oorlogsfilms? Gaan we dan ook stilt houden? Iedereen weet het antwoord...

Alleen omdat het nu het "machtige en o zo mooie Amerika" is, maken we ons opeens druk met z'n allen.

Schijheilige hufters.

vrijdag 14 september 2001 @ 12:11:27 #39
989 Jeromar
Trots op NL (Bijna altijd)
pi_1634177
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:09 schreef WasQ het volgende:
Erg indrukwekkend inderdaad. Ik zit hier met 2 man op kantoor, en dat was al mooi vond ik. Raar dat de radio gewoon weer begint. Op Yorin begonnen ze volgens mij na 2,5 minuut alweer, dat was minder. Maar goed, je kunt niet alles hebben.
Een minuut stilte voor een sportwedstrijd is ook altijd indrukwekkend, maar nu is waarschijnlijk 95 % van Nederland stil op hetzelfde moment... Een mooie gedachte
Ik denk dat t niet uitmaakt of je nou 1 minuut of 3 minuten er bij stil staat.... ALS je er maar bij stil staat....
Je moet niks!
pi_1634179
Wij stonden net op de DAM en daar waren gewoon ontzettend veel mesnen terwijl dat niet afgesproken was Heel Mooi..............
pi_1634187
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:11 schreef Beem het volgende:
Ik wil even zeggen dat ik het 100% met BartF eens ben. Wat een hypocriete zooi. Gaan ze hier om mn werk net drie minuten naar buiten staan turen. Flikker toch op zeg.

Ik vind het heel erg wat er in de US is gebeurt, maar dit soort acties... Rampenfilms worden opeens niet uitgezonden, computerspelletjes waar terroristen in voorkomen worden uitgesteld, muziek op de radio wordt aangepast. Gaan we dat ook doen als het weer eens rellen is in Kosovo? Gaan we dan ook ophouden met het uitzenden van oorlogsfilms? Gaan we dan ook stilt houden? Iedereen weet het antwoord...

Alleen omdat het nu het "machtige en o zo mooie Amerika" is, maken we ons opeens druk met z'n allen.

Schijheilige hufters.

Tja... iedereen heeft een mening. Zal het respecteren maar ben het er niet mee eens.
pi_1634188
Indrukwekkend.......maar helaas dat het nodig is.

Er is pijn, maar we zullen niet breken !

:: Wookie, wookie, wookie :: <a href="http://Masselink.net" rel="nofollow" target="_blank">Koffie en meer...</a> ::
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:12:59 #43
10995 WasQ
Godmiljaar!!
pi_1634189
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:11 schreef Jeromar het volgende:

[..]

Ik denk dat t niet uitmaakt of je nou 1 minuut of 3 minuten er bij stil staat.... ALS je er maar bij stil staat....

Klopt, maar als je 3 minuten afspreekt moet je't ook doen. 1 of 3 maakt me niet zoveel uit. Ik snap wel dat ze in dit geval er langer bij stilstaan...
pi_1634190
Rond m'n school (in een industriegebied) kwamen veel mensen hun bedrijf uit en stonden gezamenlijk buiten 3 minuten stil.. In school hield iedereen zn mond en ook vrachtauto's, bussen en auto's bleven buiten 3 minuten stil staan voor de stoplichten.
pi_1634201
Gelukkig duurde het 3 minuten. Stond al 1 minuut naar de tv en naar buiten te kijken hoe stil het was tot ik mij bedacht dat die stilte bedoeld is voor meditatie ten bate van vrede en zielenrust. Zoals je tijdens het bidden niet mag rondkoekeloeren, of dingen gaan doen zodat ander worden afgeleid, zou er dus ook eigenlijk geen bewegend TVbeeld moeten zijn. Het is geen media-event maar een mediamiek- magie-event. De stilte is bedoeld voor een collectieve postivieve gedachtenstroom. Hopelijk brengt dit moment van stilte vrede. Miljoenen mensen hebben in elk geval een poging ondernomen. De sfeer in onzelf is al veranderd door dit moment van rust en overpeinzing.
pi_1634217
quote:

Schijheilige hufters.

Gewoon Respect noemen ze dat....... Kan jij nog wat van leren
pi_1634231
quote:
Ik wil even zeggen dat ik het 100% met BartF eens ben.
Ok, dan wil ik even zeggen dat ik het NIET met BartF en jou eens ben. Stelletje, stelletje...
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:20:46 #48
11782 mad26
--==geen==--
pi_1634237
Respect, ok. Maar ook consequent zijn. De aanslagen zijn verschrikkelijk, maar zijn ze dan verschrikkelijker dan aardbeving, overstroming, bijlmerramp, enschede, volendam?
Ik vind van niet, en toch wordt hier - aangespoord door de media - buitensporig moeilijk over gedaan.
pi_1634244
Ik geen respect?

Ik houd geen drie minuten stilte met de rest van de schapen. Ik betreur deze gebeurtenissen wel op mijn eigen manier.

De statement die ik probeer te maken is dat er regelmatig veel ergere dingen in deze wereld gebeuren waar geen mens bij stil staat. Is dat dan wel respect?

vrijdag 14 september 2001 @ 12:22:29 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_1634246
Ik vind van wel (reactie op mad26)

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 14-09-2001 12:23]

pi_1634250
Goed gezegd mad26
pi_1634259
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:17 schreef CoolMaZe het volgende:

[..]

Gewoon Respect noemen ze dat....... Kan jij nog wat van leren

Over respect gesproken... Ik ben dus WÉL 3 minuten stil geweest, uit resprect voor de mensen die graag 3 minuten bij deze elende stil wilden staan.

Waar ik me aan stoor, is dat nu er in de VS wat gebeurd er ineens op de grote trom geslagen moeten worden, en als er 3x zoveel doden ergens anders vallen, er geen 10 seconden medeleven af kunnen.

pi_1634268
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:20 schreef mad26 het volgende:
Respect, ok. Maar ook consequent zijn. De aanslagen zijn verschrikkelijk, maar zijn ze dan verschrikkelijker dan aardbeving, overstroming, bijlmerramp, enschede, volendam?
Ik vind van niet, en toch wordt hier - aangespoord door de media - buitensporig moeilijk over gedaan.
Ook voor de gebeurtenissen die jij hier opnoemt worden herdenkingen georganiseerd. Ik verwacht niet dat de hele wereld stil staat bij een cafe brand in volendam, hoe tragisch ook. Dinsdag zijn in een paar ogenblikken misschien wel 10.000 mensenlevens beeindigd. Dan maakt het niet meer uit of je pro, of contra Amerika bent, dan telt aleen dat feit nog maar. Kennelijk bestond er wereldwijd een behoefte om met z'n allen daar even bij stil te staan, een moment van bezinning, van gebed, als je wilt. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn. Dat is namelijk de kracht van de 'vrije wereld'. Maar een beetje respect voor degenen die dat wel willen doen, is op z'n plaats. Scheldpartijen zoals hierboven zijn behoorlijk misplaatst.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_1634272
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 07:29 schreef BartF het volgende:

Of zie ik het verkeerd?

niet echt, natuurlijk zijn rampen erg, het is verschrikkelijk wat er in India is gebeurd. Maar als ik live op TV een vliegtuig tegen een gebouw zie knallen en mensen naar beneden zie jumpen uit pure wanhoop, dan kan me dat meer schelen dan iets wat je in de krant leest over een ramp in India.

Het respectloze monsterlijke van deze ramp is wat dit aangrijpend maakt. Een ongeluk is een ongeluk, maar de aanslagen op het WTC zijn gewoon GEEN ongeluk. Dat mensen dit elkaar aan kunnen doen. Verschrikkelijk. Voor mijn part bleven we een half uur stil.

pi_1634273
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:24 schreef BartF het volgende:

[..]

Over respect gesproken... Ik ben dus WÉL 3 minuten stil geweest, uit resprect voor de mensen die graag 3 minuten bij deze elende stil wilden staan.

Waar ik me aan stoor, is dat nu er in de VS wat gebeurd er ineens op de grote trom geslagen moeten worden, en als er 3x zoveel doden ergens anders vallen, er geen 10 seconden medeleven af kunnen.

Zeik niet zo.
O+. Ripley. O+.
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:27:56 #56
10995 WasQ
Godmiljaar!!
pi_1634278
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:20 schreef mad26 het volgende:
Ik zie wel verschillen ja... Zeker met de 3 Nederlandse voorbeelden die je noemt. Met alle respect, maar dat is niets vergeleken met wat er in de VS is gebeurd. Ook toen is er gerouwd, ook toen is er stilte geweest. Maar vraag iemand buiten Nederland eens naar een van die drie rampen. Dan zijn ze het allemaal vergeten. Het zijn nationale rampen, wat er nu in de VS is gebeurd is internationaal. Ik denk dat we net niet alleen hebben stilgestaan bij de slachtoffers, maar ook bij de gevolgen die het zal hebben. Met een beetje pech zijn de slachtoffers die nu zijn gevallen nog maar het begin...
pi_1634287
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:08 schreef Jeromar het volgende:
Sorry, Crosspost maar heeft iemand een screenshot van wat Fok! liet zien om 12:00 op de FP?
pi_1634293
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:21 schreef Beem het volgende:
De statement die ik probeer te maken is dat er regelmatig veel ergere dingen in deze wereld gebeuren waar geen mens bij stil staat. Is dat dan wel respect?
Bestaat er dan iets ergers dan vermoord worden?
Niemand kan een anders gedachten afdwingen: ik bvb heb die 3 minuten stilte aangegrepen om te denken aan wereldwijde vrede. De USA-ramp is de aanleiding: dat zetje wat de mensen helaas blijkbaar nodig hadden om een paar minuten tot inkeer te komen. Het is een kans om aan te grijpen voor het herdenken van elke vermoorde. En de intense hoop uit te dragen dat er niet meer slachtoffers komen.
pi_1634299
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:27 schreef zodiakk het volgende:

[..]

niet echt, natuurlijk zijn rampen erg, het is verschrikkelijk wat er in India is gebeurd. Maar als ik live op TV een vliegtuig tegen een gebouw zie knallen en mensen naar beneden zie jumpen uit pure wanhoop, dan kan me dat meer schelen dan iets wat je in de krant leest over een ramp in India.

Het respectloze monsterlijke van deze ramp is wat dit aangrijpend maakt. Een ongeluk is een ongeluk, maar de aanslagen op het WTC zijn gewoon GEEN ongeluk. Dat mensen dit elkaar aan kunnen doen. Verschrikkelijk. Voor mijn part bleven we een half uur stil.

Amen.
pi_1634306
hey Beem

Nee weet je wat het probleem is, okee er gebeuren ergere dingen (kan me haast niet voorstellen maar oke)maar dit gaat de hele wereld aan ook de aankomende weken als er militaire acties komen dat is een feit. Een grote aardbeving okee maar dat treft niet de hele werled dit wel.... ik heb kennissen daar wonen die respecteren dit echt.... En als dat hier zou gebeuren zou het precies hetzelfde zijn daar gaat het om... En oke als je daar opmerkingen op hebt en dat je dat op je eigen manier verwerkt maar schrijf het dan niet zo

vrijdag 14 september 2001 @ 12:35:15 #61
11782 mad26
--==geen==--
pi_1634321
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:27 schreef WasQ het volgende:

Ik zie wel verschillen ja... Zeker met de 3 Nederlandse voorbeelden die je noemt. Met alle respect, maar dat is niets vergeleken met wat er in de VS is gebeurd. Ook toen is er gerouwd, ook toen is er stilte geweest. Maar vraag iemand buiten Nederland eens naar een van die drie rampen. Dan zijn ze het allemaal vergeten. Het zijn nationale rampen, wat er nu in de VS is gebeurd is internationaal. Ik denk dat we net niet alleen hebben stilgestaan bij de slachtoffers, maar ook bij de gevolgen die het zal hebben. Met een beetje pech zijn de slachtoffers die nu zijn gevallen nog maar het begin...

Waarom is een ramp schaalbaar? Waarom is het erger als duizenden mensen omkomen bij een terroristische aanslag in de VS, dan als honderden omkomen bij een vliegtuig in een woonflat, of tientallen bij een vuurwerkexplosie?
pi_1634324
Waarom houden we dan geen stilte voor bijv de oorlogsslachtoffers in het voormalig Joegoslavië? Dat vind ik veel erger. Daar zijn veel meer onschuldigen op veel brutre wijzen omgekomen.

Als je deze gebeurtenissen nodig had om tot bezinning te komen, om eindelijk eens na te denken over vrede, om even stil te staan bij alle slechte dingen in deze wereld, ben je dan niet een beetje heel erg naief? Dat je dit nodig hebt om dat in te zien?

pi_1634339
ik weet niet waar je bent geweest des tijds maar dat is zeker wel gebeurd we hebben 5 jaar lang of langer alles kunnen lezen over joegeslavie. Daar zijn ook zulke acties voor geweest dus.........................
pi_1634343
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:35 schreef Beem het volgende:
...
Als je deze gebeurtenissen nodig had om tot bezinning te komen, om eindelijk eens na te denken over vrede, om even stil te staan bij alle slechte dingen in deze wereld, ben je dan niet een beetje heel erg naief? Dat je dit nodig hebt om dat in te zien?
Het is nooit te laat.
pi_1634345
Ik vind het ook een beetje overtrokken om alleen voor dit 3 minuten stil te zijn.....
Maar is goed dat mensen eens stil staan en denken aan wat er met deze wereld gebeurt. Nadeel is alleen dat mensen niet verder kijken dan de VS terwijl er nog meer ellende in de wereld is....

Misschien gaan mensen nu bewuster leven omdat je ziet dat het afgelopen kan zijn voordat je hetzelf doorhebt......

You're damned if you do and you're damned if you don't....
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:38:59 #66
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1634353
iemand het recht te ontnemen om ergens even bij stil te staan, te overdenken welk leed is aangedaan en wat dit betekent voor de mensheid als geheel... tja mag je zelf weten hoor
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_1634357
He CoolMaze. Ik vind het vreselijk wat er gebeurt is. Mijn hart gaat uit naar iedereen die daar omgekomen is.

Maar ondertussen staat Bush op het punt om terug te slaan. Daar uit voorvloeiend gaan veel en veel meer onschuldige slachtoffers vallen. Wedden dat er niemand is die daar een minuutje stilte voor houdt? Dat vind ik erg.

pi_1634366
Ja je kan het ook zien dat die 3 minuten voor alles slachtoffers zijn door terreur..................
pi_1634367
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:39 schreef Beem het volgende:
Wedden dat er niemand is die daar een minuutje stilte voor houdt? Dat vind ik erg.
Wedden van wel?
Ik in ieder geval.
pi_1634375
hey beem

Ik snap jou ook wel maar Actie= Reactie
pi_1634376
Re: Niemand wordt dit recht ontnomen. Doe het alleen ook eens voor jezelf, als je niet wordt aangespoord door de media.
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:42:33 #72
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1634381
Jammer dat er nog mensen zijn die denken door zich af te zetten van alles wat op een of andere manier als schaapachtig of zelfs Amerikaans is andere mensen uit te schelden of te beledigen. Het ging hier om duizenden onschuldige slachtoffers die ineens van hun leven zijn beroofd. Moedwillig.
Aardbevingen en andere natuurrampen zijn vaak niet te voorkomen (nou ja, bomen kappen is niet slim in oogpunt met overstromingen), terroristische aanslagen en andere vormen van geweld, daar kunnen wij mensen WEL wat aan doen. En als zoiets dan toch gebeurd, dan wordt daar om gerouwd.
Dat het collectief gebeurde, vind ik naar mijn mening juist goed!
The Internets, I needs it..
  vrijdag 14 september 2001 @ 12:44:26 #73
10995 WasQ
Godmiljaar!!
pi_1634399
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:35 schreef mad26 het volgende:

[..]

Waarom is een ramp schaalbaar? Waarom is het erger als duizenden mensen omkomen bij een terroristische aanslag in de VS, dan als honderden omkomen bij een vliegtuig in een woonflat, of tientallen bij een vuurwerkexplosie?

Ten eerste het aantal slachtoffers. Als mijn huis morgen ontploft en er komen 5 mensen om het leven, is het logisch dat er geen wereldwijde stilte voor komt...
Ten tweede is het zo dat de twee voorbeelden die jij noemt niet opzettelijk en daardoor onvoorstelbaar gruwelijk zijn. Dat maakt in mijn ogen ook verschil.
pi_1634400
Jarno: Mooi!

CoolMaze: Wanneer gaat de wereld nou eens in zien dat het juist "Actie=Reactie" is wat alle ellende veroorzaakt? Actie is niet Reactie.

Just turn the other cheek.

pi_1634403
Ik wordt niet aangespoord door de media. Ik op de media niet alleen over dit maar in het algemeen.
pi_1634419
Ja dat veroorzaakt ellende maar dat was al zo toen de werled begon. Maar hoe zou jij het dan aanpakken...........
pi_1634425
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:13 schreef Halinalle het volgende:
Dat is best normaal hoor. Het verdriet, de woede, het onbegrip dat nu door velen gevoeld wordt is imo allemaal gebaseerd op inlevingsvermogen: "Stel je voor dat het mij zou overkomen..."

Dat is ook de reden waarom die persoonlijke verhalen van nabestaanden die nu zo in de media getoond worden zo diep raken. Hun verdriet refereert aan je eigen gevoelens: "My god, hoe zou ik me voelen als mijn geliefde/kind/familielid daar onder die puinhoop zou liggen..."

Edit: Zie nu pas dat dit topic uit 4 pagina's bestaat ipv eentje. Dus wellicht is hetgeen ik schreef allang door een ander gezegd...

[Dit bericht is gewijzigd door Moonah op 14-09-2001 12:48]

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_1634429
Even offtopic. Dus CoolMaze, jij hebt een hekel aan de media? Dus je kijkt geen tv? Je leest geen krant? En wat doe je hier dan op het forum?

Allemaal vormen van "de media".

pi_1634441
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 12:35 schreef Beem het volgende:
Als je deze gebeurtenissen nodig had om tot bezinning te komen, om eindelijk eens na te denken over vrede, om even stil te staan bij alle slechte dingen in deze wereld, ben je dan niet een beetje heel erg naief?
Een moment af te spreken om collectief op vrede te hopen is misschien naief. Nog naiever zijn de mensen die denken met wraak, vergelding en oorlog iets op te lossen.

Er is niet gezegd dat de herdenkers slechts 3 minuten herdenken maar ze deden het nu gezamelijk. Voor nabestaanden van welke moord dan ook is het hele leven verworden tot een grote lange herdenking.

pi_1634451
CoolMaze: Hoe ik het zou aanpakken? Geen idee. Ik ben geen wereldleider. Ik zou in ieder geval geen compleet land gaan bombarderen. Dan ben je namelijk net zo erg bezig als de terroristen zelf.
pi_1634455
Ja ik lees wel kranten kijk wel TV en ik zit ook op dit Forum so......... Ik zeg gewoon dat de media dingen vaak opblaast heb ik het nu niet over de ramp maar gewoon in het algemeen. DAT IS MIJN MENING. Vrijheid van meningsuiting snap je..........
pi_1634478
En nog iets, voor ons is het in ieder geval al anders dan in Amerika. Een vriend van mij had ik net aan de telefoon en hij zegt zelf ook dit kan je gewoon niet geloven hij zei "Ik stond op het gebouw van mijn werk 500 M verderop na de eerste crash en zag het 2 de vleigtuig er zo in knallen Dat kan je niet geloven dat zie je in films alleen.... Er lopen hier mensen rond met 3 foto's tegelijk "..................
  vrijdag 14 september 2001 @ 13:37:54 #83
7485 Lodi
Valt vrij :-)
pi_1634751
Zelf had ik ook wat moeite met de drie minuten stilte. Waarom drie minuten i.p.v. twee? Is dit erger dan alles waar we hiervoor bij hebben stilgestaan?

Ook vind ik het eigenlijk een gebrek aan respect voor alle andere slachtoffers van terrorisme. Waarom staan wij daar nooit bij stil.

Ik ben drie minuten stil gebleven uit respect. En heb voor mijzelf besloten dat ik die drie minuten ging gebruiken om stil te staan bij alle slachtoffers van al het terrorisme. Waar dan ook en wie dan ook.

Het is makkelijk om het niet te doen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 september 2001 @ 14:45:33 #84
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_1635310
Beter 3 minuten stil dan juichen op straat... Herdenken doe je uit respect voor de slachtoffers. Ik vond het in elk geval erg indrukwekkend om samen met mijn collega's 3 minuten stil te zijn.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_1635320
Was nog nooit zo snel van de trein naar de metro.

Best imposant dat heel Amsterdam CS stil was op een enkeling na. Ik heb niet 3 minuten stilgestaan bij het gebeuren van de US. Ik kijk naar beelden uit Ierland, de Balkan, Midden-Oosten, Spanje, etc etc etc. Daar gebeurd hetzelfde al veeeel meer jaren, en daarvoor houden we ook niet 3 minuten stilte.
Ik liep door CS met mijn MD op en ben rustig naar de metro gelopen.

pi_1636505
<quote>
Ik denk dat dat vooral het gevoel is van "De VS maakt deel uit het hét Westen" en daarom voelen wij een verwantschap. Daarnaast speelt uiteraard ook mee dat je een dergelijke aanslag NIET in de VS verwacht.
<unquote>

Normaal gesproken zijn het die gekken Amerikanen met hun doodstraf/oorlogen/anti drugsbeleid.. anti dit anti dat..
En nu zijn we ineens broers?? dacht het niet!
Alleen omdat ze daar ook soortgelijke huisje boompje beesje hebben/of "rijk" zijn zoals wij? wil niet zeggen dat we hetzelfde zijn/denken ect.. of daaraan verwant zijn, voelen ok, na al die Amerikaanse films..

Niet verwacht? hahahahahahahahaha... nog ff
De macht die ze hebben als land is naar hun hoofd gestegen!, dachten ze nou echt dat er niets zou gebeuren terwijl de regering ieder die wil loopt uit te dagen als een dolle pitbull? of het supporten hiervan?? (israel)
Met een beetje ongeluk had China dit op zn naam kunnen hebben pas geleden... en waarvoor?

[Dit bericht is gewijzigd door Porto op 14-09-2001 17:59]

pi_1638480
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 16:43 schreef Porto het volgende:
<quote>
Ik denk dat dat vooral het gevoel is van "De VS maakt deel uit het hét Westen" en daarom voelen wij een verwantschap. Daarnaast speelt uiteraard ook mee dat je een dergelijke aanslag NIET in de VS verwacht.
<unquote>
Dit kan je doen met
code:
[quote]
Dit is een quote leuk he :)
[/quote]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')