abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23419856
Deel 3 over deze geniale gitarist! Voor diegene die hem niet kennen, het is de gitarist van de Red Hot Chili Peppers die momenteel ook hard werkt aan z'n solocarrière

Deel 1:John Frusciante (gitarist van de 'Peppers')
Deel 2:John Frusciante deel #2

De meeste zullen zijn levensverhaal wel al kennen, maar voor diegene die het nog niet kennen, even een introductie:

John Anthony Frusciante (Froo-shon-tay) werd in New York geboren op 5 maart 1970. Hij groeide daar op al gitaar spelend en masturberend. Hij speelde voornamelijk muziek van Frank Zappa en Jimi Hendrix tot soms wel 15 uur per dag.
John zag op 15 jarige leeftijd de RHCP spelen in het Variety Arts Center in LA en was direct verkocht. Iets wat later zijn leven veranderde. "Vanaf dat moment was hun muziek alles voor me".

Op 16 jarige leeftijd besloot hij uit huis te gaan en een appartement in LA te zoeken om daar een baan te vinden. Op een gegeven moment stond hij in de rij om auditie te doen voor Frank Zappa's band, maar vanwege de zenuwen verliet hij de audities toen hij in die rij stond.
Vlak voor de deur van Hillel Slovak vroeg Hillel aan John of hij nog steeds een fan zou zijn als de band populair werd. "Nee", zei John, "Dat zou alles verpesten. Het beste van jullie is dat jullie niet populair zijn".

Een rare foto van John uit de begintijd (1988)

In 1988 werd John door Flea gevraagd om auditie te doen om Hillel Slovak (welke was overleden aan een overdosis heroine) te vervangen. John deed dat en werd aangenomen bij de band. Ze maakten toen Mothers Milk wat nog niet de echte doorbraak werd, maar vanaf dat moment werden de RHCP steeds populairder.

Het echt succes bleef uit tot het legendarische album Blood Sugar Sex Magik uit 1991. John dacht aan Hillel's woorden en deze zaten hem behoorlijk dwars. Uiteindelijk stapte hij plotseling tijdens de Japanse tour in 1992 uit de band, de andere bandleden verbijsterd achterlatend.

John tijdens de Blood Sugar Sex Magik Tour (1992)

Op dat moment begon de grote zwarte periode uit z'n leven. Hij was zwaar verslaafd aan heroine en cocaine. Iets wat hem in 1997 bijna z'n leven kostte. In die tijd maakte hij 2 solo cd's. De 1e was het legendarische album Niandra LaDes & Usually Just A T-shirt die opgenomen was tijdens de BSSM sessies. In 1997 bracht hij Smile From The Streets You Hold uit. De cd is erg donker en bepaald niet toegankelijk voor mensen die niet weten in wat voor een fase hij zat. De cd was puur voor het geld uitgebracht, zodat hij daar drugs van kon kopen. Later heeft John alle cd's van Smile From The Streets You Hold uit de handel genomen omdat hij vond dat het niet hoorde wat hij had gedaan. De VPRO heeft in 1994 nog een docu uitgezonden over John. Iedereen die het interview van de verwaarloosde gitarist zag was geschokt.

John tijdens z'n slechte tijd (1994)

Vanaf dat moment is hij in een afkickcentrum beland waar hij succesvol afkickte. Totaal herboren werd hij door Anthony gevraagd om zich weer terug te komen ijn de band wat ook gebeurde in juni 1998. De band die net een maand eerder de vervanger van John, Dave Navarro, de deur hadden gewezen kreeg de magie en chemie weer terug. Dat blijkt wel uit de super comeback met het album Californication.

John tijdens de Californication Tour

In 2001 brengt John een nieuwe solo cd uit: To Record Only Water For Ten Days. Deze cd is anders dan de vorige 2 en John begint hierop beter te zingen. De verbeterde zang van hem is ook goed te horen in het in 2002 uitgebrachte RHCP album By The Way.

Fans van z'n solowerk moesten lang wachten voordat er weer een nieuw album uit kwam. Maar in februari 2004 was het dan zover; Shadows Collide With People kwam uit. Een heus studio album! Deze keer een album zonder drumcomputer maar met echte drums, gespeeld door RHCP drummer Chad. Ook zijn goede vriend Josh Klinghoffer werkte mee aan dit album (gitaar, zang, bas, percussie, syntesizer...)

Voor diegene die dachten dat ze nog lang moesten wachten op een vervolg had John een verrassing. Wat bleek, John besloot in 2004 nog 6 albums (jawel 6!) uit te brengen. Het eerste van de 6 albums was genaamd The Will To Death en dat kwam in juni uit. Dit was een album gemaakt door John en Josh.
In augustus werd het album Ataxia - Automatic Writing uitgebracht, een experimenteel album waarop John samenwerkt met Joe Lally (van Fugazi) en wederom met Josh.
De DC EP werd in september uitgebracht, zoals de naam al zegt is het een EP met 4 nummers.
In oktober kwam het album Inside of Emptiness uit, wederom een dijk van een album! Verder komen er in 2004 nog deze albums uit: A Sphere in the Heart of Silence en Curtains.

Solowerk

Niandra LaDes & Usually Just a T-Shirt (1994)

Smile From The Streets You Hold (1997)

To Record Only Water For Ten Days (1999)

Shadows Collide With People (2004)

The Will To Death (2004)

Ataxia - Automatic Writing (2004)

DC EP (2004)

Inside of Emptiness (2004)

A Sphere in the Heart of Silence (2004)

Curtains (2004)

John met de RHCP

Mother's Milk (1988)

Blood Sugar Sex Magik (1991)

Californication (1999)

By The Way (2002)

Websites
www.johnfrusciante.com
www.redhotchilipeppers.com
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_23419870
Zo dat was toch wel een half uurtje werk
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_23422090
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 10:03 schreef Dezz het volgende:
Zo dat was toch wel een half uurtje werk
Goed werk!! Goede opening . Wie gaat er nog meer naar de Mars Volta op 23 februari!? En volgende week is het weer zover, een nieuwe solo-plaat van John Frusciante!! Ik ben benieuwd,Het zal lekker experimenteel zijn!
pi_23422233
top openingspost!
pi_23465566
mooie op
ben ook erg benieuwd naar zn nieuwe albums
"If the last Pope was called JOHN PAUL, the new one shoulda been called GEORGE RINGO."
- Noel Gallagher
pi_23479055
Goeie OP. Mooi doorgeborduurd op mijn beginsel

Ik zag op NLStore dat Sphere op 3 december uitkomt. Duurt dus weer iets langer.

Ik ga ook naar TMV. Ben erg benieuwd.
pi_23480294
A Sphere In The Heart Of Silence Samples:

http://music.msn.com/album/?album=39363768

Klinkt erg nice allemaal!

BTW releasejaar bij To Record Only is fout in de openingspost moet 2001 zijn.

en nu ik toch bezig ben misschien is the brown bunny ook wel handig om erbij te vermelden.

pi_23538743
ik ben nu the sphere in the heart of silence aan het luisteren, en het is weer totaal wat anders.. de eerste 6 nummers zijn eigenlijk vrij electronisch, het klinkt wel apart, maar wel goed
"If the last Pope was called JOHN PAUL, the new one shoulda been called GEORGE RINGO."
- Noel Gallagher
  woensdag 24 november 2004 @ 12:46:26 #9
33733 IsaacD
Gevaarlijk exemplarisch
pi_23538881
Mooie openingspost!

[Mierenneukmode]
Maar John werd toch echt door Flea terug bij de band gevraagd en niet door Anthony (uiteraard wel in overleg met de rest van de band )
[/Mierenneukmode]
Make waaaaaaaaaay for the firetruck!
pi_23541531
quote:
Op woensdag 24 november 2004 12:46 schreef IsaacD het volgende:
Mooie openingspost!

[Mierenneukmode]
Maar John werd toch echt door Flea terug bij de band gevraagd en niet door Anthony (uiteraard wel in overleg met de rest van de band )
[/Mierenneukmode]
Anthony kwam John toch een keer opzoeken en toen vroeg hij toch aan John om terug te komen in de band??
pi_23541624
quote:
Op woensdag 24 november 2004 14:49 schreef Dezz het volgende:

[..]

Anthony kwam John toch een keer opzoeken en toen vroeg hij toch aan John om terug te komen in de band??
Dat was toch echt Flea. Het staat geloof ik ook in Anthony's autobiografie.
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
pi_23546011
quote:
Op woensdag 24 november 2004 12:37 schreef thomasss het volgende:
ik ben nu the sphere in the heart of silence aan het luisteren, en het is weer totaal wat anders.. de eerste 6 nummers zijn eigenlijk vrij electronisch, het klinkt wel apart, maar wel goed
'

Wow, hoe kom je daar nu al aan?? Kan ik de nummers misschien van jou krijgen voordat ik de CD gevonden heb?? .
pi_23547809
quote:
Op woensdag 24 november 2004 17:37 schreef sankarst het volgende:

[..]

'

Wow, hoe kom je daar nu al aan?? Kan ik de nummers misschien van jou krijgen voordat ik de CD gevonden heb?? .
Je kan hem alwel downloaden (0,99 cent op msn site) of streamen (0,01 cent op msn site).
pi_23552187
quote:
Op woensdag 24 november 2004 14:53 schreef Gyan het volgende:

[..]

Dat was toch echt Flea. Het staat geloof ik ook in Anthony's autobiografie.
Klopt idd, foutje, vergeef me
pi_23554144
Inside of Emptiness vandaag eindelijk gekocht. Ga hem zo luisteren
Unspoken words were understood
pi_23563598
ik heb net ASITHOS gedowloaded op Msn, hhhmmm niet echt mijn ding. Doe mij maar TWTD of IOE. En ik wil meer John horen in plaats van Josh. Maar het is een leuk tussendoortje tijdens het wachten op een geweldig acoustisch album!
pi_23645517
Heb het album gister gedownload (mag niet zeggen waar helaas anders wordt oom fok! boos). Damn wat een goed album!
pi_23651109
Ik heb gisteren Curtains en A Sphere in the Heart of Silence besteld, 3 december heb ik ze binnen
pi_23689409
quote:
Op maandag 29 november 2004 19:30 schreef Dezz het volgende:
Ik heb gisteren Curtains en A Sphere in the Heart of Silence besteld, 3 december heb ik ze binnen
Hoop je. Want Curtains is volgens de officiele site uitgesteld tot 25 januari
pi_23695988
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:01 schreef _Flea_ het volgende:

[..]

Hoop je. Want Curtains is volgens de officiele site uitgesteld tot 25 januari
Ik zie het nu ook kut zeg
pi_23782174
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:05 schreef Dezz het volgende:

[..]

Ik zie het nu ook kut zeg
Hij komt nu echt pas op 25 januari uit

Maar ik vind A Sphere eigenlijk geen leuk album. Te electronisch.
Er staan wel wat leuke nummers op. Nr 1 is een van m'n favorieten. Maar My Life is ook super.

Hopelijk wordt Curtains beter.
pi_23788282
Je verliest John even een paar weekjes uit het oog, en mist gelijk 3 albums.. Geweldig
Victory is mine!!
pi_23792960
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:15 schreef _Flea_ het volgende:

[..]

Hij komt nu echt pas op 25 januari uit

Maar ik vind A Sphere eigenlijk geen leuk album. Te electronisch.
Er staan wel wat leuke nummers op. Nr 1 is een van m'n favorieten. Maar My Life is ook super.

Hopelijk wordt Curtains beter.
Ik vind het wel lekker klinken ofzich, vooral nummer 2
pi_23797886
quote:
Op maandag 6 december 2004 08:13 schreef Dezz het volgende:

[..]

Ik vind het wel lekker klinken ofzich, vooral nummer 2
Smaken verschillen opzich, vooral met dit album merkbaar als je de forums afstruind. Ikzelf vind dit een fantastisch album mijn favoriet van iig de record collection serie tot nu toe.
pi_23802489
quote:
Op maandag 6 december 2004 13:28 schreef Shogo het volgende:

[..]

Smaken verschillen opzich, vooral met dit album merkbaar als je de forums afstruind. Ikzelf vind dit een fantastisch album mijn favoriet van iig de record collection serie tot nu toe.
Ik mij dus niet voorstellen dat dit iemands favoriet kan zijn als hij TWTD en IOE heeft geluisterd, maarja zoals je al zei: smaken verschillen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')