abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25760789
Ik moet binnenkort een bruiloft fotograferen en ik zit een klein beetje met het volgende. Ik snap nog niet alles van flitsen.
- hoe zorg dat je geen slagschaduw krijgt?
- ik heb een omnibounce maar moet ik die er nou wel op doen of beter van niet?

Eigenlijk zijn gewoon alle algemene flitstips welkom ...
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:47:08 #52
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25761162
Je hebt geen schaduwen als het licht vanuit een hoek komt, waardoor je de schaduwen niet op de foto hebt. Bijvoorbeeld, komt al het licht van boven en jij fotografeert van voren (zonder flits), dan komen de schaduwen op de grond en heb je die dus niet op de foto staan.

Moet je gaan flitsen (omdat er weinig licht is, of je wil invullen met je flits), dan kun je op achtergronden e.d. schaduwen krijgen. Met een omnibounce verspreid je het licht, komt het licht niet zo heel duidelijk van een puntbron (zoals bij een flits zonder bouncer) en worden de schaduwen zachter. Als je echt met meerdere lichtbronnen gaat werken kun je schaduwen op achtergronden helemaal voorkomen, met een bouncer kun je redelijk mooi resultaat krijgen als je een plafond hebt, waartegen je kunt flitsen (door je flitser dus omhoog te kantelen).

Mijn ervaring is overigens dat bij mensen fotograferen een omnibounce mooiere foto's geeft door het verspreide licht, maar ook zonder bouncer (soms moet je wel, zie een paar posts terug) kun je natuurlijk mooie foto's maken.

Dus, algemeen: probeer zoveel mogelijk via een plafond o.i.d. te flitsen zodat het licht van boven komt en je veel natuurlijkere foto's krijgt, zonder scherpe schaduwen. Dat, en een camera/flitser met TTL, en je moet zonder al te veel kennis al een heel eind komen
pi_25761509
Erg toevallig dat dit topic ineens weer in mijn MyAT staat, aangezien ik vandaag een flitser heb gekocht!
Een 'National PE-3050' maar liefst. Voor 10 euro.

Monsterlijk.
  FOK!fotograaf zaterdag 26 maart 2005 @ 20:09:02 #54
73911 ultra_ivo
pi_25764893
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 18:01 schreef skiczukie het volgende:
Monsterlijk.
Valt nog best mee hoor.
De Metz 45 CT 5 ziet er nog monsterlijker uit.
En dan zijn er ook nog mensen met een CT 60 met externe accu. Dat zijn helemaal lichtorgels.
pi_25765750
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 20:09 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Valt nog best mee hoor.
De Metz 45 CT 5 ziet er nog monsterlijker uit.
En dan zijn er ook nog mensen met een CT 60 met externe accu. Dat zijn helemaal lichtorgels.
Voor mij is het monsterlijk genoeg.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 20:42:13 #56
79550 Ymke
your ghost
pi_25765786
Voor mij is die ook indrukwekkend genoeg hoor
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  FOK!fotograaf zaterdag 26 maart 2005 @ 22:03:26 #57
73911 ultra_ivo
pi_25767873
't is maar wat je gewend bent
En dan heb ik nog niet eens de nieuwe constructie van Ouwesok gezien. Speciaal gemaakt voor het roosteren van vlinders en andere insecten.
  zondag 15 mei 2005 @ 19:56:04 #58
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_27033607
Okee, na m'n aderlating in de vorm van een duur objectief is het tijd om te gaan kijken naar een nieuwe flitser. Niet voor nu, althans ik verwacht er nog even geen geld voor te hebben, maar je weet nooit waar je tegenaan loopt dus is het wel alvast handig om te weten wat ik wil.

Ik zoek een flitser voor mijn Canon EOS 350D. Aangezien ik die vooral zal gaan gebruiken om mensen op redelijk korte afstand te gaan fotograferen, zoek ik een flitser waarvan de kop zowel in de hoogte als in de breedte is te draaien. Dit idee dus:

Ik heb al wat rond zitten lezen en tot nu toe kom ik eigenlijk bij twee apparaten uit, de Canon Speedlite 550EX en de Metz Mecablitz 54 MZ-4. Ik heb wat reviews gelezen op fredmiranda.com en naar aanleiding daarvan neig ik naar de Metz. De Metz kost 339 euro, de Canon 295 euro, bij Foto Konijnenberg.

Tips, suggesties, info, alles is welkom.
pi_27033850
quote:
Op zondag 15 mei 2005 19:56 schreef TripleM het volgende:
De Metz kost 339 euro, de Canon 295 euro, bij Foto Konijnenberg.

Tips, suggesties, info, alles is welkom.
Ik zou eens op ebay kijken dan toch. Kun je een stuk goedkoper slagen. Mijn Metz 44 heb ik veel goedkoper kunnen verkrijgen, dan in een normale NL winkel. Die Metz flitsers worden vaak door Duitse verkopers aangeboden. Ik heb de mijne dus ook uit Duitsland (via ebay) en zo ook andere aankopen gedaan bij serieuze Duitse aanbieders.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 22:36:53 #60
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28319508
Ik heb vandaag mijn Metz 54-MZ4 (met Canon adapter) binnengekregen, dus heel enthousiast op m'n Canon 350D geschroefd, op TTL gezet en *klik*. Een groot wit vlak op m'n scherm. Na wat proberen krijg ik E-TTL niet aan de praat (hoewel de camera het ondersteunt, de flitser het ondersteunt) en ook in gewoon TTL krijg ik er geen fatsoenlijke foto mee gemaakt. De flitser neemt echter wel de diafragma en zoomstand over, dus iets gaat er wel okee. Ik kan de flitser wel op automatisch zetten, maar daar heb ik geen dure Metz voor gekocht. Ik wil E-TTL.

Probleem is nu dat ik niet weet wat ik moet doen. Ik weet niet of ik wat fout doe, al kan ik het me niet voorstellen; instellen van E-TTL heb ik gewoon volgens de gebruiksaanwijzing gedaan en E-TTL is gewoon geen optie die ik kan kiezen, wat wil zeggen dat het niet wordt ondersteund. Op m'n camera is niks in te stellen m.b.t. externe flitsers dus ook dat kan het niet zijn.

Waarom werkt ie niet goed in TTL? (Ik krijg in het display een afstand te zien die niet klopt, waardoor de flits waarschijnlijk vol afgaat, met knipperende overburen als resultaat) En waarom werkt E-TTL helemaal niet?

Ik heb het ding bij Kamera Express gekocht, maar ik weet dus niet goed wat ik moet doen. Als ik het ding retour wil sturen rekenen ze een percentage (want ik heb het ding gebruikt), bovendien geldt het recht van retour officieel alleen voor particuliere bestellingen en ik heb de bestelling laten plaatsivnden op naam van het bedrijf waar m'n vader werkt (en dus staat de bedrijfsnaam ook boven die factuur).

Kortom, een vette baalavond terwijl ik zo blij was met m'n flitser van nota bene bijna 350 euro Iemand tips, adviezen?
  dinsdag 28 juni 2005 @ 23:31:17 #61
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_28321584
Wees blij, bij jou flits het nog. De flitser die ik bij mijn EOS300 heb is ook een TTL. Die werkt ook niet op mijn EOS300D. Zelfde schoen, maar geen flits te bekennen.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  woensdag 29 juni 2005 @ 00:10:40 #62
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28323023
Ja maar no way dat ik 340 euro heb betaald voor een flitser die ik alleen op de automaat kan gebruiken. Morgen maar gewoon bellen met Kamera Express denk ik, en vragen wat ze voor me kunnen doen. De service daar schijnt erg goed te zijn, dus we zullen zien.
pi_28323509
Ik heb een canon flits, een MR14-EX maar ik snap ook niet echt goed hoe alles precies werkt. Is het zo dat je met flits altijd een vaste sluitertijd krijgt als je in P-mode staat? Welke stand is het makkelijks om met een flits te werken? (Hoe) kan je in Manueel (en flits op auto) de belichting controleren?
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_28324259
Canons in Av-stand zetten. Diafragma vervolgens zelf aanpassen en sluitertijd + flits zoekt de camera zelf lekker uit. Als je dan nog een overbelichte plaat krijgt dan is er of wat mis met je camera of met je flitsert. In M-stand flitsen kan overigens ook makkelijk op dezelfde manier. Kun je tevens nog je sluitertijd varieren.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_28324416
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 00:52 schreef American_Nightmare het volgende:
Canons in Av-stand zetten. Diafragma vervolgens zelf aanpassen en sluitertijd + flits zoekt de camera zelf lekker uit. Als je dan nog een overbelichte plaat krijgt dan is er of wat mis met je camera of met je flitsert. In M-stand flitsen kan overigens ook makkelijk op dezelfde manier. Kun je tevens nog je sluitertijd varieren.
Maar als je dan de sluitertijd ook nog aanpast kan je soms onderbelichte foto's hebben.? Is het gokken dan in de M-stand of moet je een externe lichtmeter nemen en kijken hoeveel licht de flits geeft? Als ik in M-stand gewoon de belichting volg van de camera, is die zonder rekening te houden met de flits, en krijg'k overbelichte foto's.
Ik werk daarom gewoon in de P-stand op 1/60, maar ik vind dat te langzaam om goede macro's te maken van mieren. Die beesten bewegen echt veel sneller dan dat.
pi_28324505
Ik kan kiezen wat ik wil.. van 1/200, tot 2 seconden. De TTL moet ervoor zorgen dat de foto juist belicht wordt. Je kan dit nog wel beinvloeden door FEC (Flash Exposure Compensation).

Welke camera heb je? De digitale serie van Canon werkt alleen met de speedlight-serie volgens mij. Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG ST.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_28324850
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 01:02 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik kan kiezen wat ik wil.. van 1/200, tot 2 seconden. De TTL moet ervoor zorgen dat de foto juist belicht wordt. Je kan dit nog wel beinvloeden door FEC (Flash Exposure Compensation).

Welke camera heb je? De digitale serie van Canon werkt alleen met de speedlight-serie volgens mij. Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG ST.
300D en ik heb een een MR-14EX ringlite van canon (waar helaas weinig info over te vinden is)
pi_28324879
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 22:36 schreef TripleM het volgende:

Ik heb het ding bij Kamera Express gekocht, maar ik weet dus niet goed wat ik moet doen. Als ik het ding retour wil sturen rekenen ze een percentage (want ik heb het ding gebruikt), bovendien geldt het recht van retour officieel alleen voor particuliere bestellingen en ik heb de bestelling laten plaatsivnden op naam van het bedrijf waar m'n vader werkt (en dus staat de bedrijfsnaam ook boven die factuur).
dat probeerden ze bij mij ook...
percentage rekenen, zijn ze gek ofzo..
ik heb ze toen gewoon voorzichtig duidelijk gemaakt dat ik de wet aan mijn kant heb (je moet op z'n minst kunnen ruilen binnen 8 dagen) en dat ik ook nog eens ontzettend boos zou worden als ze het uberhaupt zouden proberen
sterker nog, ik was het garantie papiertje al kwijtgeraakt dus in principe was het product ook niet meer compleet
blijkbaar kwam ik toch overtuigend over

gewoon zeggen dat je een andere flitser wilt die wel doet wat jij wil

overigens had ik wel als particulier gekocht maar het lijkt mij dat je ook als bedrijf moet kunnen ruilen...
gewoon lekker moeilijk doen
pi_28324979
Vreemd.. dat zou volgens mij gewoon moeten werken (EX-serie). Toen ik m'n 300D had, had ik wel die firmware hack erop staan. Dan kun je Flash sync vastzetten op 1/200 in Av mode. Dan heb je in Av mode dus altijd 1/200 sluitertijd en TTL doet de rest. Volgens mij werkte ik er zo mee toen.
pi_28325030
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 01:25 schreef American_Nightmare het volgende:
Vreemd.. dat zou volgens mij gewoon moeten werken (EX-serie). Toen ik m'n 300D had, had ik wel die firmware hack erop staan. Dan kun je Flash sync vastzetten op 1/200 in Av mode. Dan heb je in Av mode dus altijd 1/200 sluitertijd en TTL doet de rest. Volgens mij werkte ik er zo mee toen.
Dat lukte me wel, maar ik kreeg af en toe onderbelichte foto's op die manier. Ik vind het ook vreemd.
pi_28346255
Volgens mij werkt het bij moderne canons als volgt:

in Av: afhankelijk van de camera kun je 1/x-sync (1/200 of 1/250 of 1/500 s) krijgen of een waarde die de camera zelf verzint. Dat kun je instellen met custom functions (op 10D in ieder geval). De sluitertijd die de camera zelf verzint is 1 stop onder de waarde die de camera zou kiezen als de flits uit zou staan. Dus als de ideale belichting voor een voorwerp 1/100 s zou zijn bij f/8 wordt dat met flits 1/200 s bij f/8. De flits zorgt dan voor de andere helft van het licht. Dus het flitslicht is even "fel" als het omgevingslicht.
Vervolgens kunt je die verhouding nog veranderen met de FEC (flash exposure compensation), dus bijna alleen maar flitslicht (FEC op +2) tot bijna alleen maar omgevingslicht en een kleine invulflits (FEC op -2 stops).

in M: stel een willekeurige sluitertijd en diafragma in en de flitser zorgt voor de correcte belichting. Mits de flitsre krachtig genoeg is.

@ HGT:
er zijn drieredenen voor onderbelichte flits foto's die ik zo even kan bedenken:
1: De flitser is te zwak voor de situatie. De MR-14EX is natuurlijk een vrij zwakek flitser, niet erg geschikt voor voorwerpen ver van de camera. F22 op 1/200 s en iso100 bij een afstand van 10 m zal niet lukken...
2: de FEC staat ingesteld op een negatieve waarde.
3: flitser is in de war die spiegelende voorwerpen.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  woensdag 29 juni 2005 @ 20:00:21 #72
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28349643
Ik heb vandaag gesproken met iemand van Kamera Express. Ik moest naar die persoon bellen want ze kregen er meer vragen/klachten over en hij wist hoe het moest. Bel ik op, vraag ik naar hem, krijg ik iemand die me haast om de 2 woorden wil onderbreken (blijkbaar nogal haast ofzo). Of ik de flits op E-TTL heb staan. Nee, antwoord ik, want dat krijg ik niet geselecteerd (Let op, niet dat ik niet weet HOE, maar het KAN niet). Zegt ie dat ik langs moet komen, want het moest kunnen en hij zou me wel laten zien hoe. Ik zal kijken wanneer ik tijd heb, maar ze zijn daar niet open op zaterdag en aangezien de meeste mensen werken op maandag t/m vrijdag...
pi_28365140
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 20:00 schreef TripleM het volgende:
Zegt ie dat ik langs moet komen, want het moest kunnen en hij zou me wel laten zien hoe. Ik zal kijken wanneer ik tijd heb, maar ze zijn daar niet open op zaterdag en aangezien de meeste mensen werken op maandag t/m vrijdag...
Balen dat je langs moet komen... maar volgens www.geengeld.nl zijn ze zaterdag gewoon open.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  maandag 11 juli 2005 @ 01:49:13 #74
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28697574
Na wat rondloeren op GoT en de site ven Metz zie ik al wat het probleem is.. Ik heb de SCA 3102 M2 adapter, en dat moet de M3 zijn.. Morgen even bellen met Kamera Express, wat zij eraan kunnen doen, mocht dat weinig opleveren of kost het me geld (zou ik niet tof vinden) dan bel ik even met Metz importeur Transcontinenta (.nl), want in sommige gevallen schijn je adapters te kunnen upgraden (soort firmware update).

-edit- Kamera Express zegt dat de M2 is bedoeld voor analoge camera's en de M3 voor digitale, dat ik de M3 kan bestellen en die kost 50 euro. Dat klopt niet, want de M2 werkt wel op de 300D.

Dus ben ik gaan bellen met Transcontinenta, waar ik keurig te woord gestaan werd. Ik mag mijn adapter opsturen naar hun reparatiebedrijf (in Boskoop, er zat een kaart van Transcontinenta bij m'n flitser in de doos), en ze updaten hem dan gratis naar de M3 versie. Dat is nog es service!

[ Bericht 41% gewijzigd door TripleM op 11-07-2005 11:59:49 ]
  dinsdag 12 juli 2005 @ 12:52:47 #75
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_28733861
quote:
Op zondag 23 januari 2005 22:39 schreef blackbully het volgende:
ik zoek een studio-flitser voor mijn D70.

hij moet betaalbaar zijn en niet overdreven zwaar dus geen >1000watter

iemand een idee op welke site ik het beste kan zoeken en zijn alle studio flitsers compattible met een dslr?

of weet iemand een degelijk maar betaalbaar merk waar ik onder kan zoeken?
(ik ben al aanhet zoeken geweest maar kan nog niet echt goede informatie vinden)
ik heb er zelf mijn trouwe Metz 60 ct 4 met zelfbouw softbox aan gekoppeld . werkt ideaal.
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')