abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28346255
Volgens mij werkt het bij moderne canons als volgt:

in Av: afhankelijk van de camera kun je 1/x-sync (1/200 of 1/250 of 1/500 s) krijgen of een waarde die de camera zelf verzint. Dat kun je instellen met custom functions (op 10D in ieder geval). De sluitertijd die de camera zelf verzint is 1 stop onder de waarde die de camera zou kiezen als de flits uit zou staan. Dus als de ideale belichting voor een voorwerp 1/100 s zou zijn bij f/8 wordt dat met flits 1/200 s bij f/8. De flits zorgt dan voor de andere helft van het licht. Dus het flitslicht is even "fel" als het omgevingslicht.
Vervolgens kunt je die verhouding nog veranderen met de FEC (flash exposure compensation), dus bijna alleen maar flitslicht (FEC op +2) tot bijna alleen maar omgevingslicht en een kleine invulflits (FEC op -2 stops).

in M: stel een willekeurige sluitertijd en diafragma in en de flitser zorgt voor de correcte belichting. Mits de flitsre krachtig genoeg is.

@ HGT:
er zijn drieredenen voor onderbelichte flits foto's die ik zo even kan bedenken:
1: De flitser is te zwak voor de situatie. De MR-14EX is natuurlijk een vrij zwakek flitser, niet erg geschikt voor voorwerpen ver van de camera. F22 op 1/200 s en iso100 bij een afstand van 10 m zal niet lukken...
2: de FEC staat ingesteld op een negatieve waarde.
3: flitser is in de war die spiegelende voorwerpen.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  woensdag 29 juni 2005 @ 20:00:21 #72
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28349643
Ik heb vandaag gesproken met iemand van Kamera Express. Ik moest naar die persoon bellen want ze kregen er meer vragen/klachten over en hij wist hoe het moest. Bel ik op, vraag ik naar hem, krijg ik iemand die me haast om de 2 woorden wil onderbreken (blijkbaar nogal haast ofzo). Of ik de flits op E-TTL heb staan. Nee, antwoord ik, want dat krijg ik niet geselecteerd (Let op, niet dat ik niet weet HOE, maar het KAN niet). Zegt ie dat ik langs moet komen, want het moest kunnen en hij zou me wel laten zien hoe. Ik zal kijken wanneer ik tijd heb, maar ze zijn daar niet open op zaterdag en aangezien de meeste mensen werken op maandag t/m vrijdag...
pi_28365140
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 20:00 schreef TripleM het volgende:
Zegt ie dat ik langs moet komen, want het moest kunnen en hij zou me wel laten zien hoe. Ik zal kijken wanneer ik tijd heb, maar ze zijn daar niet open op zaterdag en aangezien de meeste mensen werken op maandag t/m vrijdag...
Balen dat je langs moet komen... maar volgens www.geengeld.nl zijn ze zaterdag gewoon open.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  maandag 11 juli 2005 @ 01:49:13 #74
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28697574
Na wat rondloeren op GoT en de site ven Metz zie ik al wat het probleem is.. Ik heb de SCA 3102 M2 adapter, en dat moet de M3 zijn.. Morgen even bellen met Kamera Express, wat zij eraan kunnen doen, mocht dat weinig opleveren of kost het me geld (zou ik niet tof vinden) dan bel ik even met Metz importeur Transcontinenta (.nl), want in sommige gevallen schijn je adapters te kunnen upgraden (soort firmware update).

-edit- Kamera Express zegt dat de M2 is bedoeld voor analoge camera's en de M3 voor digitale, dat ik de M3 kan bestellen en die kost 50 euro. Dat klopt niet, want de M2 werkt wel op de 300D.

Dus ben ik gaan bellen met Transcontinenta, waar ik keurig te woord gestaan werd. Ik mag mijn adapter opsturen naar hun reparatiebedrijf (in Boskoop, er zat een kaart van Transcontinenta bij m'n flitser in de doos), en ze updaten hem dan gratis naar de M3 versie. Dat is nog es service!

[ Bericht 41% gewijzigd door TripleM op 11-07-2005 11:59:49 ]
  dinsdag 12 juli 2005 @ 12:52:47 #75
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_28733861
quote:
Op zondag 23 januari 2005 22:39 schreef blackbully het volgende:
ik zoek een studio-flitser voor mijn D70.

hij moet betaalbaar zijn en niet overdreven zwaar dus geen >1000watter

iemand een idee op welke site ik het beste kan zoeken en zijn alle studio flitsers compattible met een dslr?

of weet iemand een degelijk maar betaalbaar merk waar ik onder kan zoeken?
(ik ben al aanhet zoeken geweest maar kan nog niet echt goede informatie vinden)
ik heb er zelf mijn trouwe Metz 60 ct 4 met zelfbouw softbox aan gekoppeld . werkt ideaal.
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 24 augustus 2005 @ 23:08:38 #76
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_29939056
Schop!

Good...
Ik heb dus een Panasonic FZ20 en ik wil er een flitser bij, zo'n fancy ding met zo'n draaikop en een softkapje erop. Maar mijn vraag is, wat moet ik hebben? Ik heb al even vluchtig bij de Mediamarkt en de Steenweg (electronica Utrecht met vrij uitgebreide fotoafdeling) gekeken, maar het valt me op dat het assortiment nogal miniem is. Op digitalstreet.nl zie ik nogal een collectie, maar heel veel is merkgebonden en Panasonic staat er niet bij .

Dus, wat heb ik nodig? Wat zijn de topmerken en wat werkt op een Panasonic?
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
  FOK!fotograaf woensdag 24 augustus 2005 @ 23:34:05 #77
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_29940303
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 23:08 schreef portier het volgende:
Schop!

Good...
Ik heb dus een Panasonic FZ20 en ik wil er een flitser bij, zo'n fancy ding met zo'n draaikop en een softkapje erop. Maar mijn vraag is, wat moet ik hebben? Ik heb al even vluchtig bij de Mediamarkt en de Steenweg (electronica Utrecht met vrij uitgebreide fotoafdeling) gekeken, maar het valt me op dat het assortiment nogal miniem is. Op digitalstreet.nl zie ik nogal een collectie, maar heel veel is merkgebonden en Panasonic staat er niet bij .

Dus, wat heb ik nodig? Wat zijn de topmerken en wat werkt op een Panasonic?
Metz is een goed merk
die maakt ze ook voor de FZ20.
na even kijken op de site bleek dat deze allemaal op een FZ20 kunnen:
mecablitz 34 CS-2 digital
mecablitz 70 MZ-5
mecablitz 60 CT-4
mecablitz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i
mecablitz 44 MZ-2
mecablitz 36 C-2
mecablitz 20 BC-6

even het lijstje volgen in de onderstaande link...
http://www.metz.de/en/photo_electronics/empfehlung.142.html
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 25 augustus 2005 @ 13:22:47 #78
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_29953803
Sweet, tnx .
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
pi_32735744
Passen alle externe fliters op elke camera?
Past een externe flitser die op een digitale past ook op een analoge?

En wat is volgens jullie een goede flitser om te kopen en welke niet?

En heeft Digital Camera Shopper magazine gelijk als ze zeggen dat de Metz 44 MZ-2 een hele goede flitser is? (flashgun)
pi_32735804
Je had al een antwoord. Jammer van dit topic, datwel.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')