Je hebt zelf (en door therapie) een grote invloed op je hersens, dus dat het niet te genezen is is te snel gezegd.quote:Op woensdag 17 november 2004 10:55 schreef Maerycke het volgende:
Als het inderdaad een aandoening van de hersenen is, valt daar weinig aan te genezen, lijkt me dan. Waarbij je je dus gelijk kunt afvragen in hoeverre therapieën (behalve het dragelijker maken van...) kunnen bijdragen aan de genezing van zulk een aandoening.
Ik vraag me dus af of het niet zo is dat alles wat "tussen de oren" zit op een of andere manier waarneembaar is. Het artikel was helaas niet erg diepgaand, er stond niet in op welke manier het werkte. Maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat DID te zien is aan de gelijktijdige activiteit van specifieke hersendelen.quote:Op woensdag 17 november 2004 10:58 schreef Alcyone het volgende:
Oei dit is onprettig nieuws.
Een fysieke afwijking van de hersenen maakt een dergelijke ziekte veel moeilijker te behandelen, dan via medicatie of geestelijke zorg.
Je hersenen kunnen ook krimpen door zeer langdurige pijn. Er waren nog meer voorbeelden. Erg luguber ja. Je persoonlijkheid is een groot iets, een groot geschenk als je leven succesvol is. Jammer dat het ook fragiel is als kristalglas.quote:Op woensdag 17 november 2004 11:03 schreef Alicey het volgende:
DID is overigens voor zover mij bekend een ziekte waar je niet mee geboren wordt, maar die je oploopt door zware traumatische ervaringen. Wat dat betreft is het misschien wel eng dat daardoor je hersenen zichtbaar anders kunnen worden.
Gelukkig komen we daar steeds meer achter, en het is op zich ook geen rare gedachte.quote:Op woensdag 17 november 2004 11:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het misschien wel eng dat daardoor je hersenen zichtbaar anders kunnen worden.
Precies, en die zijn ook in bepaalde mate te herstellen.quote:Op woensdag 17 november 2004 11:18 schreef Cheese het volgende:
Depressie is ook te meten in wezen, door de verminderde hoeveelheid neurotransmitters (serotonine, noradrenaline) aan te tonen.
Mag ik vragen waar je dat artikel las.. Ik ben beroepsmatig nl erg geîntersseerd in DID..quote:Op woensdag 17 november 2004 10:37 schreef Alicey het volgende:
Zojuist las ik een kort artikeltje ....
Dan zal het wel ergens in de bmj of de new england gestaan hebben.quote:Op woensdag 17 november 2004 11:37 schreef vdo28 het volgende:
Het was gister in het nieuws loezzie, dus het is ook vast wel in de krant te lezen...
In de Metro. Er staat echter nauwelijks diepgaande informatie in hoor, het artikeltje was heel oppervlakkig. Via http://www.clubmetro.nl kun je het denk ik wel terugvinden.quote:Op woensdag 17 november 2004 11:34 schreef loezzie het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je dat artikel las.. Ik ben beroepsmatig nl erg geîntersseerd in DID..
Wat doe je dan precies voor werk?quote:Ik denl overigens dat het vaststellen van bepaalde handicaps via bijvoorbeeld een hersenscan SOMS wel gemakkelijk kan zijn (allen heb ik dan geen werk meer...)
Bedankt voor je het linkje. Ik ga ook nog eens rondzoeken op Internet.quote:Op woensdag 17 november 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:
Wat doe je dan precies voor werk?
Een dergelijke doorbraak zou dan denk ik je werk niet overbodig maken.. Voor zover ik bekend er mee is het DSM IV spectrum een breed scala aan psychische aandoeningen, waarbij het verschil tussen verschillende indicaties soms heel klein is. Ik denk dat als de hoofdlijn via scans etc. is vast te stellen, dat de uitdaging nog steeds blijft liggen bij het gedetailleerd vaststellen.. Corrigeer me echter als ik het verkeerd heb.quote:Op woensdag 17 november 2004 13:34 schreef loezzie het volgende:
[..]
Bedankt voor je het linkje. Ik ga ook nog eens rondzoeken op Internet.
Ik werk op een diagnostische observatie groep met kinderen met vermoedelijk psychische problematiek.
Wat betreft DID.. ik weet dat dat pas vastegesteld mag worden als iemand de pubertijd doorlopen heeft.. maar helaas komen we soms kinderen tegen die aan veel kenmerken van de DSM IV voldoen.. (wat overigens niet alleen voor DID geldt, maar ook voor borderline etc)
Dan kun je ook zien dat bepaalde medicatie een direct effect heeft op de ziekte, en dus meer is dan "een goede manier te vinden met zijn stoornis om te gaan".quote:Op woensdag 17 november 2004 15:17 schreef sterre1981 het volgende:
Je kunt stoornissen nooit verhelpen, je kunt de patient enkel helpen op een goede manier met zijn stoornis om te gaan. Althans, zo zie ik het.
Natuurlijk kun je op scans zien dat iemand een psychische stoornis heeft. Het zou toch vreemder zijn als je het niet zou kunnen zien op scans?
Das toch ook een manier om om te gaan met die stoornis? Je neemt de stoornis namelijk niet weg. Je geeft ze medicijnen om de symptomen te verminderen. En dat is dus een goede manier om met je stoornis om te gaan. Althans, zo zie ik het.quote:Op woensdag 17 november 2004 15:29 schreef Cheese het volgende:
[..]
Dan kun je ook zien dat bepaalde medicatie een direct effect heeft op de ziekte, en dus meer is dan "een goede manier te vinden met zijn stoornis om te gaan".
Dus psychologische componenten liggen niet in het lichaam? Waar dan wel?quote:Op woensdag 17 november 2004 15:32 schreef Bosbeetle het volgende:
in heel veel psychische ziekten zit een psychologische component en een biologische component. Neem Dementie, Depressie, schizofrenie enz enz hebben allemaal een biologische component (deze zijn gedeeltelijk bekend). Maar het is nooit helemaal alleen aan deze biologische component toe te wijzen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |