quote:
Op zaterdag 20 november 2004 11:02 schreef Ouwesok het volgende:
Kijk voor het geval je het wilt proberen, en waarom zou je dat niet eens willen, de handleiding van je camera na
Briljant idee
Nou heb ik dat al een keer gedaan maar blijkbaar een beetje te snel en na nalezen heb ik wat meer info gevonden.
Ik heb op de camera de volgende instellingen voor witbalans: Automatisch, Daglicht, Schaduw, Bewolkt, Gloeilamp, Kleurtemperatuur, Aangepast, Flits en TL.
Bij AWB (automatisch witbalans) bepaalt de sensor de witbalans. Dit kan in moeilijke omstandigheden niet het gewenste resultaat opleveren. Hiervoor kun je zelf wat spelen met Kleurtemperatuur wat in te stellen is tussen 2800 en 10000 K. Alleen bij kunstlicht kan het zijn dat het erg moeilijk is om de witbalans te regelen.
Je kunt ook Aangepast witbalans gebruiken. Hiervoor dien je eerst een foto te maken van een wit object (bij voorkeur een wit vel papier en geen grijs zoals hier weleens geopperd is en mij in verwarring bracht) en via het menu kun je deze foto gebruiken als basis voor je aangepaste witbalans. Maar bij onder- of overbelichting krijg je nog steeds geen goede witbalans.
Ik heb ooit een wit vel gefotografeerd en ingesteld maar omdat ik niet goed gelezen had dacht ik dat dit het AWB zou aanpassen, maar dat is niet waar. Ik moet de camera dan op Aangepast instellen. Met AWB bedenkt de camera het zelf wel.
Bij het fotograferen van een wit vel (of Pringles dop) kun je in diverse omstandigheden een foto nemen en op je CF kaart laten staan. Voor je fotosessie kun je dan je witbalans regelen door een andere foto te selecteren en op Aangepast je foto's maken.
Tot zover de witbalans regeling. Nou heb ik al heel wat proeffoto's gemaakt met alle mogelijke instellingen en alle mogelijke Kleurtemperaturen maar blijkbaar nog niet genoeg. Nog maar eens proberen dus
![]()
En alsof de opties nog niet genoeg zijn, heeft mijn camera nog meer instellingen die alles kunnen beïnvloeden. Zo kun je nog diverse bewerkingsparameters instellen (5 stuks) waarbij contrast, scherpte, verzadiging en kleurtoon apart te regelen zijn. Om het nóg ingewikkelder te maken, kun je ook nog eens kiezen uit sRGB en Adobe RGB om je color space te reguleren.
En dan heeft het instellen van de ISO en het gebruik van een flitser ook nog eens invloed
10D ruilen voor een handjevol klik-klak-klaar-wegwerpcamera's waar slechts één knop op zit?