abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 november 2004 @ 18:04:35 #1
105759 ZedKet
I'm Minster Stewy...
pi_23357321
Nou ik hoop dat dit topic wat word. Graag hier je ervaringen uitwissel in verband met het werken in de horeca. Misschien dat we hier leuker ervaringen kunnen vertellen enzo.

- Wat doe je precies: afwassen, kelner, kok, keukenhulp, sommelier, onthaal, poetsen...
- Ben je tevreden over je loon en werkuren en maak je veel overuren
- Vind je het erg te werken terwijl andere mensen vrije tijd hebben
- Wat vind je de positieve punten aan de job en welke de negatieve
- Ben je zelfstandige of werk je in een zaak
- Ooit rare, bizarre of grappige dingen meegemaakt
- Ooit een enorme blunder gemaakt
...

Wel hier kan je het allemaal kwijt.

Ik ben enkele maanden geleden gestart in een bisto waar ongeveer 20 man personeel werkt, als afwasser. Momenteel ben ik in opleiding voor de desserts, en zal ik binnen een maand of 2-3 verantwoordelijk worden voor de desserts. Ik vind het een leuke job en het geeft mij veel voldoening! Ik vind het helemaal niet erg in het weekend te werken, en ik ben zeker niet vies om wat overuren te maken omdat ik jong ben en de extra centen dus wel goed kan gebruiken Ik vind het altijd wel grappig als de mensen vragen of ze het overgebleven vlees mee naar huis mogen namen voor "de hond". En ik verschiet er soms van hoeveel mensen op 1 avond durven uitgeven als ik onze kelners bezig hoor

[ Bericht 0% gewijzigd door ZedKet op 16-11-2004 19:20:46 ]
I'm Minster Stewy...
  dinsdag 16 november 2004 @ 18:27:45 #2
62913 Blik
The one and Only!
pi_23357822
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 18:04 schreef ZedKet het volgende:
- Wat doe je precies: afwassen, kelner, kok, keukenhulp, sommelier, onthaal, poetsen...
...
Ik werk al vanaf begin februari bij een café in Den Bosch genaamd Zomers & Zomers. We verhuren stepjes en dat zorgt altijd voor een hoop extra mensen in de zaak. Ik werk op zaterdagmiddag in de (kleine) keuken die we hebben en als ober op de drukke momenten. Ik verdien netjes, ongeveer 7,50 per uur incl. fooi en ik werk alleen op zaterdagmiddag omdat ik nog studeer. Ik heb vaak zat blunders gemaakt, zoals bijvoorbeeld een nog bevroren tosti meegeven of 2 tosti's door elkaar halen zodat 2 mensen van 2 tosti's 1 helft kreeg etc... Dat wil wel eens gebeuren als het chaos is.
Ik heh het in ieder geval hartstikke naar mijn zin, ik loop nu stage en zou eigenlijk niet meer hoeven te werken ivm stagevergoeding, maar ik doe het graag.
pi_23357833
Bistro bebebe boring... In een kroeg of disco achter een bar is pas echt lachen !
pi_23358772
Ik werk nu zo'n 2,5 jaar in de horeca(sinds mijn 15e) en vind het nog steeds super. Heb in verschillende bedrijven gewerkt en meestal als kelner/ober. Nooit problemen gehad met het werken in het weekend ofzo. Ben nu werkzaam in Restaurant. Komen vaak grote groepen om feestjes te vieren. Probleem is eigenlijk dat ik nu naar iets vast op zoek ben alleen is nogal lastig omdat er nu in november weinig te beleven is in zeeland
pi_23977503
Ik werk via een landelijk horecauitzendbureau als kelner voor met name partycateraars, al dan niet op vaste locatie. Dit varieert van simpele openingen tot partijen voor het koninklijk huis en de regering.

Ik verdien 8,42 bruto per uur; dat is functiegroep 2. Eigenlijk moet ik functiegroep 3 hebben omdat we gastencontacten hebben (*) en wat functiejaren erbij mag ook wel, maar helaas, het zij zo. Ik werk gemiddeld 42 uur per week, maar ben ongeveer 60-70 uur per week van huis omdat ik landelijk werk en veel (onbetaald) moet reizen, wachten en nazitten.

Nee, ben dan ook erg blij dat ik met kerst mag werken. Al die stomme feestdagen...

Pos: veel afwisseling, leuke gasten, leuke collega's
Neg: veel tijdlekkage door reizen en wachten, laag salaris, ombouwen en afcateren

Freelance via een uitzendbureau

Op een belangrijke partij H.K.H. Maxima laten wachten op koffie omdat ik bezig was met een andere gast. Pas toen ik goed keek, zag ik dat het H.K.H. Maxima was en was ik blij dat er geen bobo van de partycateraar aanwezig was. Gelukkig vatte ze het goed op...

(*) Zie het referentiehandboek, te downlaoden op http://www.horecalink.nl/ (wel even registreren)
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_23986907
werk achter de bar.
In een club in Arnhem
2 tot 3 nachten per week, gemiddeld zo'n 6 uur per week.
verdien officieel 6,90 per uur. Officieel...
Soms maak ik wel 's wat overuren, als 't druk is bijvoorbeeld of een collega ziek is.
Ik baal er niet van dat ik moet werken wanneer de rest vrij is, zij vermaken zich. Ik mezelf ook. Zij kopen bier/drank, ik pak het. Zij krijgen niet betaald, ik wel.

Daarnaast worden, als je bedrijfslijder de juiste mensen aanneemt, je collega's ook vrienden waarmee je als je 's vrij bent 'n biertje mee kunt gaan drinken.
Het leukste zijn nog feestdagen zoals 5 mei en Kon.dag, en bijvoorbeeld carnaval aan de rijn. Dat zijn echt de leuke dingen.

Al-met-al blijf ik dit doen totdat ik of afgestudeerd ben, of echt een hele mooie (bij)baan ergens heb gevonden wat aansluit bij mijn studie.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  zondag 2 januari 2005 @ 01:11:28 #7
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24348516
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 22:33 schreef tim2308 het volgende:
Ik werk via een landelijk horecauitzendbureau als kelner voor met name partycateraars, al dan niet op vaste locatie. Dit varieert van simpele openingen tot partijen voor het koninklijk huis en de regering.
Geaccrediteerd?
pi_24348936
Yep.... goedgekeurd dus door de AIVD. Jij ook? Waar werk je dan voor?
  zondag 2 januari 2005 @ 01:38:54 #9
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24348962
quote:
Op zondag 2 januari 2005 01:37 schreef tim2308 het volgende:
Yep.... goedgekeurd dus door de AIVD. Jij ook? Waar werk je dan voor?
Dezelfde baas, andere vestiging.
pi_24349095
Nu ga ik wel heel nieuwschierig worden haha De vraag van hoe je weet wie mijn baas is, heb ik al opgelost, maar wie jij bent is me nog even een raadsel.... - ik weet inmiddels wel voor welke vestiging je werkt!

[ Bericht 22% gewijzigd door tim2308 op 02-01-2005 01:56:18 ]
pi_24349168
T lijkt me wel gaaf om als ober te werken, dus: Terugvindtpost . Is overigens als bijbaan, ben de supermarkt beetje zat
pi_24349230

Op dit moment niets, verder afwasser en keukenhulp geweest.

Was ik altijd wel tevreden mee mja dat kwam veelal door de fooien

Nee; dat zijn juist de dagen dat ik graag wil werken

Positief is dat je meestal gratis kan eten, negatief; het is dag in dag uit het zelfde. (qua koken dan enzo)

ik werkte in een zaak.

Sorry niets dat ik me kan herinneren, wel dat ik moest werken toen ik snot en snot verkouden was en zat te janken en snotteren (niet omdat ik niet wilde werken maar omdat ik ziek was)

Nee; wederom iets wat ik me niet kan/wil herinneren... hehe
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 2 januari 2005 @ 02:00:37 #13
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24349275
quote:
Op zondag 2 januari 2005 01:47 schreef tim2308 het volgende:
Nu ga ik wel heel nieuwschierig worden haha De vraag van hoe je weet wie mijn baas is, heb ik al opgelost, maar wie jij bent is me nog even een raadsel.... - ik weet inmiddels wel voor welke vestiging je werkt!

Die partij met Maxima, laat me raden: feest van Mabel en Friso?
pi_24349317
Jij mag nooit meer raden!
  zondag 2 januari 2005 @ 02:09:10 #15
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24349403
quote:
Op zondag 2 januari 2005 01:53 schreef Sport_Life het volgende:
T lijkt me wel gaaf om als ober te werken, dus: Terugvindtpost . Is overigens als bijbaan, ben de supermarkt beetje zat
Probeer een horeca-uitzendbureau, lekker divers. En heel leuk werk.
  zondag 2 januari 2005 @ 02:10:50 #16
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24349428
quote:
Op zondag 2 januari 2005 02:04 schreef tim2308 het volgende:
Jij mag nooit meer raden!
Je was ook bij 't diner van Balkenende ter afsluiting van EU2004 geloof ik?
pi_24349480
Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb een keer Chinezen gehad, een keer EUMED(-intarine) en een keer Powell.
Vervelend is alleen dat ik niet weet wie jij bent... Ik kan daar altijd slecht tegen...
  zondag 2 januari 2005 @ 02:22:14 #18
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24349564
quote:
Op zondag 2 januari 2005 02:14 schreef tim2308 het volgende:
Vervelend is alleen dat ik niet weet wie jij bent... Ik kan daar altijd slecht tegen...
Gewoon een collega.
  woensdag 5 januari 2005 @ 13:19:27 #19
26742 The-1
kingkong aint got shit on me!
pi_24410077
3 avonden per week (do, vrij, za) achter de bar in een Nachtcafe in Breda, erg gezellig, verdiend goed, en altijd feest

[ Bericht 2% gewijzigd door The-1 op 05-01-2005 13:23:52 (typo) ]
The Innovator of Violence
  woensdag 5 januari 2005 @ 14:04:47 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_24410843
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 13:19 schreef The-1 het volgende:
3 avonden per week (do, vrij, za) achter de bar in een Nachtcafe in Breda, erg gezellig, verdiend goed, en altijd feest
nachtwacht?
pi_24411382
@Rog, moet jij in februari ook naar dat roemruchte tennistoernooi?
  woensdag 5 januari 2005 @ 16:08:30 #22
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24413013
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 14:33 schreef tim2308 het volgende:
@Rog, moet jij in februari ook naar dat roemruchte tennistoernooi?
Waarschijnlijk wel.
pi_24421704
quote:
Op zondag 2 januari 2005 02:09 schreef ROG het volgende:

[..]

Probeer een horeca-uitzendbureau, lekker divers. En heel leuk werk.
hmm waar vindt je zoiets?
  woensdag 5 januari 2005 @ 23:29:25 #24
67385 ROG
Go on, say it.
pi_24421900
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 23:22 schreef Beroepsgokker het volgende:

[..]

hmm waar vindt je zoiets?
In grote steden, steden met een hotelschool.

www.miseenplace.nl
www.horeca-uitzendbureau.nl
www.tene.nl
pi_24424513
van IT werk naar de horeca gegaan

IT was te veel stress zonder vaste contract
in de zomer overgestapt dus (had 5 jaar ervoor al 2 jaar part time ervaring)

-Ik maak zeer veel uren zonder betaald te krijgen
-weinig vakantiedagen , ook werken met kerst en weekend
-weinig collegas
-niet echte carrierevooruitgang

+betaald gemiddeld tot goed (fooi onbelast :p) maja je maakt veel overuren
+goed te eten en te drinken , eet daar 6 dagen per week dus je bespaart veel
+werk midden in de stad dus je kan altijd even weg om iets te kopen
+Je begint later dan kantoorwerk (ik ben geeeen ochtend mens)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')