abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23353825
Stelling: "Doordat Wilders nu een eigen partij op gaat richten hebben we straks een linkse regering."

Volgens mij gaat straks de PvdA met de linkse helft van het CDA regeren, want ook al hebben het CDA, de VVD en Wilders (eventueel) een meerderheid, het CDA wil niet regeren samen met Wilders. Omdat Wilders toch alleen maar stemmen weghaalt bij de VVD, zouden het CDA en de VVD misschien wel een meerderheid kunnen halen, en deze coalitie kunnen voortzetten, als Wilders die stemmen gewoon bij de VVD had gelaten. Wilders heeft wel allemaal plannen, maar op deze manier zorgt ie ervoor dat hij minder zijn eigen zin krijgt.

(ik ga er hierbij vanuit dat Wilders een groot deel van zijn voorspelde zetels krijgt, dus geen 5, maar 15+ ofzo)
The uproar of one hand clapping.
pi_23353929
Rechts? Links? En de VVD stuitert volgens mij al weer wat terug.

-edit-

Wilders gaat denk ik niet heel veel stemmen halen, die polls veranderen wel als de verkiezingen eraan komen, alle partijen ideeen gaan copieren en de situatie nu in Nederland (Theo en lui oppakken) half vergeten is.
  dinsdag 16 november 2004 @ 15:48:00 #3
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23354026
Het allochtonenstandpunt van Wilders zou het best wel eens goed kunnen doen bij de traditionele PvdA-kiezer. Kijk maar naar Fortuyn: wie verloor er meer, VVD of PvdA?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_23354089
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 15:48 schreef PJORourke het volgende:
Het allochtonenstandpunt van Wilders zou het best wel eens goed kunnen doen bij de traditionele PvdA-kiezer. Kijk maar naar Fortuyn: wie verloor er meer, VVD of PvdA?
Daarentegen verloor PvdA meer aan de SP dan de VVD.
pi_23354167
Zou het CDA niet willen regeren met Wilders, dat kan dom zijn, want daarmee jagen ze mogelijk juist stemmers naar het extreme: juist door een 'kus des doods' namelijk het openlaten van een coalitie met rechtse partijen, maar binnen die rechtse coalitie wel de 'sociale kaart' te kunnen spelen, heeft het CDA veel te winnen..

op het centrum van het politieke spectrum samen met de PvdA gaan concureren oip juist de sociaal voelende middenstemmers, is mogelijk een risico voor het CDA, immers Bos lijkt me een goed campaigner en kan balkenende dan misschien wel behoorlijke schade toebrengen, zeker als Balkenende wel aangesproken kan worden op het beleid van zijn kabinetten (al denk ik niet dat dat zo schadelijk an sich is, zulke verwijten kun je ook pareren met het tegenargument dat de oppositie nu ook niet schuitig is geweest met alternatieven, Bos maakt volgens mij een grote misser door geen duidelijk schaduwkabinet op te zetten en met duidelijke alternatieven te komen).

Of de VVD nu werkelijk ook zoveel te leiden heeft van Wilders, betwijfel ik eigenlijk ook, de VVD was nooit een echte 'volkspartij', zowel wiegel als Bolkestein waren te zeer elite danwel intellectueel en stonden boven het volk, enkel Ed Nijpels was echt een populist.

Ik schat eerder in dat Wilders een one-issue partij blijft (gezien het debakel met Bart Spruyt), en daardoor een paar stemmen van alle partijen afknabbelt, maar geen echte verschuivingen in de machtsverhouding kan betekenen, ik schat hem eigenlijk momenteel in voor tussen de 5 en 10 stemmen, niet meer, misschien wel minder als hij niet op een slimme manier naar de verkiezingen toewerkt (er mag dan nl. geen wilders-moeheid optreden, dat zou catastrofaal zijn voor hem, en dat risico is wel erg groot aanwezig)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_23354396
Ik denk het niet. Wilders zou juist voor een rechtse meerderheid kunnen zorgen. Dan kunnen we sowieso niet een geheel links kabinet krijgen. Hooguit eentje met de PvdA erbij maar dat zou 4 jaar later een absolute bloei van rechts betekenen

De winst zit hem er denk ik in dat (VVD + Groep Wilders) > (VVD + VVD-kamerlid Wilders)
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  dinsdag 16 november 2004 @ 16:03:56 #7
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23354443
Een andere mogelijkheid is de Vlaamse optie: kartelvorming. Partijtje van Wilders als aanhangwagen bij een grotere partij, CDA of VVD, voor de rechtsere kiezer.
pi_23354786
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 15:39 schreef Morkje het volgende:
het CDA wil niet regeren samen met Wilders.
Het CDA en Wilders, eventueel aangevuld met de 2 kleine confessionele partijen (CU en SGP) zou imo juist heel goed kunnen.

Volgens mij gokt Wilders daar ook op. Hij kan misschien wel 30 zetels halen, maar hij zal toch in een coalitie moeten stappen wil 'ie niet in de oppositie terechtkomen, en ik denk niet dat Wilders dat wil...

Struikelblok zou Turkije kunnen zijn, religie (behalve de islam dan) is dit niet. Wilders heeft reeds openlijk z'n voorkeur uitgesproken voor een Christelijk Europa, en ik denk niet dat het CDA daar bezwaar tegen heeft.

Alle andere wegen zijn afgesloten voor Wilders. PvdA wil niet, VVD ook niet en de rest hoeft 'ie helemaal niet te proberen, bovendien zou dat niet genoeg zetels opleveren.

Dus, het is of met het CDA of in de oppositie.
pi_23354879
Het CDA zal afstand van Wilders moeten nemen, wil ze de traditionele kiezers behouden.
pi_23354926
Trouwens, "het 'linkse' deel van het CDA" ??? Het CDA denkt helemaal niet in dergelijke termen.

Weet je waar het allergrootste belang van het CDA ligt? Het bijzonder onderwijs.
pi_23354965
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 15:48 schreef PJORourke het volgende:
idd.. we gaan een aardverschuiving meemaken... het zit diep , heeeeeeel diep

Wouter ' we moet meer moskeeen bouwen' Bos kan het shaken straks.. evenals de ' verlinkste' VVD' en de Islamitische CDA ..
pi_23355053
Het zit helemaal niet diep man.

Dat soort extremistjes als Fortuyn en Wilders doen het gewoon leuk bij het domme en bange gepeupel maar Wilders gaat echt geen rol spelen. Ik denk ook wel dat hij op tijd opgeruimd wordt als hij zo doorgaat.
pi_23355100
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:21 schreef SCH het volgende:
Het CDA zal afstand van Wilders moeten nemen, wil ze de traditionele kiezers behouden.
Onzin. Dat ligt er helemaal aan wat Wilders de komende tijd nog allemaal gaat doen en zeggen.

Bovendien, wie zegt dat het CDA voor de verkiezingen al een voorkeur uitspreekt voor een bepaalde coalitie?

En ik weet niet of je het weet, maar het CDA was destijds de enige partij die zich muisstil hield over Fortuyn, met het bekende resultaat...
pi_23355174
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:30 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Onzin. Dat ligt er helemaal aan wat Wilders de komende tijd nog allemaal gaat doen en zeggen.

Bovendien, wie zegt dat het CDA voor de verkiezingen al een voorkeur uitspreekt voor een bepaalde coalitie?

En ik weet niet of je het weet, maar het CDA was destijds de enige partij die zich muisstil hield over Fortuyn, met het bekende resultaat...
Precies, de hypocrisie en lafheid heeft ze geen windeieren gelegd. Maar Wilders is nog wel een graadje racistischer dan Fortuyn.
  dinsdag 16 november 2004 @ 16:34:57 #15
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23355206
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:28 schreef SCH het volgende:

Dat soort extremistjes als Fortuyn en Wilders doen het gewoon leuk bij het domme en bange gepeupel maar Wilders gaat echt geen rol spelen. Ik denk ook wel dat hij op tijd opgeruimd wordt als hij zo doorgaat.
Er is gewoon structureel ruimte voor ongeveer 25-30 zetels voor rechts-populisten of nationalistem. Is het Wilders niet, is het wel een ander. Lijkt me diep genoeg.

Aangezien het Vlaams B...elang op zo'n 24 % van de kiezers kan rekenen, zo er nog wel eens ruimte voor een soortgelijke partij van dergelijk formaat in NL kunnen zijn, al hebben wij geen Walen, natuurlijk.

pi_23355241
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Precies, de hypocrisie en lafheid heeft ze geen windeieren gelegd. Maar Wilders is nog wel een graadje racistischer dan Fortuyn.
Waaruit blijkt dat ?
pi_23355302
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:28 schreef SCH het volgende:

Dus jij, alwetende nep hoernalist wil dat hij ook vermoord wordt..
pi_23355303
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, maar als ze daar niets over zeggen, wat dan? Waarom zou de achterban dat dan eisen, zeker nu Wilders ineens tegen het Christendom aanschurkt?

Afgezien daarvan, ben je als Christen automatisch tegen racisme, of zo..? Is het een soort garantie, dat Christenen NIET racistisch zijn? I don't think so. Bovendien gaat het hier niet zozeer om 'ras' maar om een zekere religie, de Islam, dacht ik...
pi_23355351
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:16 schreef Nuoro het volgende:

Struikelblok zou Turkije kunnen zijn, religie (behalve de islam dan) is dit niet. Wilders heeft reeds openlijk z'n voorkeur uitgesproken voor een Christelijk Europa, en ik denk niet dat het CDA daar bezwaar tegen heeft.
Tot je aan het onderwijs gaat komen, en ja, dat is een heel heikel thema voor de confessionelen, die blokkeren alles wat ernaar ruikt dat weleens het bijzonder onderwijs beperkt zou kunnen worden, ten kostte van het openbaar onderwijs...

onderwijs op religieuze basis is de hoeksteen van de confessionelen, en dat geven ze nooit op.
En als Wilders juist eventueel religieus islamitisch onderwijs wil gaan bestrijden, zie je nu al de confesionele in hun zeteljes onrustig ronddraaien, niet omdat ze pro-islam zijn, maar weten dat eventuele maatregelen daartegen ook tegen protestants-christelijke scholen kunnen worden toegepast ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 16 november 2004 @ 16:40:41 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23355375
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:39 schreef RM-rf het volgende:
Tot je aan het onderwijs gaat komen, en ja, dat is een heel heikel thema voor de confessionelen, die blokkeren alles wat ernaar ruikt dat weleens het bijzonder onderwijs beperkt zou kunnen worden, ten kostte van het openbaar onderwijs...

onderwijs op religieuze basis is de hoeksteen van de confessionelen, en dat geven ze nooit op.
Dat is het ergste aan het CDA...voor de rest valt er wel mee te leven.
pi_23355376
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:01 schreef Tikorev het volgende:
Ik denk het niet. Wilders zou juist voor een rechtse meerderheid kunnen zorgen. Dan kunnen we sowieso niet een geheel links kabinet krijgen. Hooguit eentje met de PvdA erbij maar dat zou 4 jaar later een absolute bloei van rechts betekenen

De winst zit hem er denk ik in dat (VVD + Groep Wilders) > (VVD + VVD-kamerlid Wilders)
En iemand die er, zeg 1 miljoen instopt ofzo...
pi_23355386
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:38 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Dus jij, alwetende nep hoernalist wil dat hij ook vermoord wordt..
Ik voorzie dat, beter lezen.
pi_23355673
On-topic

Ik denk niet dat Wilders de ondergang van rechts wordt maar het is wel gebleken dat dit soort eenmansbewegingen niet stabiel en efficient zijn, en ik weet niet of dat bij Wilders c.s. anders zou zijn.

Ik heb geen flauw idee wie hij erbij gaat betrekken. Ik denk dat hij uiteindelijk met Pastors en Sorensen in zee gaat en dan kan het nog wel wat worden. Maar zolang hij een one-issuepartij is, zoals hij nu is - en wat Fortuyn feitelijk voor de kiezers ook was - zie ik er weinig lange-termijn in en zal de VVD wel weer boven komen drijven. Uiteindelijk komen we weer terug bij de grote ideologieen.
  dinsdag 16 november 2004 @ 16:53:40 #24
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23355690
Dus bij elke rechtse rakker te gaan gooien met kreten als discriminatie, islamofobie, en wat vergelijkingen te maken richting de WOII middels termen als deportatie, weten de linkse partijen hun toekomst veilig te stellen. Gewoon alles wat recht is doodzwijgen en ridiculiseren. Jij stemt toch ook niet op een partij die beticht wordt van racistische denkbeelden? Of het nu waar is of niet, zodra iemand betiteld wordt met dat soort termen, is de outcast al buiten gevecht.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_23355702
De opkomst van Wilders is niet de ondergang van het rechtse blok in de tweede kamer. Eerder de opkomst van een veel grotere beweging bij de volgende moord met islamitsche motieven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')