av_82 | dinsdag 16 november 2004 @ 00:12 |
Na leuke reacties op m'n velgenkeuze-topic over deze auto heb ik maar besloten om er een speciaal project-topic voor op te zetten. Het lijkt me leuk om alle reacties die jullie op de auto en op de plannen hebben door te lezen, en ik zal proberen om overal op in te gaan. ![]() De Informatie: De Basis: ![]() ![]() Auto: 1986 Oldsmobile Cutlass 442 Motor: Chevrolet 350 ZZZ Crate Engine (5.7 Liter). De ZZ reeks is een high performance GM motorenlijn, een soortgelijke motor werd gebruikt voor de Corvette, weet niet helemaal zeker of dit voor de nieuwe generatie Corvettes nog steeds het geval is. Vermogen: 350pk / 530Nm koppel gemeten met 92 octaan benzine (standaard in VS) Versnellingsbak is versterkt, orgineel afkomstig uit een Chevrolet Monte Carlo SS. 4 traps automaat, maar hoeveelheid gebruikte versnellingen is apart te selecteren (handig voor dragraces!) De auto is lichtelijk verlaagd, Koni schokdempers rondom. Dit is vooral gedaan om het veel lichtere gewicht van de ZZZ motor te compenseren in vergelijking met het standaard blok. Gewicht: ±1500kg Lengte: 5.09m Breedte: 1.82m Probleempjes: De auto was van mn pa, maar hij had m al 3 jaar stilstaan in een garage box. Wonderwel startte hij (met een vers opgeladen accu) in 1 keer! Helaas bleef het niet zo rooskleurig. Het vochtige klimaat heeft ervoor gezorgd dat de bekleding van het plafond is gaan hangen, een veel voorkomend probleem bij deze auto. Ook was één van de uitlaatspruitstukken zo lek als een mandje. Omdat de motor niet in de auto hoort, zijn er bijna geen passende headers voor te vinden. Dus heb ik zelf gietijzeren spruitstukken van een eind jaren '70 Chevrolet Camaro Iroc-Z aangepast door de poorten compatible te maken met de poorten van het motor blok. Dit zijn zogenaamde D-ports, wat inhoudt dat ze de vorm van een D hebben in plaats van een afgrond vierkantje. ![]() ![]() Pimp my Ride: Omdat de velgen die nu op de auto zitten niet bepaald mijn smaak zijn ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam uit op de grote Wire Wheels die nu een rage in de VS zijn. Ik ga voor 18 inch velgen, omdat het natuurlijk wel een beetje bij het formaat van de auto moet passen. 20 Inch vind ik net iets te over-the-top staan. ![]() Omdat de meeste amerikanen een vreemd formaat radio hebben heb ik het internet afgestruind op zoek naar een dubbel-din (2 radio’s op elkaar-formaat)radio die de standaard radio kan vervangen. Ik ben uitgekomen op het volgende pioneer model: ![]() Ter vervanging van: ![]() Ook heb ik kick-panels gevonden voor wat extra speakers: ![]() Voor de rest heb ik me nog niet echt verdiept in de audio-stuff.. als iemand hier een handige kijk-en-leer site voor kent zou dat geweldig zijn. Dit is het wel zo’n beetje voor op de korte termijn, langere termijn ideeën zijn o.a.: - Airride suspension - Bolt-on supercharger - Tuningspakket van GM kopen voor motor, waarmee het vermogen op ±525 pk komt. Alle ideeën, suggesties, lieve, stoute, ondeugende en sensuele reacties zijn meer dan welkom! En excuses voor de kwaliteit van de pics, heb ze genomen met mn phone. | |
blackbully | dinsdag 16 november 2004 @ 00:16 |
die andere radio er in. zonde. hou een oude auto oud. (tunen mag wel. maar hou hem wel oud) maar ja das mijn mening. | |
av_82 | dinsdag 16 november 2004 @ 00:18 |
Ik bewaar de originele onderdelen zowiezo, ik ga ook niks dusdanig verkloten dat het niet meer terug te draaien is. Maar een CD speler is toch wel een must voor mij. | |
blackbully | dinsdag 16 november 2004 @ 00:22 |
hmm geen aux op de radio? das jammer anders kon je de cd over de originele radio laten lopen | |
av_82 | dinsdag 16 november 2004 @ 00:30 |
Ik heb wel gedacht aan een soort verborgen radio ofzo, dat ik deze gewoon op z'n plek hou, maar dat is wel veel moeite voor iets wat niet echt logisch is. Ook stoort het me dat je niet eens een Europese radiozender kan selecteren met de originele radio, omdat ie alleen oneven frequenties pakt. Bovendien wil ik er wel een leuke soundsystem in gooien, en daar is de originele radio nou niet echt voor gemaakt! | |
florp | dinsdag 16 november 2004 @ 01:07 |
faaaakkkkkkk KAAANKERDIK DIE BAK DIE WIRE WHEELS ZIJN ZWAAR /dik. ik wou dat ik t geld had om ze tekopen. is wel een dolle motor, hoeveel pks/nms zou ie daadwerkelijk hebben volgens europese bank? mooi ding man, hoe de fuk maak je zon hemeltje trouwens strak? ik heb t zelfde probleem met mn eigen pooierbak. en wat voor bak zit erin? is dat wel net als een gewone met koppelomvormer enzo>? VEEL suc6 | |
Don_Tom | dinsdag 16 november 2004 @ 02:01 |
Wirewheels zijn nog steeds vet voor deze auto. Misschien is het een idee om de notenhout-print over te plakken met een soort carbon-print, of een zelf gemaakte plaat brushed aluminium erop.... Dit past denk ik wat beter bij de moderne radio. Uiteraard moet je dit dan ook met de overige notenhoutprints in de auto doen. | |
MikeyMan | dinsdag 16 november 2004 @ 09:12 |
Volgens mij (maar ik weet het niet zeker) is die pioneer radio die jij net laat zien ook alleen geschikt voor de amerikaanse ether, en heb je daarmee hetzelfde probleem als met de huidige radio. Naar mijn weten is de FH-P4100R De enige europese dubbel din radio van pioneer... BTW, hoe ga je dat oplossen met die dakbekleding??? | |
renkie | dinsdag 16 november 2004 @ 11:16 |
quote:Prit ![]() | |
beschuit | dinsdag 16 november 2004 @ 11:45 |
haha, wordt zeker een lachen project dit; lekkere pimp wagen dat zeker! | |
av_82 | dinsdag 16 november 2004 @ 12:55 |
florp, bedankt voor de positieve reactie! De prijs van de velgen valt nog best mee, het is eigenlijk het verzenden wat het een duur geintje maakt. Ik had na veel zoeken een setje Player 100 spaaks Wire Wheels gevonden voor rond de 700 dollar, maar na een emailtje gestuurd te hebben werd me verteld dat de verzendkosten op 500 dollar zouden komen! Dat gaat me een tikkie te ver. Ik ben nu verder aan het zoeken naar een goeie deal, en ben al een McLeans Wire Wheels set tegen gekomen, die ook wel betaalbaar is, en deze zijn 144 spaaks dus dat is nog meer pimp. Ik hoop vandaag nog een mailtje te ontvangen over de verzendkosten. De versnellingsbak komt uit een Chevy Monte Carlo SS, dit is in principe dezelfde auto maar dan van Chevy ipv Olds. Ik heb me laten vertellen dat ie op alle mogelijke manieren versterkt is, ik zal zsm wat extra info zoeken. Wat voor pooierbak heb jij trouwens, florp? don_Tom, nog een keer bedankt voor je positieve reactie, goed idee van die overplak stuff.. ik zat er al mee dat de radio er een beetje te star-trek uit ziet vergeleken met het stenen tijdperk interieur. Carbon is ietjes afgezaagd, maar alu of gewoon zwart is wel een heel goed idee! Dank u dank u. MikeyMan, je hebt helemaal gelijk! Had nog een mailtje naar Pioneer US gestuurd om het te vragen, en het is idd hetzelfde probleem. Enige verschil is dat deze radio een CD speler heeft en dan gebruik ik de radio toch niet. Ook hebben moderne radio's wel vaak een interne automatische fine-tuner, dus hij zal de zenders waarschijnlijk wel pakken, alleen RDS pakt ie dan niet denk ik. De europese variant, die FH-P4100R, vind ik qua looks wel een heel stuk minder dan de amerikaanse radio. Je bent goed op de hoogte trouwens, werk je bij Pioneer ofzo? beschuit, pimpen is idd 100% de bedoeling! Over het dak-probleem: Ik heb er veel over gelezen, het is een veel voorkomend probleem bij deze wagens. Het schijnt dat de schuim laag tussen de plaat en de stof na een tijd gewoon vergaat. Dit betekent dat je de boel ook niet meer aan elkaar kan lijmen, maar dat het hele dakdeel van het interieur vervangen moet worden. Prit werkt dus ook niet, renkie ![]() http://www.automotiveinteriors.com/abs_boards/cars/olds.htm Niet echt een creatieve oplossing maar het is niet altijd feest. | |
Klonk | dinsdag 16 november 2004 @ 13:03 |
ben benieuwd wat je er van maakt ![]() | |
MikeyMan | dinsdag 16 november 2004 @ 13:27 |
quote:Nee, werk bij Halfords ![]() don't ask... Weet niet hoeveel geld je uit wilt geven, maar anders is de kenwood en clarion heeft de: http://www.clarion-eu.com/nl/Audio.audio_nl+M5d03d9732d6.0.html of anders een combinatie van een nakamichi head unit en een in dash 6 cd wisselaar... http://www.nakamichi.com/auto/CD700II/index.html http://www.nakamichi.com/auto/musicbank/mb_75.htm [ Bericht 8% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2004 13:35:17 ] | |
av_82 | dinsdag 16 november 2004 @ 14:48 |
Halfords? Hebben die zulke dingen ook staan dan of heb je gewoon een beetje extra research gedaan? Die clarion vind ik er niet denderend uitzien, dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit/functies, maar erg pimp is ie natuurlijk niet. DIe Kenwood is inderdaad heel netjes, 1 groot scherm. Zal ook wel een vermogen kosten of niet? Nakamichi had ik nog nooit van gehoord, ga ik zo maar even over lezen... De prijs kijk ik ook nog naar, het leuke van die pioneer die ik gekozen had is bijvoorbeeld dat die ongeveer 300 dollar kost als je een beetje zoekt, en met de huidige koers is dat geen drol.. zeker als je het vergelijkt met de 500 euro die je voor die clarion kwijt bent. | |
MikeyMan | dinsdag 16 november 2004 @ 19:28 |
Jah, dat zeg ik, don't ask... Ben parttime halfords medewerker, maar al een jaar of vijf, en ik vind audio gewoon leuk, dus dat onthou ik wel... Maar die shit hebben we niet staan nee... Nakamichi is een erg mooi merk, maar wel weer erg prijzig... De kenwood is 1799 uit m'n hoofd, dus wel iets meer dan die 300 euro. Wat je ook kunt doen, met die dubbel din, is een navigatiecomputer ophangen. Of eventueel op de sloop zoeken naar andere dubbel-din auto's die standaard een aflegbakje hadden zitten, kun je er een gewone radio in kwijt... | |
Steve-O | dinsdag 16 november 2004 @ 20:05 |
Dat is nou een echte pooierbak zoals het hoort ![]() | |
BrauN | dinsdag 16 november 2004 @ 20:09 |
Heftige wagen! Dit ga ik eens goed volgen. ![]() | |
av_82 | dinsdag 16 november 2004 @ 20:22 |
Steve-O en BrauN, dank jullie wel.. Mikeyman, die prijzen zijn niet voor de poes.. een single din setup met de onderste helft van het gat als bakje is inderdaad ook wel een optie, maar ik vond double din wel wat aparter... ![]() Dit is de radio waar ik denk ik voor ga als ik voor een normaal formaat radio gaat, past wel aardig bij de rest van het interieur en hij krijgt wel goeie reviews. (pioneer deh-p77mp) | |
innovative | dinsdag 16 november 2004 @ 20:49 |
En die is gelukkig maar 499 euro bij ons ![]() | |
av_82 | dinsdag 16 november 2004 @ 23:15 |
499 is best veel! Wie is ons? Prijslijstje van kieskeurig.nl http://www.kieskeurig.nl/(...)C1256D9400599B8E.htm | |
MikeyMan | dinsdag 16 november 2004 @ 23:53 |
Sorry... Dat was ikke... vergeten dat ik bij m'n vriendin zat net... Maar, ja, das inderdaad best veel... Wel een erg mooi toestel hoor... Er zijn trouwens van de verschillende merken ook 1-din equalizers te koop die je eventueel in die overgebleven din-opening zou kunnen stoppen... | |
Mr._T-Rex | dinsdag 16 november 2004 @ 23:53 |
Leuk projectje, ga ik zeker volgen ![]() | |
av_82 | woensdag 17 november 2004 @ 14:57 |
Een equalizer is ook wel een optie, het is alleen de vraag of ik die wel zal gebruiken.. het 1din+bakje idee is denk ik de meest logische optie. Als ik dan in een later stadium nog besluit om een air ride suspension systeem aan te schaffen kan ik daar de switches kwijt ![]() | |
Xitami | woensdag 17 november 2004 @ 15:27 |
Leuke auto, heb zelf ook zoiets onder m'n kont (Ford Thunderbird uit '89) die ik ook nog eens wil gaan pimpen, maar daar moet ik nog even mee wachten. Zitten nog iets te veel nukken en kuren in 't ding ![]() Maar eh, zo'n bolt-on supercharger? Waar kan ik wat meer info vinden over die dingen? | |
av_82 | woensdag 17 november 2004 @ 16:25 |
Die superchargers werd ik toen ik in amerika was echt mee doodgegooid. Ik heb in Thousand Oaks (voorstad van LA) weinig mustangs gezien/gehoord die niet van zo'n ding voorzien waren.. Ik schat dat je met de dollar prijs van nu zo'n 2500 euro kwijt bent met shipping en alles er bij, maar dit kan ook duurder uitvallen. Aantal goeie merken: http://www.paxtonauto.com/ http://www.powerdyne.com/ http://www.vortechsuperchargers.com/ http://www.holley.com/HiO(...)MS/SC/SC.html#Weiand Hoop dat je hier wat aan hebt, info over hoe en wat kan je op die sites ook wel vinden.. www.summitracing.com voert al deze merken, is wel een leuke zaak! | |
MikeyMan | zondag 21 november 2004 @ 14:15 |
av_82... Na een herverdeling van oudere voorraad hebben wij in zoetermeer een stapeltje BLAUPUNKT DX-R52 navigatiesystemen binnengekregen... Deze zijn 599... Maar het mooie is, blaupunkt heeft ook een in-dash 5cd wisselaar, die dus nu voor 99 euro meemag... Heb je een navigatiesysteem en 5 cd wisselaar onder handbereik in je dubbeldin opening... Misschien een idee... | |
Fugie | zondag 21 november 2004 @ 15:05 |
voor een goeie kwaliteit audiosetup ben je zo 1000 euro kwijt, zeker in zo'n auto waar je toch wel behoorlijk mee wil pimpen ![]() En kan je voor die velgen niet beter wat onderzoeken naar fabrikanten/dealers in europa. Misschien een oldsmobile forum ofzo opzoeken waar ze dat misschien weten ? Importeren vanuit amerika is namelijk in alle gevallen een duur grapje. | |
ZX9R | zondag 21 november 2004 @ 15:06 |
tvp | |
Googolplexian | zondag 21 november 2004 @ 16:02 |
quote:Die radio heb ik en ik ben er ERG tevreden mee. | |
av_82 | maandag 22 november 2004 @ 14:22 |
MikeyMan, die blaupunkt ziet er wel aardig uit, en als ik de prijzen vergelijk met elders op internet is het een hele goeie deal! Alleen 600 euro is nog steeds wel aardig aan de prijs.. Ik heb overigens nog wat nagemeten en de radio is niet helemaal dubbel din, maar ook niet 1,5.. het zit er tussenin, doordat er wat van die gekke hout-trim overlapt. Nou maakt dat met de standaard radio niet uit, maar met zo'n dubbel din flip down ding is het niet mogelijk. Het wordt dus in ieder geval geen Dubbel din radio... ik hoop alleen wel dat het frontje van die pioneer deh-p77mp waar ik een plaatje van postte normaal past. De ruimte die ik overhou vul ik dan voorlopig gewoon op met plastic ofzo.. totdat ik eventueel een air ride suspension systeem koop zoals ik al zei. Fugie, 1000 euro is denk ik wel het minimum.. mijn schattingen komen meer in de buurt van de 1500 euro, maar we zullen zien. Die showyoursound site had ik al gevonden, is inderdaad erg uitgebreid! Ben langzaam bezig om de auto klaar te krijgen voor de keuring, alle lampjes en dingetjes werken weer, de headliner is besteld(stof van dak) en ik denk dat ik eindelijk ook een fatsoenlijke prijs heb gevonden voor het shippen van de velgen. De meeste bedrijven rekenden tussen de 600 en 800 dollar shipping costs!! Maar goed ik hou jullie op de hoogte. |