Als je niet uitgeschreven bent bij de plaatselijk kerk waar je gedoopt bent sta je nog gewoon ingeschreven. Het is geen lidmaatschap dat na achterstallige betaling opgeheven wordtquote:Op maandag 15 november 2004 15:44 schreef bloodymary het volgende:
Als baby (ik wist niet beter!) ben ik gedoopt naar het katholieke geloof. Sinds ik 6 jaar ben heb ik geen kerk meer bezocht behalve bezoeken waar je moeilijk onderuit kunt (begrafenissen e.d.) en ik geloof niet in god.
De laatste tijd krijg ik steeds meer een afkeer van de kerk, godsdienst en religie, helemaal na zo'n uitspraak van Donner weer, ik wil er niets meer mee te maken hebben.
Nu wil ik graag mezelf officieel uitschrijven uit de katholieke kerk, want omdat ik gedoopt ben neem ik aan dat ik ergens geregistreerd sta. Weet iemand hoe je dat doet?
quote:Op maandag 15 november 2004 15:56 schreef veer0318 het volgende:
Je ouders een rotschop geven dat ze je geforceerd hebben in een geloof. Bleh. Ben zelf overigens ook gedoopt, maar zie weinig moeite om dat beetje water dat men ooit over mijn hoofd heeft gegooit terug te gaan kotsen in de bak waar 't uit kwam.
laf...quote:Op maandag 15 november 2004 16:02 schreef The_Shining het volgende:
(door de intercom)
Ligt eraan of je ouders je ingeschreven hebben bij een nieuwe parochie.quote:Op maandag 15 november 2004 16:04 schreef bloodymary het volgende:
Moet je dat dan doen in de parochie waar je nu woont, of waar je destijds gedoopt, gecommunieerd en gevormd bent (is namelijk verschillend)?
Dat is gelul, want die behandeling is gebeurd in de kerk en omdat deze daar waarde aan hecht, heeft dat waarde (maar niet voor mij!). Als ik een moslim zou zijn en besneden zou zijn zou ik dat ook niet kunnen ontkennen als ik geen moslim meer zou willen zijn.quote:Op maandag 15 november 2004 16:06 schreef Spideyman het volgende:
Ik bedenk me net, als je je wil laten 'ontdopen' geef je het dopen waarde, en erken je min of meer de heilige handeling.
Iemand die er niet in gelooft doet het niks. Het is net zoals wanneer iemand zegt dat hij of zij satanist is omdat God niet bestaat. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Als het goed is worden die gegevens automatisch doorgegeven.quote:Op maandag 15 november 2004 16:08 schreef Spideyman het volgende:
Ligt eraan of je ouders je ingeschreven hebben bij een nieuwe parochie.
quote:Op maandag 15 november 2004 16:04 schreef DoctorB het volgende:
laf...
Nee, mijn levensbeschouwing is wat ik beleef en iemand anders beleeft het weer anders. Filosoferen vind ik wel leuk maar niet tegenover een Christen dogma.quote:Op maandag 15 november 2004 16:28 schreef Xaobotnik het volgende:
Vind je je eigen levensbeschouwing geen discussie waard dan?
Tja, ik vond het ook wel lullig om hem daar zo te laten staan maar dat is het risico als je zomaar voor iemands deur staat. Ik vond hem te opdringerig eigenlijk en had mijn besluit al gemaakt, waarom dan alsnog proberen over te halen?quote:Ik zou een discussie wel aangegaan zijn. Vind ik sowieso leuk. Ik vind het ook van weinig respect getuigen om zo iemand niet gewoon te woord te staan.
Grote sticker met de tekst "OVERLEDEN - Retour afzender" over de adressering heenplakken. Ofwel je wordt nooit meer lastiggevallen met die brieven, ofwel je komt er zeer snel achter van wie ze je adres hebben gekregen.quote:Op maandag 15 november 2004 17:34 schreef bloodymary het volgende:
Mijn man en ik krijgen beiden op onze verjaardag (ze weten dus onze geboortedatum) een acceptgiro op naam met het verzoek om een bijdrage. Deze gaat uiteraard linea recta in de shredder. We zijn hier komen wonen in 1994, dus ze hebben onze gegevens ergens vandaan gekregen en zeker niet van ons!
Dat doen ze dus wel. De laatste keer dat ik verhuisd was kreeg ik een brief van de kerk op de mat. Ik heb die dus maar meteen teruggestuurd met het vriendelijke doch dringende verzoek me uit te schrijven.quote:Op maandag 15 november 2004 17:08 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens mij is verhuizen uit de parochie al voldoende. Want sinds de privacy wetgeving mogen gemeenten geen gegevens meer door sturen aan bijvoorbeeld de kerk.
Die acceptgiro moet een afzender hebben, lijkt me. Dit is dan waarschijnlijk ook het adres waar je kan opzeggen...quote:Op maandag 15 november 2004 17:34 schreef bloodymary het volgende:
Mijn man en ik krijgen beiden op onze verjaardag (ze weten dus onze geboortedatum) een acceptgiro op naam met het verzoek om een bijdrage. Deze gaat uiteraard linea recta in de shredder. We zijn hier komen wonen in 1994, dus ze hebben onze gegevens ergens vandaan gekregen en zeker niet van ons!
De reacties met je hoeft niks te doen en zo zijn wel juist, maar ik wil graag wel iets doen om een statement te maken en omdat ik helemaal niks met die @#%$@kerk te maken wil hebben!
Het is vaak wel zo dat geloofsgemeenschappen erg hardnekkig zijn in hun bevindingen, en het vaak nodig is om op een zeer expliciete wijze afstand hiervan te nemen voordat zij dit zullen erkennen.quote:Op dinsdag 16 november 2004 08:20 schreef Alcyone het volgende:
Snap niet waar je je druk over maakt TS, het is een symbool en anders dan dat heeft het absoluut NUL waarde. Als nu iedereen zou vergeten dat jij ooit gedoopt bent, dan ben je nooit van je leven gedoopt. Zo simpel is het.
En je hebt niet te moeite genomen om de rest van mijn antwoord te lezen. Vraag je liever af hoe je van die registratie af komt, want als jij gelooft dat je puur door een ritueel bij een club hoort, is dat jouw probleem.quote:Op dinsdag 16 november 2004 09:16 schreef bloodymary het volgende:
Dat is echt zo'n instelling van de huidige tijd: ik snap niet waar je je druk om maakt. Ik maak me trouwens helemaal niet druk, ik stel gewoon een vraag, maar blijkbaar is dat voor jou al te veel moeite.
Ik wil gewoon niet bij dat clubje horen. En als ik daar nog ergens als lid geregistreerd sta, dan baal ik daar van.
Zeggen ze van de katholieke kerk heeft zoveel leden en dan zit ik daar ook bij, dat wil ik niet.
Het is toch ook zo dat religieuze organisaties in aanmerking komen voor subsidies, afhankelijk van het aantal leden? Kan me ook vorstellen dat je als niet-gelovige liever hebt dat "jouw" geld ergens anders aan wordt besteed.quote:Op dinsdag 16 november 2004 08:20 schreef Alcyone het volgende:
Snap niet waar je je druk over maakt TS, het is een symbool en anders dan dat heeft het absoluut NUL waarde. Als nu iedereen zou vergeten dat jij ooit gedoopt bent, dan ben je nooit van je leven gedoopt. Zo simpel is het.
Niet waar.quote:Op dinsdag 16 november 2004 08:20 schreef Alcyone het volgende:
Sue them!quote:Op dinsdag 16 november 2004 10:38 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Maar aan de ene kant vind ik dat mijn ouders dat moeten doen want ik heb nooit gevraagd om gedoopt te worden en ingeschreven te worden.
Slaat dat nou op? Belasting betalen moet iedereen en dat hebben mijn ouders niet ingevoerd.quote:Op dinsdag 16 november 2004 11:52 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
Sue them!
Vreemde manier van redeneren. Moeten ze ook jouw belasting betalen? Je hebt ook nooit om belasting betalen gevraagd.
Dat kan in de kerk van Satan. http://www.kerkvansatan.nl/quote:Op dinsdag 16 november 2004 13:11 schreef bloodymary het volgende:
Nou dan wil ik me toch laten ontdopen.
je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 16 november 2004 14:04 schreef Frezer het volgende:
Das niet "ontdopen" maar "omdopen" dan(naar een andere religie). Volgens mij het enige wat in de buurt komt van wat TS wil is laten uitschrijven.
Vreemd. Je bent als moslim zelf gelovig (althans je doe je voor als of). Waarom vind je het een goede keus om het rk. geloof de rug toe te keren c.q. je officieel uit te laten schrijven ?quote:Op dinsdag 16 november 2004 14:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
goede keus overigens.
mijn mening is: stel je gewoon 's niet zo aan...quote:Op dinsdag 16 november 2004 15:30 schreef bloodymary het volgende:
Omdopen dan, maar tot wat? Er is geen religie die ik iets vind, en ik geloof ook nergens in. Ik geloof zelfs niet dat er "iets" is.
Zal ik dan zelf maar een religie beginnen? Moet ik nog iets moois vinden om te gaan adoreren.
Nee, zonder flauwekul, ik denk dat ik wel iets wijzer ben geworden. Ik ga me in ieder geval uitschrijven bij de parochie waar ik gedoopt ben en waar ik nu woon en dan ook nog naar de gemeente schrijven dat ze geen godsdienst bij mij in gaan vullen.
Wat een gedoe zeg, en dat alleen omdat ik geen eigen mening had toen ik een maand oud was......
Ach (quote) "de vijand van mijn vijand is mijn vriend", vandaar.quote:Op dinsdag 16 november 2004 21:09 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Vreemd. Je bent als moslim zelf gelovig (althans je doe je voor als of). Waarom vind je het een goede keus om het rk. geloof de rug toe te keren c.q. je officieel uit te laten schrijven ?
Hoe moet je je trouwens als moslim officieel uit laten schrijven ? Moet je je dan bij Allah melden of zo.![]()
Euh. Volgens de Knor'an heeft Allah het toch ook goep op met christenen en joden ("mensen van het boek").quote:Op woensdag 17 november 2004 03:47 schreef gr8w8 het volgende:
Ach (quote) "de vijand van mijn vijand is mijn vriend", vandaar.
De gemeente houdt echt niet bij wie wel of niet kerkelijk is. Scheiding tussen kerk en staat !quote:Op dinsdag 16 november 2004 15:30 schreef bloodymary het volgende:
Ik ga me in ieder geval uitschrijven bij de parochie waar ik gedoopt ben en waar ik nu woon en dan ook nog naar de gemeente schrijven dat ze geen godsdienst bij mij in gaan vullen.
Dat is dus een misverstand, want toen ik verhuisd ben naar een gemeente 40 kilometer van mijn geboorteplaats kreeg ik van de kerk in de nieuwe gemeente acceptgiro's geadresseerd met de juiste voorletters en met mijn geboortedatum. Als ik die gegevens niet heb doorgegeven wie dan wel? ................... de Gemeente!quote:Op woensdag 17 november 2004 06:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
De gemeente houdt echt niet bij wie wel of niet kerkelijk is. Scheiding tussen kerk en staat !
De gemeente mag geen adressen geven dus als je bent verhuist ben je automatisch uitgeschreven. Door dan nog moeilijk te gaan doen erken je in feite dat niet. En als je zo anti rk kerk bent bewijs je die kerk er juist een dienst mee door die feitelijke uitschrijving niet te erkennen.
Als ik ergens donateur van was en ik geef het volgende jaar niets meer dan ben ik toch ook geen donateur meer? Moet ik me daar dan ook als donateur laten uitschrijven ?
Dat had ik ook, de eerste paar maanden stond ik niet ingeschreven, pas kort na inschrijving ontving ik de giro's. Dat was eigenlijk de belangrijkste reden om me uit te schrijven, ik hoef geen statement te maken ofzo maar het scheelt weer een beetje boomquote:Op woensdag 17 november 2004 14:52 schreef bloodymary het volgende:
Dat is dus een misverstand, want toen ik verhuisd ben naar een gemeente 40 kilometer van mijn geboorteplaats kreeg ik van de kerk in de nieuwe gemeente acceptgiro's geadresseerd met de juiste voorletters en met mijn geboortedatum. Als ik die gegevens niet heb doorgegeven wie dan wel? ................... de Gemeente!
Moeilijk zeg.....quote:Beste kerkgenootschap,
Hierbij wil ik mij uit laten schrijven uit de kerk.
Hoogachtend,
bloodymary
.......en een stuk van je pik afhakkenquote:Op maandag 15 november 2004 15:53 schreef korenwolf het volgende:
Ja, of moslim worden ... je snor laten staan is voldoende.
goede redenquote:Op maandag 15 november 2004 16:02 schreef bloodymary het volgende:
Ik ben nog wel gevormd (omdat iedereen in de klas dat deed.....).
je kerkelijke gezinte neem ik aan.quote:Op donderdag 18 november 2004 12:44 schreef Elin het volgende:
Ook staat je geloofsovertuiging bij de gemeente in de computer.
laatst werd het in een enquete gewoon gevraagd. En dan alleen voor personen van 18 jaar en ouder.quote:als ze het hebben over hoeveel christenen in het land wonen is dat gebaseerd op die informatie
Geloofsovertuiging, kerkelijk gezindte.. voor mij een pot nat.quote:Op donderdag 18 november 2004 19:06 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
je kerkelijke gezinte neem ik aan.
[..]
laatst werd het in een enquete gewoon gevraagd. En dan alleen voor personen van 18 jaar en ouder.
Misschien een idee om eens met een psychiater te praten over je frustraties en haatgevoelens? Het is mogelijk dat je dan met je verleden leert leven; het is een feit dat je daar niets aan kunt veranderen.quote:Op vrijdag 19 november 2004 17:33 schreef bloodymary het volgende:
Omdat ik niet in god geloof en niet als RK aangemerkt wil worden.
En of het nou doop ongedaan maken is of gewoon uitschrijven, dat maakt me niet zoveel uit. Als ik maar effectief uit dat clubje verwijderd word. En dat gaat bij mij verder dan niks doen, zodat je niet praktizerend bent, ik heb namelijk een hekel aan dat clubje.
Ergens mee leren leven begint vaak door afstand te nemen, hetgeen TS hier symbolisch wil doen door zich te laten uitschrijven.quote:Op zaterdag 20 november 2004 11:46 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Misschien een idee om eens met een psychiater te praten over je frustraties en haatgevoelens? Het is mogelijk dat je dan met je verleden leert leven; het is een feit dat je daar niets aan kunt veranderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |