quote:
Op donderdag 23 december 2004 22:35 schreef Suzanna het volgende:Bedankt voor jullie tips...ik ga vanavond gelijk onder de douche masseren vóór de voeding.
Nog een vraagje...het is nu alleen m'n rechterborst, maar daar heeft Noa om 21:00 aan gedronken, moet ik dan nu toch de linker aanbieden (lijkt me wel, maar dan duurt het erg lang voordat de rechterborst leeg wordt gedronken (en waarschijnlijk wordt hij dan ook niet leeggedronken...)...
Ja, dat is het kloterige van een borst met harde plekken hebben- je eerste prioriteit ligt bij het kwijtraken van die plekken, maar als je je andere borst dan te weinig aanbiedt heb je daar ook weer grotere kans op verstopping van kanalen (dat is zo'n harde plek in wezen- een melkklier die verstopt zit). Als je inmiddels die kolf hebt gekocht zou ik je rechterborst (met de plekken) steeds aanbieden, want beeb krijgt de plekken beter weg dan kolf. En dan links kolven. Daarmee stimuleer je op termijn ook de produktie, maar dat is een minder groot & minder accuut probleem dan die harde plekken. En aangezien je toch al van plan was een vast kolfmoment in te voeren voor de aanleg van een voorraadje is het misschien helemaal niet zo erg ook
![]()
.
Wat betreft je ingetrokken tepels helpt het misschien ook om even de kolf erop te zetten voor de voeding, zodat ze al een beetje naar buiten gezogen zijn (als dat bij jou zo werkt). Regelmatig kolven (en voeden zelf trouwens ook) zou sowieso moeten helpen te zorgen dat je tepels minder ingetrokken worden.
Voeden met ingetrokken tepels is prima te doen, maar het vereist wel wat extra aandacht. Als je problemen blijft houden zou ik toch echt om raad vragen bij een lactatiekundige, dat kost misschien wat maar de kans dat je dan verder zonder pijn kan voeden wordt er een stuk groter door (en je hebt meteen een goeie extra motivatie om door te gaan met borstvoederen tot je er bij neervalt- je zal de kosten van het consult er toch uit moeten halen
![]()
). Als je engels goed is zou je ook bijvoorbeeld
hier eens kunnen kijken.