abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23962777
Bij kloven helpt het ook om ze veel te laten luchten, dus niet altijd direct weer aankleden. En ik weet niet of je zoogcompressen gebruikt, maar die moet je wel veel vervangen anders worden je tepels er week van, ook niet echt bevorderlijk voor genezing van de kloven.
Purelan wordt wel veel aangeraden door lactatiekundigen, net als Lansinoh. Is gemaakt van zuiver wolvet en schijnt daardoor beter te zijn dan Bepanthen, waar ook andere stoffen in zitten.
Sterkte!

/edit
Stel dat de baby bloed binnen krijgt omdat je diepe kloven hebt, dan geeft dat voor de baby niets, hij/zij wordt hooguit misselijk maar het is niet ongezond ofzo. Ik hoop niet dat je dat overkomt maar het is wel mogelijk dus ik wilde t meteen ff doorgeven.
pi_23962964
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 11:08 schreef poemojn het volgende:
Purelan wordt wel veel aangeraden door lactatiekundigen, net als Lansinoh. Is gemaakt van zuiver wolvet en schijnt daardoor beter te zijn dan Bepanthen, waar ook andere stoffen in zitten.
Volgens mij heelt Bepanthen beter (is althans mijn ervaring) maar dat kan je er voor de voeding beter afwassen. Hoewel ze zelf op de verpakking claimen dat dat niet hoeft, maar daar geloof ik geen barst van. Purelan en lansinoh zijn dubbel gezuiverd puur wolvet, de kans dat je baby daar allergisch voor is is naar het schijnt nihil. Dus dat kan je lekker laten zitten, en dat scheelt weer een kleine marteling voor je zere tepels.

Wat was er volgens die verpleegkundigen mis met je tepels dan? Lekker trouwens dat ze dat tegen je zeggen, in plaats van dat ze je tips geven hoe je met jouw tepels om zou moeten gaan. Gelukkig drinkt een baby aan de borst, niet perse aan de tepel. Een vriendin van me heeft ingetrokken tepels, maar dat gaat toch goed!
pi_24022497
ik mag wat dat betreft echt niet klagen nergens last van gehad geen stuwing en of kloven, en ik moet ook bekennen dat ik me ook nergens aan houd of met iets smeer, ik laat Thijs drinken daarna verschoon ik hem, dan gelijk mijn bh weer terug, dan andere borst is hij klaar bv weer goed niets laten drogen.
Als ik ga douchen dan spoel ik ze gewoon af met warm water en met de massage straal erover en klaar is kees. (wel loop ik na het douchen altijd heel lang zonder bh in huis gewoon zonder bh in ochtendjas, ik douch altijd in de avond)

Nu ben ik al een paar dagen niet lekker en heb ik last van de griep heeft dit nu ook conceqenties voor de borstvoeding, want ik merk aan Thijs dat hij vaker terug komt en ineens had ik hem snachts weer, en tussen 5 en 7 blijft hij weer terug komen.

zo heb ik eerst een overvloed aan melk door dat ik aan het afkolven ben geslagen en nu lijkt het weer giga minder te zijn, want als ik nu afkolf mag ik blij zijn als ik de 40cl haal
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_24035918
weer een vraag van deze kant

in de vriezer heb ik staan 2x125cl
1x180cl
1x160cl
en in de koelkast staat nu 50 cl ( ben vandaag nog druk met afkolven)
Thijs word morgen tegen 15.00 uur naar mijn pa gebracht (dan krijgt hij gelijk een voeding, weet alleen nog niet ofdat ik die hem nog geef of dat pa het al doet)
dan krijgt hij een voeding tegen 18.00 uur (maar doordat ik een paar dagen niet zo lekker ben geweest was Thijs tussen 17.00 uur en 19.00 uur nogal veel bij me geweest qua borst (ik denk gewoon de zuigbehoefte intiemiteit)
dan nog een voeding tegen 21.00 uur (kan ook iets eerder)
Bij mij slaapt hij nu eigenlijk door tot een uur of 00.30 uur/01.00uur dan weer een voeding en dan weer tegen een uurtje of 5/6, en daarna zijn wij er alweer om hem op te halen, op de één of andere mannier ben ik nogal bang dat ik helemaal niet toe ga komen en dat pa behoorlijk in de rats kom te zitten en dan zit ik ook met het volgende doordat ik voet op behoefte ik leg hem aan als hij bv de hik heeft getroost wilt worden enz enz.....

als ik dus nu zo uit zit te rekenen snel en van 150cl uit zou gaan zou ik voor minimaal 5 voedingen x150 cl = 750 cl moeten hebben en ik zit nu nog maar op de 640 cl..... maar dan moet ik de rest van de dag nog ( ik kolf nu maar gewoon om de 2 uur)

wat als ik het nu niet haal... ik kan niet zomaar ineens om poeder vliegen voor flesvoeding lijkt mij...
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_24065660
Bar, ik zou proberen zelf zo veel mogelijk te drinken (dat helpt de productie bij mij altijd wel goed heb ik het idee) en verder niet te veel te stressen (want dan lukt het kolven niet zo goed )
Mocht het niet lukken om 5 x 150ml te kolven, dan kun je denk ik het beste die voeding van 15 uur het beste wel zelf geven (misschien is dat eigenlijk sowieso wel een goed idee, zodat je als je wel 5 x 150 hebt, je vader een reserveflesje heeft...).

Verder zou je je vader kunnen instrueren zich proberen een beetje aan de richttijden te houden en het liefst niet bijv. een uur eerder al een flesje geven (Lucas laat zich altijd prima afleiden door een pink in z'n mond) om te voorkomen dat hij tekort komt.
Succes voor jou en je vader, het komt vast wel goed
  zaterdag 18 december 2004 @ 22:34:09 #106
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24068770
Judith wil niet meer aan de borst drinken. Ze dronk nog 's ochtends aan de borst, maar de laatste twee dagen weigerde ze dat. Ik weet eigenlijk niet of ik dat nou jammer vind of niet. Aan de ene kant gaat het nogal plotseling en ik vond het wel makkelijk om de eerste voeding in bed te geven, aan de andere kant, zat ik al tijden te twijfelen of ik nog door zou gaan en ben ik toch blij dat zij de beslissing heeft genomen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_24070518
Grijs je hebt het wel heel lang volgehouden en meer dan 1 jaar is toch helemaal perfect. Als het bij mij door was gegaan voor 1 jaar had ik daar ook voor getekend. Maar helaas door de zwangerschap liep het erg hard terug. Achteraf kijkend, is het toch wel behoorlijk energie vretend hoor. Dat zul je zelf ook wel snel merken.
pi_24164206
Even een vraagje over borstkolven - hebben jullie hier ervaring mee en werkt een Avent handborstkolf goed? Ik zit er namelijk over te denken om er één aan te schaffen maar het is zoveel geld, en ik wil het niet voor niets uitgeven!

anneja: De verpleegkundige zei eigenlijk niet veel verder, behalve dat mijn tepels niet goed waren en dat ik tepelhoedjes moest gebruiken. Daarnaast kneep ze ONTZETTEND hard in mijn tepel, waarschijnlijk om melk uit m'n borst te krijgen, dat lukte ook, maar dat lijkt me niet de manier! Ik heb van mijn kraamverzorgster geleerd hoe je met de hand kunt kolven, maar bij mij is dat erg pijnlijk.

Ik heb trouwens nu al een tijdje steken in mijn rechterborst, er zitten ook weer 'harde' gedeeltes in soms. Ik hoop niet dat dat een beginnende borstontsteking kan gaan veroorzaken? Noa drinkt volgens mij genoeg...
pi_24164881
Ik had een avent handkolf en ik vond het een prima ding gaat snel en makkelijk
  donderdag 23 december 2004 @ 20:11:56 #110
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_24165227
Suzanna, ik heb ook een handkolf van Avent en die gebruikt toen Stella nog in het ziekenhuis lag. Ik vond 'm ook goed werken.
  donderdag 23 december 2004 @ 20:38:31 #111
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_24165773
Ook hier positief over de Avent kolf (ging net zo snel als een dubbele electrische en met de avent was de opbrengst beter)

Heb je al eens geprobeerd te voeden zonder tepelhoedje? Als ik zo lees, weet die verpleegkundige niet waar ze het over had en lult dus gewoon een slag in de ruimte. Het zou zonde zijn als de bv de soep in loopt door zo'n muts. Als ik jou was zou ik gewoon eens zonder proberen te voeden. Kijk of ze goed hapt en of dat gaat. Als 't niet gaat kun je altijd het tepelhoedje nog pakken.

Die harde plekken zou ik zeker wel mee uitkijken!!! Probeer Noa je borsten goed leeg te laten drinken (wat bemoeilijkt wordt door tepelhoedje ) of anders goed leegkolven. Verder de warme douche erop zetten en masseren richting tepel! Die harde plekken kunnen anders verder indikken (is meestal ingedikte melk omdat de melk te lang in de melkkanaaltjes zit omdat 't niet goed is leeggedronken) en dat kan gaan ontsteken.

Succes!

Grijs, je hebt 't geweldig gedaan! Judith mag wel blij zijn!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_24167526
Ik gebruik geen tepelhoedje, E.T. ... ik had zoiets van: ik ga zoiets niet gebruiken zolang het niet ECHT nodig is. En het blijkt ook niet nodig te zijn (hoewel het nu wel erg pijnlijk voeden is met borstkloven).

Die harde plekken zijn ineens sinds vanmiddag er. Het begon ineens te steken in mijn borst en het doet nu nog meer pijn dan met de stuwing. Ik ga anders morgen wel aan de dokter vragen óf het borstontsteking is, dan ben ik er in ieder geval snel bij áls het zo is...want het is erg pijnlijk (ik kan Noa bijna niet vasthouden omdat het zo pijnlijk is), en nu net pas eigenlijk.

Ik ga morgen denk ik een kolf van Avent kopen, dan kan ik 's avonds nog wat extra afkolven (klopt het dat je dat dan eigenlijk elke dag het beste kunt doen?) en kan ik een voorraadje opbouwen.
Zijn ijsblokzakjes handig of eigenlijk niet echt? Ik heb ze alvast gekocht, just in case.
pi_24167859
Suzanna, ik heb hier ook de avent kolf en ik vind het een prima kolf, ik heb ipv zakjes heb ik de ijsklontbakjes gebruikt doordat ik hier hoorde dat in zakjes je melk naarplastic zou gaan smaken.

en ik kolf niet elke dag doordat ik toch gewoon thuis ben
  donderdag 23 december 2004 @ 22:09:16 #114
3011 E.T.
pi_24167976
Suzanna, probeer in elk geval vanavond ofzo die plekken onder een warme douche te masseren. Je weet dat je paracetamol mag slikken als je te veel pijn hebt he? Een bezoekje huisarts kan idd geen kwaad. (met kloven ben je gevoeliger voor borstontsteking; er komt 'vervuiling' je lichaam in)

Ik heb ijsblokzakjes gebruikt en ijsblokbakjes. De bakjes vond ik handiger (klontjes uit de zakjes halen vond ik niet zo geweldig). Als ik 't bakje gevuld had, deed ik er een zakje omheen met een sticker met datum en als de blokjes bevroren waren wipte ik ze zo in 't zakje. (ik gebruikte van die flexibele vormen)

Als je elke dag rond dezelfde tijd kolft gaan je borsten dat zien als een voeding. Je kan 't dus in principe het beste elke dag rond dezelfde tijd doen voor een voorraadje. (als je een dag overslaat voel je dan dat je stuwing hebt)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_24168167
Suzanna, mbt de harde plekken- zorg dat die zsm weg zijn, het is nu nog geen borstontsteking maar dat wordt het anders wel (zodra je koorts krijgt moet je naar de dokter).
Tips die bij mij hielpen:
* voor het voeden warm douchen of borst opwarmen met compres (bijvoorbeeld wegwerpluier vol laten lopen met warm water, en die op je borst leggen)
* baby laten drinken met kin richting harde plek. Bij mij zaten plekken altijd aan de bovenkant, dus dan legde ik beeb op tafel of commode en ging er dan zelf bovenhangen. Heeeel comfortabel.
* zo mogelijk voorzichting van borst naar tepel meewrijven/masseren
* plek nog niet weg? Dan weer onder de douche, met de kolf (maar die heb je nog niet). Borst voorzichtig masseren, weer richting tepel (dit was soms te pijnlijk).

En wat rot dat je nog steeds kloven hebt, ik zou me toch af gaan vragen of er misschien niet toch iets verkeerd gaat met aanleggen. Misschien dat je er een keer een lactatiekundige naar kan laten kijken, soms kan dat via het CB.

Ik kolfde altijd met twee Avent isissen, dat vond ik prettiger dan dubbel electrisch (ik werd gestoord van het geluid van electrisch). Wel beviel het 'oude' model Avent (losse body en flesse-adapter) me beter dan het 'nieuwe' (body en adapter uit 1 stuk). Maar de nieuwe gaat waarschijnlijk wel langer mee (heb nu drie kolven, en van twee daarvan al twee keer een nieuw adapterstukje gekregen. De service van Avent is wat dat betreft wel erg goed, ze sturen je vervangingsonderdelen kosteloos op). Bij de weg, als je in Groningen woont mag je ze zo hebben.

Ik vroor melk in in een ijsklontbakje en deed ze daarna over in een zakje, ijsklontzakjes heb ik nooit geprobeerd, de invrieszakjes van Avent vond ik kut (melk ging plasticachtig smaken en zakjes gingen soms stuk bij ontdooien-al mijn kostbare melk door de koelkast). Maar hoe je je melk het liefst bewaart is erg afhankelijk van wat je zelf prettig vindt, en hoe je het wil gebruiken (hele voedingen of niet en kolf je die dan in een keer of juist niet, et cetera).

Ik heb ook in wanhoop vriend wel eens laten proberen een plek weg te laten drinken, maar dat werd geen succes.
pi_24168667
Bedankt voor jullie tips...ik ga vanavond gelijk onder de douche masseren vóór de voeding.
Nog een vraagje...het is nu alleen m'n rechterborst, maar daar heeft Noa om 21:00 aan gedronken, moet ik dan nu toch de linker aanbieden (lijkt me wel, maar dan duurt het erg lang voordat de rechterborst leeg wordt gedronken (en waarschijnlijk wordt hij dan ook niet leeggedronken...)...

Is het verstandig om Noa méér te stimuleren om te drinken of gewoon te wachten tot ze zelf komt voor drinken? Anders gaat m'n borst misschien juist nog meer melk aanmaken?

Wat betreft die kloven...ik denk dat ik inderdaad soms verkeerd aanleg, en dat komt omdat ik teruggetrokken tepels heb en een hele 'slappe' borst waardoor het moeilijk is om aan te leggen soms.
pi_24168723
ik laat Thijs altijd aan beide borsten drinken Suzanna, dus ik zou niet 1 2 3 weten wat nu het beste voor je is
  donderdag 23 december 2004 @ 23:34:42 #118
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24170128
Suzanna, het is het beste om eerst die borst aan te bieden waar je pijn aan of harde plekken in hebt en evt. de andere borst. Het is echt verstandig om de borst goed leeg te laten drinken en/of te kolven.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_24177926
quote:
Op donderdag 23 december 2004 22:35 schreef Suzanna het volgende:
Bedankt voor jullie tips...ik ga vanavond gelijk onder de douche masseren vóór de voeding.
Nog een vraagje...het is nu alleen m'n rechterborst, maar daar heeft Noa om 21:00 aan gedronken, moet ik dan nu toch de linker aanbieden (lijkt me wel, maar dan duurt het erg lang voordat de rechterborst leeg wordt gedronken (en waarschijnlijk wordt hij dan ook niet leeggedronken...)...
Ja, dat is het kloterige van een borst met harde plekken hebben- je eerste prioriteit ligt bij het kwijtraken van die plekken, maar als je je andere borst dan te weinig aanbiedt heb je daar ook weer grotere kans op verstopping van kanalen (dat is zo'n harde plek in wezen- een melkklier die verstopt zit). Als je inmiddels die kolf hebt gekocht zou ik je rechterborst (met de plekken) steeds aanbieden, want beeb krijgt de plekken beter weg dan kolf. En dan links kolven. Daarmee stimuleer je op termijn ook de produktie, maar dat is een minder groot & minder accuut probleem dan die harde plekken. En aangezien je toch al van plan was een vast kolfmoment in te voeren voor de aanleg van een voorraadje is het misschien helemaal niet zo erg ook .

Wat betreft je ingetrokken tepels helpt het misschien ook om even de kolf erop te zetten voor de voeding, zodat ze al een beetje naar buiten gezogen zijn (als dat bij jou zo werkt). Regelmatig kolven (en voeden zelf trouwens ook) zou sowieso moeten helpen te zorgen dat je tepels minder ingetrokken worden.
Voeden met ingetrokken tepels is prima te doen, maar het vereist wel wat extra aandacht. Als je problemen blijft houden zou ik toch echt om raad vragen bij een lactatiekundige, dat kost misschien wat maar de kans dat je dan verder zonder pijn kan voeden wordt er een stuk groter door (en je hebt meteen een goeie extra motivatie om door te gaan met borstvoederen tot je er bij neervalt- je zal de kosten van het consult er toch uit moeten halen ). Als je engels goed is zou je ook bijvoorbeeld hier eens kunnen kijken.
pi_24179617
Dat verhaal van jou klinkt bekend, Suzanna.
Je hebt al wel veell goede tips gehad gelukkig.
Wat ik me nog afvraag is of je 1 borst per voeding geeft omdat je te veel melk hebt? Wat nl ook nog een mogelijkheid is dan is om een paar dagen 1x per dag je borsten helemaal leeg te kolven, en vervolgens gewoon op verzoek te voeden.

Ik weet niet waar je verzekerd bent maar sommige ziekenfondsverzekeringen vergoeden lactatiekundige hulp in hun aanvullend pakket, en anderen willen het soms wel vergoeden onder 'alternatieve geneeswijzen'. Dus dat zou je evt nog kunnen proberen.

Hier kun je duidelijk uitgelegd lezen hoe je een baby goed aanlegt.
pi_24179692
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 22:34 schreef Grijs het volgende:
Judith wil niet meer aan de borst drinken. Ze dronk nog 's ochtends aan de borst, maar de laatste twee dagen weigerde ze dat.
Fijn voor je dat ze zelf die beslissing genomen heeft, en dat je haar toch zo lang gevoed hebt!
pi_24243618
zit hier met het volgende eigenlijk, weet ook niet ofdat ik deze ook in het bv topic moet plaatsen

Thijs is al een paar dagen beetje aan het aanrommelen qua drinken, hij komt echt wanneer het hem uitkomt dan drinkt hij de ene keer rustig maar de andere keer heb ik een druk kind wat te snel wilt drinken of juist helemaal niet wilt drinken.
net zoals vanavond ook, het is half 8 en meneer begint te huilen en geeft aan dat hij wilt drinken, zodoende leg ik hem aan, hij drinkt normaal, dan verschoon ik hem braaf om hem vervolgens nummer 2 aan te bieden alleen dan is het huilen huilen huilen geblazen drinken ho maar, na een half uur houd het huilen op en kan ik hem opnieuw aanleggen en hij drinkt rustig alsof er niets aan de hand is :s.....
heel erg vreemd en ik snap er maar weinig van.
iemand die dit ook herkent??
alvast bedankt
  maandag 27 december 2004 @ 22:18:17 #123
3011 E.T.
pi_24243707
Bar, probeer eens om hem gewoon voor of na de voeding te verschonen ipv tussendoor. Thijs is daar ondertussen oud genoeg voor. (in het begin wordt er vaak tussendoor verschoond om de baby weer een beetje wakker te krijgen).
Saskia heeft dat trouwens ook een tijdje gehad. Volgens mij gewoon beetje regeldagen in combinatie met het ontdekken van de wereld en geen tijd gunnen om te drinken..
Was meestal een paar dagen en dan is het weer 'normaal'. Zulke dagen liet ik verder dan maar gewoon de boel de boel en zat voornamelijk op de bank om te voeden. Gewoon aan zijn nukken toegeven en 't gaat vanzelf wel weer over.

Waarschijnlijk is z'n ergste honger gestild na de eerste borst, bedenkt zich tijdens het verschonen dat de wereld zo veel te bieden heeft en heeft dan geen zin om te drinken... totdat hij zich realiseert dat z'n maag nog niet vol was..
pi_24243867
het is idd wel zo dat Thijs alles om zich heen wel errug intersesant vind het is regelmatig een paar slokken en dan om zich heen kijken wat hem er zich daar afspeelt.
  maandag 27 december 2004 @ 22:49:39 #125
3011 E.T.
pi_24244453
Probeer eens een tijdje in een prikkelarme omgeving te voeden. (halfdonkere slaapkamer, gordijnen dicht enzo) Grote kans dat ie dan wel goed doordrinkt
  maandag 27 december 2004 @ 23:11:01 #126
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24244923
Bij mij is Noa soms ook heel onrustig, ook ná een hele tijd gedronken te hebben.
Soms wil ze heel graag drinken, en hapt ook, maar wordt erg onrustig aan de borst en laat telkens los en pakt de borst dan weer (vaak verkeerd omdat het aanleggen gewoon even tijd vergt die ze dan niet wil nemen omdat ze zo gretig is). Soms ben ik twee uur bezig met proberen met aanleggen, verschonen, gewoon vasthouden, laten zuigen op m'n pink, etc. etc. en daar word ik heel moe van.
Uiteindelijk drinkt ze dan wel, maar soms duurt het gewoon heel lang voordat ze ook tevreden is.

Ik heb het idee dat ze ook vaak buikkrampjes heef (niet van die erge, dan ging ze echt ineens KRIJSEN om vervolgens met haar beentjes te gaan schoppen en als ik aan haar buikje voelde was die ook hard), of gewoon last van winderigheid, waar ze ook onrustig van wordt. Klinkt dat bekend?
Ik had gisteren zelf erg last van winderigheid, en vandaag (en gisterenavond ook) heeft Noa dat ook. Dus waarschijnlijk het eten (hoewel ik niets kan bedenken, ik heb niet eens uien gegeten gisteren of eergisteren).
  maandag 27 december 2004 @ 23:14:14 #127
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24244983
Hoe weet je trouwens wanneer een borst is leeggedronken? Ik wil graag weten hoeveel ze drinkt per voeding, maar zou het echt niet weten omdat ze meestal genoeg heeft na één borst maar soms ook niet, het hangt er ook van af (natuurlijk) hoe lang ze aan de borst drinkt...maar soms wil ze gewoon de 'oude' niet meer, maar heeft nog wel zuigbehoefte.

Kan het trouwens zijn dat vanwege de grote hoeveelheid melk (er komt soms zoveel uit dat ze het niet allemaal kan doorslikken en ik lek ook vaak onder het voeden nog langs haar mondje) ze zo onrustig drinkt en vaak opnieuw hapt?
Ze spuugde vanmiddag een GROTE golf melk uit, heeft ze dan teveel gedronken?
pi_24245456
Wat bij mij nog wel es helpt Suzanna is om mijn andere hand onder mijn borst te houden zodat Thijs er hier wat makkelijker bij kan, zodat hij niet te vaak meer loslaat.

die winderigheid of krampjes heb ik zelf met Thijs niet echt last van gehad dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Meestal hield Thijs er hier mee op als de borst voor zover leeg gedronken was en hield zijn lippen stijf dicht als ik met mijn tepel dicht in de buurt van zijn mondje kwam.
En het kan idd te maken dat je dan wat te veel melk hebt waardoor ze het terug geeft kan geen kwaad overgens is mij verteld.
en wat hier ook wel es hielp om Thijs wat rustiger te laten worden was om hem regelmatig even te laten boeren tussendoor.
en voor die zuigbehoefte kun je altijd eventueel een speentje geven of anders nog even aan de andere borst aanleggen.

succes ermee iig.

E.T. bedankt voor de tip kan ik idd wel es doen en het komt me ook wel erg bekend voor, want als ik hem snachts en smorgend voed gebeurd dat in bed en heb ik nergens geen last van en drinkt hij gewoon.
  dinsdag 28 december 2004 @ 10:52:25 #129
3011 E.T.
pi_24251865
Suzanna, als ik 't zo hoor heb je een heel krachtige toeschietreflex en heeft Noa een beetje moeite om de grote toestroom weg te krijgen. Hierdoor krijgt ze ook lucht binnen en dat zorgt ook weer voor krampjes.
Wat je kunt doen is Noa even loskoppelen als de TSR komt en dan de eerste krachtige stralen opvangen in een handdoek oid. Als het dan wat minder hard stroomt leg je Noa weer aan, dan kan ze rustig verder drinken.
Of je borst 'leeg' is (hij is nooit helemaal leeg, tijdens de voeding wordt er weer nieuwe melk aangemaakt) merk je aan 't zuig en slik gedrag van Noa. In het begin van de voeding is het zuig-zuig-zuig snel achter elkaar om de TSR op te wekken, daarna is het zuig-slik-zuig-slik en naarmate de borst leger raakt zal ze meerdere keren zuigen voordat ze slikt. Bij zuig-zuig-zuig-zuig-slik is de borst zo ongeveer leeg en kun je wisselen van kant.

linkje over te veel melk. Wie weet herken je het
  dinsdag 28 december 2004 @ 18:30:53 #130
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24258965
Bedankt voor jullie tips, en E.T., bedankt voor de handige link!!
Ik herken het inderdaad, eigenlijk wel alle punten ervan behalve het '300 gram per week aankomen' omdat ik Noa sinds de eerste week niet meer gewogen heb. Ik heb wel duidelijk gemerkt dat ze erg gegroeid is en de kleinste kleertjes al uitgegroeid is bijna.
Wat je zei over het zuig - en slikgedrag herken ik inderdaad wel. Ik had al vaag zo'n idee dat het er mee te maken had.

Bar_en_Mar: het helpt inderdaad om Noa te laten boeren tussendoor. Dat deed ik eerst veel te weinig.
Speentje geven heeft weinig zin...ik moet er zelf constant bij zijn omdat ze hem er weer uitwerkt (niet eens bewust altijd), en dan geef ik liever de borst omdat ik weet dat ze dat lekkerder vindt.
  dinsdag 28 december 2004 @ 21:52:47 #131
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24263592
[melodrama]
Morgenochtend stop ik met de laatste bv.
Het is toch een tijdperk wat je afsluit.

In het begin doodvermoeid midden in de nacht op om te voeden, maar eigenlijk was het heerlijk. Lekker met zijn tweetjes, hem lekker dicht tegen je aan genieten van de vroege vroege ochtendgeluiden. En Léonnetje die tevreden slurpgeluidjes maakte.

Ook wel probleempjes gehad. Een kraamhulp die ons onzeker maakte, waardoor het aanleggen ineens niet meer ging. Terwijl het daarvoor in het ziekenhuis zo natuurlijk ging.
Afgeleid worden door van alles en nog wat om hem heen.
Tepelkloofjes, spruw, borstontsteking.
Maar met veel geduld en liefde waren deze probleempjes ook zo weer weg.

En er was zoveel leuks. Dat rustige moment op een drukke dag. Even met zijn tweetjes de tijd nemen om elkaar te leren kennen. Die oogjes die mij tijdens het drinken zo vertederend aankeken en zijn handje die zo bezitterig op mijn borst lag.
Het 'zoekende geknabbel' op mijn schouder en op mijn kin. Het drukken van zijn neusje tegen mijn borst.
Ik ga het echt missen, maar het is goed zo.
Er komen ongetwijfeld andere hele leuke momenten voor terug.

Ik kan het niet helpen dat ik nu ik definitief stop dit eerste half jaar in mijn hoofd helemaal naloop. Mijn kleine kaboutertje wordt groot.

[/melodrama]

[ Bericht 1% gewijzigd door dutchie op 29-12-2004 09:24:20 ]
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_24264791
dutchie een heel dikke ik kan me nu nog niet voorstellen hoe het zal zijn als ik eenmaal besluit met stoppen van de borstvoeding maar ik kan me er wat bij voorstellen, want idd hoe vermoeiden die nachtvoedingen ook zijn ik blijf er zo van genieten lekker saampies genieten van de stilte om ons heen.

Suzanna hier helpt een speentje ook niet hoor die spuugt hij heel snel weer uit, hij pakt liever zijn duimpie

E.T. bedankt voor je laatste tip, ik heb Thijs vandaag heel lang boven gevoed en eenmaal beneden ben ik in het donkerste gedeelte van de woonkamer gaan zitten cd met rustige muziek opgezet (klassiek) en hij dronk zonder problemen en niet meer aldoor los en om zich heen kijken, en ik denk dat die "regeldag"nu ook weer aardig voorbij is hij kwam weer rond de 3 uur.
pi_24274175
Noa is al dagen onrustig. Ik denk dat het aan de borstvoeding ligt, dat ik teveel heb. Ze heeft regelmatig krampjes, boert heel veel (en het duurt soms lang voor de boer komt), drinkt heel onrustig, valt in slaap, wordt weer wakker als ik haar in haar bedje leg...Bij mij slaapt ze heerlijk, maar in haar bedje heel onrustig.
Echt heel vervelend, ik kan haar ook niet de hele dag vasthouden!
Dit gaat 's nachts gewoon door, ik moet haar om de drie uur voeden. Vaak ben ik dan een paar uur bezig omdat ze telkens weer wakker wordt en aandacht vraagt.
Ik denk dat ik straks even het consultatiebureau bel en vraag of ik lactatiekundige hulp kan krijgen. Het moet maar gauw over zijn, want ik word er OOK doodmoe van!
pi_24274183
Ik heb overigens het consultatiebureau gebeld, en die zeiden dat de lactatiekundige niet in samenwerking met hen is. Daar zou ik dus zelf naar op zoek moeten gaan. ze gaf me een aantal tips m.b.t. borstvoeding: venkel drinken voor de krampjes, een andere borstvoedingshouding zoeken etc. Ik weet het niet hoor...Ze zei ook dat het misschien spruw was. Nou moet ik zeggen dat het me al opgevallen was dat Noa's tongetje altijd wittig is. Ze zei dat ik dan naar de huisarts moet en dat ik dan een zalfje krijg. Iemand die hier ervaring mee heeft?
pi_24274261
Op het bv-forum loopt nu een topic over spruw: klik.
Als je te veel melk hebt kun je de productie terug brengen dmv blokvoeden, bijv elke 3 uur van kant wisselen; wil ze eerder drinken dan krijgt ze weer de 'oude' kant. Dit gaat over te veel melk.
  woensdag 29 december 2004 @ 12:49:18 #136
3011 E.T.
pi_24274324
http://www.vbn.borstvoeding.nl/spruw.html
een wit tongetje kan ook gewoon een melklaagje zijn. Probeer eens of je het weg kunt vegen.
'klakt' Noa ook met haar tong tijdens het drinken?

www.nvl.borstvoeding.nl heeft een overzicht van lactatiekundigen en je kunt er ook vinden welke ziektekostenverzekeraars een consult vergoeden.
pi_24278151
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:49 schreef E.T. het volgende:
http://www.vbn.borstvoeding.nl/spruw.html
een wit tongetje kan ook gewoon een melklaagje zijn. Probeer eens of je het weg kunt vegen.
'klakt' Noa ook met haar tong tijdens het drinken?

www.nvl.borstvoeding.nl heeft een overzicht van lactatiekundigen en je kunt er ook vinden welke ziektekostenverzekeraars een consult vergoeden.
Ze klakt soms met haar tong maar niet altijd...het laagje is overigens niet weg te vegen.
  † In Memoriam † woensdag 29 december 2004 @ 16:13:52 #138
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_24278270
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:08 schreef Suzanna het volgende:

[..]

Ze klakt soms met haar tong maar niet altijd...het laagje is overigens niet weg te vegen.
zou idd spruw kunnen zijn; probeer een afspraak met je huisarts te maken en leg het voor. als hij iets voorschrijft geef dan aan de moeder én kind behandeld moeten worden omdat je elkaar anders blijft besmetten.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_24308189
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb nóg een vraag, dit keer over kolven.
Ik heb een Avent Isis gekocht, en nu twee keer gebruikt, maar er komt maar druppelend melk uit. Toch heb ik wel een toeschietreflex gehad neem ik aan, anders komt er toch niets uit? Ik heb echt een uur gekolft (als het niet langer is) maar er was maar 40 ml uitgekomen. Frustrerend. Iemand die tips heeft? Ik wil namelijk écht gaan kolven omdat ik ook melk beschikbaar wil hebben als ik ziek ben of in andere omstandigheden (een dagje weg, etc.) en ik dan niet een dag van tevoren als een gek aan het kolven wil moeten gaan (om er dan achter te komen dat het niet lukt??)
pi_24308404
bij mij ging het de eerste paar keer ook niet lekker hoor, at wel erg hielp was dat ik aan Thijs dacht, na een paar keer ging het beter en kwam er steeds meer uit.
probeer iig rustig en kalm te blijven, ga lekker zitten en zet desnoods je dochter naast je terwijl je kolft, of ga eerst lekker douchen zodat je borsten nog warm zijn.
stop zodra je merkt dat er bijna niets meer uitkomt anders kun je last van je tepels krijgen.
en probeer het iedere dag steeds wat langer en op een gegeven moment komt er meer en meer uit.
succes
barbara
  FOK!fossiel donderdag 30 december 2004 @ 23:32:06 #141
2628 Karin
pi_24308662
Suzanna hier was het precies hetzelfde, de eerste paar keer kolven leverde nagenoeg niets op (vind 40 cc nog best veel!). Na een paar dagen op dezelfde tjid te hebben gekolfd werd het steeds meer en opeens heb je zomaar 120 cc per kolfbeurt. Als je het namelijk steeds op hetzelfde tijdstip doet gaan je borsten het zien als een voeding en dus extra aanmaken. Wat mij ook hielp was om Bram naast me te hebben zodat ik hem kon horen en zien. Dat ging beter dan dat hij in zijn bedje lag. En vooral proberen te ontspannen, het komt echt goed hoor!
pi_24308902
Ik heb juist niet zoiets van: ik moet extra voeding aanmaken....want ik heb al veel melk (het spuit eruit als Noa even heeft 'aangezogen'...)
Maar inderdaad zal ik even moeten oefenen...ik wilde te snel resultaat zien neem ik aan ik ben ook een ongeduldig type wat dat betreft. Was gewoon bang dat ik de kolf voor niets had gekocht....
  vrijdag 31 december 2004 @ 08:53:45 #143
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24313775
Het witte tongetje is zeker te weten spruw, ben naar de huisarts geweest.
Nou, dan hoop ik dat het snel over is, ik heb iets gekregen voor haar én voor mij (hetzelfde spul) is dat normaal?
pi_24313819
Da's heel goed van je huisarts, want het moet bij jullie allebei weggaan.
Als het goed is moet je het ook nog een aantal dagen blijven gebruiken als je geen klachten meer hebt, om te voorkomen dat het terugkomt. Misschien wist je dat al maar vcor de zekerheid zeg ik 't toch nog.
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2004 @ 09:20:17 #145
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_24313909
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:13 schreef just me het volgende:

[..]

zou idd spruw kunnen zijn; probeer een afspraak met je huisarts te maken en leg het voor. als hij iets voorschrijft geef dan aan de moeder én kind behandeld moeten worden omdat je elkaar anders blijft besmetten.
je hebt een hartstikke goede huisarts!!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  vrijdag 31 december 2004 @ 13:28:32 #146
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24318900
Leuk om te weten! hij vroeg uit zichzelf of ik ook last had van pijnlijke tepels en toen kreeg ik het twee keer. Ben voor de rest nog maar twee keer bij hem geweest ofzo...
pi_24319324
hopelijk ben je er lekker snel vanaf zodat je straks weer beide goed kunt genieten van de borstvoeding zonder pijn
pi_24359921
Ik meld me ook maar eens hier , sommigen kennen me wel uit het z&g topic.
Maar ik ben ondertussen 34 weken en 1 dag zwanger en ben van plan om borstvoeding te gaan geven.
Om overal goed op voorbereid te zijn hadden we al een handkolf gekocht van avent , maar met de kerst kreeg ik een electrische van meleda.
De handkolf is dus terug gebracht.
En gisteren zat ik dus vol trots aan visite te vertellen dat ik die kolf van mijn ouders had gehad.
En toen werd me gevraagd waarom ik een kolf in huis had.
Borstvoeding werkt op vraag en aanbod , dus kolven betekend meer vraag en dus zal er meer aanbod komen.
Ik werk niet , dus het had ook geen nut om te kolven.
En toen zat ik eigenlijk met een mond vol tanden en wist ik het allemaal ook niet meer.
Dus wie kan me vertellen waarom een kolf handig is en wanneer moet je die gebruiken?
pi_24360011
Kolven kan handig zijn..
- bij stuwing
- bij (dreigende) borstontsteking
- bij tepelkloven
- om een voorraadje te maken zodat de baby bij opa en oma kan logeren (eigenbelang dus, dat cadeau )
- om de productie goed op gang te krijgen als dat wat moeilijker gaat
- om de baby moedermelk te kunnen geven ipv flesvoeding als hij nog niet goed 'live' kan drinken
- ...
Er zijn genoeg redenen te bedenken, zoals je ziet.

Suzanna, hoe gaat 't nu met Noa en jou?
  zondag 2 januari 2005 @ 20:54:13 #150
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_24360026
Als je eens de stad in wilt? Of een avondje weg?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')