Oh mijn god.. waar was je toen je dit bedacht hebt? Je moest je wel héél erg vervelen..quote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
De grote vraag, waar jullie het zelf ook niet allemaal mee eens zijn.
Is km/u een eenheid?
Mijn inziens wel en is een eenheid niets anders als een optelling van meerdere, verschillende , eenheden. Waarom verschillende eenheden wel met elkaar vermenigvuldigen, en niet optellen.
5 km/u =
5 km x 1 u = 5 km/u
1 km + 1 km + 1 km + 1 km + 1 km + 1 u = 6
6/6 = 1.
1 staat voor 5 km/u. Een nieuwe eenheid.
Een element x heet een eenheid als er een y bestaat met xy=yx=1. Als we nu invullen x=km/u, dan moet je dus y=u/km nemen.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:44 schreef vrijemening het volgende:
En is km/u nou wel of geen eenheid?
5 km/u = 5 km/1u is dus 5 kilometer in 1 uur afgelegd, formule km/uurquote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
5 km/u =
5 km x 1 u = 5 km/u
Laat maar zitten...quote:1 km + 1 km + 1 km + 1 km + 1 km + 1 u = 6
6/6 = 1.
Ja, tuurlijk is het een eenheid. De grootheid is snelheid. Maar jou redenatie gaat nergens over.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:44 schreef vrijemening het volgende:
Ik probeer zoveel mogenlijk posts te beantwoorden, op welke post doel jij?
En is km/u nou wel of geen eenheid?
Het werkt altijd zo: een grootheid is WAT je meet of uitdrukt, bijvoorbeeld gewicht, lengte, temperatuur, snelheid, oppervlakte, enzovoort. Een eenheid is WAARIN je een bepaalde hoeveelheid van die grootheid uitdrukt, bijvoorbeeld gram, inch, oF (graden fahrenheit), km/u, vierkante yards.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
Is km/u een eenheid?
6 wat?quote:Mijn inziens wel en is een eenheid niets anders als een optelling van meerdere, verschillende , eenheden.
Waarom verschillende eenheden wel met elkaar vermenigvuldigen, en niet optellen.
5 km/u =
5 km x 1 u = 5 km/u
Correct (dat laatste althans, die 6 slaat nergens op, en dat delen door zichzelf ook niet)quote:6/6 = 1.
Wel, 5 km/u betekent ook 6 kilometer in 72 minuten afreizen... of 25 meter in 18 seconden reizen. Dus het slaat niet op één specifieke afstand en tijdsduur, alleen op een specifieke verhouding tussen die twee.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:30 schreef DonGorgon het volgende:
5 km/u betekent niet meer en niet minder dan 5 kilometer in 1 uur afreizen
Hou nou 'ns op met je groepentheorie, je weet drommels goed dat Rude het over natuurkundige eenheden heeft (nouja, sort of...) en niet over wiskundigequote:Op donderdag 11 november 2004 18:16 schreef thabit het volgende:
Een element x heet een eenheid als er een y bestaat met xy=yx=1. Als we nu invullen x=km/u, dan moet je dus y=u/km nemen.
Natuurkundige eenheden heten niet voor niets eenheden: we kunnen ze namelijk opvatten als eenheden in een ring. Dat is ook de reden waarom we erdoor mogen delen.quote:Op donderdag 11 november 2004 18:53 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Hou nou 'ns op met je groepentheorie, je weet drommels goed dat Rude het over natuurkundige eenheden heeft (nouja, sort of...) en niet over wiskundige![]()
Thabit heeft gelijk immers:quote:Op donderdag 11 november 2004 18:55 schreef thabit het volgende:
Natuurkundige eenheden heten niet voor niets eenheden: we kunnen ze namelijk opvatten als eenheden in een ring. Dat is ook de reden waarom we erdoor mogen delen.
Wat een bullquote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
Is km/u een eenheid?
Mijn inziens wel en is een eenheid niets anders als een optelling van meerdere, verschillende , eenheden. Waarom verschillende eenheden wel met elkaar vermenigvuldigen, en niet optellen.
5 km/u =
5 km x 1 u = 5 km/u
6/6 = 1.
Volgens mij begin ik eindelijk te begrijpen waar je naartoe wilt.. Je probeert te zeggen dat alles is te vangen in een eenheid. Een eenheid heeft echter weinig te maken met het getal 1, want het moet ook werken voor andere getallen.quote:Op woensdag 10 november 2004 20:41 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Delen en vermenigvuldigen is wel hetzelfde als a=1
Je zegt het zelf eigenlijk al,quote:Op donderdag 11 november 2004 20:33 schreef Alicey het volgende:
Uit deel 1, staat nog open ter beantwoording.
[..]
Volgens mij begin ik eindelijk te begrijpen waar je naartoe wilt.. Je probeert te zeggen dat alles is te vangen in een eenheid. Een eenheid heeft echter weinig te maken met het getal 1, want het moet ook werken voor andere getallen.
Bijvoorbeeld 1" x 1" = 1"2.
2.54cm x 2.54cm = 6.4516cm2
1" / 1" = 1
2.54cm / 2.54cm = 1
Zie je dat het niet uitwisselbaar is? (1" ~ 2.54cm)
*In IRC logs spitten gaat*quote:Op vrijdag 12 november 2004 00:56 schreef ATuin-hek het volgende:
rude hoe serieus denk je dat we je nog nemen als je alles wat we op irc hebben uitgelegd compleet negeert....
Onzin, verschillende grootheden met elkaar vergelijken? Wat dan, temperatuur met lengte?quote:Op vrijdag 12 november 2004 00:20 schreef vrijemening het volgende:
Je zegt het zelf eigenlijk al,
2.54/2.54 = 1"
1"x1"= 1"
We hebben voor alles een andere benaming, een benaming is slecht een ander woordt voor eenheid. Natuurlijk is het soms makkelijker om een grootheid in stukjes te delen en zo verder te rekenen. Zo kun je immers verschillende grootheden met elkaar vergelijken. Dat neemt niet weg dat elke grootheid ook een eenheid kan zijn.
De grootheid 25,4 mm = de eenheid van 1".
quote:Op donderdag 11 november 2004 18:49 schreef gnomaat het volgende:
Het werkt altijd zo: een grootheid is WAT je meet of uitdrukt, bijvoorbeeld gewicht, lengte, temperatuur, snelheid, oppervlakte, enzovoort. Een eenheid is WAARIN je een bepaalde hoeveelheid van die grootheid uitdrukt, bijvoorbeeld gram, inch, oF (graden fahrenheit), km/u, vierkante yards.
Vaak heb je voor dezelfde grootheid meerdere eenheden, zo kun je afstand uitdrukken in meters, maar ook in feet, lichtjaren of plancklengtes. De getallen worden dan anders, maar de afstanden die ze representeren blijven natuurlijk hetzelfde. 2 inch is hetzelfde als 5,08 centimeter.
(..)
Nu heb je een nieuwe eenheid voor snelheid, en die kun je Rude noemen, en dan heb je 1 Rude = 5 km/u of 1,39 m/s of wat je wil. Maar daar heb je geen zak aan, het betekent nog steeds precies hetzelfde en je kunt er niks meer of minder mee. Ja, minder makkelijk vergelijken met andere snelheden, da's het enige.
Je maakt een domme fout. Ik hoop dat je het zelf ook ziet. De / in km/u is een deelteken, maar jij bent leuk aan het vermenigvuldigen.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
5 km/u =
5 km x 1 u = 5 km/u
6/6 = 1.
Jazeker. Van de grootheid 'snelheid'.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
Is km/u een eenheid?
Nee. Eenheden zijn óf zogenaamde basiseenheden, zoals de meter en de seconde, of samenstellingen daarvan, zoals meter per seconde, de eenheid van snelheid. Die samenstellingen zijn NOOIT optellingen omdat bijv. 'meter + seconde' geen fysische betekenis heeft. Iets wat jou lijkt te ontgaan.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
Mijn inziens wel en is een eenheid niets anders als een optelling van meerdere, verschillende , eenheden.
Geen fysische betekenis dus.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
Waarom verschillende eenheden wel met elkaar vermenigvuldigen, en niet optellen.
quote:Op donderdag 11 november 2004 17:27 schreef vrijemening het volgende:
5 km/u = 5 km x 1 u = 5 km/u
6/6 = 1.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |