quote:
Op zondag 14 november 2004 22:15 schreef -Mzraki- het volgende:[..]
Ferrari is een zeer goede auto, alleen staan de vorm, de looks van die Ferrari (575 GTC als ik mij niet vergis) me absoluut niet aan. De neus lijkt niet echt in verhouding te zijn met de achterkant.
De Aston Martin daarentegen, damn, een agressieve, bolle kap, harde achterkant, heerlijk
![]()
.
Grappig. Ik zou de Vanguish niet eens overwegen. In esthetische zin heeft ie absoluut zijn tekortkomingen. Het brede achterwerk lijkt er nogal onnauwkeurig opgeplakt. Komt door die weinig subtiel gebeeldhouwde schoudervullingen. De achterkant is teleurstellen 'understated' en de wielen nemen teveel van de aandacht voor de overige lijnen weg. Wat looks betreft is de Ferrrai een schot in de roos. Nou ja, in mijn roos dan. Vooral als je er wat langer naar kijkt.
Het grappige is dat de 550/575 strikt genomen als opvolger van de Testarossa/512TR/F512M te gelden heeft. Ik was in de gelukkige omstandigheid destijds nog voor de officiele onthulling een blik op de 550 te werpen en ik was enigszins teleurgesteld. Je verwacht immers een voortzetting van de obscene lijnen die de Testarossa tot zon stijlicoon maken. Zulke lijnen tref je bij de 550/575 niet aan en juist daarom gaat deze vorm veel langer mee. De schoonheid van deze Ferrari zit niet in schreeuwerige details die in de jaren tachtig zo populair waren, maar in de subtiele lijnen die vanuit elk oogpunt tot in de perfectie kloppen. Ik begrijp ook niet hoe iemand (Steve Coogan) kan suggereren dat deze Ferrari niet mooi oud zal worden. Juist wel. Alleen produktieaantallen staan een ongenaakbare klassiekerstatus als die van de Daytona in de weg. De 550/575 is een waardige ode aan de nog altijd onovertroffen lijnen van Leonardo Fioravanti.
Daarnaast is de 575 (ook volgens TopGear) gewoon de betere auto, en dat is het mooie van het Ferrari van vandaag. In vroeger tijden moest je de vele tekortkomingen van een Ferrari (bouwkwaliteit, technische onvolmaaktheden) vergoeilijken met een verwijzing naar haar uiterlijk en de kwaliteit en het geluid van de motor. Vandaag de dag scoort een Ferrari op alle mogelijke gronden het volle pond.
Uiteraard zal ik geen rode nemen. Op mijn bestellijstje zou een Grigrio Titanio-exemplaar prijken. Wel hetzelfde interieur als de TG-variant.
Maar ik wacht natuurlijk op zn opvolger. De 600. Ns zien of dat getal verwijst naar het aantal PK's....
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.