Daar gaan we dan. Dit is een beetje een lang verhaal, maar het gaat wel over een nare aandoening die voor zo ver ik weet toch vrij vaak voorkomt bij oude katten.
Ongeveer een half jaar geleden is onze oude poes Borstel overleden. Een week later zou ze precies 20 worden.
Ze was altijd heel opgewekt en snel en kon met haar verschrikkelijke rauwe stem het hele huis bij elkaar miauwen als ze honger had

ze ging ook nog af en toe naar buiten om een plasje te doen in de tuin om vervolgens weer vlug naar binnen te hupsen. Dat vond ze toch leuker dan de kattenbak die er ook al voor haar stond. Altijd wel een wilde geweest, met de pluimpjes op haar oren. Ze vertikte het om pilletjes te nemen en wou zonodig met je vechten tot bloedens aan toe als je probeerde het in haar mond te stoppen. Zelfs dikke werkhandschoenen hielpen dan niet altijd. Maar buiten dat was ze wel ontzettend lief en aanhankelijk.
Maargoed. Ze was al wat slecht ter been en woonde in een rieten mandje op de tafel die we toch nooit gebruiken. Wij hebben in de koude maanden meestal de verwarming 's nachts aan in huis, en het was nog best koud toen. Jammer genoeg hadden we de verwarming uitgelaten en was het 1 nacht nogal koud geworden en troffen we Borstel een beetje vreemd aan de volgende ochtend. Ze had haar hoofdje naar beneden met haar gezicht plat tegen het kussen in haar mandje en we dachten eerst gewoon dat ze raar deed omdat ze al vrij dement was. Later die dag bleek dat ze last had gehad van de kou en een longontsteking had opgelopen. Vanaf toen ging het steeds slechter...
We gingen met haar naar de dierenarts en daar kreeg ze medicijntjes waardoor het een tijdje wel wat beter ging. Alleen kreeg ze een paar dagen later ineens een heel dik hoofdje en ook haar pootjes waren opgezwollen. Wij weer naar de dierenarts.. Het was water. Ik vond het nogal vreemd toen ik het hoorde maar het voelde inderdaad wel aan als vloeistof. Het zat ook in haar buik en dat heeft de dierenarts met een spuit eruit gezogen. Heel eng allemaal. Maargoed, we kregen pilletjes mee waardoor ze meer zou gaan plassen. Ik geloofde er eerst niet zo in, Borstel en pilletjes? Nee, geen goeie combinatie. Maar ze was verzwakt en liet het toe als je het maar snel genoeg deed. Mijn moeder durfte dat niet te doen, mijn vader bemoeid zich sowieso niet met de dieren en mijn zus (die het ook had gekund) is al een paar jaar het huis uit. Ik moest Borstel dus iedere dag zo'n pil geven.
Alles goed en wel, het vocht ging weer weg en ze zag er weer normaal uit. We zijn een tijdje doorgegaan met de pilletjes, ik gaf ze op een gegeven moment alleen als ik zag dat het vocht weer begon. We zijn ook weer naar de dierenarts geweest voor advies. Het had te maken met haar hart, zei hij. Daar had hij ook wel pilletjes voor, maar die moesten we dan de rest van haar leven iedere dag aan haar geven. Dat zag ik sowieso niet echt zitten. Onze eens zo trotse Borstel, iedere dag gaan treiteren met zo'n pil, nee dat zou ze niet willen. We gingen nog maar door met de plaspillen.
Borsteltje takelde wel af. Ze werd steeds zwakker en kreeg het niet eens meer voor elkaar om naar de kattenbak te lopen (die naast haar op de tafel stond). Je kon aan haar zien dat ze bijna doodging, pilletjes of niet. We zijn met de pilletjes gestopt en hebben haar met haar mandje de laatste 2 dagen in de frisse lucht gezet omdat de zon zo lekker scheen. Dat vonden we toch wat meer kat-waardig dan binnen.
Een paar dagen later hoorde ik vannuit de keuken ineens een luidkeels gekreis uit de woonkamer komen. Het was Borsteltje die duidelijk erg veel pijn had ineens. Mijn moeder zat erbij en hield haar zachtjes vast, maar na een paar harde miauws en rare bewegingen was Borstels hartje ermee gestopt.
We weten niet wat er precies gebeurde, we zijn ook niet nog bij de dierenarts wezen vragen. We hebben haar 1 dag nog op de binnenplaats gezet en ik heb haar nog geaaid en gekroelt terwijl ze dood was en heb ook lekker gehuild. Het klinkt misschien stom, maar ik denk dat ze het zelf zo gewild had, inplaats van een spuitje te krijgen of iets dergelijks. Ze was altijd de wilde en verachtte alles wat met geneeskunde te maken had. We hebben haar begraven achter het huis en ik heb een mooie steen gevonden die nu haar grafje siert.
Ik heb er wel vrede mee. Ze is er heel lang geweest, heeft veel meegemaakt en we hebben met volle teugen van haar genoten.
Maar dat neemt niet weg dat dit een verschrikkelijke ziekte/aandoening is, en ik kan er misschien overheen hebben gekeken maar volgens mij stond het er nog niet bij.