abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31353827
ik heb een kat van 13 jaar oud, en gisteren is er geelzucht bij hem geconstateerd, hij is erg ziek en zielig, is er iemand die hier ervaring mee heeft????
pi_31453968
Hoi,
Mijn buurvrouw kwam enigszins overstuur aan de deur met de mededeling dat haar kat vreemd deed.
De poes was kortademig, kon niet meer fatsoenlijk lopen of staan, zakte door haar pootjes, had een verstarde blik met wijd opengesperde ogen en hield haar kin de hele tijd op de borst alsof ze iets in de keel had.

Wij zijn direkt naar een dierenarts gereden waar zij grondig onderzocht is en een nacht is overgebleven ter observatie. bloedonderzoek en röntgenfoto's wezen niets uit. De dierenarts dacht dat het een acute aandoening van het zenuwstelsil was.

De volgende ochtend werd de buurvrouw gebeld door de dierenarts met de mededeling dat poes, gezond als een vis, uit haarzelf op de onderzoekstafel was gesprongen en graag naar huis wilde.

kent iemand deze symptomen en weet wat dat geweest kan zijn en belangrijker....kan zoiets terug komen?
pi_31572847
Bweh..mijn kat van 14 heeft last van nierfalen, hij dronk de laatste tijd best veel, en heb m toch maar even laten testen..en bingo. Nu las ik op google her en der over Fortekor, een middel dat de schade aan de nieren kan beperken, mijn dierenarts heeft er niets over gezegd, maar heeft een van jullie katten ervaring met dat middel?
(:
pi_34616129
Rauwe voeding werkt het beste tegen blaasgruis! www.fok.nl

[ Bericht 14% gewijzigd door Lucille op 14-03-2006 13:28:17 ]
  zondag 5 februari 2006 @ 17:27:12 #55
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_34766207
Wie weet er iets over een huidtransplantatie bij katten?
De kat van mijn schoonmoeder heeft een hevig ontstoken poot en vermoedelijk moet er een huidtransplantatie gedaan worden, omdat de wond te groot is. Een andere optie is amputeren.
Mijn schoonmoeder is bang dat ze de transplantatie echt niet kan betalen en dat het dus een amputatie wordt. Ik probeer nu zoveel mogelijk informatie te verzamelen over een huidtranspantatie.
Ook wat betreft prijs, slagingskans etc.

Gelukkig gaat het nu goed met Ninja (de kat dus )voorzover ik kan beoordelen natuurlijk Hij is levendig en gebruikt zijn poot wel weer. Hij zit nu in een konijnenhok, want hij mag niet lopen, maar aangezien hij er erg graag uit wil, zie ik dat als een teken dat het goed met hem gaat. Zijn wonden zijn nu redelijk schoon (we moesten hem dit weekend zelf verzorgen) en de goedzak laat het allemaal lief toe, ondanks dat het vreselijk pijn moet doen. Morgen weer naar de dierenarts en dan krijgen we vast te horen hoe het er werkelijk voors staat!
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  † In Memoriam † maandag 6 februari 2006 @ 10:29:03 #56
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34787256
misschien een hele gekke opmerking, maar toen onze hond een ontsteking aan zijn poot had, deden we hem een sok aan, zodat hij er niet aan kon komen. (of eigenlijk twee, (aan elke voorpoot 1) met een elastiek verbonden zodat het niet af kon.
  maandag 6 februari 2006 @ 16:53:33 #57
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_34798971
Het probleem is niet dat hij eraankomt, want dat doet hij niet tot nauwelijks. Hij heeft gaasjes om de wond, met bandafix, dus dat blijft prima zitten.

Ik wil echt weten hoe het zit met transplantaties enzo, alle info die er is.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_35574022
Mijn vraag van vandaag luid alsvolgend,

De katten van mijn ouders, Gina en Charlie hebben sinds een dag of vier geen zin meer om te eten, dat komt omdat ze blaren (blaasjes) in hun mond hebben, ook kwijlden ze in het begin een beetje vies bruin kwijl (niet zelf gezien, maar dit is de diagnose volgens mijn moeder).

Ze zijn naar de dierenarts geweest, maar die wist niet precies wat het was, ze hebben antibiotica gekregen, en pillen (krijg die maar eens in een poes met blaren in haar mond maar goed..)

Heeft iemand hier enig idee waar de schatjes last van hebben???
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
  woensdag 1 maart 2006 @ 12:33:52 #59
98634 Lempicka
Back to Life
pi_35602313
schop, ze zijn nog steeds niet beter!!!
Ik denk dat het een vorm van niesziekte is, maar ze niezen helemaal niet.. niemand dit eerder meegemaakt????
  † In Memoriam † woensdag 1 maart 2006 @ 19:55:21 #60
37843 lady-wrb
kortaf
pi_35617927
ik heb net voor je zitten zoeken, maar ik vond dat zweertjes en blaren in de bek kunnen wijzen op een beginnende luchtweginfectie.

hier vond ik dat:
http://www.weetjesoverkatten.nl/aandoeningen1.htm
  donderdag 2 maart 2006 @ 09:31:36 #61
98634 Lempicka
Back to Life
pi_35634009
inmiddels is een van de twee katten bij de dierenarts ter observatie (ondertemperatuur!) en zijn ze allebei een beetje kreupel aan het worden..

Ik denk dat ze het CALCIVIRUS hebben, maar de dokter wilde daar eerst helemaal niet op ingaan.. gisteren echter vertelde hij mijn moeder dat het waarschijnlijk een virus is!!

ik zeg een schietgebedje voor charlie en Gina.. en wacht bij de telefoon.
pi_35634526
Ik ben eens gaan zoeken, en de symptomen lijken wel op Calici:
http://www.winnfelinehealth.org/health/calici.html
quote:
Symptoms may range from nothing at all to severe pneumonia. Usually there are mouth ulcers (everywhere in the mouth, including the tongue, and sometimes the lips and nose), clear nose and eye discharge, sneezing, fever, lack of appetite and severe drooling due to the mouth ulcers. The discharge from the eyes and nose is neither as thick nor as profuse as that associated with Rhinotracheitis. The cat may also have swollen eye membranes on the inside of the eye lids.

Some strains of Calici have also been known to cause a fever and a limping, stiff walk from muscle and joint soreness in kittens. Other strains can give a pneumonia that makes breathing so difficult that the affected cats/kittens will sit crouched on their bellies trying to ease the discomfort and effort of breathing. FCV can cause death, and it is most often kittens which contract the severe form with pneumonia. How many of the above symptoms a cat gets, and to what degree, is dependent on many important things.
Er zijn nog twee andere veelvoorkomende luchtweginfecties bij katten, maar die symptomen zijn nogal anders. ER schijnt bij dit soort virusinfecties nogal vaak een tweede (bacteriele) infectie overheen te komen, dus daarvoor zijn de antibiotica wel handig.
pi_35939795
Mijn kat heeft dus last van nierinsufficientie (zie hierboven), maar een half jaar geleden zei de dierenarts dat hij last had van tamelijk veel tandvlees en dat ze dat met een behandeling weg konden halen.Maar dan moet ie wel onder narcose.

Zou m'n kat (te dik, nierziekte, 15 jaar) dat uberhaupt wel aankunnen?
(:
pi_36070251
Onze sphynx heeft Cardiomyopathie (HCM) is dinsdag ontdekt,hij reageerd niet op medicijnen,heeft ademnoodaanval gehad savonds(vréééselijk om te zien.lijkt net epil.aanval) hij ligt en slaapt alleen, komt er alleen uit om af en toe te drinken,moeten we wel helpen.
Hij eet niet,dit is niet om aan te zien! we zijn nu 2 volle dagen verder en geen verbetering.
Iemand ooit te maken gehad met deze ziekte,en is haar/zijn kat er bovenopgekomen??
Medicijnen en 3 spuiten die hij dinsdagmiddag kreeg moeten toch aanslaan?
Ik ben radeloos echt!
pi_36071619
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:00 schreef rooie60 het volgende:
Onze sphynx heeft Cardiomyopathie (HCM) is dinsdag ontdekt,hij reageerd niet op medicijnen,heeft ademnoodaanval gehad savonds(vréééselijk om te zien.lijkt net epil.aanval) hij ligt en slaapt alleen, komt er alleen uit om af en toe te drinken,moeten we wel helpen.
Hij eet niet,dit is niet om aan te zien! we zijn nu 2 volle dagen verder en geen verbetering.
Iemand ooit te maken gehad met deze ziekte,en is haar/zijn kat er bovenopgekomen??
Medicijnen en 3 spuiten die hij dinsdagmiddag kreeg moeten toch aanslaan?
Ik ben radeloos echt!
Jee, dat is echt naar. Op het moment moet hij echt eten, dat is het belangrijkste ! Als hij niet eet komt er waarschijnlijk een leververvetting overheen, en dan zit je kat echt in de puree. Waarschijnlijk op dit moment naar om te horen, maar twee dagen geleden is de kat van een kennis overleden aan HCM/leververvetting (hepatische lipidose), omdat hij zich zo beroerd voelde vanwege zijn hartje wilde hij niet eten, van niet eten krijgt een kat leververvetting, en dat maakte de situatie echt heel slecht. Ik weet niet of het nog een optie is om te gaan dwangvoeren ? Bij de dierenarts kun je een soort astronautenvoer krijgen wat je met een spuitje kan voeren, of desnoods kan hij een sonde krijgen. Een gezonde kat kan maar een paar dagen met minder calorieen toe, maar bij een kat die al verzwakt is wordt dat al veel sneller een probleem.

Ik weet zelf niet zoveel over de behandeling en het verloop van HCM, hier staat een duidelijk arrtikeltje: http://www.carton.nl/rmc/rmc63.htm
quote:
Er is geen genezing mogelijk, maar medicijnen kunnen HCM katten soms nog wel 6 jaar in leven houden! De behandeling varieert naar gelang de symptomen en kan bestaan uit het geven van vochtafdrijvers, middelen die de hartwerking verbeteren of die de kans op trombose verminderen en een hartondersteunend dieet. Stress moet zoveel mogelijk worden vermeden.
Stel je vraag ook eens op www.kattenpraat.nl , daar zitten veel kattenfokkers, mensen met Sphynxen en een aantal mensen waarvan de kat ook HCM heeft/had. Daar kun je waarschijnlijk meer info krijgen of ernaartoe verwezen worden.

Veel sterkte met je kat.

Omdat dit heel belangrijk is, ook nog een link naar het fonds voor onderzoek naar HCM
pi_36080436
Ben vanacht weer op de bank blijven slapen,om 03 uur sprong hij er van af,ik werd wakker en zag dat de achterpoten verlamd waren,veselijk om te zien,steeds water drinken,maar eenmaal bij de waterbak bleef hij zitten?ik heb met veel geduld hem toch water gegeven in en beker waar hij uit dronk.Hij wilde ook steeds in de kattenbak liggen?maar ik heb hem er steed uitgehaald.
Dit ging zo door(ondertussen naar mauwen soms) tot 06.30.toen werd ie onrustigsprong op grond,sleepte zich naar het midden van de kamer en kreeg soort van stuiptrekkingen!en moeilijk adem(dit was vreselijk) duurde nog 5 tellen en toen was ie overleden.......
Wij zijn er helemaal kapot van,had dit wel kans van slagen,nu hij een valentijns hart had?(zo noemde de DA zijn vergrootte hart,denk dat het al te ver was inees.
pi_36082111
Sterkte met het verlies van je kat. Als hij echt HCM had, was er sowieso niets meer aan te doen, zijn leven kon alleen nog verlengd worden, maar zo te horen was het al veel te ver gevorderd.

Wat ik nu ga zeggen zal wel heel koud en zakelijk klinken, dat spijt me, maar misschien heb je er wel iets aan. Het beste kun je nu zo snel mogelijk contact opnemen met de fokker van je kat, het is belangrijk dat die weet dat je kat HCM had, want als een kat dat heeft, moet een van de ouders dat ook hebben, ook al is het misschien nog niet duidelijk geworden. Als er met zo'n kat en/of de nakomelingen die het gen ook dragen gewoon doorgefokt wordt, zullen nog meer mensen hetzelfde meemaken als wat jij en je kat nu hebben meegemaakt. Hoe oud was je kat, en zat er een contract bij toen je hem kocht ? In het contract staat waarschijnlijk een garantieregeling, en wettelijk gezien heb je daar waarschijnlijk sowieso recht op. Het is al afschuwelijk dat je ineens je kat verliest, maar Sphynxen zijn natuurlijk ook nog verschrikkelijk duur, en dat je dat geld zomaar kwijt blijft toch ook vervelend. Als je een nieuwe Sphynx of een andere kat in huis wil nemen, let er dan zeker op dat de ouders ieder jaar op HCM getest zijn, en dat je die testuitslagen ook te zien krijgt van de fokker. (de test werkt met een echo, het ene jaar kan die er nog prima uitzien, maar het volgende jaar kan er een vergroot/verdikt hart te zien zijn). Ik adviseer je om eventueel nog contact op te nemen met je dierenarts voor een verklaring over wat je kat mankeerde, het beste bewijs is een sectie (maar ik kan me voorstellen dat je dat absoluut niet ziet zitten). Neem desnoods ook contact op met een andere Sphynxfokker, op www.kattenpraat.nl zijn die wel te vinden, oa mikisanukis, zij willen je waarschijnlijk graag helpen.

Nogmaals sterkte gewenst, het lijkt me zo verdrietig.
pi_36102451
Dank voor je reactie,Thoetmozes was 10 ik heb hem bij een fokker gekocht net zoals Cleopatra 11 nu en Tippy 8 nu,Cleo is zijn zus en Tippy is zijn nichtje.
Aleen in die tijd werd er nog niet getest op HCM,de moeder van Thoetmozes is wel gestorven een jaar na geboorte van Thoet aan een hartstilstand.Dus zat al in de lijn denk ik?
Wij fokken niet met onze katten,we hebben ook 3 devonrexen en heben ze omdat we ze mooi en lief vinden.
Dus verder onderzoek laat ik niet doen,Moos ligt op een mooi plekje in de tuin,en ik krijg het maar niet van mijn netvlies af,hoe schreeuwend en schokkend hij ons verliet,dit hoop ik nóóit meer me te hoeven maken.
Ze hebben trouwens allemaal stamboom/papieren
pi_37033883
HallOo..
ik heb een vraagjj..
Onze kat heeft op haar rug allemaal kale plekken.
Onze andere kat krijgt binnen kort jongen dus we willen
graag weten wat dit is.
Groetjes
miiJ..
pi_37037232
Bijt, krabt ze eraan?
Kan vlooienallergie zijn of allergies voor voer..
Maar het kan ook iets besmettelijks zijn.

http://www.dekattensite.nl/html/gvdkhv.html

Degene die dit kan beoordelen is de dierenarts!
Vooral omdat de andere kat binnenkort kleintjes krijgt die snel iets oppikken!
pi_37053838
hmm ik weet niet welk voer je geeft.. maar in ieder geval heeft hills iets in de samenstelling veranderd
waardoor in ieder geval mijn kat kale plekken kreeg
de katten van de fokker waar ze vandaan komt kregen er soort zwarte puisten van

maar zoasl net gezegd.. het kan serieus ongeveer alles zijn
al dan niet besmettelijk ook
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_37072525
Okeejj..
dankjulliewel..
pi_40156256
Hoi hoi, de kat van mijn ouders had dat ook en het bleek inderdaad vlooienallergie (we hebben in heel z'n leven één vlooi eruit gekamt?? haha)
Wat bij ons heel goed hielp was om zijn vacht in te smeren met aardappelschillen, of anders met het kookwater van de aardappelen! succes ermee!

Het is trouwens toch wat met die beestjes.. mijn frankie heeft deze maand met een beschadigd hoornvlies bij de dierenarts gelopen, en twee weken nadat dat genezen was (heel veel medicijnen later) bleek hij ineens een verstopte blaas te hebben
Nu loop ik weer constant heen en weer (inmiddels alleen nog maar met de urine) te zeulen, maar het gaat gelukkig goed momenteel! SD brokken voor 6 weken en dan weer een urinetest. Mocht deze goed zijn dan mag hij weer terug op zijn CD brokken (die gaf ik hem al hartstikke lang, maar echt geholpen hebben ze blijkbaar niet )
quote:
Op maandag 17 april 2006 15:45 schreef geralde het volgende:
HallOo..
ik heb een vraagjj..
Onze kat heeft op haar rug allemaal kale plekken.
Onze andere kat krijgt binnen kort jongen dus we willen
graag weten wat dit is.
Groetjes
miiJ..
Ben niet zo dom als ik eruit zie!
pi_40157477
HOornvliesbeschadiging... vervelend is dat he
Ging bij jou nog snel over trouwens.. bij mijn kat duurde het paar maanden voor het zegmaar officieel "over" was
100% genezen is het niet.. maar beter word het nu ook niet meer.
Hij zal altijd een vlek op zn oog houden

[ Bericht 23% gewijzigd door Uhmmie op 25-07-2006 09:15:26 ]
jobensaskia.nl
pi_40165045
Ja het ging inderdaad snel over gelukkig.. maar daar heb ik ook een week consequent voor in het donker moeten zitten en 8 x per dag moeten druppelen met twee soorten medicijnen.. En het was toch een scheur van een halve centimeter.. behoorlijk eng! Ik denk dat het bij die van mij buiten is gebeurd en bij die van jou van binnenuit z'n oogbol is gekomen.. je hebt daar ook weer twee soorten in blijkbaar. Succes met je kattekind!
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 08:47 schreef Uhmmie het volgende:
HOornvliesbeschadiging... vervelend is dat he
Ging bij jou nog snel over trouwens.. bij mijn kat duurde het paar maanden voor het zegmaar officieel "over" was
100% genezen is het niet.. maar beter word het nu ook niet meer.
Hij zal altijd een vlek op zn oog houden
pi_40165789
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 13:27 schreef Jooprules het volgende:
Ja het ging inderdaad snel over gelukkig.. maar daar heb ik ook een week consequent voor in het donker moeten zitten en 8 x per dag moeten druppelen met twee soorten medicijnen.. En het was toch een scheur van een halve centimeter.. behoorlijk eng! Ik denk dat het bij die van mij buiten is gebeurd en bij die van jou van binnenuit z'n oogbol is gekomen.. je hebt daar ook weer twee soorten in blijkbaar. Succes met je kattekind!
[..]
Mja ik eh.. hoefde niet in het donke rte zitten
Maar wel 3x daags (liefst 5x maar dat is gewoon niet te doen als je werkt) antibiotica in zn oog smeren (ja smeren.. het was zalf )
DA zei dat het met week of waarschijnlijk over was.. en ja het was toen inderdaad al een stuk minder.
Maar ik denk dat ik bijna 4 maanden lang 3x daags poes gemarteld heb.
Toen vond de DA dat er niet echt meer vooruitgang in zat en ben ik gestopt met zalven.
Nu heeft hij enkel nog een witte vlek.
Het gat is weg.. maar het blijft beschadigd.
Net als normaal littekenweefsel zegmaar.

Overigens.. denk ik dat het van een buurtkater kwam.
Hij kwam op een dag thuis.. bloedend oor.. oog half dicht
Nahja.. dat trekt wel weer weg.
Echter.. oor was zo zwaar ontstoken dat ik na een week continu schoonmaken niet het idee had dat het beter ging.. en toch maar naar de DA ben gegaan
Meteen zjn oog laten checken.
Nahja.. daarna was het smeerselfeest
Het oor werd met behulp van een ontstekingsremmer al snel beter.. enige wat je nog ziet is de daadwerkelijke scheur omdat het gewoon niet aan elkaar gegroeid is.
Alleen dat oog.. tja dat gaat het nooit meer helemaal worden vrees ik.

Sinds die tijd mag hij niet meer naar buiten.. en lijkt zich erbij neergelegd te hebben
Is gewoon alweer een jaar geleden
Zelfs niet op vakantie geweest omdat ik niemand toevertrouw om zalf in dat oogje te smeren.
Poes is zo eenkennig dat hij diegene ongetwijfeld helemaal had opengehaald.
Dat deed hij bij mij ook al bijna.. en ik mag normaal altijd alles. Inclusief pijn doen dus.
jobensaskia.nl
pi_40185618
Hee wat grappig trouwens dat jij oi kent van no doubt! een van mijn favo autorijnummers
Nee die van mij moest in het donker zitten omdat hij er ook oogverslappers bij kreeg waardoor zn pupil heel groot werd.. daglicht was dan heel pijnlijk voor hem..
maar jeetje wat een ellende heb jij ook gehad zeg! gelukkig gaat het goed met hem! mijn moeder is trouwens ook de enige die ik mijn katten toevertrouw hoor! oja en mn vader haha
pi_40191789
Hmm de versie die ik ken.. is ietsje drukker dan no doubt

Ah.. kennelijk komt mijn tekst van het origineel af
quote:
Oi to the World! is a Christmas album by the southern California punk rock band The Vandals. It was released in 1996 by their own label Kung Fu Records, who also re-released it in 2000 with altered artwork and a bonus track. It was the band's sixth full-length studio album, and presented holiday-themed songs written and performed with the tongue-in-cheek humor for which the band is known.

Because Kung Fu Records itself had been formed in 1996 and was at this point still a small label, the original pressing of the album was somewhat limited and it remained relatively obscure for several years (the band's major studio albums at this time were being released on the more established Nitro Records). Over the next few years the band would claim that the existence of Oi to the World! was the most little-known fact about the Vandals. The band also maintained a close friendship with fellow Orange County band No Doubt, who covered the song "Oi to the World" for a Christmas compilation. Their version, which was produced by Vandals guitarist Warren Fitzgerald, received mainstream exposure and popularity and spawned a music video.
Vind het zowieso een geweldig nummer met een hele strakke tekst

[ Bericht 39% gewijzigd door Uhmmie op 26-07-2006 08:45:05 ]
jobensaskia.nl
pi_40249942
grappig, want in den haag waren the vandals het voorprogramma van no doubt! en ik ken inderdaad de kerstversie weer wat geleerd vandaag, thnx haha
pi_40251461
no thanks
Volgens mij is no doubt inmiddels ook VEEL bekender

Anyway.. als u wil kunnen we dit gesprek misschien beter per mail/msn voortzetten (zie FAQ) en dit topic weer houden op kattenziektes
jobensaskia.nl
pi_40277259
Ja haha, je hebt gelijk!
pi_40904433
hoi

ik heb een vraag over mijn poes:

ze heeft niet genezende wonden voor haar oren, DA dacht aan een auto-immuunziekte maar ik kan hier weinig over vinden op internet. medicatie hiervoor hielp wel, maar na 2 mnd is het weer terug
ik ben bang voor een erge ziekte, dat is kat nr 3 met iets chronisch
Misty is 3 jr, verder geen enkel symptoom, vrolijk, opgewekt, actief, eet en drinkt goed. haar eerste 16 wkn in het wild gewoond dus geen info over. ze vecht niet!

Mijn kater heeft chronische niesziekte (1 merk brokken helpt voorkomen, maar als hij ander voer krijgt is het elke 2mnd raak, dus ik ben errg blij met Nobless cat mix)(4jaar en min. 6x niesziekte, continu traanoog en 1e 8 weken van leven in wild geleefd)

Mijn kitten heeft een hartruis, met 5 wkn was het extreem maar nu (12 wkn) is het wel iets minder, geen symptomen op dit moment gelukkig. en 100% genezen van niesziekte en wormen en ondervoeding, daarom had ik haar ook met 5 wkn meegenomen, ze had het neit overleefd anders.

ik kom bijna 2 wekelijks bij de DA deze zomer, maar ze zijn het waard.

wie komt het bekend voor wat mijn poes heeft?

groetjes sabine
Gandalf, Mistery en Eowyn jullie zijn superkatten!!
  Moderator zaterdag 18 september 2010 @ 15:40:35 #83
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_86571816
test
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_86572991
Daar gaan we dan. Dit is een beetje een lang verhaal, maar het gaat wel over een nare aandoening die voor zo ver ik weet toch vrij vaak voorkomt bij oude katten.
Ongeveer een half jaar geleden is onze oude poes Borstel overleden. Een week later zou ze precies 20 worden.

Ze was altijd heel opgewekt en snel en kon met haar verschrikkelijke rauwe stem het hele huis bij elkaar miauwen als ze honger had :D ze ging ook nog af en toe naar buiten om een plasje te doen in de tuin om vervolgens weer vlug naar binnen te hupsen. Dat vond ze toch leuker dan de kattenbak die er ook al voor haar stond. Altijd wel een wilde geweest, met de pluimpjes op haar oren. Ze vertikte het om pilletjes te nemen en wou zonodig met je vechten tot bloedens aan toe als je probeerde het in haar mond te stoppen. Zelfs dikke werkhandschoenen hielpen dan niet altijd. Maar buiten dat was ze wel ontzettend lief en aanhankelijk.
Maargoed. Ze was al wat slecht ter been en woonde in een rieten mandje op de tafel die we toch nooit gebruiken. Wij hebben in de koude maanden meestal de verwarming 's nachts aan in huis, en het was nog best koud toen. Jammer genoeg hadden we de verwarming uitgelaten en was het 1 nacht nogal koud geworden en troffen we Borstel een beetje vreemd aan de volgende ochtend. Ze had haar hoofdje naar beneden met haar gezicht plat tegen het kussen in haar mandje en we dachten eerst gewoon dat ze raar deed omdat ze al vrij dement was. Later die dag bleek dat ze last had gehad van de kou en een longontsteking had opgelopen. Vanaf toen ging het steeds slechter...
We gingen met haar naar de dierenarts en daar kreeg ze medicijntjes waardoor het een tijdje wel wat beter ging. Alleen kreeg ze een paar dagen later ineens een heel dik hoofdje en ook haar pootjes waren opgezwollen. Wij weer naar de dierenarts.. Het was water. Ik vond het nogal vreemd toen ik het hoorde maar het voelde inderdaad wel aan als vloeistof. Het zat ook in haar buik en dat heeft de dierenarts met een spuit eruit gezogen. Heel eng allemaal. Maargoed, we kregen pilletjes mee waardoor ze meer zou gaan plassen. Ik geloofde er eerst niet zo in, Borstel en pilletjes? Nee, geen goeie combinatie. Maar ze was verzwakt en liet het toe als je het maar snel genoeg deed. Mijn moeder durfte dat niet te doen, mijn vader bemoeid zich sowieso niet met de dieren en mijn zus (die het ook had gekund) is al een paar jaar het huis uit. Ik moest Borstel dus iedere dag zo'n pil geven.
Alles goed en wel, het vocht ging weer weg en ze zag er weer normaal uit. We zijn een tijdje doorgegaan met de pilletjes, ik gaf ze op een gegeven moment alleen als ik zag dat het vocht weer begon. We zijn ook weer naar de dierenarts geweest voor advies. Het had te maken met haar hart, zei hij. Daar had hij ook wel pilletjes voor, maar die moesten we dan de rest van haar leven iedere dag aan haar geven. Dat zag ik sowieso niet echt zitten. Onze eens zo trotse Borstel, iedere dag gaan treiteren met zo'n pil, nee dat zou ze niet willen. We gingen nog maar door met de plaspillen.
Borsteltje takelde wel af. Ze werd steeds zwakker en kreeg het niet eens meer voor elkaar om naar de kattenbak te lopen (die naast haar op de tafel stond). Je kon aan haar zien dat ze bijna doodging, pilletjes of niet. We zijn met de pilletjes gestopt en hebben haar met haar mandje de laatste 2 dagen in de frisse lucht gezet omdat de zon zo lekker scheen. Dat vonden we toch wat meer kat-waardig dan binnen.
Een paar dagen later hoorde ik vannuit de keuken ineens een luidkeels gekreis uit de woonkamer komen. Het was Borsteltje die duidelijk erg veel pijn had ineens. Mijn moeder zat erbij en hield haar zachtjes vast, maar na een paar harde miauws en rare bewegingen was Borstels hartje ermee gestopt.
We weten niet wat er precies gebeurde, we zijn ook niet nog bij de dierenarts wezen vragen. We hebben haar 1 dag nog op de binnenplaats gezet en ik heb haar nog geaaid en gekroelt terwijl ze dood was en heb ook lekker gehuild. Het klinkt misschien stom, maar ik denk dat ze het zelf zo gewild had, inplaats van een spuitje te krijgen of iets dergelijks. Ze was altijd de wilde en verachtte alles wat met geneeskunde te maken had. We hebben haar begraven achter het huis en ik heb een mooie steen gevonden die nu haar grafje siert.
Ik heb er wel vrede mee. Ze is er heel lang geweest, heeft veel meegemaakt en we hebben met volle teugen van haar genoten.

Maar dat neemt niet weg dat dit een verschrikkelijke ziekte/aandoening is, en ik kan er misschien overheen hebben gekeken maar volgens mij stond het er nog niet bij.
pi_86592352
Helaas ervaring met FIP. ;( Twee van mijn Oosterse katten zijn eraan bezweken (en in de 2 jaar daarna 2 twijfelgevallen waarbij het vermoeden bestond dat het mede een oorzaak is geweest). Beiden binnenkatten en de laatste kat was 6 jaar daarvoor in huis gekomen dus waarschijnlijk hebben ze het zelf ontwikkeld vanuit het bekende onschuldige darmvirus.
Verder nog een nuance bij nieziekte: ik heb niesziekte in mijn kattengroep zitten ondanks dat de katten (ja ook de ouderdieren bij de fokker) geent waren....helaas zijn er verschillende soorten kattenziekte en eigenlijk wordt vooral voor de meeste voorkomende geent. Helaas liepen bij de fokker een paar kittens deze ziekte op (kwam van een boerderij af) en sindsdien heb ik het bij mijn katten. Niet superernstig gelukkig en de meeste katten kunnen een lichte aanval zelf de baas worden. Ik grijp eigenlijk alleen maar in als het te lang duurt of te heftig is i.v.m. de bekende problemen met antibiotica (voordat straks helemaal niets meer werkt bij een andere ernstige infectie). Enige remedieom ervan af te komen is eigenlijk doorgaan tot de laatste kat en dan opnieuwq beginnen met andre katten en mijn clubje is nu ruim 11,5 tot 15,5 jaar oud en ik ben helaas aan het aftellen. ;(
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_86596892
Wij laten onze katten nooit inenten en dat is gek genoeg ook helemaal niet nodig. Ze zijn allemaal kerngezond, tot op latere leeftijd de ouderdomsziektes komen, maar daar doe je ook niet veel aan.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:27:36 #87
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_102692417
Ik heb het vermoeden dat Polle FLEV heeft en niet meer te redden is. Haar nieren zijn aangetast en ze eet niet meer zelfstandig. Bij haar lijkt dit begonnen met een luchtweginfectie, ooginfectie en kortademigheid. Morgen krijg ze een echo om tumoren op te sporen en als het mogelijk is, ook een FLEV test.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')