nah, als je je een paar dagen zwaar kut voelt is dat nog niet direct een depressie.quote:op zondag 7 november 2004 22:37 schreef grrrrrrrr het volgende:
wat jij hebt noemen we een depressie. rap naar de dokter toe.
zou kunnen ja.. maar op dit moment heb ik even geen idee wat de oorzaak is en wat het gevolg.quote:op zondag 7 november 2004 22:37 schreef henryhill het volgende:
misschien omdat je keihard genaaid bent door je vriendin? duh.
geen idee of alle mannen dat prettig vinden.. maar op zich kan ik daar wel wat mee jaquote:op maandag 8 november 2004 18:48 schreef moonah het volgende:
[..]
nah, als je je een paar dagen zwaar kut voelt is dat nog niet direct een depressie.
tja, wat eraan te doen. niet het leed van de hele wereld op je schouders willen dragen. maak je wereldje wat kleiner. overzichtelijker, concreter. tenminste, dat helpt mij als ik me zo zielig en nutteloos voel. goed voor jezelf zorgen, lekker douchen, kopje thee, beetje tuttelen (hoewel ik niet weet of mannen dat ook zo prettig vinden), je laten masseren, naar de sauna. heel basaal allemaal.
als deze rotbui echt weken aanhoudt, kun je alsnog naar de huisarts.
sterkte!
neh.. t leven is een feest, maar ik ben niet uitgenodigd....quote:op maandag 8 november 2004 23:11 schreef krakkemieke het volgende:
het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen!
zitten wachten tot je uitgenodigd wordt, of zelf een feestje geven...quote:op maandag 8 november 2004 23:41 schreef teamlead het volgende:
[..]
neh.. t leven is een feest, maar ik ben niet uitgenodigd....
ze staan los van je relatie. je bent zo moedeloos omdat het telkens weer gebeurd, en het gebeurd steeds weer omdat je nou eenmaal zo bent en denkt. je weet zelf ook wel dat je levensgeluk niet afhangt van 1 vrouw. het hangt af van de manier waarop je leeft en daar ben je niet blij mee.quote:zou kunnen ja.. maar op dit moment heb ik even geen idee wat de oorzaak is en wat het gevolg.
natuurlijk.. die hele onzin met m'n ex hielp niet.. maar de dingen waardoor ik nu dit kutgevoel heb staan los van het wel of niet hebben van een relatie.. (althan: denk ik..)
ik mag tenminste hopen dat ik niet zover heen ben dat mijn levensgeluk afhangt van 1 vrouw zeg... (anders heb ik pas echt reden om depressief te zijn..)
quote:op dinsdag 9 november 2004 00:10 schreef #ANONIEM het volgende:
verhaal
quote:op dinsdag 26 oktober 2004 22:39 schreef henryhill het volgende:
en ik denk dat je hier de essentie te pakken hebt.
het is erg dat ze is vreemdgegaan en je in de kou heeft laten staan voor hem. maar dat is meerdere mensen overkomen. wat het zo erg maakt is dat jij door je eigen wanhopigheid niet meer inziet dat je d'r niet terug moet willen maar juist uit je leven moet verbannen! hoe langer je dit blijft zien als "oh, ze wilde me niet meer, misschien heeft ze zich nu bedacht?" in plaats van "die trut heeft me genaaid en kan kapot vallen", hoe langer het pijn blijft doen.
dat maakt het zo pijnlijk voor jou!
even de (volgens mij) meest belangrijke quote van het vorige topic opgezocht.quote:deels heb je daar gelijk in ja.. ik ben niet de eerste die dit overkomt en zal ook niet de laatste zijn.. maar misschien ben ik in mijn eerdere posts niet helemaal duidelijk geweest..
natuurlijk ben ik pissed!
natuurlijk kan ik haar wel wurgen...
maar die woede wil niet zeggen dat zij zomaar iemand anders geworden is.. de karaktertrekken waar ik ooit voor viel heeft ze ook nog steeds.... en die kant van haar vind ik nog steeds top..dat ik nu een andere, bijzonder vervelende kant van haar heb leren kennen doet daar niks aan af.
en dat is wat het zo verdomd moeilijk maakt.. om haar goeie dingen zou ik haar verdomd graag terugwillen.... maar om die andere kant van haar kan ik haar wel wurgen..
en even voor de duidelijkheid: nee.. ik wil haar niet wanhopig terug... maar dat wil toch niet zeggen dat ik haar niet mag missen? dat wil toch niet zeggen dat ik niet mag terugverlangen naar de goede tijden die er ook waren?
en ik vind dat in een aantal reacties daar wel wat heel makkelijk overheen gestapt wordt.
dat zal een hele opluchting zijn.quote:op dinsdag 9 november 2004 02:02 schreef showmelove het volgende:
er zijn altijd mensen die het nóg kutter hebben.
c'mon man! probeer het eens allemaal wat zonniger te zien! als je universele problemen op jezelf gaat betrekken ben je verkeerd bezig. en alcohol of drugs lossen al helemaal niks op. pas goed op dat je niet steeds verder gaat afglijden, want ik bespeur een zekere mate van depressiviteit bij je (misschien heeft het te maken met "het vallen van het blad"?). daar moet je echt eens professionele hulp voor gaan zoeken, want zelf kom je daar meestal niet uit. dat is niks om je voor te schamen, je bent de enige niet.quote:op zondag 7 november 2004 22:22 schreef teamlead het volgende:
...waarom ben ik dan nu zo moedeloos??![]()
misschien moet je de alcohol eens een paar maanden laten staan want die zorgt er voor dat je negatiever word...quote:op zondag 7 november 2004 22:22 schreef teamlead het volgende:
al dagenlang baal ik als ik wakker word.. het leen is het eigenlijk niet waard om geleefd te worden.... waar doen we het in godsnaam nog voor? oorlogen worden gestart om redenen die achteraf niet waar bljken.. mensen worden vermoord om niets... ik vraag me af of er nog een reden te verzinnen is waarom we nog op deze planeet rondlopen :'(
huilbuien duren uren lang..alcohol verdooft maar is natuurlijk geen oplossing.... en het bizarre is: ik heb geen idee waarom ik reageer zoals ik nu reageer.... de wereld is niet veranderd... waarom ben ik dan nu zo moedeloos?? :'(
allereerst: de zaken die je beschrijft, wens ik niemand toe.. sterkte!quote:op dinsdag 9 november 2004 00:10 schreef #ANONIEM het volgende:
ik wil wel weer een reactie geven, ook al ga je toch weer zeggen dat ik geen ervaring heb en niet weet waar ik over praat (want ik heb natuurlijk veel minder ervaring dan jou op dergelijke gebieden).
ik hou het simpel.
je hebt een bepaald karakter en dat heeft geleid tot o.a. dat gedoe met je ex. nu zie je achteraf toch steeds beter in wat je allemaal fout hebt gedaan en begint te realiseren dat het aan jouzelf ligt (dat je verneukt bent e.d.) en je hebt geen idee wat je eraan zou moeten doen (want het is je karakter en dat verander je niet zomaar zoals mensen zoals jou maar al te graag denken).
je hebt in het vorige topic de personen die weten waarover ze spreken (en daardoor weten dat ze jou het heel duidelijk moeten maken met harde taal omdat ze wel weten dat zacht gezemel geen fuck helpt bij personen zoals jou) gewoon genegeerd en maar het advies gevolgt wat in jouw gedachtepatroon valt. punt is dat die gedachtes van jou flink verneukt zijn en juist die gedachtes ook tot die situaties hebben geleid. je gaat selectief al oplossingen bedenken die in jouw denkbeeld passen maar waar je vervolgens niks mee op schiet.
[..]
ze staan los van je relatie. je bent zo moedeloos omdat het telkens weer gebeurd, en het gebeurd steeds weer omdat je nou eenmaal zo bent en denkt. je weet zelf ook wel dat je levensgeluk niet afhangt van 1 vrouw. het hangt af van de manier waarop je leeft en daar ben je niet blij mee.
je moet meer lef krijgen. ga de film "fight club" zien (al zo'n 10 jaar oud) en ga over die film nadenken. misschien dat die film jou wat dingen kan laten inzien want er zit ontzettend veel waarheid en goede lessen in.
stop met dat stomme gejank (o.a. in je openingspost) en ga eens rationeel je problemen aanpakken. je klinkt nu net zo'n stomme hopeloze gast die gaat dreigen met zelfmoord om aandacht te krijgen. ga verdomme eens bezig om echt onder ogen te zien wat je bent en wat je wilt en wat je moet doen om dat te bereiken. maar dat zie ik jou niet doen, ik zie je topics plaatsen over allerlei zaken maar het is allemaal gejank. "moet ik haar die brief sturen?" "moet ik haar vergeven?" "zal ik dit eens doen?". ga eens systematisch bij jezelf langs om te zien wat de oorzaak is en hoe je dat op kan lossen. je plaatst dit topic niet om een oplossing te vinden, je plaatst het omdat je ergens moet uithalen en er met mensen over wil praten om maar het gevoel te hebben dat je er iets tegen probeert te doen. wat hou je jezelf voor de gek. je weet zelf ook dondersgoed dat je na dit topic alsnog geen dingen waar echt lef en ballen voor nodig is gaat doen om de situatie te verbeteren. het blijft bij het sapsmoezige gezemel hier op dit forum waar jij van achter je computer probeert wat dingen op een rijtje te krijgen.
-------------------------------------------------------
jij zit hier te zeuren alsof het einde van de wereld nabij is. toen ik 5 was heeft mijn moeder 3 jaar kanker gehad en met chemotherapie overleefd. toen ik 8 was (zij was net hersteld) is mijn zusje overleden. dit werd teveel voor mijn moeder en dankzij de chemotherapie is mijn moeder jarenlang boos en verdrietig geweest en zat soms 8 uur lang voor zich uit te staren op een dag. ik begon anders te denken en ben daarna 7 jaar gepest en kon ook niks bij de meiden presteren. toen ik 18 was begon ik beter sociaal contact te maken (en dat komt niet omdat ik zat te janken maar omdat ik in ieder geval probeerde met meiden in contact te komen door via chat af te spreken met meiden waarmee ik kon praten). nu gaat het een jaar goed met me en nu gaan mijn ouders toch nog scheiden (een half jaar geleden zette ik ook nog aan tot scheiding maar gaf mijn vader mijn moeder een nieuwe kans). mijn ouders kunnen haast bij niemand terecht omdat ze in de jaren hiervoor alle contacten hebben verbroken (ruzies) of contacten zijn verwaterd. mijn moeder is nog voor kerst het huis uit en ze is er helemaal kapot van en wil zichzelf van het leven beroven. ik heb nu problemen met leerwerk voor tentamens van school en ben nu nog wakker omdat mijn moeder bij kennissen aan het uithuilen is en ze normaal om 11 uur weer terug is. ik ga zometeen nog op de fiets daarheen om te vragen of ze daar gaat slapen of wat dan ook.
-------------------------------------------------------
hou op met janken en zielig doen hier en ga bezig om het echt aan te pakken en niet om aandacht te vragen maar om oplossingen. en ga dan niet alleen de oplossingen eruit te zoeken die in jouw gedachtesysteem passen. er zijn veel meer mensen die net zoals jou een flink kut leven hebben maar die gaan er echt mee aan de gang. wat jij hier doet is jezelf depressief praten en dat wordt jouw ondergang, niet de gebeurtenissen zelf.
je bent een watje, bewijs me het ongelijk alsjeblieft !
hou daarbij rekening met het feit dat je het probleem misschien wel niet _wilt_ oplossen. omdat het probleem oplossen betekent dat je je eigen beperkingen moet erkennen, of dat je het eigenlijk wel prettig vindt om jezelf te wentelen in een poel van zelfmedelijden.quote:op woensdag 10 november 2004 23:39 schreef emw het volgende:
1. stel het probleem vast. zoals ik al zei: dit zit tussen je oren.
p'sies.quote:succes.
sluit ik me helemaal bij aan. mensen die veel problemen hebben, willen deze vaak onbewust helemaal niet oplossen. de problemen geven hen een gevoel van identiteit en als zij hun problemen verliezen, wie zijn ze dan? ik heb het zelf ook ervaren. ik voelde me een nieuw persoon, maar wel "raar" nieuw. ik was anders geworden. gelukkig kwam ik er snel achter dat dit meer dan de moeite waard was omdat het leven vele malen lichter was geworden.quote:op donderdag 11 november 2004 00:03 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
hou daarbij rekening met het feit dat je het probleem misschien wel niet _wilt_ oplossen. omdat het probleem oplossen betekent dat je je eigen beperkingen moet erkennen, of dat je het eigenlijk wel prettig vindt om jezelf te wentelen in een poel van zelfmedelijden.
als je dit 'onaardig' van me vindt, dan is de gemakkelijke, maar tijdelijke, uitweg van de antidepressiva misschien een betere oplossing.
[..]
p'sies.
heb het topic niet echt gevolgd.quote:op zondag 7 november 2004 22:22 schreef teamlead het volgende:
al dagenlang baal ik als ik wakker word.. het leen is het eigenlijk niet waard om geleefd te worden.... waar doen we het in godsnaam nog voor? oorlogen worden gestart om redenen die achteraf niet waar bljken.. mensen worden vermoord om niets... ik vraag me af of er nog een reden te verzinnen is waarom we nog op deze planeet rondlopen![]()
huilbuien duren uren lang..alcohol verdooft maar is natuurlijk geen oplossing.... en het bizarre is: ik heb geen idee waarom ik reageer zoals ik nu reageer.... de wereld is niet veranderd... waarom ben ik dan nu zo moedeloos??![]()
oeh, noem mij dat land?quote:op vrijdag 12 november 2004 08:03 schreef reddevil085 het volgende:
gewoon vertrekken. pak een vliegtuig naar een land waar het warm is en waar bloedmooie vrouwen de hele dag topless rondlopen en drank & drugs legaal en goedkoop is. can't go wrong with that!
sjah depends... als je kijkt naar politiek etc wel, maar in je eigen leven bepaal je toch zelf waar het om draait?quote:op vrijdag 12 november 2004 10:32 schreef nuek het volgende:
soms vind ik wel dat het zuigt omdat alles om geld draait :/
maar als je dingen moet doen of laten alleen om geld is het niet altijd grappig.quote:op vrijdag 12 november 2004 10:34 schreef marmar het volgende:
[..]
sjah depends... als je kijkt naar politiek etc wel, maar in je eigen leven bepaal je toch zelf waar het om draait?
ik zie geld het liefst toch gewoon als een middel.. je moet werken om in je onderhoud te kunnen voorzien, maar dat is niet meer dan normaal toch?
mwach, ik ken dat wel (nu is dat drastisch veranderd.. dat dan weer wel) en ik heb er nooit zo heel veel problemen mee gehad. ben tot dusver nooit echt op vakantie geweest bijvoorbeeld, maar heb me wel altijd vermaakt, ik verzin altijd wel iets leuks en het hoeft echt niet altijd geld te kosten.quote:op vrijdag 12 november 2004 10:35 schreef nuek het volgende:
[..]
maar als je dingen moet doen of laten alleen om geld is het niet altijd grappig.
nuek wat ik daarmee bedoel aan te geven is dat je je eigen leven zelf leuk moet makenquote:op vrijdag 12 november 2004 10:54 schreef nuek het volgende:
marmar: je betrekt het hier wel erg op jezelf
eensch, mijn ouders hadden het vroeger echt niet breed, zeg maar gerust krap. desondanks heb ik een fantastische jeugd gehad, juist omdat vooral met m'n moeder allemaal gekke dingen deed.quote:op vrijdag 12 november 2004 10:38 schreef marmar het volgende:
[..]
mwach, ik ken dat wel (nu is dat drastisch veranderd.. dat dan weer wel) en ik heb er nooit zo heel veel problemen mee gehad. ben tot dusver nooit echt op vakantie geweest bijvoorbeeld, maar heb me wel altijd vermaakt, ik verzin altijd wel iets leuks en het hoeft echt niet altijd geld te kosten.
zo kan je duur willen doen met je kid, maar zomers in de hitte in de stad door fonteinen rennen en daarna een goedkoop ijsje halen is ook dikke pret, misschien zelfs wel veel leuker omdat het eigenlijk "niet hoort"
als mijn dochter later zulke dingen zegt, ben ik gelukkigquote:op vrijdag 12 november 2004 10:59 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
eensch, mijn ouders hadden het vroeger echt niet breed, zeg maar gerust krap. desondanks heb ik een fantastische jeugd gehad, juist omdat vooral met m'n moeder allemaal gekke dingen deed.
dat begrijp ik wel maar zorgen hebben is nie leuk.quote:op vrijdag 12 november 2004 10:59 schreef marmar het volgende:
[..]
nuek wat ik daarmee bedoel aan te geven is dat je je eigen leven zelf leuk moet maken
true, maar een leven zonder zorgen bestaat niet en zorgen hebben wil niet zeggen dat je niet ook nog wat fun kan makenquote:op vrijdag 12 november 2004 11:02 schreef nuek het volgende:
[..]
dat begrijp ik wel maar zorgen hebben is nie leuk.
hmz, which reminds me, ik zeg zulke dingen veel te weinig tegen ze.quote:op vrijdag 12 november 2004 11:00 schreef marmar het volgende:
[..]
als mijn dochter later zulke dingen zegt, ben ik gelukkig
tis wel mijn streven om mijn kiddo van die herinneringen mee te gevenquote:op vrijdag 12 november 2004 11:07 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
hmz, which reminds me, ik zeg zulke dingen veel te weinig tegen ze.
* mental note to call my mum!
offtopic: mijn moeder is ook gek, toen ik nog een kleutertje was zei ze wel eens tegen mijn broer dat hij morgen thuis zou blijven, ookal had hij school, en dan gingen ze een patatje eten op het panorama terras van schiphol, vliegtuigen kijken. of lego'en. en met mij gaat ze winkelen, en dagjes weg, enzo.quote:op vrijdag 12 november 2004 11:09 schreef marmar het volgende:
[..]
tis wel mijn streven om mijn kiddo van die herinneringen mee te gevenen als ik zie hoe dat uitwerkt tot op vandaag, dan zal het mij aan me reet roesten dat ik soms geen cent te makken heb of dat er klotedingen in de wereld gebeuren eigenlijk..
god, ja grijp de dingen aan waar je nooit een antwoord op zult hebben want daarmee kom je echt vooruit zeg.quote:op zondag 7 november 2004 22:22 schreef teamlead het volgende:
waar doen we het in godsnaam nog voor? oorlogen worden gestart om redenen die achteraf niet waar bljken.. mensen worden vermoord om niets... ik vraag me af of er nog een reden te verzinnen is waarom we nog op deze planeet rondlopen :'(
right.. dus omdat mijn oma niet verkracht is (voor zover jij weet), omdat ik niet 3 kinderen verloren heb zou ik me daar dus niets van mogen aantrekken?quote:op zaterdag 13 november 2004 15:06 schreef xebrozius het volgende:
[..]
god, ja grijp de dingen aan waar je nooit een antwoord op zult hebben want daarmee kom je echt vooruit zeg.
ik erger me altijd aan die mensen die dat doen, ga dan iets anders ongrijpbaars pakken zoals het definiren van zwarte gaten.
maar dat zielige gejank is lekker hypocriet.
en maar janken om al het leed, maar niks ondernemen.. te laf om een protest op te zetten, te laf om een stichting op te zetten voor oorlogsslachtoffers, en te laf om uit het leven te stappen.
serieus, ik kots echt op zulk soort mensen...
oh wat heb je het zwaar, je huilt om mensen die in een oorlog waar ze nooit om gevraagd hebben 3 kinderen verloren hebben, waarvan hun grootmoeder is verkracht en zij voor de rest van hun leven met een trauma rondlopen waar zelfs een leger sociaal werkers nog niets aan verhelpen kan..
die mensen mogen oprecht denken wat jij denkt, en dikke tranen op deze zieke planeet storten.
maar jij...
een persoon uit het rijke westen die blijkbaar nooit echt leed heeft gekend en nooit trauma's heeft gehad gaat opeens janken omdat andere mensen het zo slecht hebben.
hypocriet gezanik, die mensen die echt met trauma's rondlopen gaan door met hun leven en proberen er het beste van te maken.
terwijl jij een beetje dom gaat lopen janken op je bed met eendendons voering, een tv, een dak boven je hoofd en ouders die je financieel en met liefde steunen.
mijn advies zou dan ook zijn: ga naar afrika, kom terecht in een burgeroorlog en zie de meest erge gruweldaden en dan heb je recht van spreken...
ben ik het niet mee eens. laten we alle depressieve, zich in zelfmedelijden dompelende mensen maar eens op therapie naar afrika sturen. wedden dat ze zich binnen de kortste keren doodschamen voor hun eigen "problemen"?quote:op maandag 15 november 2004 12:35 schreef darkelf het volgende:
en aankomen met verhalen over oorlogen, hongersnoden en weet ik wat, ja dát is lijden ja, maar dat wil helemaal niet zeggen dat mensen die nu eenmaal geboren zijn in betere omstandigheden altijd maar fluitend en vrolijk door het leven moeten omdat ze "dat" niet kennen...
wedden van niet? je denkt veel te simpel over psychische problemen. misschien heb jij een lekker leventje, maar er zijn in nederland genoeg mensen met een ontiegelijk kutleven, een leven waar ze niet om gevraagd hebben.quote:op maandag 15 november 2004 12:42 schreef emw het volgende:
[..]
ben ik het niet mee eens. laten we alle depressieve, zich in zelfmedelijden dompelende mensen maar eens op therapie naar afrika sturen. wedden dat ze zich binnen de kortste keren doodschamen voor hun eigen "problemen"?
wat is erg en wat niet? daar is idd geen absolute waarheid over. it's in the eye of the beholder.quote:op maandag 15 november 2004 12:44 schreef darkelf het volgende:
vast wel ja, maar rechtvaardigt dat dat mensen maar hun mond moeten houden voor in andere mensen hun ogen "simpele" dingen? wie ben jij om te bepalen wat wel erg is en wat niet?
ik vind dat iemand dat recht wel heeft zolang alle kaarten op tafel liggen. xebrozius brandt de ts af, in mijn ogen terecht, en dan komt de ts met verhalen die hij in de op niet had vermeld.quote:ik geloof dat je mijn post verder niet snapt: niemand vind ik heeft het recht om iemand compleet af te branden op iets, dáár gaat het om. kritiek hebben is prima maar op sommige manieren vind ik het stijloos.
ik ben het in principe ook een groot deel eens met de gedachte dat veel persoonlijke probleempjes stoelen op aanstelleritus. helaas heb ik links en rechts ook het tegenovergestelde meegemaakt. mensen die nooit klaagden, altijd deden alsof er niks aan de hand was, maar in wezen jarenlang enorm met zichzelf in de knoop zaten. dan dacht je dat het goed met ze ging maar ineens waren ze dan weer opgenomen. geheel onverwachts, voor mij en voor veel anderen.quote:op maandag 15 november 2004 13:00 schreef emw het volgende:
nou mijn leven is ook niet altijd zo positief geweest, integendeel. maar op een gegeven moment heb ik gezegd dat het nou maar eens afgelopen moest zijn met mijn "psychische probleem" omdat ik geen reden tot klagen had in vergelijking met veel andere ellende in de wereld.
en om nog even terug te komen op de reactie vd ts op de post van xebrozius: ts, je opent dit topic met wat gebrabbel over oorlogen en je weet niet waarom je je zo kut voelt. vervolgens post xebrozius iets wat je niet aanstaat en dan komt de aap uit de mouw misschien? heeft dit echt met oorlogen en de situatie in de wereld te maken of zijn de problemen uit je verleden misschien oorzaak van je slechte gevoel?
de manier waarop had iets minder gekund, maar hij heeft wel gelijk.quote:op maandag 15 november 2004 12:44 schreef darkelf het volgende:
vast wel ja, maar rechtvaardigt dat dat mensen maar hun mond moeten houden voor in andere mensen hun ogen "simpele" dingen? wie ben jij om te bepalen wat wel erg is en wat niet?
ik geloof dat je mijn post verder niet snapt: niemand vind ik heeft het recht om iemand compleet af te branden op iets, dáár gaat het om. kritiek hebben is prima maar op sommige manieren vind ik het stijloos.
het is misschien spijtig om te zeggen, maar sommige mensen kunnen beter op een forum gaan zitten klagen 'hoe erg het allemaal wel niet is' dan dat ze daadwerkelijk iets gaan doen. sommige mensen doen namelijk daadwerkelijk iets, door bijvoorbeeld ontwikkelingswerker te worden, en creeren dan ter plekke alleen nog maar meer problemen.quote:op maandag 15 november 2004 13:08 schreef ripley het volgende:
[..]
de manier waarop had iets minder gekund, maar hij heeft wel gelijk.
wat heeft dit soort gejank voor zin? wordt de wereld daar beter van? nee, het wordt er alleen een behoorlijk troosteloze boel van.
doe wat met je gevoel, onderneem actie. of zorg gewoon dat jij in ieder geval je leven zo goed mogelijk leeft, dat is constructiever dat dit soort gelul.
ik baseer mijn veronderstelling op jouw hypocriete gemekker.quote:op maandag 15 november 2004 11:59 schreef teamlead het volgende:
en waar baseer je de veronderstellingen m.b.t. mijn leven op?
als je leed had gekend was je er sterker uitgekomen namelijk, had je geleerd wat relativeren was en zou je je wederom niet zo aanstellen.quote:waar baseer je de kortzichtige veronderstelling op dat ik nooit echt leed heb gekend?
als je echt heftige dingen meegemaakt had was je niet zo'n huilie maar stond je sterker in je schoenen.quote:waar baseer jij het op dat ik geen recht van spreken zou hebben?? ik heb meer ellende van veel te dichtbij gezien dan ik iemand zou toewensen...
och ja, jij hebt het zo zwaar...quote:dus voor je met dit soort belachelijke dooddoeners komt: niet iedereen leidt het luxe leventje dat jij (blijkbaar) gewend bent
perfect gezegd, ik had het niet beter gekund en dat wil heel wat zeggen.quote:op maandag 15 november 2004 18:50 schreef moonah het volgende:
ik vind het zo naar dat in dit soort topics vaak een soort van 'vete' ontstaat tussen de so-called huilies, de softies en de bikkels.
leed valt niet met leed te vergelijken. ieder ervaart zijn eigen leed op zijn eigen manier.
maar vooral ook, ieder verwerkt het op zijn eigen manier. de een zwelgt er een poos in. een ander stopt verdriet of woede weg (en wordt er wellicht later in zijn leven keihard mee geconfronteerd). weer een ander uit negatieve gevoelens, geeft ze een plek en heeft er verder niet zo veel last meer van. iedereen kiest de manier die kennelijk het beste bij hem/haar past. immers, iedereen streeft toch naar een zo optimaal mogelijk leven? niemand wil toch ongelukkig zijn? dús kiest iedereen de manier ( waarvan men denkt dat) die op dat moment het beste bij hem/haar past. ergo, er is geen allerbeste manier om om te gaan met leed.
om het te vergelijken met een botbreuk: de één zit langer in het gips dan de ander. sommigen hebben naderhand fysio nodig, anderen kunnen meteen weer functioneren. weer een ander breekt een jaar later weer op dezelfde plek zijn bot. soms groeit het mooi aan elkaar, soms moet het met schroeven gefixed worden.
of roepen we dan ook massaal: "nou wat een onzin! bij mij was het na 6 weken gips al over!"
en nee, een gekneusde vinger hoeft niet in het gips, maar die kan wel verdomde pijn doen (en als je hem overbelast duurt het ook verrekte lang).
heeft het zin iemand keihard een trap tegen zijn kont te geven? mwoah, imo niet. als iemand míj keihard trapt, dan word ik óf erg bang en probeer weg te rennen, óf ik trap hem net even wat harder terug. het heeft iig níet als resultaat dat diegene mij kan overtuigen van zijn mening.
iemand de zaken van een andere kant laten zien is wél nuttig. maar dan moet je met iemand kunnen communiceren. dat hoeft niet met fluwelen handschoenen, maar wel met gewoon respect en fatsoen.
tot slot wil ik nog wat kwijt over die vergelijking met ontwikkelingslanden, of landen die in staat van oorlog zijn. dat is imo geen reëele vergelijking.
volgens de behoeftenpyramide van maslow streeft een mens in eerste instantie naar lichamelijke overleving. eten en drinken dus. daarna naar fysieke veiligheid. in bovengenoemde landen is men daar al zo'n beetje dag en nacht mee bezig, dus zullen de verdere behoeften niet zo snel worden nagestreefd. immers, daar komt men gewoonweg niet aan toe.
in het rijke westen echter hebben wij over het algemeen fysiek nauwelijks te klagen. dus ontstaat de volgende behoefte: ergens bijhoren, je geliefd voelen. nou, daar begint het al mis te gaan, lees r&p er maar op na.
zijn die behoeften vervuld, dan krijgt men behoefte aan erkenning, cognitieve ontwikkeling/uitdaging, esthetische bevrediging. tot slot streeft men naar zelfverwerkelijking.
dus: we mogen idd blij zijn dat we hier zo ver die pyramide op kunnen klimmen, maar dat maakt dus niet automatisch dat je daardoor geen frustraties/problemen/ellende zou (mogen) ervaren.
de behoeftepiramide van maslow is al jaren oud en tegenwoordig is er veel kritiek op, maar dat terzijde. ik snap wat je bedoelt en er zit op zich een kern van waarheid in. het probleem ligt wat mij betreft ook bij de algehele conditionering die mensen ondergaan. je hebt het over ergens bij horen en je geliefd voelen. deze twee dingen worden zwaar overtrokken in die zin dat jongeren al vroeg het beeld wordt opgedrongen dat je cool moet zijn, populair, veel vrienden etc. mensen denken dat ze door deze weg te volgen gelukkig worden. dat vind ik bullshit. uiterlijke zaken hebben in veel gevallen helemaal niets met het geluk van een mens te maken, het is de betekenis die de mens er aan geeft die de mens ongelukkig maakt. het zit in je hoofd.quote:op maandag 15 november 2004 18:50 schreef moonah het volgende:
in het rijke westen echter hebben wij over het algemeen fysiek nauwelijks te klagen. dus ontstaat de volgende behoefte: ergens bijhoren, je geliefd voelen. nou, daar begint het al mis te gaan, lees r&p er maar op na.
zijn die behoeften vervuld, dan krijgt men behoefte aan erkenning, cognitieve ontwikkeling/uitdaging, esthetische bevrediging. tot slot streeft men naar zelfverwerkelijking.
dus: we mogen idd blij zijn dat we hier zo ver die pyramide op kunnen klimmen, maar dat maakt dus niet automatisch dat je daardoor geen frustraties/problemen/ellende zou (mogen) ervaren.
probleem is dat de topicstarter geen botbreuk heeft, maar zeurt dat anderen het wel hebben en hoe onrechtvaardig dat wel niet is.quote:op maandag 15 november 2004 18:50 schreef moonah het volgende:
om het te vergelijken met een botbreuk: de één zit langer in het gips dan de ander. sommigen hebben naderhand fysio nodig, anderen kunnen meteen weer functioneren. weer een ander breekt een jaar later weer op dezelfde plek zijn bot. soms groeit het mooi aan elkaar, soms moet het met schroeven gefixed worden.
of roepen we dan ook massaal: "nou wat een onzin! bij mij was het na 6 weken gips al over!"
en nee, een gekneusde vinger hoeft niet in het gips, maar die kan wel verdomde pijn doen (en als je hem overbelast duurt het ook verrekte lang).
oh! dat weet ik niet hoor, ik ben al zooooo lang geleden afgestudeerd. ik hou me tegenwoordig niet meer zo bezig met wetenschappelijke ontwikkelingen.quote:op maandag 15 november 2004 19:02 schreef emw het volgende:
[..]
de behoeftepiramide van maslow is al jaren oud en tegenwoordig is er veel kritiek op, maar dat terzijde.
is dat zo? met name pubers zoeken juist hun eigen groepje/subcultuur. bijna iedereen wil toch graag ergens bijhoren? een mens is toch een sociaal wezen? (rasechte einzelgängers daargelaten).quote:je hebt het over ergens bij horen en je geliefd voelen. deze twee dingen worden zwaar overtrokken in die zin dat jongeren al vroeg het beeld wordt opgedrongen dat je cool moet zijn, populair, veel vrienden etc. mensen denken dat ze door deze weg te volgen gelukkig worden.
in deze discussie gaat het toch niet om uiterlijke zaken? of begrijp ik je verkeerd?quote:dat vind ik bullshit. uiterlijke zaken hebben in veel gevallen helemaal niets met het geluk van een mens te maken, het is de betekenis die de mens er aan geeft die de mens ongelukkig maakt. het zit in je hoofd.
paradoxquote:op maandag 15 november 2004 19:24 schreef moonah het volgende:
is dat zo? met name pubers zoeken juist hun eigen groepje/subcultuur. bijna iedereen wil toch graag ergens bijhoren? een mens is toch een sociaal wezen? (rasechte einzelgängers daargelaten).
ehm, ik was de ecxacte op even kwijt!quote:op maandag 15 november 2004 19:21 schreef xebrozius het volgende:
[..]
probleem is dat de topicstarter geen botbreuk heeft, maar zeurt dat anderen het wel hebben en hoe onrechtvaardig dat wel niet is.
er zijn altijd uitzonderingen op de regel, dat weet jij ook xebrosius.quote:op maandag 15 november 2004 19:29 schreef xebrozius het volgende:
[..]
paradox.
okay, komt ie hoor':quote:op maandag 15 november 2004 19:30 schreef moonah het volgende:
[..]
ehm, ik was de ecxacte op even kwijt!
heb hem nog even nagelezen.
ts neemt zo'n beetje het leed van de hele wereld op zich, dat heeft geen zin nee.
maar als je ziet dat zoveel mensen in de wereld met gebroken benen rondlopen (al dan niet met gips), kan ik me best voorstellen dat hem dat 'verdrietig' stemt.
maar in dat gevoel blijven hangen lost niets op.
neemt niet weg dat ik nog steeds achter mijn post van zojuist sta, ook al slaat hij niet direct op de op.
niet op je woorden, enkel op de context.quote:op maandag 15 november 2004 19:32 schreef moonah het volgende:
[..]
er zijn altijd uitzonderingen op de regel, dat weet jij ook xebrosius.
maar je mag me best op woorden vangen hoor, als je dat wil.
ik heb alleen geen zin om dan op alles te reageren.
dat weet ik zo niet. laten we het xennia vragen.quote:op maandag 15 november 2004 19:33 schreef xebrozius het volgende:
[..]
okay, komt ie hoor':
waarom worden zoveel slachtoffers geconfronteerd met hun beleving van hun traumatische voorval?
en waarom willen veel mensen die ooit beroofd zijn hun berover wel eens face to face zien.
is dat geen schop onder je hol? een geestelijke gewaarwording?
dat zou best kunnen. er zijn ook mensen die altijd vluchten, die nooit een confrontatie durven aan te gaan. ik praat dat niet goed, maar kennelijk is dat voor hen de meest veilige keuze.quote:vluchtgedrag creeer je door te snel iemand te confronteren ( lees : schop onder je hol) met z'n gedrag...
opnieuw danquote:op maandag 15 november 2004 19:36 schreef xebrozius het volgende:
je zegt "alle mensen zijn sociaal behalve degenen die dat niet zijn natuurlijk".
waarom moet je dat soort mensen dan een hand boven hun hoofd houdenquote:op maandag 15 november 2004 19:37 schreef moonah het volgende:
dat zou best kunnen. er zijn ook mensen die altijd vluchten, die nooit een confrontatie durven aan te gaan. ik praat dat niet goed, maar kennelijk is dat voor hen de meest veilige keuze.
dat hoeft niet. maar je hoeft ze ook geen knal voor hun kop te geven. je zou kunnen respecteren dat zij er (nog) niet aan toe zijn de confrontatie aan te gaan. wat schiet je ermee op als iemand daar doodsbang van wordt?quote:op maandag 15 november 2004 19:42 schreef xebrozius het volgende:
[..]
waarom moet je dat soort mensen dan een hand boven hun hoofd houden
dat varieert. sommige kinderen zullen weglopen en teruggehaald worden. sommigen luisteren gedwee (uit angst voor bv straf). anderen kruipen in hun schulp. bij weer een ander gaat het het ene oor in het andere oor uit. en als de volwassene de juiste toon weet te raken voor het kind, een vertrouwensband heeft, het kind zelf laat meedenken doordat de juiste vragen op het juiste moment en van het juiste niveau worden gesteld, dan zal het kind er pas écht iets van leren.quote:kleine kinderen vertonen gemeenschappelijk gedrag met dat soort mensen, die lopen ook weg terwijl ze een uitbrander krijgen bijvoorbeeld.
alleen haalt de ouder een kind terug en zet het op de stoel om zo de preek verder af te ronden.
als je het gezellig met zijn allen doet wel denk ik!quote:ps: is het ontvluchten van confrontatie sociaal gedrag?
als wat jij zegt klopt, is ts met zijn gehuil bezig zoals dat voor hem het beste werkt. waarom dan een topic? wat is het probleem dan nog?quote:op maandag 15 november 2004 18:50 schreef moonah het volgende:
ik vind het zo naar dat in dit soort topics vaak een soort van 'vete' ontstaat tussen de so-called huilies, de softies en de bikkels.
leed valt niet met leed te vergelijken. ieder ervaart zijn eigen leed op zijn eigen manier.
maar vooral ook, ieder verwerkt het op zijn eigen manier. de een zwelgt er een poos in. een ander stopt verdriet of woede weg (en wordt er wellicht later in zijn leven keihard mee geconfronteerd). weer een ander uit negatieve gevoelens, geeft ze een plek en heeft er verder niet zo veel last meer van. iedereen kiest de manier die kennelijk het beste bij hem/haar past. immers, iedereen streeft toch naar een zo optimaal mogelijk leven? niemand wil toch ongelukkig zijn? dús kiest iedereen de manier ( waarvan men denkt dat) die op dat moment het beste bij hem/haar past. ergo, er is geen allerbeste manier om om te gaan met leed.
heeft het zin iemand keihard een trap tegen zijn kont te geven? mwoah, imo niet. als iemand míj keihard trapt, dan word ik óf erg bang en probeer weg te rennen, óf ik trap hem net even wat harder terug. het heeft iig níet als resultaat dat diegene mij kan overtuigen van zijn mening.
iemand de zaken van een andere kant laten zien is wél nuttig. maar dan moet je met iemand kunnen communiceren. dat hoeft niet met fluwelen handschoenen, maar wel met gewoon respect en fatsoen.
daar heb je helemaal gelijk in, het is niet te vergelijken. ook al is die piramidetheorie (het is trouwens geen piramide volgens mijn studieboeken) geen wetenschappelijk feit.quote:tot slot wil ik nog wat kwijt over die vergelijking met ontwikkelingslanden, of landen die in staat van oorlog zijn. dat is imo geen reëele vergelijking.
volgens de behoeftenpyramide van maslow streeft een mens in eerste instantie naar lichamelijke overleving. eten en drinken dus. daarna naar fysieke veiligheid. in bovengenoemde landen is men daar al zo'n beetje dag en nacht mee bezig, dus zullen de verdere behoeften niet zo snel worden nagestreefd. immers, daar komt men gewoonweg niet aan toe.
as i said, ik had de op niet helemaal meer precies meer in mijn hoofd toen ik die post schreef. dus die sluit niet helemaal daarbij aan.quote:op maandag 15 november 2004 20:01 schreef heiden6 het volgende:
[..]
als wat jij zegt klopt, is ts met zijn gehuil bezig zoals dat voor hem het beste werkt. waarom dan een topic? wat is het probleem dan nog?
een mens is idd een sociaal wezen, maar de druk die er is om aan een bepaald beeld te voldoen om zodoende respect te krijgen van andere jongeren is nu groter dan dat die ooit was.quote:op maandag 15 november 2004 19:24 schreef moonah het volgende:
is dat zo? met name pubers zoeken juist hun eigen groepje/subcultuur. bijna iedereen wil toch graag ergens bijhoren? een mens is toch een sociaal wezen?
alles wat buiten je gebeurt is een uiterlijke zaak. jij leeft in dezelfde wereld als de ts maar geeft een andere betekenis, in ieder geval een andere zwaarte, aan de dingen die jullie beide in de wereld waar nemen. je omgeving is niet dat gene wat jou maakt, maar het is de betekenis die jij eraan geeft met je gedachten. er zit dus nog een schakel tussen en dat is de manier waarop je denkt. door je gedachten geef je uiterlijke zaken een bepaalde macht of misschien wel helemaal geen macht. daarom zitten problemen altijd tussen je oren.quote:in deze discussie gaat het toch niet om uiterlijke zaken? of begrijp ik je verkeerd?
of je kijkt eens rond in de echte wereld........misschien dat in jouw bekrompen geest alle geluk van materiele zaken afhangt.. ja, ik heb een eigen huis, auto, internet, meer dan genoeg geld.. en misschien dat het maar moeilijk doordringt door die betonnen plaat voor je kop: maar daar hangt je geluk dus niet vanaf...quote:op maandag 15 november 2004 18:00 schreef xebrozius het volgende:
ik baseer mijn veronderstelling op jouw hypocriete gemekker.
jouw tekst komt op me over als een zeurende kleuter die niet nog een snoepje mag van zijn moeder, en daarom maar verveeld begint te janken.
als je leed had gekend was je er sterker uitgekomen namelijk, had je geleerd wat relativeren was en zou je je wederom niet zo aanstellen.
als je echt heftige dingen meegemaakt had was je niet zo'n huilie maar stond je sterker in je schoenen.
dus kom niet met je preek aan dat jij het erger gehad hebt dan ik want daar weet je geen zak vanaf en het is ook nog eens zwaar arrogant.
och ja, jij hebt het zo zwaar...
je post op internet een berichtje dat het leven kut is.
dat internet moet je voor betalen en die pc ook!
weet je wel wat dat kost man, volgens mij kun jij dingen niet op waarde schatten is het wel?
laten we het voor het gemak maar even huilen noemen dan...quote:op maandag 15 november 2004 20:01 schreef heiden6 het volgende:
[..]
als wat jij zegt klopt, is ts met zijn gehuil bezig zoals dat voor hem het beste werkt. waarom dan een topic? wat is het probleem dan nog?
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |