abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 november 2004 @ 22:39:57 #26
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_23153086
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:25 schreef JimmyBoy het volgende:

[..]

jup. bij het openmaken van de fles bevroor alles gewoon.. kheb het ook 2 keer met spa rood gehad.. en ik snap er echt helemaal niets van hoe het komt..
Ik heb het ook een keer meegemaakt met een fles spa rood.

Zou het kunnen komen door een soort onderdruk (kouder krimpt in, mits vloeibaar, want met bevriezen zet het weer uit), en dat je, als je die onderdruk opheft (er komt lucht bij) dat 'ie dan ineens kan bevriezen?

Ik zeg ook maar wat, hoor....

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23153128
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:35 schreef JimmyBoy het volgende:

[..]

Zoiets in die trend vertelde mijn vader mij ook, maar toch vind ik het verbazingwekkend.
Maar goed, je zou juist verwachten dat de cola bevroor als je de druk toe liet nemen (en die neemt juist af als je de dop er voor het eerst afhaalt). Vaste cola heeft immers een hogere dichtheid dan vloeibare.

Mm wacht eens...
* Maethor bedenkt zich iets
Vast water (ijs dus) heeft een lagere dichtheid dan vloeibaar. IJs drijft immers.

Zoiets?

'T wordt laat. Iemand anders?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23153170
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:37 schreef MeneerGiraffe het volgende:
PxV=nxRxT?

P (druk) wordt snel minder, dus T wordt ook snel minder, dit slaat vervolgens op de cola, die vervolgens bevriest.
en nou in gewone mensentaal? (voor degenen voor wie het langer geleden is dan gisteren dat ze
iets aan natuurkunde hebben gedaan....)
Bij voorbaat dank....
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
  zondag 7 november 2004 @ 22:48:12 #29
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_23153350
huhm...
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_23153389
De hoge druk en suiker verlagen het vriespunt, dat weet ik wel.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_23153390
Vage Shit
"Never eat yellow snow"
pi_23153411
.
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_23153420
ontsnappend gas koelt af .... maar het bevriest nog niet je hele fles
Free people own guns! Slaves do not!
  zondag 7 november 2004 @ 22:53:39 #34
38161 faculty
Always around
pi_23153531
wat voor cola is het precies?
What goes around, Comes around
  zondag 7 november 2004 @ 22:54:29 #35
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_23153559
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:29 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

haushofer is een gast die hier op het forum ronzweeft.

Ik denk dat hij jouw wel verder kan helpen met dit dilemma.
Nu ben ik meer de evolutieman maar ik vermoed dat eht te maken heeft met de reactie die bij cola optreed als je een (nieuwe) fles open draait en het koolzuurgas massaal naar boven bubbelt. Zowel Cola als Spa rood hebben dit gas.

Ik weet de preciese chemische reactie niet, maar dit zal wel zo-ongeveer een deel van de verklaring zijn.
haushofer is een vriend van me. we hadden het er gister, onder het genot van vele biertjes, nog over dat zijn reputatie hem voouit streeft in het WF gedeelte
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_23153568
Als je een gas onder druk brengt neemt de temperatuur toe (denk maar aan een fietspomp die behoorlijk warm kan worden, omgekeerd neemt de temperatuur van een gas af als je de druk verlaagt. Dus als je de fles opendraait kan de cola rondom de koolzuurbelletjes bevriezen als deze al koud genoeg is.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_23153584
leuke voor Willem Wever
ja maar...iedereen is al uniek...dat is toch niet bijzonder?
tegen individualisatie en massificatie
...mits gezond verstand aanwezig ;)
pi_23153646
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:54 schreef Adfundum het volgende:
Als je een gas onder druk brengt neemt de temperatuur toe (denk maar aan een fietspomp die behoorlijk warm kan worden, omgekeerd neemt de temperatuur van een gas af als je de druk verlaagt. Dus als je de fles opendraait kan de cola rondom de koolzuurbelletjes bevriezen als deze al koud genoeg is.
God natuurlijk. Ik keek echt te leeghoofderig naar de gaswet.
pi_23153741
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:50 schreef Vampier het volgende:
ontsnappend gas koelt af .... maar het bevriest nog niet je hele fles
Nou, als de fles een beetje goed geschud is (wegens vervoer oid) is het water totaal verzadigd met co2.. Dit ontsnapt echter snel, waardoor het cola (water) bijna overal gelijktijdig temperatuur verliest, en dus bevriest.. Ik weet echter niet of dat echt zo gaat, mar lijkt mij een redelijke gedachte.

oh ja, en over die opmerking over Pv=nRT: dat is de (ideale) gaswet, die de relatie aangeeft tussen temperatuur, druk en volume.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_23153808
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:41 schreef Maethor het volgende:

[..]

Maar goed, je zou juist verwachten dat de cola bevroor als je de druk toe liet nemen (en die neemt juist af als je de dop er voor het eerst afhaalt). Vaste cola heeft immers een hogere dichtheid dan vloeibare.

Mm wacht eens...
* Bensel bedenkt zich iets
Vast water (ijs dus) heeft een lagere dichtheid dan vloeibaar. IJs drijft immers.

Zoiets?

'T wordt laat. Iemand anders?
Hmm, je bent volges mij wel iets op het spoor volgens mij.. water is een vreemde stof, omdat het waterstofbruggen vormt. Als water kouder word dan pak em beet 4 graden, dan krimpt het niet, maar zet het uit.. mar goed.. ik moet eerst even goed denken wat de gevolgen hiervan kunnen zijn bij zoiets als dit vraagstuk... en tis mij beetje laat daarvoor..
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_23153877
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:30 schreef __Saviour__ het volgende:
Da's wel erg raar
Je PI .
pi_23153924
quote:
Op zondag 7 november 2004 23:04 schreef Bensel het volgende:

[..]

Hmm, je bent volges mij wel iets op het spoor volgens mij.. water is een vreemde stof, omdat het waterstofbruggen vormt. Als water kouder word dan pak em beet 4 graden, dan krimpt het niet, maar zet het uit
...dus daardoor neemt de druk in de fles alleen maar toe met als gevolg dat de drukverlaging en dus de temperatuurverlaging bij openen van de fles alleen maar groter wordt. Denk dat dat bevriezen ook alleen maar bij een volle fles gebeurt.

TS heeft zijn koelkast behoorlijk koud staan
Some weasel took the cork out of my lunch...
  zondag 7 november 2004 @ 23:16:04 #43
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_23154043
Ik heb de verklaring!

De TS is één van de eerste echte mutants.. hij is namelijk Iceman!!!
En onbewust laat hij z'n kracht los als hij sommige flessen opent!

All hail Iceman!!!
It's about being boss, not being the boss...
pi_23154170
heb je het bonnetje nog ?
dan kan je hem ruilen
046
Dank aan Yeahinho
  Donald Duck held zondag 7 november 2004 @ 23:27:25 #45
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_23154290
quote:
Op zondag 7 november 2004 23:07 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Je PI .
Ja, raar he
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 7 november 2004 @ 23:38:42 #46
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_23154544
TVP
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_23154936
Okay, nou kijk. Voor de fles geopend wordt is er CO2, koolstofdioxide, opgelost in de cola. Door de hoge druk binnen de fles kan dit best een hoge concentratie hebben. Deze CO2 zorgt voor een daling van het vriespunt van de cola. Hierdoor kan de cola iets van -8oC worden zonder dat het bevriest.

Wanneer de fles opengedraaid wordt ontsnapt de koolstofdioxide uit de cola en uit de fles. Het vriespunt stijgt en de cola bevriest, want de temperatuur blijft even laag.
pi_23156684
quote:
Op zondag 7 november 2004 23:53 schreef Bazyx het volgende:
Okay, nou kijk. Voor de fles geopend wordt is er CO2, koolstofdioxide, opgelost in de cola. Door de hoge druk binnen de fles kan dit best een hoge concentratie hebben. Deze CO2 zorgt voor een daling van het vriespunt van de cola. Hierdoor kan de cola iets van -8oC worden zonder dat het bevriest.

Wanneer de fles opengedraaid wordt ontsnapt de koolstofdioxide uit de cola en uit de fles. Het vriespunt stijgt en de cola bevriest, want de temperatuur blijft even laag.
Ja zo ver was ik ook maar de TS zijn koelkast is niet 0 graden.
Dus het gaat erom wat dus warmte onttrekt aan de cola zodat die wel 0 graden wordt:
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:54 schreef Adfundum het volgende:
Als je een gas onder druk brengt neemt de temperatuur toe
Druk valt weg --> T daalt.
  maandag 8 november 2004 @ 01:57:28 #49
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_23156981
De verdamping van het CO2 in de cola onttrekt ook warmte aan de omgeving.

Conclusie:

De druk valt weg, de temperatuur daalt en tegelijkertijd verdampt de CO2 in de cola waardoor de temperatuur daalt. Als de cola voor opening net boven het vriespunt is kan de cola na opening dus onder het vriespunt komen en bevriezen.

Zoiets?
pi_23157116
Vriesvertraging,
zie (off)-topic: Lekker, Bier uit de vriezer

1-in-6billion heeft er een plaatje van gemaakt:
http://www.nummer12.nl/images/Bier.gif

erg leuk verschijnsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')