abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 september 2001 @ 02:52:51 #1
15614 DreamLady
Dancer in a daydream
pi_1616079
In the City of God there will be a great thunder, Two brothers torn apart by Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb" , "The third big war will begin when the big city is burning" - Nostradamus 1654

Misschien post ik nu iets voor de 100e keer, dan sorry en negeer deze post.
Ik ben zo ontzettend geschokt...

Can U dance to my beat?
pi_1616083
Jaaa is al de 100e keer dat ik 'm zie vandaag
Wees aardig voor anderen en zij zullen ook aardig voor jou zijn
  woensdag 12 september 2001 @ 02:55:40 #3
15614 DreamLady
Dancer in a daydream
pi_1616084
8) sorry dan!
Beschouw deze topic als gesloten
Can U dance to my beat?
pi_1616224
Wie zal eerder "the great leader" genoemd worden: Bush of Bin Laden? Ik heb nog nooit iemand zichzelf zien opblazen voor Bush...
  woensdag 12 september 2001 @ 07:44:39 #5
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_1616229
quote:
Op woensdag 12 september 2001 07:39 schreef kotsmongool het volgende:
Wie zal eerder "the great leader" genoemd worden: Bush of Bin Laden? Ik heb nog nooit iemand zichzelf zien opblazen voor Bush...
Nice point of view...
Drop you like an ill, bad habit
  woensdag 12 september 2001 @ 08:42:02 #6
15454 Woutaaaah
Get a life; quit living
pi_1616310
tsja... met great leader kan hij ook bedoelen dat bush ongeveer de machtigste man op aarde is...
"Two brothers torn apart by Chaos"
(2 torens van het WTC?)
"while the fortress endures"
(het pentagon is blijven staan)
Tis allemaal heel creepy maar ja, tis ook zo vaag beschreven dat je er bij alles wel iets achter kunt denken.
Je bereikt meer als je de bovenkant zo ziet dat het van onderen duidelijk zichbaar is
pi_1618582
quote:
Op woensdag 12 september 2001 02:52 schreef DreamLady het volgende:
In the City of God there will be a great thunder, Two brothers torn apart by Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb" , "The third big war will begin when the big city is burning" - Nostradamus 1654

Misschien post ik nu iets voor de 100e keer, dan sorry en negeer deze post.
Ik ben zo ontzettend geschokt...

En nogmaals, Nostradamus stierf in 1566.....
.:. "I've got feelings, just like you" .:.
  woensdag 12 september 2001 @ 18:33:00 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1620883
Of Nostradamus het nou wel of niet heeft gezien, het gaat erom dat het GAAT GEBEUREN. Onherroepelijk. Maak uw borst maar nat. Houd kinderen thuis. Sla zakken graan en linzen in. Graaf schuilkelders.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 12 september 2001 @ 22:26:52 #9
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_1622902
quote:
It is NOT by Nostradamus.

The original source may be http://www.ed.brocku.ca/~nmarshal/nostradamus.htm. Here is a short excerpt from that page.

How does this apply to Nostradamus? Well I will show you...

If I make say a thousand prophecies that are fairly abstract for example:

In the City of God there will be a great thunder, Two brothers torn apart by Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb

Well let us analyse this. For Example what does City of God mean? It could be Mecca, Medina, Rome, Jeruselum, Salt Lake City, or any holy city depending on your religion. What do I mean by thunder--a storm? War? EarthQuake? lots of stuff can be described by thunder. There are a lot of two brothers on this world (I think the Number runs among the Billions) and fortress edure's what--Besiegement, Famine, etc? What Great Leader? How will he succumb? To what?

Dit lijkt me een verkeerde manier van de uitspraak analiseren. Maar ze hebben wel gelijk.
pi_1623080
Het probleem bij Mister N. is dat alles zo vaag omschreven is dat je als je wilt er van alles uit kunt halen, nu ook met die tragedie in Amerika.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_1623276
Nostradamus was een oude gek. Zijn zogenaamde voorspellingen zijn nergens op gebaseerd. Mijn vader en ik betreuren het ten zeerste dat er zoveel mensen de boeken van Nostradamus proberen te interpreteren op een wijze die zo niet bedoeld is.
I'm here to light your darkest hour
pi_1623334
quote:
Op woensdag 12 september 2001 08:42 schreef Woutaaaah het volgende:
tsja... met great leader kan hij ook bedoelen dat bush ongeveer de machtigste man op aarde is...
"Two brothers torn apart by Chaos"
(2 torens van het WTC?)
"while the fortress endures"
(het pentagon is blijven staan)
Tis allemaal heel creepy maar ja, tis ook zo vaag beschreven dat je er bij alles wel iets achter kunt denken.
Great leader kan ook heel Amerika zijn....

While the fortress endures... Het kan ook zijn dat hij dan evt het economisch stelsel bedoelt. Dat klopt dan wel aangezien de economische klap nog meevalt...

Zo zie je maar weer. Dat gebrabbel van N. kan op meerdere manieren bekeken worden

woensdag 12 september 2001 @ 23:08:04 #13
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1623420
Alleen het komt helemaal niet van Nostradamus! dat is nou juist de hele grap!
  woensdag 12 september 2001 @ 23:11:32 #14
3767 Herald
Come get some
pi_1623455
en misschien is the fortress wel het Witte Huis aangezien het Pentagon aardig aan het fikken is en niet echt endured terwijl het Witte Huis geen deukje heeft
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_1624702
Ik geloof dat ik een aantal jaar geleden, bij discovery een programma heb gezien over Nostradamus. Hierin werd niet alleen gekeken naar dingen uit het verleden, maar er werd ook iets gezegd over de toekomst. Een belangrijk stuk ging over de dreigen van het midden-oosten en een plotselinge aanval van hen op het westen. In het programma werd er gesproken over Saddam en een eventuele nucleaire of chemische aanval. Ik kan mijn alleen niet meer voor de geest halen, of er bij werd gezegd in welk jaar het ongeveer zou plaatsvinden.

Nu ik er aan denk, in dit programma hadden ze het ook over een tweede ambtstermijn van Bush, alleen werd dat gegeven uitgesloten, omdat Clinton voor de tweede keer werd gekozen. Nu blijkt dus dat hij toch gelijk heeft (althans, zo goed als).

donderdag 13 september 2001 @ 13:31:56 #16
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_1626684
Hoe dieper je zoekt hoe meer aanknopingspunten je zult vinden met z'n voorspellingen...bij iedere willekeurige situatie...

Wat ik bedoel is: als je je orakelteksten zo vaag mogelijk houdt zullen ze altijd uitkomen en achteraf geinterpreteerd kunnen worden... De kunst die hij niet bezat was het voorspellen van de toekomst, dan was immers iedereen al voorbereid geweest....

donderdag 13 september 2001 @ 23:11:47 #17
15833 Jimbo78
He will return
pi_1631701
Nostradamus spoke of the great new city made of high "hollow mountains" near the garden of the world. The state of New Jersey, from whose shore one can view the great hollow mountains of New York City, is known as “The Garden State.”

Tja word je bang van he? Ik kan je geruststellen deze uitspraak van Nostradamus en die hierboven kloppen niet het enige van Nostradamus dat klopt is dat ie heeft gezegd dat er in 1999 ets zou gebeurenwat volgens die kalender teruggebracht kan worden naar september 2001 (ze gebruikten toen nog een andere kalender

Het is een geile wereld
pi_1631712
Ja ja , achteraf vorspellen is altijd makkelijk.
Doe eens een voorspelling voor de toekomst.
  donderdag 13 september 2001 @ 23:42:01 #19
15833 Jimbo78
He will return
pi_1631941
Dat hebben ze toch gedaan? Of heb je het tegen een specifiek persoon, zo ja wie?
Het is een geile wereld
pi_1631967
quote:
Op donderdag 13 september 2001 23:42 schreef Jimbo78 het volgende:
Dat hebben ze toch gedaan? Of heb je het tegen een specifiek persoon, zo ja wie?
Ik bedoel: wat is het volgende feit dat nostradamus heeft aangekondigd. Dus iets wat nu nog niet gebeurd is en dus niemand nog kan weten.
  vrijdag 14 september 2001 @ 00:39:31 #21
15833 Jimbo78
He will return
pi_1632380
Ik heb geen zin om het nog na te zoeken maar volgens sollog id Idaho de volgende stat die de lul is en volgens nostradamus is het in 2013 gebeurd met de mensheid.

Was dit wat je wil horen>

Het is een geile wereld
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:05:44 #22
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1633305
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 00:39 schreef Jimbo78 het volgende:
en volgens nostradamus is het in 2013 gebeurd met de mensheid.
Dit is gelul. Volgens Nostradamus zitten we nu in het Mars tijdperk (oorlog) en komt daarna het Aquarius tijdperk, een tijd van vrede en stabiliteit.

Nostradamus voorspelt geenszins een "einde van de mensheid".

Note: Ik maak verder geen statement over of ik vind of die voorspellingen serieus genomen moeten worden of niet. Ik meld alleen even het hele verhaal.

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_1638282
quote:
Wellicht is de term 'Nostradamus' in dit verband een ietwat onverwachte keuze. Maar vrijwel meteen na het bekend worden van het nieuws van de aanslagen in New York werden de Twin Towers in verband gebracht met een kwatrijn dat de middeleeuwse Franse ziener Nostradamus geschreven zou hebben in 1654.
In dit kwatrijn staat te lezen: "Twee broers uiteengereten door Chaos (...) de derde grote oorlog zal beginnen". Meteen werd de link gelegd met de Twin Towers en de aanslag in New York. Echter, dit kwatrijn is nooit door Nostradamus geschreven (hij overleed in 1566) , maar door een student die een opstel schreef over Nostradamus. Meer informatie hierover kan gevonden worden op de pagina van Urban Legends Reference Pages
Als ik ergens strontziek van word is het dat gelul over Nostradamus op Fok!.

Nog 1 keer dan. Nostradamus heeft opmerkelijke dingen geschreven, dat valt niet te ontkennen. Maar het is nu eenmaal zo dat mensen in zijn kwatrijnen dingen willen zien die van toepassing zijn op hun eigen tijd. Dat dat altijd achteraf gebeurt hoef ik er niet bij te zeggen. De kwatrijnen in Nostradamus' belangrijkste werk, de Centuries, zijn zo vaag, cryptisch en kunnen zoveel betekenen dat je er bijna altijd wel iets naar toe kunt lullen.

Nostradamus (echte naam: Michel de Nostradame) heeft de Centuries in een mengelmoes van drie verschillende talen geschreven, waaronder Frans en Latijn, waardoor je per definitie al meerdere interpretaties kunt krijgen van een zin, die van zichzelf al zeer onduidelijk is.

Een voorbeeld. Er wordt door de Nostradamus-fans altijd beweerd dat N. de Tweede Wereldoorlog en de komst van Hitler heeft voorspeld. Dat beweren ze aan de hand van het volgende kwatrijn. Ik geef de originele tekst + een Nederlandse vertaling.

IV, 68
En l'an (=lieu) bien proche non esloigné de Venus,
Les deux plus grans de l'Asie & d'Affrique:
Du Ryn & hilter (= Hister), qu'on dira sont venus,
Cris, pleurs à Malte & costé ligustique.

Op een plaats niet ver van de plaats van Venus verwijderd,
Ontmoeten de twee grootsten van Azië en Afrika elkaar,
Men zal zeggen: ze zijn van de Rijn en van de Donau gekomen,
Kreten, tranen te Malta en aan de Ligurische kust.

V, 29
La liberté ne sera recouvree,
L'occupera noir fier vilain inique:
Quant la matiere du pont sera ouvree,
D'Hister, Venise fachee la republique.

De vrijheid zal niet herkregen worden,
De zwarte, trotse, kwaadaardige, onrechtvaardige misbruikt haar;
Wanneer het pact van de 'brug' gesloten is
Met Hitler, wordt de republiek door Venetië vertoornd.

Ik geef toe, een opvallende combinatie van namen. Nostradamus-fans zien in 'Hister' dus Hitler. In IV 68 wordt het Driemogendhedenpact gezien. En zo zijn er meer dingen. Maar het is dus zo dat alles ineens nergens meer op slaat zodra je Hister niet meer als Hitler interpreteert. De rest van de dingen die overeen zouden komen dienen alleen maar als bevestiging dat het niet onmogelijk is dat hier Hitler bedoeld wordt. Terwijl 'Hister' eigenlijk de Romeinse naam voor de Donau is. En met deze kwatrijnen probeerde Nostradamus hoogstwaarschijnlijk dingen uit zijn nabije toekomst te voorspellen, dingen die te maken hadden met de confrontatie tussen christendom en islam die zich afspeelde in het noordelijke gedeelte van het Middellandse Zee-gebied, in die tijd.

Het zijn vage, kromme versjes, waar mensen meer in zien dan er staat. De meeste stukken slaan op gebeurtenissen in zijn eigen tijd; in dat licht moet je hem zien. Niks Tweede Wereldoorlog-voorspellingen dus. En zoals blijkt uit de quote waarmee deze post begint heeft Nostradamus dat van de Twin Towers niet eens geschreven.

It is much easier to be critical than to be correct.
  zaterdag 15 september 2001 @ 15:32:01 #24
15525 MayBGood
I MayBeGood. But who is?
pi_1642975
Ik ben er heilig van overtuigd dat Nostradamus in ieder geval voor zichzelf enige duidelijkheid in de toekomst kon verschaffen.
Ivm de inquisitie heeft hij zijn visioenen gecodeerd en naar eigen zeggen zal tussen 2000 en 2100 de sleutel voor zijn centurien gevonden worden.
Je kan wel zeggen dat hij maar wat loopt te raaskallen en dat alles overal op betrokken kan worden, maar dan heb je je niet genoeg verdiept in wat hij geschreven heeft.

Nostradamus voorspelt niet het einde van de wereld. Wel lopen zijn voorspellingen maar tot omstreeks 3800. Wat schrijft hij over 3800?

[3,2] en [2,13]
Het Goddelijk woord zal de substantie die hemel en aarde omringt,
Verborgen goud in mystieke melk [voeding van de kosmische mens] schenken:
Als lichaam, ziel en geest dezelfde macht hebben,
Zal het onder de voeten der mensen zijn als boven op de hemeltroon.

Nogal vaag voor ons. Het lijkt mij op een levenswijze die rond 3800 normaal is, maar waarvan wij, 2001'ers, ons geen voorstelling van kunnen maken.

[2,13]
Het lichaam zonder ziel zal niet langer offer [der vergankelijkheid] zijn,
De sterfdag wordt geboortedag:
De Goddelijke geest laat de gelukkige ziel,
Het woord [logos] in zijn eeuwige betekenis aanschouwen.

Tja, interpreteer maar..

I don't want to wake up dead.
pi_1646089
Wat wil je hier nou mee zeggen? Ik bedoel, wat heb ik aan die teksten die over 3800 zouden gaan? Ik geloof niet dat je daar iets concreets uit kunt halen.
  zaterdag 15 september 2001 @ 23:02:32 #26
15525 MayBGood
I MayBeGood. But who is?
pi_1646251
Ik wil er niet iets mee zeggen, ik wil het in de groep gooien, mensen het laten lezen. Mensen laten weten wat Nossie beweerde en "zag".
Ik geloof dat Nostradamus kon "zien" wat 'ons' allemaal te wachten stond en staat. Vandaar dat ik ook zo interessant vind wat hij zegt over de toekomst.
pi_1646268
Als de Nacht van Sodom en gomorra ten eind is

En de Vogel met de wrange smaak de dag opent

Dan zal Hij en Ik en

Vervloekt worden

wedden dat dat morgen gebeurt ?

maandag 17 september 2001 @ 09:56:50 #28
15525 MayBGood
I MayBeGood. But who is?
pi_1656460
Heeft Nostradamus dat geschreven? Nope.
Waarom staat dit dan hier?
pi_1656543
Ik snap echt nog steeds niet wat mensen in Nostradamus zien...

Z'n originele teksten waren in code, en zijn door mensen vertaald (lees: geinterpreteerd) en daar zijn hele cryptische teksten uit gekomen, die op hun beurt ook weer breed geinterpreteerd kunnen worden.

Daarbij komt ook nog dat hij zoveel voorspellingen heeft gedaan, zodat je bij elke grote gebeurtenis wel een bijbehorend symbolishe passage kunt vinden.

Je ziet ook dat mensen ook graag dingen willen zien, als je kijkt naar de Nostradamus hoaxen die rondzwerven over internet, bijv. de "de city between 40-45 degrees" passage.

pi_1656949
quote:
Op zaterdag 15 september 2001 23:04 schreef gelly het volgende:
Als de Nacht van Sodom en gomorra ten eind is

En de Vogel met de wrange smaak de dag opent

Dan zal Hij en Ik en

Vervloekt worden

wedden dat dat morgen gebeurt ?

Wat?

Ten eerste is er gisteren niet iets noemenswaardigs gebeurd voor zover ik weet. En ten tweede: waar doel je op? Wat wordt er dan voorspeld, en hoe moet ik me dat voorstellen?

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 17 september 2001 @ 14:58:34 #31
15525 MayBGood
I MayBeGood. But who is?
pi_1658959
quote:
Ik snap echt nog steeds niet wat mensen in Nostradamus zien...
Hierbij geef je aan dat het (volgens jou) B$ is. Een "Het is toch allemaal niet waar" houding.
quote:
Z'n originele teksten waren in code, en zijn door mensen vertaald (lees: geinterpreteerd) en daar zijn hele cryptische teksten uit gekomen, die op hun beurt ook weer breed geinterpreteerd kunnen worden.
Zijn originele teksten waren idd in code, ze zijn idd ook vertaald (nog NIET geinterpreteerd), die teksten bevatten alleen de woorden die Nostradamus heeft gebruikt, alleen dus een andere taal. Dan pas kan je gaan interpreteren.
quote:
Daarbij komt ook nog dat hij zoveel voorspellingen heeft gedaan, zodat je bij elke grote gebeurtenis wel een bijbehorend symbolishe passage kunt vinden.
Hij heeft ook ontzettend veel voorspeld. Buiten dat heeft hij op de MINUUT nauwkeurig voorspeld wanneer er (voor zijn tijd) 450 JAAR later een zonsverduistering zou zijn (1999). Dat KAN geen toevalstreffer zijn.
Zijn voorspellingen zijn visioenen. Die zijn allemaal uitgekomen/komen allemaal uit. Hij is soms zo specifiek dat er geen twijfel kan bestaan of het wel toeval is.
Heb je ooit wel eens werk van hem gelezen of werk OVER hem?
quote:
Je ziet ook dat mensen ook graag dingen willen zien, als je kijkt naar de Nostradamus hoaxen die rondzwerven over internet, bijv. de "de city between 40-45 degrees" passage.
Dat die hoaxen er zijn is idd heel triest. Die zijn gewoon verzonnen en zijn dus niet eens van Nostradamus. Heel spijtig dat zijn naam op deze manier wordt misbruikt.
pi_1659081
quote:
Op maandag 17 september 2001 14:58 schreef MayBGood het volgende:

Hij heeft ook ontzettend veel voorspeld. Buiten dat heeft hij op de MINUUT nauwkeurig voorspeld wanneer er (voor zijn tijd) 450 JAAR later een zonsverduistering zou zijn (1999). Dat KAN geen toevalstreffer zijn.

nee. Astrologie heet dat.
  dinsdag 18 september 2001 @ 12:29:43 #33
15525 MayBGood
I MayBeGood. But who is?
pi_1667005
Laatste keer dat ik uitleg dat dat niet te berekenen valt. Van zo'n tijdsverschil is het alleen maar te "zien". Als je er toch niets van snapt, zeg dan ook niets. Heb je boeken van/over hem gelezen?
* Nee
Goh wat verrassend..
pi_1668492
Het is hetzelfde verhaal met Nostra als met de Bijbel.

Wie geeft jou de zekerheid en de garantie dat de woorden die jij hebt gelezen de letterlijke woorden zijn die hij gezegd heeft?

Ik zou graag eens even de meest originele versie van deze visioenen zien. Ik meen dat die in het frans zijn. En daar de meest naukeurige vertalingen op. En niet al die interpretaties daarop van een hoop doemdenkers of commercieel gerichte gecodeerde sensatieboekjes.

Er zijn allerlei mensen die zijn voorspellingen misbruiken heb ik het idee. Aangezien de Bijbel het ook over Armageddon heeft en elke Jehova hierin blind geloofd zeggen een aantal hiervan weer: zie je wel, hij zegt het ook al.
Ze lijken er warempel af en toe triomfantelijk blij om te zijn als hun Woord het naar hun eigen denkbeelden het bij het rechte einde lijkt te hebben.

Maar misschien waren de oorspronkelijk bedoelde woorden wel in de context van een einde der tijden van religies en kapitalisme.
Om vervolgens het 1000 jarige vredesrijk te laten starten.
Klinkt mij veel plausibeler en logischer in het oor.

De dag dat de tegenstelling arm en rijk verdwenen is en het hele volk een religie heeft zou immers een erg 'paradijselijke' dag zijn.

"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
pi_1668623
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 15:12 schreef michelos het volgende:

Ik zou graag eens even de meest originele versie van deze visioenen zien. Ik meen dat die in het frans zijn

Als het goed is zijn de originele visioenen van Nostradamus in code, ter bescherming tegen de Spaanse inquisitie, en zijn deze al interpreterend vertaald.

En nee ik heb nix gelezen van hem, maar ik vind al dat gedoe over die paar (hoax) passages dat maar door gaat beetje vermoeiend
En misschien was hij ook wel een visionair, geen idee. Ik heb nu alleen maar een paar logische gegevens die mij zeggen dat je het met een korrel zou moet nemen.

* interpretatie op interpretatie
* heel veel passages, net zo lang zoeken totdat je een match hebt gevonden. (infinite monkeys.. staat hier ergens in een Nostradamus topic)
* toekomst is voortdurend in beweging, haast niet vast te stellen wat er komen gaat (IMHO)

pi_1668679
Helemaal mee eens.

Maar aangezien hij sommige dingen wel goed heeft voorspeld en ik wel geloof in een voorspelling tot in bepaalde mate ben ik benieuwd naar de originele texten die rechtstreeks zijn vertaald zonder interpretaties van mensen.

Ik ben al aan het zoeken op het Net maar als iemand een zuivere site heeft, bvd.

Ik kom nl. heel wat overdreven geblaat tegen op mijn zoektocht.

"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
pi_1668745
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 12:29 schreef MayBGood het volgende:
Laatste keer dat ik uitleg dat dat niet te berekenen valt. Van zo'n tijdsverschil is het alleen maar te "zien".
Dat is geen uitleg.
quote:
Als je er toch niets van snapt, zeg dan ook niets. Heb je boeken van/over hem gelezen?
* Nee
Goh wat verrassend..
Een voorspelling is pas een voorspelling als het duidelijk naar iets wijst. "morgen regent het in Rotterdam". DAT is een voorspelling. "Op een dag in september zal iets van de hemel neerdalen in de grote stad in het westen." is dat niet.

En deel 2 is een voorbeeld van het gewauwel van Nostradamus. En daar kan ik alles van bakken, zeker achteraf. Als het morgen regent in Rotterdam, kan ik naar die'voorspelling' wijzen. Als er een vliegtuig neerflikkert, kan ik naar die voorspelling wijzen. Als er een brok steen van een gebouw op m'n hoofd terecht komt, kan ik naar die voorspelling wijzen. En dan heb ik het nog niet eens aan de ruime interpretatie die je aan 'het westen' kan geven. West-Nederland? Europa? Het westen als de westerse wereld? Het westelijk halfrond misschien? Take your pick.

Zie nou toch eens in dat die teksten zo vaag zijn dat je erachteraf alles aan toe kan kennen.

dinsdag 18 september 2001 @ 15:34:56 #38
7814 wiip
Forgive, but never forget. JFK
pi_1668786
er is niet alleen gebruik gemaakt van OUD frans, maar ook bijv latijn. Het eerste probleem is dat van een aantal oorspronkelijke teksten een aantal letters/woorden niet meer duidelijk zijn te lezen. Dus afgezien van het feit dat je de woorden in de tijd van nostradamus moet plaatsen van, zijn sommige woorden al voor een aantal andere woorden vatbaar. het lijkt me dat een goede kennis van oude talen moet hebben en ook van hebreeuws en het oud frans. Dus als hier een aantal oorspronkelijke teksten zouden worden geplaatst, dan heb je er nog steeds niets aan.
Descartes:Each problem that I solved became a rule which served afterwards to solve other problems. JFK:Mankind must put an end to war or war will put an end to mankind.
pi_1670115
quote:
Laatste keer dat ik uitleg dat dat niet te berekenen valt. Van zo'n tijdsverschil is het alleen maar te "zien". Als je er toch niets van snapt, zeg dan ook niets. Heb je boeken van/over hem gelezen?
* Nee
Goh wat verrassend..
Ik wel. (Het raadsel Nostradamus - zijn leven, werken en voorspellingen - Marten Hofstede) Een enigszins saai maar wel goed boek waarin Nostradamus beschreven wordt als een kind van zijn tijd, en uitgelegd wordt dat je zijn voorspellingen dus ook in het licht van die periode moet zien. Het gaat niet zozeer om zijn voorspellingen en wat daarvan waar is, maar om de feiten. Heel anders dus dan de meeste pro-Nostradamusboeken.
pi_1670143
quote:
Als je er toch niets van snapt, zeg dan ook niets. Heb je boeken van/over hem gelezen?
* Nee
Goh wat verrassend..
JIJ hebt er niets van begrepen, dat blijkt wel met zo'n kinderachtige opmerking, daar ben ik al helemaal niet van gediend.

Ga toch lekker fietsen.

pi_1672777
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 17:43 schreef zodiakk het volgende:

Ga toch lekker fietsen.

Zou Nostradamus voorspeld hebben dat-ie dat vandaag ging doen?
Q: "To be or not to be" [br] A: "Yes"
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:19:26 #42
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_1673628
quote:
Op maandag 17 september 2001 15:07 schreef zodiakk het volgende:

[..]

nee. Astrologie heet dat.

nee. Astronomie heet dat.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_1674898
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:19 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

nee. Astronomie heet dat.

Hangt er vanaf, als Nostradamus dat heeft "voorspeld" aan de hand van de stand van de sterren is het astrologie.

Als hij het heeft berekent valt het onder de astronomie.

as·tro·no·´mie (de ~ (v.))

1 sterrenkunde
ster·ren·kun·de (de ~ (v.))

1 kennis, wetenschap van de loop, de stand, de grootte enz. van de hemellichamen enz. => astronomie

as·tro·lo·´gie (de ~ (v.))

1 leer van de invloed van de hemellichamen op het lot en de aanleg van de mensen => sterrenwichelarij

alles wat met "alternatieve" voorspellingen te maken heeft, zoals horoscopen, (tarot) kaarten behoort tot de astrologie.

Ik heb verder geen informatie hoe Nostadamus de voorspellingen heeft gemaakt, als het niets te maken heeft met de stand van de sterren, valt het dus niet onder de astrologie, maar ook niet onder de astronomie.

pi_1675151
quote:
Op woensdag 19 september 2001 08:27 schreef STING het volgende:

[..]

Hangt er vanaf, als Nostradamus dat heeft "voorspeld" aan de hand van de stand van de sterren is het astrologie.

Als hij het heeft berekent valt het onder de astronomie.

Astrologie is het nooit. Want, zoals je zelf al aangeeft:

as·tro·lo·´gie (de ~ (v.)) leer van de invloed van de hemellichamen op het lot en de aanleg van de mensen => sterrenwichelarij En wat heeft dat te maken met een zonsverduistering?

Het blijft astronomie, zelfs al gokt-ie maar wat. In dat geval poneert hij een theorie binnen de astronomie, zonder afdoende bewijs, reproduceerbaarheid en logische grondslag. Waarna deze 'theorie' als onvoldoende onderbouwd zal worden neergehaald. Zoals het hoort.

Maar om even terug te komen: Kan iemand eens laten zien waar die voorspelling dan stond, en hoe die omschreven was?

donderdag 20 september 2001 @ 23:51:05 #45
15525 MayBGood
I MayBeGood. But who is?
pi_1690296
Als we het nou gewoon over Nostradamus hebben en niet over wat hij wel danwel niet toepaste om tot zijn conclusies te komen?

Zenk yoe!

pi_1693499
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 15:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Dat is geen uitleg.
[..]

Een voorspelling is pas een voorspelling als het duidelijk naar iets wijst. "morgen regent het in Rotterdam". DAT is een voorspelling. "Op een dag in september zal iets van de hemel neerdalen in de grote stad in het westen." is dat niet.

Achteraf gezien had ik geen beter voorbeeld kunnen nemen denk ik.
  woensdag 11 september 2002 @ 00:03:53 #48
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_5747907
jammer was net lekker over nostradamus bezig in een ander topic gaat er een slotje op, deze maar even omhoog schoppen dus

ontopic:

quote:
WETTELIJKE WAARBORG TEGEN DE DOMME CRITICI

Zij, die deze verzen lezen, moeten ze rijpelijk overwegen.
Het profane en onwetende volk moet niet tot dit werk worden aangetrokken.
En alle astrologen, stommelingen en barbaren moeten zich verre ervan houden.
Wie anders doet, die moet volgens de rite vervloekt worden.

quote uit "De profetieën van Nostradamus, uitgegeven door uitgeverij Schors (Amsterdam). Lijkt me dus logisch dat we zijn verzen maar beter niet kunnen interpreteren

Als de sleutel gevonden wordt dan zullen we zijn verzen begrijpen, eerder lukt toch niet. Zijn verzen zijn in verschillende talen geschreven (oa frans en latijn) idd en bevatten daarnaast veel cryptische omschrijvingen en anagrammen.

Verder is heeft hij wel geschreven over iets dat gebeurt op 45 graden Noorderbreedte.

Uit "De profetieën van Nostradamus":

quote:
Centurie VI:Vers 97

Op vijfenveertig graden Noorderbreedte zal de hemel verbranden.
Het vuur nadert de groote, nieuwe stad.
Op één oogenblik zal er één groote vlam verspreid oplaaien,
Wanneer men van de Normandiërs het bewijs zal willen leveren

Nogmaals, in zijn verzen kan heel veel staan en het kan op heel veel manieren worden geinterpreteerd, gewoon niet doen . Zijn verzen en brieven zo lezen is ook interessant
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_5749199
In het boek "Nostradamus ... voorspellingen & profetieen voor verleden, heden en toekomst" gescheven door Francis X. King en Stephen Skinner, uitgever Van Holkema & Warendorf uit 1993 worden 2 bladzijdes besteed aan een ramp die New York zou treffen tussen 1995 en 2004

Op vijfenveertig graden Noorderbreedte zal de hemel verbranden.
Het vuur nadert de groote, nieuwe stad.
Op één oogenblik zal er één groote vlam verspreid oplaaien,
Wanneer men van de Normandiërs het bewijs zal willen leveren

Het is niet Normandiërs maar Noormannen

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_5749268
Nu mijn bijdrage

Nostradamus
Zijn naam was Nostradamus,
hij kon heel goed voorspellen.
Daar kon je hem bij wijze van spreken,
midden in de nacht voor bellen.
Maar ik weet dat dat niet waar is,
bespaar me dus uw hoon.
In de tijd van Nostradamus was er nog geen telefoon.

voor de verdere teksten : http://www.nobodyhere.com/re_01_04.php3

pi_5750627
Hopelijk heeft Nostradamus niets verspeld voor vandaag......
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  woensdag 11 september 2002 @ 10:56:16 #52
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5751214
T'is een grote horscoop: Alles zal wel een keer te herleiden zijn als je maar genoeg fantasie hebt. Valt nog mee dat er geen Nostradamus-kerk bestaat. Of is tie er al wel.
"Who will survive........................................... and what will be left of them?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')