klopt helemaal, niks mis mee.quote:op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
nee hoor.quote:een simpel voorbeeld waarmee ik wil aantonen dat wiskunde niet klopt is het volgende,
oppervlak = lengte x breedte.
ab = 10 cm
bc = 10 cm
10 cm x 10 cm = 100 vierkante cm.
dit is dus hardstikke fout!
hier ga je de mist in, 10 x 10 is 100 en 10 / 10 is 1.quote:10 x 10cm2 = 100 cm2
10 cm x 10 cm = 10 cm/10cm en is samen 20 cm.
ik zie een aantal fouten, dat wel.quote:probeer dit voorbeeld eens met appels.
10 appels x 10 appels = 10appels/10appels, per appels heb je nog een appel.
10 x 10 appels = 100 appels. nu vermenigvuldig je het aantal appels x 10.
zien jullie het?
quote:op zondag 7 november 2004 15:02 schreef vrijemening het volgende:
je ziet het dus niet. tien maal 10 centimeter is iets anders als 10 centimeter maal 10 centimer.
10 x 10 is dus niet zomaar 100. eigenlijk is het totaal van de som 3
10 centimeter x 10 centimeter geeft een totaal van 20 centimeter. als je de x veranderd in een + klopt ie idd helemaal
als je 2 eenheden of grootheden met elkaar vermenigvuldigt moet je ze eigenlijk optellen.
neem bijvoorbeeld snelheid.
10 meter x 10 sec = 1 meter/sec uuuhm...ja
een hele doos vol met appelsquote:op zondag 7 november 2004 15:16 schreef vrijemening het volgende:
wat is volgens jullie dan 10 appels x 10 appels?
100 appels2quote:op zondag 7 november 2004 15:16 schreef vrijemening het volgende:
wat is volgens jullie dan 10 appels x 10 appels?
dat ook jaquote:op zondag 7 november 2004 15:18 schreef enlightenedwizza het volgende:
[..]
een hele doos vol met appels
uhm, vergeet dat even.quote:op zondag 7 november 2004 15:20 schreef dj_scuff het volgende:
[..]
100 appels2
je moet de eenheden ook vermenigvuldigen hoor...
niks, je kan appels namelijk niet met elkaar vermenigvuldigen. appels zijn geen (si-) eenheid of getal.quote:op zondag 7 november 2004 15:16 schreef vrijemening het volgende:
wat is volgens jullie dan 10 appels x 10 appels?
laat mij maar, ik ben niet lekker....quote:op zondag 7 november 2004 15:22 schreef dj_scuff het volgende:
[..]
uhm, vergeet dat even.
het is 10 appels2
1cm bij 1cm is 1 cm2, is waar ook.
zo had je 't natuurlijk ook eerder uit kunnen leggenquote:op zondag 7 november 2004 15:23 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 appels is heel iets anders als 10 appels x 10 appels.
in het eerste geval staat 10/10 voor 10 appels.
dus eigenlijk 10 x 10 appels2 = 100 appels
10 appels x 10 appels geeft alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van 10 appels en totaal dus 20 appels.
quote:op zondag 7 november 2004 15:26 schreef e-vix het volgende:
¤ 100 in mijn portomonee x 7 dagen = ¤ 700,- per week in mijn portomonee
joehoe! volgens jouw redenatie heb ik volgende week ¤ 700 in mijn portomonee zitten, en ik hoef er helemaal niets voor te doen!
toch vreemd, ik heb altijd gedacht dat vermenigvuldigen en delen twee totaal verschillende bewerkingen waren...quote:op zondag 7 november 2004 15:02 schreef vrijemening het volgende:
(...)
10 meter x 10 sec = 1 meter/sec
(...)
10 cm x 10 cm = 10cm/10cm
dat dacht ik dus ook gelijkquote:op zondag 7 november 2004 15:49 schreef quarks het volgende:
hoi rudeonline
daarmee redt je het niet. natuurlijk kunnen er als je hem openmaakt 2 pinda's inzitten, maar 5 is een beetje erg optimistisch.quote:op zondag 7 november 2004 15:24 schreef dj_scuff het volgende:
is trouwens jammer dat je niet over pinda's begon....
quote:10 cm x 10 cm = 10 cm/10cm
zo geeft cm x cm ook alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van cm.quote:op zondag 7 november 2004 15:26 schreef enlightenedwizza het volgende:
[..]
zo had je 't natuurlijk ook eerder uit kunnen leggen
klopt er nog steeds nix van maar goed
10 appels x 10 appels geeft alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van 10 appels en totaal dus 20 appels. daar is het + teken dus voor uitgevonden
nou hou ik wel van het programma geef nooit op! dus nog maar een keer proberen.quote:op zondag 7 november 2004 16:09 schreef vrijemening het volgende:
[..]
zo geeft cm x cm ook alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van cm.
10 x 10 appels = 100 appels.
10 x 10 cm = 100 cm
10 x 10 cm2 = 100 cm2
cm x cm = cm/cm is 2 verzamelingen van cm.
appel x appel = appel/appel is 2 verzamelingen van appels
dat klopt ook wel, maar wat je eigenlijk doet is iets anders.quote:op zondag 7 november 2004 16:22 schreef dj_scuff het volgende:
[..]
nou hou ik wel van het programma geef nooit op! dus nog maar een keer proberen.
neem een velletje ruitjespapier (neem hiervoor ruitjes van 1 cm2).
teken nu een vierkant van 10 cm breed en 10 cm lang.
tel nu het aantal vakjes.
je zal zien dat je komt op:
10cm breed x 10 cm lang = 100 cm2
10 appels x 10 appels != 10 appels / 10 appels.quote:op zondag 7 november 2004 16:55 schreef vrijemening het volgende:
bijna goed,
10 x 10 appels = 10 appels^2
10 appels x 10 appels = 10 appels / 10 appels = 20 appels en niet 20 appels^2
we pakken nog even de centimeters erbij. we hebben het namelijk over oppervlaktebereking.quote:op zondag 7 november 2004 16:42 schreef vrijemening het volgende:
[..]
dat klopt ook wel, maar wat je eigenlijk doet is iets anders.
je hebt ab 10 cm en bc 10 cm.
1 x ab = 10 cm.
1 cm bc staat voor 10 cm2 ab.
10 x de afstand ab = 100 cm2.
je doet dus eigenlijk 10 x 10cm2 = 100cm2
dat is iets anders als 10cm x 10 cm. het is nogal verwarrend maar je kunt ook geen appels met elkaar vermenigvuldigen, dit geld ook voor cm.
10 auto's x 10 auto's = 10 auto's per 10 auto's is totaal 20 auto's
10 x 10 auto's = 100 auto's
in de bieb dus. daar willen ze je graag helpen. rude.quote:ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
het klinkt niet alleen gek. het is ook gek.quote:klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
niet zo fout als het halve internet afspeuren naar fora,om daar compleet voor lul te staan. ik weet niet hoe dik die plaat voor je hoofd is, maar ga asjeblieft hulp zoeken gast.quote:dit is dus hardstikke fout!
hartstikke fout,quote:op zondag 7 november 2004 16:55 schreef vrijemening het volgende:
bijna goed,
10 x 10 appels = 10 appels^2
10 appels x 10 appels = 10 appels / 10 appels = 20 appels en niet 20 appels^2
als 10cm x 10cm = 100 cm2, waarom is 10 appels x 10 appels dan niet 100 appels2quote:op zondag 7 november 2004 16:55 schreef vrijemening het volgende:
bijna goed,
10 x 10 appels = 10 appels^2
10 appels x 10 appels = 10 appels / 10 appels = 20 appels en niet 20 appels^2
hoezo "dus" ? wat is er volgens jou nou precies fout met de wiskunde?quote:een simpel voorbeeld waarmee ik wil aantonen dat wiskunde niet klopt is het volgende
(...)
dit is dus hardstikke fout!
ho gnomaat, je ziet even iets over het hoofdquote:op zondag 7 november 2004 19:23 schreef gnomaat het volgende:
[..]
als 10cm x 10cm = 100 cm2, waarom is 10 appels x 10 appels dan niet 100 appels2
rude als ambassadeur van nederlandquote:op zondag 7 november 2004 20:00 schreef haushofer het volgende:
ze zullen wel denken: nederland: hoeren, legaal drugs, abortus en rudeonline.
tja, niet iedereen haalt het zomaar in het hoofd de wiskunde (en natuurkunde) van vandaag de dag 'fout' te noemen. rude doet dat wel. en dat zegt genoeg over rude.quote:op zondag 7 november 2004 20:03 schreef emw het volgende:
ik dacht al dat het een rudeonline topic zou zijn!![]()
quote:op zondag 7 november 2004 21:03 schreef bensel het volgende:
wo, 5 posts achter elkaar met een lachend huilie smiley
kijk, dit klopt wel maar let op:quote:op zondag 7 november 2004 16:42 schreef vrijemening het volgende:
[..]
dat klopt ook wel, maar wat je eigenlijk doet is iets anders.
je hebt ab 10 cm en bc 10 cm.
1 x ab = 10 cm.
1 cm bc staat voor 10 cm2 ab.
10 x de afstand ab = 100 cm2.
je doet dus eigenlijk 10 x 10cm2 = 100cm2
stel dat je een vloer hebt van 10m x 10m. je moet er tegels inleggen van een vierkante meter. hoeveel tegels ga je gebruiken?quote:op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
quote:op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
lees godverdomme mijn post door!!!quote:op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
juist, oftewel 10m x 10m = 100 m2.quote:op maandag 8 november 2004 14:32 schreef vrijemening het volgende:
als iets 10 m bij 10 m is dan weet je dat je 10 banen van 10m2 hebt, ik zou maar gewoon op 100 tegels gokken.
je hebt gelijk rude. pi+pi=pi/pi, dus 2pi=1, dus pi=1/2. dus pi is helemaal niet transedent!quote:op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
het maakt de wiskunde wel een stuk eenvoudiger!quote:op maandag 8 november 2004 14:35 schreef haushofer het volgende:
[..]
je hebt gelijk rude. pi+pi=pi/pi, dus 2pi=1, dus pi=1/2. dus pi is helemaal niet transedent!
net als met de e-macht: e+e=e/e, dus 2e=1, dus e=.......ook 1/2!
dus pi=e!
dus de omtrek van een cirkel is 2re, en het oppervlak is er^2. dus i^i , met i=sqrt(-1), is e^(-e/2) !
en dat is dus (1/2)^(-1/4)=1/sqrt2. dus er bestaan helemaal geen complexe getallen !
ik begrijp echt helemaal niks van deze gedachtegang.quote:op zondag 7 november 2004 16:42 schreef vrijemening het volgende:
dat is iets anders als 10cm x 10 cm. het is nogal verwarrend maar je kunt ook geen appels met elkaar vermenigvuldigen, dit geld ook voor cm.
10 auto's x 10 auto's = 10 auto's per 10 auto's is totaal 20 auto's
10 x 10 auto's = 100 auto's
mischien kan ts wel ff tweeheden, kwadraatheden of kubiekheden uitvinden mischien dat t dan werkt.quote:op maandag 8 november 2004 14:44 schreef escape2dawn het volgende:
ts zit een beetje te klooien met eenheden en dat komt zijn wiskunde niet ten goede
ja. 1000 bananen zijn gelijk aan 1 banaan per banaan, is 1. dus voor 1 banaan betaal je netzoveel als voor 1000 bananen. maar 1000 bananen zijn gelijk aan 1000 keer 1000 bananen. dus 1 banaan kost in de winkel van rude net zoveel als 1 miljoen bananen.quote:op maandag 8 november 2004 14:46 schreef erikt het volgende:
op zich wel tof om je eigen wiskunde te maken, maar dan moet je niet gaan zeuren dat het halverwege niet meer met de echte wiskunde klopt. da's natuurlijk logisch, als je met andere axioma's begint.
tof, tof, da's ook weer wat overdreven
ahhh... dit had erikt ook al gezegd!quote:op maandag 8 november 2004 14:46 schreef escape2dawn het volgende:
10 appels x 10 appels ? waarom zou je dat willen?
je moet het over 10 x 10 appels hebben anders slaat je sommetje nergens op.
ik zie het al, hier begint het. je haalt tekens door elkaar. het is wel zo dat een combinatie van 10 km afgelegd in 60 sec met een snelheid van 10km/min correspondeert, maar dat betekent niet dat je:quote:op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
vierkante bananen! yeah! rude's wiskunde spreekt tot de verbeeldingquote:op maandag 8 november 2004 14:53 schreef vitruvianman het volgende:
... = 2 banaan2, ...
ja inderdaad, geen twijfel mogelijk, de wiskunde moet er wel naast zitten.quote:op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
een simpel voorbeeld waarmee ik wil aantonen dat wiskunde niet klopt is het volgende,
10 cm x 10 cm = 100 vierkante cm.
dit is dus hardstikke fout!
zien jullie het?
100/0 bestaat niet. want als 100/0=x, dan geldt ook dat x*0=100. en dat kan niet. de wiskunde zit nergens naast, alleen zijn sommige mensen te simpel om het te begrijpen. en dat geeft ook niets, zolang je niet de intentie hebt om er boven te willen staan. rude doet dat maar wat graag.quote:op maandag 8 november 2004 16:40 schreef #ANONIEM het volgende:
ik kan je trouwens wel steunen in je gedachte hoor. net zoals de gedachte 100 / 0 = 0. ga je een banaan (waarde 100) door 100 delen hou je 100 plakjes van 1 over. ga je door 0 delen dan blijft de banaan intact, dus de waarde zou 100 moeten blijven. wiskunde zit er ook daar alweer naast
correctie: voor zover wij weten is de ts de 30 gepaseerdquote:op maandag 8 november 2004 17:07 schreef huhu het volgende:
ik neem aan dat de ts een enigzins doorgedraven vmbo-ertje is die een discussie heeft verloren met zijn wiskundeleraar.
dit is niet waar.quote:op maandag 8 november 2004 17:25 schreef daringdave het volgende:
100/0 is oneindig daarom kan het niet
en groenteboer (vandaar het fruit)quote:op maandag 8 november 2004 17:19 schreef quarks het volgende:
[..]
correctie: voor zover wij weten is de ts de 30 gepaseerd
owkee, jeugdtrauma's dan.quote:op maandag 8 november 2004 17:19 schreef quarks het volgende:
[..]
correctie: voor zover wij weten is de ts de 30 gepaseerd
nee. de functie 1/x gaat naar oneindig als x vanaf rechts 0 nadert, maar gaat naar min oneindig als x vanaf links 0 nadert. 1/0 zou dan dus net zo goed min oneindig kunnen zijn.quote:op maandag 8 november 2004 17:25 schreef daringdave het volgende:
100/0 is oneindig daarom kan het niet
nee en wel hierom:quote:op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers [...] zien jullie het?
zoals meneer top het zei: delen door nul is flauwekul.quote:op maandag 8 november 2004 17:29 schreef erikt het volgende:
[..]
dit is niet waar.
delen door 0 bestaat gewoon niet in de wiskunde.
quote:op maandag 8 november 2004 20:53 schreef maethor het volgende:
nou ja, als rude zei 10 appels x 10 appels = 100 appels^2 dan ging ik niet zeuren over die appels. dan was ik al lang blij dat ie iets zinnigs zeimaar je hebt gelijk, 10 x 10 appels = 100 appels heeft meer betekenis. maar de eerste vergelijking is wiskundig gezien gewoon correct.
a x b = cquote:op maandag 8 november 2004 20:43 schreef tweedz het volgende:
je kunt niet 10 appels x 10 appels doen, omdat een appel een 'ding' is.
10 cm x 10 cm kan wel, omdat een centimeter geen 'ding' is. maar een afstand. en in het geval van oppervlakte berekening komt er dus 100 vierkante centimeter uit, of te wel 10cm^2.
waarom is een ruimte van 10cm x 10cm dan 100 cm2 en niet 100cm?quote:op maandag 8 november 2004 22:29 schreef vrijemening het volgende:
[..]
a x b = c
a is de faktor waarmee b wordt vermenigvuldigt en niets anders, geen appel en ook geen cm.
hier klopt dus echt geen hout van. je kunt toch ook niet 10 appels + 60 peren = 10 appel per peer zeggen?quote:op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
daarom kun je ze ook niet optellen mongool.quote:op maandag 8 november 2004 23:08 schreef vrijemening het volgende:
als je 10 km optelt bij 60 sec heb je ook 10km/60sec. ze kunnen immers niet samen als 70 worden gezien omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn. toch is een snelheid onder te verdelen in 2 faktoren, nl afstand en tijd. en als je iets kan delen dan kun je ze ook optellen.
ej, rude....ik zie het! je hebt helemaal gelijk! heb ik voor niets voor 1000 euro al die studieboeken gekocht. gekke einstein.quote:op maandag 8 november 2004 23:08 schreef vrijemening het volgende:
als je 10 km optelt bij 60 sec heb je ook 10km/60sec. ze kunnen immers niet samen als 70 worden gezien omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn. toch is een snelheid onder te verdelen in 2 faktoren, nl afstand en tijd. en als je iets kan delen dan kun je ze ook optellen.
nee als je 1000 euro aan studieboeken hebt betaald dan moet je wel slim zijnquote:op maandag 8 november 2004 23:34 schreef haushofer het volgende:
[..]
ej, rude....ik zie het! je hebt helemaal gelijk! heb ik voor niets voor 1000 euro al die studieboeken gekocht. gekke einstein.
dat noteren we ook wel als 10/60 km/sec, oftewel 0.16666 km/sec. ddus de waarde van die snelheid is 1/6, en de eenheid is km/sec. (even afgezien van dat we dit normaal delen door noemen, en niet optellen bij)quote:op maandag 8 november 2004 23:08 schreef vrijemening het volgende:
als je 10 km optelt bij 60 sec heb je ook 10km/60sec.
precies!quote:ze kunnen immers niet samen als 70 worden gezien omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn.
nee, uit een snelheid kun je die factoren niet afleiden. een snelheid bestaat uit één getal.quote:toch is een snelheid onder te verdelen in 2 faktoren, nl afstand en tijd.
wat ik interessant vind aan al deze bullshit topics is precies dit probleem. intuïtief vind ik het volkomen voor de hand liggen waarom je wel dingen met verschillende eenheden mag vermenigvuldigen en delen, maar niet optellen en aftrekken. als je de snelheid van een auto uitrekent, is het logisch dat je de afstand deelt door de tijd, en niet optelt.quote:en als je iets kan delen dan kun je ze ook optellen.
quote:op maandag 8 november 2004 23:49 schreef gnomaat het volgende:
rude, kun je nog eens proberen om één nuttige toepassing van je theorie te demonstreren?
en voor het geval het iets wordt als "inzien dat...", graag ook de uitleg hoe je dat precies inziet, want de vorige keren was me dat niet helemaal duidelijk
dat zijn 10 x 100 boeken of zo? en volgens de ts is dat dan 110, want 10 x 100 = 10 + 100 = 110. (of heb ik dit wiskunde nieuwe stijl niet goed begrepen?)quote:op maandag 8 november 2004 23:34 schreef haushofer het volgende:
[..]
ej, rude....ik zie het! je hebt helemaal gelijk! heb ik voor niets voor 1000 euro al die studieboeken gekocht. gekke einstein.
is het niet zo dat je de ene keer doet:quote:op maandag 8 november 2004 22:38 schreef vrijemening het volgende:
wanneer je een oppervlakte berekend dan stelt b een oppervlaktemaat voor.
faktor a geeft aan hoe vaak deze oppervlakte wordt herhaalt.
je doet de ene keer dus eigenlijk
a x cm of
a x cm2
ik ben benieuwd wat het antwoord van rude is.quote:op dinsdag 9 november 2004 09:18 schreef maethor het volgende:
ja.
laat me raden: "jullie begrijpen er ook helemaal niks van".quote:op dinsdag 9 november 2004 09:26 schreef alicey het volgende:
[..]
ik ben benieuwd wat het antwoord van rude is.
goed idee, en meteen een kloon waarschuwingquote:op dinsdag 9 november 2004 12:45 schreef haushofer het volgende:
misschien dat een modje de titel kan veranderen in "het foutje van rude".![]()
ja, inderdaad... is alicey mod geworden? ik dacht al, de laatste keer dat ik een post van haar las, was ze toch nog geen mod...quote:op dinsdag 9 november 2004 12:46 schreef quarks het volgende:
[..]
goed idee, en meteen een kloon waarschuwing
alicey's eerste klusje![]()
stel een voor 10*20=200quote:op maandag 8 november 2004 22:38 schreef vrijemening het volgende:
wanneer je een oppervlakte berekend dan stelt b een oppervlaktemaat voor.
faktor a geeft aan hoe vaak deze oppervlakte wordt herhaalt.
je doet de ene keer dus eigenlijk
a x cm of
a x cm2
a x b = ab en niet ab^2quote:op dinsdag 9 november 2004 13:25 schreef vrijemening het volgende:
ik begrijp wel dat we geleerd hebben dat 10cm x 10 cm =100cm^2 is. waar het om gaat is dat je in werkelijkheid doet 10 x 10cm^2.
a x b = ab^2
waarom?quote:de a staat in werkelijkheid voor b/b.
a x b = ab, klopt. ik vergiste me.quote:op dinsdag 9 november 2004 13:27 schreef lod het volgende:
[..]
a x b = ab en niet ab^2
[..]
waarom?
in werkelijkheid doen we 10 cm x 10 cm.quote:op dinsdag 9 november 2004 13:25 schreef vrijemening het volgende:
ik begrijp wel dat we geleerd hebben dat 10cm x 10 cm =100cm^2 is. waar het om gaat is dat je in werkelijkheid doet 10 x 10cm^2.
a x b = abquote:a x b = ab^2
de a staat in werkelijkheid voor b/b.
oppervlakte is het wanneer je lengte vermenigvuldigt met breedte. oppervlakte heeft in dat geval betekenis. je zou dus kunnen zeggen:quote:wanneer je nu weet dat het niet om een lengte gaat maar om een oppervlak staat b voor een oppervlakte eenheid. wanneer het om een lengte gaat dan staat b voor puur een lengte en doet het oppervlak er niet toe.
dat klopt, 10 euro kun je niet met 10 euro vermenigvuldigen. ik kan niet 2 briefjes van 10 euro pakken, en die met elkaar vermenigvuldigen. daarom bestaat de eenheid euro2 niet.quote:als 10 cm x 10cm = 100 cm^2, waarom zou dan b.v 10 euro x 10 euro niet ook 100 euro zijn. het zegt toch helemaal niets als je zegt ik heb 10 euro x 10 euro.
nee, je kunt 2 briefjes van 10 euro niet met elkaar vermenigvuldigen. het is niet zo dat omdat je ze niet kunt vermenigvuldigen, dat je ze in plaats daarvan mag optellen en dat gelijk stellen aan vermenigvuldigen.quote:wanneer je zegt ik heb 10 euro (1) x 10 euro(2) betekend dat eigenlijk dat je per euro 1 ook 1 euro 2 hebt .samen heb je dan 20 euro. zo geldt dat ook voor cm.
vermenigvuldigen heeft niets te maken met verhoudingen.quote:als ab en bc beide 10 cm zijn dan wil 10cm (1) x 10cm (2) eigenlijk zeggen dat 1 cm ab staat tegenover 1 cm bc.
dat zijn conclusies die je niet zomaar kan trekken zonder context.quote:op dinsdag 9 november 2004 13:39 schreef thabit het volgende:
op zich is er niets mis met een uitdrukking als "10 meter + 6 seconde". je kan dit gewoon opvatten als een element van de polynoomring r[meter,seconde] of een localisatie daarvan. pas als je idealen uit deze ring gaat uitdelen (hoewel dit nog niet is behandeld in het commutatieve algebra topic) krijg je relaties tussen de variabelen. in de ring r[meter,seconde,1/seconde]/(5 meter + 3 seconde - 30 meter/seconde) is 10 meter + 6 seconde bijvoorbeeld gelijk aan 60 meter/seconde. duidelijk?
fijn dat je je vergissing toe geeft...quote:op dinsdag 9 november 2004 13:30 schreef vrijemening het volgende:
[..]
a x b = ab, klopt. ik vergiste me.
ik kan je niet volgen in deze redenatie. wat ik wel weet is dat b gedeeld door b (b/b) 1 is.quote:omdat a de eenheid van b aangeeft is 1a = b/b .
als b 10 is, dan krijg je 10/10 is 1. 1a is dan 1. opnieuw zeg je gewoon dat a=1... en begin nu niet weer te leuteren dat dit bewijst dat alles uiteindelijk 1 is, aub... *zuchtquote:als b b.v 10 is dan is 1a = 10.
ik kan het niet helemaal volgen, maar geloof je op je woord. echter, ik denk niet dat rude het op deze manier bekijktquote:op dinsdag 9 november 2004 13:39 schreef thabit het volgende:
duidelijk?
je hebt ook je eigen taal- en spellingsregels bedacht, zie ik?quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
waarom is 10 meter + 6 sec niet gewoon 10 meter/ 6 sec?
neem bijvoorbeeld 80 km + 1 uur dan spreek je over een snelheid van 80km/u.
je kunt toch door vast te stellen dat iets in 1 uur 80 km heeft afgelegt je dan 2 gegevens hebt, 1 uur (a) en 80 km (b) welke samengevoegt of opgetelt een snelheid voorstellen?
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
kan de juf van de lagere school het fout hebben gehad? zei wist ook niet beter.
laten we eens een voorbeeld geven, jij verkoopt mij een brommer voor 700 euro. ik betaal dat met een briefje van 200 euro en een briefje van 500 euro.quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
waarom is 10 meter + 6 sec niet gewoon 10 meter/ 6 sec?
neem bijvoorbeeld 80 km + 1 uur dan spreek je over een snelheid van 80km/u.
je kunt toch door vast te stellen dat iets in 1 uur 80 km heeft afgelegt je dan 2 gegevens hebt, 1 uur (a) en 80 km (b) welke samengevoegt of opgetelt een snelheid voorstellen?
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
dat kan zeker als ik zie wat voor types tegenwoordig hun diploma schooljuf halen.quote:kan de juf van de lagere school het fout hebben gehad? zei wist ook niet beter.
tja, het maakt me wel menselijk..quote:op dinsdag 9 november 2004 14:11 schreef sterre1981 het volgende:
[..]
je hebt ook je eigen taal- en spellingsregels bedacht, zie ik?
waarom wel? goed, als je die ring van thabit iets anders definieert kun je misschien de vergelijking 10 m + 6 s = 10 m / 6 s voor elkaar krijgen, maar dat geldt dan alleen in die situatie, en niet in het algemeen (ik begeef me hier op glad ijs). ik geloof ook niet dat jij hetzelfde als thabit bedoelt. in het algemeen is 10 m + 6 s = 10 m / 6 s onzin.quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
waarom is 10 meter + 6 sec niet gewoon 10 meter/ 6 sec?
quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
neem bijvoorbeeld 80 km + 1 uur dan spreek je over een snelheid van 80km/u.
je moet ze delen, niet optellen.quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
je kunt toch door vast te stellen dat iets in 1 uur 80 km heeft afgelegt je dan 2 gegevens hebt, 1 uur (a) en 80 km (b) welke samengevoegt of opgetelt een snelheid voorstellen?
kijk dan zelf: jij zegt a + b = a / b. wij zeggen: a + b = a + b en a / b = a / b. wat vind je logischer?quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
tuurlijk kan dat. en elke goede wetenschapper durft aan de gevestigde theorieen te twijfelen. maar het siert zo een wetenschapper ook als hij weet wanneer zijn eigen theorie door logische argumenten weerlegd wordt.quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
kan de juf van de lagere school het fout hebben gehad? zei wist ook niet beter.
dat die symbolen in de wiskunde een betekenis hebben en jij ze gebruikt voor de betekenis van andere symbolen.quote:op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
en volgens je openingspost zou het 5 moeten zijnquote:op dinsdag 9 november 2004 14:14 schreef vrijemening het volgende:
a hoeft niet altijd 1 te zijn. a geeft alleen maar aan hoe vaak b herhaalt wordt.
neem gewoon een simpel rekensommetje,
2 (a) x 3 = 6
3 (a) x 2 =6
in het eerste geval wordt de 3 2x herhaalt. en in het 2e geval wordt de 2 3x herhaalt.
in het eerste geval staat 1a voor 3 en bij het 2e geval staat 1a voor 2.
nee...quote:op dinsdag 9 november 2004 14:14 schreef vrijemening het volgende:
a hoeft niet altijd 1 te zijn. a geeft alleen maar aan hoe vaak b herhaalt wordt.
neem gewoon een simpel rekensommetje,
2 (a) x 3 = 6
3 (a) x 2 =6
in het eerste geval wordt de 3 2x herhaalt. en in het 2e geval wordt de 2 3x herhaalt.
in het eerste geval staat 1a voor 3 en bij het 2e geval staat 1a voor 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |