abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23140951
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
een simpel voorbeeld waarmee ik wil aantonen dat wiskunde niet klopt is het volgende,
oppervlak = lengte x breedte.
ab = 10 cm
bc = 10 cm
10 cm x 10 cm = 100 vierkante cm.
dit is dus hardstikke fout!
10 x 10cm2 = 100 cm2
10 cm x 10 cm = 10 cm/10cm en is samen 20 cm.
probeer dit voorbeeld eens met appels.
10 appels x 10 appels = 10appels/10appels, per appels heb je nog een appel.
10 x 10 appels = 100 appels. nu vermenigvuldig je het aantal appels x 10.
zien jullie het?
pi_23141140
je berekend toch ook niet de oppervlakte van een stapel appels of wel soms?
het zijn geen 100 appels, maar 100 appels^2
  zondag 7 november 2004 @ 14:53:39 #3
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_23141272
je maakt hele lollige denkfouten.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  zondag 7 november 2004 @ 14:54:49 #4
2529 Greetz
User 2529 and still BeTa
pi_23141298
10.cm x 10.cm = 100.cm^2
10 * 1 cm * 10 * 1 cm = 100 * 1 cm^2

stoppen maar en terug naar je huiswerk
de Groetjes!
pi_23141311
volgens mij snap je het niet helemaal
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_23141318
10 km + 60 sec = 10km/min
10km/uur is dus eigenlijk 10 km -60 secs...vet, we gaan achteruit ^^

bovendien:
10 km + 60 sec = 10km/min
10 appels x 10 appels = 10appels/10appels, per appels heb je nog een appel. <--- je berekening klopt niet als je afgaat op je eerste berekening...'t zou 10 appels + 10 appels moeten wezen

conclusie: wiskundig klopt er idd nix van...jouw berekening
pi_23141356
maar misschien dat ts ff kan beginnen met de axioma's van peano.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zondag 7 november 2004 @ 14:59:19 #8
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_23141408
weet je, er zijn hele goede tehuizen waar jij je vast thuis zou voelen...
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_23141470
je ziet het dus niet. tien maal 10 centimeter is iets anders als 10 centimeter maal 10 centimer.
10 x 10 is dus niet zomaar 100.
10 centimeter x 10 centimeter geeft een totaal van 20 centimeter.
als je 2 eenheden of grootheden met elkaar vermenigvuldigt moet je ze eigenlijk optellen.
neem bijvoorbeeld snelheid.
10 meter x 10 sec = 1 meter/sec
10 sec x 10 m/sec = 100 meter
in de 2e vergelijking staat 1 sec eigenlijk voor 10 meter. vandaar dat je ze gewoon kunt vermenigvuldigen.
dit is net als met oppervlak berekenen.
10 cm x 10 cm = 10cm/10cm
10 x 10 cm2 = 100 cm2
  zondag 7 november 2004 @ 15:04:18 #10
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_23141510
dat jij eenheden verwisselt en optellen en vermenigvuldigen niet kan onderscheiden is niet het probleem van de wiskunde hoor, maar gewoon je eigen probleem.
  zondag 7 november 2004 @ 15:05:28 #11
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_23141549
je moet de eenheden gewoon als symbolen zien waarmee je moet rekenen

a x b + c x b = (a + c) x b
10 cm + 10 cm = 20 cm

a x b x c x b = (a x c) x (b x b) = a x c x b^2
10 cm x 10 cm = 100 cm^2

[ Bericht 0% gewijzigd door Spyder op 07-11-2004 15:07:35 (spelvaut) ]
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
  zondag 7 november 2004 @ 15:05:48 #12
2529 Greetz
User 2529 and still BeTa
pi_23141558
het is bij mij nog altijd aantal eenheden per eenheid. en je kan niet zomaar een vermenigvuldiging uitvoeren van aantallen met diverse eenheden.

volgens mij heb jij in groep 4 een lesje gemist..
de Groetjes!
pi_23141561
om dit soort onzin neer te zetten, heb je speciaal een kloon aangemaakt?

verder hoop ik voor je dat je 't niet meent wat je hier neer hebt gezet...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 7 november 2004 @ 15:08:36 #14
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23141637
quote:
op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
klopt helemaal, niks mis mee.
quote:
een simpel voorbeeld waarmee ik wil aantonen dat wiskunde niet klopt is het volgende,
oppervlak = lengte x breedte.
ab = 10 cm
bc = 10 cm
10 cm x 10 cm = 100 vierkante cm.
dit is dus hardstikke fout!
nee hoor.

stel ab = 1 cm
en bc = 10 cm

dan krijg je 1cm x 10 cm = 10 cm2

als ab = 10 cm
en bc = 10 cm

dan krijg je 10 cm x 10 cm = 100 cm2

oftewel 10 reepjes van 10 cm2
quote:
10 x 10cm2 = 100 cm2
10 cm x 10 cm = 10 cm/10cm en is samen 20 cm.
hier ga je de mist in, 10 x 10 is 100 en 10 / 10 is 1.
en 10 + 10 is 20
quote:
probeer dit voorbeeld eens met appels.
10 appels x 10 appels = 10appels/10appels, per appels heb je nog een appel.
10 x 10 appels = 100 appels. nu vermenigvuldig je het aantal appels x 10.
zien jullie het?
ik zie een aantal fouten, dat wel.
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_23141655
quote:
op zondag 7 november 2004 15:02 schreef vrijemening het volgende:
je ziet het dus niet. tien maal 10 centimeter is iets anders als 10 centimeter maal 10 centimer.
10 x 10 is dus niet zomaar 100. eigenlijk is het totaal van de som 3
10 centimeter x 10 centimeter geeft een totaal van 20 centimeter. als je de x veranderd in een + klopt ie idd helemaal
als je 2 eenheden of grootheden met elkaar vermenigvuldigt moet je ze eigenlijk optellen.
neem bijvoorbeeld snelheid.
10 meter x 10 sec = 1 meter/sec uuuhm...ja
  zondag 7 november 2004 @ 15:14:51 #16
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23141801
misschien moet je een reisje naar bulgarije boeken, daar zit een vrouw die het je vast kan uitleggen.
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_23141846
wat is volgens jullie dan 10 appels x 10 appels?
pi_23141898
quote:
op zondag 7 november 2004 15:16 schreef vrijemening het volgende:
wat is volgens jullie dan 10 appels x 10 appels?
een hele doos vol met appels
  zondag 7 november 2004 @ 15:20:01 #19
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23141953
quote:
op zondag 7 november 2004 15:16 schreef vrijemening het volgende:
wat is volgens jullie dan 10 appels x 10 appels?
100 appels2

je moet de eenheden ook vermenigvuldigen hoor...
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  zondag 7 november 2004 @ 15:20:52 #20
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23141979
quote:
op zondag 7 november 2004 15:18 schreef enlightenedwizza het volgende:

[..]

een hele doos vol met appels
dat ook ja
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  zondag 7 november 2004 @ 15:22:37 #21
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23142026
quote:
op zondag 7 november 2004 15:20 schreef dj_scuff het volgende:

[..]

100 appels2

je moet de eenheden ook vermenigvuldigen hoor...
uhm, vergeet dat even.

het is 10 appels2

1cm bij 1cm is 1 cm2, is waar ook.
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  zondag 7 november 2004 @ 15:23:13 #22
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_23142038
quote:
op zondag 7 november 2004 15:16 schreef vrijemening het volgende:
wat is volgens jullie dan 10 appels x 10 appels?
niks, je kan appels namelijk niet met elkaar vermenigvuldigen. appels zijn geen (si-) eenheid of getal.
pi_23142039
10 x 10 appels is heel iets anders als 10 appels x 10 appels.
in het eerste geval staat 10/10 voor 10 appels.
dus eigenlijk 10 x 10 appels2 = 100 appels
10 appels x 10 appels geeft alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van 10 appels en totaal dus 20 appels.
  zondag 7 november 2004 @ 15:23:30 #24
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23142041
quote:
op zondag 7 november 2004 15:22 schreef dj_scuff het volgende:

[..]

uhm, vergeet dat even.

het is 10 appels2

1cm bij 1cm is 1 cm2, is waar ook.
laat mij maar, ik ben niet lekker....
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  zondag 7 november 2004 @ 15:24:31 #25
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23142068
is trouwens jammer dat je niet over pinda's begon....
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_23142115
quote:
op zondag 7 november 2004 15:23 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 appels is heel iets anders als 10 appels x 10 appels.
in het eerste geval staat 10/10 voor 10 appels.
dus eigenlijk 10 x 10 appels2 = 100 appels
10 appels x 10 appels geeft alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van 10 appels en totaal dus 20 appels.
zo had je 't natuurlijk ook eerder uit kunnen leggen
klopt er nog steeds nix van maar goed
10 appels x 10 appels geeft alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van 10 appels en totaal dus 20 appels. daar is het + teken dus voor uitgevonden
pi_23142117
10 cm * 10 cm = (10 * 10) * (cm * cm) = 100 cm^2

appels met elkaar vermenigvuldigen gaat op dezelfde manier, alleen dan heb je een nietszeggende uitkomst... 100 appel^2
Power perceived is power achieved.
  zondag 7 november 2004 @ 15:26:45 #28
7938 E-Vix
Nu met sneeuw!
pi_23142128
¤ 100 in mijn portomonee x 7 dagen = ¤ 700,- per week in mijn portomonee
joehoe! volgens jouw redenatie heb ik volgende week ¤ 700 in mijn portomonee zitten, en ik hoef er helemaal niets voor te doen!
pi_23142141
quote:
op zondag 7 november 2004 15:26 schreef e-vix het volgende:
¤ 100 in mijn portomonee x 7 dagen = ¤ 700,- per week in mijn portomonee
joehoe! volgens jouw redenatie heb ik volgende week ¤ 700 in mijn portomonee zitten, en ik hoef er helemaal niets voor te doen!
pi_23142168
kan een mod de topictitel veranderen naar: het foutje van rudeonline....
Power perceived is power achieved.
  zondag 7 november 2004 @ 15:37:15 #31
103031 Kroketter
Gedachtendialoog
pi_23142405
quote:
op zondag 7 november 2004 15:02 schreef vrijemening het volgende:
(...)
10 meter x 10 sec = 1 meter/sec
(...)
10 cm x 10 cm = 10cm/10cm
toch vreemd, ik heb altijd gedacht dat vermenigvuldigen en delen twee totaal verschillende bewerkingen waren...
als je de notatie al verkeerd gebruikt vind ik het niet vreemd dat je de wiskunde niet vind kloppen.
Nuchter zijn is relatief.
pi_23142564
tsja.. voor een topic als dit zou ik ook een aparte kloon maken.

al zijn de gedachtenkronkels best vermakelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 07-11-2004 15:53:02 (type-o) ]
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  zondag 7 november 2004 @ 15:49:15 #33
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_23142687
hoi rudeonline

* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_23142792
quote:
op zondag 7 november 2004 15:49 schreef quarks het volgende:
hoi rudeonline

dat dacht ik dus ook gelijk
pi_23142865
typisch geval van noren en nieren
  zondag 7 november 2004 @ 16:02:46 #36
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23142976
quote:
op zondag 7 november 2004 15:24 schreef dj_scuff het volgende:
is trouwens jammer dat je niet over pinda's begon....
daarmee redt je het niet. natuurlijk kunnen er als je hem openmaakt 2 pinda's inzitten, maar 5 is een beetje erg optimistisch.
  zondag 7 november 2004 @ 16:03:29 #37
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_23142995
ik dacht bij het openen van dit topic: nu komt er iets geniaals.
maar het is echt te dom voor worden.
quote:
10 cm x 10 cm = 10 cm/10cm

10 maal 10 is 10 gedeeld door 10. hallooooo!!!
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 7 november 2004 @ 16:08:29 #38
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_23143128
gaan we weer
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_23143150
quote:
op zondag 7 november 2004 15:26 schreef enlightenedwizza het volgende:

[..]

zo had je 't natuurlijk ook eerder uit kunnen leggen
klopt er nog steeds nix van maar goed
10 appels x 10 appels geeft alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van 10 appels en totaal dus 20 appels. daar is het + teken dus voor uitgevonden
zo geeft cm x cm ook alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van cm.
10 x 10 appels = 100 appels.
10 x 10 cm = 100 cm
10 x 10 cm2 = 100 cm2

cm x cm = cm/cm is 2 verzamelingen van cm.
appel x appel = appel/appel is 2 verzamelingen van appels
pi_23143191
sorry, je bent te slim voor ons allemaal
ik geef 't op
  zondag 7 november 2004 @ 16:22:26 #41
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23143432
quote:
op zondag 7 november 2004 16:09 schreef vrijemening het volgende:

[..]

zo geeft cm x cm ook alleen maar aan dat je 2 verzamelingen hebt van cm.
10 x 10 appels = 100 appels.
10 x 10 cm = 100 cm
10 x 10 cm2 = 100 cm2

cm x cm = cm/cm is 2 verzamelingen van cm.
appel x appel = appel/appel is 2 verzamelingen van appels
nou hou ik wel van het programma geef nooit op! dus nog maar een keer proberen.

neem een velletje ruitjespapier (neem hiervoor ruitjes van 1 cm2).

teken nu een vierkant van 10 cm breed en 10 cm lang.

tel nu het aantal vakjes.

je zal zien dat je komt op:

10cm breed x 10 cm lang = 100 cm2
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  zondag 7 november 2004 @ 16:28:00 #42
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_23143554
je kan appels helemaal niet met elkaar vermenigvuldigen! jeetje!
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
pi_23143822
quote:
op zondag 7 november 2004 16:22 schreef dj_scuff het volgende:

[..]

nou hou ik wel van het programma geef nooit op! dus nog maar een keer proberen.

neem een velletje ruitjespapier (neem hiervoor ruitjes van 1 cm2).

teken nu een vierkant van 10 cm breed en 10 cm lang.

tel nu het aantal vakjes.

je zal zien dat je komt op:

10cm breed x 10 cm lang = 100 cm2
dat klopt ook wel, maar wat je eigenlijk doet is iets anders.
je hebt ab 10 cm en bc 10 cm.
1 x ab = 10 cm.
1 cm bc staat voor 10 cm2 ab.
10 x de afstand ab = 100 cm2.
je doet dus eigenlijk 10 x 10cm2 = 100cm2

dat is iets anders als 10cm x 10 cm. het is nogal verwarrend maar je kunt ook geen appels met elkaar vermenigvuldigen, dit geld ook voor cm.
10 auto's x 10 auto's = 10 auto's per 10 auto's is totaal 20 auto's
10 x 10 auto's = 100 auto's
pi_23143939
ik denk dat ik alsnog vat wat je wilt zeggen
10 appelsx10 appels=2x 10 appels=20 appels=10^2?
pi_23144096
bijna goed,

10 x 10 appels = 10 appels^2
10 appels x 10 appels = 10 appels / 10 appels = 20 appels en niet 20 appels^2
  zondag 7 november 2004 @ 17:08:21 #46
7938 E-Vix
Nu met sneeuw!
pi_23144391
quote:
op zondag 7 november 2004 16:55 schreef vrijemening het volgende:
bijna goed,

10 x 10 appels = 10 appels^2
10 appels x 10 appels = 10 appels / 10 appels = 20 appels en niet 20 appels^2
10 appels x 10 appels != 10 appels / 10 appels.

deel je hele berekening nou eens door appels. dan krijg je het volgende:

[code]
(10 x appels) (10 x appels) (10 x 1) (10 x 1)
---------------- x ----------------- = ----------- x ----------- = 10 x 10 = 100
appels appels 1 1

(10 x appels) (10 x appels) (10 x 1) (10 x 1)
---------------- / ----------------- = ----------- / ----------- = 10 / 10 = 1
appels appels 1 1

100 != 1
[/code]

hmmm... [code]...[/code] werkt niet :s

[ Bericht 1% gewijzigd door E-Vix op 07-11-2004 17:13:46 ]
pi_23144480
wiskunde is niet een gebied waar je je kan beroepen op vrije mening, rudeonline. je kan wel van alles zeggen, maar als daar geen jota van klopt, dan moet je niet gaan klagen over boycots en zeggen dat je geen vrije meningsuiting hebt.

en misschien moet je maar eens een ruitjesschrift nemen en daar een vierkant van 10x10 vakjes maken. en dan die vakjes gaan tellen. kijken of je dan idd op 20 uitkomt.

wat jij zegt:
10 * 10x = 10x^2

10x * 10x = 20x dus 10 * 10 = 20

maak het ff zeg.
Unox, the worst operating system.
pi_23144626
em maar blijven drammen en je ongelijk niet toe willen geven...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 7 november 2004 @ 17:35:28 #49
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_23144931
quote:
op zondag 7 november 2004 16:42 schreef vrijemening het volgende:

[..]

dat klopt ook wel, maar wat je eigenlijk doet is iets anders.
je hebt ab 10 cm en bc 10 cm.
1 x ab = 10 cm.
1 cm bc staat voor 10 cm2 ab.
10 x de afstand ab = 100 cm2.
je doet dus eigenlijk 10 x 10cm2 = 100cm2

dat is iets anders als 10cm x 10 cm. het is nogal verwarrend maar je kunt ook geen appels met elkaar vermenigvuldigen, dit geld ook voor cm.
10 auto's x 10 auto's = 10 auto's per 10 auto's is totaal 20 auto's
10 x 10 auto's = 100 auto's
we pakken nog even de centimeters erbij. we hebben het namelijk over oppervlaktebereking.

om cm2 te krijgen moet je in een berekening cm met elkaar vermenigvuldigen.

dit betekent het volgende:

10 x 10 cm = 100 cm = 1 meter

10 cm x 10 cm = 100 cm2

dus

10 x 10 auto's = 100 auto's

10 auto's x 10 auto's = 100 auto's2

oh en jou auto's per auto's gedoe:

als je iets per iets doet (zoals km per uur), moet je er altijd voor zorgen dat de tweede eenheid
per 1 is.

dat betekent in het geval van de auto's: (voor de duidelijkheid gebruik ik auto1 en auto2)

10 auto's1 x 10 auto's2 = ?

zorgen we voor 1 auto2

1 auto1 x 1 auto2 = 1 auto per auto

vergelijkend voorbeeld met km per uur:

300 km x 3 uur = 100km x 1 uur = 100 km per uur

[edit]
moet ik geen eenheden door elkaar gaan halen.

iemand een peer?

[ Bericht 3% gewijzigd door DJ_Scuff op 07-11-2004 17:53:56 ]
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  zondag 7 november 2004 @ 18:20:02 #50
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_23145834
rudeonline, wiskunde is een wetenschap van afspraken, en jij gaat aan die afspraken tornen, waardoor de rest van de wiskunde inderdaad niet meer klopt. het heeft dus inderdaad geen enkel nut wat je doet, dus of ga leren hoe wiskunde echt in elkaar zit of ga in een hoekje zitten huilen terwijl wij je hier allemaal uitlachen.
pi_23146290
quote:
ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
in de bieb dus. daar willen ze je graag helpen. rude.
quote:
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
het klinkt niet alleen gek. het is ook gek.
quote:
dit is dus hardstikke fout!
niet zo fout als het halve internet afspeuren naar fora,om daar compleet voor lul te staan. ik weet niet hoe dik die plaat voor je hoofd is, maar ga asjeblieft hulp zoeken gast.
  zondag 7 november 2004 @ 18:53:52 #52
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_23146562
jeuuuuj weer zo'n topic!
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 7 november 2004 @ 19:00:02 #53
62249 PuR3_D4RkN355
Is Links Maar Rechts
pi_23146705
haha denkt ie dat als ie een nieuwe username aanvraagt hij niet door de mand valt
Connection reset by toffe peer
pi_23146987
quote:
op zondag 7 november 2004 16:55 schreef vrijemening het volgende:
bijna goed,

10 x 10 appels = 10 appels^2
10 appels x 10 appels = 10 appels / 10 appels = 20 appels en niet 20 appels^2
hartstikke fout,

10 x 10 appels = 100 appels
10 appels x 10 appels = (10 x 10) (appels * appels) = 100 appels^2 en niet 20 appels
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23147157
quote:
op zondag 7 november 2004 16:55 schreef vrijemening het volgende:
bijna goed,

10 x 10 appels = 10 appels^2
10 appels x 10 appels = 10 appels / 10 appels = 20 appels en niet 20 appels^2
als 10cm x 10cm = 100 cm2, waarom is 10 appels x 10 appels dan niet 100 appels2
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_23147173
dan dan nog even over je openingspost:
quote:
een simpel voorbeeld waarmee ik wil aantonen dat wiskunde niet klopt is het volgende
(...)
dit is dus hardstikke fout!
hoezo "dus" ? wat is er volgens jou nou precies fout met de wiskunde?
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_23147272
quote:
op zondag 7 november 2004 19:23 schreef gnomaat het volgende:

[..]

als 10cm x 10cm = 100 cm2, waarom is 10 appels x 10 appels dan niet 100 appels2
ho gnomaat, je ziet even iets over het hoofd
10 x 10 cm^2 = 100 cm^2 volgens rude (ok, klopt) maar 10 cm x 10 cm is ineens 10 cm / 10 cm = 20 cm. je wilt niet weten hoe vaak ik heen en weer gebrowsd heb tussen het antwoordvakje en rude's post. moeilijk onthouden, zulke crap

dit is toch te gek voor woorden... rude, 10 cm plus 10 cm is gelijk aan 20 cm. vermenigvuldigen is iets anders.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23148085
ej rude, nou gewoon ophouden met deze onzin, ok? je gaat ons toch niet overtuigen van je intellect, en wij jou al helemaal niet. misschien wil het physicsforum je wel, die hebben al een tijdje niets van je gehoord. ze zullen wel denken: nederland: hoeren, legaal drugs, abortus en rudeonline.
  zondag 7 november 2004 @ 20:03:13 #59
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_23148158
ik dacht al dat het een rudeonline topic zou zijn!
pi_23148165
quote:
op zondag 7 november 2004 20:00 schreef haushofer het volgende:
ze zullen wel denken: nederland: hoeren, legaal drugs, abortus en rudeonline.
rude als ambassadeur van nederland
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23148242
quote:
op zondag 7 november 2004 20:03 schreef emw het volgende:
ik dacht al dat het een rudeonline topic zou zijn!
tja, niet iedereen haalt het zomaar in het hoofd de wiskunde (en natuurkunde) van vandaag de dag 'fout' te noemen. rude doet dat wel. en dat zegt genoeg over rude.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23148508
interessant topic, zo heb ik het nog nooit bekeken
  zondag 7 november 2004 @ 20:24:19 #63
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_23148759
het gaat niet lang meer duren voordat rudeonline zijn opwachting gaat maken in 1 of ander tv-programma, let op mijn woorden. op internet is hij al een fenomeen.
pi_23149869
hee, een kloon eigenlijk niet toegestaan toch? en ik dacht nog wel dat rude niet zulke fouten maakte
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_23149894
wo, 5 posts achter elkaar met een lachend huilie smiley
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_23150268
quote:
op zondag 7 november 2004 21:03 schreef bensel het volgende:
wo, 5 posts achter elkaar met een lachend huilie smiley
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23150714
quote:
op zondag 7 november 2004 16:42 schreef vrijemening het volgende:

[..]

dat klopt ook wel, maar wat je eigenlijk doet is iets anders.
je hebt ab 10 cm en bc 10 cm.
1 x ab = 10 cm.
1 cm bc staat voor 10 cm2 ab.
10 x de afstand ab = 100 cm2.
je doet dus eigenlijk 10 x 10cm2 = 100cm2
kijk, dit klopt wel maar let op:

10 * 10 cm^2 = 10 * 10 cm * cm = 10 cm * 10 cm = 100 cm^2

duidelijk? het volgt uit je eigen redenering....

edit: smileys werken niet meer na het edit.... laat maar zitten dan
Power perceived is power achieved.
pi_23165488
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
  maandag 8 november 2004 @ 14:29:52 #69
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23165580
quote:
op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
stel dat je een vloer hebt van 10m x 10m. je moet er tegels inleggen van een vierkante meter. hoeveel tegels ga je gebruiken?
pi_23165597
quote:
op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
pi_23165621
quote:
op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
lees godverdomme mijn post door!!!

Power perceived is power achieved.
pi_23165646
als iets 10 m bij 10 m is dan weet je dat je 10 banen van 10m2 hebt, ik zou maar gewoon op 100 tegels gokken.
  maandag 8 november 2004 @ 14:33:21 #73
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23165687
quote:
op maandag 8 november 2004 14:32 schreef vrijemening het volgende:
als iets 10 m bij 10 m is dan weet je dat je 10 banen van 10m2 hebt, ik zou maar gewoon op 100 tegels gokken.
juist, oftewel 10m x 10m = 100 m2.
pi_23165740
quote:
op maandag 8 november 2004 14:26 schreef vrijemening het volgende:
10 x 10 vierkante cm is 100 vierkante cm.
10 x 10 cm is gewoon 100 cm en ook wel 1 meter genoemd.
10 cm x 10 cm is hetzelfde als 10 appels x 10 appels en is in beide gevallen 10/10 welke een nieuwe hoeveelheid weergeeft van 10 + 10.
je hebt gelijk rude. pi+pi=pi/pi, dus 2pi=1, dus pi=1/2. dus pi is helemaal niet transedent!
net als met de e-macht: e+e=e/e, dus 2e=1, dus e=.......ook 1/2!
dus pi=e!
dus de omtrek van een cirkel is 2re, en het oppervlak is er^2. dus i^i , met i=sqrt(-1), is e^(-e/2) !
en dat is dus (1/2)^(-1/4)=1/sqrt2. dus er bestaan helemaal geen complexe getallen !
  maandag 8 november 2004 @ 14:37:54 #75
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23165821
quote:
op maandag 8 november 2004 14:35 schreef haushofer het volgende:

[..]

je hebt gelijk rude. pi+pi=pi/pi, dus 2pi=1, dus pi=1/2. dus pi is helemaal niet transedent!
net als met de e-macht: e+e=e/e, dus 2e=1, dus e=.......ook 1/2!
dus pi=e!
dus de omtrek van een cirkel is 2re, en het oppervlak is er^2. dus i^i , met i=sqrt(-1), is e^(-e/2) !
en dat is dus (1/2)^(-1/4)=1/sqrt2. dus er bestaan helemaal geen complexe getallen !
het maakt de wiskunde wel een stuk eenvoudiger!
pi_23165845
rude, cm^2 is toch hetzelfde als cm * cm ?
Power perceived is power achieved.
pi_23165950
  maandag 8 november 2004 @ 14:42:03 #78
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_23165954
quote:
op zondag 7 november 2004 16:42 schreef vrijemening het volgende:
dat is iets anders als 10cm x 10 cm. het is nogal verwarrend maar je kunt ook geen appels met elkaar vermenigvuldigen, dit geld ook voor cm.
10 auto's x 10 auto's = 10 auto's per 10 auto's is totaal 20 auto's
10 x 10 auto's = 100 auto's
ik begrijp echt helemaal niks van deze gedachtegang.

lengtes (in jouw geval cm) kan je wel met elkaar vermenigvuldigen, het resultaat is een oppervlak.

waar haal je nou vandaan dat 10 x 10 hetzelfde is als 10 per 10 ?? en waarom is 10 per 10 in godsnaam 20??
ik ga weer naar mn thermische fysica, dit is echt te moeilijk voor me.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_23165973
zit ts soms in de rekenkamer van het kabinet, het zou in ieder geval een hoop verklaren.
As a well-spent day brings happy sleep, so life well used brings happy death.
  maandag 8 november 2004 @ 14:44:55 #80
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_23166021
ts zit een beetje te klooien met eenheden en dat komt zijn wiskunde niet ten goede
Het helpt geen nut!
  maandag 8 november 2004 @ 14:46:26 #81
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_23166066
10 appels x 10 appels ? waarom zou je dat willen?
je moet het over 10 x 10 appels hebben anders slaat je sommetje nergens op.
Het helpt geen nut!
  maandag 8 november 2004 @ 14:46:28 #82
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_23166068
op zich wel tof om je eigen wiskunde te maken, maar dan moet je niet gaan zeuren dat het halverwege niet meer met de echte wiskunde klopt. da's natuurlijk logisch, als je met andere axioma's begint.
tof, tof, da's ook weer wat overdreven
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_23166090
jullie snappen er niets van. rude is vet geniaal. dankzij hem heeft de supermarkt waar hij werkt een jaaropbrengst van miljaren euro's.
pi_23166091
quote:
op maandag 8 november 2004 14:44 schreef escape2dawn het volgende:
ts zit een beetje te klooien met eenheden en dat komt zijn wiskunde niet ten goede
mischien kan ts wel ff tweeheden, kwadraatheden of kubiekheden uitvinden mischien dat t dan werkt.
As a well-spent day brings happy sleep, so life well used brings happy death.
pi_23166145
quote:
op maandag 8 november 2004 14:46 schreef erikt het volgende:
op zich wel tof om je eigen wiskunde te maken, maar dan moet je niet gaan zeuren dat het halverwege niet meer met de echte wiskunde klopt. da's natuurlijk logisch, als je met andere axioma's begint.
tof, tof, da's ook weer wat overdreven
ja. 1000 bananen zijn gelijk aan 1 banaan per banaan, is 1. dus voor 1 banaan betaal je netzoveel als voor 1000 bananen. maar 1000 bananen zijn gelijk aan 1000 keer 1000 bananen. dus 1 banaan kost in de winkel van rude net zoveel als 1 miljoen bananen.
  maandag 8 november 2004 @ 14:49:33 #86
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_23166178
quote:
op maandag 8 november 2004 14:46 schreef escape2dawn het volgende:
10 appels x 10 appels ? waarom zou je dat willen?
je moet het over 10 x 10 appels hebben anders slaat je sommetje nergens op.
ahhh... dit had erikt ook al gezegd!

domme ik
Het helpt geen nut!
pi_23166289
nou volgens mij heeft hij als hij twee bananen in de bak legt:
1 banaan * 1 banaan = 2 banaan2,
dan leg je daar nog eens twee bananen bij: 2 bananen 2 * 2 bananen = 4 bananen 3

voila een kuub bananen.
As a well-spent day brings happy sleep, so life well used brings happy death.
  maandag 8 november 2004 @ 15:01:37 #88
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_23166520
quote:
op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
ik zie het al, hier begint het. je haalt tekens door elkaar. het is wel zo dat een combinatie van 10 km afgelegd in 60 sec met een snelheid van 10km/min correspondeert, maar dat betekent niet dat je:
1. km bij sec op kan tellen (dat is appels met peren vergelijken. het zou er zo uitzien: 10 appels + 60 peren = 10 appels/60 peren = 1/6 fruit ofzo.)
2. als je zaken optelt kan je ze niet opeens gaan delen. daar mag gewoon geen = teken tussen.
10 + 60 =/= 10/60. kijk maar: 70 =/= 1/6.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_23168145
quote:
op maandag 8 november 2004 14:53 schreef vitruvianman het volgende:
... = 2 banaan2, ...
vierkante bananen! yeah! rude's wiskunde spreekt tot de verbeelding
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23168423
quote:
op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
een simpel voorbeeld waarmee ik wil aantonen dat wiskunde niet klopt is het volgende,
10 cm x 10 cm = 100 vierkante cm.
dit is dus hardstikke fout!
zien jullie het?
ja inderdaad, geen twijfel mogelijk, de wiskunde moet er wel naast zitten.
pi_23168545
ik kan je trouwens wel steunen in je gedachte hoor. net zoals de gedachte 100 / 0 = 0. ga je een banaan (waarde 100) door 100 delen hou je 100 plakjes van 1 over. ga je door 0 delen dan blijft de banaan intact, dus de waarde zou 100 moeten blijven. wiskunde zit er ook daar alweer naast
pi_23168755
quote:
op maandag 8 november 2004 16:40 schreef #ANONIEM het volgende:
ik kan je trouwens wel steunen in je gedachte hoor. net zoals de gedachte 100 / 0 = 0. ga je een banaan (waarde 100) door 100 delen hou je 100 plakjes van 1 over. ga je door 0 delen dan blijft de banaan intact, dus de waarde zou 100 moeten blijven. wiskunde zit er ook daar alweer naast
100/0 bestaat niet. want als 100/0=x, dan geldt ook dat x*0=100. en dat kan niet. de wiskunde zit nergens naast, alleen zijn sommige mensen te simpel om het te begrijpen. en dat geeft ook niets, zolang je niet de intentie hebt om er boven te willen staan. rude doet dat maar wat graag.
pi_23169267
ik neem aan dat de ts een enigzins doorgedraven vmbo-ertje is die een discussie heeft verloren met zijn wiskundeleraar.
  maandag 8 november 2004 @ 17:19:42 #94
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_23169591
quote:
op maandag 8 november 2004 17:07 schreef huhu het volgende:
ik neem aan dat de ts een enigzins doorgedraven vmbo-ertje is die een discussie heeft verloren met zijn wiskundeleraar.
correctie: voor zover wij weten is de ts de 30 gepaseerd
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  maandag 8 november 2004 @ 17:25:20 #95
107409 DaringDave
Listen to Jack Johnson
pi_23169741
100/0 is oneindig daarom kan het niet
-Made Made Dane
  maandag 8 november 2004 @ 17:29:06 #96
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_23169837
quote:
op maandag 8 november 2004 17:25 schreef daringdave het volgende:
100/0 is oneindig daarom kan het niet
dit is niet waar.
delen door 0 bestaat gewoon niet in de wiskunde.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_23169959
quote:
op maandag 8 november 2004 17:19 schreef quarks het volgende:

[..]

correctie: voor zover wij weten is de ts de 30 gepaseerd
en groenteboer (vandaar het fruit)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_23170707
quote:
op maandag 8 november 2004 17:19 schreef quarks het volgende:

[..]

correctie: voor zover wij weten is de ts de 30 gepaseerd
owkee, jeugdtrauma's dan.
pi_23170737
quote:
op maandag 8 november 2004 17:25 schreef daringdave het volgende:
100/0 is oneindig daarom kan het niet
nee. de functie 1/x gaat naar oneindig als x vanaf rechts 0 nadert, maar gaat naar min oneindig als x vanaf links 0 nadert. 1/0 zou dan dus net zo goed min oneindig kunnen zijn.

en 1 kun je in bovenstaande ook door 2 of whatever vervangen.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23171060
quote:
op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers [...] zien jullie het?
nee en wel hierom:


> basiskennis < dag rudeonline
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_23174776
quote:
op maandag 8 november 2004 17:29 schreef erikt het volgende:

[..]

dit is niet waar.
delen door 0 bestaat gewoon niet in de wiskunde.
zoals meneer top het zei: delen door nul is flauwekul.
pi_23175079
je kunt niet 10 appels x 10 appels doen, omdat een appel een 'ding' is.

10 cm x 10 cm kan wel, omdat een centimeter geen 'ding' is. maar een afstand. en in het geval van oppervlakte berekening komt er dus 100 vierkante centimeter uit, of te wel 10cm^2.
pi_23175390
nou ja, als rude zei 10 appels x 10 appels = 100 appels^2 dan ging ik niet zeuren over die appels. dan was ik al lang blij dat ie iets zinnigs zei maar je hebt gelijk, 10 x 10 appels = 100 appels heeft meer betekenis. maar de eerste vergelijking is wiskundig gezien gewoon correct.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23175916
quote:
op maandag 8 november 2004 20:53 schreef maethor het volgende:
nou ja, als rude zei 10 appels x 10 appels = 100 appels^2 dan ging ik niet zeuren over die appels. dan was ik al lang blij dat ie iets zinnigs zei maar je hebt gelijk, 10 x 10 appels = 100 appels heeft meer betekenis. maar de eerste vergelijking is wiskundig gezien gewoon correct.


appels^2 = onzin... op z'n hoogst appelmoes ( ), maar that's it voor mij

marv.
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_23176135
rude, snap je het nu marv het even voor je getekend heeft?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23176706
en volgens mij zit 'ie zich nu helemaal te bescheuren omdat iedereen door blijft argumenteren...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_23178300
quote:
op maandag 8 november 2004 20:43 schreef tweedz het volgende:
je kunt niet 10 appels x 10 appels doen, omdat een appel een 'ding' is.

10 cm x 10 cm kan wel, omdat een centimeter geen 'ding' is. maar een afstand. en in het geval van oppervlakte berekening komt er dus 100 vierkante centimeter uit, of te wel 10cm^2.
a x b = c
a is de faktor waarmee b wordt vermenigvuldigt en niets anders, geen appel en ook geen cm.
  maandag 8 november 2004 @ 22:32:54 #108
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23178429
quote:
op maandag 8 november 2004 22:29 schreef vrijemening het volgende:

[..]

a x b = c
a is de faktor waarmee b wordt vermenigvuldigt en niets anders, geen appel en ook geen cm.
waarom is een ruimte van 10cm x 10cm dan 100 cm2 en niet 100cm?

waarom is het zo dat als ik 10 keer een lineaal van 10cm achter elkaar leg, ik 10 x 10cm heb, en dit wel 100 cm (en dus niet 100 cm2) is?
pi_23178624
wanneer je een oppervlakte berekend dan stelt b een oppervlaktemaat voor.
faktor a geeft aan hoe vaak deze oppervlakte wordt herhaalt.
je doet de ene keer dus eigenlijk
a x cm of
a x cm2
  maandag 8 november 2004 @ 22:42:23 #110
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23178759
quote:
op zondag 7 november 2004 14:38 schreef vrijemening het volgende:
graag zou ik de wiskunde eens ter discussie willen stellen. ik weet dat dat erg hoog gegrepen is maar iemand moet ergens beginnen.
oplettende lezers hebben misschien al eens gezien dat ik kilometers en secondes optel waardoor je de notatie
10 km + 60 sec = 10km/min
klinkt misschien gek, maar toch is het echt zo.
hier klopt dus echt geen hout van. je kunt toch ook niet 10 appels + 60 peren = 10 appel per peer zeggen?

als je 10 km aflegt in 60 sec, dan heb je een snelheid van 10/1 is 10 km/min. of als je wilt 10/60 is 1/6 km per seconde oftewel 160 m/s.
je telt het niet bij elkaar op...
ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt getoverd, maar er klopt echt niks van, dus alsjeblieft kom uit de droom...

[edit]
wat je nu nog zegt over die appels en die oppervlaktes kan ik niet eens meer volgen zo uit de lucht gegrepen is het...
[/edit]

[ Bericht 3% gewijzigd door sterre1981 op 08-11-2004 23:17:55 ]
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
pi_23179594
als je 10 km optelt bij 60 sec heb je ook 10km/60sec. ze kunnen immers niet samen als 70 worden gezien omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn. toch is een snelheid onder te verdelen in 2 faktoren, nl afstand en tijd. en als je iets kan delen dan kun je ze ook optellen.
  maandag 8 november 2004 @ 23:15:00 #112
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_23179819
quote:
op maandag 8 november 2004 23:08 schreef vrijemening het volgende:
als je 10 km optelt bij 60 sec heb je ook 10km/60sec. ze kunnen immers niet samen als 70 worden gezien omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn. toch is een snelheid onder te verdelen in 2 faktoren, nl afstand en tijd. en als je iets kan delen dan kun je ze ook optellen.
daarom kun je ze ook niet optellen mongool.

a + b = a + b en niets anders.
  maandag 8 november 2004 @ 23:20:06 #113
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_23179969
1 keer nog rude:

de wiskunde werkt met rekenregels, die zijn zo, dat zijn afspraken. die basisoperatoren kun je gewoon niet van definitie veranderen. dat is hetzelfde als zelf zeggen dat alles wat op dit moment het lidwoord 'de' heeft eigenlijk het lidwoord 'het' zou moeten hebben. en dan tegen iedereen gaan zeggen dat ze het fout hebben. dat heeft gewoon geen nut. optellen is niet hetzelfde als delen.

je zou eens een wiskunde cursus moeten volgen.
pi_23180358
wow jullie zijn echt vet sjlim!

k.
pi_23180366
quote:
op maandag 8 november 2004 23:08 schreef vrijemening het volgende:
als je 10 km optelt bij 60 sec heb je ook 10km/60sec. ze kunnen immers niet samen als 70 worden gezien omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn. toch is een snelheid onder te verdelen in 2 faktoren, nl afstand en tijd. en als je iets kan delen dan kun je ze ook optellen.
ej, rude....ik zie het! je hebt helemaal gelijk! heb ik voor niets voor 1000 euro al die studieboeken gekocht. gekke einstein.
pi_23180460
quote:
op maandag 8 november 2004 23:34 schreef haushofer het volgende:

[..]

ej, rude....ik zie het! je hebt helemaal gelijk! heb ik voor niets voor 1000 euro al die studieboeken gekocht. gekke einstein.
nee als je 1000 euro aan studieboeken hebt betaald dan moet je wel slim zijn

k.
pi_23180669
quote:
op maandag 8 november 2004 23:08 schreef vrijemening het volgende:
als je 10 km optelt bij 60 sec heb je ook 10km/60sec.
dat noteren we ook wel als 10/60 km/sec, oftewel 0.16666 km/sec. ddus de waarde van die snelheid is 1/6, en de eenheid is km/sec. (even afgezien van dat we dit normaal delen door noemen, en niet optellen bij)
quote:
ze kunnen immers niet samen als 70 worden gezien omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn.
precies!
quote:
toch is een snelheid onder te verdelen in 2 faktoren, nl afstand en tijd.
nee, uit een snelheid kun je die factoren niet afleiden. een snelheid bestaat uit één getal.
als een auto 80 km/u rijdt, weet je dan of hij in 30 minuten 40 km heeft afgelegd, of 100 km in 75 minuten?
quote:
en als je iets kan delen dan kun je ze ook optellen.
wat ik interessant vind aan al deze bullshit topics is precies dit probleem. intuïtief vind ik het volkomen voor de hand liggen waarom je wel dingen met verschillende eenheden mag vermenigvuldigen en delen, maar niet optellen en aftrekken. als je de snelheid van een auto uitrekent, is het logisch dat je de afstand deelt door de tijd, en niet optelt.

maar dat dat laatste niet mag, ik weet eigenlijk niet goed hoe je dat zou moeten uitleggen. weet iemand daar een noob-proof verklaring voor, waarom je dingen die in principe niks met elkaar te maken hoeven te hebben (afstand, tijd, massa, temperatuur, energie, appels, you name it) wel met elkaar mag vermenigvuldigen, maar niet mag optellen? de uitkomst betekent niks, maar de uitkomst van appels x peren betekent ook niks, en dat mag wel.
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_23180695
rude, kun je nog eens proberen om één nuttige toepassing van je theorie te demonstreren?

en voor het geval het iets wordt als "inzien dat...", graag ook de uitleg hoe je dat precies inziet, want de vorige keren was me dat niet helemaal duidelijk
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  dinsdag 9 november 2004 @ 00:03:34 #119
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23180989
quote:
op maandag 8 november 2004 23:49 schreef gnomaat het volgende:
rude, kun je nog eens proberen om één nuttige toepassing van je theorie te demonstreren?

en voor het geval het iets wordt als "inzien dat...", graag ook de uitleg hoe je dat precies inziet, want de vorige keren was me dat niet helemaal duidelijk


Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  dinsdag 9 november 2004 @ 00:48:38 #120
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23181785
heb overigens niet zo hard gelachen sinds het topic komt een stijve piemel hard aan in je gezicht? (aanrader)...
heeft dit genie meer van dit soort hilarische theoriën gepost?
*nog altijd met verbijstering de op bekijkt...
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
pi_23184582
jup, hij ging tot voor kort schuil onder de naam rudeonline. zoek daar maar eens op. je komt niet meer bij.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  dinsdag 9 november 2004 @ 09:01:54 #122
13250 Lod
Sapere aude!
pi_23184590
quote:
op maandag 8 november 2004 23:34 schreef haushofer het volgende:

[..]

ej, rude....ik zie het! je hebt helemaal gelijk! heb ik voor niets voor 1000 euro al die studieboeken gekocht. gekke einstein.
dat zijn 10 x 100 boeken of zo? en volgens de ts is dat dan 110, want 10 x 100 = 10 + 100 = 110. (of heb ik dit wiskunde nieuwe stijl niet goed begrepen?)
je bent dus goed afgezet volgens mij
GNU Terry Pratchett
  dinsdag 9 november 2004 @ 09:05:44 #123
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23184635
quote:
op maandag 8 november 2004 22:38 schreef vrijemening het volgende:
wanneer je een oppervlakte berekend dan stelt b een oppervlaktemaat voor.
faktor a geeft aan hoe vaak deze oppervlakte wordt herhaalt.
je doet de ene keer dus eigenlijk
a x cm of
a x cm2
is het niet zo dat je de ene keer doet:

x * y * cm = xy cm

en de andere keer

x * cm * y * cm = xy cm2 ?
pi_23184817
ja.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  dinsdag 9 november 2004 @ 09:26:29 #125
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23184931
quote:
op dinsdag 9 november 2004 09:18 schreef maethor het volgende:
ja.
ik ben benieuwd wat het antwoord van rude is.
pi_23185082
quote:
op dinsdag 9 november 2004 09:26 schreef alicey het volgende:

[..]

ik ben benieuwd wat het antwoord van rude is.
laat me raden: "jullie begrijpen er ook helemaal niks van".
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_23188750
misschien dat een modje de titel kan veranderen in "het foutje van rude".
  dinsdag 9 november 2004 @ 12:46:51 #128
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_23188793
quote:
op dinsdag 9 november 2004 12:45 schreef haushofer het volgende:
misschien dat een modje de titel kan veranderen in "het foutje van rude".
goed idee, en meteen een kloon waarschuwing
alicey's eerste klusje
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  dinsdag 9 november 2004 @ 12:52:45 #129
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23188941
quote:
op dinsdag 9 november 2004 12:46 schreef quarks het volgende:

[..]

goed idee, en meteen een kloon waarschuwing
alicey's eerste klusje
ja, inderdaad... is alicey mod geworden? ik dacht al, de laatste keer dat ik een post van haar las, was ze toch nog geen mod...

gelukkig dan begrijp ik het weer, ben ik dus toch niet in de war...
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  dinsdag 9 november 2004 @ 12:55:23 #130
17061 mvt
blame Canada
pi_23189009
quote:
op maandag 8 november 2004 22:38 schreef vrijemening het volgende:
wanneer je een oppervlakte berekend dan stelt b een oppervlaktemaat voor.
faktor a geeft aan hoe vaak deze oppervlakte wordt herhaalt.
je doet de ene keer dus eigenlijk
a x cm of
a x cm2
stel een voor 10*20=200
(1*10) * (2*10) = 200
stel nu eens dat a=1, b=2 en x=10 en dan lees je het volgende
ax * bx = abx^2
(1*10) * (2*10) = (1*2) * (10*10) = 200

klopt allemaal toch??

en als je nou niet x=10, maar x=cm denkt?? dan is 1cm * 2 cm toch ook gewoon 2 cm^2
We were to understand there would be pie and punch?
pi_23189696
ik begrijp wel dat we geleerd hebben dat 10cm x 10 cm =100cm^2 is. waar het om gaat is dat je in werkelijkheid doet 10 x 10cm^2.
a x b = ab^2
de a staat in werkelijkheid voor b/b.
als b b.v 10 cm is dat staat a voor 10/10 =1
1a staat voor 10cm b.
wanneer je nu weet dat het niet om een lengte gaat maar om een oppervlak staat b voor een oppervlakte eenheid. wanneer het om een lengte gaat dan staat b voor puur een lengte en doet het oppervlak er niet toe.
als 10 cm x 10cm = 100 cm^2, waarom zou dan b.v 10 euro x 10 euro niet ook 100 euro zijn. het zegt toch helemaal niets als je zegt ik heb 10 euro x 10 euro.
wanneer je zegt ik heb 10 euro (1) x 10 euro(2) betekend dat eigenlijk dat je per euro 1 ook 1 euro 2 hebt .samen heb je dan 20 euro. zo geldt dat ook voor cm.
als ab en bc beide 10 cm zijn dan wil 10cm (1) x 10cm (2) eigenlijk zeggen dat 1 cm ab staat tegenover 1 cm bc.
als 1 cm bc, 10cm^2 ab voorstelt dan is een oppervlak,
10 x ab^2 = 100 cm^2
de 10 ( bc) waar je mee vermenigvuldigt geeft aan hoe vaak de lengte ab kunt vermenigvuldigen.
bc is dus een aantal en niet cm.
10 cm x 10 auto's geeft toch ook geen 100 auto's aan.
de a geeft alleen maar aan hoe vaak de faktor b voorkomt. wiju noemen dat nu cm x cm. terwijl het eigenlijk is aantal x cm^2 = oppervlak.
  dinsdag 9 november 2004 @ 13:27:37 #132
13250 Lod
Sapere aude!
pi_23189760
quote:
op dinsdag 9 november 2004 13:25 schreef vrijemening het volgende:
ik begrijp wel dat we geleerd hebben dat 10cm x 10 cm =100cm^2 is. waar het om gaat is dat je in werkelijkheid doet 10 x 10cm^2.
a x b = ab^2
a x b = ab en niet ab^2
quote:
de a staat in werkelijkheid voor b/b.
waarom?
GNU Terry Pratchett
pi_23189839
quote:
op dinsdag 9 november 2004 13:27 schreef lod het volgende:

[..]

a x b = ab en niet ab^2
[..]

waarom?
a x b = ab, klopt. ik vergiste me.
omdat a de eenheid van b aangeeft is 1a = b/b . als b b.v 10 is dan is 1a = 10.
  dinsdag 9 november 2004 @ 13:31:22 #134
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23189855
quote:
op dinsdag 9 november 2004 13:25 schreef vrijemening het volgende:
ik begrijp wel dat we geleerd hebben dat 10cm x 10 cm =100cm^2 is. waar het om gaat is dat je in werkelijkheid doet 10 x 10cm^2.
in werkelijkheid doen we 10 cm x 10 cm.
quote:
a x b = ab^2
de a staat in werkelijkheid voor b/b.
a x b = ab

het wordt pas ab2 wanneer je a x b x b zou doen.
quote:
wanneer je nu weet dat het niet om een lengte gaat maar om een oppervlak staat b voor een oppervlakte eenheid. wanneer het om een lengte gaat dan staat b voor puur een lengte en doet het oppervlak er niet toe.
oppervlakte is het wanneer je lengte vermenigvuldigt met breedte. oppervlakte heeft in dat geval betekenis. je zou dus kunnen zeggen:

oppervlakte = lengte keer breedte.

als we nu eenheden gaan invullen dan komen we op:

oppervlakte = cm keer cm.

cm keer cm = cm2. daarom meten we oppervlakte dus in cm2.
quote:
als 10 cm x 10cm = 100 cm^2, waarom zou dan b.v 10 euro x 10 euro niet ook 100 euro zijn. het zegt toch helemaal niets als je zegt ik heb 10 euro x 10 euro.
dat klopt, 10 euro kun je niet met 10 euro vermenigvuldigen. ik kan niet 2 briefjes van 10 euro pakken, en die met elkaar vermenigvuldigen. daarom bestaat de eenheid euro2 niet.
quote:
wanneer je zegt ik heb 10 euro (1) x 10 euro(2) betekend dat eigenlijk dat je per euro 1 ook 1 euro 2 hebt .samen heb je dan 20 euro. zo geldt dat ook voor cm.
nee, je kunt 2 briefjes van 10 euro niet met elkaar vermenigvuldigen. het is niet zo dat omdat je ze niet kunt vermenigvuldigen, dat je ze in plaats daarvan mag optellen en dat gelijk stellen aan vermenigvuldigen.
quote:
als ab en bc beide 10 cm zijn dan wil 10cm (1) x 10cm (2) eigenlijk zeggen dat 1 cm ab staat tegenover 1 cm bc.
vermenigvuldigen heeft niets te maken met verhoudingen.

begrijp je deze post, en kun je deze post ook aanmerken alszijnde correct?
  dinsdag 9 november 2004 @ 13:36:03 #135
17061 mvt
blame Canada
pi_23189950
zeg, rude, hoe kom je opeens aan deze inzichten?? vroeger genaait door je ouders met zakgeld krijgen ofzo??
We were to understand there would be pie and punch?
pi_23190023
op zich is er niets mis met een uitdrukking als "10 meter + 6 seconde". je kan dit gewoon opvatten als een element van de polynoomring r[meter,seconde] of een localisatie daarvan. pas als je idealen uit deze ring gaat uitdelen (hoewel dit nog niet is behandeld in het commutatieve algebra topic) krijg je relaties tussen de variabelen. in de ring r[meter,seconde,1/seconde]/(5 meter + 3 seconde - 30 meter/seconde) is 10 meter + 6 seconde bijvoorbeeld gelijk aan 60 meter/seconde. duidelijk?
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:04:23 #137
17061 mvt
blame Canada
pi_23190622
quote:
op dinsdag 9 november 2004 13:39 schreef thabit het volgende:
op zich is er niets mis met een uitdrukking als "10 meter + 6 seconde". je kan dit gewoon opvatten als een element van de polynoomring r[meter,seconde] of een localisatie daarvan. pas als je idealen uit deze ring gaat uitdelen (hoewel dit nog niet is behandeld in het commutatieve algebra topic) krijg je relaties tussen de variabelen. in de ring r[meter,seconde,1/seconde]/(5 meter + 3 seconde - 30 meter/seconde) is 10 meter + 6 seconde bijvoorbeeld gelijk aan 60 meter/seconde. duidelijk?
dat zijn conclusies die je niet zomaar kan trekken zonder context.

"je krijgt een voorsprong van 10 meter en 6 seconden" is heel iets heel anders.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_23190687
waarom is 10 meter + 6 sec niet gewoon 10 meter/ 6 sec?
neem bijvoorbeeld 80 km + 1 uur dan spreek je over een snelheid van 80km/u.
je kunt toch door vast te stellen dat iets in 1 uur 80 km heeft afgelegt je dan 2 gegevens hebt, 1 uur (a) en 80 km (b) welke samengevoegt of opgetelt een snelheid voorstellen?
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
kan de juf van de lagere school het fout hebben gehad? zei wist ook niet beter.
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:08:20 #139
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23190691
quote:
op dinsdag 9 november 2004 13:30 schreef vrijemening het volgende:

[..]

a x b = ab, klopt. ik vergiste me.
fijn dat je je vergissing toe geeft...
quote:
omdat a de eenheid van b aangeeft is 1a = b/b .
ik kan je niet volgen in deze redenatie. wat ik wel weet is dat b gedeeld door b (b/b) 1 is.
hier staat dus dat 1a=1. in dat geval is a altijd 1. a=1 volgens jou. mooi, en nu?
quote:
als b b.v 10 is dan is 1a = 10.
als b 10 is, dan krijg je 10/10 is 1. 1a is dan 1. opnieuw zeg je gewoon dat a=1... en begin nu niet weer te leuteren dat dit bewijst dat alles uiteindelijk 1 is, aub... *zucht
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
pi_23190730
quote:
op dinsdag 9 november 2004 13:39 schreef thabit het volgende:
duidelijk?
ik kan het niet helemaal volgen, maar geloof je op je woord. echter, ik denk niet dat rude het op deze manier bekijkt
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:11:30 #141
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23190763
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
waarom is 10 meter + 6 sec niet gewoon 10 meter/ 6 sec?
neem bijvoorbeeld 80 km + 1 uur dan spreek je over een snelheid van 80km/u.
je kunt toch door vast te stellen dat iets in 1 uur 80 km heeft afgelegt je dan 2 gegevens hebt, 1 uur (a) en 80 km (b) welke samengevoegt of opgetelt een snelheid voorstellen?
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
kan de juf van de lagere school het fout hebben gehad? zei wist ook niet beter.
je hebt ook je eigen taal- en spellingsregels bedacht, zie ik?
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:11:44 #142
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23190765
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
waarom is 10 meter + 6 sec niet gewoon 10 meter/ 6 sec?
neem bijvoorbeeld 80 km + 1 uur dan spreek je over een snelheid van 80km/u.
je kunt toch door vast te stellen dat iets in 1 uur 80 km heeft afgelegt je dan 2 gegevens hebt, 1 uur (a) en 80 km (b) welke samengevoegt of opgetelt een snelheid voorstellen?
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
laten we eens een voorbeeld geven, jij verkoopt mij een brommer voor 700 euro. ik betaal dat met een briefje van 200 euro en een briefje van 500 euro.

ik geef jou dus 200 euro + 500 euro = 200 euro/500 euro = 40 cent.

deal?
quote:
kan de juf van de lagere school het fout hebben gehad? zei wist ook niet beter.
dat kan zeker als ik zie wat voor types tegenwoordig hun diploma schooljuf halen.
pi_23190822
a hoeft niet altijd 1 te zijn. a geeft alleen maar aan hoe vaak b herhaalt wordt.
neem gewoon een simpel rekensommetje,

2 (a) x 3 = 6
3 (a) x 2 =6

in het eerste geval wordt de 3 2x herhaalt. en in het 2e geval wordt de 2 3x herhaalt.
in het eerste geval staat 1a voor 3 en bij het 2e geval staat 1a voor 2.
pi_23190849
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:11 schreef sterre1981 het volgende:

[..]

je hebt ook je eigen taal- en spellingsregels bedacht, zie ik?
tja, het maakt me wel menselijk..
pi_23190869
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
waarom is 10 meter + 6 sec niet gewoon 10 meter/ 6 sec?
waarom wel? goed, als je die ring van thabit iets anders definieert kun je misschien de vergelijking 10 m + 6 s = 10 m / 6 s voor elkaar krijgen, maar dat geldt dan alleen in die situatie, en niet in het algemeen (ik begeef me hier op glad ijs). ik geloof ook niet dat jij hetzelfde als thabit bedoelt. in het algemeen is 10 m + 6 s = 10 m / 6 s onzin.
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
neem bijvoorbeeld 80 km + 1 uur dan spreek je over een snelheid van 80km/u.
80 km gedeeld door 1 uur geeft een snelheid van 80km/h.
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
je kunt toch door vast te stellen dat iets in 1 uur 80 km heeft afgelegt je dan 2 gegevens hebt, 1 uur (a) en 80 km (b) welke samengevoegt of opgetelt een snelheid voorstellen?
je moet ze delen, niet optellen.
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
kijk dan zelf: jij zegt a + b = a / b. wij zeggen: a + b = a + b en a / b = a / b. wat vind je logischer?
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
kan de juf van de lagere school het fout hebben gehad? zei wist ook niet beter.
tuurlijk kan dat. en elke goede wetenschapper durft aan de gevestigde theorieen te twijfelen. maar het siert zo een wetenschapper ook als hij weet wanneer zijn eigen theorie door logische argumenten weerlegd wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maethor op 09-11-2004 14:24:13 ]
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:19:09 #146
17061 mvt
blame Canada
pi_23190929
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:08 schreef vrijemening het volgende:
ik weet dat het zo niet wordt geleerd op school, maar wat is er dan zo fout aan?
dat die symbolen in de wiskunde een betekenis hebben en jij ze gebruikt voor de betekenis van andere symbolen.
het zijn afspraken waarmee je niet kan/mag rommelen omdat anders de beteknis wegvalt.
We were to understand there would be pie and punch?
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:20:34 #147
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_23190969
rude, jij ziet de "/" als een "per" ; bijvoorbeeld als in kilometer per uur = km/uur.
je moet wel inzien dat dat teken een deling aangeeft.
keer op keer haal je dat door elkaar.

in jou voorbeeld van 80 km/uur wordt het samengevoegt, omdat dit onze manier is om een snelheid aan te geven in nederland. de "/" is hier niets anders dan een afkorting voor x "per" y
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:21:45 #148
17061 mvt
blame Canada
pi_23190991
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:14 schreef vrijemening het volgende:
a hoeft niet altijd 1 te zijn. a geeft alleen maar aan hoe vaak b herhaalt wordt.
neem gewoon een simpel rekensommetje,

2 (a) x 3 = 6
3 (a) x 2 =6

in het eerste geval wordt de 3 2x herhaalt. en in het 2e geval wordt de 2 3x herhaalt.
in het eerste geval staat 1a voor 3 en bij het 2e geval staat 1a voor 2.
en volgens je openingspost zou het 5 moeten zijn
We were to understand there would be pie and punch?
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:21:49 #149
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23190994
quote:
op dinsdag 9 november 2004 14:14 schreef vrijemening het volgende:
a hoeft niet altijd 1 te zijn. a geeft alleen maar aan hoe vaak b herhaalt wordt.
neem gewoon een simpel rekensommetje,

2 (a) x 3 = 6
3 (a) x 2 =6

in het eerste geval wordt de 3 2x herhaalt. en in het 2e geval wordt de 2 3x herhaalt.
in het eerste geval staat 1a voor 3 en bij het 2e geval staat 1a voor 2.
nee...
2 * 3=6
2a * 3=6a
2a * 3=6, betekent dat a=1
3 * 2=2 * 3=6
3a * 2=2 * 3a=6a
3a * 2=6, betekent dat a=1

bijlage i:
uitleg bij de stelling 2a * 3 = 6, betekent a=1
2a * 3 = 6
6a = 6
1a = 1
a = 1

bijlage ii:
uitleg bij stelling 3a * 2 =6, betekent a=1
3a * 2 = 6
6a = 6
1a = 1
a = 1
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
pi_23191039
km gedeelt door secondes is eigenlijk net zo iets als appels gedeelt door peren. en als je iets kan delen door elkaar dan zou je ze in ieder geval ook moeten kunnen optellen. immers 2/1 = 1+1
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')