precies, ik denk dat het grootste probleem met de "probleem-allochtonen" komt omdat er in ons land een essentieel iets niet aanwezig is in vergelijking met het "thuisland". En ik denk dat het zeker te maken heeft met sociale controle al dan niet door ouders, dorpshoofden, stamouderen, etc... De jongeren lopen zowel hier als daar over straat, maar als ze daar iets flikken, dan zijn ze de klos, hier worden ze beloond met een clubhuis, omdat hier die controle niet is. Slecht gedrag wordt hier aangemoedigd en in 't "thuisland" keihard aangepakt... Stamhoofden en dorpouden hebben we hier niet en moeder komt niet op straat, terwijl vader ook ver te zoeken is...quote:Op zondag 7 november 2004 08:59 schreef Isabeau het volgende:
Misschien omdat het geen traditie is dat chinezen de hele dag op straat hangen zoals sommige allochtone groepen wel doen. En volgens tradities hebben de ouders meer gezag over de kinderen.
En verder is er ook verschil tussen de Chinezen onderling... Vergeet niet dat China een groot land is en de Chinezen van elk provincie is weer anders...quote:Op zondag 7 november 2004 10:14 schreef Diego27 het volgende:
Een ding weet ik wel !!!
Als je eens ruzie krijgt met chinezen dan heb je altijd ruzie met ze en met heel de familie !!
Dat heb ik van chinezen uit mijn buurt gehoord, ze zijn er vasthoudend dus als ze iets van je vinden of ruzie met je hebben dan maak je dat niet een twee drie goed !!!
Dit is geen discriminatie maar een mening van een chinees uit zijn eigen mond.
Verder wil ik wel zeggen dat Chinezen eigenlijk ook niet goed "integreert". Dit geldt vooral voor de 1e generatie, want het is voor hen heel moeilijk om de Nederlandse taal te leren.quote:Op zondag 7 november 2004 19:19 schreef deedeetee het volgende:
Chinezen hebben een mentaliteit die hier geen problemen veroorzaakt en ze zoeken ook geen problemen op.
Volgens hun traditie zijn de "ouderen " degene die respect en gehoorzaamheid verdienen.
Ze hebben o.a. beleefdheid en niet zeuren en klagen hoog in 't vaandel staan.![]()
Voor mij zijn 't geen allochtonen omdat ze zich hier prima aanpassen.
Van een taal leren gesproken : ik heb een tante die uit Thailand komt en die heeft nooit de "R "onder de knie gekregen. Haar oudste dochter heet komisch genoeg Rozemarie, dat is en blijft dus "Loosje"quote:Op zondag 7 november 2004 21:09 schreef Wuder het volgende:
[..]
Verder wil ik wel zeggen dat Chinezen eigenlijk ook niet goed "integreert". Dit geldt vooral voor de 1e generatie, want het is voor hen heel moeilijk om de Nederlandse taal te leren.
Wat brengt tot de volgende punt: Het is zowiezo moeilijk om "even" Nederlands te leren voor een allochtoon... ga jij maar even in een jaar op je 35e Chinees proberen te leren..
Gelukkig zijn Chinezen van aard harde werkers![]()
Je bent allochtoon als je zelf of 1 van je ouders in het buitenland geboren is. Ook een chinezen zijn allochtonenquote:Op zondag 7 november 2004 19:19 schreef deedeetee het volgende:
Chinezen hebben een mentaliteit die hier geen problemen veroorzaakt en ze zoeken ook geen problemen op.
Volgens hun traditie zijn de "ouderen " degene die respect en gehoorzaamheid verdienen.
Ze hebben o.a. beleefdheid en niet zeuren en klagen hoog in 't vaandel staan.![]()
Voor mij zijn 't geen allochtonen omdat ze zich hier prima aanpassen.
quote:Op zondag 7 november 2004 08:59 schreef Isabeau het volgende:
allochtoon = ten minste 1 ouder die niet in nederland is geboren (dus ons hele koningshuis bestaat uit allochtonen)
Zeedijk, Amsterdam, big ass Boedha tempel. Hoewel de binnenkant kleiner lijkt dan wat je zou verwachten.quote:Op maandag 8 november 2004 06:57 schreef Balthar het volgende:
Op elke hoek van de straat staat een moskee in oosterse stijl gebouwd. Heb je wel eens een grote Chinese tempel gezien in de stad?
yep, ik keek er ook van op, maar dat is dus de definitie van een allochtoon.quote:Op maandag 8 november 2004 07:23 schreef skiczukie het volgende:
Is dat zo? Ook als éen van beide ouders de Nederlandse nationaliteit gekregen heeft, en vervolgens een kind in NL gekregen heeft?
Ben er maar één keer geweest, even vluchtig naar binnen gekeken.quote:Op maandag 8 november 2004 08:31 schreef Isabeau het volgende:
die tempel ziet er trouwens prachtig uit, crouton
Nou o.k. 1 dan.quote:Op maandag 8 november 2004 08:23 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Zeedijk, Amsterdam, big ass Boedha tempel. Hoewel de binnenkant kleiner lijkt dan wat je zou verwachten.
Tot stand gekomen na jarenlang een locatie vrij zien te krijgen en het liefst zo dicht mogelijk bij Chinatown waar Chinezen veelal samenkomen voor een dimsum lunch ("Yam cha" oftewel thee drinken) inkopen doen voor hun restaurant of baas, naar de Chinese kapper gaan, bijpraten met vrienden etc., op Zeedijk dus.
quote:Op maandag 8 november 2004 19:32 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Elocyp heeft geheel gelijk, mijn vriend is ook chinees, en is vroeger veel door zijn ouders gestimuleerd om veel aan school te werken. Hij heeft dan ook VWO afgemaakt evenals zijn broer en zus.
De moeder van mijn vriend spreekt slecht Nederlands (ze heeft al wel verschillende cursussen gedaan maar het wil er niet echt in), maar mijn vriend daarintegen spreekt juist vloeiend Nederlands (is hier dan ook geboren) en slechts een klein beetje chinees.
Chineese jongeren onder elkaar spreken inderdaad bijna altijd gewoon Nederlands, vaak is dat trouwens ook omdat de jeugd het chinees niet zo goed beheerst. (in het geval van mijn vriend dan)
Chinezen rulen hehquote:Op donderdag 11 november 2004 01:19 schreef HarigeKerel het volgende:
Een vriend van mij heeft een Chinese vriendin, ze woont in NL om te studeren en ik kan je zeggen: ideaal zeg zo'n vriendin!
Ze gaat gewoon voor ons koken als we voetbal kijken en komt iedere zoveel minuten langs met snacks en drankjes![]()
Leuke mensjes die Chinezen![]()
Boedhisme betekent vooral dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Alles wat je doet in je leven heeft zijn invloed op je volgende leven. Daarom 'accepteren' boedhisten dingen gemakkelijker. Ze denken gewoon: 'je doet maar, de afrekening komt nog wel'...quote:Op donderdag 11 november 2004 09:31 schreef xFriendx het volgende:
Ze staan ook gewoon open voor alles en iedereen (meen dat boeddisme ook best open is, dacht dat er meerdere goden in voorkwamen)
Jaquote:Op donderdag 11 november 2004 20:10 schreef HotFudge het volgende:
crimi is er wel veel op de Zeedijk... rijden niets voor niets zo vaak politieauto's rond...
En daarna heb je nog de mensen uit ShuZhou... dat zijn echt handelaars die zelf hun eigen kinderen willen verkopen voor geld..quote:Op donderdag 11 november 2004 19:31 schreef the_Napster het volgende:
het verschil met (ik generaliseer even) Marokkanen, is dat Chinezen naar Nederland zijn gekomen om te werken, Marokkanen komen voor de uitkering.....
Ik ben zelf Chinees, mijn moeder spreekt wel redelijk Nederlands, m'n vader wat minder, maar verstaanbaar, ik spreek t vloeiend, mijn ouders zouden er trouwens helemaal geen moeite mee hebben als ik met een Nederlands meisje thuis kom, ze verwachtten eigenlijk ook niet anders, aangezien ik hier ben geboren en getogen...
En wat betreft criminaliteit, de Chinese maffia is zeker niet liefheb ik van horen zeggen, ze maken dankbaar gebruik van de (overigens naar mijn mening, slechte) eigenschap , dat men alles "binnenshuis"wil houden, omdat men t toch niet durft te melden (wat overigens steeds vaker wel gemeld wordt). Maar het is niet alleen deze eigenschap van Chinezen, maar ook de werkwijze van veel Chinese resaurants, vaak wordt hier een beetje gesjoemeld aan belasting wat al algemeen bekend, ze willen dus zo mogelijk de autoriteiten op hun dak.
De "soorten" Chinezen, tja wat kan ik daarvan zeggen...
De oudere generatie Chinezen (eind jaren 60/70) in Nederland komen vaak uit HongKong ( zo ook mijn ouders)op legale wijze, deze beperken het gesjoemel vaak, en durven over het algemeen minder risico te nemen dan de Fujian Chinezen, de illegale Chinezen in Nederland komen vaak uit Fujian, zij hebben bijna alles gegeven wat ze hadden en nog van alles erbij geleent om hierheen te worden gesmokkeld, eenmaal in Nederland, beginnen ze vaak een eigen zaak, nemen veel risico's, in deze cultuur is status heel belangrijk, vaak zul je ze ook wat opgedofder zien, om te laten zien dat ze iets gepresteerd hebben, (mijn persoonlijke mening) is dat ze(neit iedere) wat asocialer zijn dan Hongkong Chinezen, tegenover de Nederlanddse normen en waarden..
Ik heb het over "studie"-Chinezen die in de jaren 90 gekomen zijn... Dit zijn vaak geen cantonezen.quote:Op donderdag 11 november 2004 23:59 schreef Dr_Crouton het volgende:
Weer wat geleerd over Chinezen uit verschillende streken.
Die "studie"-Chinezen, uit welke provincie komen die vandaan en wat is de taal? Onder mijn Chinese vriendenkring is bijna iedereen student of is al afgestudeerd, zij spreken op twee na allen Kantonees. Ik ben zo'n beetje de nauwelijks opgeleide sloeber onder hen.
Chinezen generaliseren en verdiepen zich niet in de Nederlandse geschiedenisquote:Op donderdag 11 november 2004 19:31 schreef the_Napster het volgende:
het verschil met (ik generaliseer even) Marokkanen, is dat Chinezen naar Nederland zijn gekomen om te werken, Marokkanen komen voor de uitkering.....
Wie generaliseert er nu?quote:Op vrijdag 12 november 2004 20:31 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Chinezen generaliseren en verdiepen zich niet in de Nederlandse geschiedenis
Wat, welke, wanneer, hoe?quote:Op vrijdag 12 november 2004 20:22 schreef skiczukie het volgende:
Waarom doen Chinezen zich vaak zo dom voor?
En wat doen Nederlanders bij uitgaansgelegenheden, die Chinezen ridiculiseren door hen op een mongolenmanier 'Sambal bij?' of iets dergelijks naroepen. Over op een domme manier generaliseren gesproken.quote:Op vrijdag 12 november 2004 20:31 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Chinezen generaliseren en verdiepen zich niet in de Nederlandse geschiedenis
, het was niet hierbij de bedoeling om ALLE Marokkanen aan te vallen, maar aan de statistieken te zien zijn er echt een stuk meer Marokkanen met uitkering dan Chinezen of Nederlanders met een uitkering.quote:het verschil met (ik generaliseer even) Marokkanen, is dat Chinezen naar Nederland zijn gekomen om te werken, Marokkanen komen voor de uitkering
Belastingontduiking en geldwitwasserij kost de staat ook geld, dus ik zou niet al te stellig beweren dat chinezen zo voorbeeldig zijn. Ik vind het onzinnig om over een complete bevolkingsgroep als geheel te praten, maar goed.quote:Op zaterdag 13 november 2004 01:27 schreef the_Napster het volgende:
ik wil ffu niet lomp doen ofzo hoor meneer de kLowJow, maar ik weet toch net iets meer over de Nederlandse geschiedenis dan de gemiddelde Nederlander
en even over mijn uitspraak :
[..]
, het was niet hierbij de bedoeling om ALLE Marokkanen aan te vallen, maar aan de statistieken te zien zijn er echt een stuk meer Marokkanen met uitkering dan Chinezen of Nederlanders met een uitkering.
Ik 'ken' er toch echt 3 die getrouwd zijn met een Nederlander.quote:Op zaterdag 13 november 2004 01:36 schreef Gallo het volgende:
[..]
Huwelijken met autochtonen vinden ook nauwelijks plaats.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |