abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 november 2004 @ 00:18:26 #1
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_23132970
Na het 'ElisaB bouwt haar eerste PC'-project, wil ik jullie graag het volgende voorleggen: vorige week heb ik besloten dat ik wil leren sites te bouwen. Niet van de pre-fab dingen, maar gewoon het degelijke zelf doen.

Ik ben begonnen met een cursusje 'Webdesign for n00bs'. Het werd me meteen al duidelijk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Ik kan vooralsnog maar moeilijk een keuze maken waar te beginnen. Vandaar aan jullie de vraag: wat zijn dingen (in de brede zin van het woord) waarvan ik volgens jullie moet zorgen dat ik ze onder de knie krijg? En vooral ook: waarom (wat kan ik ermee, waarom mag het niet ontbreken).

Mijn doel (want dat zal voor het beantwoorden van de vraag wel belangrijk zijn): geen idee eigenlijk. Ik wil het snappen en ik wil het kunnen. En wie weet - wellicht ontdek ik een talent - ga ik uiteindelijk de sites voor de bedrijven van vrienden bouwen. Of leuke hobby- en knutselprojecten doen. Misschien wel voor het goede doel.

Gij kenners van dit alles; enlighten me! Ik ben benieuwd!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_23133695
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:18 schreef ElisaB het volgende:
Ik ben begonnen met een cursusje 'Webdesign for n00bs'. Het werd me meteen al duidelijk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Ik kan vooralsnog maar moeilijk een keuze maken waar te beginnen. Vandaar aan jullie de vraag: wat zijn dingen (in de brede zin van het woord) waarvan ik volgens jullie moet zorgen dat ik ze onder de knie krijg?
HTML of XHTML . De basis van elke website. In wezen erg eenvoudig, maar zorg dat je het door hebt en dat je er mee om kunt gaan. Zoek een leuk programma waarmee je je websites kunt bouwen, je hebt schitterende WYSIWYG editors die fantastisch werken, zoals DreamWeaver. Eigenlijk nemen zij het grootste deel van het HTML-werk uit je handen, maar het zal regelmatig voorkomen dat je zelf in de code gaat sleutelen en dan is een goede kennis van HTML onontbeerlijk.

Becommentarieer je code. Zet overal commentaar tussen: <!-- Hier begint de tabel met het menu -->. Is erg handig bij het later nastruinen van je code .

Verder: layout. Zorg voor evenwichtig kleurgebruik, duidelijke letters, fijn leesbare zinnen. Geen kleurige achtergronden, schreefloze koppen en teksten, niet te lange zinnen en bij voorkeur paragrafen niet uitvullen. Speel met ruimte. De site hoeft niet vol te staan, vlakken met niks of een achtergrondkleur zijn belangrijk en geven een rustig beeld. Gebruik geen muziek op de achtergrond, gebruik geanimeerde plaatjes met mate.

Zet geen punten achter je koppen, gebruik een donkere achtergrondkleur. Als je graag lichte kleuren wilt voor je achtergrond gebruik dan pastel of wit. Laat je muiscursor de cursor, gebruik geen mousetrails.

Scheid layout van structuur. Gebruik HTML voor de structuur van je pagina, gebruik CSS voor de layout. CSS is een erg eenvoudige taal die je kunt gebruiken voor het opmaken van je website.

Websites zijn een vluchtig medium. Zet de belangrijkste informatie bovenaan, in korte zinnen. Ga daarna pas dieper in op de info. En bezoekers willen plaatjes! Geen lappen tekst, maar korte teksten met plaatjes. Maar niet te groot: wachten op een download is erg vervelend. Zorg dat je plaatjes en foto's niet groter zijn dan 25 kB of zo.

Beschik over voldoende browsers om je site te testen. Zorg dat je site er in alle browsers leuk uit ziet, bedenk oplossingen wanneer de browsers je idee verschillend intepreteren.

Ik neem aan dat je niet meteen databases wilt meenemen en server side scripting? Wat wel aardig is is een beetje kennis van JavaScript. Er zijn talloze voorbeeldjes van scripts op het web die leuke effecten kunnen veroorzaken of behulpzaam zijn.
quote:
En vooral ook: waarom (wat kan ik ermee, waarom mag het niet ontbreken).
Da's helemaal afhankelijk van de invulling die je er aan geeft . Je kunt een site maken over jezelf, over je hobby, voor je bedrijf of uit verveling. Kijk wat dat betreft naar je concurrentie. Hoe zien vergelijkbare sites er uit? Wat voor kleuren gebruiken ze? Wat vind ik lelijk of juist mooi?
quote:
Mijn doel (want dat zal voor het beantwoorden van de vraag wel belangrijk zijn): geen idee eigenlijk. Ik wil het snappen en ik wil het kunnen. En wie weet - wellicht ontdek ik een talent - ga ik uiteindelijk de sites voor de bedrijven van vrienden bouwen. Of leuke hobby- en knutselprojecten doen. Misschien wel voor het goede doel.
Er is enorm veel te maken en te verbeteren op websitegebied . Persoonlijk denk ik dat er wel wat werk zit in het 'restylen' van websites: sites die pakweg 5 jaar geleden door een overbuurjongen in het leven zijn geroepen op een druilerige zondagmiddag en waar alleen adresgegevens op staan. Die sites willen weer mooi worden .
  zondag 7 november 2004 @ 01:27:21 #3
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_23134182
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:57 schreef ReCreative het volgende:
Wat wel aardig is is een beetje kennis van JavaScript. Er zijn talloze voorbeeldjes van scripts op het web die leuke effecten kunnen veroorzaken of behulpzaam zijn.
Noem er één.
pi_23134222
neem gewoon een texteditor zoals editplus, en ga daarmee wat code en tutorials uitproberen
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_23134645
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:27 schreef Leshy het volgende:
Noem er één.
Eén? Ok.

Een script dat je formulierwaarden controleert voordat ze doorgestuurd of verwerkt worden.
  zondag 7 november 2004 @ 02:28:05 #6
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_23134932
quote:
Op zondag 7 november 2004 02:01 schreef ReCreative het volgende:
Een script dat je formulierwaarden controleert voordat ze doorgestuurd of verwerkt worden.
Als je ze verder gaat verwerken, kun je ze net zo goed serverside controleren.
  zondag 7 november 2004 @ 09:32:52 #8
33954 ElisaB
pi_23136596
Ik gooi even je hele stukkie in de war hoor
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:57 schreef ReCreative het volgende:
HTML of XHTML . De basis van elke website. In wezen erg eenvoudig, maar zorg dat je het door hebt en dat je er mee om kunt gaan. Zoek een leuk programma waarmee je je websites kunt bouwen, je hebt schitterende WYSIWYG editors die fantastisch werken, zoals DreamWeaver. Eigenlijk nemen zij het grootste deel van het HTML-werk uit je handen, maar het zal regelmatig voorkomen dat je zelf in de code gaat sleutelen en dan is een goede kennis van HTML onontbeerlijk.
Ik wilde maar zo ingewikkeld mogelijk*** beginnen, dus zit ik braaf HTML te typen in ConTEXT. Het is verbazend hoe snel ik (in elk geval al) begin te begrijpen hoe het in elkaar zit.
quote:
Becommentarieer je code. Zet overal commentaar tussen: <!-- Hier begint de tabel met het menu -->. Is erg handig bij het later nastruinen van je code
Ik vroeg me al af waarom er van dit soort commentaar tussen de voorbeelden stond. Maar eigenlijk is het reteslim, want je zoekt je wezenloos in de wirwar van tekst & tags.
quote:
Er is enorm veel te maken en te verbeteren op websitegebied . Persoonlijk denk ik dat er wel wat werk zit in het 'restylen' van websites: sites die pakweg 5 jaar geleden door een overbuurjongen in het leven zijn geroepen op een druilerige zondagmiddag en waar alleen adresgegevens op staan. Die sites willen weer mooi worden .
Ik begrijp inmiddels ook hoe simpel het is om 'overbuurjongen' te zijn; de basis kun je binnen een paar uur onder de knie hebben. Maar wat je dan kunt maken, is het aangluren niet echt waard. Onvoorstelbaar dat er nog bedrijven zijn die zoiets online hebben staan. Ik ben er erg trots op dat ik na anderhalve dag in elk geval iets kan maken en te zien dat het nog klopt ook. Maar om nou te zeggen dat ik dat aan de wereld wil tonen...
quote:
Zet geen punten achter je koppen, gebruik een donkere achtergrondkleur. Als je graag lichte kleuren wilt voor je achtergrond gebruik dan pastel of wit.
Echt waar? Ik zou het in het kader van de leesbaarheid juist andersom doen.
quote:
Ik neem aan dat je niet meteen databases wilt meenemen en server side scripting? Wat wel aardig is is een beetje kennis van JavaScript. Er zijn talloze voorbeeldjes van scripts op het web die leuke effecten kunnen veroorzaken of behulpzaam zijn.
Ik denk dat databases en server side scripting deze week nog wat hoog gegrepen zijn
Maar je loopt hiermee wel vooruit op ElisaB's derde project, namelijk leren over databases. Ergens in de prehistorie (1995) heb ik op de Uni een jaar lang zitten worstelen met SQL (als ik me niet vergis). Geen bloed, veel zweet en zelfs wat tranen. Hoezeer ik mijn best ook deed; ik begreep er werkelijk geen hol van. Gelukkig was de docent erg meelevend en heeft ie zijn best gedaan ook mij door de module te lozen. Hoewel ik toen plechtig gezworen heb nooit meer een database aan te raken, begin ik daar de laatste jaren van terug te komen. Ik moet het toch kunnen begrijpen?

Dus om een lang verhaal kort te maken: niet direct, maar op termijn wellicht nog wel.

*** : als tegenhanger van beginnen met van die makkelijke programma's die de helft al voor je doen
  zondag 7 november 2004 @ 09:33:27 #9
33954 ElisaB
pi_23136598
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:42 schreef SHERMAN het volgende:
TVP heb net Iframes uitgevonden, geweldig gewoon
Ben jij ook zo'n n00b
pi_23136621
Ik ben gewoon in het diepe gesprongen. Download Dreamweaver (de trial versie natuurlijk, niet die via Kazaa, dat is foei en zo ), flans wat in elkaar (een boekje of de on-line documentatie van Dreamweaver erbij) kijk of het werkt en bekijk dan de code. Je slaat 2 vliegen in 1 klap. Je bouwt met wysiwyg en je krijgt tegelijk een aardig inzicht in codes.

En ja, die-hard sitebouwers, een echte vent begint met Kladblok en gaat zitten typen, maar sommige mensen hebben ook nog andere dingen te doen in het leven. En Dreamweaver doet keurig (soms) wat je vraagt en het resultaat is goed genoeg. Zelfs voor bedrijven.
pi_23136625
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:42 schreef SHERMAN het volgende:
TVP heb net Iframes uitgevonden, geweldig gewoon

Heb zelf wel al wat zitten proberen om siteje te maken in wordpad (wat ook gelukt is), maar wil toch wel iets ingewikkeldere (??) zooi proberen te maken..
pi_23136734
quote:
Op zondag 7 november 2004 09:38 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Ik ben gewoon in het diepe gesprongen. Download Dreamweaver (de trial versie natuurlijk, niet die via Kazaa, dat is foei en zo ), flans wat in elkaar (een boekje of de on-line documentatie van Dreamweaver erbij) kijk of het werkt en bekijk dan de code. Je slaat 2 vliegen in 1 klap. Je bouwt met wysiwyg en je krijgt tegelijk een aardig inzicht in codes.

En ja, die-hard sitebouwers, een echte vent begint met Kladblok en gaat zitten typen, maar sommige mensen hebben ook nog andere dingen te doen in het leven. En Dreamweaver doet keurig (soms) wat je vraagt en het resultaat is goed genoeg. Zelfs voor bedrijven.
Het is beter om eerst hardcore html te kloppen en dan als je html doorhebt over te stappen op dreamweaver. Zo weet je tenminste wat Dreamweaver aan het doen is, en kan je onhebbelijkheden in "code" gegenereerd door Dreamweaver zelf corrigeren.
pi_23136740
quote:
Op zondag 7 november 2004 09:57 schreef blieblie het volgende:

[..]

Het is beter om eerst hardcore html te kloppen en dan als je html doorhebt over te stappen op dreamweaver. Zo weet je tenminste wat Dreamweaver aan het doen is, en kan je onhebbelijkheden in "code" gegenereerd door Dreamweaver zelf corrigeren.
Ah, maar dat leer je toch wel, door de broncode van andere sites te bekijken O:)
  zondag 7 november 2004 @ 10:24:47 #14
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_23136940
-edit-
Offtopic, foei!

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 07-11-2004 12:29:26 ]
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_23136949
-edit-
Offtopic, foei!

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 07-11-2004 12:29:27 ]
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_23136984
quote:
Op zondag 7 november 2004 09:32 schreef ElisaB het volgende:
Ik gooi even je hele stukkie in de war hoor
[..]

Ik wilde maar zo ingewikkeld mogelijk*** beginnen, dus zit ik braaf HTML te typen in ConTEXT. Het is verbazend hoe snel ik (in elk geval al) begin te begrijpen hoe het in elkaar zit.
[..]
Cool!

*kijkt uit naar Project ElisaB #16: ' Hoe bouw ik een serie prive navigatiesatellieten?'

Er zijn qua html-en 100.000 verschillende meningen over wat wel/niet goed is. We zijn het er volgens mij wel over eens dat nette code goed is en dat CSS ook erg fijn is.

Wat in ieder geval met elke vorm van klussen erg veel helpt, is het gebruiken van goed gereedschap. Weleens een Ikeakast in elkaar geprobeerd te zetten met een slechte imbussleutel? Inderdaad: kut. Zo ervaar ik dat ook met html-en, maak het jezelf op dat gebied gemakkelijk met goede tools. Als dat ConTEXT lekker werkt voor je: houen zo. Zo niet, iets anders zoeken! Zelf vind ik UltraEdit erg fijn werken icm -een-css-programmaatje-waarvan-ik-de-naam-niet-mer-weet-. Alleen is dat geen free/shareware.

Verder weet ik niet of je ook met php aan de slag wilt? Doe dan iets als phpdev downloaden en installeren. Dan kun je lokaal zien hoe je site eruit ziet, hoef je niet na elke aanpassingen te uploaden enzo.

Last, but not least. Ik heb ergens een site staan, die qua opbouw echt heeeel erg simpel is en netjes is. Compleet met layers en CSS enzo. Als je url wilt, hoor ik het wel.

Succes!
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_23137056
quote:
Op zondag 7 november 2004 09:33 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ben jij ook zo'n n00b

Ik kan zeg maar wel een basis site in elkaar flansen maar daar ben ik blijven hangen, en eigenlijk wil ik wel meer, dus dit is een perfect topic
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 7 november 2004 @ 10:44:00 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_23137099
Ik zie hier mensen voorbij komen welke Elisa dreamweaver of andere sleep en pleur editors aanraden...

fout fout fout.
Elisa is juist zo goed bezig door een goede gratis editor met highlighting te downloaden (ConTEXT). Daar leer je tenminste wat van.

Elisa. Behalve veel op diverse websites lezen zoals www.handleidinghtml.nl en www.mijnhomepage.nl kan ik je niet veel aanraden. Hooguit misschien om een goed HTML boek te kopen.

Tevens wil ik je waarschuwen dat veel sites en tutorials vaak de tags in kapitalen weergeven. Doe dit niet. Alle tags moeten in kleine letters, en zet alle waarden tussen quotes (dus <td width="50px"> en niet <TD width=50>).

Ik denk dat je html basis goed moet zijn voordat je overstapt op php en mysql. voornamelijk omdat in het algemeen de uitkomst van php....html is...

pi_23137145
-edit-
Offtopic, foei!

[ Bericht 96% gewijzigd door Sander op 07-11-2004 12:29:33 ]
pi_23137161
-edit-
Offtopic, foei!

[ Bericht 97% gewijzigd door Sander op 07-11-2004 12:29:34 ]
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_23137282
quote:
Op zondag 7 november 2004 09:32 schreef ElisaB het volgende:
Dat is natuurlijk het best, zo leer je de code het best begrijpen en mooie HTML te maken . Een editor als DreamWeaver ondersteunt natuurlijk ook gewoon 'droog' code schrijven. Voordeel is wel dat DW ook weer andere dingen voor je bijhoudt, zodat je bijvoorbeeld je site in één keer kunt synchroniseren als je iets gewijzigd hebt. Of links in de hele site aanpast als je een bestandje van naam verandert.

Maar dat kunnen meer editors .
quote:
Ik begrijp inmiddels ook hoe simpel het is om 'overbuurjongen' te zijn; de basis kun je binnen een paar uur onder de knie hebben. Maar wat je dan kunt maken, is het aangluren niet echt waard. Onvoorstelbaar dat er nog bedrijven zijn die zoiets online hebben staan. Ik ben er erg trots op dat ik na anderhalve dag in elk geval iets kan maken en te zien dat het nog klopt ook. Maar om nou te zeggen dat ik dat aan de wereld wil tonen...
Wat dat aangaat is er natuurlijk ook een hoop veranderd de afgelopen jaren. Eerst was alleen de aanwezigheid op het web al een gigantische pro, nu is iedereen dat en ligt het accent meer op layout en wat je aanbiedt. Meer dan een digitale folder, zeg maar .
quote:
Echt waar? Ik zou het in het kader van de leesbaarheid juist andersom doen.
Wat ik bedoel is dat het belangrijk is contrast te zoeken tussen voorgrond en achtergrond, maar dat knalgeel of lichtblauw als achtergrond teveel afleidt. Donkere kleuren kunnen vaak wel als achtergrond, lichte kleuren alleen in het zachte gebied.
quote:
Ik denk dat databases en server side scripting deze week nog wat hoog gegrepen zijn
Maar je loopt hiermee wel vooruit op ElisaB's derde project, namelijk leren over databases. Ergens in de prehistorie (1995) heb ik op de Uni een jaar lang zitten worstelen met SQL (als ik me niet vergis). Geen bloed, veel zweet en zelfs wat tranen. Hoezeer ik mijn best ook deed; ik begreep er werkelijk geen hol van. Gelukkig was de docent erg meelevend en heeft ie zijn best gedaan ook mij door de module te lozen. Hoewel ik toen plechtig gezworen heb nooit meer een database aan te raken, begin ik daar de laatste jaren van terug te komen. Ik moet het toch kunnen begrijpen?

Dus om een lang verhaal kort te maken: niet direct, maar op termijn wellicht nog wel.
da's een gevoelig punt dus . SQL is ook in webapplicaties nog steeds de communicatietaal tussen database en script, dus weet waar je aan begint . Maar dat is pas project 3 .

Succes iig .
pi_23137322
-edit-
Offtopic, foei!

[ Bericht 96% gewijzigd door Sander op 07-11-2004 12:29:38 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 7 november 2004 @ 11:09:18 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_23137338
-edit-

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 07-11-2004 12:29:44 ]
pi_23137356
-edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door Sander op 07-11-2004 12:29:48 ]
  zondag 7 november 2004 @ 11:11:11 #25
33954 ElisaB
pi_23137357
quote:
Op zondag 7 november 2004 10:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Elisa is juist zo goed bezig door een goede gratis editor met highlighting te downloaden (ConTEXT). Daar leer je tenminste wat van.
Ik zag ergens in een topic dat jij ConTEXT wel wat vond, dus die heb ik genomen. Kun je nagaan; ik vaar blind op je
quote:
Elisa. Behalve veel op diverse websites lezen zoals www.handleidinghtml.nl en www.mijnhomepage.nl kan ik je niet veel aanraden. Hooguit misschien om een goed HTML boek te kopen.
Ik heb alle links uit dit topic in mijn favorieten bewaard. Ik had zelf al de indruk dat veel lezen en veel kijken hoe anderen het doen een goed begin is. Ik zal de sites achter de linkjes uitpluizen!
quote:
Tevens wil ik je waarschuwen dat veel sites en tutorials vaak de tags in kapitalen weergeven. Doe dit niet. Alle tags moeten in kleine letters, en zet alle waarden tussen quotes (dus <td width="50px"> en niet <TD width=50>).
Dat had ik ergens gelezen en probeer ik me aan te leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')