-calimero- | woensdag 3 november 2004 @ 15:04 |
Heey mensen, bij deze wou ik een topic openen over militaire voertuigen, tanks, pantser wiel / rups voertuigen, jeeps etc. Heb zelf bij defensie stage gelopen, en aan tanks gesleuteld. Heb behoorlijk interresse in dat spul dus. Zijn er meer mensen hier die dat hebben, of er mee werken? Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de Leopard 2A6 ![]() ![]() ![]() foto zelf gemaakt op de Leusderheide, jan. 2004 Dus post hier al je stoere en indrukwekkende foto's van militair materieel. | |
Alexxxxx | woensdag 3 november 2004 @ 15:10 |
even in mn archief neuzen vor wat zelfgemaakt materiaal... | |
Alexxxxx | woensdag 3 november 2004 @ 15:32 |
Alle foto's zelf gemaakt...![]() GMC CCKW-353 oftewel de Jimmy. De standaardvrachtwagen van het Amerikaanse leger tijdens WO II ![]() International, ex US Army ![]() Mack M-truck ![]() bedford, ex-British army ![]() Leyland, engelse leger MiG, ex USSR leger VW Transporter T3, ex NL leger Ford Canada CMP Am General HMMV Magirus-Deutz, Ex BB (burger bescherming) Willys Jeep Chevrolet Canada CMP 2x GMC Jimmy en 1x DAF Y, alle drie nog steeds in dienst, alle drie ex-NL leger DAF Y(AZ?)3300, berginsvoertuig van het NL leger, in de Un kleuren. Veel gebruikt in Bosnië Mack NR, ex WOII US Army Mack LMSW, ex WOII US Army bergingstruck FTF, meest imposante voertuig van het Nederlandse leger ooit ![]() Geen idee wat het is (ja een tank.. duh), maar t stond achterop de FTF zn trailer ![]() Damn, ik heb meer legervoertuigen in mn archief dan ik dacht ![]() | |
Piro | woensdag 3 november 2004 @ 16:24 |
Oshkosh HEMTT. US Army.![]() Oshkosh MTVR. US Army en British Army. ![]() Oshkosh HETS met M2A3 Bradley achterop gespijkerd. ![]() Zelfde, maar nu met een M1. ![]() M993 MRLS. MH-53J. ![]() ![]() AAVP7A, USMC. ![]() | |
tharkun | woensdag 3 november 2004 @ 16:55 |
Die tank op de vrachtwagen, gevaarlijk transport. "Rijd door of ik .... ". | |
-calimero- | donderdag 4 november 2004 @ 00:06 |
Die tank op de oplegger van de FTF is een Centurion. Van oorsprong Engelse tank. Een jaar of 40 in dienst geweest van de Koninklijke Landmacht. | |
Alexxxxx | donderdag 4 november 2004 @ 00:08 |
quote:Dank je ![]() ![]() | |
-calimero- | donderdag 4 november 2004 @ 00:15 |
Nog wat eigen werk dan maar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 40% gewijzigd door -calimero- op 04-11-2004 00:23:35 ] | |
D-FENS | donderdag 4 november 2004 @ 09:49 |
Klik hier voor de site van Stichting Bravo Compagnie voor meer info over met name DAF legervoertuigen | |
GiSH | donderdag 4 november 2004 @ 13:28 |
ik had gewoon een opel astra 1.7d | |
M5 | donderdag 4 november 2004 @ 13:34 |
binnen kort in nederlandse dienst: CV-90![]() | |
Piro | donderdag 4 november 2004 @ 16:22 |
quote:Vreemdgevormd ding is het, maar hij rijdt goed dus mij hoor je er niet over. ![]() | |
Joostve | donderdag 4 november 2004 @ 18:18 |
http://www.rtl.nl/automotor/rtlautowereld/video/ aflevering 5: Allard Kalff rijdt met een Leopard tank is heel gaaf alleen jammer dat het laatste stukje mist ![]() ik ben al tijden op zoek naar mooie wallpapers van de M1A of de M2a wie heeft er een link? | |
Jyrun | donderdag 4 november 2004 @ 18:31 |
dit topic doet me denken aan G.I. Joe ![]() | |
D-Devil | donderdag 4 november 2004 @ 19:16 |
quote:Machtig mooi ding ![]() | |
Scheepschroef | donderdag 4 november 2004 @ 19:25 |
quote:Tijdens de open dagen van de luchtmacht hoefde ik alleen maar naar buiten te lopen en omhoog te kijken ![]() | |
PeuRac | donderdag 4 november 2004 @ 19:26 |
Lees de nieuwste Autovisie eens ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 4 november 2004 @ 19:30 |
quote:vrachtwagens? ![]() | |
MrSkyline | donderdag 4 november 2004 @ 19:41 |
T90 Russische main battle tank:![]() ![]() ![]() T72 een oudere Russische tank uit de koude oorlog, nogsteeds veel gebruikt in het midden oosten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
D-Devil | donderdag 4 november 2004 @ 19:56 |
quote: ![]() ![]() | |
StefanP | donderdag 4 november 2004 @ 21:25 |
Mijn favos zijn ook de nieuwere T-modellen van de Russen.. supergeile tanks. Beetje meer geld investeren in vuurgeleidingssystemen en ze ownen de M1, challenger en de leopard. Maar goed er staan al foto's van, dus hier wat van mij: Artillerie - altijd goed. ![]() De jagdtiger 2. Praktisch onvernietigbaar voor zijn tijd door het belachelijk dikke pantser, maar een mislukking omdat de transmissie en motor zijn gewicht niet aankonden, geen brug hem kon dragen en de productie veel te veel tijd en materiaal kostte. Duits experimenteel geval om mijnen mee te vegen. Loop van een self-propelled artillerie stuk, de Karl-Gerat 040/041. Dit was een 600mm mortierwerper, uiterst geschikt om irritante Sovjets weg te vagen op wijk-niveau, luisterend naar bombastische namen als 'Odin' en 'Loki'. Voorstuk van een sturmtiger. Dit geval had een 38mm raketwerper die aangepast was van een wapen oorspronkelijk bedoeld voor de marine. Let op de uitgangen rond de loop. De terugslag van dit wapen en gasontwikkeling waren zo enorm, dat de breech niet sterk genoeg gemaakt kon worden om het compartiment binnenin te beschermen. Toen hebben ze maar uitgangen in de loop gemaakt. Het resultaat was een enorme vuurbal bij elk schot, waardoor de positie van de sturmtiger meteen in een omtrek van 10km te zien was. Je wilde echter niet in de buurt zijn van het bijna 400kg wegende projectiel want net als bij de Karl-Gerat 040/041 hierboven vernietigde het hele huizenblokken tegelijkertijd. ![]() T80 met ERA (explosive reactive armor) ![]() Loop en koepel van de tiger 2 aka King Tiger. Check dat kanon man, daar paste dat miezerige gevalletje op de M4 Abrams 3x in. Je zou bijna medelijden krijgen met de arme geallieerden die zoiets op hun weg vonden zonder airsupport. ![]() Stefan met de wehrmacht-fetisj [ Bericht 10% gewijzigd door StefanP op 04-11-2004 21:41:02 ] | |
-calimero- | donderdag 4 november 2004 @ 22:20 |
quote:hier is wel t een en ander te vinden: http://www.militaryphotos.net/ | |
SHERMAN | donderdag 4 november 2004 @ 22:20 |
Een Leo in een iets minder "geil" standje ![]() | |
StefanP | donderdag 4 november 2004 @ 22:48 |
Waarom heeft die M2 in godsnaam trouwens zo'n koepel? Dat is gewoon een shot-trap. In WO2 leerden ze al dat zoiets levensgevaarlijk is, en nu zie ik het nog op een moderne tank. Waarom?? | |
Light | donderdag 4 november 2004 @ 22:59 |
quote:Da's een effectieve manier om je botten eens goed door elkaar te schudden. | |
Joostve | donderdag 4 november 2004 @ 23:20 |
ik vraag me toch af of die foto echt is, als hij zo'n jump maakt zou er toch veel meer zand meekomen? voor de driver/gunner/commander geeft dit echt een mega klap lijkt mij, denk dat je daar behoorlijk gewond van kan raken. | |
StefanP | donderdag 4 november 2004 @ 23:28 |
Die foto is echt. Dat is bij een trial in een of ander piepklein golfstaatje waar ze een tank trial hadden, dus van "kom maar langs met je tanks en wij kijken wel welke we kopen". Als je de filmbeelden ziet, dan sta je echt versteld. Die dingen willen dus echt wel hard, draaien op een dubbeltje en ja, ze vliegen ook. | |
Light | donderdag 4 november 2004 @ 23:34 |
quote:Dat is toch standaard voor tanks? 1 rupsband vooruit, andere met dezelfde snelheid achteruit, dan heb je weinig ruimte nodig om te draaien. | |
M5 | donderdag 4 november 2004 @ 23:44 |
een beetje tank haalt tegen woordig op een vlakke verharde weg zo'n 80 a 85 km/h, zet er een jump achter..... geeft wel een flinke dreun als die ruim 60 ton staal weer op de grond knalt. remmen kunnen ze ook goed, ooit op discovery wel eens een abrams M1A van top snelheid vol in de ankers zien gaan. staat binnen no time stil (lekker veel wrijving als je die rupsbanden in 1 keer stil zet ![]() | |
Light | donderdag 4 november 2004 @ 23:47 |
quote:Of, net als een boot, ineens vol achteruit. Maar da's vast niet goed voor de rupsbanden, en misschien sloop je er ook wel meer mee. | |
StefanP | donderdag 4 november 2004 @ 23:58 |
Ja, maar niet als je al 50km/u gaat ![]() | |
M5 | vrijdag 5 november 2004 @ 00:00 |
quote:vol achteruit gaat je niet lukken denk ik.. alhoewel.. zo'n Abrams heeft 'n gasturbine achterin liggen met iets van 1100 kW dacht ik. ik denk dat je de tank niet sloopt.. maar het wegdek of andere ondergrond. ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 5 november 2004 @ 00:43 |
Het blijft toch stoer als je gewoon op straat inens een tank tegen komt ![]() | |
Light | vrijdag 5 november 2004 @ 00:51 |
quote:Het is wel lang geleden dat ik een tank 'in het wild' tegenkwam. Ik kan me nog wel herinneren dat er een keer een aantal tanks bij m'n ouders door het dorp reden (dat was ergens in de jaren '80), dat was redelijk indrukwekkend. Ik kwam ze toevallig tegen toen ik van school naar huis ging en bleef toch maar even kijken ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 5 november 2004 @ 00:55 |
Ik woonde vroeger vlak bij vliegbasis leeuwarden, en zo heel nu en dan reed er wel eens een tank van het oefengebied bij het Lauwersmeer naar de vliegbasis. Het leukst was toen een keer een tank zichzelf vlak buiten het dorp neerzette, met 2 soldaten. Soldaat 1 ging uit een leerboek iets over belasting (ja de economische belasting), en soldaat 2 zat met zn loopricht-vastzet-knopje op alle vogels en langsvliegende vliegtuigen te richten ![]() Helaas had ik toen nog geen fototoestel ![]() | |
Jyrun | vrijdag 5 november 2004 @ 09:18 |
maar wat drinken die dingen veel... (denk ik toch, of niet? ![]() | |
Klonk | vrijdag 5 november 2004 @ 09:24 |
Autovisie heeft in het hudige nummer een artikel staan over de fenniks (hopelijk goed gespeld) | |
Alexxxxx | vrijdag 5 november 2004 @ 11:50 |
quote:Fennek ![]() | |
Klonk | vrijdag 5 november 2004 @ 11:51 |
kom ik ook net achter ![]() Dit dus: ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 5 november 2004 @ 12:03 |
de (Nederlandse) fabrikant is nu toch in een faillisement verwikkeld? Of was dat de Patria? | |
Klonk | vrijdag 5 november 2004 @ 12:08 |
oef, dat zou ik niet weten, ik dacht dat de fennek door het duitse leger ontworpen is. | |
Joostve | vrijdag 5 november 2004 @ 12:09 |
quote:bekijk dit filmpje http://www.rtl.nl/automotor/rtlautowereld/video/ aflevering 5: Allard Kalff rijdt met een Leopard tank is heel gaaf alleen jammer dat het laatste stukje mist ~3 ltr op 1 km | |
-calimero- | vrijdag 5 november 2004 @ 14:48 |
ach, jumpen met een leopard 2 gaat prima! je wordt wel wat heen er weer geschud enzo, maar dat is te doen. schutter houdt er wel eens een gescheurde wenkbauw aan over... maarja hoort er bij he ![]() remmen doet ie ook erg rap, gewoon de track stil zette, hoeft ie niet voor in z'n achteruit. met 80 -90 km per uur het je een remweg van iets meer dan z'n eigen lengte als je een nodstop maakt, en geloof me, das niet lekker voor je ribben als je bovenluiks staat. en het verbruik... ach.. 47,6 liter V12... gebruikt in het terrein, onder zeer zware omstandigheden 8 litertjes diesel op 1 km. Hoeft trouwes niet persee diesel te zijn. nog een paar filmpjes, paar zelf gemaakt, paar van maatjes van me, en wat van inet geplukt: MCW testbaan 1 MCW testbaan 2 MCW testbaan 3 MCW waterbak Schieten Coax Inschieten Leo 2A6 Schot Leopard 2A6 Onderluiks schieten Schietbaan Nachteschieten (Pz 87) Schietbaan (Pz 87) Onderluiks rijden Diepwaden Leopard 2 | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 16:46 |
quote:Weet waar je over praat voordat je dit soort kulstatements maakt. De terminal ballistics van de 2A46 zijn inferieur aan de M256, L30, L44 en L55. De Russische autoloader is bovendien een antiek stuk vuilnis en erg onpractisch aangezien hij maar op een beperkte elevation herlaadbaar is en de tanks niet evenver naar onderen en boven kunnen richten als de NATO tanks of de Israelische tanks (ook met autoloader). De Russischet tankbescherming zelf is ook een drama. Voordat de Russische tanks de Westerse tanks van deze generatie inhalen zijn we wel een tijdje verder. quote:De Jagdtiger had een 88mm kanon. De M1A2 heeft een 120 mm kanon. Of je bedoelt de Sherman. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Piro op 05-11-2004 16:57:04 ] | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 16:48 |
quote:Welke M2? De Bradley? | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 16:49 |
quote:Niet elke tank kan het. Veel wel. | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 16:51 |
quote:AVCO Lycoming gasturbine, 1500 peekaa. Maar zal vast wel begrensd zijn als ie gewoon voor oefeningen wordt gebruikt. Gaan ze langer mee. ![]() Het wegdek blijft redelijk heel. Of het rubber op je tracks ook heel blijft is een ander verhaal. ![]() | |
-calimero- | vrijdag 5 november 2004 @ 17:25 |
quote:terminal ballistics? vuurleidings systeem (VLS) bedoel je? jah, die (van de Leopard 2A6) is zelfs suprieur aan de Abrams M!A2 SEP. 2a46? leo 2A4 of A6 bedoel je? L30? L44 en L55 is de lengte van de schietbuis! Lengte is 44 / 55 maal kaliber. Neemt echter niet weg dat de russische T80 / T90 ook een van de beste tanks ter wereld zijn. Niveau ligt vergelijkbaar met de Challenger II en Leclerc. Bovenaan staan natuurlijk de M1A2 SEP en de Leo 2A6, op een onbesliste 1e en 2e plaats. quote:Daarom hebben ze reactief pantser ontwikkeld, en het nieuwe Arena systeem! quote:M4 ? sherman is een M4, Abrams is een M1 (A1/A2) quote:Begrensd? zou kunnen... maar dan doen ze t niet voor de slijtage. Een gasturbine heeft namelijk een minimale slijtage. Zou wel kunnen om de transmissie (versnellingsbak) te sparen. Een leopard 2A6 heeft ook 1500 PK. Deze is echter wel begrensd. Dit omdat de tranmissie anders in de soep draait. Motor kan met gemak 3000 + PK leveren. In Oorlogstijd kunnen deze MTU MB 873 motoren worden 'opgevoerd' naar 2000 PK dmv het anders instellen van de boordcomputer, een soort chiptunen dus. quote:'t rubber slijt zeker hard! heel wat pads moeten vervangen, wordt je wel sterk van ![]() Maare... met warm weer morgen de Leo's niet de weg op omdat ze anders t asfalt open trekken. Daarbij kunnen ze voor heel wat spoorvorming zorgen. | |
RoGaM | vrijdag 5 november 2004 @ 18:18 |
lijkt me ook lollig, kom je bij unive, ja goeiedag ik wil graag me tank verzekeren ![]() | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 19:13 |
quote:Nee. Ik bedoel de terminal ballistics. En ik weet het verschil tussen L44 en L55. Ik geef alleen aan dat de 2A46 inferieur is aan beiden. quote:De T80 en T90 de beste tanks ter wereld? Ow get real. De T90 is nog niet verder gekomen dan een prototype of twee en de T80(U) haalt het bij lange na niet tegen Challengers of LeClercs. quote:ARENA en KONTAKT werken slechts tegen een of twee oudere munitiesoorten. quote:Gamma. ![]() quote:Ze draaien alleen ERG heet. Ze slijten weldegelijk, maar op andere manieren dan een zuigermotor. Bovendien, als de zuiger van de Leo2 3000+ kan leveren acht ik het niet erg onwaarschijnlijk dat die AVCO een stuk meer kan leveren (en een stuk heter wordt ![]() quote:Smelt zo'n pad aan je poten. ![]() | |
StefanP | vrijdag 5 november 2004 @ 19:27 |
quote:Kulstatements? Je kunt ook gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent hoor want ik wil daar best over discussiëren. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat een T90 het binnen afzienbare tijd tegen een M1A2 opneemt, maar theoretisch gezien staat mijn geld op de T90 mocht het zover komen. Zonder andere zaken in beschouwing te nemen zoals de superieure intelligence van de VS, hun computersystemen, training van de crews, helicopters e.d. maar gewoon tank vs tank. De T90 is gebouwd volgens het inmiddels bekende Russische adagio van 'goed, simpel en goedkoop' (wat niet wegneemt dat hij op veel vlakken uiterst concurrerend is). Hierdoor kost hij veel minder dan een M1A2, is een stuk makkelijker te produceren en is hij veel lichter (20 ton minder maar liefst!) en wendbaarder. Waar dat toe leidt hebben we in WO2 kunnen zien: de T34 was in zulke enorme aantallen beschikbaar, dat dat alleen al genoeg was om elke veldslag te winnen. Voordat je roept 'maar de tiger/panther waren veel beter', dat was inderdaad zo, maar de T90 doet is in dit geval niet alleen veel makkelijker te produceren maar is op de meeste gebieden de gelijke van de M1A2 en op sommige zelfs beter. Het pantser en de bescherming van de T90 zijn uitstekend: de T90 is uitgerust met ARENA (zie hieronder), KONTAKT(de meest geavanceerde ERA ter wereld, zie ook hieronder) en anti-laser apparatuur die de bemanning meteen de locatie van de 'aanwijzende' vijand aangeeft. Zo is er het Shtora systeem dat desgewenst binnen fracties van seconden de de voorkant van de tank naar elke laserzoeker draait, om het sterkste pantser te benutten, TOW systemen misleidt en anti-laster capaciteiten heeft (zie http://armor.kiev.ua/fofanov/Tanks/EQP/shtora.html of http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/t-90.htm). ARENA is een anti-antitank raket systeem dat 90% van alle antitank raketten uitschakelt en KONTAKT is naar verluidt niet te penetreren door het M256 geschut op de M1 (zie ook http://armor.kiev.ua/fofanov/Tanks/EQP/kontakt5.html). Het werkt als volgt en is al bewezen in field tests. Fragment van weer een andere website: "The test trials were made in Germany in 1996. The tank carrying ERA was T-72. The ERA was Kontakt-5, standard-type ERA on all modern Russian and Ukrainian tanks. The round was M829 APFSDS, fired from 120 mm. Abrams tank. Result - ERA on frontal glacis of T-72 stopped the round." Zie ook http://armor.kiev.ua/fofanov/Tanks/EQP/era.html#K5 voor de quote van Jane's Defence (toch niet de minste) waarin ze dit ook noemen. De T90 heeft een 125mm kanon dat ook geschikt is om (antitank) raketten mee af te vuren waarmee hij een groot voordeel heeft t.o.v. de M1A2 die dat niet kan. Deze raketten zijn zowel geschikt tegen tanks als tegen helicopters e.d. en hebben een bereik dat ver ligt buiten dat van normaal 120/125mm geschut. Verder heeft de T90 een range van 5-600km, de M1 meer dan 100km minder. Hij is 20 ton lichter, veel wendbaarder, kleiner en lager (dus moeilijker te zien of raken). | |
-calimero- | vrijdag 5 november 2004 @ 19:43 |
quote:Maar wat is een 2A46 dan? En war is ie dan aan suprieur? aan een schietbuis lengte ![]() quote:Ja, ze slijten wel, tuurlijk, maar zo'n gasturbine draait constand het zelfde toerental, daar zit het um in. Voordeel van een gasturbine is dat ie heel weinig lawaai maakt, nadeel is dat ze in de soep lopen als er een handje zand in komt. Daarom wordt er gewerkt aan een M1A2 met diesel motor, voor Egypte of Saudi Arabie dacht ik. | |
NiGeLaToR | vrijdag 5 november 2004 @ 19:52 |
quote:Hier wil ik meer van zien ![]() | |
SHERMAN | vrijdag 5 november 2004 @ 19:54 |
quote: | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 20:09 |
quote:Nogal ongenuanceerd idd. My bad quote:Zelfs dan wil ik mijn geld op de M1A2 inzetten. 20 ton minder is ook 20 ton minder bescherming. 20 ton die in sideskirts gestoken kon worden bijvoorbeeld. Die moeten de meesten uit de Russische catalogus namelijk ontberen. Wendbaarheid in deze is irrelevant; het enige wat die 20 ton biedt is een grotere operationele afstand. Al kun je die parallel per definitie niet trekken omdat de turbine erg veel brandstof slurpt. Als het gaat om tank vs tank, twee gelijke crews (gelijke trainingsregime doorgelopen met een van beide tanks) zet ik mijn geld in op de M1. quote:De T34/85 was in grote aantallen beschikbaar en de technische equivalent van de Panther. De Tigers waren meer de gelijke van de KV-1 en de Britse Black Prince. quote:Laser detection finders zijn niet nieuw. ARENA wel. Het probleem is alleen dat ARENA alleen tegen ATGMs verdedigd, en niet tegen conventionele tank rounds. Als het gaat om tank tegen tank is er geen enkele westerse tank die ATGM's vuurt (Enige waar het handig tegen zou zijn is eventuele M3 of M6 pantservoertuigen.) quote:De armor data van de T-72 heb ik even niet bij de hand. Als je echter kijkt naar de T-80, z'n broertje op steroiden zie ik dat je bij de glacis >235mm pantser hebt van ongeveer 7-9 lagen op een angle van 67 graden. Lower hull echter heeft ongeveer 90mm @ 65 graden. 205mm effectief. Een gewone 105MM APDS round schiet daar nog doorheen op combat ranges. Zelfs met KONTAKT bereik je daarmee slechts een resistance van 35-40 cm. Nog steeds onvoldoende. Bovendien is er de mogelijkheid om ERA op de M1 te zetten. Al is dat naar mijn weten nog nooit voorgekomen. quote:De 9M119 (AT-11) heeft een bereik van ca. 4 km. De 120mm APFSDS rounds zijn op die afstanden ook nog effectief. Als gebruik tegen helicopters is het uit den boze. Apaches hebben een standoff range die dubbel zover is als de 9M119 kan vliegen. ATGM's uit tankbuizen schieten is bovendien irrelevant aangezien je een hitrate van 80% haalt met zelfs de gewone maingun. quote:Wendbaarder? Wat zijn je criteria voor wendbaarheid, hoe snel ie kan draaien? De range is irrelevant als het gaat om combat prestaties, silhouet is in moderne tank warfare ook geen factor meer met night vision sights en combat afstanden waar het blote oog sowieso waardeloos is. Als iemand trouwens artikelen over ARENA heeft hoor ik het graag. Als ARENA zo goed is als geclaimed kun je de HELLFIREs op de vuilnisbelt zetten namelijk. Aangezien men lustig doorontwerpt op het gebied van antitank missiles aan beide kanten is de geclaimde effectiviteit niet zo hoog. | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 20:12 |
quote:De 2A46(en revisies) is het standaard 125mm kanon van de Ruskies. De terminal ballistics van het kanon liggen lager, dus hij mept minder hard dan z'n NATO evenknie, die nog eens 5mm kleiner zijn. quote:Voordeel is dat ie weinig lawaai maakt en bijna geen uitlaatgassen heeft en bovendien snel optrekt. Nadeel is dat die dingen BRANDHEET worden, zuipen als een ketter en relatief gevoeliger zijn. De dieselmotoren zou de logistieke staart van een tankdivisie in de VS aanzienlijk verkleinen. Of dat ook kan zonder ingrijpende veranderingen aan de M1 weet ik echter niet. | |
-calimero- | vrijdag 5 november 2004 @ 20:22 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 20:25 |
Mooi ding. Zal blij zijn als die speculaas rupsvoertuigen die we nu hebben op de schroothoop liggen. | |
Piro | vrijdag 5 november 2004 @ 20:26 |
Trouwens, even schaamteloze spam voor [centraal] Defensie deel 24: ze blijven maar komen![]() | |
-calimero- | zondag 7 november 2004 @ 21:15 |
Wat nieuw spul van de KL. De CV 90/35 De Fennek De Boxer en de PZH2000 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Piro | zondag 7 november 2004 @ 21:25 |
Eigen materiaal? Waar is dit btw? | |
-calimero- | zondag 7 november 2004 @ 21:54 |
Nee, helaas geen eigen foto's. De foto's van de CV 90, Fennek en boxer zijn zo te zien op de opendag van de KL gemaakt, in Oirschot 2004. De PHZ2000 foto's zijn in 't Harde gemaakt tijdens een demo voor de KL. Heb overigens wel al het 'spul' al uitvoerig van binnen en buiten bekeken tijdens me stage afgelopen jaar. 'T was alleen niet toegestaan om toen foto's te maken... (niet dat k dat niet gedaan heb, maar die komen dus NIET op internet) | |
SHERMAN | zondag 7 november 2004 @ 21:59 |
calimero....ik hoop dat je het dit keer wel leest: ben jij ook user op defensieforum.nl ? ![]() | |
-calimero- | zondag 7 november 2004 @ 22:02 |
quote:Had t de vorige keer ook gelezen en gereageerd ![]() Maar, Jup, dat ben ik ![]() | |
SHERMAN | zondag 7 november 2004 @ 22:04 |
quote:Had ik het dus toch goed gedacht ![]() ![]() Mooi foto's ![]() | |
BlueDragon | woensdag 10 november 2004 @ 23:51 |
Mijn bijdrage (als beroeps): Alle foto's zelf gemaakt met Canon Powershot A60. | |
blup | donderdag 11 november 2004 @ 01:37 |
Militaire veegwagen? ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 13 november 2004 @ 13:47 |
Die laatste lijkt wel een DAF YP 408... ik dacht dat die, een paar museumexemplaren daargelaten, allemaal versnipperd waren? | |
-calimero- | zaterdag 13 november 2004 @ 14:19 |
quote:Haha, dat is een YP 408 ![]() Deze zijn ook niet meer in gebruik, een aantal staan nog in musea of als monument hier en daar, en sommige mensen hebben er 1 in bezit als hobby. Zo kom je ze gelukkig nog regelmatig tegen op opendagen ed. ![]() zie ook de Daf YP 408 site | |
Alexxxxx | zaterdag 13 november 2004 @ 14:23 |
mja, ik kom ook nog maar net kijken in de wereld van militaire voertuigen ![]() ![]() | |
Oezie Woezie | zaterdag 13 november 2004 @ 15:00 |
ik in mijn eigen auto'tje NEKAF m38a1 uit 1959 | |
Light | zaterdag 13 november 2004 @ 15:12 |
quote:Het legermuseum zit in Delft ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 13 november 2004 @ 15:28 |
quote:Ga er dan maar van uit dat ik in januari een heleboel foto's in dit topic post ![]() mooie Nekaf! | |
-calimero- | zaterdag 13 november 2004 @ 16:19 |
quote:Hèhè, eindelijk iemand met een echte auto! Nothing beats a Nekaf! ![]() Ook calimero rijdt wel eens in een Nekaf! (wordt dan misschien eens tijd dat k toch een rijbewijs ga halen... ![]() | |
-calimero- | zaterdag 13 november 2004 @ 16:21 |
Is er hier trouwens iemand die foto's heeft van de Honest John raketlanceer wagen? (International) Deze is in de jaren '60 in gebruik geweest bij de KL. Mijn pa heeft er mee gewerkt in zijn dienst tijd, helaas weinig foto's. | |
meandmyuzi | zondag 14 november 2004 @ 01:18 |
Rij inmiddels zelf al enige jaren in de Nekaf. Mijn troetel van wrak naar perfect exemplaar heeft me al heel wat eurootjes gekost. Tsja....hobby | |
BlueDragon | zondag 14 november 2004 @ 19:35 |
quote:Ja! ook die bestaan! ![]() quote: quote:Deze is inderdaad van een verzamelaar uit Gasselte. Hij wordt voor gelegenheden opgehaald, en krijgt dan meteen een gratis onderhoudsbeurtje! ![]() | |
Mad-Matt | zondag 14 november 2004 @ 20:32 |
![]() F16 prachtig ![]() ![]() Apache ![]() Beide nog nooit mee gewerkt en zal ook nooit gebeuren, maar prachtige voer(vlieg)tuigen ![]() |