Doe toch niet zo mal. Het gaat me niet om de nederlandse naam "jansen" in plaats van abdellaoui. Het gaat me om de afschaffing van de dubbele nationaliteit. Marokkanen die hier willen blijven wonen en geen afstand wensen te doen van hun marokkaanse nationaliteit hebben hun vizier niet richting integratie staan. Een staat mag van haar inwoners duidelijkheid verlangen waar die inwoners staan.quote:Op vrijdag 5 november 2004 17:22 schreef maartena het volgende:
[..]
Waarom zou het de integratie bevorderen als je hem ook een Nederlands paspoort kan geven met de Marokkaanse naam?
Wij hebben toch zowiezo niets te schaften met het feit dat Marokkanen nog steeds Marokkaans blijven? Waarom zou je een naamswijziging moeten doen..... Nogmaals, het lijkt me meer een oplossing om ons Nederlanders er beter over te laten voelen, maar het lost natuurlijk geen enkel integratieprobleem op.
Ik weet dat er hier mensen zijn die op een of andere manier schijnen te denken dat je een Marokkaanse immigrant zo eventjes 100% Nederlander kunt maken, maar zo zit het niet in elkaar. Je kunt niet zomaar een hele cultuur wegvagen. 10% van de bevolking in Nederland is van een andere cultuur en daarom moet integratie van 2 kanten komen. Integratie betekend ook het accepteren van gezinnen uit een andere cultuur in jouw woonwijk, en op jouw buurtfeestjes. Integratie van Nederlandse zijde daar ontbreekt het nogal eens aan in Nederland, en het forceren van een Nederlandse naam op iemand werkt denk ik alleen maar averechts.
Het probleem ligt niet aan het feit dat Marokanen hun nationaliteit niet willen opgeven. Ze kunnen hun nationaliteit niet opgeven. Het enige wat ze zouden kunnen doen is hun eigen paspoort verbranden, maar aangezien ze dan voor elk bezoek aan marokko een visum moeten aanvragen en bij de marokkaanse grens in de problemen kunnen komen omdat voor hen (net als bij de Verenigde Staten trouwens) geldt dat ze met hun eigen nationaliteit het land binnen treden, doen ze dat dus niet. En geef ze eens ongelijk.quote:Op vrijdag 5 november 2004 21:08 schreef hace_x het volgende:
Doe toch niet zo mal. Het gaat me niet om de nederlandse naam "jansen" in plaats van abdellaoui. Het gaat me om de afschaffing van de dubbele nationaliteit. Marokkanen die hier willen blijven wonen en geen afstand wensen te doen van hun marokkaanse nationaliteit hebben hun vizier niet richting integratie staan. Een staat mag van haar inwoners duidelijkheid verlangen waar die inwoners staan.
Leg dat eens uit? Als jij of ik op vakantie naar marokko gaan en een visum aanvragen, ontstaan er dan niet precies dezelfde problemen als voor een nederlander die toevallig een ietwat arabisch uiterlijk heeft? Volgens mij zie jij problemen die er niet zijn.quote:Op vrijdag 5 november 2004 21:31 schreef maartena het volgende:
Het probleem ligt niet aan het feit dat Marokanen hun nationaliteit niet willen opgeven. Ze kunnen hun nationaliteit niet opgeven. Het enige wat ze zouden kunnen doen is hun eigen paspoort verbranden, maar aangezien ze dan voor elk bezoek aan marokko een visum moeten aanvragen en bij de marokkaanse grens in de problemen kunnen komen omdat voor hen (net als bij de Verenigde Staten trouwens) geldt dat ze met hun eigen nationaliteit het land binnen treden, doen ze dat dus niet. En geef ze eens ongelijk.
Welk probleem stip je nu aan? Elke Nederlander kan op vakantie naar Marokko.quote:Ik heb jarenlang naast een Marokkaans gezin gewoond in Nederland, en die gebruikten hun Marokkaanse paspoort nog maar voor 1 reden: Om naar Marokko te kunnen reizen zonder problemen. Ze zijn in 1974 naar Nederland gekomen en alle kinderen zijn in Nederland geboren, hebben de Nederlandse nationaliteit maar krijgen automatisch de Marokkaanse nationaliteit toegewezen door de Marokkaanse wetgeving. Ze voelen zich Nederlander en kennen niets anders.
Leer eens lezen. Er is je nu genoeg duidelijk gemaakt dat er tussen inwoners van nederland een rechtsongelijkheid bestaat als sommigen er een dubbele nationaliteit op na kunnen houden. Waarom mogen zij van de nederlandse staat de mogelijkheid houden 'zomaar' naar marokko op vakantie te gaan en ik niet? Je kunt er lacherig over doen, maar het is een rechtsongelijkheid die in stand gehouden blijft als je de dubbele nationaliteit in stand houdt.quote:Er zijn genoeg integratieproblemen met Marokkanen in Nederland, maar ik geloof niet dat het ook maar een donder uitmaakt dat ze twee nationaliteiten dragen.
Om die reden de dubbele nationaliteit behouden is het tegenovergestelde van een integratiebevorderende maatregel.quote:Eigenlijk is een tweede nationaliteit eigenlijk alleen maar gunstig voor hen die Marokkanen liever terug naar huis sturen na een criminele daad, want met slechts 1 nationaliteit kan dat niet.
De Marokkaanse authoriteiten hebben in het verleden regelmatig erg moeilijk gedaan met Marokkanen die het land binnen wilden komen met een ander paspoort dan het Marokkaanse. Net als de Verenigde Staten (en theoretisch gesproken ook Nederland) ben je namelijk verplicht om het land binnen te komen met de Marokkaanse nationaliteit indien je die bezit. Recentelijk doen ze er veel minder moeilijk over heb ik begrepen, maar mijn Marokkaanse buren hebben (heel traditioneel met een busje) 8 uur vast gezeten bij de douane nadat hun boot van Spanje aankwam in Marokko, omdat het jongste familielid (nog) geen Marokkaans paspoort had. Ze werden eruit gepikt omdat de rest van de familie natuurlijk wel een Marokkaans paspoort had, en dat was verdacht. Omdat er nogal eens kinderontvoeringen plaatsvinden met Marokkaanse vaders die met Nederlandse moeders zijn getrouwd en ook de Marokkaanse authoriteiten hier een beetje wat aan proberen te doen moest vooral de oudste zoon van 24 worden nagechecked om te zien of hij de vader was van zijn jongste zusje van 3. (Groot gezin, 6 kinderen).quote:Op vrijdag 5 november 2004 22:09 schreef hace_x het volgende:
Leg dat eens uit? Als jij of ik op vakantie naar marokko gaan en een visum aanvragen, ontstaan er dan niet precies dezelfde problemen als voor een nederlander die toevallig een ietwat arabisch uiterlijk heeft? Volgens mij zie jij problemen die er niet zijn.
Yep. Maar net zoals je een Twentenaar van een Limburger kunt onderscheiden als ie praat kunnen de Marokkaanse doaune beambten herkennen of iemand Arabisch spreekt met een Marokkaans accent. En eigenlijk op eenzelfde wijze waar een Amerikaan zijn koffer ondersteboven gekeerd krijgt als ie naar Jordanie gaat - omdat ie Amerikaan is - worden Marokkaanse douane beambten ook lastig. Zo van hoe durf je je nationaliteit niet te gebruiken, we weten dat je Marokaan bent!quote:Welk probleem stip je nu aan? Elke Nederlander kan op vakantie naar Marokko.
Wacht even..... Ik heb een tienjarige verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten, geldig tot 2012. Tot die tijd mag *ik* in de rij voor Amerikanen staan en hoef ik geen vingerafdruk, en geen foto te laten nemen en mogen ze mij theoretisch gesproken niet de toegang weigeren, terwijl *jij* in de rij van toeristen moet en een vingerafdruk en foto moet laten maken en theoretisch gesproken geweigerd kan worden.quote:Leer eens lezen. Er is je nu genoeg duidelijk gemaakt dat er tussen inwoners van nederland een rechtsongelijkheid bestaat als sommigen er een dubbele nationaliteit op na kunnen houden. Waarom mogen zij van de nederlandse staat de mogelijkheid houden 'zomaar' naar marokko op vakantie te gaan en ik niet? Je kunt er lacherig over doen, maar het is een rechtsongelijkheid die in stand gehouden blijft als je de dubbele nationaliteit in stand houdt.
Ik snap nog steeds niet waarom de dubbele nationaliteit de integratie tegenwerkt. Ga jij soms beweren dat mijn Amerikaanse vrouw en mijn Belgische neef niet kunnen integreren omdat ze hun geboortenationaliteit aan kunnen houden? De integratieproblemen met Marokkanen liggen op een heel ander niveau dan bij de dubbelle nationaliteit.quote:Om die reden de dubbele nationaliteit behouden is het tegenovergestelde van een integratiebevorderende maatregel.
Dit is geen Nederlands probleem, maar een Marokkaans probleem.quote:Op vrijdag 5 november 2004 22:55 schreef maartena het volgende:
[..]
De Marokkaanse authoriteiten hebben in het verleden regelmatig erg moeilijk gedaan met Marokkanen die het land binnen wilden komen met een ander paspoort dan het Marokkaanse. Net als de Verenigde Staten (en theoretisch gesproken ook Nederland) ben je namelijk verplicht om het land binnen te komen met de Marokkaanse nationaliteit indien je die bezit. Recentelijk doen ze er veel minder moeilijk over heb ik begrepen, maar mijn Marokkaanse buren hebben (heel traditioneel met een busje) 8 uur vast gezeten bij de douane nadat hun boot van Spanje aankwam in Marokko, omdat het jongste familielid (nog) geen Marokkaans paspoort had. Ze werden eruit gepikt omdat de rest van de familie natuurlijk wel een Marokkaans paspoort had, en dat was verdacht. Omdat er nogal eens kinderontvoeringen plaatsvinden met Marokkaanse vaders die met Nederlandse moeders zijn getrouwd en ook de Marokkaanse authoriteiten hier een beetje wat aan proberen te doen moest vooral de oudste zoon van 24 worden nagechecked om te zien of hij de vader was van zijn jongste zusje van 3. (Groot gezin, 6 kinderen).
[..]
Zie bovenquote:
Yep. Maar net zoals je een Twentenaar van een Limburger kunt onderscheiden als ie praat kunnen de Marokkaanse doaune beambten herkennen of iemand Arabisch spreekt met een Marokkaans accent. En eigenlijk op eenzelfde wijze waar een Amerikaan zijn koffer ondersteboven gekeerd krijgt als ie naar Jordanie gaat - omdat ie Amerikaan is - worden Marokkaanse douane beambten ook lastig. Zo van hoe durf je je nationaliteit niet te gebruiken, we weten dat je Marokaan bent!
[..]
Je hebt waarschijnlijk al de toets van 'goed amerikaanschap' ondergaan en 'goed' bevonden. Toeristen nog niet.quote:Wacht even..... Ik heb een tienjarige verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten, geldig tot 2012. Tot die tijd mag *ik* in de rij voor Amerikanen staan en hoef ik geen vingerafdruk, en geen foto te laten nemen en mogen ze mij theoretisch gesproken niet de toegang weigeren, terwijl *jij* in de rij van toeristen moet en een vingerafdruk en foto moet laten maken en theoretisch gesproken geweigerd kan worden.
Iemand met een paspoort van het land waar hij inkomt, is of:quote:Wil je zeggen dat jij het oneerlijk vindt dat iemand met een dubbelle nationaliteit (of in mijn geval een permanente verblijfsvergunning) makkelijker het land binnenkomt dan iemand die er als toerist aankomt? Zou een Marokkaan ZONDER verblijfsvergunning ook net zo makkelijk Nederland moeten binnen komen als iemand die hier al 20 jaar woont MET een verblijfsvergunning of Nederlands paspoort?
[..]
Sorry stukje vergetenquote:Op vrijdag 5 november 2004 23:49 schreef Knarf het volgende:
Klopt, maar nu is er een extra stok achter de deur om mensen die niet gewenst zijn, het land uit te zetten.quote:Ik snap nog steeds niet waarom de dubbele nationaliteit de integratie tegenwerkt. Ga jij soms beweren dat mijn Amerikaanse vrouw en mijn Belgische neef niet kunnen integreren omdat ze hun geboortenationaliteit aan kunnen houden? De integratieproblemen met Marokkanen liggen op een heel ander niveau dan bij de dubbelle nationaliteit.
Waarom worden al die nationaliteiten eigenlijk allemaal behouden?quote:Ik denk dat Nederlanders momenteel gewoon erg gefrustreerd zijn met Marokkanen en daarom maar weer ergens hun frustraties kwijt moeten op een onderwerp zoals de dubbele nationaliteit. Ik zie niet in waarom een Marokkaan niet twee paspoorten mag hebben net zo min als ik niet inzie waarom mijn vrouw niet het Nederlandse paspoort mag dragen naast het Amerikaanse, en waarom mijn neef niet het Belgische paspoort mag aanhouden.
Waarom bewaar je die dan?quote:En je mag me ook nog steeds een goede reden geven waarom ik het Nederlandse paspoort niet zou mogen houden als ik volgend jaar de Amerikaanse aanneem.
Deze reden staat ook al genoemd in het topic. Als niet-Nederlander (dus ook als Nederlander die het Nederlanderschap verliest) mag je slechts 90 dagen in Nederland verblijven op een toeristenvisa, en met een aanvraag van te voren bij de Nederlandse ambassade kun je 180 dagen in Nederland verblijven zonder dat je officieel gaat immigreren.quote:Op vrijdag 5 november 2004 23:59 schreef Knarf het volgende:
Waarom bewaar je die dan?
Zodat je makkelijk heen en weer kunt reizen, en niet in de rij hoeft te staan?
Geef mij eens 1 reden om niet 1 nationaliteit af te staan. Als je toch niet van plan bent om ooit terug te gaan. Of als je dat wel van plan bent, waarom vraag je dan de nationaliteit aan van het land waar je je niet permanent gaat vestigen?
Voor hoe lang geldt dit?quote:Op zaterdag 6 november 2004 01:09 schreef maartena het volgende:
[..]
Deze reden staat ook al genoemd in het topic. Als niet-Nederlander (dus ook als Nederlander die het Nederlanderschap verliest) mag je slechts 90 dagen in Nederland verblijven op een toeristenvisa, en met een aanvraag van te voren bij de Nederlandse ambassade kun je 180 dagen in Nederland verblijven zonder dat je officieel gaat immigreren.
Hoe ga je dat bekostigen?quote:De familie van mijn vrouw woon in de Verenigde Staten, mijn familie woont in Nederland. Ik wil als het in de toekomst van mij verwacht wordt kunnen zorgen voor mijn ouders, mijn zus of broer, of eventueel andere familie leden zonder dat ik door immigratiewetten wordt tegengehouden. Als ik om persoonlijke redenen naar Nederland terug zou willen (bijvoorbeeld als mijn vader een kankerdiagnose zou krijgen en ik nog een aantal jaar met hem zou willen doormaken) dan wil ik gewoon mijn boeltje kunnen oppakken en terugverhuizen. Als ik de Nederlandse nationaliteit zou verliezen is dat in principe niet meer mogelijk en zou ik illegaal in Nederland moeten verblijven.
Jij/jullie hebben besloten om met elkaar verder te gaan. Dat heeft niet alleen gevolgen voor jullie, maar ook voor het land waar jullie willen gaan wonen. En waarschijnlijk ook voor je kinderen (als je die tenminste wilt). Welke nationaliteit krijgen die?quote:Dezelfde reden geldt voor de Verenigde Staten. Het is heel goed mogelijk dat we over een jaar of 10 toch weer in Nederland wonen..... en als de familie van mijn vrouw ons dan nodig heeft dan willen we ook zonder immigratieproblemen langer dan 90 dagen in de VS kunnen verblijven. Mijn vrouw heeft al beide nationaliteiten, en voor mij is het slechts een formaliteit.
Mijn reden is dus puur en alleen om de familieband. Dat begrijp je pas goed als je een paar jaar weg bent van je ouders en ze sindsdien nog maar 2 keer hebt gezien.....
Andere redenen om het Nederlandse staatsburgerschap aan te houden heb ik niet. Het kan qua aanzien voordeliger zijn omdat ik op een Nederlands paspoort veiliger kan rondreizen dan een Amerikaans, maar dat is niet mijn voornaamste reden.
Je zou hier zó moedeloos van worden.quote:Op zaterdag 6 november 2004 10:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je zou mensen met een dubbele nationaliteit van stemrecht kunnen uitsluiten en van recht op sociale voorzieningen, zodat ze gestimuleerd worden een keuze te maken.
Wat een ongefundeerd geblaat! Marokkanen kunnen wel degelijk afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit - het heeft wat voeten in de aarde, dat wel, maar het kan. En is het dus aan de belanghebbende zelf om knopen door te hakken en offers te brengen.quote:Op vrijdag 5 november 2004 21:31 schreef maartena het volgende:
[..]
Het probleem ligt niet aan het feit dat Marokanen hun nationaliteit niet willen opgeven. Ze kunnen hun nationaliteit niet opgeven.
Een tamelijk onsamenhangend betoog. Logisch ook als je in ogenschouw neemt welke kronkels je moet bedenken, om de voor veel Nederlanders ongewenste situatie van een dubbele nationaliteit alsnog te willen rechtvaardigen. De oplossing voor het probleem blijft ook na jouw 'oplossing' primair bij de Marokkaanse overheid liggen. Met het standpunt dat Marokko voor haar onderdanen inneemt is zij in de internationale wereld van verdragen een lelijk buitenbeentje. Marokko exporteert als het ware haar problemen naar andere landen, en gaat dan rustig achteroverleunen, om te bezien hoe die andere landen zulke problemen wel of niet oplossen.quote:Het enige wat ze zouden kunnen doen is hun eigen paspoort verbranden, maar aangezien ze dan voor elk bezoek aan marokko een visum moeten aanvragen en bij de marokkaanse grens in de problemen kunnen komen omdat voor hen (net als bij de Verenigde Staten trouwens) geldt dat ze met hun eigen nationaliteit het land binnen treden, doen ze dat dus niet. En geef ze eens ongelijk.
Ik herhaal, men kan - ook als Marokkaan - vrijwillig afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit. Dat velen dez stap niet nemen omdat ze dan moeilijker Marokko in kunnen, is dan een van die offers die men dan bereid moet zijn te brengen - onder het mom: voor wat hoort wat... Nederlanders die naar Australië, Amerika en veel ander landen willen reizen, moeten ook voor een inreisvisum zorgen. Ik zie niet in waarom dat voor Marokkanen opeeens een groot opstakel zou moeten vormen. Bovendien kunnen die Marokkanen, voor een soepelere regeling ook bij de Marokkaanse overheid zelf aankloppen, i.p.v. hun problemen steeds weer op het bordje van ons land neer te leggen.quote:Ik heb jarenlang naast een Marokkaans gezin gewoond in Nederland, en die gebruikten hun Marokkaanse paspoort nog maar voor 1 reden: Om naar Marokko te kunnen reizen zonder problemen. Ze zijn in 1974 naar Nederland gekomen en alle kinderen zijn in Nederland geboren, hebben de Nederlandse nationaliteit maar krijgen automatisch de Marokkaanse nationaliteit toegewezen door de Marokkaanse wetgeving. Ze voelen zich Nederlander en kennen niets anders.
Dat is dan jouw geloof. De werkelijkheid echter toont aan dat er wel degelijk een causaal verband bestaat tussen de moeizame integratie van met name Marokkaanse en Turkse allochtonen, en de rechtsongelijkheid van het hebben van twee paspoorten. In bepaalde situaties kom je steeds onvermijdelijk voor de keuze te staan, kies je voor jouw vaderland of betoon je jezelf solidair met het 'gastland' en haar nomen en waarden!quote:
Er zijn genoeg integratieproblemen met Marokkanen in Nederland, maar ik geloof niet dat het ook maar een donder uitmaakt dat ze twee nationaliteiten dragen.
Als ze (slechts) de Nederlandse nationaliteit hebben, - dus een paspoort - speelt het probleem van de dubbele nationaliteit ook niet meer mee in de beoordeling, en valt men volledig onder de Nederlandse wetgeving. Heeft men wel een dubbele nationaliteit, dan is het eenvoudig, of men commiteert zich volledig aan onze samenleving en brengt offers door de oorspronkelijke nationaliteit op te geven, of men accepteert dat men geen aanspraak kan maken op sociale uitkeringen e..d. en men accepteert bovendien dat men dan niet het recht verwerft tijdens verkiezingen te mogen stemmen.quote:Als ze er twee hebben kun je de Nederlandse nog afpakken volgens een nieuw wetsvoorstel van Verdonk, als ze er maar 1 hebben is dat onmogelijk. Eigenlijk is een tweede nationaliteit eigenlijk alleen maar gunstig voor hen die Marokkanen liever terug naar huis sturen na een criminele daad, want met slechts 1 nationaliteit kan dat niet.
Het is ook niet een probleem dat van vandaag op morgen valt op te lossen, maar zoals nu het geval is namelijk het ongehinderd door laten 'zieken' is ook niet de oplossing. Als het rotzooi is, dan zul je als land toch wel heel erg gek zijn dat allemaal vrijwillig op je hals te halen, dat geldt voor Marokko maar ook zeer zeker voor Nederland.quote:Op zaterdag 6 november 2004 12:19 schreef hijgend_hert het volgende:
Ik vind het nogal een hypocriete oplossing. De rotzooi mag Marokko zelf houden. Het is het probleem simpelweg verschuiven. Het enige voordeel is dat mensen in Marokko strenger worden aangepakt. Een vriend van mij die uit Marokko komt vertelde me laatst dat in sommige steden mensen met een baard of burka gewoon opgepakt worden om die baard of burka want Marokko is bang voor extremisten. Maar kun je door mensen op te sluiten de voedingsbodem wegnemen? Niet dat ik een oplossing heb ofzo voor het probleem maar ik vind dit gewoon te kort door de bocht. En mensen die het land uitgezet worden kunnen toch ook gewoon illegaal terugkomen. Een paspoort heb je echt niet nodig om hier te kunnen wonen.
Ja, nou en? Ik kan wel meer landen opnoemen waar je een erg vervelende douane hebt. Bijvoorbeeld de verenigde staten van amerika, als ze vermoeden dat je geen volbloed US-er bent.quote:Op vrijdag 5 november 2004 22:55 schreef maartena het volgende:
De Marokkaanse authoriteiten hebben in het verleden regelmatig erg moeilijk gedaan met Marokkanen die het land binnen wilden komen met een ander paspoort dan het Marokkaanse. Net als de Verenigde Staten (en theoretisch gesproken ook Nederland) ben je namelijk verplicht om het land binnen te komen met de Marokkaanse nationaliteit indien je die bezit. Recentelijk doen ze er veel minder moeilijk over heb ik begrepen, maar mijn Marokkaanse buren hebben (heel traditioneel met een busje) 8 uur vast gezeten bij de douane nadat hun boot van Spanje aankwam in Marokko, omdat het jongste familielid (nog) geen Marokkaans paspoort had. Ze werden eruit gepikt omdat de rest van de familie natuurlijk wel een Marokkaans paspoort had, en dat was verdacht. Omdat er nogal eens kinderontvoeringen plaatsvinden met Marokkaanse vaders die met Nederlandse moeders zijn getrouwd en ook de Marokkaanse authoriteiten hier een beetje wat aan proberen te doen moest vooral de oudste zoon van 24 worden nagechecked om te zien of hij de vader was van zijn jongste zusje van 3. (Groot gezin, 6 kinderen).
Dan doen ze er beter aan nederlands te spreken dan arabisch als ze naar Marokko op vakantie gaan, hm?quote:Yep. Maar net zoals je een Twentenaar van een Limburger kunt onderscheiden als ie praat kunnen de Marokkaanse doaune beambten herkennen of iemand Arabisch spreekt met een Marokkaans accent. En eigenlijk op eenzelfde wijze waar een Amerikaan zijn koffer ondersteboven gekeerd krijgt als ie naar Jordanie gaat - omdat ie Amerikaan is - worden Marokkaanse douane beambten ook lastig. Zo van hoe durf je je nationaliteit niet te gebruiken, we weten dat je Marokaan bent!
Ja, dat is een egoistisch motief van je.quote:Wacht even..... Ik heb een tienjarige verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten, geldig tot 2012. Tot die tijd mag *ik* in de rij voor Amerikanen staan en hoef ik geen vingerafdruk, en geen foto te laten nemen en mogen ze mij theoretisch gesproken niet de toegang weigeren, terwijl *jij* in de rij van toeristen moet en een vingerafdruk en foto moet laten maken en theoretisch gesproken geweigerd kan worden.
Wil je zeggen dat jij het oneerlijk vindt dat iemand met een dubbelle nationaliteit (of in mijn geval een permanente verblijfsvergunning) makkelijker het land binnenkomt dan iemand die er als toerist aankomt?
Ja dat blijf je maar aanhalen he? Het is voor jou erg moeilijk vast te stellen dat er geen enkele reden is de dubbele nationaliteit in stand te houden en dat je in de discussie steeds blijft vast lopen op je egoistische motieven en kul-argumeten 'dat het niet kan'. Het enige wat dan overblijft is te proberen anderen van frustratie te betichten omdat de dubbele nationaliteit toevallig ook vaak door marokkanen gedragen wordt. Je hebt echter zelf al aangegeven dat het om misschien wel 29 andere nationaliteiten gaat, dus houd eens op met het uitspreken van dat 'gevoel' van je.quote:Ik denk dat Nederlanders momenteel gewoon erg gefrustreerd zijn met Marokkanen en daarom maar weer ergens hun frustraties
In verband met de rechtsongelijkheid. Als jij definitief kiest voor emigratie omdat je in de US woont en daarom de US-nationaliteit neemt, heb je een goede keuze gemaakt en heb je wat mij betreft geen nederlandse rechten meer. Dat halfslachtige gedoe. Durf eens te kiezen. Veel succes in de states.quote:En je mag me ook nog steeds een goede reden geven waarom ik het Nederlandse paspoort niet zou mogen houden als ik volgend jaar de Amerikaanse aanneem.
Leg maar uit hoe je dat te werk kan stellen. Ik ben best benieuwd. De een zegt dat het niet kan en nu kan het weer wel?quote:Op zaterdag 6 november 2004 12:09 schreef lucida het volgende:
[..]
Wat een ongefundeerd geblaat! Marokkanen kunnen wel degelijk afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit - het heeft wat voeten in de aarde, dat wel, maar het kan. En is het dus aan de belanghebbende zelf om knopen door te hakken en offers te brengen.
Ze doen het eerder omdat men de (economische) band met de in het buitenland wonende Marokkanen te behouden. Zonder die inbreng krijgt men het een stuk moeilijker. Van het exporteren van problemen is ook geen sprake. Dat Nederland met name in de bewust door de Marokkaanse regering achtergestelde Rif gebergte heeft gewerft met de problemen die dat heeft gebracht lijkt mij niet helemaal geldend voor alle "ex-pats".quote:Marokko exporteert als het ware haar problemen naar andere landen, en gaat dan rustig achteroverleunen, om te bezien hoe die andere landen zulke problemen wel of niet oplossen.
Ik ken een aantal mensen die nog nooit in Marokko zijn geweest en er niet zo een twee drie van plan zijn om daar als toerist heen te gaan die in het bezit zijn van de Marokkaanse nationaliteit en daar best van af willen.quote:Ik herhaal, men kan - ook als Marokkaan - vrijwillig afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit. Dat velen deze stap niet nemen omdat ze dan moeilijker Marokko in kunnen, is dan een van die offers die men dan bereid moet zijn te brengen
Het klinkt wellicht gek maar ik kan mij voorstellen dat (hier geboren) allochtonen van "goede zinne" het toch enigzins stoort dat een autochtoon meer recht heeft op een Nederlandse cel en na zijn straf tevens meer recht heeft op een bestaan in Nederland. Dat lijkt een kleinigheid waar allochtonen die zich gedragen nooit last van zullen hebben maar het is toch een andere behandeling die de beeld dat veel allochtonen hebben van "we zijn Nederlanders als we goed doen en buitenlands als we het slecht doen" met dit maar al te letterlijk benadrukt.quote:Zijn het bovendien onverbeterlijke criminelen, dan rest slechts een politiek: uitzetten naar het land van herkomst - een gewaarschuwd mens telt voor twee. Je komt naar dit land om er samen de schouders onder te zetten, maar niet om het naar de kloten te helpen... Onze gevangenissen puilen uit van Marokkaanse veelplegers. Elk jaar kost ons dat handen vol met geld, terwijl er geen enkel vooruitzicht is op ook maar de minste verbetering. Het gedrag van deze allochtonen zet steeds meer kwaad bloed, en plaats de allochtonen die wel van goede zinne zijn, steeds vaker in een kwaad daglicht.
Aboutaleb heeft het iets diplomatieker verwoord. Zij die zich niet kunnen (in)leven met onze normen en waarden vrij om een plek elders te vinden waar de normen en waarden wellicht wel tevreden stemmen.quote:Laten wij dan ook geen boodschap meer aan hun hebben en ze zonder pardon uitwijzen, zoals ook de Wethouder Aboutaleb in Amsterdam nog eens betoogde. We hebben lang genoeg mededogen en begrip betracht, maar de maat van verdraagzaamheid jegens dit soort lieden is vol.
Zoals al eerder in de draad gezegd: het kost vast een beetje moeite, maar het is niet onmogelijk om als marokkaan je nationaliteit op te geven als je voor de nederlandse kiezen wilt. En natuurlijk moet onze gezamenlijke rechtsstaat zorgen dat iemand die die keuze wil maken, dat ook kan doen.quote:Op zondag 7 november 2004 01:22 schreef sampoo het volgende:
Leg maar uit hoe je dat te werk kan stellen. Ik ben best benieuwd. De een zegt dat het niet kan en nu kan het weer wel?
Die rechtsongelijkheid die je hierboven noemt, is toch precies een argument tegen de dubbele nationaliteit? Immers, elke allochtoon die zelf kiest voor enkel de nederlandse nationaliteit hoeft niet met dat gevoel van rechtsongelijkheid te zitten als wat je hierboven noemt.quote:Het klinkt wellicht gek maar ik kan mij voorstellen dat (hier geboren) allochtonen van "goede zinne" het toch enigzins stoort dat een autochtoon meer recht heeft op een Nederlandse cel en na zijn straf tevens meer recht heeft op een bestaan in Nederland. Dat lijkt een kleinigheid waar allochtonen die zich gedragen nooit last van zullen hebben maar het is toch een andere behandeling die de beeld dat veel allochtonen hebben van "we zijn Nederlanders als we goed doen en buitenlands als we het slecht doen" met dit maar al te letterlijk benadrukt.
Eens. Het is dan ook de taak van de staat om te zorgen dat het afschaffen van de dubbele nationaliteit ten uitvoer wordt gebracht en tevens dat je de allochtonen die bewust kiezen voor het nederlanderschap daar op alle niveau's bij ondersteund. De inzet moet van twee kanten komen en in dit geval verwacht ik de grote inspanning van de staat.quote:Indien het mogelijk is om afstand te doen meteen de optie van dubbele nationaliteit afschaffen voor de Marokkanen net als dat het geval is met vele andere nationaliteiten of Marokko bewegen om dit probleem op te lossen. Als we dan last hebben van kut-Nederlandertjes dan zullen wij er zelf maar te werk mee gaan ipv het exporteren van het probleem.
Kinderen die hier zijn geboren hoeven gewoon de Marokkaanse nationaliteit niet te krijgen. Geen Rabat die daar naar kraait. Marokko hoeft toch niet te weten of er kindjes in Nederland worden geboren uit marokkaanse ouders!quote:Op zondag 7 november 2004 11:58 schreef hace_x het volgende:
[..]
Zoals al eerder in de draad gezegd: het kost vast een beetje moeite, maar het is niet onmogelijk om als marokkaan je nationaliteit op te geven als je voor de nederlandse kiezen wilt. En natuurlijk moet onze gezamenlijke rechtsstaat zorgen dat iemand die die keuze wil maken, dat ook kan doen.
Zoals maartena hierboven al heeft gezegd, is het voor Marokkanen die naar Marokko willen noodzakelijk dat ze een Marokkaans paspoort hebben.quote:Op zondag 7 november 2004 13:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Kinderen die hier zijn geboren hoeven gewoon de Marokkaanse nationaliteit niet te krijgen. Geen Rabat die daar naar kraait. Marokko hoeft toch niet te weten of er kindjes in Nederland worden geboren uit marokkaanse ouders!
Het feit dat zij allemaal wel de Marokkaanse nationaliteit hebben, ligt dus helemaal aan de ouders. Die willen dat hun kinderen Marokkaan blijven en reizen naar Marokko met hun kinderen om die aan te vragen. Tja, en dan komen ze er niet meer vanaf.
Oplossing: Die ouders nemen na X jaar (ze hebben hier immers al kinderen) een nederlands paspoort omdat ze hier in nederland wonen en reizen met hun nederlandse pas naar marokko. Ik zie het probleem niet.quote:Op zondag 7 november 2004 17:01 schreef freako het volgende:
[..]
Zoals maartena hierboven al heeft gezegd, is het voor Marokkanen die naar Marokko willen noodzakelijk dat ze een Marokkaans paspoort hebben.
Wat zal de situatie zijn: de ouders hebben al zo'n paspoort, willen het land in.
Onzin: Dat kan niet. Ik kom met een nederlandse pas ook marokko in, dus waarom een nederlander met een marokkaans uiterlijk en een nederlands paspoort niet, volgens jou?quote:Voor hun zijn er in jouw optiek twee mogelijkheden. Of alleen een Nederlands paspoort en Marokko niet inkomen,
Die ouders hebben meestal ook een Nederlands paspoort en kunnen ook met dat paspoort Marokko in. Als ik dat kan met mijn Nederlands paspoort, kunnen zij dat ook. Totaal geen argument dus.quote:Op zondag 7 november 2004 17:01 schreef freako het volgende:
[..]
Zoals maartena hierboven al heeft gezegd, is het voor Marokkanen die naar Marokko willen noodzakelijk dat ze een Marokkaans paspoort hebben.
Wat zal de situatie zijn: de ouders hebben al zo'n paspoort, willen het land in. Ze hebben hun kinderen meegenomen, die volgens jou dan onbekend bij de Marokkaanse overheid moeten zijn. Met Nederlandse paspoorten. Dat lijkt mij op het eerste oog nogal verdacht, moet ik zeggen. En dat geldt blijkbaar ook voor de Marokkaanse douane, want zo'n situatie beschrijft maartena dus.
Voor hun zijn er in jouw optiek twee mogelijkheden. Of alleen een Nederlands paspoort en Marokko niet inkomen, of alleen een Marokkaans en in Nederland continu verblijfsvergunningen blijven verlengen.
De ouders hebben meestal geen Nederlands paspoort!quote:Op zondag 7 november 2004 18:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Die ouders hebben meestal ook een Nederlands paspoort en kunnen ook met dat paspoort Marokko in. Als ik dat kan met mijn Nederlands paspoort, kunnen zij dat ook. Totaal geen argument dus.
Je komt niet af van de Marokkaanse nationaliteit of je hier nu staatsburger wilt zijn of niet. Verder zal iemand die dat echt als straf ziet gewoon even bij een ander EU land kloppen daar de nationaliteit aanvragen en hier de daden verder verrichten. Verder is het met het afpakken van de nationaliteit niet zeker of we hen het land uit kunnen schoppen en ik vraag mij af of Marokko onderdanen die daar niet willen zijn zomaar even terug neemt wanneer Nederland dat schikt. Moslim extremisten daar heeft men zelf een appeltje mee te schillen maar "ordinaire" criminelen hou je maar zelf lijkt mij geen gekke reactie.quote:Vind dan ook niet dat justitie verschil hoeft te maken tussen criminele mensen met een dubbel paspoort die in Nederland zijn geboren en criminele mensen met een dubbel paspoort die in het buitenland zijn geboren. Hoppa, Nederlandse nationaliteit kwijt en ga maar lekker in het land wonen waarvan je schijnbaar zo ontzettend graag staatsburger wilt zijn. De groeten.
quote:Op zondag 7 november 2004 18:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Die ouders hebben meestal ook een Nederlands paspoort en kunnen ook met dat paspoort Marokko in. Als ik dat kan met mijn Nederlands paspoort, kunnen zij dat ook. Totaal geen argument dus.
Vind dan ook niet dat justitie verschil hoeft te maken tussen criminele mensen met een dubbel paspoort die in Nederland zijn geboren en criminele mensen met een dubbel paspoort die in het buitenland zijn geboren. Hoppa, Nederlandse nationaliteit kwijt en ga maar lekker in het land wonen waarvan je schijnbaar zo ontzettend graag staatsburger wilt zijn. De groeten.
Het is geen keuze van de ouders dat de kinderen de Marokkaanse nationaliteit krijgen, dat gaat automatisch als de vader Marokkaans is. Ze kunnen er ook niet zelf afstand van doen. Je kunt hen dit dus niet verwijten.quote:Op zondag 7 november 2004 13:06 schreef Gia het volgende:
Kinderen die hier zijn geboren hoeven gewoon de Marokkaanse nationaliteit niet te krijgen. Geen Rabat die daar naar kraait. Marokko hoeft toch niet te weten of er kindjes in Nederland worden geboren uit marokkaanse ouders!
Het feit dat zij allemaal wel de Marokkaanse nationaliteit hebben, ligt dus helemaal aan de ouders. Die willen dat hun kinderen Marokkaan blijven en reizen naar Marokko met hun kinderen om die aan te vragen. Tja, en dan komen ze er niet meer vanaf.
Dat is dus oneerlijk want je meet met twee maten. Nederlanders die niet de mogelijkheid hebben om afstand te doen van hun buitenlandse nationaliteit worden anders behandeld dan Nederlanders die die mogelijkheid wel hebben. Dit komt aardig dicht in de buurt van discriminatie.quote:Dus, als ze nu crimineel gedrag vertonen dat ernstig genoeg is voor gevangenisstraf, mag van mij hun Nederlandse nationaliteit worden afgenomen en mogen ze na het uitzitten van hun straf lekker in Marokko gaan wonen. Dat is de consequentie van het feit dat hun ouders ze opgezadeld hebben met de Marokkaanse nationaliteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |