abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 november 2004 @ 12:49:24 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23021022
Omdat in de lopende topics het te makkelijk is om bepaalde dingen te missen en omdat er best nuttige dingen langskomen een sticky waarin je het rustig kan nalezen zonder je door reacties te hoeven doorworstelen.

Hier even wat linkjes die belangrijk zijn:

RTL LIVE Breedband
RTL LIVE Smallband

Levensloop
Foto's rond moord
Van Gogh.nl
Van Gogh Startpagina
Condoleanceregister
met dank aan een user wiens naam ik even kwijt ben

De voorpagina van Nieuws.nl, onbereikbaar wegens drukte:
quote:
Theo van Gogh doodgeschoten
Uitgegeven op 02 november 2004 om 10:29 uur, bijgewerkt om 11:31

Filmmaker Theo van Gogh is dinsdagochtend in Amsterdam-Oost doodgeschoten. Twee andere mannen, onder wie een politieagent, raakten gewond bij de schietpartij. De politie heeft de vermoedelijke dader na een schotenwisseling aangehouden.

Van Gogh werd neergeschoten toen hij het stadsdeelkantoor aan de Linneausstraat uitkwam. Hij wist naar de overkant van de straat te komen, waar de schutter nogmaals op hem vuurde. Ook een omstander werd daarbij getroffen door een kogel. Over zijn toestand is niets bekend.

De dader vluchtte vervolgens het Oosterpark in, waar hij door de politie werd omsingeld. Toen hij het park aan de kant van de Mauritskade probeerde te verlaten, ontstond een schotenwisseling met de politie. Een agent werd daarbij in de borst getroffen, maar omdat hij een kogelwerend vest droeg, lijken zijn verwondingen mee te vallen. De verdachte werd door de politie in zijn been geschoten, waarna hij werd gearresteerd.

De dader heeft ook met een mes op de borst van Van Gogh gestoken. Over de identiteit van de verdachte of over het motief is nog niets bekend.

Provocateur Van Gogh wars van autoriteit
Uitgegeven op 02 november 2004 om 10:33 uur, bijgewerkt om 10:37

De dinsdagochtend in Amsterdam-Oost doodgeschoten Theo van Gogh stond bekend als een veelzijdig mens en provocateur. Als columnist, filmmaker, presentator en journalist stond hij bekend om zijn ongezouten meningen. Theo van Gogh is 47 jaar geworden.
Eind augustus maakte filmmaker met VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali de provocerende film 'Submission', die de positie van de vrouw in de islam aan de orde stelt. In de film worden naakte vrouwen getoond, gehuld in een doorzichtig gewaad. Op hun lichamen zijn teksten uit de koran afgebeeld, waarin geweld tegen vrouwen wordt goedgekeurd. Na het verschijnen van de film werd Van Gogh door de politie bewaakt, zonder dat Van Gogh daarom had gevraagd.

De veelzijdige Van Gogh is op 23 juli 1957 geboren in Den Haag. Na een afgebroken studie rechten werd hij regisseur. Zijn debuutfilm in 1982 was 'Luger'. De zwartwitfilm gaat over de psychopaat Chris Luger, die een zwakzinnig meisje ontvoert. Zijn film Blind Date uit 1996 won drie gouden kalveren.

Twee jaar na de moord op Pim Fortuyn startte Van Gogh in augustus met de opnames van de film '06 05', een reconstructie van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in de dagen na de gewelddadige moord op Pim Fortuyn. De film is gebaseerd op het boek 'De zesde mei' van Tomas Ross. Tomas Ross schreef ook het script voor de film. De film zou half december zijn première beleven op internet en daarna in februari te zien zijn in de bioscoop.

'Als stukjesschrijver ben ik overal weggestuurd, ontslagen of zó gecensureerd dat het maar beter was de eer aan mezelf te houden', zei Van Gogh begin dit jaar. Van Goghs meningen zijn nu onder meer te lezen op zijn website De Gezonde Roker. De columns op zijn website zijn gebundeld in zijn boek 'Allah weet het beter'. In dit boek telt Van Gogh de 'zegeningen' van de multiculturele samenleving, hekelt hij de autoriteitsvrees van Nederlandse media, beschrijft hij de farce van het koninklijk huis en maakt hij zich sterk voor een absolute vrijheid van meningsuiting.

Premier reageert 'met afschuw' op moord Van Gogh
Uitgegeven op 02 november 2004 om 11:55 uur

Premier Jan Peter Balkenende heeft 'met afschuw' gereageerd op het bericht dat filmmaker Theo van Gogh dinsdagochtend is doodgeschoten. Hij betuigt in een verklaring zijn medeleven aan familie, nabestaanden en vrienden.
Balkenende roept op tot waakzaamheid om niet te snel conclusies te trekken, en te wachten tot het politieonderzoek is voltooid alvorens een oordeel te vellen over te motieven van de dader.

De premier noemt Van Gogh iemand die 'zich met uitgesproken standpunten mengde in het publieke debat. Een voorvechter van het vrije woord'.

"Het is onaanvaardbaar wanneer het uiten van een vrije mening de oorzaak van deze brute moord zou zijn. Als Nederlandse regering zijn we dan ook intensief betrokken bij de voortgang van dit onderzoek", aldus Balkenende.

Filmcollega's in shock na dood Van Gogh
Uitgegeven op 02 november 2004 om 12:04 uur

De acteurs en actrices waarmee Theo van Gogh heeft samengewerkt, zijn te geschokt om te reageren op het plotselinge overlijden van Theo van Gogh na de moordaanslag dinsdagochtend.
Het management van Tara Elders, die in Van Goghs '0605' over de moord op Pim Fortuyn speelt, is er op dit moment 'niet toe in staat' iets te zeggen op de dood van Van Gogh. Ook Katja Schuurmans' management laat weten dat de actrice, met wie Van Gogh onder meer de film 'Interview' maakte, nog te geschokt is om te kunnen reageren.

Fabian Ruitenberg van productiemaatschappij Netwerk 6 was evenzeer van zijn stuk toen hij het nieuws hoorde. Ruitenberg was verantwoordelijk voor de televisiespecial rond '0605' en heeft darvoor veel interviews met de cineast gemaakt. "Het is echt verschrikkelijk wat er vanmorgen is gebeurd. Maar Theo zelf dacht altijd al dat er iets zou kunnen gebeuren. Hij zei 'laat ze maar komen'. Over het afronden van de film zegt Ruitenberg dat de productie in principe 'af' is, maar nog wel moet worden afgemixt.

Het is nog onbekend wat er met Van Gogh's lesbische filmproject 'Bad', met in de hoofdrollen Schuurman en Elders, gaat gebeuren
Elke mod die iets tegenkomt wat van belang is, nieuwsupdates, links etc. Voel je vrij om het zonder commentaar hier te posten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Loedertje op 02-11-2004 18:11:27 ]
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 2 november 2004 @ 12:52:46 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23021097
Met dank aan Slashdotter:

[ Bericht 27% gewijzigd door NorthernStar op 06-11-2004 08:48:45 ]
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_23021380
Zojuist op RTL5 uit de persconferentie;

Politie bevestigt de dader te hebben gearresteerd, de man heeft zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit.
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
  † In Memoriam † dinsdag 2 november 2004 @ 13:08:42 #4
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_23021417
Voor internationale berichtgeving (via Google news):

Van Gogh
pi_23021549
Herdenking
Op de Dam in Amsterdam wordt dinsdagavond om 19.30 uur een herdenkingsbijeenkomst gehouden voor Van Gogh. Dat heeft een woordvoerster van burgemeester Cohen gezegd. Over de invulling daarvan wordt door de gemeente nog overlegd met de nabestaanden.
Echte liefde!
pi_23021645
Het laatste nieuws met RSS feed is ook te volgen op http://theovangogh.headliner.nl

Met dank aan janjaap
Echte liefde!
  dinsdag 2 november 2004 @ 13:24:59 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23021844
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 13:22 schreef tommie_b het volgende:
Op www.bn.nl nu live de persconferentie
  dinsdag 2 november 2004 @ 13:27:44 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23021902
Slashdotter3:

foto van de blauwe tent

Ingang van het oosterpark, genomen door de dader

mensenmassa:

mensenmassa2:

andere kant:
rechts van de witte pakken zit het stadsdeelkantoor, let op de witte auto links

andere kant2:
witte auto links weer, van Gogh heeft de overkant bereikt, daar in elkaar gezakt

Motorfiets van de gevallen agent, mannen in het wit zijn van forensisch onderzoek (nederlandse CSI

Andere foto van de motorfiets, politiehond op zoek naar sporen

[ Bericht 21% gewijzigd door NorthernStar op 06-11-2004 08:51:19 ]
pi_23022010
Het staat zelfs op de FP van de website van BBC news

Gunman kills Dutch film director

Met dank aan Razzerr
Echte liefde!
pi_23022356
Helaas,

Vanochtend is Theo van Gogh op een dramatische en mensonwaardige manier aan het einde van zijn leven gekomen.

Wij van Stichting Maroc.NL veroordelen dit uiteraard sterk.

Ondanks dat wij fel tegen van Gogh waren in zijn uitingen jegens de Islam, zijn wij uiteraard van mening dat iemand nooit fysiek zou mogen worden aangevallen voor het uiten van zijn mening.

Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden, kennissen en goede vrienden van van Gogh.

Wie de behoefte heeft om zijn of haar gevoelens en mening hierover met anderen te delen kan hier klikken. Daar kun je ook, als je wilt, een petitie tekenen. De rest van de site kun je hier vinden.

Wij wensen iedereen sterkte toe.

Hoogachtend,
Stichting Maroc.NL
Echte liefde!
pi_23022593
Ook CNN maakt nu melding: http://edition.cnn.com/20(...)aker.reut/index.html

Met dank aan SolidArt voor het melden
[18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
<gr8w8>bitch
pi_23023628

Met dank aan Posdnous

[ Bericht 25% gewijzigd door NorthernStar op 06-11-2004 08:54:39 ]
Echte liefde!
  dinsdag 2 november 2004 @ 14:47:24 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_23023858
Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld
www.zinloosgeweld.nl
quote:
Theo van Gogh vermoord

Datum
2 November 2004
Onderwerp
Theo van Gogh stak zijn mening niet onder stoelen of banken. Velen heeft hij daar ongetwijfeld mee beledigd, maar het was zijn mening. En die mag je nog altijd geven in Nederland. Dat hoort bij onze democratie. Nu was deze mening voor een, naar verluid, overtuigde Moslim teveel van het goede. Van Gogh was een onoverkomelijk probleem voor hem en dus moest deze markante Nederlander sterven. Probleem opgelost? Natuurlijk niet. Het probleem wordt nu alleen maar groter. Nederland zit vol met extremen. Van links, naar rechts, van Moslim, naar Christen. De dood van Theo van Gogh wordt voer voor polarisering. Zijn moord zal worden aangegrepen en het slechtste in Nederland naar boven halen: Verdeeldheid. Dat leidt nooit tot een oplossing. In dat opzicht is er geen beter voorbeeld van zinloos geweld.

Als Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld vragen we heel Nederland de rust te bewaren! Wij vragen iedereen, met welke overtuiging dan ook, op te staan om zich en masse te distantiëren van deze afschuwelijke daad. Nu is het moment voor ons allemaal aangebroken om ons publiekelijk achter de Nederlandse democratische waarden en normen te scharen.

Laat haat en woede ons niet overheersen. Laat de tragische dood van Van Gogh tot eenheid leiden!
pi_23025597
laat een modje dat mp3tje eens inde Theo van Gogh stick zetten:

http://download.omroep.nl/rvu/av/mp3/misc/muntz_vangogh.mp3
Echte liefde!
  dinsdag 2 november 2004 @ 16:05:46 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23025669
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 16:01 schreef Insomaniac het volgende:
laat een modje dat mp3tje eens inde Theo van Gogh stick zetten:

http://download.omroep.nl/rvu/av/mp3/misc/muntz_vangogh.mp3
Met dank aan Stefkuh
  dinsdag 2 november 2004 @ 16:13:08 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_23025845
Link met dank aan Stefkuh

Aangepaste versie 'Zinloos Geweld'
http://81.173.21.30:80/media538/fragmenten/20041102_zinloos.wma
  † In Memoriam † dinsdag 2 november 2004 @ 17:12:44 #17
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23027278
quote:
Mijn medeleven gaat uit naar de vrienden en nabestaanden van Theo van Gogh!

De dader is een Marokkaan. Mijn landgenoot. Heb ik een andere mening over de moord, nu het gaat om een landgenoot? Ja. Ik heb inderdaad een andere mening.

Toen nog niet duidelijk was dat het ging om een Marokkaan, schaamde ik me voor de wereld. Ik schaamde me voor mijn medemensen. Hoe kan dit gebeuren? Nu schaam ik me voor het feit dat het gaat om een Marokkaan. Ik schaam me voor het feit dat zo'n iemand denkt dat hij uit mijn naam kan handelen.

Want ik weet nu al zeker dat hij gaat zeggen dat hij het heeft gedaan in naam van de Marokkaanse en islamitische gemeenschap. Niets is minder waar. Zowel moslims als Marokkanen keuren een moord niet goed. Degene die dat wel doen, zijn ziek in hun hoofd. Misbruiken de Islam. Islam betekent vrij vertaald: VREDE!

Gelukkig wordt de dader door mijn Marokkaanse vrienden- en familiekring en door velen anderen ook uitgespuugd!

In tegenstelling tot wat je vast had gedacht, staat niemand achter je.
Je staat er alleen voor lafaard!
bron
quote:
T. van Gogh, martelaar van het vrije woord

Als stukjesschrijver ben ik overal weggestuurd, ontslagen of gecensureerd dat het maar beter was de eer aan mezelf te houden' (T. Van Gogh)

2 november 2004 is Theo van Gogh vermoord.

Het is onbegrijpelijk dat mensen andere mensen pijn willen doen. In het besef van de kostbaarheid en kwetsbaarheid van het leven van een ieder, laat deze moord velen in bedroefdheid en in verwarring achter.

Wat ook de beweegreden geweest mag zijn voor de dader om te komen tot deze moord, het recht in eigen hand nemen omdat je bijvoorbeeld tot in je ziel geraakt wordt, hetzij vanwege je afkomst of vanwege je geloof geeft -NIEMAND- het recht om volgens welk geloof of welke normen en waarden stelsel dan ook, een ander te vermoorden.

Ik ben het nooit eens geweest met het gedachtegoed van hen die de Islam en haar aanhangers als barbaren probeerde neer te zetten. Daar de Islam die ik ken en waarvan uit ik probeer te leven één is van mildheid, vergevensgezindheid en meedogendheid is.

Door deze mens onterende daad, zal de angst en het onbehagen wat sommige andersgelovigen voelen voor sommige moslims alleen maar nog meer toenemen. Toch is het niet verstandig of wijs om vanwege de daad van één individu een gehele bevolkingsgroep of geloofsgroep dit te willen aanrekenen.

Martelaren kennen geen diplomatie maar zijn bereid om te sterven voor hetgeen waarin zij met hart en ziel in geloven. Maar je zou je ook misschien kunnen afvragen of het martelaarsschap van wie dan ook, voor welke zaak dan ook, bijdraagt dat mensen vreedzamer en liefdevoller met elkaar gaan samenleven? Of zou het zo kunnen zijn dat het bloed van martelaren alleen nog maar meer haat en verzet oproept?

Ik geloof niet dat het absolute recht van vrijheid van meningsuiting bedoelt is dat gelovigen homo's belachelijk kunnen maken maar ook geloof ik niet dat het absolute recht van vrijheid van meningsuiting bedoelt is, zodat ongelovigen andersgelovigen belachelijk kunnen maken. Het absolute recht van vrijheid van meningsuiting is geen absoluut recht om elkaar te mogen kwetsen of te beledigen.

Vrijheid van meningsuiting is geen doel maar is slechts een middel zodat ook kwetsbaren en zwakkeren in onze samenleving gehoord moge worden.
  † In Memoriam † dinsdag 2 november 2004 @ 18:57:57 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
  dinsdag 2 november 2004 @ 20:15:19 #19
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23031600
Hoi .

. Die nummertjes he? .
. Die je net op MSN hebt binnengekregen, over 911 en 112 en Amerikaans datumschrijfstelsel enzo? .
. Die je net wil gaan posten in het topic over Theo? .
. Die zijn pas 50 keer gepost. .
.
pi_23032032
quote:
Verdachte vriend van Samir A.

AMSTERDAM De verdachte van de moord op
Van Gogh is een vriend van Samir A.,de
18-jarige Rotterdammer die in juni werd
aangehouden voor het voorbereiden van
een terroristische aanslag.Dat meldt
het Journaal.

In Samirs huis werden plattegronden van
onder meer de Tweede Kamer gevonden.De
arrestatie leidde tot een terreuralarm
in Nederland.

De 26-jarige moordverdachte heeft de
dubbele nationaliteit,de Nederlandse en
de Marokkaanse.Vanmiddag heeft advocaat
J.P.Plasman gemeld hem te verdedigen.
NOSteletekst.
Met dank aan Roel_Jewel.
Echte liefde!
pi_23046656
quote:
AFGESLACHT

Afschuw en woede na moord Theo van Gogh

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM, woensdag
De 26-jarige Amsterdamse Marokkaan, die gisterochtend filmmaker Theo van Gogh (47) op gruwelijke wijze afslachtte, had contacten met moslimfundamentalisten die al geruime tijd in de gaten worden gehouden door de AIVD.
Er moet dan ook ernstig rekening worden gehouden met het feit dat de moordenaar handelde uit radicaal islamitische overtuiging. Dat schrijven minister Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.
Donner weigert in te gaan op verdenkingen dat de gearresteerde moordenaar contacten zou onderhouden met de 18-jarige Samir Azzouz, die afgelopen zomer het grote terreuralarm veroorzaakte in ons land. Azzouz zit vast voor het beramen van aanslagen op Schiphol, de Tweede Kamer en kerncentrale Borssele. Beide mannen bezochten ook regelmatig de radicale El Tawheed moskee in Amsterdam- West.
De fractievoorzitters van de Tweede Kamer zijn gisteravond door Remkes en AIVDdirecteur Van Hulst vertrouwelijk ingelicht.
Volgens Remkes kon uit de beperkte informatie die de AIVD over de moordverdachte had niet worden opgemaakt dat de man bezig was met het beramen van een gewelddadige actie.
De moordenaar, een bekende van de politie, spietste met een mes een briefje op het lichaam van Van Gogh. De Arabische tekst van de brief op het lichaam van Van Gogh en een tekst die bij de verdachte is aangetroffen worden nader onderzocht.
Bij een huiszoeking bij de belager van Van Gogh werd uit voorzorg het Explosieven Opruimingscommando ingezet. Of hierbij iets is gevonden, wilde Justitie niet bekendmaken. Ook is nog onduidelijk of de moordenaar alleen opereerde.
VVD-fractievoorzitter Van Aartsen sprak gisteren van een mogelijk terroristische moord: "Wellicht hebben we te maken met een fenomeen dat groter is dan we beseffen." Nederland heeft gisteren eensgezind zijn afschuw geuit over de lafhartige moord op Theo van Gogh. Politici, burgers en organisaties reageerden geschokt. Burgemeester Cohen sprak gisteravond tijdens een protestbijeenkomst op de Dam van een laffe en gruwelijke moord: "Van Gogh is de mond gesnoerd. Wij bestrijden elkaar met de mond, met de pen en in het uiterste geval voor de rechter, maar wij nemen niet het recht in eigen hand."
De filmmaker, columnist en kampioen van het vrije woord werd gisterochtend neergeschoten terwijl hij op zijn fiets door de Linnaeusstraat in Amsterdam- Oost reed. Van Gogh werd door meerdere kogels getroffen, maar kon in eerste instantie nog op de vlucht slaan. Zijn belager wist hem echter in enkele tientallen meters te achterhalen en nam Van Gogh opnieuw onder vuur. Hierbij raakte ook een toevallige voorbijganger gewond.
Van Gogh zakte daarop ineen en smeekte volgens een ooggetuige tot twee keer toe om genade. In plaats daarvan trok de verdachte een tweetal slagersmessen tevoorschijn om hiermee eerst de keel van de filmmaker door te snijden en deze vervolgens allebei in het lichaam van Van Gogh te steken.
Volgens ooggetuigen bleef de 26-jarige man nog enige tijd over zijn slachtoffer heen staan om vervolgens op zijn gemak richting het nabijgelegen Oosterpark te wandelen. Onderweg sprak hij volgens getuigen nog even kort met een man met Arabisch uiterlijk. Kort daarop kon de verdachte worden aangehouden door de politie. Aan zijn arrestatie ging opnieuw een schietpartij vooraf, waarbij ook een agent gewond raakte. De verdachte zelf werd in zijn been geraakt en kon uiteindelijk worden overmeesterd. Hij verblijft nog in een ziekenhuis waar hij zwaar wordt bewaakt.

De aanslag is scherp veroordeeld door politici onder wie premier Balkenende. Allemaal zien ze het als een grote aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Ook koningin Beatrix reageerde met ontzetting. Donner en Remkes riepen gisteravond nogmaals op rustig te blijven. "Onze reactie op deze daad mag niet zijn dat wij groepen van mensen veroordelen vanwege deze brute moord. Daarom doet het kabinet een dringend beroep op de samenleving waardig reageren."
De moslimorganisaties hebben gisteren eveneens hun afschuw uitgesproken over de moord. De officiële reacties staan in schril contrast tot de gevoelens van veel Marokkaanse jongens op straat, die de moordenaar al tot hun held hebben uitgeroepen. "Hirsi Ali is de volgende. Wat van Gogh deed had niets meer met de vrijheid van meningsuiting te maken, maar alleen met vrijheid van beledigen," aldus één van de vele jonge Marokkanen die zich gisteravond op het Osdorpplein hadden verzameld.
Samir Azzouz, met wie de moordverdachte contacten had, groeide op in Amsterdam- West. Hij is het middelpunt van een groep jonge, radicale moslims. Zijn medestanders werden volgens justitie en de AIVD scherp in de gaten gehouden. De groep-Azzouz is in de ban van Osama bin Laden en wil volgens inlichtingenbronnen de geschiedenis ingaan als de eerste islamitische terreurorganisatie van Nederland.
Azzouz bezocht in 2003 samen met een handlanger, ‘Ismail', een terrorist in Spanje die gezocht werd voor zijn betrokkenheid bij de aanslagen in Casablanca van mei vorig jaar waarbij 45 doden vielen.
Uit angst voor eventuele wraakacties op Marokkaanse doelen werden er in het hele land extra politiemensen de straat op gestuurd.
Na afloop van de luidruchtige protestbijeenkomst op de Dam bleef het rustig. Opvallend vaak werd gisteren de vergelijking gemaakt met de moord op Pim Fortuyn.
bron

[ Bericht 1% gewijzigd door NorthernStar op 06-11-2004 08:55:40 ]
pi_23046671
quote:
THEO VAN GOGH na scheiding ironisch over vrouwen

Charmeur en bullebak tegelijk

"Met Theo van Gogh, hoe is het met je? Ik wil even tegen je aan praten." Afgelopen maandagavond, de avond voor zijn dood, had ik Theo nog vrolijk aan de telefoon. De man, die 4000 woorden per minuut op je afvuurde, babbelde over zijn films, de Avro-serie Medea en allerlei andere nieuwe projecten. "Ik heb mooie verhalen voor in je krant. Laten we elkaar gauw zien. Ik heb veel te vertellen." We spraken af de volgende ochtend de agenda's te trekken, nadat hij zijn zoon Lieuwe naar school had gebracht. Ik ging eerst even hardlopen. Maar zijn telefoontje kwam niet. Theo is dood. Ongelooflijk.

Het duurde een paar minuten voor ik het kon geloven. Je zegt vreemde dingen. "Dat kan niet, hij gaat me straks bellen. Dat hebben we gisteren afgesproken."
Theo, de grote man met de grote mond en het piepkleine hartje is slechts 47 jaar geworden.
Ik heb gekke dingen met hem beleefd. Ik hoor het hem dit voorjaar nog zeggen: "We zijn bijna even oud. Maar jij ziet er beter uit. Ik ben te lui om af te slanken. Voel me prima zo. Junkfood. 's Nachts werken, overdag slapen, ik snuif wel iets minder, alleen drinken doe ik, niks mis mee." Altijd provoceren.

Zoon Lieuwe (13) moet zonder papa verder

Hij had zich met zijn grote lijf op een bed gedrapeerd in de bruidssuite van een Van der Valkhotel. In de kamer waren verder muze Katja Schuurman en visagiste Angelique. Theo wilde wel poseren voor Privé. Het was in de tijd dat zijn film Interview zou worden uitgezonden op tv. Want Theo vond dat onthullende interviews nut moesten hebben. Zo commercieel was hij.

Provocateur

Hij was niet voor niets de achterkleinzoon van Vincent van Gogh. De brutaalste regisseur van Nederland, een provocateur en een lieve plager met expliciete ideeën. "Ik wil poseren met een bh op mijn hoofd en dan Katja als een krolse kat om me heen." Theo's wil is wet en nadat hij Katja's bh als 'te klein' en Angeliques zwarte exemplaar als 'net een regenkapje' had beoordeeld, stak hij zijn arm al uitdagend naar me uit. Vluchten kon niet meer. "De mijne is wit en heeft een kantje." Theo vond het prachtig dat hij het voor elkaar kreeg. Ik gaf hem wat hij wilde, deed dus mijn bh uit. En vervolgens beantwoordde hij de vragen en vertelde bijna meer dan ik wilde weten. Sindsdien konden Theo en ik goed samen. "Je bent oké, ook al ben je dan een vrouw", was het grootste compliment dat hij me maakte.
Theo was dubbelzinnig over vrouwen. Tegelijk een bullebak en een charmeur. Theo is getrouwd geweest met de moeder van Lieuwe, Heleen Hartmans. Zij verliet hem in 1992 voor de hoofdrolspeler Ellik Bargai van nota bene een film die Theo van Gogh regisseerde, Zwart Licht. Lieuwe was toen net geboren. Door dat feit was Theo – hoewel hij zichzelf uiteindelijk 'gelukkig gescheiden' noemde en zijn zoon voor 50 procent zelf opvoedde – vaak ironisch over vrouwen.
"Ik ben alweer elf jaar vrijgezel", zei hij in mijn bedinterview nuchter. "Als ik 's nachts de liefde bedrijf met een vrouw, mag zij niet blijven ontbijten. Ik vrij nu vooral met jonge vrouwen, want dan weet je als oude man zeker dat ze 's ochtends weggaan. Ik heb jaren geslapen met schrijfster Hermine Landvreugd. Dan hadden we ook een afspraak. 's Avonds om elf uur kwam ze." Woordgrappenmaker Theo vervolgde met stalen gezicht:

"En dan kwam ze 's nachts nog een paar keer en dan 's ochtends om acht uur na het tandenpoetsen en douchen ging ze weer weg. Ik ben niet zo romantisch. Laatst was er een meisje dat ik in mijn slaap de hele nacht in mijn armen bleek te hebben gehouden. Zij was helemaal ontroerd. Of ik dan werkelijk van haar hield. Nee, natuurlijk niet. Gewoon een reflex of misschien had ik het wel koud."

Melancholie
Warmbloedige Katja sputterde van onder de lakens tegen: "Waarom laat je de liefde niet toe?" En Theo grijnsde: "Melancholie is een aangename motor. Jij gelooft nog in de liefde, maar ik weet hoe het zit. Als je valt op creatieve talenten, blijken die uiteindelijk vooral creatief en minder geschikt voor langdurig samenzijn. Ik ben een lastig mens om mee te leven."

Ex Heleen: "We zijn pas nog met elkaar naar New York geweest"

De moeder van Lieuwe, Heleen Hartmans, zat gisteren kapot van verdriet thuis. Zij en Theo hadden intussen een zeer goede relatie. En hij was een echt gezinsmens. Heleen woont intussen samen met Dirk Polak, maar ze zag Theo bijna dagelijks. Heleen vertelt een paar weken geleden nog met Theo en Lieuwe naar New York te zijn geweest. "Hebben we zo'n toeristenfoto laten maken: Shoot the Freak. Daar staat hij vol op te grijnzen. Ik heb die foto net nog in mijn handen gehad. Wat een vreselijk afscheid. Te ironisch voor woorden."
Lieuwe moet verder zonder zijn bijzondere vader. Hij kon gisteren alleen maar overgeven van verdriet. Heleen: "Het zou in de geest van Theo zijn geweest die foto bij jou af te drukken. Maar ik kan dat zelf niet aan."
Theo is vermoord. Dag lieve dappere Theo, je had niet zo dood mogen gaan. Met jou sterft een stuk vrije meningsuiting.
bron

[ Bericht 1% gewijzigd door NorthernStar op 06-11-2004 08:56:37 ]
pi_23046706
quote:
TRANEN EN ONGELOOF

'Toen zakte hij ineen'

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM, woensdag
"Toen ik die foto maakte, wist ik nog niet dat het Theo van Gogh was die daar op het fietspad lag. Daar kwam ik pas later achter." De 27-jarige Amsterdammer Aron Boskma zag de moord op Van Gogh voor zijn ogen gebeuren.
"Ik zat in mijn auto in de Linnaeusstraat te wachten voor het stoplicht, toen ik opeens pistoolschoten hoorde. Achter me zag ik mensen wegspringen en dekking zoeken bij elkaar, maar ik wist niet wat er aan de hand was. Er werd zeven keer geschoten."
"Even later kwam rechts naast me een man over het fietspad aanstrompelen. Hij liep een fietsster omver, ging voor mijn bumper langs en stak de weg over. Aan zijn houding kon je zien dat deze man de dood op zijn hielen had. Ik zag op dat moment nog niet dat het om Theo van Gogh ging en dat hij al een gapende snijwond in zijn hals had."

'Het was een enorm mes, met een lemmet van 30 cm' Ooggetuige

Gestrekte armen

"Meteen daarop rende er een man voor mijn auto langs naar de overkant, achter hem aan. Op de stoep had hij hem te pakken. Met twee gestrekte armen probeerde Van Gogh zijn belager af te weren. Op dat moment stak de man hem een Rambo-mes in de hartstreek. Het was een enorm mes, met een lemmet van zo'n dertig centimeter. Onmiddellijk plantte hij ook het tweede steekwapen, een gekarteld soort koksmes, in het lichaam. Van Gogh zakte in elkaar. Ik besefte niet goed wat ik zag. Ik vond het merkwaardig dat de dader de messen direct losliet en ze niet uit het lichaam trok. Het was een beestachtige afslachting. Van Gogh is als een stier in de arena afgemaakt."
"De man maakte zich uit de voeten. Hij had een tenger postuur, was ongeveer 1.85 meter lang en droeg een capuchon om onherkenbaar te blijven. Die capuchon had hij met zo'n touwtje dichtgesnoerd tot een kijkgat. Ik kon zijn gezicht niet zien."
"Toen de man wegrende, sprintte er vanuit het stadsdeelkantoor iemand de straat op. Met gevaar voor eigen leven ging hij achter de dader aan en achtervolgde hem tot aan de Mauritskade. Ik had dat nooit gedurfd. Terwijl ik uit mijn auto stapte en naar de overkant ging, legde een oude man snackbarservetjes op de steekwonden. Die man kreeg later van omstanders de wind van voren omdat hij niet genoeg zou hebben gedaan. Intussen dromden de passanten samen. Niemand durfde dichtbij te komen. Iedereen zweeg. Opeens begon iemand te huilen. Het gekke is dat ik helemaal geen kogelgaten heb gezien in het lichaam. Ook het briefje waar de politie het later over had, heb ik niet gezien."
"Na een tijdje kwamen twee politiemensen aanrennen. Eén was nog bezig zijn kogelwerende vest aan te trekken en wist duidelijk niet waar hij heen moest, toen hij opeens het lichaam zag liggen. Ik zag dat de man zich rotschrok en de tranen in zijn ogen kreeg. Daarop kwamen de ambulancebroeders aangerend. Eén van hen liet meteen zijn koffers vallen toen hij Van Gogh zag liggen. Hij wist genoeg en ging meteen terug naar de ambulance om het witte laken te pakken. De ander pakte Van Goghs pols en zei tegen zijn collega: "Het is over."

"Omdat ik vermoedde dat mijn vrienden nooit zouden geloven wat ik had gezien, pakte ik mijn mobiele telefoon met ingebouwde camera en maakte een foto. Pas toen ik later bij mijn vrienden kwam, zag ik op teletekst dat het Theo van Gogh was."
Getuige Menno de Hoop was met zijn zoontje op weg naar de crèche. "Ik herkende Theo van Gogh op zijn fiets, toen er door een man op hem werd geschoten, wel zes of zeven keer. Hij strompelde naar de overkant, achtervolgd door die kerel die weer schoot en zich daarna over het lichaam boog. Hij bleef daar voor mijn gevoel minutenlang staan en rende toen richting Oosterpark."
Paul Vreuls bracht iets voor negen uur zijn dochter naar school. "We liepen in de Wijttenbachstraat. Vlakbij hoorde ik plotseling schieten. Ik wilde er naar toe, maar mijn dochter was zo verstandig om te zeggen dat ze nog niet dood wilde. Toen ben ik doorgelopen."

bron
pi_23046720
quote:
Pietje Bell van Nederlandse filmscene

Van Gogh koesterde omstreden imago

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM, woensdag
Zijn kwajongensachtige kant kwam het eerst naar voren. Met mededebutant Thom Hoffman in de hoofdrol volgde Theo van Gogh in 'Luger' een psychopathische jongeman. Spraakmakend was vooral ook de suggestie dat er een jong katje in de draaiende wasmachine zat.
Van Gogh koesterde vanaf het begin zijn omstreden imago en presenteerde zich met kinderlijk enthousiasme als de Pietje Bell van de Nederlandse film. Dat hij meer in zijn mars had dan gemakkelijke, vaak seksueel getinte grappen, bewees hij vanaf het ontroerende 'Een dagje naar het strand' (1984). Een Gouden Kalf voor 'Blind Date' ('96) onderstreepte dat Theo van Gogh op zijn best was als hij mensen in al hun kwetsbare ontoereikendheid portretteerde.
Hoewel Van Gogh niets liever deed dan films maken, wierp hij bijna met wellust barricades voor zichzelf op. Kwajongensachtig was de brief met vijfentwintig gulden die hij in 1984 naar een bekende filmcriticus stuurde, zodat die na zijn al te positieve recensie over Marleen Gorris' 'Gebroken Spiegels' zelf kon vaststellen hoe het in een bordeel toegaat.

Rob Out
Pijnlijker sneed hij in eigen vlees toen hij in zijn geruchtmakende columnbundel 'De Weldoener' met zijn scherpe pen Rob Out had geprikt en Veronica zich vlak voor de opnames van 'Loos' (1988) als cofinancier terugtrok.
Weer een steun minder dus. Maar Van Gogh kon zichzelf niet tegenhouden.

'Het was een vrijdenker die soms grove taal gebruikte, maar een aardige man' Minister Zalm

Waar hij opgeblazen ego's of vermeende misstanden zag, zette de achterneef van Vincent van Gogh zijn stekels op. Zijn spotlust maakte geen onderscheid tussen een buurman, een producent of subsidiegevers.

Schrijver Leon de Winter beschuldigde hem voor het gerecht van antisemitische uitlatingen, maar minder publiciteit kregen ruzies met beledigde producenten als Haig Balian en Matthijs van Heijningen. De laatste trok zijn financiële steun bij 'Loos' in, maar was wel zo sportief om zichzelf in een klein rolletje in die film op de hak te nemen.
De blonde belhamel, opgegroeid in het keurige Wassenaar, ontkende dat hij erop uit was om te schokken. Maar vanaf zijn eerste stap op het filmpad zaaide hij verwarring.

Sekspop
Een vroeg werkstuk, over de onmogelijkheid van een relatie met een sekspop, zorgde voor paniek bij onze zuiderburen. Het scenario schreef voor dat de eigenaar van de pop zijn plastic geliefde op het strand vrij zou laten. Daar zweefde de pop aan ballonnen de horizon tegemoet. Een uur later rukte de Belgische kustwacht uit omdat men dacht dat een parachutist in zee was gestort.

Humor
Zijn aparte gevoel voor humor sprak ook uit een tweetal langspeelplaten die hij maakte. 'Leen uw oor aan Van Gogh', riep de tweede schijf op en vergastte de luisteraars op een aantal scabreuze liederen. Het blad Moviola richtte hij op uit irritatie tegen de holle frasen van heulende collega's. "Ze spelen elkaar voortdurend het balletje toe", vond Van Gogh. "Samen in een orkestje spelen, samen met hun films naar een Holland Festivalletje in New York. Daar val ik buiten." Eens temeer was hij er trots op dat hij gevraagd was voor de regie van de Wolkers-verfilming 'Terug naar Oegstgeest' ('87). De ultieme film over het calvinisme, vond hij. "Tenslotte blijven we een land van dominees. Dat is ook mijn culturele basis. In mijn hart ben ik maar een heel behoudend baasje."
Ook op zijn eigen website riep hij vanuit dit uitgangspunt controverses op en zijn mening over de ontsporing (en de geëigende aanpak) van allochtone jongeren leidde dit jaar tot de speelfilm 'Cool!'. Merendeels Marokkaanse excrimineeltjes (heropgevoed op een Glen Mills school) spelen in een pseudo-documentaire (naar het scenario van Gijs van de Westelaken en Theodor Holman) hun eigen geschiedenis na.

Geruchtmakend

Geruchtmakend was ook zijn korte film 'Submission', die naar idee van Ayaan Hirsi Ali (eind augustus te gast bij het tv-programma Zomergasten) vrouwonvriendelijke teksten in de koran aan de kaak stelde. Daartegenover plaatste Van Gogh pure liefde als drijfveer in de multiculturele televisieserie 'Najib en Julia'.

De jonge amateurs in 'Cool!' werden gesteund door professionele acteurs Thijs Römer en Katja Schuurman. Met haar (en Pierre Bokma) maakte Van Gogh ook 'Interview', een semi- actueel drama over een gesprekssessie tussen een 'serieuze' journalist en een populaire soapactrice. In die film onderstreepte Theo van Gogh eens temeer zijn faam als acteursregisseur.
Die kwaliteit kwam voort uit zijn werkelijke belangstelling voor mensen. En als de verhalen de moeite waard waren, kon hij zichzelf volstrekt wegcijferen. De registratie van het toneelstuk '06' was een toonbeeld van dienstbaarheid aan het materiaal en aan het fenomenale optreden van Ariane Schlüter.

Gouden Kalf
Al even indrukwekkend was 'Blind Date', bekroond met een Gouden Kalf. Renée Fokker en Peer Mascini speelden daarin ontroerend kwetsbare rollen als een echtpaar dat een diep verdriet moet verwerken. Kim van Kooten schreef het invoelende en zorgvuldige scenario.
Terwijl Van Gogh op televisie zijn interesse in menselijke drijfveren demonstreerde als interviewer in Een prettig gesprek, bleef zijn diepste hunkering uitgaan naar speelfilms. Om '06' te kunnen bekostigen, nam hij zelfs een extra hypotheek op zijn huis. In internetprovider Tiscali vond hij recentelijk een nieuwe geldschieter. Van Goghs film over Pim Fortuyn gaat daarom begin december op internet in première.
Dat onderwerp en de moord op Van Gogh zelf maken de laatste film van een van Nederlands beste en meest persoonlijke regisseurs extra wrang.

bron

[ Bericht 2% gewijzigd door NorthernStar op 06-11-2004 08:58:45 ]
pi_23046727
quote:
ALTIJD DWARS

Collega’s missen nu al eigenwijze Theo

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM, woensdag
Bij kunstenaars en vrienden stond Theo van Gogh bekend als een man die gewoon deugde. De dreiging te worden vermoord, weigerde hij serieus te nemen.
"Het grote publiek zag Theo van Gogh misschien als een rare, dikke, schreeuwende blaaskaak", zegt Dave Schram van Shooting Star, die veel films van Van Gogh uitbracht. "Wij als vrienden wisten beter. Hij deed alles om discussies uit te lokken. Zijn familie, zijn films en de vrije meningsuiting, dat waren zijn drie pijlers. Theo was bijna nooit bang."
Joost Zwagerman zegt "verpletterd, bedroefd en verbijsterd" te zijn. "Ik kende hem al veertien jaar. Hij zou mijn boek 'Gimmick' verfilmen, maar door ruzie met de producent werd dat 'Vals licht'." Refererend aan de moord op Pim Fortuyn zegt hij: "Dat ene incident blijkt dus geen incident te zijn. We moeten hard nadenken hoe het verder moet. Bij mij leeft het gevoel dat dit land naar de klote gaat."
Tomas Ross werkte eveneens veel met Van Gogh samen. "Ik kreeg vandaag nog een brief van hem! We hebben net met veel ruzie en lachen zijn film '0605' gemonteerd. Ik ken hem al vijftien jaar, maar ontmoette hem ook buiten dat kleine kringetje in Amsterdam. We hebben op Curaçao gefilmd en dan ging de familie mee. Dat was werken, maar ook lachen, verhalen vertellen en drinken. Ik noemde hem wel eens 'schizofreentje'. Hij kon ontzettend lief zijn, maar was ook onberekenbaar."

Kapot
Acteur Jack Wouterse, die regelmatig met Theo van Gogh samenwerkte, is kapot van de moord. Hij speelde in 'De Pijnbank', en had een rol in de tv-serie 'Najib en Julia' en in Van Goghs laatste film '0605'.

'De politie interesseert zich niet voor autochtonen die bedreigd worden door steeds agressievere minderheid' Theo van Gogh, gisteren in Metro

"In feite is het precies waar Theo voor gewaarschuwd heeft: voor uitwassen en godsdienstfanaten. De tragiek is dat zo'n gek misschien wel de klok twintig jaar terugzet. Er zijn veel goeie Marokkanen en juist Van Gogh had daar oog voor. Hij benaderde Marokkaanse acteurs en bood hen serieuze rollen, zonder ze in een hokje te stoppen. Hij deugde. En hij durfde. De moord is een verlate reactie op de film 'Submission' die hij met Ayaan Hirsi Ali maakte."
"Theo was zo'n lieve, innemende, royale man…", zegt ook jazzpianist Michiel Borstlap, die bijna drie jaar geleden met hem bevriend raakte nadat deze een video had gemaakt bij zijn jazzhit 'Gramercy Park'. "Hij was privé zo heel anders dan het grote publiek hem kende. Theo was erg in mensen geïnteresseerd, gaf hen veel aandacht, had een uitstekend geheugen; een intellectueel."
Borstlap zegt er rekening mee te houden dat de dood van Van Gogh niet het werk is van een eenling, maar van 'een organisatie'.
"Wellicht blijkt het een terreurdaad. Theo hekelde islamitische intolerantie, maar had óók een prachtige tv-serie over de islam gemaakt."
bron

[ Bericht 0% gewijzigd door NorthernStar op 06-11-2004 08:59:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')