abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 november 2004 @ 23:38:56 #141
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23037110
Het is overigens niet zo heel moeilijk om een welvarend land te worden. Kijk maar eens naar Korea, Taiwan of Singapore. Een recent voorbeeld dat aan de weg timmert is Vietnam.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 2 november 2004 @ 23:45:47 #142
82065 accelerator
rechts medium
pi_23037295
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 23:36 schreef Kaalhei het volgende:
Uiteraard is er in een communistisch land wel welvaart. Welvaart is simpelweg (value added/worker * #workers).
Hoe meet je die waarde van die werkers dan?
  dinsdag 2 november 2004 @ 23:48:12 #143
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23037350
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 23:45 schreef accelerator het volgende:

[..]

Hoe meet je die waarde van die werkers dan?
Is dat relevant? Als er ooit iemand een wortel teelt in zijn tuin voegt hij waarde toe.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 2 november 2004 @ 23:50:50 #144
82065 accelerator
rechts medium
pi_23037410
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 23:48 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Is dat relevant? Als er ooit iemand een wortel teelt in zijn tuin voegt hij waarde toe.
Maar als nou niemand op die wortel zit te wachten.

Als ik morgen water naar de zee ga dragen, heb ik dan waarde toegevoegd?
  dinsdag 2 november 2004 @ 23:57:15 #145
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23037558
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 23:50 schreef accelerator het volgende:
Maar als nou niemand op die wortel zit te wachten.
Ik denk dat de persoon in kwestie wel graag wat te vreten wil hebben, dus voegt hij waarde toe.
quote:
Als ik morgen water naar de zee ga dragen, heb ik dan waarde toegevoegd?
Als het nut heeft wel. (zoals het uit een polder halen van water)
  dinsdag 2 november 2004 @ 23:59:05 #146
82065 accelerator
rechts medium
pi_23037602
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 23:57 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik denk dat de persoon in kwestie wel graag wat te vreten wil hebben, dus voegt hij waarde toe.
[..]
We leven toch niet in een 1-persoonseconomie.
quote:
Als het nut heeft wel. (zoals het uit een polder halen van water)
Dat kan toch pas als anderen er om vragen en dus er voor betalen. Je moet dus iets hebben om de waarde te meten. De waarde van een goed op de vrije markt. En die (of anders een slap aftreksel er van) hadden ze nou net niet in de USSR.
  woensdag 3 november 2004 @ 00:09:05 #147
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23037842
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 23:59 schreef accelerator het volgende:
We leven toch niet in een 1-persoonseconomie.
Nee, maar zelfs een autarktie creeert welvaart
quote:
Dat kan toch pas als anderen er om vragen en dus er voor betalen. Je moet dus iets hebben om de waarde te meten. De waarde van een goed op de vrije markt. En die (of anders een slap aftreksel er van) hadden ze nou net niet in de USSR.
Nee, een goed heeft zelfs waarde ook al komt het niet op de markt.
pi_23043120
quote:
Op woensdag 3 november 2004 00:09 schreef Kaalhei het volgende:

Nee, een goed heeft zelfs waarde ook al komt het niet op de markt.
Hoe kan dat als er geen pijs voor te stellen valt?

[ Bericht 0% gewijzigd door accelerator op 03-11-2004 08:44:38 ]
  woensdag 3 november 2004 @ 08:35:36 #149
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23043234
quote:
Op woensdag 3 november 2004 08:21 schreef accelerator het volgende:

[..]

Hoe kan dat als er geen rpijs voor te stellen valt?
De prijs voor een baby is ook niet vast te stellen maar heeft toch waarde voor heel veel mensen. Dat je iets niet kan meten, betekent niet dat het niet bestaat.
pi_23043277
quote:
Op woensdag 3 november 2004 08:35 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De prijs voor een baby is ook niet vast te stellen maar heeft toch waarde voor heel veel mensen.
Dat is dus moeilijk te meten. Lijkt meer op welzijn.
quote:
Dat je iets niet kan meten, betekent niet dat het niet bestaat.
Natuurkundigen denken daar anders over, dacht ik.

In een bepaald opzicht bestaat een baby inderdaad dan niet. Wat zou daar mis mee zijn. Zoals ik al zei, we komen op het vlak van welzijn. Beetje vaagjes word het dan allemaal.
pi_23043378
Hadden we het ook niet over welvaart ipv waarde?
pi_23043427
quote:
Op woensdag 3 november 2004 08:41 schreef accelerator het volgende:

In een bepaald opzicht bestaat een baby inderdaad dan niet. Wat zou daar mis mee zijn. Zoals ik al zei, we komen op het vlak van welzijn. Beetje vaagjes word het dan allemaal.
En omdat het nu vaag wordt moeten we het maar mijden. Nee dat zal goed werken factoren die wat moeilijker kwantificeerbaar maar vergeten in de modelering van je welvaart.
pi_23046863
quote:
Op woensdag 3 november 2004 08:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En omdat het nu vaag wordt moeten we het maar mijden. Nee dat zal goed werken factoren die wat moeilijker kwantificeerbaar maar vergeten in de modelering van je welvaart.
Dat is dus ook een reden waarom bepaalde denkbeelden kortzichtig en gevaarlijk zijn. Er wordt veel te veel gesimplificeerd.
  woensdag 3 november 2004 @ 12:17:43 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23047099
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:06 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is dus ook een reden waarom bepaalde denkbeelden kortzichtig en gevaarlijk zijn. Er wordt veel te veel gesimplificeerd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23047921
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid..
Lekker hé,
trollen tegen ander gebruikers die in jou opinie niet altijd hun mening kunnen onderbouwen

Ga er maar eens op in waarom accelerator dan wel die vage factroen zou mogen vergeten.
  woensdag 3 november 2004 @ 13:04:06 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23048023
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Lekker hé,
trollen tegen ander gebruikers die in jou opinie niet altijd hun mening kunnen onderbouwen
Nee, trollen terugpakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23049313
De definitie van accelerator is gewoon te minimalistisch. Als er uit komt dat een communistisch land geen welvaart kan hebben, waarom was er dan wel economische groei? Ook volgens westerse kapitalistische economen?
Volgens mij heb je gewoon een keer een boek gelezen van een extreem kapitalistische, rechtse econoom, en heb je verder nooit meer een pagina omgedraaid.
The uproar of one hand clapping.
pi_23050964
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Lekker hé,
trollen tegen ander gebruikers die in jou opinie niet altijd hun mening kunnen onderbouwen :')

Ga er maar eens op in waarom accelerator dan wel die vage factroen zou mogen vergeten.
Ik vergeet ze hier helemaal niet. Ik meet en definieer (het is puur een definitie) alleen iets anders. Dat het nou niet meegenomen word kan ik ook niet helpen. Ik zeg ook niet dat je beleid puur op basis van deze welvaartsdefinitie moet uitvoeren. Alleen dat volgends deze definitie welvaart vernietigd wordt, en dat het belachelijk is om voor een ander te bepalen wat welvaart is.
pi_23051104
quote:
Op woensdag 3 november 2004 13:57 schreef Morkje het volgende:
De definitie van accelerator is gewoon te minimalistisch.
Doe niet zo SP achtig en kom zelf met iets aanzetten.
quote:
Als er uit komt dat een communistisch land geen welvaart kan hebben, waarom was er dan wel economische groei? Ook volgens westerse kapitalistische economen?
Volgens mij heb je gewoon een keer een boek gelezen van een extreem kapitalistische, rechtse econoom, en heb je verder nooit meer een pagina omgedraaid.
Misschien omdat ze toch wel enige vorm van markteconomie toestonden!!!
pi_23051129
quote:
Op woensdag 3 november 2004 15:13 schreef accelerator het volgende:

[..]

Ik vergeet ze hier helemaal niet. Ik meet en definieer (het is puur een definitie) alleen iets anders. Dat het nou niet meegenomen word kan ik ook niet helpen. Ik zeg ook niet dat je beleid puur op basis van deze welvaartsdefinitie moet uitvoeren. Alleen dat volgends deze definitie welvaart vernietigd wordt, en dat het belachelijk is om voor een ander te bepalen wat welvaart is.
Ik waardeer je drang naar vrijheid als het gaat om het bepalen van je eigen definitie. Maar lijkt het je voor de kwaliteit van een discussie niet handiger als iedereen uitgaat van dezelfde definitie? Dat scheelt een hoop langs-elkaar-heen-gepraat.
Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')