Hoe meet je die waarde van die werkers dan?quote:Op dinsdag 2 november 2004 23:36 schreef Kaalhei het volgende:
Uiteraard is er in een communistisch land wel welvaart. Welvaart is simpelweg (value added/worker * #workers).
Is dat relevant? Als er ooit iemand een wortel teelt in zijn tuin voegt hij waarde toe.quote:Op dinsdag 2 november 2004 23:45 schreef accelerator het volgende:
[..]
Hoe meet je die waarde van die werkers dan?
Maar als nou niemand op die wortel zit te wachten.quote:Op dinsdag 2 november 2004 23:48 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Is dat relevant? Als er ooit iemand een wortel teelt in zijn tuin voegt hij waarde toe.
Ik denk dat de persoon in kwestie wel graag wat te vreten wil hebben, dus voegt hij waarde toe.quote:Op dinsdag 2 november 2004 23:50 schreef accelerator het volgende:
Maar als nou niemand op die wortel zit te wachten.
Als het nut heeft wel. (zoals het uit een polder halen van water)quote:Als ik morgen water naar de zee ga dragen, heb ik dan waarde toegevoegd?
We leven toch niet in een 1-persoonseconomie.quote:Op dinsdag 2 november 2004 23:57 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik denk dat de persoon in kwestie wel graag wat te vreten wil hebben, dus voegt hij waarde toe.
[..]
Dat kan toch pas als anderen er om vragen en dus er voor betalen. Je moet dus iets hebben om de waarde te meten. De waarde van een goed op de vrije markt. En die (of anders een slap aftreksel er van) hadden ze nou net niet in de USSR.quote:Als het nut heeft wel. (zoals het uit een polder halen van water)
Nee, maar zelfs een autarktie creeert welvaartquote:Op dinsdag 2 november 2004 23:59 schreef accelerator het volgende:
We leven toch niet in een 1-persoonseconomie.
Nee, een goed heeft zelfs waarde ook al komt het niet op de markt.quote:Dat kan toch pas als anderen er om vragen en dus er voor betalen. Je moet dus iets hebben om de waarde te meten. De waarde van een goed op de vrije markt. En die (of anders een slap aftreksel er van) hadden ze nou net niet in de USSR.
Hoe kan dat als er geen pijs voor te stellen valt?quote:Op woensdag 3 november 2004 00:09 schreef Kaalhei het volgende:
Nee, een goed heeft zelfs waarde ook al komt het niet op de markt.
De prijs voor een baby is ook niet vast te stellen maar heeft toch waarde voor heel veel mensen. Dat je iets niet kan meten, betekent niet dat het niet bestaat.quote:Op woensdag 3 november 2004 08:21 schreef accelerator het volgende:
[..]
Hoe kan dat als er geen rpijs voor te stellen valt?
Dat is dus moeilijk te meten. Lijkt meer op welzijn.quote:Op woensdag 3 november 2004 08:35 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De prijs voor een baby is ook niet vast te stellen maar heeft toch waarde voor heel veel mensen.
Natuurkundigen denken daar anders over, dacht ik.quote:Dat je iets niet kan meten, betekent niet dat het niet bestaat.
En omdat het nu vaag wordt moeten we het maar mijden. Nee dat zal goed werken factoren die wat moeilijker kwantificeerbaar maar vergeten in de modelering van je welvaart.quote:Op woensdag 3 november 2004 08:41 schreef accelerator het volgende:
In een bepaald opzicht bestaat een baby inderdaad dan niet. Wat zou daar mis mee zijn. Zoals ik al zei, we komen op het vlak van welzijn. Beetje vaagjes word het dan allemaal.
Dat is dus ook een reden waarom bepaalde denkbeelden kortzichtig en gevaarlijk zijn. Er wordt veel te veel gesimplificeerd.quote:Op woensdag 3 november 2004 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En omdat het nu vaag wordt moeten we het maar mijden. Nee dat zal goed werken factoren die wat moeilijker kwantificeerbaar maar vergeten in de modelering van je welvaart.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid..quote:Op woensdag 3 november 2004 12:06 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is dus ook een reden waarom bepaalde denkbeelden kortzichtig en gevaarlijk zijn. Er wordt veel te veel gesimplificeerd.
Lekker hé,quote:Op woensdag 3 november 2004 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid..
Nee, trollen terugpakken.quote:Op woensdag 3 november 2004 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lekker hé,
trollen tegen ander gebruikers die in jou opinie niet altijd hun mening kunnen onderbouwen![]()
Ik vergeet ze hier helemaal niet. Ik meet en definieer (het is puur een definitie) alleen iets anders. Dat het nou niet meegenomen word kan ik ook niet helpen. Ik zeg ook niet dat je beleid puur op basis van deze welvaartsdefinitie moet uitvoeren. Alleen dat volgends deze definitie welvaart vernietigd wordt, en dat het belachelijk is om voor een ander te bepalen wat welvaart is.quote:Op woensdag 3 november 2004 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lekker hé,
trollen tegen ander gebruikers die in jou opinie niet altijd hun mening kunnen onderbouwen :')
Ga er maar eens op in waarom accelerator dan wel die vage factroen zou mogen vergeten.
Doe niet zo SP achtig en kom zelf met iets aanzetten.quote:Op woensdag 3 november 2004 13:57 schreef Morkje het volgende:
De definitie van accelerator is gewoon te minimalistisch.
Misschien omdat ze toch wel enige vorm van markteconomie toestonden!!!quote:Als er uit komt dat een communistisch land geen welvaart kan hebben, waarom was er dan wel economische groei? Ook volgens westerse kapitalistische economen?
Volgens mij heb je gewoon een keer een boek gelezen van een extreem kapitalistische, rechtse econoom, en heb je verder nooit meer een pagina omgedraaid.
Ik waardeer je drang naar vrijheid als het gaat om het bepalen van je eigen definitie. Maar lijkt het je voor de kwaliteit van een discussie niet handiger als iedereen uitgaat van dezelfde definitie? Dat scheelt een hoop langs-elkaar-heen-gepraat.quote:Op woensdag 3 november 2004 15:13 schreef accelerator het volgende:
[..]
Ik vergeet ze hier helemaal niet. Ik meet en definieer (het is puur een definitie) alleen iets anders. Dat het nou niet meegenomen word kan ik ook niet helpen. Ik zeg ook niet dat je beleid puur op basis van deze welvaartsdefinitie moet uitvoeren. Alleen dat volgends deze definitie welvaart vernietigd wordt, en dat het belachelijk is om voor een ander te bepalen wat welvaart is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |