Er is afname van groei, niet een achteruitgangquote:Hij concludeert dat de economische groeicijfers in alle landen, van de rijkste tot de armsten, in de periode 1980-2000 afnamen ten opzichte van de twintig jaar daarvoor. De armste groep zag de groei van haar Bruto Nationaal Product (BNP) afnemen van 1,9 procent per jaar naar 0,5 procent, de op één na armste groep van 3,6 naar minder dan één procent. De gemiddelde Mexicaan zou als de groei van de periode 1960-1980 zich zou hebben doorgezet nu twee keer zoveel inkomen hebben, een Braziliaan meer dan twee.
Maar als je het relatief ziet dan gaan ze tenopzichte van de gemiddelde groei ter wereld wel acheruit. Hun economische macht neemt dus steeds meer af. Bovendien laat dezelfde bron zien dat de armoede toeneemt. Er is bijvoorbeeld steeds meer AIDS, wat een direct gevolg is van armoede onder grote delen van de bevolking.quote:Op maandag 1 november 2004 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:
En daar wordt verteld dat jij ongelijk hebt
[..]
Er is afname van groei, niet een achteruitgang
en ik maar altijd denken dat het door neuken kwam. Maar je zal ongetwijfeld een goede bron hebben dat het westen het schuld is.quote:Op maandag 1 november 2004 20:16 schreef thabit het volgende:
Er is bijvoorbeeld steeds meer AIDS, wat een direct gevolg is van armoede onder grote delen van de bevolking.
Dat is wat jij ervan maakt. Je ziet duidelijk dat landen in Afrika het armst zijn en dat ze het minst groeien en dus tenopzichte van de rest alleen armer worden. Als Nederland dezelfde lage economische groei zou hebben, dan zou dat in de praktijk er ook op neer komen dat we er op achteruit gaan. We zouden onze koopkracht zien dalen en de werkloosheid zien stijgen.quote:Op maandag 1 november 2004 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is echter niet wat jij zei Thabit, noch wat je bedoelde, en je veranderd weer het onderwerp.
Het enige wat je nu kan doen is toegeven dat je geen gelijk had, dat je het aan het verkeerde eind had, dat je fout zat, uit je nek kletste.
Ik denk dat het vooral komt door slechte seksuele voorlichting en geen gebruik van condooms. Die kunnen ze namelijk niet betalen.quote:Op maandag 1 november 2004 20:23 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
en ik maar altijd denken dat het door neuken kwam. Maar je zal ongetwijfeld een goede bron hebben dat het westen het schuld is.![]()
Hoezo? Denk je dat er geen anderen zijn die wat taken kunnen overnemen? Genoeg werklozen in de EU en je kunt mij niet wijsmaken dat die allemaal te dom zijn om een gemiddelde manager te ontlasten.quote:Op maandag 1 november 2004 19:50 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De crux uiteraard is dat de omvang van de koek bepaald wordt door het beleid. Als je bv. 95% belasting heft vanaf de 70e uur werk in de week, dan neemt het aantal gedane werk af.
Een effectieve maatregel dus om ADV te bewerkstelligen, goed voor de werkgelegenheid.quote:Veel mensen vertikken het om te werken en er dan 19/20e van in te leveren.
niet dus.quote:De totale productiviteit en daarmee het BNP nemen dus af.
Dit is niet wat je zei, jij zei dat de groei van de rijkdom kwam door de afname ervan elders. Je hebt net zelf aangetoond met je bronnen dat dit niet het geval is.quote:Op maandag 1 november 2004 20:24 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is wat jij ervan maakt. Je ziet duidelijk dat landen in Afrika het armst zijn en dat ze het minst groeien en dus tenopzichte van de rest alleen armer worden. Als Nederland dezelfde lage economische groei zou hebben, dan zou dat in de praktijk er ook op neer komen dat we er op achteruit gaan. We zouden onze koopkracht zien dalen en de werkloosheid zien stijgen.
Als ik zie hoe het vaticaan volgens de geruchten de verkeizingen in de VS proberen te beinvloeden, en ook roepen tegen afrikanen dat condooms niet gebruikt mogen worden. Zou ik toch stellen dat de katholieke kerk welke roots toch wel in het westen liggen voornamelijk debet hieraan zijn.quote:Op maandag 1 november 2004 20:23 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
en ik maar altijd denken dat het door neuken kwam. Maar je zal ongetwijfeld een goede bron hebben dat het westen het schuld is.![]()
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat de groei van rijkdom kwam door de groei van armoede elders. Een daling van koopkracht en een steeds ongelijkere verdeling van geld zijn hier belangrijke oorzaken van.quote:Op maandag 1 november 2004 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit is niet wat je zei, jij zei dat de groei van de rijkdom kwam door de afname ervan elders.
Precies, de redenatie is treffend. Rijke mensen zijn voor een deel afhankelijk van arme mensen. Het is ook zeker niet vreemd dat de tegenstellingen tussen rijk en arm in ontwikkelde zeer kapitalistische landen goed zichtbaar zijn. Voordat iemand niet goed kan lezen, derdewereldlanden zijn niet ontwikkelde landen. En door globalisatie, is het zeker niet vreemd om te denken dat de grotere tegenstellingen ook mondiaal gaan voorkomen. Nu zijn er natuurlijk al grote mondiale tegenstellingen, maar bij de huidige situatie van derdewereldlanden ligt het grotendeels aan hunzelf en de geschiedenis dat ze nu achterlopen dus is het niet fair om alle mondiale tegenstellingen te wijten aan vergaande kapitalisme.quote:Op maandag 1 november 2004 19:53 schreef thabit het volgende:
Goedkope arbeidskrachten, Piet, waardoor we heel goedkoop grondstoffen hierheen kunnen halen. Dat lijkt me toch wel een goede bijdrage aan rijkdom leveren, niet?
Nee, je zeiquote:Op maandag 1 november 2004 20:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat de groei van rijkdom kwam door de groei van armoede elders. Een daling van koopkracht en een steeds ongelijkere verdeling van geld zijn hier belangrijke oorzaken van.
En dat heb je niet aangetoond.quote:Op maandag 1 november 2004 16:51 schreef thabit het volgende:
Ik geloof niet dat zero-sum klopt. Ik geloof wel dat in een volledig vrije markt zowel de rijkdom als de armoede toenemen. Mogelijk neemt de rijkdom meer toe dan de armoede (hier wijk ik dus af van de zero-sum gedachte), maar een toename van de rijkdom kan niet bestaan zonder toename van de armoede.
Waar wil je welvaard voor arme mensen vandaan halen uit iets anders dan hun economie te laten groeien?quote:Op maandag 1 november 2004 20:34 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Niet dat kapitalisme nu zo fout is, maar we moeten niet te ver doorschieten. De economie is niet heilig.
Dus van 2 equivalente beweringen meen jij me nu te vertellen dat ze verschillend zijn?quote:Op maandag 1 november 2004 20:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je zei
[..]
En dat heb je niet aangetoond.
Nou, zorgen dat iedereen financieel in staat is om goed onderwijs te volgen is een dikke investering waard en kan zeker de economie helpen.quote:Op maandag 1 november 2004 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar wil je welvaart voor arme mensen vandaan halen uit iets anders dan hun economie te laten groeien?
Maak daar dan je eigen topic voor.quote:Op maandag 1 november 2004 20:43 schreef thabit het volgende:
Wie is er eigenlijk rijker:
Persoon A die 1 miljoen per jaar verdient, 30 jaar oud is en binnen 2 maanden dood zal gaan aan een terminale ziekte, of
Persoon B die 10000 euro per jaar verdient, ook 30 jaar oud is maar verder kerngezond is?
Waarschijnlijk schrijft-ie het ook verkeerd.quote:Op maandag 1 november 2004 20:47 schreef Sidekick het volgende:
[..]
En om het duidelijk te maken, dat lees je dus verkeerd.
Ik zet grote vraagtekens bij het meten van rijkdom in termen van absolute geldbedragen. Het simplificeert te veel.quote:Op maandag 1 november 2004 20:50 schreef Morkje het volgende:
[..]
Maak daar dan je eigen topic voor.
Als je wilt weten waarom de economie geen zero-sum game is: lees er een boek over. (hint: subjectieve waarde speelt een grote rol)
Nee, ik zeg je dat je een goeie economie nodig hebt als je armoede wilt bestrijden. Dus ik snap dus je opmerking niet.quote:Op maandag 1 november 2004 20:47 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nou, zorgen dat iedereen financieel in staat is om goed onderwijs te volgen is een dikke investering waard en kan zeker de economie helpen.
Maar ik denk dat je mijn "Economie is niet heilig" verwart met "Voer het communisme in". En om het duidelijk te maken, dat lees je dus verkeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |