quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 14:55 schreef Pleun het volgende:IederwijsKijk hier ook eens?
![]()
een andere discussie, een heel andere discussie.
Jij maakt al heel snel de fout dat omdat iets alternatief is, iets ook gelijk goed moet zijn, en je doet dat vanuit een uiterst idealistisch standpunt, namelijk dat het hele gebeuren volgens de oude methode, slecht en naargeestig is.
Je doet ook sterk denken aan de figuren die volhouden dat iedere vorm van dwang en strategie slecht is, dat een systeem, in welke vorm dan ook, de leerling belemmert en opsluit. Je vergeet daarbij dat intrinsieke motivatie bij kinderen anders is dan bij volwassenen. Waar wij het nut kunnen aangeven van een bepaald vak of een bepaald onderdeel, en vervolgens dit onderdeel realiseren en onszelf aanleren, is die eigenschap op cognitief niveau niet aanwezig bij jongeren en kinderen.
Je kunt niet verwachten dat een leerling in een vroeg stadium inziet wat de gevolgen en voordelen zijn van een bepaald vak op de langere termijn. Overigens zal een leerling ook een scheve basis krijgen omdat deze alleen kiest voor de dingen die hem of haar op de korte termijn aantrekkelijk lijken.
Ik heb na de ontwikkelingsfase op de middelbare school geen natuurkunde gekozen, volgens het Iederwijs model zou ik in die brugperiode dan ook nooit Natuurkunde hebben hoeven volgen, het intereseerde me niet destijds en ik zag er het nut niet van in. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik het niet heb vervolgd in de bovenbouw, maar ik heb er ook nooit spijt van gehad dat ik het in de onderbouw heb kunnen volgen, of beter gezegd, heb moeten volgen. Want ik merk, nu, een kleine tien jaar later, dat zaken die ik tijdens die lessen en bij dat vak heb moeten leren, ik nu goed kan gebruiken.
Een leerling, een jonge leerling, heeft niet dat inzicht in wat het later moet kennen en kunnen om mee te draaien, het heeft geen besef van het belang van een ruime basiskennis en vaardigheden. Het geeft alleen om de dingen die hte nu leuk vind.
Ik heb wiskunde nooit leuk gevonden, en ik heb altijd gezegd dat ik het nooit nodig heb gehad, want de techniek heeft voor rekenmachine's gezorgd. En toch heb ik er geen spijt van gehad dat ik uiteindelijk Wiskunde heb gevolgd, destijds met tegenzin, maar uiteindelijk dankbaar.
Door IederWijs loopt die verhouding zo scheef dat je een onevenredig aanbod krijgt en neemt. Je kunt je hele schoolbaan doorlopen met minimale inspanning, er zijn namelijk geen eisen, en je hebt geen doelen waar je naar moet werken.
Je kunt niet vaststellen dat het kennisniveau gelijk is aan je klasgenoten of leeftijdsgenoten, een resultaat hiervan is een verstoorde verhouding op sociaal gebied, je kunt niet met je leeftijdsgenoten meegaan in hun kennis, en je kunt als resultaat verstoten worden door de groep, dit kan wrok ontwikkelen in een kind waardoor het niet gemotiveerder is om te leren, het zal juist gedemotiveerd worden om te leren, omdat het bepaalde vaardigheden koppelt aan gedrag dat hem schaadt op een emotioneel niveau.
Waarom wil je op je vijanden lijken?
Maar er zijn nog wel meer problemen die het Iederwijs met zich meebrengt, vooral inhoudelijk zijn de problemen talrijk, en het is een zeer schadelijke methode op de langere termijn.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis