abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 oktober 2004 @ 23:21:13 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22922688
De aanleiding
Bij de napret van de afgelopen meet heb ik me een beetje lopen ergeren Een beetje erg lopen ergeren

Dat kwam niet in de laatste plaats omdat ik de aanleiding (iemand die niet op het forum gezien wil worden, en dus de overige meetdeelnemers eens even flink aan de fotosoep zet) al een beetje zag aankomen, ik zat er zelfs al een meet of twee op te wachten.

Wat gaan we nu bediscuszeuren

Ik wil dus eigenlijk streven naar het voorkomen van dit soort taferelen bij komende meets. Doen we niks, dan krijgen we er vanzelf wéér mee te maken. Zelfs als ik niet meega krijgt de rest er mee te maken, is het niet de eerste meet, dan wel de vierde.

Het lijkt er dus op dat we een soort 'gedragscode' voor meetdeelnemers moeten gaan verzinnen, waardoor we in de toekomst gewoon eerst kunnen fotograferen en dan pas nadenkenprecies zoals het hoort

Het probleem met die gedragscode is dat ik hem niet bij voorkeur niet zelf definiëer, maar dat we dat met onze immer goedlachse gezellige community samen doenprecies zoals het hoort

Centrale vraag is dus: Hoe gaan we in de toekomst met onze funshots om ?

Uitgangspunt is dat iedereen die aan een FOT-meet deelneemt weet dat er bij zo'n meet nogal wat camera's rondlopen en dat dus de kans vrij groot is dat ie ook een keer vereeuwigd wordt. Dat ook de kans bestaat dat hij(m/v) als bijprodukt op een foto aanwezig is, ergens amper herkenbaar op de achtergrond.

Wat is jouw voorstel Sok
Ik heb al zoiets als een fair-use-policy voorgesteld, waarbij gewoon alles kan en alles magtenzij je redelijkerwijs aan kunt nemen dat geportretteerde niet blij zal zijn met wat je nu weer op het forum gooitone word: appel Daarmee blijven we gegarandeerd van minstens 80% van onze funshots, waar twijfel heerst kunnen we het onderling oplossen via mail, msn, irc of desnoods rooksignalen.

Maar misschien hebben jullie een veel beter idee .

Wat ik in elk geval met dit topic wil bereiken is dat we een policy ontwikkelen op dit gebied die door een grote meerderheid gedragen wordt, en waardoor we gewoon weer lekker in alle vrijheid op die knop kunnen drukkenuiteraard wel eerst goed scherpstellen en lichtmeten

Zo en nu jullie aan zetvoor zolang het forum deze keer weer in de lucht blijft

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 28-10-2004 23:43:14 (taalvoudje) ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22923107
Sok, je bent een held!
..en ik ben het helemaal met je eens.
I am ambitious for a motley coat
pi_22923252
Ik vind eigenlijk dat er geen policy moet komen, waarom? We doen de meets voor de fun, als er ook nog eens een policy komt moet je nog meer na gaan denken dat alleen over de compositie.
Iedereen weet dat er nu ook veel funshots worden genomen en dat de kans dus groot is dat je op Fok! komt te staan. Er zou dus alleen een waarschuwing moeten zijn bij een meet dat er kans is dat je jezelf terug kunt zien. Mocht een foto niet zo charmant zijn, kan er, zoals bij Offy, gereageerd worden.
Een policy verder lijkt me niet nodig, omdat we gewoon onze normen en waarden moeten hanteren.
pi_22923316
Ik ga volledig met je mee, met dien verstande dat een foto zonder gemopper wordt weggehaald indien een persoon daarom verzoekt en daar hoeft geen geldige reden tegenover te staan.

Wat mij betreft beperken we dit wel tot foto's waar betreffende persoon het hoofdonderwerp is. Foto's waar een persoon overduidelijk NIET het onderwerp is (groepsfoto of snapshot van groepje FOT-ters bijv), mogen gewoon gepubliceerd worden.

voor een eenduidig, juridisch juist geformuleerde definitie verwijs ik graag naar Hayk
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22923362
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 23:45 schreef RubberDuckey het volgende:
Ik vind eigenlijk dat er geen policy moet komen, waarom? We doen de meets voor de fun, als er ook nog eens een policy komt moet je nog meer na gaan denken dat alleen over de compositie.
Iedereen weet dat er nu ook veel funshots worden genomen en dat de kans dus groot is dat je op Fok! komt te staan. Er zou dus alleen een waarschuwing moeten zijn bij een meet dat er kans is dat je jezelf terug kunt zien. Mocht een foto niet zo charmant zijn, kan er, zoals bij Offy, gereageerd worden.
De policy wordt dan: "geen gezeik, je weet dat je de lul bent tijdens een meet"
quote:
Een policy verder lijkt me niet nodig, omdat we gewoon onze normen en waarden moeten hanteren.
Jij hebt teveel naar Balkenende geluisterd
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 28 oktober 2004 @ 23:50:50 #6
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_22923380
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 23:21 schreef Ouwesok het volgende:
[one word: appel
Wat heeft Appel er nou weer mee te maken? Die schilderde!

- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_22923495
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 23:50 schreef PdeHoog het volgende:
Jij hebt teveel naar Balkenende geluisterd
Hoe wil je ut anders formuleren?
Ok, iedereen moet "normaal" omgaan met elkaar.
pi_22923568
Ja, ik was al met een paar mensen in Mirc aan het voorkouwen over deze zaak en ik hoop dan ook dat ze hier eveneens hun mening zullen ventileren. Het zal de regelmatige bezoekers van het fot-forum niet ontgaan zijn hoezeer ik me zorgen maakte over deze affaire. Ik hoop dan ook een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de discussie die Ouwesok ontkentend heeft. Ik was niet blij met zijn aanpak (ik ben echt een paar dagen van slag geweest), maar we gaan nu met zijn allen eens flink nadenken over de toekomst. Want één ding is mij duidelijk, we hebben dit jaar iets in gang gezet wat redelijk uniek genoemd mag worden. Tientallen mensen die elkaar waarschijnlijk nog nooit in the flesh ontmoet hebben en het dan zo gezellig met elkaar kunnen hebben. Dat is een kostbaar goed dat hetverdient om voorzichtig mee om te gaan!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22923570
Ik zou zeggen, niet zeuren maar foto's maken, en als je op een foto staat tegen je zin in lief vragen of de foto weg mag, of jij er uit ge-edit mag worden....

Hoop geblaat over klein probleem imo, maar wie ben ik.....
The world of semantics is a wonderful playground.
pi_22923713
Ik denk dat iedereen oud en wijs genoeg is om te bedenken dat een bepaalde foto van een zekere persoon op een X-moment wel eens erg misplaatst zou kunnen zijn. Ik denk daarbij aan kwetsend, verschrikkelijke pose en ga zomaar door. Vooraf even overleggen met het 'slachtoffer' kan dan uitsluitsel geven over het al dan niet kunnen plaatsen. Ik ben iemand die nooit zal protesteren, ik kan altijd wel de humor van een gekke foto inzien. Maar toon begrip als een ander daar omtrent wat minder vrij is, dat is namelijk heel persoonlijk!

Naarmate je iemand beter kent kun je dat soort zaken vaak van te voren al aardig inschatten, maar bij twijfel, gewoon niet doen. En als iemand achteraf zich toch erg ongelukkig voelt met een bepaalde foto, vind ik het geen probleem om daar wat aan te doen.
Maar het wordt anders als ik bij elke foto die ik neem eerst moet gaan kijken of er sowieso al sprake is van een ongewenste situatie, zelfs als het een heel normale (leuke) foto betreft.
In dit kader kan ik als voorbeeld de foto nemen die ik heb genomen vanaf de toren. Pas achteraf herkende ik iemand die daar niet op wilde staan. Maar de foto was eigenlijk best leuk:

Iemand op de toren belde Rewimo of er even gewaaid kon worden en op dat moment heb ik de foto gemaakt!
Vooraf hebben we geen bezwaar gemaakt dat Mr.Purple niet in beeld kwam, dus hij mag niet gezien worden als de boosdoener! We hadden beter zelf van te voren eerlijk tegen hem moeten zijn, dat het eigenlijk niet kon wat hij wilde.

[ Bericht 2% gewijzigd door Borelius op 29-10-2004 00:21:56 ]
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 00:12:44 #11
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_22923988
gewoon geen foto's van elkaar maken, dan heb je helemaal geen gezeur. Om er maar even een management term tegen aan te gooien: KIS(S) Keep It Simpel (Stupid)

Alle problemen opgelost en hup iedereen weer fijn fotograferen.

Ojaa even weer een rijtje smlies zodat iedereen weet dat ik het lief bedoel

pi_22924091
Ik wil gewoon kunnen schieten wat ik wil, en ik accepteer in ruil daarvoor ook dat iedereen mij schiet waar en wanneer hij/zij maar wil. Lijkt me best een redelijke deal
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_22924271
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 23:48 schreef PdeHoog het volgende:
Ik ga volledig met je mee, met dien verstande dat een foto zonder gemopper wordt weggehaald indien een persoon daarom verzoekt en daar hoeft geen geldige reden tegenover te staan.
En daar ben ik het dus niet mee eens

Dan kan iedereen dus gewoon ieder ander iedere foto weg laten halen zonder vorm van argumentatie

"Heej PdH haal es weg die en die foto?"
-"Ja hoezo?"
"Niks hoezo ik heb geen reden nodig. Weg ermee "

iets minder vrijblijvende afspraken zijn toch wel gewenst denk ik....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_22924318
Ouwesok!

Fair-use-policy voor een fotomeet,
Wees gewaarschuwd dat iedereen je ziet.
Geen gesoepte, vernaggelende foto's meer,
dat is een schop tegen het been van Ouwesok en dat doet zeer.
Ouwesok is iemand die helpt ons waar hij maar kan op Fok en op een meet,
neehee, hij stuurt ons niet met een kluitje in het riet.
Hij heeft gelijk maar owjee wat is er afgelopen dagen gestreden,
hopen dat dat nu met een volgende meet word vermeden.
Wil je echt niet met je kop op het internet,
daarvoor zijn papieren zakken ingezet.
Wil je dat ook niet?
zorg dan dat geen camera je ziet.
Verder is het natuurlijk belangrijk dat we veel plezier en foto's maken,
voor velen voor ons zal het naar meer smaken.
Uitzonderingen op het internet zoals de beruchte appel als voorbeeld,
die worden gewoon verwijderd zonder dat het verveeld..
Als je zoiets hebt van die éne foto met mij erop wil ik echt niet op het internet,
dan zorgen de stoottroepen er wel voor dat die er wordt afgezet.
Voor de rest veel mooie leuke en bijzondere meetings in het vooruitzicht
en niemand die er meer uitligt.
Slotje
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 oktober 2004 @ 00:25:26 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22924327
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 23:58 schreef JeroenBulters het volgende:
Ik zou zeggen, niet zeuren maar foto's maken, en als je op een foto staat tegen je zin in lief vragen of de foto weg mag, of jij er uit ge-edit mag worden....

Hoop geblaat over klein probleem imo, maar wie ben ik.....
Het uiteditten is nou juist waar ik dit verhaal om begonnen ben. Wanneer je iemand voluit in beeld zet die aangeeft dat niet te willen ligt de boel redelijk duidelijk.

Wanneer we echter met de loep door de foto's moeten om er iemand uit te halen wordt het al een stuk erger. Wanneer eerst onderling moet worden overlegd wie er nou precies moet worden afgebalkt begint de grens van triest in beeld te komen.

Daarbij moet er tijdens een meet gewoon spontaan gefotografeerd kunnen worden zonder dat je eerst diep na moet denken wie je nu weer op zijn ziel trapt.

Bedenk bij het privacy-verhaal dat alle opnamen die we tot nog toe gemaakt hebben op openbaar terrein worden gemaakt. Door je op openbaar terrein te begeven heb je je privacy al lang prijsgegeven. Tijdens een dierentuinmeet heb je bijvoorbeeld best kans dat meer mensen je in levende lijve zien dan dat er hier op het forum naar je foto kijken.
Vandaar dat mijn standpunt is dat je met een publicatie op dit forum niet zo moeilijk moet doen. Zeker niet omdat het plaatje slechts korte tijd in de belangstelling staat. Zodra een topic wat ouder is wordt er nauwelijks tot niet meer naar gekeken.
pi_22924397
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:12 schreef fr.oosje het volgende:
gewoon geen foto's van elkaar maken, dan heb je helemaal geen gezeur. Om er maar even een management term tegen aan te gooien: KIS(S) Keep It Simpel (Stupid)

Alle problemen opgelost en hup iedereen weer fijn fotograferen.

Ojaa even weer een rijtje smlies zodat iedereen weet dat ik het lief bedoel

Je bedoeling is duidelijk en oprecht. Maar het zo werkt het niet. Als ik met mensen op stap ben die een camera bij zich hebben zou ik het zelfs heel naar vinden als ik achteraf mezelf nergens op tegenkwam. Zo'n meeting heeft een dubbel-functie. In dit geval was het Naarden in beeld brengen en verder wat er zoal maar in je opkomt. Ik ben echt niet de enige die het leuk vind om achteraf ook wat gezellige plaatjes te zien. Want zo'n meeting is niet alleen maar foto's maken van het doel, dat kun je namelijk best in je eentje! Uit een niet gering aantal reacties blijkt dan ook dat niet aanwezigen een goede indruk kregen van de sfeer en gezelligheid. Dat was onmogelijk geweest als we het op jouw manier hadden gedaan. Je noemt het simpel, maar dat is het juist helemaal NIET!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 oktober 2004 @ 00:32:08 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22924493
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:03 schreef Borelius het volgende:
<knipz> Pas achteraf herkende ik iemand die daar niet op wilde staan. Maar de foto was eigenlijk best leuk:

[afbeelding]
Maar nou mag iemand mij uitleggen welk kwaad de uitgegumde Fok!ker zou kunnen treffen wanneer iemand hem op dit forum ziet. Er worden geen handelingen verricht die in strijd zijn met wat dan ook. De gefotografeerde groep zit niet op verboden terrein en gaat bijzonder decent gekleed. Ik kan hier hoegenaamd geen vorm van kwaad of risico in zien .

Waar ik wel kwaad in zie is door een ander opgedragen krijgen om je foto's te verminken .
pi_22924665
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En daar ben ik het dus niet mee eens
Dan kan iedereen dus gewoon ieder ander iedere foto weg laten halen zonder vorm van argumentatie
"Heej PdH haal es weg die en die foto?"
-"Ja hoezo?"
"Niks hoezo ik heb geen reden nodig. Weg ermee "
iets minder vrijblijvende afspraken zijn toch wel gewenst denk ik....
Ik ga daarin met je mee. Zie de foto die ik als voorbeeld heb geplaatst. Dat is toch een leuke foto, waarvan geen van de daarop afgebeelde personen zou kunnen zeggen dat het op welke manier dan ook niet door de beugel kan. Uit respect voor de vooraf niet terzijde geschoven wens van k-man om niet in beeld te hoeven heb ik hem onherkenbaar gemaakt. Maar dit is denk ik een aardig voorbeeld van een foto waarbij vrijwel iedereen kan zeggen, daar is niets mis mee, plaatsen!
Daar komt nog bij dat er diverse niet Fokkers ook op de toren stonden met camera's, die geen enkele afspraak met hem hadden en dus er mee kunnen doen wat ze willen.
pi_22924698
Ik was dan wel in de rijmmoodsinterklaas in het voor uitzicht
maar meende elk woord en verder geen flauwekul als je meegaat naar een meet.
Ga je mee dan kan je vastgelegd worden op een foto en achteraf niet mekkeren.(ja k_man had het al voor de meet aangeven maar het is inmiddels bewezen dat dat gewoon niet werkt)
Ik ben voor een regel dat er achteraf niet gezeurd moet worden.
Als je echt heel erg belabbert op een foto staat moet het wel mogelijk zijn dat je foto verwijderd wordt(appel dus en niet als je haar niet goedzit ofzo)
pi_22924730
Ik denk dat er ff naar het primaire doel van een MEET moet worden gekeken....
Persoonlijk kom ik naar meet's met als doel om de mensen irl te ontmoeten met wie ik zo leuk kan chatten etc hier. Het is toch gewoon leuk om de persoon achter de getypte lettertjes te ontmoeten. Het fotograferen is daarbij niet onbelangerijk, maar als ik Naarden echt leuk op de plaat had willen vastleggen had ik afgelopen zondag niet meegegaan en was ik een andere keer wel alleen gegaan.
Om dan vervolgens een gezellige plaatjes (zo u wilt snap-shots) dump te zien waarin iedereen in meer of mindere 'bijzondere' poses doet mij alleen maar nagenieten aan een zeer geslaagde dag.
Die enkele 'echt' mooie en bijzondere foto van het vestingstadje neem ik dan maar voor lief
Het verzoek tot niet plaatsen van foto's was dit keer volledig langs mij heen gegaan, en ik heb dan ook serieus moeten zoeken hoe deze eruit zag en op welke van mijn foto's hij stond. Ben dan ook achteraf blij dat Hij niet op die wipkip is gan zitten want dan had ik er mooi een ½ rolletje aan verspeeld

Lang epos, met als doel het ondersteunen van mijn standpunt:
Meegaan met een grote meet houd in dat je ook op het grote boze web zult verschijnen.
Het is aan de fotograaf te beoordelen of hij/zij zelf in een gemaakte pose op het grote boze web zou willen verschijnen. Bij twijvel eerst het slachtoffer om toestemming vragen.
Het staat je daarentegen vrij een meet te organiseren waarbij er geen persoonlijke foto's gemaakt zullen worden, maar dan kom ik niet
pi_22924806
Helaas moet ik nu afhaken, vanwege noodzakelijke nachtrust (morgen een erg drukke dag). Maar ik zal morgen proberen de discussie wederom op de voet te volgen. Ik denk dat mijn voorbeeld-foto prima aansluit bij de laatste opmerking van Beertje_, dat was een foto geweest die gewoon geplaatst had kunnen worden.
pi_22924820
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:41 schreef Bowiefan het volgende:
Het staat je daarentegen vrij een meet te organiseren waarbij er geen persoonlijke foto's gemaakt zullen worden, maar dan kom ik niet
Dat mocht gerust in vette letters en als dat zo is kom ik ook niet
Op zo'n meetdag kun je juist de leukste foto's maken van mensen
pi_22924910
Bowiefan maakt altijd een paar leuke foto's van me. Achteraf zit ik daar dan samen met mijn vrouw naar te kijken en zij geniet er echt van, ook om zijn humoristische voetnoten die er altijd bij staan. Ik zou dat missen als het niet meer kon.

En nu als de sodemieter naar bed...
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 00:52:43 #24
15985 huiz
Man in Black
pi_22924994
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Maar nou mag iemand mij uitleggen welk kwaad de uitgegumde Fok!ker zou kunnen treffen wanneer iemand hem op dit forum ziet. Er worden geen handelingen verricht die in strijd zijn met wat dan ook. De gefotografeerde groep zit niet op verboden terrein en gaat bijzonder decent gekleed. Ik kan hier hoegenaamd geen vorm van kwaad of risico in zien .
Het is niet helemaal eerlijk om het op deze manier te brengen
Je stelt bij voorbaat al een regel op en een ander moet jou dan maar overtuigen van het tegendeel, terwijl je in een eerdere post zegt juist niet degene te willen zijn die de regels vaststelt

Waar je wel gelijk in hebt, is dat alle foto's op openbaar terrein gemaakt worden. De persoon (m/v) die tegen zijn wil op de foto komt, kan op geen enkele manier afdwingen om deze niet te laten publiceren, slechts door een kort geding via de rechtbank en dáár zal hij moeten aantonen dat zijn eer of goede naam is aangetast. In dat geval zal het ook alleen (meestal) gaan om foto's waar die persoon (m/v) hoofdonderwerp is, maar wat duidelijk tegen die persoon (m/v) spreekt is het feit dat hij/zij moedwillig met een groep fotografen op pad is.

Dus... in theorie hoeven er dus helemaal geen regels afgesproken te worden. En in de praktijk lijkt het me beter dat je óf niet meegaat óf niet zeurt óf een bivakmuts opzet
Scope Pure Colombia BV
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 00:56:43 #25
15985 huiz
Man in Black
pi_22925077
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:44 schreef beertje_ het volgende:

Op zo'n meetdag kun je juist de leukste foto's maken van mensen
Sterker nog, door deze fotoreportage zijn de meetings voor mij veel meer gaan leven en heb ik me heus aangemeld (zij het nog op de misschien-lijst) om mee te gaan
Scope Pure Colombia BV
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')