Wegwijs maken met de multi-culturele samenleving.quote:Vanmiddag zal minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie een website openen die jongeren tussen de 10 en 14 jaar wegwijs moet maken in de multiculturele samenleving. Op de interactieve site kunnen de jongeren kennis opdoen met thema's als discriminatie, identiteit en vooroordelen.
De website Dutchkids.nl is de Nederlandse variant van de succesvolle Britse website Britkid. De website is ontwikkeld door het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) in samenwerking met Chris Gaine, de bedenker van de Britse website.
Op de site fungeren zeven tieners in het fictieve stadje Nederdam. Zij vertellen iets over zichzelf, hun familie en hun dagelijks leven. Ook komen de problemen waar zij mee zitten aan de orde: gediscrimineerd worden, uitkomen voor je homoseksualiteit of het zat zijn om steeds te moeten uitleggen waarom je een hoofddoek draagt. Binnen de discussies is er ruimte voor verschillende gezichtspunten en soms confronterende meningen. Elk gesprek wordt afgesloten met een vraag aan de bezoeker.
Zo kun je met de kaalgeschoren Bram, die een 'Sunsdate' T-shirt draagt, een discussie volgen over waarom de schoolleiding een kledingverbod heeft ingesteld. En de hoofddoekdragende Yasemin legt uit waarom ze een hoofddoek wil dragen en dat ze zich daar niet steeds voor wil verdedigen.
Verder is er de pagina 'Meer weten?'. Daarop worden verschillende begrippen zoals vooroordelen, extreem-rechts, identiteit en cultuur verklaard. Ook kolonialisme, slavernij, de Tweede Wereldoorlog, de aanslagen van 11 september en de Palestijns-Israëlische kwestie komen aan de orde.
Het is heel goed dat deze site meningen geeft, het wordt namelijk tijd dat de Nederlandse normen & waarden, het volkseigene, de omgangsvormen etc. eens goed op een rijtje worden gezet. Kortom, de kids van nu kunnen nu lezen "hoe het hoort".quote:Op donderdag 28 oktober 2004 16:02 schreef _The_General_ het volgende:
Deze site die waarschijnlijk tonnen heeft gekost mist compleet zijn doel. In plaats van gegevens aanbieden waaruit kinderen zelf hun mening kunnen vormen geeft de site meningen. Daarnaast is de samenstelling van de afkomst van de kinderen compleet incorrect.
Ik zie alleen maar stereotypen en hokjesdenken. Niet iets wat door de overheid bevorderd moet worden imo!
Multi-cultiraliteit is een feit, geen ingestampt ideaalbeeld ofzo. Maar ik ben vast ook geïndroctrineerd. De site is wel wat stereotypeachtig, maar ja, je kunt een kind ook niet 100 voorbeelden geven dan wordt het wat onbegrijpelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:52 schreef vanvugh het volgende:
Dit soort dingen bevestigen eigenlijk mijn vermoede dat "multi-cultureel" alleen stand houdt met een flinke dosis indoctrinatie.
Nee. Het is volkomen plausibel dat bevolkingsgroepen uit verschillende achtergronden in een land kunnen leven zonder dat daar een hoop gedonder van komt omdat geen van beiden de cultuur van de andere wil aannemen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:08 schreef Gallo het volgende:
[..]
Multi-cultiraliteit is een feit, geen ingestampt ideaalbeeld ofzo. Maar ik ben vast ook geïndroctrineerd. De site is wel wat stereotypeachtig, maar ja, je kunt een kind ook niet 100 voorbeelden geven dan wordt het wat onbegrijpelijk.
En dat is de situatie in Nederland ? Marokkanen en Turken hier zijn niet te vergelijken met de inwoners van genoemde landen, ze zijn al voor een groot deel Nederlander. Door dingen die niet overeenkomen met onze cultuur (wat deze ook moge zijn) uit te vergroten zien we de aanpassingen niet meer. Of je moet werkelijk denken dat Marokkanen in het rifgebergte in hun dorpje op scooters rijden en nikes dragen. De fout die veel mensen maken is assimilatie te verlangen alsof het doodnormaal is. Geen enkel persoon dat uit het buitenland komt wonen zal ooit 100% Nederlander zijn, er bestaat niet eens zoiets als 100% Nederlander zijn. Gek genoeg zijn het dezelfde Nederlanders die zo zeuren over aanpassen als die in Spanje of welk willekeurig land dan ook te koop lopen met hun Nederlanderschap en niks willen weten over de plaatselijke cultuur. Het is menseigen om in 'den vreemde' je identiteit te behouden, het geeft een gevoel van zekerheid.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Nee. Het is volkomen plausibel dat bevolkingsgroepen uit verschillende achtergronden in een land kunnen leven zonder dat daar een hoop gedonder van komt omdat geen van beiden de cultuur van de andere wil aannemen..
Cultuur ontkenningquote:Op zondag 31 oktober 2004 01:31 schreef Gallo het volgende:
[..]
(..) Door dingen die niet overeenkomen met onze cultuur (wat deze ook moge zijn) uit te vergroten zien we de aanpassingen niet meer. (..)
Alleen al het feit dat we het niet eens zijn is een teken dat er geen Nederlandse cultuur bestaat. Er zijn genoeg dingen die je kunt toeschrijven aan een typische Nederlander, maar ook genoeg verschillen. Allemaal dingen waar we allemaal in meer of mindere mate aan voldoen, zo ook allochtonen. Maar als jij dingen kunt noemen die allochtonen geen Nederlander maakt zou ik ze graag horen, zo blijft het een beetje lullen in vage termen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:33 schreef vanvugh het volgende:
[..]
Cultuur ontkenning![]()
Je vergeet "www." ervoor te zetten!quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:19 schreef Gallo het volgende:
Ik krijg een heel andere site ? http://dutchkids.nl/ toch ?
Ah, ok. Ik vind het trouwens wel meevallen, alles komt aan bod ook de zogenaamde hypocrisie van moslims en anderen. Wel een hoofddoek dragen uit overtuiging maar ook een cheeseburger eten b.v. Er wordt mijns inziens helemaal geen mening opgelegd, het is vrij neutraal. Ook het Lonsdale verbod komt aan bod, en nergens wordt er gepleit voor een verbod op die site. Al die jongeren hebben een eigen mening over zaken en geen 1 overstemt vind ik.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:21 schreef P-Style het volgende:
[..]
Je vergeet "www." ervoor te zetten!
Maar wat berèik je nou met zo'n site? Wat is de toegevoegde waarde? Wat vertelt deze site aan kinderen, wat ze nog niet weten?quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:33 schreef Gallo het volgende:
Ah, ok. Ik vind het trouwens wel meevallen, alles komt aan bod ook de zogenaamde hypocrisie van moslims en anderen. Wel een hoofddoek dragen uit overtuiging maar ook een cheeseburger eten b.v. Er wordt mijns inziens helemaal geen mening opgelegd, het is vrij neutraal. Ook het Lonsdale verbod komt aan bod, en nergens wordt er gepleit voor een verbod op die site. Al die jongeren hebben een eigen mening over zaken en geen 1 overstemt vind ik.
Ik kan me voorstellen dat kinderen die niet met aanraking komen met dit soort verschillende jongeren zodoende toch een mening kunnen vormen. De zogenaamde andere kant van het verhaal. Jongeren zijn toch meestal in hun eigen kring en komen niet zoveel in contact met andere denkbeelden dan die van hun vrienden. Aan enige mate van generalisatie ontkom je natuurlijk niet, maar ik vind het vrij breed opgezet en niet echt stereotype achtig.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:35 schreef P-Style het volgende:
[..]
Maar wat berèik je nou met zo'n site? Wat is de toegevoegde waarde? Wat vertelt deze site aan kinderen, wat ze nog niet weten?
Hmmm... ik denk dat dáár onze meningen een beetje verschillen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:38 schreef Gallo het volgende:
...en niet echt stereotype achtig.
Is toch erg typerend voor deze tijd ? Bemoeizuchtige mensen die ineens alles van de Islam weten en moslims daar mee lastig vallen , en moslima's die wel een hoofddoek dragen uit overtuiging maar ondertussen andere geboden negeren en dus eigenlijk een liberale vorm van de Islam beleven.quote:Indra: Yasemin, wat is er? Je bent zo stil.
Yasemin: Ik ben boos!!!
Jeroen: Tjemig, dat klinkt alsof je echt woedend bent. Wat is er gebeurd?
Yasemin: Toen ik vanochtend op school aankwam werd ik apart geroepen door de directrice. Ze vroeg mij waarom ik een hoofddoek draag. Ook wist ze heel goed te vertellen dat een hoofddoek volgens de Koran niet hoeft.
Driss: Waar komt dat opeens vandaan?
Yasemin: Ik weet het niet. Ik draag mijn hoofddoek sinds het begin van dit schooljaar en niemand heeft er iets van gezegd. Tenminste niet recht in mijn gezicht. Vanochtend leek het alsof de directrice er goed over na had gedacht.
Kwame: Hoe bedoel je niet recht in je gezicht?
Yasemin: Nou, ik heb al vaker gemerkt dat mensen achter mijn rug een mening hebben. Bijvoorbeeld dat ik te jong ben om een hoofddoek te dragen. Dat hoeft toch pas nadat je getrouwd bent. Of, zoals vanochtend, dat het niet in de Koran staat. En het is helemaal erg dat ze zeggen dat ik gedwongen zou worden om een hoofddoek te dragen. Dat het moet van mijn vader of van mijn broer.
Jeroen: Ik dacht ook dat het moest omdat je moslim bent.
Yasemin: Nee, natuurlijk niet. Ik denk wel dat het voorkomt dat meisjes gedwongen tot een hoofddoek. Dat vind ik helemaal verkeerd. Dwingen is verkeerd en mag niet in mijn godsdienst. Ik kies uit vrije wil om mijn hoofddoek te dragen. Als kind leerde ik over de islam en vanaf mijn negende jaar droeg ik al af en toe een hoofddoek. Vanaf mijn veertiende draag ik mijn hoofddoek altijd. Ik heb er wel een stuk of twintig in de kast liggen met allemaal verschillende motieven en gemaakt van verschillende materialen. Ik had niet verwacht dat het op school een probleem zou zijn. Met gym doe ik hem af.
Indra: Ik vind een hoofddoek gewoon mooi. In mijn familie worden voor feesten sari’s gedragen. Daar zit ook een soort sluier bij. Als vrouwen trouwen hebben ze deze sjaal ook voor hun gezicht. Prachtig gewoon.
Yasemin: Nou, dat vind ik geen goed voorbeeld. Ik draag mijn hoofddoek niet alleen omdat ik het mooi zou staan.
Jeroen: Waarom dan?
Yasemin: Omdat het uit mijn geloof komt. Het is een gebod van Allah. Ik wil graag de voorschriften van mijn geloof volgen omdat je er na je dood voor beloond kan worden. Er zijn niet alleen voorschriften voor vrouwen, ook voor mannen. Ik schaad er toch niemand mee? Ik val er niemand mee lastig en heb ook niet die bedoeling. Ik heb er zelf voor gekozen.
Kwame: Maar als ze de hoofddoek op school verbieden, wat doe je dan?
Driss: Waar en wanneer in Nederland een hoofddoek gedragen mag worden is in de wet geregeld. Vrouwen mogen zelf bepalen of zij een hoofddoek dragen. In een paar gevallen is de wet niet duidelijk bijvoorbeeld of een gevangenisbewaarder een hoofddoek mag dragen of een rechter. Daar moeten nog dingen over worden uitgezocht. Maar Yasemin mag op school haar hoofddoek dragen want wij zitten op een openbare school.
Yasemin: Zie je wel, dan heb ik toch gelijk!!! Driss kun je mij helpen bij mijn volgende gesprek met de directrice?
Driss: Natuurlijk!! Maar nu heb ik vreselijke zin in een milkshake.
Indra: Anders ik wel. Hé, Yasemin, mag ik een hapje van je cheeseburger?
Joh, Einstein. McDonalds is niet Halal en daarom zou een moslim er eigenlijk niet mogen eten. Goed dat je m'n punt snapt.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Die cheeseburger, die is niet van varkensvlees?
Geef eens een voorbeeld dan ? Moet niet zo moeilijk zijn als het kant noch wal raakt.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Echt een te domme site. Die gesprekjes raken ook kant noch wal.
Ja joh, waarom zitten alle 16 miljoen Nederlanders er niet in ? Het gaat om minderheden en die zijn er uitgepikt. Dat ze niet allemaal aan jouw beeld voldoen is jammer, maar geen manco van het project lijkt me. Ik weet niet hou oud jij bent, maar zo'n project was vroeger voor jou ook wel handig geweest. Jij bent pas tevreden als moslims worden afgeschilderd als klittenklippende wildemannen en homo's als perverse kontebonkers. Dan staat deze site wat dichter bij de realiteit. Overigens is die Sunsdale gozer in dit verhaal geen extreem-rechts figuur maar een gabber.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ze impliceren dat mannelijke autochtonen homo dan wel extreem-rechts zijn. Waarom zit er geen autochtone katholiek of protestant bij, een toch aardig grote groep mensen in Nederland. Maar die slaan ze gewoon ff over . Met andere woorden de kids op die site zijn een zeer slechte afspiegeling van de Nederlandse samenleving.![]()
![]()
Die had je zelf ook wel kunnen bedenken of ben je echt ééncellig?
quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:38 schreef Gallo het volgende:
maar ik vind het vrij breed opgezet en niet echt stereotype achtig.
Als je wat beter leest ook op die site is de bedoeling dat ze kinderen een beeld willen geven van een multi-culturele samenleving, dan horen daar toch wel degelijk autochtone katholieken, protestanten en hetero's bij? Waarom kom ik die niet tegen op de site, met andere woorden de site is veel te eenzijdig.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:10 schreef Gallo het volgende:
[..]
Ja joh, waarom zitten alle 16 miljoen Nederlanders er niet in ? Het gaat om minderheden en die zijn er uitgepikt. Dat ze niet allemaal aan jouw beeld voldoen is jammer, maar geen manco van het project lijkt me. Ik weet niet hou oud jij bent, maar zo'n project was vroeger voor jou ook wel handig geweest. Jij bent pas tevreden als moslims worden afgeschilderd als klittenklippende wildemannen en homo's als perverse kontebonkers. Dan staat deze site wat dichter bij de realiteit. Overigens is die Sunsdale gozer in dit verhaal geen extreem-rechts figuur maar een gabber.
Die groeperingen onderscheiden zich en zijn duidelijk zichtbaar in onze samenleving ? De groepen die op de site staan namelijk wel. Maar zoals ik al eerder zei, je zou dan alle 16 miljoen mensen op de site moeten zetten om een objectief beeld te schetsen. Niet echt realistisch lijkt me.quote:Op zondag 31 oktober 2004 13:41 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als je wat beter leest ook op die site is de bedoeling dat ze kinderen een beeld willen geven van een multi-culturele samenleving, dan horen daar toch wel degelijk autochtone katholieken, protestanten en hetero's bij? Waarom kom ik die niet tegen op de site, met andere woorden de site is veel te eenzijdig.
Autochtone katholieke en protestante hetero's lijken me aardig duidelijk te profileren in deze samenleving, dan moeten ze toch op de site voorkomen. Ik vind het veel te eenzijdig belicht en mogelijk worden vooroordelen door sommige mensen versterkt bij het zien van deze site.quote:Op zondag 31 oktober 2004 13:46 schreef Gallo het volgende:
[..]
Die groeperingen onderscheiden zich en zijn duidelijk zichtbaar in onze samenleving ? De groepen die op de site staan namelijk wel. Maar zoals ik al eerder zei, je zou dan alle 16 miljoen mensen op de site moeten zetten om een objectief beeld te schetsen. Niet echt realistisch lijkt me.
Op welke manier dan ? Het is het overgrote deel van de Nederlandse bevolking, terwijl deze site juist de bedoeling heeft kinderen te laten kennismaken met minderheden. Er staan ook geen japanners, chinezen, polen en eskimo's op. De makers hebben de meest bekende minderheidsgroeperingen eruit gepikt.quote:Op zondag 31 oktober 2004 13:53 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Autochtone katholieke en protestante hetero's lijken me aardig duidelijk te profileren in deze samenleving
Ten eerste is ie geen rechts-extremist en ten tweede zou je graag zien dat je eigen clichématige beeldvorming de boventoon voert. Nogal onzinnig.quote:Op zondag 31 oktober 2004 15:58 schreef Kugari-Ken het volgende:
Waarom voldoet de rechts-extremist meteen aan ieder cliche dat er rondom die groepering bestaat, terwijl alle andere jongeren juist absoluut niet dat patroon volgen?
Ik woon in zo'n buurt. De mensen die niet in aanraking zijn gekomen zijn op twee handen te tellen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 17:23 schreef Gallo het volgende:
[..]
Ten eerste is ie geen rechts-extremist en ten tweede zou je graag zien dat je eigen clichématige beeldvorming de boventoon voert. Nogal onzinnig.
De overheid hoort niet te vertellen "hoe het hoort" en hoe wij moeten denken.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 16:18 schreef Ippon het volgende:
[..]
Het is heel goed dat deze site meningen geeft, het wordt namelijk tijd dat de Nederlandse normen & waarden, het volkseigene, de omgangsvormen etc. eens goed op een rijtje worden gezet. Kortom, de kids van nu kunnen nu lezen "hoe het hoort".
Je bent erg in de war De landen die je noemt zijn helemaal niet multi-cultureel.Zij vielen niet uit elkaar als gevolg van verschillen in cultuur -die waren marginaal- maar als gevolg van misplaatst nationalisme. Echt multiculturele landen zijn de VS en Canada. En daar gaat best wel eens wat mis, maar ze moorden elkaar de tent niet uit.quote:Op zondag 31 oktober 2004 19:10 schreef Witchfynder het volgende:
Bij Multi-cultureel denk ik in eerste instantie aan landen als Oostenrijk-Hongarije en Yoegoslavië. Hoe is het daarmee afgelopen? Meerdere culturen is een land zal altijd tot confilcten leiden. Sowieso etniciteit. Kijk naar Afrika, kijk naar Azië.
De bedoeling van die site is om een beeld te geven van de multiculturele samenleving. Dan mag je mi de grootste groep Nederlanders niet zomaar vergeten. Als je het doet moet je het goed doen. Je kunt idd niet 16 miljoen mensen op die site apart beschrijven maar zoals ze het nu hebben gedaan is het erg summier en stigmatiserend.quote:Op zondag 31 oktober 2004 13:58 schreef Gallo het volgende:
[..]
Op welke manier dan ? Het is het overgrote deel van de Nederlandse bevolking, terwijl deze site juist de bedoeling heeft kinderen te laten kennismaken met minderheden. Er staan ook geen japanners, chinezen, polen en eskimo's op. De makers hebben de meest bekende minderheidsgroeperingen eruit gepikt.
Je zou haast kunnen zeggen dat het net zo stigmatiserend is als het feit dat de media alle moslims neerzetten als potentiele terroristen. Wat dat betreft moet ik je gelijk geven.quote:Op maandag 1 november 2004 14:02 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De bedoeling van die site is om een beeld te geven van de multiculturele samenleving. Dan mag je mi de grootste groep Nederlanders niet zomaar vergeten. Als je het doet moet je het goed doen. Je kunt idd niet 16 miljoen mensen op die site apart beschrijven maar zoals ze het nu hebben gedaan is het erg summier en stigmatiserend.
quote:Op maandag 1 november 2004 14:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
blaat
Daar heb je opzich ook wel een punt. We zijn het zowaar met elkaar eens.quote:Op maandag 1 november 2004 14:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Je zou haast kunnen zeggen dat het net zo stigmatiserend is als het feit dat de media alle moslims neerzetten als potentiele terroristen. Wat dat betreft moet ik je gelijk geven.
Nee, het gaat om het woord "multi-cultureel'. Het hebben van meerdere culturen in één land. Je hebt gelijk dat ze door nationalisme uit elkaar zijn gevallen, maar dit is omdat dit mogelijk gemaakt is. Sowieso was nationalisme de mode van de tijd, maar niemand in O-H voelde zich Oostenrijk-Hongaar of hoe je het noemen wilt. Men voelde zich Oostenrijker, Hongaar, Kroaat, Boheem of wat dan ook. Er werd geen eenheid gesmeed.quote:Op maandag 1 november 2004 12:31 schreef Miss_User het volgende:
Je bent erg in de war De landen die je noemt zijn helemaal niet multi-cultureel.Zij vielen niet uit elkaar als gevolg van verschillen in cultuur -die waren marginaal- maar als gevolg van misplaatst nationalisme. Echt multiculturele landen zijn de VS en Canada. En daar gaat best wel eens wat mis, maar ze moorden elkaar de tent niet uit.
Ik geef toe. Ik was erg lui toen ik dat aan het typen was. Wat ik daarmee wilde zeggen, is dat, vooral in Afrika, er mensen in één land wonen die niet in één land kunnen of willen leven, omdat ze elkaar de hersenen in slaan, gevoed door hun eigen, mwoah, nationalisme. Dit gevoel van "eigen groep eerst" is internationaal erg rot, maar laat staan binnen één land. En precies dít heeft O-H maar ook Yoegoslavië de das om gedaan. Althans, dat meen jij.quote:Je laatste argument is helemaal om je te bescheuren. "Sowieso etniciteit. Kijk naar Afrika, kijk naar Azië. " Kennelijk vind je dat je daarmee genoeg hebt gezegd. Maar als ik kijk, wat moet ik dan zien? De mensen daar zijn etnisch, dus ze hebben conflicten? Wij Europeanen zijn toch ook etnisch? En als we het over Europeanen hebben: op welk continent heeft men elkaar eeuwen de pan uitgevochten?
Goede!quote:Op zondag 31 oktober 2004 20:02 schreef MrBadGuy het volgende:
Hier hadden ze dan een lespakket van kunnen maken die ze aan scholen aanbieden (geen kind gaat vrijwillignaar naar deze website toe!!!) en dat ze op school dat pakket in de lessen maatschappijleer gaan doorwerken. Na dat het pakket is doorgewerkt laat je de leerlingen hun mening geven en laat de leraar de leerlingen er met elkaar over discusieren.
Op deze manier leer je de leerlingen ook nog hoe ze hun eigen mening kunnen vormen met behulp van (objectieve) informatie ipv dat ze te horen krijgen welk mening 'goed' is en welke 'slecht'.
Ik had ook gezien dat de combinatie van zinnen niet echt lekker liep, maar ook ik ben wel eens luiquote:Op maandag 1 november 2004 16:16 schreef Witchfynder het volgende:
Je laatste paar zinnen zijn een contradictie. Ten eerste eerste je dat ik beweer dat omdat iemand etniciteit heeft (duh, wie niet?) ze conflicten moeten hebben. Dat wil je onderuit halen door Europeanen als voorbeeld te nemen van hoe ik ongelijk heb. Vervolgens zeg je dat jusit Europeanen, vanuit hun etniciteit waarschijnlijk?, elkaar de hersenen inslaan. Daarmee bewijs je een punt dat ik niet eens heb willen maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |