abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22916136
Laatst hoorde ik weer wat vaags.

Er was een bekende die kreeg iemand van de Buma/Stemra over de vloer (zomaar?) en deze deed terplekke een inspectie. Ze kregen 2 boetes waarvoor 1 bestemd was voor een 'radio' die speelde op 'kantoor' van ongv, ¤ 90 euro en een boete voor het afspelen van de radio in de winkelruimte van ongv een kleine ¤ 180 euro's.

Wat is hier van waar? want radio luisteren is toch gratis? en hoe zit het eingelijk?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_22916216
Dat klopt. Radio mag je luisteren, maar niet commercieel gebruiken zonder betaling (wat je dus wel doet als je de radio in een winkel aanzet)

Zijn de standaard en al jaaaaaren oude buma regels.

http://www.bumastemra.nl/InterXtranet/content/
quote:
Betalen niet nodig
Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets. Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.

Wél betalen
Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring muziek ten gehore brengt, moet wél betalen: symfonie-orkesten, amateurkoren, horecabedrijven, sportclubs, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, sportscholen, dansleraren, omroepen etc. Ook als het 'slechts' om achtergrondmuziek gaat, zoals in winkels, fabrieken en kantoren. Of om een eenmalige gelegenheid, zoals een feest van de voetbalclub.

Voor het vastleggen van een muziekstuk op een beeld- of geluidsdrager (cd-rom, dvd, etc.) – verveelvoudigen – moet de maker altijd worden betaald (tenzij deze meer dan 70 jaar dood is). Ook vertalingen en imitaties vallen bv. onder de noemer verveelvoudiging.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_22916744
Bovenstaande is niet geheel correct. Of er nu muziek is op een winkelvloer of op kantoor, dat mag dus niet zonder ervoor te betalen. Hoogte van de boete is daarvan wel afhankelijk.

Ik gebruik het woord muziek maar eigenlijk wordt er bedoelt muziekpunt. Per muziekpunt (radio, cdspeler enz) dien je een bepaald bedrag te betalen aan Buma/stemra. Eerst hadden wij dus ook > 5 radios (ook van medewerkers) overal rondstaan op het bedrag, dit hebben wij vervangen door 1 muziek punt met 105 speakers verdeelt over een aantal zones (mogelijkheid tot variabele muziek doorgifte).

Dus 1 muziekpunt maar wel met verschillende mogelijkheden.
pi_22919328
Best dom, je koopt een cdtje (met dus betaalde muziek) en je wilt deze op kantoor draaien, dan moet je daar nog meer voor betalen? deze wereld wordt steeds vager...sneuer en commercieler.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_22919411
Wat een ontzettende bullshit eigenlijk.

Radiozenders betalen toch ook al?
pi_22919442
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 20:13 schreef Chandler het volgende:
Best dom, je koopt een cdtje (met dus betaalde muziek) en je wilt deze op kantoor draaien, dan moet je daar nog meer voor betalen?
Nee, dan niet.
pi_22919534
En al die bouwvakkers dan
pi_22919577
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 20:21 schreef Dipstaart het volgende:
Dat zat ik mij ook al af te vragen.
quote:
Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring
Maar dat zijn natuurlijk allemaal vrienden van mekaar.
pi_22922543
En hier zit de buma stemra verkeerd met zijn teksten, er is jurisprudentie van een textielzaak tegen de voorloper van de buma stemra waarin bepaald is dat indien een radio op de werkvloer van een werknemer persoonlijk is, dat er dan geen afdracht hoeft te zijn, al kunnen anderen meeluisteren.
Ik zal kijken of ik dat arrest terug kan vinden.
pi_22922734
Het arrest is bekend als NJ 1979, 470. Het betreft een hoge raad uitspraak uit 1979 over een geschil tussen buma stemra en Wasserij de Zon uit Goes.

De hoge raad had als overweging onder meer het volgende citaat:
quote:
"Wanneer iemand uitsluitend ten eigen genoegen muziek ten gehore
brengt, zal het feit dat er anderen zijn die deze muziek ook kunnen
horen alleen dan kunnen meebrengen dat het ten gehore brengen van de
muziek als openbaarmaking in de zin van de Auteurswet 1912 moet worden
beschouwd, als hij er een beroeps- of bedrijfsbelang of een
soortgelijk belang bij heeft dat ook anderen dan hij zelf naar de
muziek kunnen luisteren."
Oftewel een radio op de werkvloer is in sommige gevallen vrijgesteld van buma stemra heffingen.

De hoge raaduitspraak betrof een situatie waarbij een medewerkster van wasserij de Zon een eigen radio had aanstaan op de werkplek, waarvoor geen afdracht was gedaan. Buma Stemra wou geld zien, maar moest bakzeil halen
pi_22922777
Die tekst van Buma klopt dus wel.
quote:
Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring muziek ten gehore brengt
Ten gehore brengen, is namelijk heel wat anders dan naar muziek luisteren, zoals dus ook al tijdens dat arrest bleek.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_22922883
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 23:26 schreef Sakura het volgende:
Die tekst van Buma klopt dus wel.
[..]

Ten gehore brengen, is namelijk heel wat anders dan naar muziek luisteren, zoals dus ook al tijdens dat arrest bleek.
De tekst van de buma stemra heeft het uitdrukkelijk over fabrieken, en die zijn in de meeste gevallen juist vrijgesteld (hierbij verwijs ik naar die hoge raad uitspraak), alleen indien de muziek een beroeps of bedrijfs belang kent dan moet er afdracht volgen.
Indien ik een eigen radio heb, en die neerzet op het werk heb ik geen enkele beroeps danwel bedrijfsbelang bij dat een kollega meeluisterd, het zal mij immers geen extra loon opleveren.
Daardoor is deze radio vrijgesteld van afdracht.

En klopt die tekst van de buma stemra dus niet in alle gevallen
pi_22923006
Als aanvulling op mijn post van 23.31, wanneer je zorgt dat niet de werkgever maar de werknemer de ten gehore brengende is dan is er geen afdracht verschuldigd, wanneer de werkgever een radio neerzet in de hoop dat er harder gewerkt wordt is het een ander verhaal natuurlijk.

Alleen ik kom bij buma stemra alleen tegen dat er ook betaald moet worden indien de werknemer de ten gehore brengende is, en dat is pertinent onjuist
pi_22927043
Ok; ik ga even kijken of ik wat papierwerk kan achterhalen over dit incident; ik haat de buma/stemra nogal dus wieweet dat er iemand wat leuks mee kan!
Like trump...
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 09:19:31 #15
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_22927927
Als ik het dus goed begrijp is de boete voor het kantoor dus onterecht, maar die voor de winkel dus wel terecht.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 11:51:20 #16
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_22930302
Winkels draaien vaak muziek voor de klanten, en dat betekent dokken als ik het goed begrepen heb.
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 11:54:49 #17
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_22930357
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 20:21 schreef Dipstaart het volgende:
juist ga even tegen een peloton bouwvakkers zeggen dat ze geen radio meer mogen draaien tenzij er per persoon voor betaald wordt...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_22940602
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 09:19 schreef bankrupcy het volgende:
Als ik het dus goed begrijp is de boete voor het kantoor dus onterecht, maar die voor de winkel dus wel terecht.
Dat licht er dus aan, als die radio op kantoor door de 'baas' is neergezet, is die boete terecht, als die door een medewerker zelf neer is gezet, is die onterecht.

Radio in de winkel is gewoon dokken, geen discussie mogelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')