abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 27 oktober 2004 @ 13:31:50 #1
7074 moussy
kuttekop
pi_22904282
Weet iemand waneer ze gaan opereren bij een navelbreuk van een hond?

Onze hond had altijd al een klain bubbeltje bij zn navel, navelbreukje, maar sinds gisteravond is dat stukken groter geworden.

Hij heeft er geen last van, mag er gewoon aan komen, maar vanavond maken we toch ff een ritje dierenarts maken... alleen... de hond is al 18...
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_22905886
Een navelbreuk(je) hoeft helemaal niet ernstig te zijn, zolang je het heel geod in de gaten houdt en er niet bekneld raakt. (navelbreuk is een opening of zwakke plek in de buikwand waar een stukje darm doorheen puilt. Dat stukje darm wordt echter nog beschermd door vet, huid, etc.).
18 jaar vind ik persoonlijk pittig om nog onder narcose te brengen, ik denk dat jouw dierenarts er voor gaat kiezen om het zo te laten.
Succes vanavond!!
  † In Memoriam † woensdag 27 oktober 2004 @ 14:39:58 #3
7074 moussy
kuttekop
pi_22905951
Ik vind het ook te oud voor een narcose.

De plek is niet heet of koud dus volgens mij is het ook niet bekneld, wat natuurlijk het grootste gevaar is bij een navelbreuk.
pi_22905975
Zolang er geen ingewanden in de navelbreuk zelf zitten is het niet gevaarlijk..

Maar zodra hij groter wordt zoals in dit geval dan verteld dat dat er naar alle waarschijnlijkheid een stuk van de darmen in gezakt is en dat moet wel opgelost worden, anders krijgt hij er erge last van...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_22907065
Inderdaad, als een navelbreukje na 18 jaar ineens groter wordt lijkt het erop dat ingewanden zijn in gezakt. Als dit niet wordt verholpen loop je best wel de kans dat het een probleem gaat worden.

Maarja die narcose, ik denk niet dat ze daar nog aan gaan beginnen met zo'n leeftijd, tenzij er écht geen andere mogelijkheid is misschien. Maar goed, als er darmen door het gat kunnen zakken, kunnen ze ook weer terug. Is het alleen nog even aan jouw dierenarts om een makkelijke manier te verzinnen om het navelbreukje weer wat te 'verkleinen'.
pi_22907123
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:41 schreef erodome het volgende:
Zolang er geen ingewanden in de navelbreuk zelf zitten is het niet gevaarlijk..

Maar zodra hij groter wordt zoals in dit geval dan verteld dat dat er naar alle waarschijnlijkheid een stuk van de darmen in gezakt is en dat moet wel opgelost worden, anders krijgt hij er erge last van...
eens. Ware het niet dat het een behoorlijk bejaard hondje is en je je af kan vragen of het (en dat is niet lullig bedoeld) de moeite waard is om het beestje aan een buikoperatie bloot te stellen. Of beter gezegd: het risico waard is. Het valt en staat natuurlijk met de conditie van de hond. Is die verder helemaal tip top dan kan ik me voorstellen dat een operatie te overwegen is. Is de hond echt door ouderdom al gebrekig dan zou ik zelf misschien niet laten opereren maar het goed in de gaten houden en het eventueel door een strak buikverband gesloten houden (is niet altijd mogelijk). Ze hoeven geen last te krijgen van dat stukje ingezakte darm, mits het goed in de gaten gehouden wordt en er meteen ingegrepen wordt wanneer het hard, warm, rood, etc. wordt.
pi_22907158
Misschien dat ze het onder een plaatselijke verdoving kunnen doen, ligt eraan of ze de darmen zo terug geduwt krijgen en hoe de hond reageert natuurlijk...

Dan zouden ze het terugduwen en er een steekje doorzetten zodat de boel niet weer terugzakt.

Maar ik roep maar wat he, ben geen dierenarts...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  † In Memoriam † woensdag 27 oktober 2004 @ 16:03:27 #8
7074 moussy
kuttekop
pi_22907917
Mocht het mogelijk en echt nodig zijn, laat ik hem wel opereren, ligt natuurlijk ook aan de risico's.

Ik laat mn nog niet-seniele en behoorlijk fitte hond niet zomaar met een grote bult bij zn buik lopen. Als de darm bekneld raakt kan het zelfs dodelijk zijn en daar is ie nog te goed voor.

Ik heb de hond nu 7 jaar en vanavond gaat ie voor de 2de keer naar de dierenarts sinds ik hem heb
pi_22908158
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 16:03 schreef moussy het volgende:
Mocht het mogelijk en echt nodig zijn, laat ik hem wel opereren, ligt natuurlijk ook aan de risico's.

Ik laat mn nog niet-seniele en behoorlijk fitte hond niet zomaar met een grote bult bij zn buik lopen. Als de darm bekneld raakt kan het zelfs dodelijk zijn en daar is ie nog te goed voor.

Ik heb de hond nu 7 jaar en vanavond gaat ie voor de 2de keer naar de dierenarts sinds ik hem heb
Heel veel succes vanavond!! Ik denk dat je je heel gelukkig mag prijzen met zo'n fitte hond-op-leeftijd, hopelijk komen er nog heel veel jaartjes bij!

ps. Wat leuk dat je toen een al oudere hond in huis hebt genomen!
  † In Memoriam † woensdag 27 oktober 2004 @ 20:47:55 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_22914599

Het was niet de tweede keer dat ie er kwam in al die jaren het was de eerste keer

Het kleine bultje is het oude navelbreukje, de grote bult is een vetknobbel, waarvan het vet vloeibaar is, vandaar de knobbel zacht is. Gewoon laten zitten en verder gaan met ouwe lul worden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')