abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23375370
Even hier aan jullie vragen: welk boek vond je beter "The DaVinci Code" of "Het Bernini Mysterie" (als je ze beiden hebt gelezen). Ik wil één van de twee gaan lezen, maar weet niet goed welke te kiezen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_23376193
quote:
Op woensdag 17 november 2004 13:07 schreef Isabeau het volgende:
Even hier aan jullie vragen: welk boek vond je beter "The DaVinci Code" of "Het Bernini Mysterie" (als je ze beiden hebt gelezen). Ik wil één van de twee gaan lezen, maar weet niet goed welke te kiezen.
Ik vond The DaVinci Code beter, ten eerste omdat ik het onderwerp interessanter vond en ten tweede omdat de opzet van beide verhalen hetzelfde is en ik DVC eerder heb gelezen dan Het BM. Qua verhaallijn was Bernini geen mysterie meer zeg maar. DVC heb ik in één ruk uitgelezen, ik zou het zeker doen.
pi_23396744
quote:
Lees ze gewoon allebei Ze zijn beiden makkelijk en leesbaar genoeg om in 2 á 3 dagen uit te hebben. Qua opzet zijn ze inderdaad vrijwel identiek, maar toch vond ik Het Bernini Mysterie iets interessanter. Wel werd het naar het einde toe een beetje erg geloofwaardig (nóg geloofwaardiger!), maar de ontknoping vond ik dan weer wel beter dan die van The Da Vinci Code.

Chronologisch gezien zou je dus het best met Het Bernini Mysterie kunnen beginnen Maar als je er echt maar eentje wil lezen, kun je beter voor The Da Vinci Code gaan...
  vrijdag 19 november 2004 @ 09:37:12 #29
40091 Meiske78
lang niet gezien
pi_23419528
Ik heb inderdaad ook eerst het Bernini Mysterie gelezen en toen The Da Vinci Code, en dat is me goed bevallen. Er zijn wat kleine terugverwijzingen in DVC, maar je hebt er gene last van als je niet eerst BM gelezen hebt denk ik. Ik vond BM achteraf denk ik leuker om te lezen, maar dat heeft ook iets te maken met het feit dat ik veel beelden van Bernini gezien heb toen ik in Rome was en dus echt mee kon denken. Parijs ben ik geregeld geweest, maar nooit ín het Louvre (staat wel hoog op een 'to do list') of op een van de andere plaatsen van handeling, dus op de een of andere manier was de betrokkenheid met het verhaal daar minder. Daarnaast zijn de verhalen inderdaad hetzelfde opgebouwd en werd DVC daardoor op het laatst een beetje voorspelbaar (maar dat heb je wel vaker als je meer boeken van eenzelfde schrijver leest).

Overigens heb ik beide boeken in een paar dagen uitgelezen, dus welke je ook kiest, het is een goede keuze .
Nee jij trekt volle zalen!
Mijn reviews op de FOK! Frontpage
C'est le ton qui fait la musique
  zaterdag 20 november 2004 @ 00:34:04 #30
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_23439500
Ik heb het boek eerst een jaar genegeerd omdat de titel me niet aanspraak. Vorige week toch maar gekocht (woon nu in Londen, en de boeken zijn hier goedkoop!) en ik heb het in een ruk uitgelezen. Werkelijk fantastisch! Ik hou echt van dit soort boeken, met allerlei historische informatie en verwijzingen. Heb meteen zijn andere drie boeken besteld, die komen maandag binnen. Daarna maar eens aan Eco beginnen, nog een schrijver die ik al eeuwen negeer maar ik zal er toch eens aan moeten geloven
NSJ & Lowlands still on my mind
pi_23439561
Ik moet hem nog lezen
pi_23439866
quote:
Angels & Demons (de Engelse versie van Bernini): als je kunt lees dan de oorsponkelijke taal, de talloze woordspelingen en taalgrapjes zijn onvertaalbaar had iets menselijks. Het einde helemaal.
Onverwacht.
DVC, ik had liever een ander einde gehad. Zwakker vergeleken met A&D.

Maar als je er 1 leest zul je de ander ook wel lezen. Al is het alleen maar omdat hier op het forum niet een 1duidige winnaar tevoorschijn komt.
Ze lijken geschreven te zijn als filmscript en dat maakt het geheel spannende goed lopende verhalen.

En last but not least: als moderator ben je verplicht aan je foratoren om de Gordiaanse knoop door te hakken en het Salomon's oordeel te vellen: DVC "V" A&D, misschien wel "/\"
In ieder geval: Veel leesplezier.
pi_23441154
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 20:33 schreef Yososmite het volgende:
Willekeurig wat Dan Brown zegt / schrijft.
Die persoon naast Jezus is een vrouw.

Dus er zijn maar 11 mannelijke apostelen aanwezig en 1 vrouwelijke?
Maar ik heb nog nooit van de vrouwelijke apostel gehoord of gelezen.
Of moest de 12e even een kleine boodschap doen? En nam een vrouw tijdelijk zijn plaats in?
Nogmaals, DB schrijft fictie. Waarom neem jij het als een feit aan dat het figuur in Het Laatste Avondmaal daadwerkelijk een vrouw is? Dat hoeft namelijk niet per se zo te zijn. Met mijn opmerking dat het ook gewoon een apostel kan zijn bedoelde ik natuurlijk dat he misschien gewoon de apostel Johannes is.
pi_23443409
Angels and demons klinkt uitstekend Ik denk dat ik daar mee begin en misschien later nog de Da Vinci Code.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 20 november 2004 @ 15:19:19 #35
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_23447175
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 00:51 schreef Yosomite het volgende:
Angels & Demons (de Engelse versie van Bernini): als je kunt lees dan de oorsponkelijke taal, de talloze woordspelingen en taalgrapjes zijn onvertaalbaar had iets menselijks. Het einde helemaal.
Onverwacht.
DVC, ik had liever een ander einde gehad. Zwakker vergeleken met A&D.
Idem, eerste boek is beter.
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 11:39 schreef Isabeau het volgende:
Angels and demons klinkt uitstekend Ik denk dat ik daar mee begin en misschien later nog de Da Vinci Code.
Goed gedacht!
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_23451399
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 02:36 schreef MightyV het volgende:

[..]

Nogmaals, DB schrijft fictie. Waarom neem jij het als een feit aan dat het figuur in Het Laatste Avondmaal daadwerkelijk een vrouw is? Dat hoeft namelijk niet per se zo te zijn. Met mijn opmerking dat het ook gewoon een apostel kan zijn bedoelde ik natuurlijk dat he misschien gewoon de apostel Johannes is.
Deze mooie slanke ranke den, enigszins wegbuigend van Jezus is een man? .En nog wel Johannes? Volgens het NT (Matteus) een visser.
Bij de restauratie van dit schilderij van het laatste avondmaal is het decolleté van "de apostel" nog prominenter aanwezig.

pi_23454901
Ik ben inmiddels al een aardigeind in het boek. En vind em geweldig. Heerlijk hoe er tegen het eeuwen oude stramien van de christelijke kerk geschopt wordt. En het komt nog erg geloofwaardig over ook.

Ik ga later dat schilderij nog eens beter bekijken. Maar ik zie er idd wel dingen in terug. De snijdende hand beweging en de dolk en idd maria herself. grappig!
  zondag 21 november 2004 @ 01:35:05 #38
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_23460902
Waar zit die dolk dan? Kan hem niet vinden op het schilderij...
NSJ & Lowlands still on my mind
  FOK!fotograaf zondag 21 november 2004 @ 14:41:58 #39
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23467278
ik las hierboven al iets over "2 films in de aantocht"
nu hoor ik op de radio dat er van de DVC een film gaat komen, opnames beginnen voorjaar 2005...

kan iemand dit bevestigen?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23467393
quote:
Op zondag 21 november 2004 01:35 schreef Nokia3310 het volgende:
De man die rechts van Maria zit. Heeft zijn onderarm op tafel liggen. En in zijn gebalde vuist houdt hij die dolk vast. Het is idd niet super duidelijk maar hij lijkt er wel op.
pi_23467417
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:41 schreef Xilantof het volgende:
nu hoor ik op de radio dat er van de DVC een film gaat komen, opnames beginnen voorjaar 2005...

'Tom Hanks in Da Vinci Code'
pi_23467552
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:47 schreef bruut het volgende:

[..]

'Tom Hanks in Da Vinci Code'
*rilll* zonde om zo'n goed boek te gaan verfilmen.
  zondag 21 november 2004 @ 14:58:03 #43
593 sjak
Juffie Bloem
pi_23467748
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:41 schreef Xilantof het volgende:

Ik heb het gisteren in de krant (het parool) gelezen. Het zal worden geregisseerd door Ron Howard en hij wil Tom Hanks als Langdon hebben. Zal wel een goede film worden, ze hoeven niet veel aan het boek te wijzigen. Ik vond persoonlijk het Berninimysterie beter dan de DaVinci code. Heb net het Juvenalis mysterie gekregen en zal daar binnenkort aan gaan beginnen en ik hoor dat er alweer een nieuw boek in aantocht is, ben benieuwd.

(zo zeg dat was lekker vlot van me, terwijl ik typ moest ik even zoeken naar een naam en plots zijn er veel voor me...)
Lekker douchen!
pi_23467981
quote:
Op zondag 21 november 2004 01:35 schreef Nokia3310 het volgende:

Gevonden?
  zondag 21 november 2004 @ 15:07:14 #45
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23468000
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:45 schreef NoXxa het volgende:

[..]

De man die rechts van Maria zit. Heeft zijn onderarm op tafel liggen. En in zijn gebalde vuist houdt hij die dolk vast. Het is idd niet super duidelijk maar hij lijkt er wel op.
Nope, niet de man die (voor de kijkers) links van Maria zit, de dolk is:

Dáár weer naast.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_23468100
Wat we niet allemaal doen om de conspiracy theorie nieuw leven in te blazen Dagonet
  FOK!fotograaf zondag 21 november 2004 @ 15:18:20 #47
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23468299
Cool, tom hanks is een goede acteur...
ik ben benieuwd naar de film.
kijken hoe ze het doen enzo
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 21 november 2004 @ 15:24:56 #48
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23468431
quote:
Op zondag 21 november 2004 15:11 schreef Yosomite het volgende:
Wat we niet allemaal doen om de conspiracy theorie nieuw leven in te blazen Dagonet
Je moet toch wat

Wat hebben ze trouwens met de deur gedaan?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 21 november 2004 @ 15:48:06 #49
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_23468926
Ach, de bijbel is in principe ouderwets. Als naslagwerk past dat niet meer in deze tijd, of zie je Jezus al in een actie film spelen als Die Hard 1?. Zo zijn er andere naslagwerken zoals vele kunstvormen en films als the matrix en lord of the rings en independence day, die de realiteit misschien beter benaderen zoals die nu is. Kijk je naar een gezonde toekomst dan heb je weinig aan de bijbel.

Ik vind het allemaal maar dubieus wat er beschreven is in die geschiedschrijving. En ook behoorlijk verwarrend allemaal. Het loopt allemaal door elkaar heen en er valt vaak geen touw aan vast te knopen. Alsof ze het met opzet zo moeilijk hebben gemaakt.

De bijbel heb ik nog niet gelezen, wie weet is dat iets voor later om me daarin te gaan verdiepen. Hier in Hoensbroek ligt een instituut dat aan bijbelstudie doet, een soort studie instelling. Vraag me af wat zich in dat gebouw afspeelt.

Je hebt ook nog zoiets als de Scientology Church en nog meer sub-categorien binnen mensen die bepaalde denkwijzes hebben en een bepaalde manier van leven. En om nu meteen te zeggen er is maar 1 methode? Je hebt toch ook keuze uit 1000 soorten bier ? En ook nog de star trek generatie die captain Kurk als ultieme held zien om maar te zwijgen van Star Wars fanaten..... Luke!!!! I am your father.

Daarbij is het volgens mij ook zo dat iedereen een held kan zijn in zijn eigen leven.

Maar volgens mij dwaal ik gigantisch af

[ Bericht 28% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 21-11-2004 15:53:50 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_23469836
Op deze site kun je het schilderij met doorklikken zeer gedetailleerd zien.
quote:
Op zondag 21 november 2004 15:24 schreef Dagonet het volgende:

Wat hebben ze trouwens met de deur gedaan?
Er is nogal wat kritiek op Brambilla's restauratie. Er hebben de nodige veranderingen bij het "overschilderen" plaats gevonden. Alle lagen die na de voltooiing zijn toegevoegd zijn weggehaald: bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')