abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 oktober 2004 @ 16:54:34 #1
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_22844164
Die wil ik heel snel is voor mijn partner maken want die is gek op biefstuk met roomsaus en champignonnen. Ik zei dat maak ik wel voor je, maar toen kreeg ik dus te horen dat het nog best lastig is om biefstukje medium te maken.
Hoe doen jullie dat? En hoe hoog zou het vuur moeten op een electrisch fornuis die gaat van stand 1 tot 9.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_22844258
Ah, daar is een heel mooi topic over, even opsnorren voor je..
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_22844321
Biefstukkie bakken.

Voila! Goed topic, en alle tips!
pi_22844467
ik bak biefstukjes altijd rare, rood dus, maar medium is gewoon 'wat langer'...

Geen platgeslagen lapje, een echte 'homp'. Het mooiste vind ik de ossenhaas, en dan 10cm van de punt af gesneden, zo'n 7 cm dik.

1. Biefstuk altijd op kamertemperatuur laten komen, en vocht eraf deppen!
2. 1 eetlepel boter met 1 eetlepel reuzel en een theelepeltje olijfolie in de pan heet laten worden, tot het 'blauwig walmt' (dus echt heel heet, kijk uit dat de boter niet verbrand, maar wel tegen dat punt aan..)
3. Biefstuk aan beide zijden dichtschroeien, zijkanten (voor een dik stuk) idem, vuur hoog laten, iedere kant vervolgens onder voordurend bewegen 'zwart' bakken (in ca 2 minuten per kant).
4. Vuurtje medium-hoog draaien en uit laten garen (2-5 minuten). Voor medium zou ik een minuut of 3 doen.

Uit de pan op een voorverwarmd bord, afdekken met alufolie en 2-3 minuten laten 'besterven'.

Dan pas peper en evt. zout
Mu!
  zondag 24 oktober 2004 @ 18:20:00 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22846102
Medium?

Rose is een biefstuk veel lekkerder!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 24 oktober 2004 @ 20:42:12 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22849399
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 18:20 schreef Martijn_77 het volgende:
Medium?

Rose is een biefstuk veel lekkerder!!
Wat is het verschil?
* Pietverdriet eet zijn biefstuk bloederig rood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22849894
Dan moet je eerst een beste biefstuk zien te vinden.
pi_22852032
Gewoon, bij een goede slager, een lekkere malse hollandse haas...!
Mu!
  zondag 24 oktober 2004 @ 22:43:11 #9
45206 Pietverdriet
pi_22852763
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 22:19 schreef SingleCoil het volgende:
Gewoon, bij een goede slager, een lekkere malse hollandse haas...!
Vind maar eens een goeie slager
pi_22852799
bji mij om de hoek zit er een!
Mu!
pi_22852851
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind maar eens een goeie slager
Moet je vlak bij een paleis wonen...
Kan je shoppen bij een hofleverancier, mag aannemen dat het daar wel goed is?
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 19:25:52 #12
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_22888858
Of je zoekt zelf een koe uit en die koop je met een paar vrienden?
Ik heb al een boek.
pi_22890365
Voor een goede biefstuk moet een koeienkadaver eigenlijk minstens twee weken besterven. Maar aangezien mensen denken "hoe verser, hoe beter", ligt een biefstuk al de dag na slachting in de super/bij de slager. Dat komt de kwaliteit bepaald niet ten goede. De Keuringsdienst van Waarde heeft een interessant programma over dit onderwerp gemaakt dat online te bekijken is:

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=358

Ik ben zelf vegetariër, maar ik vond dit toch een heel interessant programma om te zien. Eindelijk een programma dat ècht laat zien hoe het eraan toegaat in de vleesindustrie (en dus niet met gruwelijke beelden bedoeld voor effectbejag).
pi_22969889
Gezeur, wolfje, en dat weet je zelf ook wel: biefstuk is niet interessant, biefstuk is lekker! (of mislukt...)

BTW: hele goede manier om biefstuk klaar te maken: snijdt plakjes van ca. 3 mm dik, bestrijk deze met een mengsel van honing, creme fraiche en wasabi (niet te weinig wasabe) en bouw hiervan een bonbon met laagjes rucola ertussen. Niet bakken of zo, gewoon lekker opeten.

Rauwe biefstuk rulez!
Mu!
pi_22969946
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 09:41 schreef SingleCoil het volgende:
Gezeur, wolfje, en dat weet je zelf ook wel: biefstuk is niet interessant, biefstuk is lekker! (of mislukt...)
Wat nou, gezeur? Ik vind het uitermate boeiend om te weten hoe dingen geproduceerd worden en waar ze vandaan komen.
  zondag 31 oktober 2004 @ 09:54:10 #16
45206 Pietverdriet
pi_22969973
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 20:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor een goede biefstuk moet een koeienkadaver eigenlijk minstens twee weken besterven. Maar aangezien mensen denken "hoe verser, hoe beter", ligt een biefstuk al de dag na slachting in de super/bij de slager. Dat komt de kwaliteit bepaald niet ten goede. De Keuringsdienst van Waarde heeft een interessant programma over dit onderwerp gemaakt dat online te bekijken is:

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=358

Ik ben zelf vegetariër, maar ik vond dit toch een heel interessant programma om te zien. Eindelijk een programma dat ècht laat zien hoe het eraan toegaat in de vleesindustrie (en dus niet met gruwelijke beelden bedoeld voor effectbejag).
Een goeie biefstuk, sja, die moet je idd een tijd laten besterven
pi_22969989
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een goeie biefstuk, sja, die moet je idd een tijd laten besterven
Maar dan wel aan het karkas neem ik aan. Een reeds gesneden biefstuk twee weken in de koeling laten liggen lijkt me niet helemaal het juiste effect hebben, of wel?
  zondag 31 oktober 2004 @ 09:59:06 #18
45206 Pietverdriet
pi_22970019
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 09:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar dan wel aan het karkas neem ik aan. Een reeds gesneden biefstuk twee weken in de koeling laten liggen lijkt me niet helemaal het juiste effect hebben, of wel?
een individuele biefstuk nee, dat doet geen slager, maar wat wel kan doen is de filet bv vacumeren en die 2 weken in de koeling leggen. Deze dan daarna snijden.
pi_22970039
Het is ook een kwestie van smaak: de meeste mensen houden niet zo van die hele sterke smaak die vers-geslacht vlees in zich heeft. Twee weken is daarentegen wel een beetje lang hoor: na twee dagen 'hangen' is een biefstuk voor de meeste mensen optimaal. Maar een goede slager heeft dat natuurlijk allemaal al geregeld. En een nog betere slager heeft ook argentijnse ossenhaasjes in de vacuum!

Je moet het proces niet verwarren met het 'adelijk' laten worden van wild: dat is (ik quote Bocuse) "onhygienisch en onsmakelijk"...
Mu!
pi_22970044
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

een individuele biefstuk nee, dat doet geen slager, maar wat wel kan doen is de filet bv vacumeren en die 2 weken in de koeling leggen. Deze dan daarna snijden.
De (top)kok in de uitzending van KvW zei dat het hele beest gewoon twee weken moet besterven om fatsoenlijk vlees te krijgen, Volgens hem is alle vlees bij gewone slagers en supermarkten van inferieure kwaliteit. En ik moet eerlijk zeggen, als ik het verschil zag tussen zijn biefstuk en de slappe flapjes die ze bij verschillende supermarkten en slagers hadden gehaald, dan denk ik dat hij gelijk had.
  zondag 31 oktober 2004 @ 10:13:09 #21
45206 Pietverdriet
pi_22970153
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:02 schreef SingleCoil het volgende:
Het is ook een kwestie van smaak: de meeste mensen houden niet zo van die hele sterke smaak die vers-geslacht vlees in zich heeft. Twee weken is daarentegen wel een beetje lang hoor: na twee dagen 'hangen' is een biefstuk voor de meeste mensen optimaal. Maar een goede slager heeft dat natuurlijk allemaal al geregeld. En een nog betere slager heeft ook argentijnse ossenhaasjes in de vacuum!

Je moet het proces niet verwarren met het 'adelijk' laten worden van wild: dat is (ik quote Bocuse) "onhygienisch en onsmakelijk"...
bij 2 dagen is de lijkstijfheid er nog niet uit, en de 2 weken is vooral optimaal voor het vlees, maar niet voor de handel (prijs, kost wat om af te hangen)
Het adelen van wild is niet onhygienisch en onsmakelijk, het is erg lekker IMHO. Wij lieten de herten vroeger weken hangen (toe ik nog jaagde en de ruimte er voor had) Een haas bv die goed afgehangen is heeft een goddelijke smaak, wat plato het Idee van lever zou noemen.
pi_22970195
Plato was vegetariër.
pi_22970230
Omdat het dus teveel kost (dat nahangen....) en omdat de consument het roder dan rood in de winkel wil hebben liggen, krijgen we dus gewoon geen goed vlees?

Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking dat besterven van vlees?
Is dat bij een bepaalde temperatuur?
Ik snap iets niet, want een biefstuk kan je helemaal niet zo lang bewaren...?
pi_22970255
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

bij 2 dagen is de lijkstijfheid er nog niet uit, en de 2 weken is vooral optimaal voor het vlees, maar niet voor de handel (prijs, kost wat om af te hangen)
Het adelen van wild is niet onhygienisch en onsmakelijk, het is erg lekker IMHO. Wij lieten de herten vroeger weken hangen (toe ik nog jaagde en de ruimte er voor had) Een haas bv die goed afgehangen is heeft een goddelijke smaak, wat plato het Idee van lever zou noemen.
Een haas die een paar weken afgehangen is smaakt naar ...(idd)....verrotte haas. Maar goed, smaken verschillen...wat mij betreft kun je een ree net zo lang laten hangen tot 'ie de put in kan...
Mu!
pi_22970277
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:18 schreef Oblivion het volgende:
Omdat het dus teveel kost (dat nahangen....) en omdat de consument het roder dan rood in de winkel wil hebben liggen, krijgen we dus gewoon geen goed vlees?

Hierboven heb ik een link geplaatst naar een TV-uitzending, die vertelt er van alles over.
pi_22970281
Wild moet hangen! En geen gezeur over hygiëne of wat dan ook. Zelf als zou het slecht voor de hygiëne zijn, het komt de smaak en textuur ten goede en dat is het enige dat telt....
Hazen en reeën moeten gewoon hangen. Nog even en de bijkeuken hangt hier ook weer vol, kan niet wachten! En ja, over de biefstuk, als ik een kalf slacht, wordt hij pas na een paar dagen verdeeld en gevacumeerd. En de mooie delen blijven een tijdje liggen... Onder goeie omstandigheden moeten mensen eens van het hele idee af komen dat het zou bedreven. Het wordt gewoon lekker en malser, imho
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_22970291
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hierboven heb ik een link geplaatst naar een TV-uitzending, die vertelt er van alles over.
Die doet het niet, moet ik allemaal shit gaan downloaden, vandaar mijn eerlijke vraag...
pi_22970301
Mensen zijn niet bereid voor kwaliteit te betalen en daarom krijgen ze geen kwaliteit. Is logisch. Het is niet voor niks dat vlees ooit alleen voor rijke mensen was. Als mensen werkelijk een 'eerlijke' prijs voor vlees zouden moeten betalen, zouden er ineens een heleboel vegetariërs bijkomen denk ik.
  zondag 31 oktober 2004 @ 10:27:09 #29
45206 Pietverdriet
pi_22970327
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:20 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Een haas die een paar weken afgehangen is smaakt naar ...(idd)....verrotte haas. Maar goed, smaken verschillen...wat mij betreft kun je een ree net zo lang laten hangen tot 'ie de put in kan...
Denk dat je hier eerder spreekt uit je gevoel dan dat je verstand van zaken hebt.
pi_22970358
nee hoor. Ik heb echt mijn best gedaan om het me te laten smaken. Maar hoe meer ik mijn best doe, hoe minder ik het kan waarderen. Kijk een lekkere hazenpeper kan ik nog wel waarderen, maar zo'n groenige hazenrug (met het lood tussen je tanden)...brrrr...of zo'n bijna blauwe reebiefstuk....bhuu...
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 10:32:03 #31
45206 Pietverdriet
pi_22970378
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:18 schreef Oblivion het volgende:
Correct
quote:
Er treden bepaalde enzymreacties op en de lijkstijfheid verdwijnt (het vlees wordt mals)
quote:
Besterven doe je bij rond de 4 - 6 graden
quote:
bacterien die een biefstuk doen bederven zitten aan de oppervlakte, niet in het vlees.
Als je vlees portitioneerd wordt de opp groter, dus bederft het sneller.
Daarom wordt gehakt en tartaar zo snel slecht, de oppervlakte is door het malen giganties toegenomen.
  zondag 31 oktober 2004 @ 10:35:07 #32
45206 Pietverdriet
pi_22970410
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:30 schreef SingleCoil het volgende:
nee hoor. Ik heb echt mijn best gedaan om het me te laten smaken. Maar hoe meer ik mijn best doe, hoe minder ik het kan waarderen. Kijk een lekkere hazenpeper kan ik nog wel waarderen, maar zo'n groenige hazenrug (met het lood tussen je tanden)...brrrr...of zo'n bijna blauwe reebiefstuk....bhuu...
Het is net als bij olijven iets wat je moet leren waarderen omdat het een uitgesproken smaak heeft. Tegenwoordig smaken veel dingen heel neutraal, en daarom doen mensen moeilijk over iets wat echt smaak heeft. Spruiten, Lamsvlees, Geit, Wild, en zijn smakeloze plofkippen zo populair.
pi_22970430
Spruiten.

Er ZIJN dingen die je NIET kunt leren eten...
  zondag 31 oktober 2004 @ 10:37:55 #34
45206 Pietverdriet
pi_22970437
Kijk, dat bedoel ik
pi_22970461
De andere dingen die je noemt heb ik wel lekker gevonden (toen ik nog geen vegetariër was). En ik ben verzot op olijven. Maar je kunt sommige dingen gewoon vies vinden. Zo lust ik bijvoorbeeld ook geen koffie en ik zal het ook nooit lusten. En ook geen pannekoeken. Of wortelen. Sommige dingen lust je, andere niet. En je kunt niet alles 'leren eten'.
pi_22970639
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:

Correct

Er treden bepaalde enzymreacties op en de lijkstijfheid verdwijnt (het vlees wordt mals)
Dus wij eten gewoon vlees met lijkstijfheid?
quote:
Besterven doe je bij rond de 4 - 6 graden

bacterien die een biefstuk doen bederven zitten aan de oppervlakte, niet in het vlees.
Als je vlees portitioneerd wordt de opp groter, dus bederft het sneller.
Daarom wordt gehakt en tartaar zo snel slecht, de oppervlakte is door het malen giganties toegenomen.
Maar dat betekend dat je per dier minder vlees krijgt?
Want de buitenkant (om het maar even zo te zeggen) moet je weghalen, om bij het goede vlees te komen?
  zondag 31 oktober 2004 @ 10:59:04 #37
45206 Pietverdriet
pi_22970707
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:54 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dus wij eten gewoon vlees met lijkstijfheid?
Euh, ja, dat gebeurt. dat is niet noodzakelijk slecht, bij bv magere vis is dat een pré
quote:
Maar dat betekend dat je per dier minder vlees krijgt?
Want de buitenkant (om het maar even zo te zeggen) moet je weghalen, om bij het goede vlees te komen?
Nee, daar wordt niet speciaal op gelet, is ook niet nodig.
  zondag 31 oktober 2004 @ 11:00:23 #38
45206 Pietverdriet
pi_22970737
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De andere dingen die je noemt heb ik wel lekker gevonden (toen ik nog geen vegetariër was). En ik ben verzot op olijven. Maar je kunt sommige dingen gewoon vies vinden. Zo lust ik bijvoorbeeld ook geen koffie en ik zal het ook nooit lusten. En ook geen pannekoeken. Of wortelen. Sommige dingen lust je, andere niet. En je kunt niet alles 'leren eten'.
wat jij wilt, voor mij hoef je helemaal niets lekker te vinden, denk alleen dat je jezelf tekort doet door dat te doen.
pi_22970783
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Euh, ja, dat gebeurt. dat is niet noodzakelijk slecht, bij bv magere vis is dat een pré
[..]

Nee, daar wordt niet speciaal op gelet, is ook niet nodig.
Dus je gaat er niet dood aan?

Rest mij alleen dat ik stiknieuwsgierig ben naar de smaak van bestorven vlees...
Pas dan kan ik als consument zeggen wat lekkerder is.

Waar passen ze dit nog toe?
pi_22970795
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
wat jij wilt, voor mij hoef je helemaal niets lekker te vinden, denk alleen dat je jezelf tekort doet door dat te doen.
Vind jij dan alles lekker? Hoe kun je nou iets lekker leren vinden dat je gewoon smerig vindt? Dat gaat toch eenvoudigweg niet? Ik kan toch ook niet leren om een kunstvoorwerp wat ik spuuglelijk vind, mooi te leren vinden? Ik kan het hooguit leren begrijpen en er op dat niveau een zekere waardering voor krijgen, maar móói zal ik het nooit vinden. Ik zie niet in hoe ik zou kunnen 'leren' om iets waarvan ik de smaak weerzinwekkend vind, lekker te gaan vinden...
  zondag 31 oktober 2004 @ 11:22:27 #41
45206 Pietverdriet
pi_22971124
Iets niet lekker vinden en iets smerig vinden zijn twee verschillende dingen. Ik ben niet gek op bloemkool en tuinbonen, maar eet dat wel.
  zondag 31 oktober 2004 @ 11:26:02 #42
45206 Pietverdriet
pi_22971177
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 11:02 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dus je gaat er niet dood aan?

Rest mij alleen dat ik stiknieuwsgierig ben naar de smaak van bestorven vlees...
Pas dan kan ik als consument zeggen wat lekkerder is.

Waar passen ze dit nog toe?
Bederf en bederf is 2
Ik bedoel, Joghurt is bedorven melk, Kaas is bedorven melkeiwit.
Salamie (een echte) is gehakt vlees wat in een darm gedaan is, zo lang opgehangen dat ie droogt en beschimmelt is.
Een Serano ham wordt in de kelders gehangen tot ie dik beschimmeld is, schoongemaakt en dan verkocht.
Snap dus de hele ophef niet. Zit tussen je oren.
pi_22971340
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Iets niet lekker vinden en iets smerig vinden zijn twee verschillende dingen. Ik ben niet gek op bloemkool en tuinbonen, maar eet dat wel.
Okee, maar wat zou je jezelf tekort doen dan als je die dingen niet at? Ik zie het nut niet erg van het eten van dingen die ik eigenlijk gewoon niet lekker vind... Jij zei dat ik mezelf tekort deed, wat bedoelde je daar mee?
pi_22971458
het 'bederf'-verhaal zit idd tussen je oren. Wijn is bedorven druivensap. Brood is bedorven meel.

Het is begrijpelijk dat de mens een instnictieve afkeer heeft van bedorven producten, omdat die in de regel ook niet of minder eetbaar zijn - veel bedref lijdt tot smaakteruggang of zelfs schadelijke stoffen. Dat is dus een 'instinct' waar je je even overheen moet zetten...je kunt het dan 'leren' eten. Of je het lekker vindt is vraag 2, want dan heb je het over 'smaak'. Daar valt natuurlijk ook wel over te twisten maar dat is minder zinnig.

Overigens ben ik het eens met de stelling dat veel mensen zelden iets anders dan de plofkip-met-chicken-today-smaak in de mond krijgen, en dus al snel schrikken van iets 'echt anders'...
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 11:45:47 #45
45206 Pietverdriet
pi_22971531
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 11:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Okee, maar wat zou je jezelf tekort doen dan als je die dingen niet at? Ik zie het nut niet erg van het eten van dingen die ik eigenlijk gewoon niet lekker vind... Jij zei dat ik mezelf tekort deed, wat bedoelde je daar mee?
Dat je allerlei dingen al bestempeld als vies, zonder ze te willen leren waarderen. (koffie bv)

[ Bericht 69% gewijzigd door Pietverdriet op 31-10-2004 11:53:17 ]
pi_22971740
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat je allerlei dingen al bestempeld als vies, zonder ze te willen leren waarderen. (koffie bv)
Ik heb koffie vaak genoeg geprobeerd, maar ik vind de smaak gewoon niet prettig... Ik heb pogingen gedaan het te 'leren drinken' omdat mede-volwassenen het nu eenmaal 'raar' vinden als je geen koffie drinkt (vooral als je op een kantoor werkt o.i.d., wat ik voorheen deed), maar ik bleef de smaak onplezierig vinden.
pi_22972029
Ja maar het had zo kunnen zijn dat je na een aantal pogingen koffie wel lekker had gevonden. Dan had je jezelf tekort gedaan als je het niet had geprobeerd, toch ? De eerste keer dat ik eendenlever at vond ik het ook niet echt lekker...
Mu!
pi_22972046
Oh ja, op die manier. Ik ben ook overal voor in qua proberen. Zolang het maar geen beest is natuurlijk.
pi_22972856
OK. Spruitjes, witlof, schorseneren, tuinbonen, bloemkool...be my guest...
Mu!
pi_22973607
Uit dat rijtje heb ik alles gehad, behalve schorseneren. Witlof vind ik heerlijk (rauw, maar ook gekookt), bloemkool kan ook heel lekker zijn (wel eens een gerecht met gefrituurde bloemkool gehad?). Spruiten vind ik dus niet lekker en tuinbonen zou ik zelf niet kopen, maar ik vind ze niet vies ofzo. Meer een kwestie van dat ik geen gerechten in mijn hoofd heb zitten die iets met tuinbonen doen.
pi_22973708
tempura-tje bloemkool, lekker hoor! Koude tuinbonen met creme fraiche, gerookte spekjes en bieslook...fingerlickin' good. En spruitjes, dat is nou typisch zo'n smaak die je je aan kunt leren, en dan zijn de eerste winterspruitjes echt zalig (wel veel werk, maar goed...)
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 13:38:19 #52
45206 Pietverdriet
pi_22973770
Had gisteren nog spruitjes, samen met het gestoofde hert, rode kool en Schupfnudel (dat zijn noedels gemaakt van aardappel en bloem, die worden eerst gekookt en dan gebakken)
pi_22973833
Schupfnudeln, zijn dat Spaetzlen ?
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 13:40:58 #54
72710 whispers
verbally copulating
  zondag 31 oktober 2004 @ 13:42:50 #55
45206 Pietverdriet
pi_22973879
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 13:40 schreef SingleCoil het volgende:
Schupfnudeln, zijn dat Spaetzlen ?
Nee
  zondag 31 oktober 2004 @ 13:47:11 #56
45206 Pietverdriet
pi_22973978
Schupfnudeln ook bekend als:
Bautzga, Wargelnudeln (Allgäu), Fingernudeln (Altbayern), Kartoffelnudeln (Franken)
  zondag 31 oktober 2004 @ 13:49:26 #57
104779 divX_Xvid
Retro Gangsta
pi_22974028
Art comes to you proposing frankly to give nothing but the highest quality to your moments as they pass.
pi_22974120
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 13:35 schreef SingleCoil het volgende:
Koude tuinbonen met creme fraiche, gerookte spekjes en bieslook...fingerlickin' good.
Dat klinkt erg goed, ga ik binnenkort eens proberen. Alleen vervang ik dan de spekjes door stukjes uitgebakken rooktofu. Nog verdere ingrediënten of is dit het hele recept?
pi_22974187
dat is het. helemaal. rooktofu is trouwens net zo goed...ik heb het laatst gemaakt met (zelf) gerookte walnoten en dat ging ook super...wel de creme fraiche even loskloppen, of een theelepeltje water er doorheen, dat het wat dunner wordt.
Mu!
pi_22974769
Ik krijg er honger van!

Hoe doe je dat, zelf walnoten roken...?
pi_22975152
Waarschijnlijk zoals je alles rookt; in een rookoventje. Ik heb zelf een simpele constructie met een oude braadslee met deksel. Daarin wat rookmot gooien. Aluminium bak erin, rooster daar op, op rooster het te roken product. Vervolgens deksel erop met een klein kiertje en op een laag vuurtje...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_22975190
Ik heb nog nooit iets gerookt (zelfs geen sigaretten ), dus ik had geen idee hoe dat in zijn werk gaat.
pi_22975242
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 14:36 schreef Drive-r het volgende:
Waarschijnlijk zoals je alles rookt; in een rookoventje. Ik heb zelf een simpele constructie met een oude braadslee met deksel. Daarin wat rookmot gooien. Aluminium bak erin, rooster daar op, op rooster het te roken product. Vervolgens deksel erop met een klein kiertje en op een laag vuurtje...
Precies! Ik heb een rookpan gekocht maar die komt op hetzelfde neer: een soort van braadslee met een schuifdeksel er op. Op de bodem strooi je rookmot (een mengsel van houtkrullen en evt. kruiden), daar zet je een braadslee in waar je water in doet (ter voorkoming van 'te hoge temperatuur' en daar een rooster op met het te roken spul (ik doe er natuurlijk ook karbonaden, camembert en vis in). De kunst is om 'koud' te roken, dus zonder dat het gerecht ook direct gaat garen. Dus op een heel laag pitje...
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')