Veelvoudig rally wereldkampioen Walter Röhrl beschrijft de nieuwe Porsche 911 GT3 als "de meest opwindende wagen die Porsche ooit op de baan bracht". Wanneer een constructeur dit soort uitspraak in de mond van een monument als Röhrl legt, moet daar een gegronde reden voor zijn, zelfs al wordt hij daarvoor rijkelijk betaald. Op geloofwaardigheid staat immers geen prijs.De hoofddoelstelling van de ontwikkelingsingenieurs was een nieuwe topatleet te schapen in de 911-club. Rijprestaties van het allerhoogste niveau, een opmerkelijke wendbaarheid, een sublieme handelbaarheid en een hoge actieve veiligheid waren de prioriteiten om het uiteindelijke doel te bereiken. Als basis werd uiteraard de reeds indrukwekkende 911 996 gebruikt, maar om het vooropgestelde GT3 niveau te halen dienden een belangrijk aantal wijzigingen doorgevoerd te worden. Om meteen het eindresultaat te vermelden, de 911 GT3 haalt een topsnelheid van
302 km/h en accelereert van 0 tot 100 km/h in 4,8 seconden. Cijfers die voor zich spreken en die het rechtstreekse gevolg zijn van de talrijke, dikwijls onzichtbare, ingrepen.
GT1-Techniek
De watergekoelde zescilinder uit de Porsche GT1 (Le Mans winnaar '98) leverde een zodanige schat aan ervaring dat de GT3-krachtbron hier moeiteloos en vooral, dankbaar, gebruik van kan maken. Het 3,6 liter blok ontwikkelt een maximum vermogen van 265 kW (360 pk) bij 7.200 opm, terwijl de maximale koppelwaarde 370 Nm bedraagt bij 5.000 opm. Met uitzondering van de slag, die 2 mm vergrootte en nu 76,4 mm meet, stemt de krukas in ruime mate overeen met die van de 911 GT1.
Deze rust op 8 lagers en is genitreerd met plasma. Die gesofistikeerde oppervlaktebehandeling werd ook weerhouden voor de GT3 motor om op het vlak van de drijfstang- en kruktappen oppervlaktekwaliteiten te verzekeren die anders zijn voorbehouden voor racemotoren. De titanium drijfstangen zijn eveneens afkomstig van de motor van de GT1 en leveren een gewichtsverlaging op van 150 gram of 26% per drijfstang. Verder hebben de ingenieurs er niet alleen naar gestreefd om bij de zuigers de vorm van de kop te optimaliseren maar ook om ze te verlichten. Ten opzichte van de GT1 verkleinde de massa van de volledige zuiger met ongeveer 2% hoewel zijn diameter 2 mm groter werd.
De achterliggende GT3 gedachte is voor een belangrijk deel gebaseerd op een mogelijke competitiedeelname. In functie daarvan werden een groot aantal onderdelen uitgetekend op die specifieke behandeling. Nog een voorbeeld daarvan is de droge-carter smering met afzonderlijk oliereservoir, weer net zoals op de GT1. Hierdoor wordt de motor optimaal van olie voorzien, zowel bij extreme als verlengde deceleraties en dwarsversnellingen. Het uitlaatsysteem werd dan weer grotendeels van de Carrera 911 overgenomen maar in functie van een grotere autonomie kreeg de GT3 wel een grotere benzinetank (90 liter). Dat werd mogelijk dankzij de afwezigheid van een voordifferentieel waardoor de gewonnen ruimte kon aangewend worden voor de benzinetank.
De 911 GT3 wordt uitsluitend verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak, een verdere ontwikkeling van de bak die tot hiertoe werd toegepast op de GT2. Om die aan te passen aan het jongste 911 karakter werd het ontwerp van alle carterelementen voorzien en wordt de versnellingsbak voortaan door kabels bediend. Net dit laatste vonden we een iets minder geslaagde ingreep aangezien de schakelpreciesheid hiervoor moest inboeten.
Uiteraard werden de overbrengingen aangepast in functie van een zo harmonieus mogelijk verloop over het hele snelheidsbereik van 0 tot 302 km/h. Ook bij dit onderdeel bleef het competitieaspect weer meespelen en werden de tandwielen van de verschillende versnellingen op een vertanding gestoken. Dit laat toe de verhoudingen snel en makkelijk aan te passen zonder dat de duurzaamheid van de as wordt aangetast. Bovendien beschikt deze versnellingsbak over een vermogenreserve waardoor hij kan gebruikt worden voor nog krachtiger 911-versies, gebaseerd op de GT3. Onbewust misschien, doelt Porsche hiermee op de GT3R, de super GT3 die in september zal gelanceerd worden.
Sportiever onderstel
Daar waar de 911 996 duidelijk in de richting van meer comfort evolueerde, worden bij de GT3 deze ambities volledig over boord gegooid. Sportiviteit werd hier immers met een grote 'S' geschreven, gekoppeld aan een uitmuntende handelbaarheid en een hoog veiligheidsniveau. De aanpassingen aan de voor- en achtertrein houden in: een verlaging van het zwaartepunt met ongeveer 30 mm, het gebruik van regelbare stabilisatorstangen en een ophanging die verenigbaar is met raceveren, een uitbreiding van het regelgebied van de asgeometriën om het gebruik van racebanden mogelijk te maken evenals een versteviging van bepaalde onderdelen zoals bijvoorbeeld de fusees en de wiellagers.
Niet onbelangrijk is de standaard aanwezigheid van een asymetrisch werkend sperdifferentieel. De bouwwijze van de GT3 met de motor achteraan en de massaverdeling die daaruit volgt, zorgen reeds voor uitstekende motriciteitswaarden waardoor een sperwaarde van 40% voldoende is. Om de natuurlijke neiging tot overstuur bij lastenwissel in bochtenwerk tegen te werken bedraagt de sperwaarde bij deceleratie 60%: het motorkoppel is onder deze omstandigheden nl. lager.
De wagen blijft dus stabiel. In de praktijk betekent dit een ophanging die sterk afwijkt van diegene die we mochten proeven op de standaard 911. Comfortliefhebbers kunnen zich hier best onthouden, echte sportievelingen komen meer dan ooit aan hun trekken. Gelukkig vormt deze karakterkeuze geen onmogelijk obstakel om de 911 GT3 ook 'normaal' te gebruiken.
Naar goede oude gewoonte besteedde Porsche weer bijzonder veel aandacht aan het remsysteem. In vergelijking met de 911 Carrera kreeg de GT3 voor- en achteraan vergrote en versterkte monobloc remzadels met vier aluminium zuigers. De oppervlakte van de remvoeringen werd vergroot, de vier geventileerde remschijven geperforeerd en voorzien van een grotere diameter met als resultaat een grotere en efficiëntere remkracht dan op de 993 Turbo, tot hiertoe de referentie. Om de bestuurder (of piloot) niet te overbelasten werd een aangepaste hoofdcilinder gebruikt zodat de druk op het rempedaal niet groter diende te worden om uiteindelijk een krachtiger afremming te verkrijgen.
Meer spoilers, dezelfde coëfficient
Ondanks het feit dat de GT3 voorzien werd van een aantal windgeleiders wist men de luchtweerstandscoëfficiënt op 0,30 te houden, dezelfde waarde als de Carrera 911. Door de verschillende wijzigingen zal het trouwens niet moeilijk zijn de GT3 uiterlijk te onderscheiden van zijn meer bescheiden merkgenoten. Vooraan merken we bijvoorbeeld een bijkomende kunststoffen lip onder de voorbumper op om de luchtstroom onder de wagen te beperken. De achterklep met geïntegreerde vleugel versterkt de aerodynamische krachten die op de achtertrein werken. Weer speciaal voor het competitiegebruik is er de mogelijkheid de hellingshoek van de vleugel over zes standen te regelen.
Dat zulke hulpmiddelen niet altijd bevorderlijk zijn voor de algemene luchtweerstand is algemeen geweten. Als compensatie zorgde Porsche voor een bodembedekking van de GT3 bestaande uit drie grote panelen uit plypropyleen tussen de voortrein en de motor. De bekleding van de achterkant van de bodem daarentegen werd speciaal ontwikkeld voor de GT3 om de versnellingsbak extra te kunnen verluchten.
Binnenin soberheid troef
Binnenin vertoont de GT3 dezelfde uitstraling als zijn roemruchte voorgangers, de RS-reeks. Op het eerste zicht blijkt soberheid hier het grote uitgangspunt geweest, maar bij nadere beschouwing heeft Porsche ditmaal een toegeving gedaan richting comfort. Gelukkig maar zouden we zeggen, want de voormalige RS-uitvoeringen bleken door het totaal non-conformistische karakter weinig geschikt voor dagelijks gebruik. Zo merken we naast de intussen gebruikelijke airbag voor bestuurder en passagier o.a. elektrisch bediende ruiten, een anti-startsysteem met geïntegreerde transponder, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een anti-diefstalsysteem.
Op bestelling en dus zonder meerprijs (!) wordt de GT3 geleverd met een radiocassettespeler CR22 en een automatische klimaatregeling. De uitrustingvariant 'Clubsport' werd dan weer ontwikkeld opdat de GT3 zonder ingrijpende wijzigingen zou kunnen deelnemen aan competities. Deze versie is voorzien van een geschroefde veiligheidskooi, zetels met een brandwerende stof en een zespunts-veiligheidsharnas naast het gebruikelijke driepuntssysteem.
Sterk. Bijzonder sterk. Dat is de conclusie na een eerste kennismaking met de 911 GT3. Telkens weer slaagt Porsche erin vriend en vijand te verrassen met een technische cocktail die afstand weet te nemen van de concurrentie. Dat de GT3 95.439,01 Euro werd geprijsd zal voor de begoede liefhebbers bovendien geen hindernis vormen. De historiek van Porsche is immers zodanig indrukwekkend en het imago zo sterk dat de constructeur uit Weissach haast met zekerheid op commercieel succes met de ontwikkeling van een nieuw model kan beginnen. Terecht trouwens.
Philip Verellen
Technische gegevens
Motor: watergekoelde 6-cilinder boxermotor, 3.600 cc, 265 kW (360 pk) bij 7.200 opm, 370 Nm bij 5.000 opm.
Transmissie: achterwielaandrijving via dubbele cardanassen, aan de motor vastgeschroefde 6-versnellingsbak.
Gewicht: 1.350 kg.
Topsnelheid: 302 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 4,8 seconden
0-160 km/h: 10,2 seconden
0-200 km/h: 15,8 seconden
Verbruik binnen de bebouwde kom: 20,1 liter/100 km
buiten de bebouwde kom: 8,9 liter/100 km
Euromix gemiddelde: 12,9 liter/100 km
Prijs: 3.850.000 BEF / 95.439,01 Euro
![]()
![]()
![]()
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Bond op 24-10-2004 14:58:23 (Plaatjes erin) ]