abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 21:48:35 #126
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22943336
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 19:16 schreef accelerator het volgende:

Wat is er trouwens mis met dumping?
Omdat dat die geliefde vrije markt van je ondermijnt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_22947030
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 21:48 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Omdat dat die geliefde vrije markt van je ondermijnt.
eh . . . snap je zelf wel wat je hier zegt? Je bent juist VRIJ om te dumpen. Vrij van "vrije markt". Ingrijpen door de overheid is juist minder vrij.
pi_22947140
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:24 schreef vidivici het volgende:
Dumping is verboden. Dumping is goederen aanbieden onder de kostprijs
De producten zijn dus nog goedkoper. Geweldig zou je zeggen maar nee hoor. Jij ziet het als iets wat niet mag.
quote:
neestal met als doel andere aanbieders te verdrijven (put-outpricing).
Dat is toch meestal hoe het gaat. Bedrijven die melkaar proberen te verdijven. De consument is de lachende derde.
quote:
Zou ook heel goed het geval kunnen wezen met aziatische schepen, net zolang subsidie geven totdat concurrenten wegvallen. Met als gevolg stijgende prijzen en dus beeindiging van de subsidies
De banken en investeerders hebben dat heus wel door hoor. Als zij zien dat de concurent van hun client aan het dumpen is dan schatten ze in hoe lang de concurent het vol kan houden en bepalen aan de hand daarvan of ze hun client blijven steunen.

(client? Welk woord kan ik beter gebruiken?)
  FOK!fotograaf zaterdag 30 oktober 2004 @ 00:14:02 #129
13368 NiGeLaToR
pi_22947149
Origami is niet zo degelijk als oud hollands vernuft.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 00:51:24 #130
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22947820
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:09 schreef accelerator het volgende:

[..]

eh . . . snap je zelf wel wat je hier zegt? Je bent juist VRIJ om te dumpen. Vrij van "vrije markt". Ingrijpen door de overheid is juist minder vrij.
Nee, het ontbreken van overheidsingrijpen is niet hetzelfde als een vrije markt. Een vrije markt gaat uit van eerlijke concurrentie om de keuzevrijheid voor burgers te garanderen. Een overheid moet kaders stellen en ingrijpen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, zoals kartelvorming, monopolisering, externaliteiten, etc. Ik geloof dat je dumpen kan scharen onder externaliteiten, maar dat weet ik niet. Maar dumpen is iig wel concurrentie-belemmerend.

Dit legt wel goed het verschil bloot tussen een libertarier zoals jij, en de visie van een liberaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sidekick op 30-10-2004 00:56:30 ]
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 00:55:10 #131
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22947867
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:13 schreef accelerator het volgende:

[..]

Dat is toch meestal hoe het gaat. Bedrijven die melkaar proberen te verdijven. De consument is de lachende derde.
Nee, dit werkt monopolies in de hand. En als monopolist kan je makkelijk je positie behouden (zeker gezien de vrijheid die jij bedrijven wilt geven). En als een bedrijf niet meer hoeft te concurreren, dan is de consument op termijn de huilende tweede.
pi_22948480
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:13 schreef accelerator het volgende:
De banken en investeerders hebben dat heus wel door hoor. Als zij zien dat de concurent van hun client aan het dumpen is dan schatten ze in hoe lang de concurent het vol kan houden en bepalen aan de hand daarvan of ze hun client blijven steunen.

(client? Welk woord kan ik beter gebruiken?)
Een bedrijf begint pas te dumpen als ze denken dat ze dit langer kunnen volhouden dan diegene die ze tot een verlies aan marktaandeel of faillisement wil drijven. Er is eigenlijk wel steeds een bedrijf in een bepaalde markt dat voordeel heeft met het beginnen van zo'n 'oorlog' omdat het hierdoor een monopolie, met alle daarbijhorende voordelen, verkrijgt. Het is voor het goed functioneren van het kapitalisme essentieel dat dit verboden wordt.

Ff meer algemeen:
Ik ga over het algemeen wel akkoord met de stelling. Maar vind wel dat er eigenlijk vergeleken dient te worden met de situatie op langere termijn:
1. Zo dient er nagegaan te worden of er mits niet toekennen van subsidies geen monopoliepositie ontstaat. (Is het legaal in die landen om prijsafspraken te maken tss de verschillende werven?)
2. Zal er na het wegvallen van die subsidies daar (want als er geen reden meer is om ze toe te kennen zullen ze echt wel verdwijnen), hier nog steeds een lagere prijs betaald worden?
Eigenlijk komt dit tweede punt erop neer dat nagegaan dient te worden of er in die sector in die landen wel een comparatief voordeel is. Een heel dom voorbeeld: Stel dat er een geschifte dictator in Siberië komt die absoluut de nr.1 bananenuitvoerder wilt worden. Het is dan toch geen ideale situatie als hij mits toekkennen van gigantische overheidssteun de sector in de zuidelijkere landen 'kapotmaakt'. Er zal zeker in dit geval een tijd komen dat dat beleid in SIberië wordt stopgezet. En dan dienen al die bedrijven opnieuw opgericht te worden.

Het hangt eigenlijk ook af van de sector waar dit zich in afspeelt. In sectoren met lage instapkosten is er eigenlijk geen probleem. Bij hogere instapkosten is er zeker een potentieel gevaar en dient het bovenstaande imo nagegaan te worden. Bv. als boeing dmv VS subsidies airbus tot een faillisement brengt.
pi_22949849
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:51 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nee, het ontbreken van overheidsingrijpen is niet hetzelfde als een vrije markt. Een vrije markt gaat uit van eerlijke concurrentie
Nu gaat het echt om de definitie van eerljk. Jij vind misschien dat het oneerlijk is dat een bedrijf in een ander land subsidie rijgt en dat daar wat aan gedaan moet worden. Ik zeg: laat het toe. Het is niks anders dan een cadeautje voor de consument in je eigen land net zoals de zon en windenergie een cadeau is.

Concureren met de zon is toch ook niet eerlijk.

Laat je niet ringoren door de betekenis van het woord "oneerliik". We hebben het hier niet over een potje voetbal dat eerljk moet verkopen.
quote:
om de keuzevrijheid voor burgers te garanderen.
Ze kunnen toch kiezen. Als de concurenten van dat bedrijf dat aan dumping doet verdwijnen dan hebben de consumenten daar voor gekozen. De consumenten bepalen of bedrijven slagen.
quote:
zoals kartelvorming, monopolisering,
Een verschil. Hier spannen bedrijven samen TEGEN de consument. Bij dumping spannen ze samen tegen elkaar en de consument is de lachende derde
quote:
externaliteiten, etc. Ik geloof dat je dumpen kan scharen onder externaliteiten, maar dat weet ik niet. Maar dumpen is iig wel concurrentie-belemmerend.
Het is het toppunt van concurrentie
quote:
Dit legt wel goed het verschil bloot tussen een libertarier zoals jij, en de visie van een liberaal.
Ik ben geen die hard libertarier hoor. Verder: libertarier = liberaal.
pi_22949856
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:55 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nee, dit werkt monopolies in de hand. En als monopolist kan je makkelijk je positie behouden (zeker gezien de vrijheid die jij bedrijven wilt geven). En als een bedrijf niet meer hoeft te concurreren, dan is de consument op termijn de huilende tweede.
Aangezien er vrije markt toetreding is zal er een derde speler komen om de consument weer de lachende derde te maken.
pi_22949890
gorgg:
Jij gaat ook net als Sidekick uit van monopolys. Maar een van de kernmerken van kapitalisme is vrije markt-toetreding. Er zullen dus bedrijven komen die gaan concureren met de nu ex-monopolist om de gunst van de consument.
quote:
Een heel dom voorbeeld:
pff . . . goed genoeg voor Fok
quote:
Stel dat er een geschifte dictator in Siberië komt die absoluut de nr.1 bananenuitvoerder wilt worden. Het is dan toch geen ideale situatie als hij mits toekkennen van gigantische overheidssteun de sector in de zuidelijkere landen 'kapotmaakt'.
Maar de consument krijgt nu toch nog goedkopere bananen. Slecht voor de sector maar goed voor de consument. De balans is uteindelijk positief.

Het is dus waarschijnlijk ook een fabeltje dat ons landbouwbeleid de 3e wereld kapot maakt. Ik heb me in discussie er echter nooit tegen verzet. Elk argument (vals of niet) om van die landbouwsibsidies af te komen juich ik toe. Een van de weinige punten waar links en rechts NL samen staan.

De armoe in de 3e wereld is een gebrek aan economische vrijheid. Alle afrikaanse landen staan verdacht laag op de lijst vind je niet:
http://www.heritage.org/research/features/index/countries.html
pi_22950922
Je vergeet mi dat de vrije markt slechts op langere termijn steeds met de beste oplossing komt. Het is niet zo dat indien een bedrijf met monopolie een prijs boven de concurentiële marktprijs vraagt dat er de volgende dag al andere bedrijven opgericht zijn en de prijs dus weer naar beneden halen.
Het duurt een hele tijd eer die bedrijven operationeel zullen zijn.

Het kan zelfs heel goed zijn dat ze helemaal niet opgericht zullen worden. Het bedrijf dat dmv dumping een monopolie-positie bekomen heeft en nu zijn strategie op deze nieuw verkregen marktpositie afstemt, zal zeker niet zo gemakkelijk als jij het voorstelt marktaandeel prijs geven. Het is logisch dat op dat moment dat bedrijf een vrij efficiënt systeem hanteert waar waarsch. op dat moment niet zoveel aan te verbeteren valt aangezien ze toch al die andere bedrijven heeft kunnen wegconcurreren. De potentiële investeerders zullen moeten kijken of hun nieuw op te richten bedrijf een kans maakt in een duopolie. Want aan te nemen valt dat het bedrijf met monopolie zich zal aanpassen aan de nieuwe situatie en het nieuwe bedrijf zelfs al vanaf de oprichtingsfase zal 'aanvallen' met nieuwe dumping.Het is dus zeker een investering waar hoge riscico's aan verbonden zijn. In de meeste gevallen zal deze investering pas gebeuren indien het monopolie-bedrijf op een minder efficiënte manier begint te produceren of zich te weinig aanpast aan de veranderende markt. Dus het kan goed zijn dat het bedrijf zijn monopolie-positie voor lange tijd kan vasthouden en voor langere tijd een hogere prijs kan vragen wat dus niet optimaal zou zijn voor de consument.

Denk je echt dat als Airbus failliet gaat, dat er binnen korte tijd weer een nieuwe vliegtuigbouwer gaat opstaan om de concurrentie met boeing aan te gaan? Airbus is in '69 al enkel opgericht kunnen worden mits reusachtige subsidies van de Europese landen.

Ook vergeet je de oprichtingskosten. Als die dictator in Siberië zijn beleid maar voor een paar jaren volhoudt moeten al die bananenkwekerijen weer opgericht worden. Alle werkingsmiddelen, die bij het faillisement tegen te lage prijzen verkocht zijn, moeten terug aan de marktprijs worden ingekocht. Op de stukken land die het best geschikt zijn voor bananenplatage's zijn nu mss al nieuwe bedrijven opgericht zodat uitgeweken moet worden naar minder goede gronden. De oprichtingskosten moeten betaald worden. En dan nog te zwijgen van de sociale ellende die voorkomen had kunnen worden met korttijdig te subsediëren. Het kan best zijn dat deze kosten veel hoger zijn dan het voordeel dat de consument voor korte tijd heeft gehad.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 11:28:42 #137
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22951012
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 08:54 schreef accelerator het volgende:

[..]

Aangezien er vrije markt toetreding is zal er een derde speler komen om de consument weer de lachende derde te maken.
Een 'derde speler' zal nooit voet aan de grond kunnen zetten als een monopolist mag 'dumpen'. Die concurrentie kan een 'derde speler' nooit winnen. En niemand zal zo dom zijn om een verloren strijd aan te gaan. Dat is dus concurrentiebelemmerend. en is er dus geen sprake van een vrije markt toetreding.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 12:21:44 #138
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22951802
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:51 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nee, het ontbreken van overheidsingrijpen is niet hetzelfde als een vrije markt. Een vrije markt gaat uit van eerlijke concurrentie om de keuzevrijheid voor burgers te garanderen. Een overheid moet kaders stellen en ingrijpen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, zoals kartelvorming, monopolisering, externaliteiten, etc. Ik geloof dat je dumpen kan scharen onder externaliteiten, maar dat weet ik niet. Maar dumpen is iig wel concurrentie-belemmerend.

Dumpen is eerder een voorbeeld van prijsdiscriminatie en dat is (vaak) voorboden omdat het het consumentensurplus verminderd. Indien een bedrijf aan iedereen de lager prijs berekent, zoals bv. sinaanappelpersen in de VS in de jaren 30 of HP-printers, dan is er geen probleem. Zorgt het echter voor het wegvallen van teveel concurrenten dan treedt er monopolie of oligopolie op en dan moet de overheid intervenieren.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22952056
Waarom zou de overheid bij oligopolie moeten interveniëren?
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 15:22:55 #140
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22954705
Omdat de sociale kosten ongelijk kunnen zijn aan de economische kosten. Een oligopolie kan kunstmatig de prijzen hoog houden omdat de actoren pricesetting power hebben.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22955335
Mja, heel veel sectoren zijn tegenwoordig oligopolies. Ik vind dat er in het overgrote deel daarvan eigenlijk geen probleem is. Zolang er geen prijsafspraken worden gemaakt of ze geen 'friendly competitors' worden vind ik dat de overheid niet dient te intevenieren. Dat ze pricesetting power hebben is in bepaalde sectoren toch gewoon onvermijdelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')