Omdat dat die geliefde vrije markt van je ondermijnt.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 19:16 schreef accelerator het volgende:
Wat is er trouwens mis met dumping?
eh . . . snap je zelf wel wat je hier zegt? Je bent juist VRIJ om te dumpen. Vrij van "vrije markt". Ingrijpen door de overheid is juist minder vrij.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 21:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat dat die geliefde vrije markt van je ondermijnt.
De producten zijn dus nog goedkoper. Geweldig zou je zeggen maar nee hoor. Jij ziet het als iets wat niet mag.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 20:24 schreef vidivici het volgende:
Dumping is verboden. Dumping is goederen aanbieden onder de kostprijs
Dat is toch meestal hoe het gaat. Bedrijven die melkaar proberen te verdijven. De consument is de lachende derde.quote:neestal met als doel andere aanbieders te verdrijven (put-outpricing).
De banken en investeerders hebben dat heus wel door hoor. Als zij zien dat de concurent van hun client aan het dumpen is dan schatten ze in hoe lang de concurent het vol kan houden en bepalen aan de hand daarvan of ze hun client blijven steunen.quote:Zou ook heel goed het geval kunnen wezen met aziatische schepen, net zolang subsidie geven totdat concurrenten wegvallen. Met als gevolg stijgende prijzen en dus beeindiging van de subsidies
Nee, het ontbreken van overheidsingrijpen is niet hetzelfde als een vrije markt. Een vrije markt gaat uit van eerlijke concurrentie om de keuzevrijheid voor burgers te garanderen. Een overheid moet kaders stellen en ingrijpen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, zoals kartelvorming, monopolisering, externaliteiten, etc. Ik geloof dat je dumpen kan scharen onder externaliteiten, maar dat weet ik niet. Maar dumpen is iig wel concurrentie-belemmerend.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:09 schreef accelerator het volgende:
[..]
eh . . . snap je zelf wel wat je hier zegt? Je bent juist VRIJ om te dumpen. Vrij van "vrije markt". Ingrijpen door de overheid is juist minder vrij.
Nee, dit werkt monopolies in de hand. En als monopolist kan je makkelijk je positie behouden (zeker gezien de vrijheid die jij bedrijven wilt geven). En als een bedrijf niet meer hoeft te concurreren, dan is de consument op termijn de huilende tweede.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:13 schreef accelerator het volgende:
[..]
Dat is toch meestal hoe het gaat. Bedrijven die melkaar proberen te verdijven. De consument is de lachende derde.
Een bedrijf begint pas te dumpen als ze denken dat ze dit langer kunnen volhouden dan diegene die ze tot een verlies aan marktaandeel of faillisement wil drijven. Er is eigenlijk wel steeds een bedrijf in een bepaalde markt dat voordeel heeft met het beginnen van zo'n 'oorlog' omdat het hierdoor een monopolie, met alle daarbijhorende voordelen, verkrijgt. Het is voor het goed functioneren van het kapitalisme essentieel dat dit verboden wordt.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:13 schreef accelerator het volgende:
De banken en investeerders hebben dat heus wel door hoor. Als zij zien dat de concurent van hun client aan het dumpen is dan schatten ze in hoe lang de concurent het vol kan houden en bepalen aan de hand daarvan of ze hun client blijven steunen.
(client? Welk woord kan ik beter gebruiken?)
Nu gaat het echt om de definitie van eerljk. Jij vind misschien dat het oneerlijk is dat een bedrijf in een ander land subsidie rijgt en dat daar wat aan gedaan moet worden. Ik zeg: laat het toe. Het is niks anders dan een cadeautje voor de consument in je eigen land net zoals de zon en windenergie een cadeau is.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:51 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee, het ontbreken van overheidsingrijpen is niet hetzelfde als een vrije markt. Een vrije markt gaat uit van eerlijke concurrentie
Ze kunnen toch kiezen. Als de concurenten van dat bedrijf dat aan dumping doet verdwijnen dan hebben de consumenten daar voor gekozen. De consumenten bepalen of bedrijven slagen.quote:om de keuzevrijheid voor burgers te garanderen.
Een verschil. Hier spannen bedrijven samen TEGEN de consument. Bij dumping spannen ze samen tegen elkaar en de consument is de lachende derdequote:zoals kartelvorming, monopolisering,
Het is het toppunt van concurrentiequote:externaliteiten, etc. Ik geloof dat je dumpen kan scharen onder externaliteiten, maar dat weet ik niet. Maar dumpen is iig wel concurrentie-belemmerend.
Ik ben geen die hard libertarier hoor. Verder: libertarier = liberaal.quote:Dit legt wel goed het verschil bloot tussen een libertarier zoals jij, en de visie van een liberaal.
Aangezien er vrije markt toetreding is zal er een derde speler komen om de consument weer de lachende derde te maken.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:55 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee, dit werkt monopolies in de hand. En als monopolist kan je makkelijk je positie behouden (zeker gezien de vrijheid die jij bedrijven wilt geven). En als een bedrijf niet meer hoeft te concurreren, dan is de consument op termijn de huilende tweede.
pff . . . goed genoeg voor Fokquote:Een heel dom voorbeeld:
Maar de consument krijgt nu toch nog goedkopere bananen. Slecht voor de sector maar goed voor de consument. De balans is uteindelijk positief.quote:Stel dat er een geschifte dictator in Siberië komt die absoluut de nr.1 bananenuitvoerder wilt worden. Het is dan toch geen ideale situatie als hij mits toekkennen van gigantische overheidssteun de sector in de zuidelijkere landen 'kapotmaakt'.
Een 'derde speler' zal nooit voet aan de grond kunnen zetten als een monopolist mag 'dumpen'. Die concurrentie kan een 'derde speler' nooit winnen. En niemand zal zo dom zijn om een verloren strijd aan te gaan. Dat is dus concurrentiebelemmerend. en is er dus geen sprake van een vrije markt toetreding.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 08:54 schreef accelerator het volgende:
[..]
Aangezien er vrije markt toetreding is zal er een derde speler komen om de consument weer de lachende derde te maken.
Dumpen is eerder een voorbeeld van prijsdiscriminatie en dat is (vaak) voorboden omdat het het consumentensurplus verminderd. Indien een bedrijf aan iedereen de lager prijs berekent, zoals bv. sinaanappelpersen in de VS in de jaren 30 of HP-printers, dan is er geen probleem. Zorgt het echter voor het wegvallen van teveel concurrenten dan treedt er monopolie of oligopolie op en dan moet de overheid intervenieren.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:51 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee, het ontbreken van overheidsingrijpen is niet hetzelfde als een vrije markt. Een vrije markt gaat uit van eerlijke concurrentie om de keuzevrijheid voor burgers te garanderen. Een overheid moet kaders stellen en ingrijpen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, zoals kartelvorming, monopolisering, externaliteiten, etc. Ik geloof dat je dumpen kan scharen onder externaliteiten, maar dat weet ik niet. Maar dumpen is iig wel concurrentie-belemmerend.
Dit legt wel goed het verschil bloot tussen een libertarier zoals jij, en de visie van een liberaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |