quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 19:08 schreef Adfundum het volgende:
nee, een verdubbeling van het geluid is 3 db meer
ah oke, heb ik ook weer wat geleerd.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 19:15 schreef Jump het volgende:
als een dienstvoertuig met sirene kruispunt wil oversteken, en ze rijden door het rood, moeten die in feite toch ook eerst stoppen voor te kijken als de kust veilig is en niet zomaar op het kruispunt vliegen ?
of heb ik het verkeerd op?
Ik rij zowel in Nederland als in Belgie, officiel moeten ze in belgie volledig stoppen en dan pas doorrijden.
Volgens de Nederlandse wet mogen ze een rood verkeerslicht met max. 20 km/h oversteken.
Uiteraard pas je je aan aan de omstandigheden, bij een groot druk kruispunt stoppen wij ook volledig, maar als de situatie het toelaat zullen we een kruispunt ook harder over, uiteraard blijven we de veiligheid van de andere weggebruikers en die van ons zelf altijd op de 1e plaats zetten.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 19:24 schreef Renesite het volgende:
mijn buurman is ook doof, en als die even niet goed oplet heeft hij een total losse auto..
Mag iemand die volledig doof is uberhaupt wel autorijden ? Lijkt me nogal gevaarlijk, een toeterende auto (die je op gevaar wil duiden, bijna aanrijding ofzo) hoord is dus ook niet.
Daarentegen als ie met gehoorapperaat in rijdt zal ie ons wel moeten horen.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 19:31 schreef blablasjit het volgende:
Misschien niet als ik de radio heeel hard aanheb maar dan zie je ze heus wel aankomen op het moment dat je optrekt en meteen ff kijkt of er niemand anders door rood aan het rijden is... (of dus pliesie en/of ambulances)
Precies, als je ze niet hoord aankomen (en dat ligt meestal aan je zelf, radio te hard ofzo, want de rest van het verkeer hoord ons dan wel) dan moet je ons zien.
Zie je ons niet dan ben je dus niet goed op aan't letten.
En als je meteen de kruising op vliegt zodra 't groen is ben je ook niet goed bezig, wij komen nog geregeld bij aanrijdingen waarbij iemand die door groen reed aangereden werd door iemand die gewoon door 't rood ging.
En dan ben je wel niet schuldig als je door groen rijdt, je ligt wel mooi in de kreukels, of erger.
Vaak hoor je dan van getuigen (2e of 3e auto in de rij dat die auto direct optrok bij groen en dus niet meer opzij keek).
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 20:03 schreef Skaai het volgende:
Laatst in Amstelveen hadden ze t best slim aangepakt, toen hadden ze gewoon alle stoplichten op het complete kruispunt op rood gezet, zodat iedereen stil stond bij het stoplicht en de politie er makkelijker voorbij kon.
Wij hebben ook een kastje in de auto waarmee we enkele drukken stoplichten kunnen regelen, maar dit werkt natuurlijk niet op alle stoplichten.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 20:28 schreef niksan het volgende:conclusie:
de volgende keer bij een stoplicht met je kop buiten het raam de kruising oversteken
![]()
kom op man! je kunt wel met zoveel decibel gaan gooien, maar een auto houdt daar veel van tegen en er bestaat ook zoiets als een radio
![]()
.
Ik weet niet of het in een stad gebeurd is?? Zo ja, huizen houden het geluid ook tegen.
Oke, dan hoor je ons dus niet (al die andere weggebruikers blijkbaar wel, want die verlenen wel voorrang, maar dat even terzijde), dan behoor je ons nog altijd te zien.
Als je een beetje oplet, en die glimmende dingen aan de zijkant en binnenkant van je auto eens gebruikt dan zal je een groot geel gevaarte met reflecterende strepen, blauwe flitsers in de grille, koplampen die om-en-om groot licht geven, en een grote blauwe balk op het dak zien.
Als er 10 auto's voor ons rijden en 8 gaan er direct opzij en 2 niet dan moeten die niet aankomen met "julie geluid is niet goed o.i.d.", die 2 zijn dan gewoon niet goed aan't opletten, simpel.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 20:49 schreef Sphere het volgende:Uitslover.
![]()
<
(Brandweer zit volgens mijn nog hoger.)
Nee, ambulance's zitten 't hoogst.
Echter is er wel weer verschil in geluidsapperaat, bijv. electronisch of met luchtdruk, vandaar dat de brandweer vaak ook heel goed te horen is.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 22:18 schreef Light het volgende:
Da's toch met politiemotoren ipv politieauto's?
Meestal wel, maar dat ligt er maar net aan wat er beschikbaar is.
En bij 'n ongeval zijn vaak ook politie-auto's, als wij dan weg willen gaan we natuurlijk niet eerst wachten totdat er een politiemotor arriveerd om ons te begeleiden, dan gebeurd dat gewoon door politie-auto's.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 22:24 schreef Light het volgende:
Ik vind ambulances beter hoorbaar dan politieauto's. Beide met zwaalicht en sirene uiteraard, voor de goede vergelijking.
Ons geluid is ook harder en wat scheller, ook hebben wij 'n versneller op de wagen waarmee 't geluid nog even beterhoorbaar word.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 23:12 schreef KreKkeR het volgende:
Is de ambulance trouwens even gestopt om poolshoogte te nemen, of zijn ze doorgereden alsof er niks gebeurd was?
Vraagje aan Farao: wat is de reden dat men de ambulance soms begeleidt met politieauto?
Elke ambulance is verplicht te stoppen bij een ongeval en de situatie (snel) beoordelen, er zal dan bepaald worden of er doorgereden word of niet.
En politie-begeleiding krijgen we bij slachtoffers die er erg slecht aan toe zijn (bijv. na een zwaar ongeval) en we dus zo snel mogelijk in het ziekenhuis moeten komen.
Of slachtoffers met zwaar nek/wervel trauma, die moeten zo min mogelijk bewegen, en als de ambulance dan steeds overal moet afremmen gaat dat ten koste van de patient.
Vandaar dat er dan politie voor rijdt om de weg vast vrij te maken, waardoor de ambulance zo min mogelijk hoeft te remmen.
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 03:19 schreef KreKkeR het volgende:
En wat moet ik me hierbij voorstellen? Belangrijke Nederlander? Iemand die echt op leven-dood zit? Ik bedoel, waneer is iets ZO'N spoedgeval dat er extra gegeleiding nodig is?
Zie uitleg hierboven.
Politie-escorte heeft niks te maken met belangrijke mensen o.i.d. ,iedereen waarbij dat nodig geacht word krijgt politie-begeleiding.
Klik hier om een
filmpje te bekijken van een ambulance met politie begeleiding, je kan zien hoe voorzichtig de bocht genomen word en dat snelheid niet altijd het belangrijkste is :
http://www.bonsang.nl/filmpjes/Plaatjes/ld-amb-923.wmvquote:
Op zondag 24 oktober 2004 14:29 schreef Jump het volgende:
orgaan donor dat dringend ter plaatse moet zijn, maar de afstand te kort is om het met de helikopter te brengen ?
Nee, Orgaan transport gaat nooit per ambulance, hier zijn apparte bedrijven voor.
Vaak zijn dit gewone taxibedrijven, die zodra ze een melding krijgen enkele magnetische platen met de Star of Life op de auto plakken en 2 blauwe zwaailichten met magneetvoet op het dak zetten, de sirene is al ingebouwd :
![]()
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 14:31 schreef Slarioux het volgende:
Bovendien vind ik dat je wel weer heel snel bent om de automobilist overal en nergens de schuld van te geven. Dat mag ook weleens wat minder.
Dat is jou mening.
Maar als 1 auto ons niet hoord/ziet moet er niet gelijk geroepen dat 't aan ons ligt, de rest van de auto's ziet en hoord ons namelijk wel.
En ik ben wel degene die daar achterin die ambulance rechtop staat, zonder gordel dus. En ook degene die door dat ding heen vliegt als we aangereden worden, dus dat ik me er aan erger dat er weer een ambulance (bijna) word aangereden door onoplettendheid is helemaal niet zo gek....
[ Bericht 4% gewijzigd door Farao op 24-10-2004 15:04:18 ]
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.