De politie zit ongeveer op 120 decibell en wij zitten net boven de 130.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:54 schreef veldmuis het volgende:
250 decibel?
Dat is dus hun probleem.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:50 schreef Litso het volgende:
[misschien hadden ze er gewoon op gerekend dat ze zou wachten zoals de rest
Lijkt mij dat ze in dat geval de sirene alleen aan hebben als dat echt nodig is. Om zo ook overig verkeer niet al te veel te laten schrikken. Ik denk dat ze dat dan ook wel doen als ze door rood gaan rijden op een kruispunt waar ook nog ander verkeer staat.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:49 schreef xman het volgende:
[..]
Hoe had ze die kunnen missen dan?
Ik zie wel vaak politieauto's over de weg scheuren met alleen waarschuwingslichten. En dan doen ze sporadisch de sirene aan. Misschien dat dat hier ook het geval was...,
Ja als je dat gaat meten bovenop je auto ofzo. Als het waait hoor je het al niet meer.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:55 schreef Farao het volgende:
[..]
De politie zit ongeveer op 120 decibell en wij zitten net boven de 130.
Maar gelukkig hebben we Farao nog om ons de fijne kneepjes van het autorijden uit te leggenquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:51 schreef Farao het volgende:
[..]
"gelukkig" hebben dan de politiewagen geraakt en niet de ambulance, dan had 't wel eens heel anders kunnen aflopen.
Toch snap ik nog steeds niet hoe je en een politie auto met zwaailicht en sirene, en ook nog 's een ambulance met zwaailicht en sirene niet kan horen en zien. Dat is bijna 250! decibell en 'n heleboel flitsende lampen...
Veel mensen denken "groen = gas geven" ,bij 't wachten houden ze de ogen alleen op 't stoplicht en zodra 't groen word trappen ze 't gas in.
Groen = kijken of de kruising vrij is, en dan pas gas geven.
't hoeft trouwens echt niet perse een hulpverleningsvoertuig te zijn wat er nog aankomt, er zijn helaas nog genoeg maloten die ook gewoon door rood rijden.
Maar is dat in de auto niet heel moeilijk te horen? Als je een oude auto hebt, hoor je vooral de motor. Nieuwe auto's zijn vreselijk geisoleerd. En dan heb je natuurlijk ook altijd nog mensen die de radio keihard aan hebben. Ik denk toch dat de zwaailichten daardoor beter werken dan de sirene.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:51 schreef Farao het volgende:
[..]
"gelukkig" hebben dan de politiewagen geraakt en niet de ambulance, dan had 't wel eens heel anders kunnen aflopen.
Toch snap ik nog steeds niet hoe je en een politie auto met zwaailicht en sirene, en ook nog 's een ambulance met zwaailicht en sirene niet kan horen en zien. Dat is bijna 250! decibell en 'n heleboel flitsende lampen...
Veel mensen denken "groen = gas geven" ,bij 't wachten houden ze de ogen alleen op 't stoplicht en zodra 't groen word trappen ze 't gas in.
Groen = kijken of de kruising vrij is, en dan pas gas geven.
't hoeft trouwens echt niet perse een hulpverleningsvoertuig te zijn wat er nog aankomt, er zijn helaas nog genoeg maloten die ook gewoon door rood rijden.
gniffl.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 14:31 schreef gfree het volgende:
Hoe snel was de politie ter plaatse?
Alleen 't zwaailicht word meestal gedaan bij dingen als 'n overval die gaande is, dan willen ze wel zo snel mogelijk ter plaatse zijn maar uiteraard niet al gehoord worden van ver.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Lijkt mij dat ze in dat geval de sirene alleen aan hebben als dat echt nodig is. Om zo ook overig verkeer niet al te veel te laten schrikken. Ik denk dat ze dat dan ook wel doen als ze door rood gaan rijden op een kruispunt waar ook nog ander verkeer staat.
Ik hoorde het prima, de keren dat ik ze tegenkwam.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:58 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Maar is dat in de auto niet heel moeilijk te horen?
Dat is dan ook dom.quote:En dan heb je natuurlijk ook altijd nog mensen die de radio keihard aan hebben.
In het donker, ja. Ik denk dat het echter tegenvalt als de zon er lekker bij schijnt.quote:Ik denk toch dat de zwaailichten daardoor beter werken dan de sirene.
Ja en dan kan je dat niet zomaar bij elkaar optellenquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:55 schreef Farao het volgende:
[..]
nee. geluid kun je niet op deze manier optellen. zo werkt het niet. ik meen me uit een ver collegeverleden te herinneren, dat elke verdubbeling van geluidsintensiteit een factor 2*wortel(2) =3 aan verhoging in decibels geeft (= geluidssterkte = volume). zoiets ofzo, correct me if i'm wrongquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:04 schreef Farao het volgende:
En als die allebei dan op 'n hele andere frequentie uitzenden, kan je 't dan nog niet optellen ?
Nope. Stel dat je 100 geluidsbronnen van 130 decibel naast elkaar zet, die allen 1 Hz van elkaar verschillen. Dat zou een onmeunige bak herrie zijn.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:04 schreef Farao het volgende:
En als die allebei dan op 'n hele andere frequentie uitzenden, kan je 't dan nog niet optellen ?
@ Jump: Misschien stoppen de ambulances wel met iemand achterin met een levensbedreigende situatie IN BELGIEquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:15 schreef Jump het volgende:
als een dienstvoertuig met sirene kruispunt wil oversteken, en ze rijden door het rood, moeten die in feite toch ook eerst stoppen voor te kijken als de kust veilig is en niet zomaar op het kruispunt vliegen ?
of heb ik het verkeerd op?
ligt aan het soort geluid... sommige frequenties doven elkaar somige versterken elkaar...quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:04 schreef Farao het volgende:
in belgië stoppen ze ook niet hoor, maar ze gaan wel iets trager rijden bij een kruispunt. geen idee ook in welke omstandigheden dit ongeval hier gebeurd is, dusjaquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:31 schreef blablasjit het volgende:
[..]
@ Jump: Misschien stoppen de ambulances wel met iemand achterin met een levensbedreigende situatie IN BELGIE
Ik snap ook niet dat je die wagens niet kon horen of zien... ik woon in rotterdam... als er wind staat en de wagens rijden tussen de flats hoor ik ze. Misschien niet als ik de radio heeel hard aanheb maar dan zie je ze heus wel aankomen op het moment dat je optrekt en meteen ff kijkt of er niemand anders door rood aan het rijden is... (of dus pliesie en/of ambulances)
de geluidgolven weerkaatsen maar worden iets doffer waardoor het lijkt of ze veeeel verder weg zijn als daadwerkelijk zo is.... Maar dan toch let je ff op bij een kruispunt...quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:34 schreef Jump het volgende:
[..]
edit: in de stad ga je ze altijd beter horen, want de geluidsgolven die tegen de gewouen kaatsen, kaatsen terug naar de andere kant, dus terug de weg op
daardoor heb je soms het gevoel dat er meerdere wagens afkomen, maar dat het er toch maar 1 is
conclusie:quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:59 schreef Farao het volgende:
[..]
Alleen 't zwaailicht word meestal gedaan bij dingen als 'n overval die gaande is, dan willen ze wel zo snel mogelijk ter plaatse zijn maar uiteraard niet al gehoord worden van ver.
In dit geval betrof 't een begeleid transport (van 'n ambulance) dus nu waren het 2 voertuigen die beide zowel zwaailicht als sirene voerden).
En die enige manier om die aan te rijden is als je gewoon niet op zit te letten.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 20:03 schreef Skaai het volgende:
Laatst in Amstelveen hadden ze t best slim aangepakt, toen hadden ze gewoon alle stoplichten op het complete kruispunt op rood gezet, zodat iedereen stil stond bij het stoplicht en de politie er makkelijker voorbij kon.
Uitslover.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 16:55 schreef Farao het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |