![]()
José Mário Santos Mourinho Félix;
geboren op 26 januari 1963 te Sétubal, Portugal;
Won in twee jaar tijd als hoofdtrainer de UEFAcup, de Portugese landstitel en de Champions League met FC Porto en is de huidige trainer van Chelsea, wellicht de meest koopkrachtige club van de wereld. Chelsea probeert de laatste stap te maken naar de absolute top van Engeland en Europa en Mourinho moet daar voor zorgen.
Voorlopig doet Chelsea het aardig (afgelopen weekend werd voor het eerst verloren onder de nieuwe coach) en is de 'hand van Mourinho' al redelijk zichtbaar: heel vaak 1-0. De nul is heilig voor Mourinho, zie het spel van Porto in de CL van vorig jaar.
een stukje uit het AD:quote:
José Mourinho is met zijn 41 jaar twee jaar jonger dan Louis van Gaal, toen hij in 1995 met het jeugdige Ajax de Champions League won. ...
De Portugees kwam als voetballer uit voor Sesimbra in de tweede divisie. Hij was op z'n 23ste slim genoeg om te weten dat hij nooit een hoger niveau zou halen, hij stopte en ging trainerscursussen volgen. Om zijn groeiende honger naar kennis te stillen, besloot hij boeken te lezen in andere talen dan het Portugees. Zo bekwaamde de jonge student aan de Sportuniversiteit in Lissabon zich in het Engels, Frans, Spaans, Italiaans en een beetje Duits. ...
Mourinho laat niet na geregeld zijn mentoren Bobby Robson en Louis van Gaal te noemen. De Portugees heeft veel aan hen te danken. Dankzij Robson kwam hij in 1994 terecht bij Sporting Lissabon. Als assistent-trainer van Estrela Amadora maakte hij geen indruk, maar als vertaler kon hij bij Sporting aan de slag. Robson raakte al snel onder de indruk van de voetbalkennis van zijn tolk en zette hem steeds vaker in als assistent. Mourinho deed de analyses van de tegenstanders en bleek een uitstekend oog voor de details te hebben. Na Sporting nam Robson hem mee naar Porto en Barcelona.
Ze vormden tijdens persconferenties een komisch duo. Robson als de vriendelijke opa die vaak zijn glimlach gebruikte als wapen tegen de kritiek en naast hem de coole Mourinho met een pokergezicht dat geen enkele emotie verried. ,,José vertelde me precies wat de spelers zeiden als ze dachten dat ik het niet zou verstaan'', verklaarde Robson eens. In Barcelona wist iedere journalist dat je bij Mourinho extra informatie kon halen.
In zijn biografie zegt de trainer van Porto Chelsea dat Robson en Van Gaal complementair waren aan elkaar. ,,Bobby is niet geïnteresseerd in studie en systemen of in de planning van de training. Hij is een praktijkman die leeft van het directe contact met de spelers. Ik hield van zijn aanvallende manier van denken. Daar besteedde hij de meeste tijd aan. Hij liet aan mij vaak de verdediging en het middenveld over.'' ....
,,Van Gaal had alle trainingen tot op de minuut uitgewerkt. Ik wist vantevoren precies wat we gingen doen. Elk detail kreeg aandacht. Daar hou ik van.'' Na de verrassende zege in de achtste finales op Manchester United verklaarde Mourinho dat zijn team exact wist wat te doen bij 0-0, 1-0, 1-1 of 2-1. Alle situaties waren vooraf doorgesproken. ....
Toen hij in 2002 als onbekende trainer bij Porto begon, ontvingen de spelers bij terugkomst van hun vakantie allemaal een persoonlijke brief. Welkom bij Porto, begon het epistel. Ik hoop dat je motivatie en ambitie hebt kunnen bijtanken. Vanaf nu is elke training, elke wedstrijd, elke minuut van je sociale leven gefocust op de wil om kampioen te willen zijn. Het is niet voldoende alleen speler van het eerste elftal te zijn. Ik wil alles van jullie. Jullie hebben alles van elkaar nodig. Wij zijn een TEAM.
Onder zijn brief zette hij zijn succesformule. Motivatie + Ambitie + Team + Geestdrift = SUCCES.
bron:
http://www.ad.nl/artikelen/Sport/1085375869584.htmlJosé is als een komeet omhoog geschoten in de voetballerij en hij is er niet minder arrogant door geworden. Hij lijkt als trainer misschien op Van Gaal, dat geldt nog het meeste tijdens persconferenties en interviews. Zo hekelt hij regelmatig de verdedigende speelstijl van de tegenstander, een uitspraak van deze of gene en de benadering van de pers, kortom, hij neemt nooit een blad voor de mond.
Het mooiste vond ik toen hij op de BBC verklaarde dat Frank Lampard een geweldige speler is,
"I think he was a very good player even before I was here."
![]()
![]()
Post hier alle opzienbarende quotes van en nieuws rondom deze flimsterachtige trainer.