quote:
op woensdag 10 november 2004 22:38 schreef creno het volgende:
@ seriewoordenaar
ik heb op je site al wat gelezen, nog niet alles, en vind het echt zeeer boeiend !
maar ik heb toch een vraag en hoop dat je me daar een antwoord op kunt geven.
er word gesproken dat 21-12-2012 een "einddatum" is, in de maya-kalender: 13.0.0.0.0, maar waarom telt men daarna dan niet verder met 13.0.0.0.1 etc... dat kan ik nergens vinden. men kan dan toch gewoon doortellen ??
ik hoop dat je me hier een antwoord op kunt geven !!
men kan inderdaad gewoon herbeginnen, want geen enkele kalender heeft een strikt einde. de lange telling-kalender is niet aan zijn eerste ronde toe, en ook niet aan zijn laatste. we zitten nu in de vijfde cyclus. de maya’s dachten zelf dat het de laatste was en daarom refereren we ernaar als einddatum. of althans, ze geloofden dat er een grote verandering zou komen nabij, in en na die periode. of dat al dan niet een positieve verandering is, daarover zijn de meningen verdeeld. in dat opzicht zou ik zeggen: trek je ogen open voor de wereld (en diens mentaliteit) om je heen. kijk welke processen zich versnellen en je krijgt een blik in de toekomst.
de maya’s brachten cycli in kaart, net zoals wij deden voor onze kalender. alleen waren zij een stukje uitgebreider en preciezer. de echt belangrijke punten in een kalender (begin en einde) waren zodoende ook afgestemd op diverse soorten conjuncties (samenstanden), opkomsten, verduisteringen, wendes, etc. dat zijn gebeurtenissen en geen zaken die strikt eindigen.
de lange telling kalender die eindigt in 2012 wordt gecorreleerd aan de hand van de positie en configuratie van ons zonnestelsel ten opzichte van het centrum van onze melkweg. de huidige cyclus eindigt dan wel in 2012, ons zonnestelsel blijft gewoon doordraaien rond het grote centrum. de huidige cyclus begon 3114 voor christus en dat verschilt maar enkele jaren met het wetenschappelijk aangenomen ijkpunt: 3100 voor christus. (eerste egyptische dynastie).
in het document dat cerbytje linkte noemt men o.a. toeval als eindconclusie, maar dat lijkt me dan ook weer iets te gemakkelijk. de maya’s hadden hun eigen val voorspeld met hun kalenders. ze wisten dat het hun tijd was om te gaan. ze volgden de kalender, want ze wisten dat hij waarheid sprak.
uit de manier waarop de maya’s omgingen met de kalenders en de manier waarop kalenderkenners zoals peter toonen of john major jenkins ermee omgaan, kun je afleiden dat het lot van ons mensenras in de kalenders geschreven staat. we leven in de kosmos volgens de regels van de kosmos, zeg maar. volgens de maya’s gaan we naar een periode van chaos, andere tijden. een donker tijdperk. zou het?
ik moet plots denken aan een relatie tussen de islamoverheersing en 2012. er zijn al velen die gesuggereerd hebben dat de kalender ook de opkomst en val van wereldrijken voorspelt, dus het zou zomaar een neveneffect kunnen zijn.
daarbij komt ook nog het bericht dat ik van een dossierx-lid in mijn mailbox kreeg:
quote:
hedenavond 10 november 2004
nederland 2
2 vandaag
... ik viel halverwege in een discussie over de perikelen in den haag en de moslimterreurcellen in nederland....
de presentratrice vroeg aan dhr...???? (ik heb zijn naam niet meegekregen maar hij is de 'arabist' die als deskundige meestal daar zit) waarom er opeens zoveel moslimterreur cellen in europa verschijnen?
de man zei toen iets opmerkelijks.....
hij zij.. dat hij enkele maanden gelden in arabie gesproken had met een sjeik die connecties heeft met bin laden e.d.
nou .. die sjeik zou hem erop gewezen hebben dat de vorming van dergelijke cellen te maken hebben met de uitkomst van zowel koran als bijbelstudies die 2012 aanwijzen als de datum....
hij gebruikte in dit verband ook het woord apocalyps.
volgens de arabist was er te weinig tijd om e.e.a. toe te lichten en de presentratrice liet de bal liggen....
enfin, het zet te denken.