Maar jij bent keidom.quote:Op maandag 18 oktober 2004 02:39 schreef Markster het volgende:
ik had vwo - Atheneum
Heb net me MBO afgerond
Wtf is muziektechnologie?quote:Op maandag 18 oktober 2004 02:42 schreef Tijn het volgende:
Ik had een score van 548, waarmee ik een VWO-advies kreeg. Dat heb ik op het randje in 6 jaar gehaald, met 2 vijven op m'n eindlijst. Daarna ben ik aan de TU Delft gaan studeren maar bijna gelijk weer gestopt omdat ik het te saai en te theoretisch vond. En nu doe ik een HBO opleiding en dat bevalt me uitstekend.
Een combinatie van muziek en technologie.quote:Op maandag 18 oktober 2004 02:43 schreef Impry het volgende:
[..]
Wtf is muziektechnologie?![]()
Grapje.quote:Op maandag 18 oktober 2004 02:42 schreef Markster het volgende:
[..]
..
Klinkt logischquote:Op maandag 18 oktober 2004 02:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een combinatie van muziek en technologie.
Mijn leraar was er helemaal niet bij. Daar kwam een speciaal cito-vrouwtje voor en die heeft niemand geholpen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 03:02 schreef Libris het volgende:
Zijn er mensen die door hun leraar geholpen zijn tijdens de cito toets?
Ik trouwens ook niet, niet geholpen bedoel ik.quote:Op maandag 18 oktober 2004 03:05 schreef Xennia het volgende:
[..]
Mijn leraar was er helemaal niet bij. Daar kwam een speciaal cito-vrouwtje voor en die heeft niemand geholpen.
Mijn leraar had mij trouwens ondanks mijn slechte score toch havo/vwo advies gegeven
Ja het advies was wel goed aangezien ik uiteindelijk de uni heb gedaan. Volgens mij was de mening van de leraar doorslaggevend en was de CITO alleen bedoeld om een indruk te krijgen. Misschien is dat nu wel anders. Ik heb mijn CITO in 1990 gedaan (of 1989?)quote:Op maandag 18 oktober 2004 03:09 schreef Libris het volgende:
[..]
Ik trouwens ook niet, niet geholpen bedoel ik.
Advies was wel goed? Goed dat er van cito afgeweken werd. Bij ons was dacht ik 1/3 Cito, 1/3 Rapport cijfers, 1/3 mening leraar..
Volgens mij is dat per school verschillend. En ik vind ook dat zo moet zijn, een leraar heeft meer inzicht in jouw kunnen dan een test kan bewijzen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 03:13 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ja het advies was wel goed aangezien ik uiteindelijk de uni heb gedaan. Volgens mij was de mening van de leraar doorslaggevend en was de CITO alleen bedoeld om een indruk te krijgen. Misschien is dat nu wel anders. Ik heb mijn CITO in 1990 gedaan (of 1989?)
lol same here, behalve dat ik onlangs een mbo studie begonnen benquote:Op maandag 18 oktober 2004 06:59 schreef jhdje het volgende:
ik had een score van 550, dus alle richtingen 100%, maar ik heb eigenlijk nix gedaan op school...ik vond het gewoon nooit boeiend.
toen ook op een gegeven moment een klas teruggezet en er was zelfs een wanhopige poging dat ze me van de havo naar de mavo gooide...alleen om de leerplicht heb ik het toen gedaan en vervolgens ben ik gestopt met school om lekker te gaan werken...en dat bevalt nog steeds goed!
Knap aangezien ik mijn cito toets twee jaar eerder hadquote:Op maandag 18 oktober 2004 08:24 schreef Fester het volgende:
Mijn cito toets was de eerste keer dat er een dergelijke toets gegeven werd in NL. Zal dus '88 geweest zijn
Ik weet toch echt dat het toen met veel tamtam werd geintroduceerd allemaal posters enzo.quote:Op maandag 18 oktober 2004 09:13 schreef Litpho het volgende:
[..]
Knap aangezien ik mijn cito toets twee jaar eerder had.
quote:De Cito-toets begon in 1966 in Amsterdam ...
De Eindtoets dankt zijn bestaan aan een Koninklijk Besluit van 22 juli 1965. Dit besluit eiste dat leerlingen die werden aangemeld voor het VHMO (voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs) behalve een geschiktheidsverklaring van het hoofd van wat toen nog 'de lagere school' was, ook het resultaat van een toelatingsonderzoek konden overleggen. Zo'n onderzoek was tot dan alleen nodig voor de toelating tot het middelbaar onderwijs, de HBS (hogere burgerschool, waarbij hoger slaat op ' burger' en niet op ' school') en de MMS (middelbare school voor meisjes of of middelbare meisjesschool ). Deze verplichting gold niet voor gymnasia. In Amsterdam beschouwde men alle leerlingen die tot lycea werden toegelaten als toekomstige gymnasialeerlingen en kwam zo onder de verplichting van een toelatingsonderzoek uit.
De Gemeente Amsterdam vroeg het Research Instituut voor Toegepaste Psychologie onder leiding van professor Adriaan de Groot, de grondlegger van het Cito (gesticht in 1968; nu: Citogroep) een onderzoek naar schoolvorderingen op te zetten. Het resultaat van deze opdracht was de Amsterdamse Schooltoets, die in 1966 (vooral) op de openbare scholen werd afgenomen. De toets werd in dat jaar door de leerkracht afgenomen, maar ' onder toezicht' van vertegenwoordigers van het voortgezet onderwijs.
Vanaf 1968 bestaat de toets geheel uit meerkeuzeopgaven. In 1969 werd de toets aan ongeveer 35.000 leerlingen afgenomen in en buiten Amsterdam. De Amsterdamse Schooltoets werd in 1970 overgenomen door het Cito. De naam veranderde in Schooltoetsen Basisonderwijs. In 1976 werd weer een naamswijziging doorgevoerd: Eindtoets Basisonderwijs, nog steeds de officiele naam van de toets. Er namen toen ongeveer 40.000 leerlingen deel aan deze toets. Dat aantal lag in 1980 rond de 90.000. Dit aantal ontwikkelde zich verder langzaam naar de 100.000 rond 1990 en ligt nu in 2003 op bijna 170.000.
Bron: http://www.citogroep.nl/po/ebentree/eb/eind_fr.htm
Over 2 jaar weer een grotere uitdagingquote:Op maandag 18 oktober 2004 09:55 schreef thiamat het volgende:
550 punten en zit nu zonder problemen in vwo 5... heb er nog geen zak voor hoeven te doen, wat ik jammer vind.
Was er een score 'sociale wenselijkheid'?quote:Op maandag 18 oktober 2004 10:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat ik nog wel weet is dat ik een zeer lage score op 'sociale wenselijkheid' had. Blijkbaar gaf ik geen sociaal wenselijke antwoorden. Daar ben ik nu trots op.
Dat hoorde er toen bij. Daar scoorde ik een 1 of 2 op op een schaal van 10. Ik zou die test nog wel eens terug willen zien om te kijken waar ze die bullshit vandaan haalden. Ik vind het ook een rotterm. Het suggereert dat je een succesvol mens bent op het moment dat je je volledig hebt geassimileerd aan de wensen van de samenleving. Dankje de koekoek.quote:Op maandag 18 oktober 2004 10:54 schreef Litpho het volgende:
[..]
Was er een score 'sociale wenselijkheid'?. Volgens mij heb ik ergens iets heel erg verdrongen of zo.
Als dat fysiek afwezig was had hij vermoedelijk niet genoeg feitenmateriaalquote:Op maandag 18 oktober 2004 10:59 schreef MouseOver het volgende:
546 en nog steeds lts advies
Die leraar kon niet goed onderscheid maken tussen "dom" en "afwezig"
Ik zou inderdaad trots zijn op je 1 of 2 bij dat soort idiote tests. Het lijkt de voorloper van EQ welquote:Op maandag 18 oktober 2004 11:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat hoorde er toen bij. Daar scoorde ik een 1 of 2 op op een schaal van 10. Ik zou die test nog wel eens terug willen zien om te kijken waar ze die bullshit vandaan haalden. Ik vind het ook een rotterm. Het suggereert dat je een succesvol mens bent op het moment dat je je volledig hebt geassimileerd aan de wensen van de samenleving. Dankje de koekoek.
dat is echt onzin. Alles in het leven is een momentopname: tentamens, rijexamen, etc. Maar die momentopname zijn toetsen van kennis die je over lange tijd hebt opgedaan.quote:Op maandag 18 oktober 2004 03:02 schreef Libris het volgende:
Wat ik een nadeel vind van de cito toets is dat het een moment opname is, waar door sommige basisscholen teveel waarde wordt gehecht. Aan de andere kant is het natuurlijk wel goed dat er een landelijke test is waarmee je leerlingen kunt vergelijken.
Nope, dat was het niet.quote:Op maandag 18 oktober 2004 11:02 schreef Litpho het volgende:
[..]
Als dat fysiek afwezig was had hij vermoedelijk niet genoeg feitenmateriaal.
Ja, ik mag het hopen, want weinig voor school hoeven te doen werkt heeeel erg demotiverend, dat kan ik je wel vertellen. Hierdoor haal ik nu 6jes en 7tjes terwijl ik weet dat ik echt veel beter kan... maar het is te makkelijk om er veel tijd aan te besteden. Dit zeg ik neit om te patsen maar ik vind het echt kut...quote:Op maandag 18 oktober 2004 09:58 schreef Libris het volgende:
[..]
Over 2 jaar weer een grotere uitdaging
jep.. het was bij mij ook 6jes en 7tjes, tot in de 5e, toen werden Duits en Frans ineens 3tjes en 4tjesquote:Op maandag 18 oktober 2004 12:29 schreef thiamat het volgende:
[..]
Ja, ik mag het hopen, want weinig voor school hoeven te doen werkt heeeel erg demotiverend, dat kan ik je wel vertellen. Hierdoor haal ik nu 6jes en 7tjes terwijl ik weet dat ik echt veel beter kan... maar het is te makkelijk om er veel tijd aan te besteden. Dit zeg ik neit om te patsen maar ik vind het echt kut...
Dat was de PMT-k (prestatie-motivatie test voor kinderen) waarmee ze proberen vast te stellen hoe gemotiveerd je bent, of je last hebt van positieve of negatieve faalangst e.d. Sociale wenselijkheid meten ze daarbij ook om in te schatten in hoeverre je de vragen eerlijk hebt beantwoordquote:Op maandag 18 oktober 2004 11:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat hoorde er toen bij. Daar scoorde ik een 1 of 2 op op een schaal van 10. Ik zou die test nog wel eens terug willen zien om te kijken waar ze die bullshit vandaan haalden. Ik vind het ook een rotterm. Het suggereert dat je een succesvol mens bent op het moment dat je je volledig hebt geassimileerd aan de wensen van de samenleving. Dankje de koekoek.
Ik had met 8 fout 549, en zusje met 5 fout 550. Nou zijn zusje en ik wel wat ouder dan jij, misschien is die toets in de loop der jaren veranderd.quote:Op maandag 18 oktober 2004 11:59 schreef Timmai het volgende:
Ik had 550, 15 fout als ik me niet vergis
hmm.. ik weet het ook niet zeker meer. Weet wel dat ik de enige was met 550quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:08 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik had met 8 fout 549, en zusje met 5 fout 550. Nou zijn zusje en ik wel wat ouder dan jij, misschien is die toets in de loop der jaren veranderd.
Volgens mij geeft het ding een aardig beeld hoor, over het algemeen.
...quote:Op maandag 18 oktober 2004 12:35 schreef Mattt het volgende:
Waarom hebben jullie allemaal van die hoge scores!![]()
![]()
Precies. Open maar eens een meld hier je IQ-topic. Vermeld erbij dat je ook je EQ mag noemen als troostprijs en hij is binnen een dagje vol (of op slot).quote:Op maandag 18 oktober 2004 15:35 schreef Fatality het volgende:
...
Fokkers patsen graag.
Ik ben denk ik die uitzondering die de regel bevestigt.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:00 schreef thaleia het volgende:
En ik denk dat er wel enige correlatie te vinden is tussen cito-score en opleidingsniveau, ook al is het dan een momentopname en heeft er af en toe eens iemand last van blunderen door extreme faalangst enzo
Hmmm, dat idee heb ik ook, alleen is het bij mij net andersom. Bij IQ-tests zit ik altijd rond de 115 terwijl je dat op grond van mijn cijfers niet zou zeggen. Ook bij MC-tentamens scoor ik altijd relatief laag.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:27 schreef Mobious het volgende:
Verklaring hoge CITO: ik ben goed in dit soort tests. Ook IQ tests e.d. scoor ik beter dan ik logischerwijs zou moeten. Voor de rest ben ik (te) lui.
Dat is echt zo sneu he, leraren die denken dat ze 8 jaar basisschool wel even in een paar weken kunnen inhalen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 17:41 schreef SEMTEX het volgende:
En dat terwijl we helemaal doodgetraind waren door onze juf, tot vervelens toe.
typen heb je daar niet geleerd zekerquote:Op maandag 18 oktober 2004 17:56 schreef DakDuuf het volgende:
kewl, cito ding zuigt. Ik zou naar de lom school moeten. En daar had ik totaal geen zin in, mavo gedaan, ben nu 24 en biotechnoloog. Klein feitje dr bij... de bedrijven zitten/lopen om mij te vechten.. doe j toch leuk meej nie?
Ja, inderdaad, als ik dit topic zo lees vraag ik me af of de CITO-toets nog gehandhaafd moet worden. Maar goed voordat dat besef bij die achterlijken van OC&W er is zijn we al weer tien jaar verder, met als gevolg een heleboel foute schooladviezen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 18:02 schreef hermandeperman het volgende:
dus ja... Cito zegt NIETS![]()
Je Nederlandse vaardigheid stemt zo te zien wel overeen met je Cito score.quote:Op maandag 18 oktober 2004 17:56 schreef DakDuuf het volgende:
kewl, cito ding zuigt. Ik zou naar de lom school moeten. En daar had ik totaal geen zin in, mavo gedaan, ben nu 24 en biotechnoloog. Klein feitje dr bij... de bedrijven zitten/lopen om mij te vechten.. doe j toch leuk meej nie?
Ik vind van wel, 't is toch een soort 'laatste test'. 't Helpt wel bij het bepalen van iemand's niveau.quote:Op maandag 18 oktober 2004 18:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, als ik dit topic zo lees vraag ik me af of de CITO-toets nog gehandhaafd moet worden.
Ja precies. De lerares die ons trainde trok daar gerust een hele lesdag voor uit. Eigenlijk wel grappig dat zelfs na die training nog een hoop bedroevende scores haalde. Ze is toen ook nog eens heel erg dwingend geweest in schoolkeuzeadviezen, terwijl zo'n test, kijkende naar bijv. Xennia's ervaringen, helemaal niet zo zwaar geteld moet worden. Als je toevallig geen ochtendkind bent of je bent gewoon nog heel erg speels en je haalt ene kutscore op die test, wie is de lerares dan om jou te verbieden Gymnasium te gaan doen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 17:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is echt zo sneu he, leraren die denken dat ze 8 jaar basisschool wel even in een paar weken kunnen inhalen.
Inside information:quote:Op maandag 18 oktober 2004 18:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, als ik dit topic zo lees vraag ik me af of de CITO-toets nog gehandhaafd moet worden. Maar goed voordat dat besef bij die achterlijken van OC&W er is zijn we al weer tien jaar verder, met als gevolg een heleboel foute schooladviezen.
Yep.quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:33 schreef Toet het volgende:
Ik kan me eigenlijk niets meer over getallen herinneren? Ik weet dat je vier categorieën had, waar je van A tot D voor kon scoren, waarbij A het hoogste was. Komt dit iemand bekend voor?
Je had een score tussen 500 (?) en 550.quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:35 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Yep.A was inderdaad het hoogste, D het laagste.
Dat lag ook weer aan hoe je elk onderdeel gemaakt had. Rekenen telde bijv. vrij zwaarquote:Op maandag 18 oktober 2004 19:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je had een score tussen 500 (?) en 550.
Verder ook nog vier categorieën inderdaad. VWO, HAVO, MAVO en VBO. Daar stond dan een percentielscore bij voor elk van de vier niveaus. Met 550 kwam ik bij elk op 100%, dus ik kan moeilijk een schatting maken voor andere scores. Ik vermoed dat je met 540 nog op 50% van HAVO zit o.i.d..
quote:Op maandag 18 oktober 2004 02:39 schreef TC03 het volgende:
Ik had 546 en zit nu in 5 VWO.
Ik weet nog dat ik bijna alle onderdelen een goede score had (95+) behalve zinslontleding. Daar had ik ineens 80 voor.quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat lag ook weer aan hoe je elk onderdeel gemaakt had. Rekenen telde bijv. vrij zwaar
Met mijn 543 kreeg ik geloof ik 43% kans op de HAVO.
Mij wilde ze met 543 naar het vbo sturenquote:Op maandag 18 oktober 2004 19:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat lag ook weer aan hoe je elk onderdeel gemaakt had. Rekenen telde bijv. vrij zwaar
Met mijn 543 kreeg ik geloof ik 43% kans op de HAVO.
Maar dat is inherent aan dat (pret)pakket.quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:57 schreef globox het volgende:
(vooral de laatste 2 jaar C&M stelden niks voor)
Dat klopt. Je hebt bijna alleen luister(ges, ak, ma) vakken en dus nooit sommen of vragen die je moet maken. De algemene vakken die je in de 5e (CKV, duits1, frans1 engels, nederlands) en in de 6e(engels, nederlands) zijn ook van een bedroevend laag niveau.quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar dat is inherent aan dat (pret)pakket.
Nou lekker is dat,......ik had anders 538 en ik doe Havo en ben toevallig wel een van de beste leerlingenquote:Op maandag 18 oktober 2004 02:22 schreef Libris het volgende:
Nav Cito-toets antwoorden: teloorgang van het lager onderwijs waar iedereen loopt te patsen met zijn of haar Cito score.
Ik ben weleens benieuwd wat je score was, maar vooral wat er daarna gebeurd is. Zijn mensen die 550 scoorden Cum Laude geslaagd voor een universitaire opleiding? En wordt je met een score van 538 vuilnisman?
TS begint
Ik had een score van 548, ben naar brugklas Havo/VWO gegaan, atheneum gedaan zonder te blijven zitten. In 5 jaar een 4-jarige AI studie afgerond en nu officieel bezig aan mijn PHD in education.
Hehe.quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar dat is inherent aan dat (pret)pakket.
Hahaha jij bent echt dom als jij zegt dan sociale wetenschappen gebakken lucht is. whahahaha.quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:26 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hehe.
Ik las in zo'n studiekeuze foldertroep ding dat iemand "C&M gedaan had, en nu sociale wetenschappen doet".
Die leert dus sinds de Tweede Fase alleen maar wat gebakken lucht.
Weet ikquote:Op maandag 18 oktober 2004 20:36 schreef Cola_Light het volgende:
[..]
Hahaha jij bent echt dom als jij zegt dan sociale wetenschappen gebakken lucht is. whahahaha.
Jij bestudeert zeker zo'n wetenschap?quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:36 schreef Cola_Light het volgende:
[..]
Hahaha jij bent echt dom als jij zegt dan sociale wetenschappen gebakken lucht is. whahahaha.
Omdat het in het algemeen makkelijker wordt gezien als Beta vakken, betekent natuurlijk niet dat diegene "dom" is of niks leert. Het is maar net wat je interesses zijn.quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:26 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hehe.
Ik las in zo'n studiekeuze foldertroep ding dat iemand "C&M gedaan had, en nu sociale wetenschappen doet".
Die leert dus sinds de Tweede Fase alleen maar wat gebakken lucht.
Het is wel een feit dat als iemand met communicatiewetenschappen evenveel tijd aan zijn studie besteed als een werktuigbouwkunde student dat je in 2 jaar kunt zijn afgestudeerd.quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:43 schreef Avani het volgende:
Omdat het in het algemeen makkelijker wordt gezien als Beta vakken, betekent natuurlijk niet dat diegene "dom" is of niks leert. Het is maar net wat je interesses zijn.
Wat ik dus toen ik op school zat al geen pretpakket vond. Werkstukken maken, boeken lezen en doodanalyseren. De exacte vakken hoef je tenminste geen moer aan te doen als je ze snapt, dat is pas een pretpakketquote:Op maandag 18 oktober 2004 20:20 schreef globox het volgende:
Dat klopt. Je hebt bijna alleen luister(ges, ak, ma) vakken en dus nooit sommen of vragen die je moet maken. De algemene vakken die je in de 5e (CKV, duits1, frans1 engels, nederlands) en in de 6e(engels, nederlands) zijn ook van een bedroevend laag niveau.
Of je kunt je kennis gaan toepassen in de praktijk. Dat is de instelling die een goede beta-leerling nodig heeft.quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:48 schreef Litpho het volgende:
Wat ik dus toen ik op school zat al geen pretpakket vond. Werkstukken maken, boeken lezen en doodanalyseren. De exacte vakken hoef je tenminste geen moer aan te doen als je ze snapt, dat is pas een pretpakket.
Waarom zouden mensen die communicatiewetenschappen studeren minder tijd besteden aan hun studie? In een ander topic werd nog gesuggereerd dat huppelkutjes zoveel tijd aan hun studie besteeddequote:Op maandag 18 oktober 2004 20:46 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het is wel een feit dat als iemand met communicatiewetenschappen evenveel tijd aan zijn studie besteed als een werktuigbouwkunde student dat je in 2 jaar kunt zijn afgestudeerd.
En die vrij zeldzaam is bij de mensen in dit topic die hoog op de CITO-toets scoorden en daarna het hele middelbaar onderwijs lang geen tegenstand meer tegenkwamen. Het is trouwens best lastig om daarna te leren lerenquote:Op maandag 18 oktober 2004 20:50 schreef Steijn het volgende:
Of je kunt je kennis gaan toepassen in de praktijk. Dat is de instelling die een goede beta-leerling nodig heeft.
Je signature komt me bekend voor .. Griffiths toevallig?quote:Op maandag 18 oktober 2004 15:11 schreef Haushofer het volgende:
Had geen cito toets, maar wel iets soortgelijks. Kreeg een mavo-havo advies, maar later bleek dat de docent in kwestie mij niet zo mocht. Nu studeer ik natuurkunde.
Yep, de alom beruchte heer Griffiths. Maar dat paste er niet meer bij.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:20 schreef soul114 het volgende:
[..]
Je signature komt me bekend voor .. Griffiths toevallig?
Er is inderdaad een verschil aan belasting tussen verschillende studies. Mijn studie (industrieel ontwerpen) is vorige week door de volkskrant uitgeroepen als officieel zwaarste technische studie. Slechts 4% studeert binnen 6 jaar (waar vijf jaar voor staat) af. Daarnaast neemt mijn studie, volgens de onderzoekers, meer tijd in beslag in de zin van opdrachten maken en college-uren (ik draai drie dagen van kwart voor negen tot half 6, en dan nog een van vier uur) dan menig andere studie. Alle studies gelijktrekken is dus bepaalde studenten over- en anderen onderschatten.quote:Op maandag 18 oktober 2004 20:56 schreef Avani het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen die communicatiewetenschappen studeren minder tijd besteden aan hun studie? In een ander topic werd nog gesuggereerd dat huppelkutjes zoveel tijd aan hun studie besteeddeMaar ik denk zelf ook wel dat werktuigbouwkunde moeilijker is en meer tijd kost
Lang leve het huidige middelbare schoolsysteem, welke intelligente mensen tot luiaards vermaakt, die zichzelf ontzettend tegenkomen op de universiteit (en dank aan mijn ouders die mij altijd aan het werk hebben gehouden, zodat ik dat probleem nu niet heb.)quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:01 schreef Litpho het volgende:
En die vrij zeldzaam is bij de mensen in dit topic die hoog op de CITO-toets scoorden en daarna het hele middelbaar onderwijs lang geen tegenstand meer tegenkwamen. Het is trouwens best lastig om daarna te leren leren.
quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 15:34 schreef sefer het volgende:
546, geslaagd voor VWO met een middelmatige lijst, nu WO.
IO, ik ben zeer sceptisch. Ongetwijfeld zit er een groot praktisch, tijdrovend, element in maar is het daarmee ook de zwaarste studie? Het is maar net hoe je zwaar formuleerd.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 15:40 schreef innovative het volgende:
Er is inderdaad een verschil aan belasting tussen verschillende studies. Mijn studie (industrieel ontwerpen) is vorige week door de volkskrant uitgeroepen als officieel zwaarste technische studie. Slechts 4% studeert binnen 6 jaar (waar vijf jaar voor staat) af. Daarnaast neemt mijn studie, volgens de onderzoekers, meer tijd in beslag in de zin van opdrachten maken en college-uren (ik draai drie dagen van kwart voor negen tot half 6, en dan nog een van vier uur) dan menig andere studie.
Dat is een heel erg verkeerde instelling voor een (V)WO'er, je kunt prima aan je trekken komen qua kennis buiten school, maar je moet er inderdaad wat voor doen. Voor niets gaat de zon op, bovendien leer je voor jezelf en niet voor je school.quote:Lang leve het huidige middelbare schoolsysteem, welke intelligente mensen tot luiaards vermaakt, die zichzelf ontzettend tegenkomen op de universiteit (en dank aan mijn ouders die mij altijd aan het werk hebben gehouden, zodat ik dat probleem nu niet heb.)
Dat is dus wat mij betreft niet vergelijkbaar. Die kennis die je buiten school opdoet zal vrijwel altijd kennis zijn die met je interesses samengaat waardoor je nog steeds niet leert om stof die je niet direct interesseert je toch eigen te maken. Ik ken tenminste vrij weinig pubers die dat soort tegengas bewust op gaan zoeken.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 20:21 schreef Steijn het volgende:
Dat is een heel erg verkeerde instelling voor een (V)WO'er, je kunt prima aan je trekken komen qua kennis buiten school, maar je moet er inderdaad wat voor doen.
Ik geloof het ook niet zo. Op die manier kun je elke opleiding (of het nou MBO is of HBO of WO) waarbij je je studenten dag in, dag uit bezig houdt met onzin als "zwaar" bestempelen. Voor mij houdt zwaar ook in dat niet elke idioot die toevallig hard werkt de eindstreep kan halen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 20:21 schreef Steijn het volgende:
IO, ik ben zeer sceptisch. Ongetwijfeld zit er een groot praktisch, tijdrovend, element in maar is het daarmee ook de zwaarste studie? Het is maar net hoe je zwaar formuleerd.
Maar ook niet onaardig.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 16:14 schreef freako het volgende:
Ik had 550 dacht ik in 1992. Daarna naar het VWO gegaan, op m'n eindexamen bijna een 8 gemiddeld. Daarna universiteit, scheikunde, en ik ben net afgestudeerd met een gemiddelde van tussen de 7 en de 7,5. Niet verrekte hoog in ieder geval.
Oh, maar ik klaag ook niet.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 16:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar ook niet onaardig.![]()
Ik zie allemaal mensen met mijn score (543) die VWO/Gym/Ath zijn gaan doen. Ik vraag me echt af of het feit dat ik vrij veel gepest werd ermee te maken had dat ik HAVO ben gaan doen en ook nog zakte voor mijn eindexamen de eerste keer of dat ik gewoon niet geconcentreerd kon leren en gauw afgeleid was. Ik vind het iig jammer. Misschien kan ik het wel, maar het komt er niet altijd uit.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 23:37 schreef galoptic het volgende:
Volgens mij had ik 543 punten... 98% vóór MAVO, 98% vóór HAVO en 52% tégen VWO...
Desondanks in de 'brede brugklas' met 63 punten (eis was 52 punten) naar het VWO, met gemiddeld een 7,5 eindexamen gedaan, met een paar negens en tienen m'n hbo gehaald en nu universiteit...
Dat pesten heeft er zeker wel mee te maken, ik he hetzelfde ervaren en ik kan je vertellen dat dat je niet in de kouwe kleren gaat zitten.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 17:56 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik zie allemaal mensen met mijn score (543) die VWO/Gym/Ath zijn gaan doen. Ik vraag me echt af of het feit dat ik vrij veel gepest werd ermee te maken had dat ik HAVO ben gaan doen en ook nog zakte voor mijn eindexamen de eerste keer of dat ik gewoon niet geconcentreerd kon leren en gauw afgeleid was. Ik vind het iig jammer. Misschien kan ik het wel, maar het komt er niet altijd uit.
Het isw toevallig?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 18:40 schreef wlsandman het volgende:
535 punten ofzo, kreeg mavo/havo advies gedaan. Na 2 jaar mavo/havo gedaan te hebben ben ik overgestapt naar de havo. Daar heb ik dit jaar examen in gedaan en ben geslaagd. Nu doe ik technische bedrijfskunde op de hogeschool rdam.
quote:Op donderdag 21 oktober 2004 18:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik kreeg HAVO/VWO advies omdat mijn leraar vond dat meisjes niet op het VWO thuishoorden.
Weet ik niet. Iemand kan zo geblokkeerd raken dat echt niks meer lukt. als je hele zelfvertrouwen naar de knoppen is dan kan alles.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 18:44 schreef T1nuz het volgende:
[..]
Dat pesten heeft er zeker wel mee te maken, ik he hetzelfde ervaren en ik kan je vertellen dat dat je niet in de kouwe kleren gaat zitten.
In het eind gaf alleen het idee van school me zoveel stress dat ik al ziek werd.
Ach ja, als je maar wil bereik je alles(Binnen het redelijke natuurlijk, als je LBO met moeite doet hoef je geen uni te verwachten).
Ik heb het papiertje met de score van m'n moeder meegekregenquote:Op donderdag 21 oktober 2004 18:07 schreef _Boo_ het volgende:
Het heeft wel indruk gemaakt he? Tien jaar na dato weet iedereen nog precies wat hij of zij heeft gescoord.
Het was vooral prettig dat je er niet voor kon/hoefde te leren. Bij dat soort dingen scoorde ik altijd wel goed, net als luistertoetsen, tekstverklaren en dat soort dingen.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 20:04 schreef basscoop het volgende:
550 gehaald.. en ben nu bezig met 5vwo, waar ik niet veel hoef te doen!
Volgens mij, ligt het meer aan algemene kennis die je hebt, en hoe goed je basisschool is, dan hoe slim je bent om met deze toets hoog te scoren.
Als je namelijk slecht onderwijs hebt gehad een paar jaar, kan het goed zijn dat je laag scoort bij cito.. Maar dat je verder wel slim bent.
Ach meidquote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:00 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..].
.
,
,
.
Je hebt die leraar toch wel geslagen he?.
Bijna hetzelfde hier, alleen 549 was bij mij 548.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 12:21 schreef Irris het volgende:
Ik had 549.. heb 7 jaar over atheneum gedaan (dankzij de 2e fase regeling dat je niet meer dan 2 5en mocht hebben... ik had genoeg overpunten... maar die gelden tegenwoordig niet meer) en doe nu hbo.. had geen zin in de universiteit.
Lol.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:51 schreef _Arual_ het volgende:
550 en mavo-advies. Vreemde combinatie, maar toch verklaarbaar. Uit een of andere test was namelijk gebleken dat ik te laks zou zijn om ook maar twee seconden aan mijn huiswerk te besteden. VWO in een keer gehaald, nu net Master Nederlandse taal en cultuur binnen weten te slepen, zonder ook maar één hertentamen te hebben hoeven doen.
![]()
Ja, het is een hele vage schaalquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 01:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
het loopt van 500 tot 500 toch? Beetje vaag imo.
Zo het door Engelsen bedacht zijn?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 01:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, het is een hele vage schaal
Het is al laat.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 01:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, het is een hele vage schaal
Ik denk eerder dat dat te maken heeft met de algemene daling van het niveau in het onderwijs. Het niveau dat je tien jaar geleden nodig had voor havo is nu in de 2e fase vast wel genoeg voor VWO, als je een beetje je best doet.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 17:56 schreef SEMTEX het volgende:
Ik zie allemaal mensen met mijn score (543) die VWO/Gym/Ath zijn gaan doen. Ik vraag me echt af of het feit dat ik vrij veel gepest werd ermee te maken had dat ik HAVO ben gaan doen en ook nog zakte voor mijn eindexamen de eerste keer of dat ik gewoon niet geconcentreerd kon leren en gauw afgeleid was. Ik vind het iig jammer. Misschien kan ik het wel, maar het komt er niet altijd uit.
daar ben ik eigenlijk bewust niet heen gegaan. Ben uiteindelijk naar het stanislascollege in delft gegaan.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 18:50 schreef Avani het volgende:
[..]
Het isw toevallig?![]()
Hmmm ik dacht juist dat de tweede fase veel zwaarder was, vooral door de veel hogere belasting qua vakken.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 10:40 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat dat te maken heeft met de algemene daling van het niveau in het onderwijs. Het niveau dat je tien jaar geleden nodig had voor havo is nu in de 2e fase vast wel genoeg voor VWO, als je een beetje je best doet.
De hoeveelheid werk is toegenomen, het niveau is gedaald. Het komt dus minder neer op inzicht, en meer op simpelweg hard werken (of, in het geval van de meeste leerlingen: tactisch je groepsgenoten kiezen, slim inschatten wat wel en niet noodzakelijk is, handig je werkstukken en praktische opdrachten van internet halenquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 17:12 schreef SEMTEX het volgende:
Hmmm ik dacht juist dat de tweede fase veel zwaarder was, vooral door de veel hogere belasting qua vakken.
Het is juist minder zwaar en ze willen het nog eenvoudiger maken.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 17:12 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Hmmm ik dacht juist dat de tweede fase veel zwaarder was, vooral door de veel hogere belasting qua vakken.
In het prille begin was de studielast in de 2e fase nog wel goed, maar nu is deze inderdaad zo ongeveer gehalveerd. Wat mij betreft gaat het niveau fors omhoog en worden onzinvakken als literatuur, ckv, anw, frans 1 en duits 1 geschrapt.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 18:54 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Het is juist minder zwaar en ze willen het nog eenvoudiger maken.![]()
Het fabeltje dat het zwaar zou zijn, is niet waar. Doordat de meeste leerlingen totaal niets uitvoeren moeten ze hooguit eens op een avond stressen om en werkstukje op tijd af te krijgen, maar dat valt in het niet bij de totale anti-arbeid tijdens schooluren.
Het zou al fijn zijn als het niet voor de NT'ers geschrapt wordt.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 18:58 schreef Steijn het volgende:
Ik wil er trouwens voor pleiten natuurkunde en wiskunde B voor iedereen verplicht te stellen.
Ik zat op een proefschool voor de tweede fase en ben ook als 1 van de eersten afgestudeerd. Wat voor mij vooral moeilijk was was het feit dat je veel mondiger moest zijn.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 18:58 schreef Steijn het volgende:
[..]
In het prille begin was de studielast in de 2e fase nog wel goed, maar nu is deze inderdaad zo ongeveer gehalveerd. Wat mij betreft gaat het niveau fors omhoog en worden onzinvakken als literatuur, ckv, anw, frans 1 en duits 1 geschrapt.
Ik wil er trouwens voor pleiten natuurkunde en wiskunde B voor iedereen verplicht te stellen.
Ik zat in het zelfde schuitje, ik heb inderdaad dagen gehad dat ik meerdere keren langs de afdelingsleider ben gegaan omdat het weer eens mis ging. Dan waren er weer geen boeken, dan sloot het schoolonderzoek niet aan bij de stof enzovoort. Gelukkig stond daar wel wat coulantie tegenover bij de cijfers die je moest halen. Eigenlijk zou ik niet zijn geslaagd, mijn talen waren echt een enorm probleem, maar de rest zat gemiddeld op een 8,3. Gelukkig hebben mijn docenten voor duits en frans me toen maar een 6 gegeven (waren eigenlijk 2 vijfen) zodat ik alsnog geslaagd was.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 19:53 schreef T1nuz het volgende:
Ik zat op een proefschool voor de tweede fase en ben ook als 1 van de eersten afgestudeerd. Wat voor mij vooral moeilijk was was het feit dat je veel mondiger moest zijn.
Nee, het is goed voor de algemene ontwikkeling.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 19:06 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Het zou al fijn zijn als het niet voor de NT'ers geschrapt wordt.![]()
Ik bedoel dat zolang ze de wiskunde en natuurkunde in NG en NT verder willen minimaliseren, dat er waarschijnlijk alleen alfa-vakken verplicht blijven.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, het is goed voor de algemene ontwikkeling.Ik wil alleen maar de idioterie van de redenatie achter de 2e fase aantonen.
Ze verwachten dat iedereen alles kan.
Ah okequote:Op vrijdag 22 oktober 2004 13:12 schreef wlsandman het volgende:
[..]
daar ben ik eigenlijk bewust niet heen gegaan. Ben uiteindelijk naar het stanislascollege in delft gegaan.
Hmm, je Nederlands is niet zo al te bestquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:10 schreef Drive-r het volgende:
Met een beetje mazzel wordt mijn 550 wel een cum laude master aan de tudelft... goed genoeg? Kan altijd beter, maar ben altijd wel tevreden geweest, vindt het in ieder geval leuk...
quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:58 schreef fauve het volgende:
ik had mavo advies gekregen, alleen toen kwam de sito toets en hield ik de score van 548 en toen liepen ze mij naar vwo gaan
En voor Nederlands sta je natuurlijk een érg hoog cijfer?quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:58 schreef fauve het volgende:
ik had mavo advies gekregen, alleen toen kwam de sito toets en hield ik de score van 548 en toen liepen ze mij naar vwo gaan en nu zit ik in 5 vwo N&G, dus voor mij heeft het wel gunstig uitgepakt, want anders was ik er misschien wel niet achter gekomen dat ik het wel kon
Dank jequote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:47 schreef Euforie het volgende:
[..]
Hmm, je Nederlands is niet zo al te best![]()
quote:
542..
Havo/vwo advies.. daarna zat ik weer exact tussen havo/vwo.
Toch voor havo gekozen omdat ik dan niet zo hard hoefde te werken..
Ging helemaal okay, tot havo 5, gezakt...
Nu HBO.. propedeuse, eitje.. gehaald zonder herkansingen enzo.. zit nu in het 2e jaar
(SJD trouwens)
quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 21:43 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Als je graag een bewijs wil van mijn beheersing van de Nederlands grammatica, dan kan ik je daar vast wel mee helpen. Maar goed, back on topic...
PS: Je eigen hantering van de regels uit het Groene Boekje zijn trouwens ook vrij liberaal![]()
[..]
'Cum laude master,' zei je tochquote:Op zondag 24 oktober 2004 01:27 schreef Drive-r het volgende:
Bij mij is het altijd al fout gegaan.
Ha-Ha mieren-neuker nou voor een dyslectisch iemand vind ik dat ik het best goed doe met een een 8 voor nederlandsquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 20:24 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
En voor Nederlands sta je natuurlijk een érg hoog cijfer? :')
Mjah, hoogbegaafd noem ik iemand die wis en natuurkunde in 3 jaar afrondt.quote:Ik ben wel ruimtelijk/wiskundig hoofbegaafd.
Had je net zo goed je P kunnen halen en dat dat dan je ticket was to University!!quote:Op zondag 24 oktober 2004 20:03 schreef Ixnay het volgende:
Havo heb ik dus afgemaakt zonder veel te doen.
En toen ben ik naar de HTS gegaan, bijna alleen nog maar dingen die ik interessant vind, en hierna wil ik naar de technische universiteit in Aken/Delft/Enschede waar ik thuishoor, en wat ik eigenlijk meteen had aangekund, maar ik had het VWO diploma niet.
Had ik wel gekund, maar wat had ik eraan als ik voor de rest toch 6 jaar nodig had?quote:Op zondag 24 oktober 2004 21:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mjah, hoogbegaafd noem ik iemand die wis en natuurkunde in 3 jaar afrondt.
Ik heb nu m'n P, en kan nu dus naar de universiteit.quote:Op zondag 24 oktober 2004 22:03 schreef Cola_Light het volgende:
[..]
Had je net zo goed je P kunnen halen en dat dat dan je ticket was to University!!
De TU is ook beroepsgericht, alleen dan op een hoger niveau dan de HTS. Dus ze nemen diegene die de TU heeft gedaan echt wel eerder aan.quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:03 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Had ik wel gekund, maar wat had ik eraan als ik voor de rest toch 6 jaar nodig had?
[..]
Ik heb nu m'n P, en kan nu dus naar de universiteit.
Maar:
1 jaar HBO + 5 jaar uni = 6 jaar
of
4 jaar HBO + 2 jaar masterfase uni = 6 jaar
Duurt even lang.
En ze nemen een HTS-ingenieur die daarna TU heeft gedaan eerder aan, omdat die zowel over het beroepsgerichte deel als het wetenschappelijke deel.
En op de school waar ik nu zit bevalt het me goed, dichtbij huis, hoef dus niet op kamers, dus ik maak dit eerst af.
Iemand die alleen maar TU heeft gedaan "wint" van iemand die alleen HTS heeft gedaan.quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:05 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
De TU is ook beroepsgericht, alleen dan op een hoger niveau dan de HTS. Dus ze nemen diegene die de TU heeft gedaan echt wel eerder aan.
We have a winner!quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:13 schreef Verbal het volgende:
Ik zou het moeten nazoeken op de zolder bij mijn moeder, maar het hing volgens mij ergens rond de 596.
HAVO, VWO, HBO
En nu?
V.
Dat hangt uiteraard van een aantal factoren af en is niet te generaliseren.quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:11 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Iemand die alleen maar TU heeft gedaan "wint" van iemand die alleen HTS heeft gedaan.
Maar iemand die het beide heeft gedaan krijgt de voorkeur.
Dat stonds ik gvd ook en ik ben er juist heel slecht in.quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:15 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Dat hangt uiteraard van een aantal factoren af en is niet te generaliseren.![]()
Vind je jezelf trouwens wiskundig hoogbegaafd omdat je in 4 VWO een 8 voor wis- en natuurkunde stond?
Ik deed er niks voor hè?quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:15 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Dat hangt uiteraard van een aantal factoren af en is niet te generaliseren.![]()
Vind je jezelf trouwens wiskundig hoogbegaafd omdat je in 4 VWO een 8 voor wis- en natuurkunde stond?
Gaat het om 'winnen' danquote:Op zondag 24 oktober 2004 23:14 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
We have a winner!![]()
Nee, maar de schaal loopt van 500 tot 550quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:29 schreef Verbal het volgende:
[..]
Gaat het om 'winnen' dan
V.
quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:29 schreef Verbal het volgende:
[..]
Gaat het om 'winnen' dan
V.
O? Ik dacht toch echt dat hij tot de 600 liep...quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, maar de schaal loopt van 500 tot 550
Luister. Met 0 fouten voor je rekengedeelte bij een Cito ben je nog niet hoogbegaafd. Ik had dat ook, ik hem gymnasium cum laude omgemaakt en daar ook niet veel moeite voor gedaan. Ben ik hoogbegaafd? No way, ik kom dagelijks slimmere mensen tegen. Dus stel jezelf niet teveel voor... In mijn optiek zijn hoogbegaafde mensen met name de creatieve geesten. Je hebt wel gelijk met de cijfers, volgens mij komt het daarin niet altijd tot uiting. MAar om nou op basis van jouw achtergrond jezelf hoogbegaafd te noemen... Helaas....quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:27 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Ik deed er niks voor hè?
Einstein was btw ook geen uitblinker op school, dat kwam pas toen hij zich in zijn ding ging verdiepen.
Maar een collega van mij op mijn stagebedrijf had dus ook eerst HTS en TU gedaan om die reden, en had daar een project (op de TU), en werkte daar met wat studenten die gewoon doorgestroomd waren via dezelfde universiteit.
Was iemand daarvan heel mooi met moeilijke complexe formules de wapening van een fundering aan het berekenen, incl. het traagheidsmoment, hoeken, en alles erop en eraan, en dat op de milimeter nauwkeurig.
Toen gingen ze het hele ontwerp constructief tekenen bleek dat die "slimme rekenaar" niet eens wist waar het kwam te liggen, of wanneer het überhaupt nodig was om toegepast te worden.
Ja wat heeft hij dan aan al die kennis? Wat hebben ze dan in de praktijk aan hem? Niks.
Taalvaardigheid toont wel in enige mate aan hoe intelligent de poster is.quote:Op zondag 24 oktober 2004 00:41 schreef Drive-r het volgende:
Sorry, was inderdaad kinderachtig. Ik begrijp het commentaar alleen nooit zo. Ik hecht namelijk vrij veel waarde aan correct taalgebruik. Ik betrap mezelf er echter op, dat ik veel fouten maak op een forum of bij de chat. Maar goed, je tikt snel wat, kijkt het niet na en dan kan dat gebeuren. Maar dat commentaar elke keer, wat boeit het nou? Het is makkelijk om mensen daarom uit te lachen ofzo, maar ik ga er echt niet netter van schrijven. Ik tik wat en verstuur het. Om nu elke keer alles op fouten te controleren gaat me te ver...
Elke NT'er, die ik ken haalde zonder iets te doen een 8 of hoger voor wiskunde en natuurkunde in 4 VWO.quote:Op zondag 24 oktober 2004 23:27 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Ik deed er niks voor hè?
Einstein was btw ook geen uitblinker op school, dat kwam pas toen hij zich in zijn ding ging verdiepen.
Huh?quote:Op maandag 18 oktober 2004 11:59 schreef Timmai het volgende:
Ik had 550, 15 fout als ik me niet vergis, vervolgens Gymnasium gaan doen, kon me allemaal weinig interesseren, daardoor weinig inzet. Net aan blijven zitten in 5VWO en toen "cum laude" geslaagd voor de HAVONu doe ik MER en dat is zo makkelijk dat ik er toch aan zit te denken om, nadat ik mn P., heb naar de Universiteit tegaan
Klopt. Waar zeg ik dan dat dat zo is.quote:Op maandag 25 oktober 2004 01:08 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Luister. Met 0 fouten voor je rekengedeelte bij een Cito ben je nog niet hoogbegaafd.
Wat noem je "Slim".quote:Ik had dat ook, ik hem gymnasium cum laude omgemaakt en daar ook niet veel moeite voor gedaan. Ben ik hoogbegaafd? No way, ik kom dagelijks slimmere mensen tegen.
Ik moet het juist daarvan hebben, bij dingen ontwerpen probeer ik ook vaak nieuwe methoden te bedenken ipv het blind toepassen van de gebruikelijke methode.quote:Dus stel jezelf niet teveel voor... In mijn optiek zijn hoogbegaafde mensen met name de creatieve geesten.
Het komt daarin niet altijd tot uiting. Is ook zo.quote:Je hebt wel gelijk met de cijfers, volgens mij komt het daarin niet altijd tot uiting. MAar om nou op basis van jouw achtergrond jezelf hoogbegaafd te noemen... Helaas....
quote:Over het TH verhaal: Mensen met beide opleidingen blijven vaak gezien worden als TH-ers... Ze krijgen snel een master, maar je hebt daarna echt niet sneller een baan.... En ja, "universitair studenten zijn theoretisch, weten niks van praktijk, blabla bla.... " heerlijk cliché
Weet jij van iedere NT-er die je kent zijn rapport uit je hoofd?quote:Op maandag 25 oktober 2004 13:12 schreef Wackyduck het volgende:
Elke NT'er, die ik ken haalde zonder iets te doen een 8 of hoger voor wiskunde en natuurkunde in 4 VWO.![]()
Doe ik niet, ik zeg het alleen maar even.quote:En om jezelf met Einstein te gaan vergelijken is ook een beetje overdreven![]()
Oh... My.... God.... jij moet echt een grap maken.... Hoe groot is het bord voor je hoofd? Hoe kom je er bij dat je hoogbegaafd bent? Verteld je moeder je dat of is er bewijs voor? Doe alsjeblieft normaal of ga snel op je bek....quote:Op maandag 25 oktober 2004 18:49 schreef Ixnay het volgende:
Wat noem je "Slim".
Een hoogbegaafde kan nog hele domme dingen doen, kijk maar naar mij.
Ik moet het juist daarvan hebben, bij dingen ontwerpen probeer ik ook vaak nieuwe methoden te bedenken ipv het blind toepassen van de gebruikelijke methode.
Ik loopt nooit achter de massa aan. Ik gebruik pas een forumle als ik hem zelf kan verklaren, dan vertrouw ik het pas.
Ik heb genoeg ervaringen met de verschillen tussen de 2.
Geloof mij maar dat er VEEL dingen zijn die je op de HTS leert en die je op de TU niet krijgt, waarom hebben ze dan allemaal zo'n onderontwikkeld praktisch inzicht.
Als je het beide gehaald hebt, weet je zowel van het beroepsgerichte alles, en ook van het wetenschappelijke. Met alleen het wetenschappelijke kom je niet ver. Die TU-er wordt pas goed als ie een paar jaartjes werkt.
Bij de 2 stagebedrijven waar ik gezeten heb, komt de HTS-ser steeds weer met dingen die de TU-er vergeet.
Trouwens over dingen als uitvoering krijg je op de universiteit nauwelijks iets. Of denk je dat dat interessant is voor zo'n professor om zijn leerlingen zoiets te leren? Die houdt zich veel liever bezig met de zware wetenschap, die je wel degelijk nodig hebt, alleen kun je er niks mee zonder praktische kennis.
Ik ben voor het afschaffen van de term 'hoogbegaafd'. Het woord dient helemaal nergens toe behalve dan voor het ego van de hoogbegaafde. Alle termen ten spijt, het gaat mij om de prestatie. Hoe nuttig weet iemand zich te maken.quote:Op maandag 25 oktober 2004 18:49 schreef Ixnay het volgende:
Wat noem je "Slim".
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb Civiele Techniek gestudeerd aan de UTwente en daar zat ik bij sommige vakken ook met HTS-zijinstromers. Die jongens hebben echt veel praktische kennis wat betreft het oplossen van bouwtechnische problemen. De HTSer meer toegespit op het oplossen van praktische problemen, de WO'er bedenkt zaken als het vezelmodel.quote:Geloof mij maar dat er VEEL dingen zijn die je op de HTS leert en die je op de TU niet krijgt, waarom hebben ze dan allemaal zo'n onderontwikkeld praktisch inzicht.
Als je het beide gehaald hebt, weet je zowel van het beroepsgerichte alles, en ook van het wetenschappelijke. Met alleen het wetenschappelijke kom je niet ver. Die TU-er wordt pas goed als ie een paar jaartjes werkt.
Nou misschien wel. Ik heb NT + NG (+economiequote:Weet jij van iedere NT-er die je kent zijn rapport uit je hoofd?
Zoals ik eerder zei, wat heeft die term dan nog voor zin?quote:Verder wil punten niks zeggen over hoogbegaafdheid.
Ik heb voor natuurkunde en scheikunde allebei een 9 en voor biologie en economie een 8 op mijn diploma, gelukkig kleeft het plakkertje hoogbegaafdheid niet aan mij, anders zou dat vast lager zijn geweest.quote:En de meeste VWO-ers doen wel iets hoor. Geloof niet dat ze allemaal een 8 hadden, en geen enkele wat deed.
Natuurlijk is wat je uiteindelijk preseteert het meest relevante voor de omgeving, maar dat heeft niks met het principe van hoogbegaafdheid te maken.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 01:53 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik ben voor het afschaffen van de term 'hoogbegaafd'. Het woord dient helemaal nergens toe behalve dan voor het ego van de hoogbegaafde. Alle termen ten spijt, het gaat mij om de prestatie. Hoe nuttig weet iemand zich te maken.
quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 01:56 schreef Tijn het volgende:
En zo ego-strelend is de term niet, denk ik. Zoals thabit al ooit ergens terecht opmerkte is de term alleen van toepassing als de hoogbegaafde niet kan omgaan met z'n hoge IQ. Kan hij dat wel, dan issie gewoon slim en wordt er verder nooit een diagnose of wat dan ook gesteld.
Popi jopi kulverhaal. In die tijd richtten de scholen zich erg op klassieke vorming. Hij is gewoon 'cum laude' voor zijn studie geslaagd, met een 4,92 uit 6.quote:Ik deed er niks voor hè?
Nee, dat geeft alleen aan hoeveel moeite hij in correcte spelling wil steken.quote:TC03:
Taalvaardigheid toont wel in enige mate aan hoe intelligent de poster is.
Een klasgenoot van mij was ook hoogbegaafd op het VWO, mocht toetsten overdoen enzo. Nu studeert ie met mij, en ik haal even hoge cijfers, zo niet hogere, met ruwweg dezelfde inspanning. Zoals ik al eerder zei, ik vind iemand pas hoogbegaafd als ie er ook wat mee doet. Een hoogbegaafde die naar de Havo gaat is in mijn ogen een klapmongool.quote:Ixnay:
Hoogbegaafd?quote:Ixnay:
Ook al had ik een 5 voor wis B en natuur. Dan kan het nog.
Correcte spelling is iets anders dan taalvaardigheid. Taalvaardigheid is gewoon hoe makkelijk je je kan uitdrukken in woorden. Slimmere mensen kunnen dat vaak beter.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 15:16 schreef Haushofer het volgende:
Nee, dat geeft alleen aan hoeveel moeite hij in correcte spelling wil steken.
Ik had niet anders van je verwachtquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 16:00 schreef knowall het volgende:
Ik ben ook hoogbegaafd
Goed plan,quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 16:44 schreef knowall het volgende:
Oke ik stel mijn vereisten wel bij.
Je moet minsten 548 punten gehaald hebben om in aanmerking te komen voor kiesrecht.
Zo stemt tenminste niemand meer op achterlijke partijen zoals LPF of SP
quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 16:44 schreef knowall het volgende:
Je moet minsten 548 punten gehaald hebben om in aanmerking te komen voor kiesrecht.
Tja die moeten allemaal op heropvoedingquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 18:52 schreef heiden6 het volgende:
Ik ken mensen die ene universitaire opleiding doen en op die partijen stemmen hoor, erg als het is.
quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 01:56 schreef Tijn het volgende:
Zoals thabit al ooit ergens terecht opmerkte is de term alleen van toepassing als de hoogbegaafde niet kan omgaan met z'n hoge IQ. Kan hij dat wel, dan issie gewoon slim en wordt er verder nooit een diagnose of wat dan ook gesteld.
Ik heb helemaal geen behoefte om er een term aan te verbinden.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 22:52 schreef Fys het volgende:
Dit jaar is een meisje van 12 geslaagd voor haar Gymnasium. Nu studeert ze Wiskunde en Informatica (niet als in: Recht, Economie en blablabla, maar als in Wiskunde. En Informatica) aan de Universiteit van Amsterdam. (Was een paar maanden geleden in het nieuws).
Hoogbegaafd? Of gewoon slim?
Ik wil hier even een correctie aanbrengen. Ze is niet geslaagd voor haar Gymnasium, maar gewoon toegelaten tot de uni, omdat ze het wiskunde-niveau van het VWO wel aankon. Maar goed, wie kan dat nu niet op z'n twaalfde? Het was in mijn tijd alleen niet mogelijk om toegelaten te worden tot een studie wiskunde zonder een diepgaande kennis van de Nederlandse literatuur te hebben (het verband tussen die twee zaken ontgaat me tot op de dag van vandaag nog steeds), waardoor mensen enorme vertragingen in hun intellectuele ontwikkeling hebben opgelopen. Ik hoop dat dat nu wel kan, maar ik vrees dat er voor haar een uitzondering is gemaakt en dat het nu nog steeds niet kan. Op de vraag of zo iemand ook echt goed in wiskunde is kun je nu nog geen antwoord geven. Dat kun je pas zeggen nadat het talent een paar jaar de tijd heeft gehad zich te ontplooien.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 22:52 schreef Fys het volgende:
Dit jaar is een meisje van 12 geslaagd voor haar Gymnasium. Nu studeert ze Wiskunde en Informatica (niet als in: Recht, Economie en blablabla, maar als in Wiskunde. En Informatica) aan de Universiteit van Amsterdam. (Was een paar maanden geleden in het nieuws).
volgens mij slaat dit helemaal nergens op...quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 16:44 schreef knowall het volgende:
Ongelukkig waarschijnlijk, leuk om op je twaalfde tussen allemaal mensen van boven de twintig te zitten die totaal geen aandacht aan je besteden.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 22:52 schreef Fys het volgende:
als ze dan over 2/3 jaar afstudeerd is ze wel een goedkope werkneemster, voormax 10 uur id week ofzoquote:Op woensdag 27 oktober 2004 11:39 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
Ongelukkig waarschijnlijk, leuk om op je twaalfde tussen allemaal mensen van boven de twintig te zitten die totaal geen aandacht aan je besteden.
Al zal ze zonder twijfel hoogbegaafd zijn.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 23:02 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen behoefte om er een term aan te verbinden.
Welnee, dat kan helemaal niet en het zit er ook helemaal niet aan te komen dat zoiets gaat kunnen. De middelbare school waar dit meisje op zat, wist gewoon niet met haar om te gaan en die hebben haar direct doorverwezen, omdat ze haar geen stof te bieden hadden. Daarom is ze zo snel op de uni beland.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 10:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik hoop dat dat nu wel kan, maar ik vrees dat er voor haar een uitzondering is gemaakt en dat het nu nog steeds niet kan.
Alsof je citoscore überhaupt ook maar ene tyfus meer is dan een globale indicatie van welk middelbare schoolniveau je aankan.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 11:35 schreef superbient het volgende:
[..]
volgens mij slaat dit helemaal nergens op...
je hoeft toch niet een hoge cito te halen om te mogen stemmen, denk dat je blij moet zijn dat je mag stemmen, we hebben niet voor niets een democratie.
Die mensen stemmen niet op die partijen omdat ze een lage cito hebben gehaald, alsof die "momentopname" zoveel zegt, ze stemmen volgens mij op die partijen omdat die partijen dingen zeggen/vinden waar zij (de stemmers) in het dagelijks leven mee te maken hebben en ze vinden dat daar wat aan moet worden gedaan.
Verder denk ik dat er genoeg leden van beide partijen zijn die een cito boven die 548 hebben gehaald, dus dat zegt al genoeg lijkt mij...
Tuurlijk, mensen stemmen op politieke partijen vanwege hun standpunten...geloof je ook nog in sinterklaas?quote:Op woensdag 27 oktober 2004 11:35 schreef superbient het volgende:
[..]
volgens mij slaat dit helemaal nergens op...
je hoeft toch niet een hoge cito te halen om te mogen stemmen, denk dat je blij moet zijn dat je mag stemmen, we hebben niet voor niets een democratie.
Die mensen stemmen niet op die partijen omdat ze een lage cito hebben gehaald, alsof die "momentopname" zoveel zegt, ze stemmen volgens mij op die partijen omdat die partijen dingen zeggen/vinden waar zij (de stemmers) in het dagelijks leven mee te maken hebben en ze vinden dat daar wat aan moet worden gedaan.
Relatief gezien vallen ze in het niets.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 11:35 schreef superbient het volgende:
Verder denk ik dat er genoeg leden van beide partijen zijn die een cito boven die 548 hebben gehaald, dus dat zegt al genoeg lijkt mij...
quote:Op woensdag 27 oktober 2004 13:13 schreef knowall het volgende:
Tuurlijk, mensen stemmen op politieke partijen vanwege hun standpunten...geloof je ook nog in sinterklaas?
Het is altijd vervelend ej, als iemand anders slimmer is dan jezelf. Beetje onzin wat je hier verkondigt, vind je niet?quote:Thabit:
Ik wil hier even een correctie aanbrengen. Ze is niet geslaagd voor haar Gymnasium, maar gewoon toegelaten tot de uni, omdat ze het wiskunde-niveau van het VWO wel aankon. Maar goed, wie kan dat nu niet op z'n twaalfde?
Ik ken enkele jaargenoten van haar, m'n beste Haushofer. Ze heeft op school alleen de stof van de exacte vakken doorgewerkt en is daarom toegelaten tot de universiteit. En ik ken wel meer mensen die dat hadden gekund op die leeftijd als ze zich niet in de eerste plaats helemaal hadden laten demotiveren door het schoolsysteem.quote:Op zondag 31 oktober 2004 16:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is altijd vervelend ej, als iemand anders slimmer is dan jezelf. Beetje onzin wat je hier verkondigt, vind je niet?
Doet me een beetje denken aan iemand die me es in een kwartier wat tensorcalculus had uitgelegd, en daarna tussen neus en lippen zei " en nu kun je binnen 20 minuten de algemene relativiteitstheorie begrijpen".
Ik doelde daarmee eigenlijk meer op het feit dat het meisje niet zo briljant hoeft te zijn als de media suggereren en dat ze nogal wordt gebruikt als een media-hype en een reclamestunt van de UvA.quote:Op maandag 1 november 2004 12:04 schreef Haushofer het volgende:
Ik doelde meer op het idee dat 12 jarigen over het algemeen het wiskunde-niveau van het VWO aankunnen. Ze zullen er vast zijn, maar dat zinnetje "wie kan dat nou niet" vind ik nogal sneu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |