abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22642930
Ik heb in mei 2004 een huis gekocht.
ik had toen een Doorlopend Krediet. Om te kunnen passeren, hebben mijn ouders de lening afgelost, en na het passeren heb ik weer een nieuw krediet afgesloten en mijn ouders terugbetaald.
Nu zit ik met 2 maandlasten, het krediet en de hypotheek.

Nu vraag ik me af, zou ik niet mijn hypotheek kunnen oversluiten naar een hypotheek met een hoger leningbedrag zodat de lening hiervan wordt afbetaald? Mijn maandlasten zouden dan stukken minder zijn. Ik weet wel dat er boeterente zal moeten worden betaald plus opnieuw notariskosten en taxatiekosten.
Maar aangezien de lening vrij hoog is, denk ik dat het misschien wel de moeite loont.
Verhoging van mijn bestaande hypotheek zou misschien ook kunnen.
Mijn inkomsten zijn trouwens sinds mei wel verhoogd, omdat ik nu 40 uur werk ipv. 32 uur. Dat is wellicht ook een pre?

Alle tips en ervaringen zijn welkom...
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 17:11:53 #2
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_22643008
- edit: hou er eens mee op joh, het is zo vreselijk flauw -

[ Bericht 90% gewijzigd door ElisaB op 17-10-2004 00:19:49 ]
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_22643059
Wil je me even mailen op insomaniac@fok.nl ?
Laat me even weten in welke regio je woont en dan zou ik je kunnen helpen.
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
pi_22643082
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:15 schreef Insomaniac het volgende:
Je werkt bij Frisia ?
pi_22643141
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:16 schreef Gallo het volgende:

[..]

Je werkt bij Frisia ?
Frisia .
Neen. Maar ik werk wel nauw samen met een onafhankelijke hypotheker die er alles vanaf weet.
Echte liefde!
pi_22643158
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:15 schreef Insomaniac het volgende:
Ik heb je al gemaild!
pi_22643423
Je moet er wel om denken dat als je het krediet en de hypotheek samen voegt, dat je dan je hypotheek rente aftrek kwijt ben.
Je moet dan even goed berekenen of je dan wel goedkoper uit ben. Je krijgt dan namelijk geen belasting meer terug van je hypotheek rente.

Je kan ook een 2e lening afsluiten met de overwaarde van je huis als onderpand (soort van 2e hypotheek.) Dan blijft de hypotheek rente van de 1e hypotheek wel aftrekbaar.

(Maar dat weet Insomeniac wel.)
pi_22643649
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:34 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Je moet er wel om denken dat als je het krediet en de hypotheek samen voegt, dat je dan je hypotheek rente aftrek kwijt ben.

Ik snap 't niet, het is en blijft toch mijn eerste huis? Dan heb je toch recht op aftrek.
Als ik nou niet oversluit, maar gewoon mijn originele hypotheek alleen maar verhoog.
Verspeel ik dan ook mijn recht op aftrek?
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 17:47:47 #9
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_22643717
Sinds vorig jaar mag een hypotheek alleen nog maar voor onroerend goed gebruikt worden. Zoniet ben je je belastingvoordeel kwijt. Dus wel voor een badkamer maar niet voor een auto even slap gezegt.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_22643751
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:08 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik weet wel dat er boeterente zal moeten worden betaald plus opnieuw notariskosten en taxatiekosten.
Als je dat huis in mei 2004 hebt gekocht, lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een nieuwe taxatie gemaakt moet worden. Bij de ABN-Amro waren ze akkoord met een taxatierapport van een jaar oud.
I intend to live forever, or die trying.
pi_22643758
Kan ik dan niet gewoon zeggen dat ik mijn hypo wil verhogen omdat ik wil verbouwen?
Met het geld dat dan vrijkomt kan ik mijn DK aflossen.
Ik hoef toch niet te bewijzen dat ik het geld heb gebruikt voor de verbetering van mijn woning?
pi_22643807
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort hypotheek je nu hebt. Is het een aflossingsvrije, spaarhypotheek, beleggingshypotheek, combi, etc etc.
Zo zou het bv voordeliger kunnen zijn om je huidige hypotheek te verhogen, maar je zou ook een andere hypotheekconstructie kunnen nemen.

Nu betaal je je krediet af (ligt zo rond de 11% gok ik ?) en je hypotheek (rond de 6% rente?) dat zou je over kunnen sluiten naar een aflossingsvrije hypotheek waar je maandelijks alleen je rente betaalt, wat omlaag gebracht kan worden naar zo'n 4,2 %. Dat ben je dus maandelijks veel minder kwijt. (En dan rekenen we de boete dus mee)

Doordat je inkomsten zijn gestegen heb je sowieso meer bewegingsvrijheid, omdat het maximale bedrag wat je mag lenen daardoor hoger is dan wanneer je je hypotheek afsloot.
Echte liefde!
pi_22643830
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:53 schreef Insomaniac het volgende:
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort hypotheek je nu hebt. Is het een aflossingsvrije, spaarhypotheek, beleggingshypotheek, combi, etc etc.
Zo zou het bv voordeliger kunnen zijn om je huidige hypotheek te verhogen, maar je zou ook een andere hypotheekconstructie kunnen nemen.

Nu betaal je je krediet af (ligt zo rond de 11% gok ik ?) en je hypotheek (rond de 6% rente?) dat zou je over kunnen sluiten naar een aflossingsvrije hypotheek waar je maandelijks alleen je rente betaalt, wat omlaag gebracht kan worden naar zo'n 4,2 %. Dat ben je dus maandelijks veel minder kwijt. (En dan rekenen we de boete dus mee)

Doordat je inkomsten zijn gestegen heb je sowieso meer bewegingsvrijheid, omdat het maximale bedrag wat je mag lenen daardoor hoger is dan wanneer je je hypotheek afsloot.
Dank je voor je info!
Weet je toevallig ook of ik mijn recht op hypotheekrenteaftrek ook kwijtraak?
Zo ja, dan is er toch geen kip die zijn hypotheek zou oversluiten of verhogen.
pi_22643865
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:55 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dank je voor je info!
Weet je toevallig ook of ik mijn recht op hypotheekrenteaftrek ook kwijtraak?
Zo ja, dan is er toch geen kip die zijn hypotheek zou oversluiten of verhogen.
Ik ga je weer even mailen.
Echte liefde!
pi_22643912
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:57 schreef Insomaniac het volgende:

[..]

Ik ga je weer even mailen.
zenks
pi_22645693
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:34 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Je moet dan even goed berekenen of je dan wel goedkoper uit ben. Je krijgt dan namelijk geen belasting meer terug van je hypotheek rente.

Je kan ook een 2e lening afsluiten met de overwaarde van je huis als onderpand (soort van 2e hypotheek.) Dan blijft de hypotheek rente van de 1e hypotheek wel aftrekbaar.

(Maar dat weet Insomeniac wel.)
Onzin; dat een deel van de hypothecaire lening niet voor de woning gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het recht op renteaftrek over dat deel dat wel voor de financiering van de woning is gebruikt, vervalt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 19:44:32 #17
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_22645796
Ok lijkt opgelost.

Goeie zet ins. niets aan toe te voegen.
pi_22646027
Ik neem aan dat jouw huidige hypotheek niet toevallig een hogere inschrijving heeft gehad? In dat geval kun je namelijk zonder dat je gaat oversluiten je hypotheek verhogen.

Persoonlijk vindt ik het nogal weggegooid geld om een hypotheek die zo jong is, alweer te gaan oversluiten, en dat je dan alweer voor bepaalde (zelfde) kosten moet opdraaien.

Je kunt ook je tijd en energie steken in het vervroegd aflossen van je DK. Meestal kan dat zonder boetes etc. Zeker omdat je meer bent gaan werken, heb je dus iets extra te besteden. als je het kunt volhouden om komende tijd extra geld af te lossen op je DK, ben je extra snel er vanaf. Dat bespaard je in iedergeval een hele hoop kosten.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_22646087
Krediet aflossen tegen een asociaal hoog rentepercentage, dat vind ik pas weggegooid geld. .
Echte liefde!
pi_22649480
Zeg, inso, jullie zijn hier leuk aan het heen-en-weer mailen, maar waar gaat dat nu eigenlijk over ? Want een 'je hebt mail' reply voegt zo weinig toe aan een forum
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_22650926
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 19:55 schreef Insomaniac het volgende:
Krediet aflossen tegen een asociaal hoog rentepercentage, dat vind ik pas weggegooid geld. .
En wederom notariskosten, taxatiekosten, boeterente, en afsluitprovisie niet dan??
En als het nog even kan een andere levensverzekering, want de huidige is toch niet zo goed......

Waarschijnlijk zul je er goed aan verdienen want je wilt maar al te graag mailcontact, en dat voor een moderator...............
Wanneer jij denkt gelijk te hebben, vooral blijven volhouden!
Ik weet wel beter............
pi_22651183
Ik heb pas geleden m'n hypotheek, die al 12 jaar liep overgesloten, maar je wordt er een beetje ziek van als je ziet hoeveel partijen allemaal uit de ruif lopen te vreten. Echt niet normaal.

Kleine opsomming:
notaris 1.300
bank nieuw 1.100 (provisie)
bank oud 3.500 (boete ivm. vervroegde aflossing)
taxatie 250 (omdat vorige taxatie al ouder dan 1 jaar was)
belasting ? (moet ik nog uitrekenen ivm. omzetten van spaarsaldo van vorige hypotheek)

Kortom zo'n 7 a 8.000 ben je sowieso kwijt voor een nieuwe hypotheek; dus je moet wel een aardige DK hebben wil het opnieuw afsluiten zin hebben.

Dus als ik jou was zou ik kijken of:
a. je een nieuwe 2e hypotheek ergens kan afsluiten, kost je wel altijd nog > 1.000 notariskosten
b. als het inschrijvingsbedrag veel hoger is dan het hypotheekbedrag om dat eens met je bank/ financier te gaan bespreken
pi_22656420
wij hebben ook pas een huis gekocht en mijn lening is geheel in de hypotheek opgenomen. Lening van mijn vriend kon niet opgenomen worden in de hypotheek. Daar gaan we nu alleen rente over betalen en we gaan niets aflossen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_22657334
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 22:29 schreef _-rally-_ het volgende:
Zeg, inso, jullie zijn hier leuk aan het heen-en-weer mailen, maar waar gaat dat nu eigenlijk over ? Want een 'je hebt mail' reply voegt zo weinig toe aan een forum
Zoveel is er niet heen en weer gemailed. . Cinnamongirl heeft mij een mailtje gestuurd met de vraag wat ik dan voor haar kon doen en wat ik wist en ik heb haar twee mailtjes gestuurd met wat informatie.
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 23:31 schreef Lawman het volgende:

[..]

En wederom notariskosten, taxatiekosten, boeterente, en afsluitprovisie niet dan??
En als het nog even kan een andere levensverzekering, want de huidige is toch niet zo goed......

Waarschijnlijk zul je er goed aan verdienen want je wilt maar al te graag mailcontact, en dat voor een moderator...............
Ze heeft het huis in mei gekost, dus taxatiekosten zijn ws niet eens nodig. Verder valt op *dit* moment ook niet te zeggen wat goedkoper is, daar zal toch echt een uitgebreide berekening over gemaakt moeten worden. Blijkt na een berekening dat oversluiten niet rendabel is, dan zal ze gewoon haar huidige hypotheek moeten verhogen om daarmee haar krediet af te lossen. Blijkt dat ze met oversluiten naar bv een andere hypotheekvorm (inc alle kosten) goedkoper uit is, dan lijkt me dat een mooie oplossing.

En hou je insinuaties maar voor je, want ik verdien hier niks mee, ik zie enkel dat iemand een hoop vragen heeft en ik kan haar daarmee helpen. .
Echte liefde!
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 11:49:05 #25
545 dop
:copyright: dop
pi_22657509
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 09:43 schreef Vicky het volgende:
wij hebben ook pas een huis gekocht en mijn lening is geheel in de hypotheek opgenomen. Lening van mijn vriend kon niet opgenomen worden in de hypotheek. Daar gaan we nu alleen rente over betalen en we gaan niets aflossen.
wat wil je hier mee zeggen ?
heeft de TS hier iets aan of is het alleen een mededeling ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')