Zo, ben vanochtend terug gekomen uit VT, echt een topweek gehad!
![]()
Ik kwam zondagochtend 6 februari aan met de bus, gisteravond weer vertrokken naar huis. Ik zat net als Cola_Light ook in de Chamois d'Or. Kwaliteit viel me mee, maar het was inderdaad klote dat ik zondag pas om 17u in het appartement kon en vrijdag er om 9u alweer uit moest zijn. Ook had je nog geen locker op die eerste dag, waardoor meteen op zondag al mijn versgehuurde skischoenen en mijn handschoenen werden 'gejat'.
Volgende ochtend ging ik naar de receptie om te vragen waar het politiebureau was, maar toen bleken de schoenen gelukkig als gevonden voorwerp te zijn teruggebracht naar de receptie. Iemand zal wel per ongeluk de verkeerde schoenen hebben meegenomen. Dat scheelde me dus een hoop gedoe met aangifte en verzekering, maar mijn handschoenen bleven kwijt... Ellende die wordt veroorzaak doordat iedereen al zijn bagage een hele dag lang in een gemeenschappelijk hok moet laten staan, waar iedereen in en uit kan lopen.
Het weer was prima. Het had vlak voor we aankwamen gesneeuwd, dus de pistes waren perfect. Vervolgens scheen van zondag tot donderdag steeds de zon, waardoor je goed de pistes kon overzien en je ook nog een kleurtje kreeg.
![]()
Alleen vrijdag was het bewolkt en viel er in de loop van de dag sneeuw. Het was even wennen aan het verminderde zicht, vooral tijdens de les, maar je kon verder nog goed skiën.
Het skigebied vond ik echt geweldig! Ik ben nog niet zo ervaren (3e week) en doe het liefst blauwe pistes met af en toe een rode. Voor mij was het fijner dan Les Deux Alpes, waar ik vorig jaar was, omdat je rond heel VT kan skiën en 2 Alpes toch meer bestaat uit een kleine en een hele grote helling, waarbij het onderste deel van de grote helling slechts 1 onhandige, drukke groene slingerpiste en een paar ijzige zwarte pistes bevat.
Verder heeft VT mooie routes en uitzichten, luxe liften en zeer veel sneeuwmachines en goed geprepareerde pistes. Veel leuke jumpjes op de randen van de pistes en snow parks met jumps die ook voor minder ervaren skiërs goed te doen zijn.
Mijn uitgebreide skipas voor 3 Vallées heb ik niet veel kunnen gebruiken, omdat ik 6 dagen les had van 13u tot 15u. Ik ben een keer eind van de middag naar Les Menuires geweest, maar dat was toen erg ijzig. De ochtend daarna naar Meribel was wel erg leuk; daar hadden ze mooie pistes en een gezellige dorpskern. Toch is Val Thorens voor een blauwe piste-skiër al groot genoeg om je een week lang te vermaken.
Ennuh, de Yorin-bar is leuk, de Le Monde zuigt.