abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22622050
Ik hou van nieuwe dingen uitproberen in een restaurant. Al 2 keer kwam hierdoor een kreeft op mijn bordje terecht, als onderdeel van een gerecht.

Ik vraag me echter af hoe ik zo'n beestje nu moet opeten. Ook vraag ik me af of er een verschil is tussen grote en kleine kreeften qua eetmethode? Tot nu toe heb ik alleen kleine kreeften verorberd.

Welke onderdelen moet ik laten liggen en welke moet ik verorberen?
Their eyes opaque.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 15:44:21 #2
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_22622326
Dat vraag ik me ook af ja...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 15:57:08 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_22622372
de staart (alles wat achter de poten zit) kan je eten en in de scharen zit ook nog wel wat vlees, maar niet zo heel veel.
pi_22622567
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 15:57 schreef SiGNe het volgende:
de staart (alles wat achter de poten zit) kan je eten en in de scharen zit ook nog wel wat vlees, maar niet zo heel veel.
Duidelijk
Their eyes opaque.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 23:15:30 #5
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_22631768
Bij een grote kreeft zit er echt plenty vlees in in de scharen. Er zijn mensen die zelfs de pootjes uitzuigen.
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
  † In Memoriam † donderdag 14 oktober 2004 @ 23:54:56 #6
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_22632696
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 15:31 schreef rashudo het volgende:
Ik hou van nieuwe dingen uitproberen in een restaurant. Al 2 keer kwam hierdoor een kreeft op mijn bordje terecht, als onderdeel van een gerecht.

Ik vraag me echter af hoe ik zo'n beestje nu moet opeten. Ook vraag ik me af of er een verschil is tussen grote en kleine kreeften qua eetmethode? Tot nu toe heb ik alleen kleine kreeften verorberd.

Welke onderdelen moet ik laten liggen en welke moet ik verorberen?
Bedoel je een kreeft (lobster)?

Of bedoel je een langoest (sea crawfish, spiny lobster, langouste, rock lobster, crawfish, crayfish)?

Hoe dan ook je mag met je handen eten!

Enfin, deze grotere kreeften:

1. Bind een servet voor (dat mag eigenlijk alleen met kreeft).
2. Pak de romp met je linkerhand vast, de staart in de rechter.
4. Snij de onderkant van de staart overlangs op en haal het vlees eruit.
5. Breek de poten met de hand, of een kreeftentang, haal met een puntig voorwerp het vlees uit de grote schaar en zuig het vlees uit de poten.

Bij de kleine langoustine

1. Trek de kop van de romp af
2. Trek de poten van de onderkant
3. Vouw de schaal van het lijf open
4. Haal het vlees uit zijn het lijf.

Bij een grote garnaal:

1. Trek de kop van de romp af
2. Trek de poten van de onderkant
3. Vouw de schaal van het lijf open
4. Haal het vlees uit zijn het lijf.
5. Zuig de kop uit.

Nu zul je denken als dit verhaal leest ieeeeeeeeeeeeeeeew! Maar het is idd vreselijk kliederen maar het is vreselijk lekker!
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_22632995
Mmmmmm....
Wij zijn vorige week in Normandië wezen eten: een megaschaal met kreeft, langouste, verschillende soorten garnalen, krab, nog wat schaaldieren waarvan ik de naam niet ken, kokkels, oesters en andere schelpdieren. Alles om de hoek gevangen bij wijze van spreken.
In het begin probeer je nog netjes te eten maar uiteindelijk werd het gewoon breken, pellen en uitzuigen. Jummie!
pi_22633142
*honger krijgt*
Bij rare dingen als kreeft en krab, krijg je ook gereedschap. Ik heb ook een schotel met rare zee-dingetjes gegeten. Dan kreeg je ook een grote speld voor de alikruiken.
Het is even wennen, maar kraak een zeebeest zolang je denkt dat er wat lekkers in zit.
Smakelijk!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 00:14:44 #9
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_22633232
mag met je handen eten?? moet zul je bedoelen

trouwens de meeste mense zulle denke hun kop uitzuige,, maar daar zit dus echt de meeste smaak, net als bij krabbetjes enzo ...
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_22633277
OOOOOH nee, dank je
Ik eet wel wangetjes van vis.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † vrijdag 15 oktober 2004 @ 00:26:12 #11
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_22633527
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 00:14 schreef DAMH het volgende:
mag met je handen eten?? moet zul je bedoelen

trouwens de meeste mense zulle denke hun kop uitzuige,, maar daar zit dus echt de meeste smaak, net als bij krabbetjes enzo ...
Bij Okura Teppan Yaki (grilplaat) Restaurant snijden ze bij de garnaal heel handig de kop eraf met een aantal poten, pletten hem, leggen hem op de gril om krokant te worden en serveren het als garnalenkoekje! Als je daar verse kreeft bestelt, snijden ze hem levend door midden en hoor je ze op de plaat een soort van "gillen" doen. Da's minder hoor maar nog steeds lekker...
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_22634394
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 00:26 schreef BwennieBren het volgende:

[..]

Bij Okura Teppan Yaki (grilplaat) Restaurant snijden ze bij de garnaal heel handig de kop eraf met een aantal poten, pletten hem, leggen hem op de gril om krokant te worden en serveren het als garnalenkoekje!
Mmmm....da's zoooo lekker!!! Sowieso is teppan yaki érg goed te doen
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 07:41:17 #13
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_22635131
Gewoon lekker uitpeuren dat beest. Hoe groter de kreeft hoe meer vlees ook in de pootjes enzo. Anyway heb er in zuid-afrika wel een aantal op, maar ja daar eet je een flinke kreeft voor rond de 10 euro in een restaurant
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 15:10:57 #14
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_22640654
Ik ben nog steeds benieuwd hoe een kreeft smaakt. Ben geen visliefhebber, maar garnalen daarentegen... yummie. Een paar jaar terug was ik in Belize, helaas buiten het kreeftseizoen. Je moest toen betalen voor het gewicht van de kreeft. Een kleintje zou 25 dollar gekost hebben. Dat vond ik te gortig voor iets waarvan ik niet wist of ik het zou lusten. Misschien heb ik over een paar weken in Vietnam meer geluk.

Kun je trouwens in Nederland aan verse (=levende??) kreeft komen?
pi_22644250
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 15:10 schreef Coelho het volgende:
Kun je trouwens in Nederland aan verse (=levende??) kreeft komen?
Ja. O.a. bij de groothandel (sligro iig). En de serieuzere visboer zal ze ook wel hebben. Practisch het hele jaar door (worden ingevlogen). Wel scheelt de prijs nog wel eens, maar het blijft altijd duur.
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:24:52 #16
105578 Dead-Doll
Not your mother!
pi_22644291
Hèèè..?! Maakt dat uit dan, hoe je zo'n beest opvreet?
  zondag 17 oktober 2004 @ 10:48:51 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22676360
Jammie krijg spotaan zin in kreeft alleen jammer dat het behoorlijk prijzig is...
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_22790897
De visboer kan altijd verse kreeft bestellen, die krijg je dan met z'n scharen in een elastiekje in een doos met houtwol. Het beste is om ze in de koeling te bewaren, want dan is hun metabolisme erg laag (ze zijn koudbloedig). De meest humane manier om een kreeft te vermoorden is ook in de vriezer te leggen, dan stop zijn metabolisme langzaam tot 'ie dood is (niet laten bevriezen natuurlijk!).
Je kunt overigens veel goedkoper rauwe diepgevroren kreeft bij de visboer kopen, wel zo makkelijk...

Als je toch besluit een levende kreeft te gaan koken (bocuse zweert daarbij) dan 1) pan met water aan de kook brengen, neem een hoge pan! 2) kreeft er met de kop naar beneden in 1 keer instoppen en direct de deksel erop, 3) deksel met een handdoek stevig aangedrukt houden! Op z'n minst 1 minuut!

Ik heb de eerste keer dat ik een levende kreeft kookte na een seconde of 20 de deksel er af gehaald om te kijken of ie al dood was...Aliens IV ! Hij sloeg zijn staart om de rand van de pan en probeerde zich er uit te trekken, groots drama enzo...

Het 'piepen' op de gril is trouwens lucht die tussen de delen van het pantser vandaan stroomt, hij gilt niet echt...
Mu!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 10:21:01 #19
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_22790934
Ik vind kreeft eten zielig, omdat deze levend gekookt worden om de rode kleur te behouden
Het helpt geen nut!
pi_22791017
nee hoor, als je ze dood kookt worden ze ook rood. levend koken is ook niet nodig, je kunt ze voor het koken simpelweg vermoorden door even met een mes vlak achter de kop te steken, dan is ie gelijk dood en dat is wel zo praktisch...
Mu!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 13:39:43 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22794450
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 10:26 schreef SingleCoil het volgende:
nee hoor, als je ze dood kookt worden ze ook rood. levend koken is ook niet nodig, je kunt ze voor het koken simpelweg vermoorden door even met een mes vlak achter de kop te steken, dan is ie gelijk dood en dat is wel zo praktisch...
ff in zijn kop steken, das toch minder als je dan vervolgens een kreeft ziet die probeerd dat mes uit zijn kop te trekken....
Nee, een grote pan 8-10 Literpan kokend water en daar de kreeft, hop, in, das snel en simpel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 13:49:57 #22
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22794698
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 10:21 schreef Escape2Dawn het volgende:
Ik vind kreeft eten zielig, omdat deze levend gekookt worden om de rode kleur te behouden
Kreeft!

Een kreeft heeft geen cerebrale cortex (centraal zenuwstelsel) en voelt dus (hoogstwaarschijnlijk) niets!

Een andere (en misschien minder enge )methode om een kreeft te doden is hem even een uurtje in de vriezer te leggen.
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 17:16:23 #23
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22799376
Tip:

Als je een kreeft uit mag zoeken in het aquarium van een restaurant, neem dan altijd de meest bewegelijke/wildste van het stel. Die smaken namelijk het het best!

Don't ask me why, maar dit is een tip die ik eens van iemand kreeg en het klopt!

[ Bericht 0% gewijzigd door Litman op 22-10-2004 19:10:38 ]
pi_22799888
klopt. de reden: in de aquaria bij restaurants worden die beesten niet gevoerd. als een kreeft zonder voedsel zit geeft dat niks, dat kan 'ie heel lang volhouden door zich heel rustig te houden en zijn eigen spierweefsel te verteren. Na een tijd is het alleen nog maar een lege schaal.
Actieve kreeften zijn daar meestal nog niet mee begonnen.
Mu!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 18:56:25 #25
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22801247
me klasgenoot dan gaat kreeftensoep maken kreeften allemaal dood op eentje na heb nog nooit iemand zo gek zien doen.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:00:15 #26
45206 Pietverdriet
pi_22801315
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 18:56 schreef karper het volgende:
me klasgenoot dan gaat kreeftensoep maken kreeften allemaal dood op eentje na heb nog nooit iemand zo gek zien doen.
Kreeftensoep van kreeft
doe maar luxe
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:20:18 #27
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22801690
meestal he piet.

wel eerst een vis buillon opzetten he
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:31:02 #28
45206 Pietverdriet
pi_22801930
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:20 schreef karper het volgende:
meestal he piet.

wel eerst een vis buillon opzetten he
Boulion van kreeftenkarkassen maken, en daar later eventueel kreeftstukjes in doen.
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 11:59:37 #29
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22815247
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 17:42 schreef SingleCoil het volgende:
klopt. de reden: in de aquaria bij restaurants worden die beesten niet gevoerd. als een kreeft zonder voedsel zit geeft dat niks, dat kan 'ie heel lang volhouden door zich heel rustig te houden en zijn eigen spierweefsel te verteren. Na een tijd is het alleen nog maar een lege schaal.
Actieve kreeften zijn daar meestal nog niet mee begonnen.
Klinkt aannemelijk, maar waarom zou een restaurateur zijn 'voorraad' langzaam laten doodgaan? Springen ze uit het aquarium als je ze voert of is het puur een geldkwestie?
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 12:41:57 #30
45206 Pietverdriet
pi_22815935
Kreeften eten niet echt in gevangenschap AFAIK
pi_22817003
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Boulion van kreeftenkarkassen maken, en daar later eventueel kreeftstukjes in doen.
Die vind ik oom het lekkerst, zo staat hij hier ook op de kaart.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_22829633
Laatst nog de sketch van Tommy Cooper met een kreeft gezien, lol!
Ik zou dan toch oesters besteld hebben....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_22832858
mijn ouders zeggen dat je de urine van de kreeft eruit moet laat lopen
door een lange dun voowerp in hun urinebuis te steken, zodat het er allemaal uitloopt

heeft volgens hen effect op de smaak
pi_22916105
Zit in ieder geval niet bij mij in de buurt als ik een kreeft eet.
Vanavond mijn eerste hele verorberd (alo vrij vaak halve gegeten). Hij was al door midden gesneden, maar bij het kraken en uitpluken van de schaar vloog er toch een boel slijmerig wit spul uit die schaar als ejaculaat in het rond; hartstikke gezellig kortom, en gelukkig waren er genoeg servetjes voor iedereen.
Los daarvan vond ik het op grond van die ervaring toch iets te veel kaal kreeftenvlees voor een persoon, hoe lekker ook.
Helpt waar hij kan!
pi_22930526
Ik vind het een beetje hypocriet als mensen zeggen ja maar het is zooooooo zieeeeeeeluggggggggggggggggggg. Denk je dat de biefstukjes op je bordje in hun bedje van ouderdom zijn gestorven?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 12:14:38 #36
45206 Pietverdriet
pi_22930751
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 12:03 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik vind het een beetje hypocriet als mensen zeggen ja maar het is zooooooo zieeeeeeeluggggggggggggggggggg. Denk je dat de biefstukjes op je bordje in hun bedje van ouderdom zijn gestorven?
Of hoeveel bos er is gekapt voor de Soja in hun tofuburger.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 14:00:03 #37
99899 turnpike
pi_22933073
DancingPhoebe had het over mensen die er niet tegen kunnen dat een kreeft levend gekookt wordt, maar er verder niet bij nadenken dat in een slachterij de varkens aan hun achterste poten worden opgehangen waarna ze in panische toestand ondergedompeld worden in een stroombad.
Een manier van sterven waar ze ook niet voor hebben gekozen toen ze als rozig biggetje op de wereld kwamen.
Ik kan het wel begrijpen als mensen, uit protest tegen de bio-industrie, ervoor kiezen dat ze vegetarier worden en niet omdat ze het zo sielug vinden.
Mensen hebben gewoon geen idee meer hoe dat stukje vlees op hun tafel komt, maar je kan nou eenmaal geen omelet maken zonder een ei te breken.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 14:24:51 #38
45206 Pietverdriet
pi_22933615
Biefstukjes komen van koeien, niet van biggetjes
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 14:46:17 #39
99899 turnpike
pi_22934126
Koeien kregen een pin door de schedel, is het niet ? Ik weet niet zeker hoe we een koe het leven ontnemen, vandaar het biggetjes verhaal.
Ik heb op een blauwe maandag vakantiewerk in een varkensslachthuis gedaan.

When will the piggies stop squeeking Clarice ?
pi_22934323
Nou als je dus lang genoeg onderdompelt in dat stroombad...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 14:56:14 #41
99899 turnpike
pi_22934337
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 16:40:39 #42
45206 Pietverdriet
pi_22936590
LOL
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 10:05:42 #43
37680 Lady_J
Carpe Noctum!
pi_22950203
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Of hoeveel bos er is gekapt voor de Soja in hun tofuburger.
Mijn god.....

Zal wel grappig bedoeld zijn. (Anders echt héél dom )
In Vino Veritas
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 10:08:18 #44
45206 Pietverdriet
pi_22950226
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 10:05 schreef Lady_J het volgende:

[..]

Mijn god.....

Zal wel grappig bedoeld zijn. (Anders echt héél dom )
Is sarcasme, maar wel degeleijk waar.
pi_22958890
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 14:46 schreef turnpike het volgende:
Koeien kregen een pin door de schedel, is het niet ? Ik weet niet zeker hoe we een koe het leven ontnemen, vandaar het biggetjes verhaal.
Ik heb op een blauwe maandag vakantiewerk in een varkensslachthuis gedaan.

When will the piggies stop squeeking Clarice ?
Koeien slachten? Pin door de hersenen (schietmasker), ophangen aan de achterpoten en dan de cirkelzaag erin om ze leeg te laten bloeden en alle zooi voor de frikadellen/hondevoer/elektriciteitscentrale eruit te halen.

Wat betreft kreeft: als je niet exact weet waar je dat mes moet zetten, of niet kan mikken (d'r is nogal wat kreacht voor nodig) dan kan je het dier het beste in kokend water doden. Twee dingen die je niet moet doen:
1. Kreeft in koudwater opzetten, dat duurt nogal lang en 't schijnt dat ze gaan gillen.
2. A la americain bereiden: dat is levend van kop tot staart in tweeën snijden/hakken en dan op de gril leggen. De oorspronkelijke manier is in Nederland zelfs strafbaar (dierenmishandeling), je moet het dier dus eerst doden door een mes in de hersenstam te zetten of te koken.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 21:48:46 #46
45206 Pietverdriet
pi_22962757
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:52 schreef Fixers het volgende:

[..]

Koeien slachten? Pin door de hersenen (schietmasker), ophangen aan de achterpoten en dan de cirkelzaag erin om ze leeg te laten bloeden en alle zooi voor de frikadellen/hondevoer/elektriciteitscentrale eruit te halen.

Wat betreft kreeft: als je niet exact weet waar je dat mes moet zetten, of niet kan mikken (d'r is nogal wat kreacht voor nodig) dan kan je het dier het beste in kokend water doden. Twee dingen die je niet moet doen:
1. Kreeft in koudwater opzetten, dat duurt nogal lang en 't schijnt dat ze gaan gillen.
2. A la americain bereiden: dat is levend van kop tot staart in tweeën snijden/hakken en dan op de gril leggen. De oorspronkelijke manier is in Nederland zelfs strafbaar (dierenmishandeling), je moet het dier dus eerst doden door een mes in de hersenstam te zetten of te koken.
Een kreeft met een hersenstam???
Wat had jij voor biologie?
pi_22962874
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 21:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een kreeft met een hersenstam???
Wat had jij voor biologie?
Ja weet zo gauw even niet meer hoe dat exact heet. De hersens centrale zenuwstels. Hou het maar op hacker-slang: de CPU
pi_22964843
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:52 schreef Fixers het volgende:

[..]

Wat betreft kreeft: als je niet exact weet waar je dat mes moet zetten, of niet kan mikken (d'r is nogal wat kreacht voor nodig) dan kan je het dier het beste in kokend water doden.
Niet mee eens...als je geen mes in z'n kop geduwd krijgt, stop 'm dan in de diepvries tot 'ie dood is.
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 11:59:00 #49
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22971780
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 23:19 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Niet mee eens...als je geen mes in z'n kop geduwd krijgt, stop 'm dan in de diepvries tot 'ie dood is.
dan kun je hem gewoon beter in kokend water gooien

kreeft is echt lekker, beetje dippen in mayo
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_22971844
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 11:59 schreef Pistol_Pete het volgende:

[..]

dan kun je hem gewoon beter in kokend water gooien
Waarom ? Hij leeft nog zeker 20 - 30 seconden in kokend water, en doet echt z'n best om er uit te komen...in de diepvries valt 'ie gewoon in winterslaap. Lijkt mij 'humaner'...
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 12:04:14 #51
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22971867
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 12:02 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Waarom ? Hij leeft nog zeker 20 - 30 seconden in kokend water, en doet echt z'n best om er uit te komen...in de diepvries valt 'ie gewoon in winterslaap. Lijkt mij 'humaner'...
tis een kreeft, geen mens
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')