abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:05:46 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22594930
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22594954
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, gelijk het bijltje er bij neerwerpen als er een beetje tegenwind is, bravo, nee dat is een prima idee.
Is gewoon een stukje realisme.......... wat hebben we nog in Nederland?

Alle arbeidsintensieve produkties, zijn naar het buitenland overgeheveld.
Philips is slechts nog een innovatiecentrum........ die zijn spullen in Azië laat fabriceren.
Alleen met illegale Polen kunnen kwekers nog winst draaien....... Een Pool kost een fractie van wat een Nederlandse arbeider moet verdienen.

De enige personen die belang bij deze situatie hebben, dat zijn de grootkapitalisten.
Hun produkt wordt voor dezelfde prijs verkocht.... maar de kosten zijn gehalveerd.
En laten die grootkapitalisten nou ook nog vriendjes met de politici zijn.

Met kaas- en bloemen-export redden we het niet.
Alleen een dienstverlenende maatschappij is gedoemd te sterven.

Zelf in Amerika, waar de arbeidskosten een stuk lager liggen dan in Nederland, hebben hun call-centers naar India overgeheveld.
pi_22595067
Monidique, jij vindt dat er geen vakbonden zouden mogen bestaan watn ze zijn niet democratisch?
pi_22595098
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:13 schreef SCH het volgende:
Monidique, jij vindt dat er geen vakbonden zouden mogen bestaan watn ze zijn niet democratisch?
Nee, dat vind ik niet, dat zeg ik nergens, en ik ben ook uitzonderlijk verbaasd over hoe jij zo'n conclusie kan trekken uit mijn reacties.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:16:23 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22595115
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:07 schreef MDF het volgende:

[..]

Philips is slechts nog een innovatiecentrum........ die zijn spullen in Azië laat fabriceren.
Alleen met illegale Polen kunnen kwekers nog winst draaien....... Een Pool kost een fractie van wat een Nederlandse arbeider moet verdienen.

De enige personen die belang bij deze situatie hebben, dat zijn de grootkapitalisten.
Hun produkt wordt voor dezelfde prijs verkocht.... maar de kosten zijn gehalveerd.
En dan is het natuurlijk een prima idee te gaan staken.
Maar die lage lonen landen, dat is al heel lang aan de gang, Zoals ik in het vorige topic al postem daar had Engeland in de 19e eeuw een probleem mee. Toch is Engeland een land met een van de hoogste BSP in Europa.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22595117
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:15 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, dat vind ik niet, dat zeg ik nergens, en ik ben ook weer eens uizonderlijk verbaasd over hoe jij zo'n conclusie kan trekken uit mijn zinnen.
Jij vindt vakbonden ondemocratisch. Het lijkt me niet dat je voor organisaties bent die niet in een democratie passen. Zeer logische conclusie dus.
pi_22595154
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:16 schreef SCH het volgende:
Jij vindt vakbonden ondemocratisch.
Ja, dat zijn ze ook.
quote:
Het lijkt me niet dat je voor organisaties bent die niet in een democratie passen.
Nee, hoor, zolang de Vereniging van Drentse Postzegelverzameleraars, hoe ondemocratisch ze ook mogen zijn, zich niet het recht verschaffen de samenleving op zo'n ingrijpende manier te betrekken bij een geschil tussen hen en het kabinet, waar ik dus niets maar dan ook absoluut niets mee te maken heb, vind ik het allemaal best.
quote:
Zeer logische conclusie dus.
Allesbehalve.
pi_22595206
Ik blijf bij mijn standpunt: verkeerde staking doordat het geschil over de rug van de treinreiziger uitgespeeld wordt. Ik hoop dat ook dat de NS geld gaat vorderen van de FNV
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:22:05 #9
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22595219
quote:
Singapore heeft géén landbouw (vooruit, 2 boerderijen op vier miljoen inwoners) en nauwelijks industriële productie. Toch groeit de economie hier als kool en was de Singaporese economie zelfs de enige economie in Zuidoost-Azië die tijdens de Azië-crisis in 1998 niet in een recessie terecht is gekomen.

Verder, Philips heeft inderdaad veel productie overgeheveld naar het buitenland. Is daardoor de werkgelegenheid hier in Nederland drastisch gedaald? Zijn al die mensen nog steeds werkloos?
pi_22595221
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 schreef Kaalhei het volgende:
Dat kan je ook alleen achteraf aantonen.
Beleid ga je niet pas achteraf beoordelen. Waar hebben we anders die doorrekenwiskundigen van het CPB voor?

Beleid stippel je uit aan de hand van reële verwachtingen voor de toekomst. Graag wil ik dus horen waarop het huidige beleid gefundeert is en wat men reëel denkt te gaan bereiken met het huidige beleid. Iets waar ik vanuit de overheid en op dit forum nog niets van heb kunnen lezen...helaas...
quote:
Ik heb hier nog geen betrouwbare peiling van gezien. Bovendien is een peiling niet relevant, aangezien we in een parlementaire democratie leven.
Jij vertrouwt geen enkele peiling? Elke peiling, van welk bureau dan ook, geeft dit aan.

Peilingen zijn wel degelijk relevant. Dat jij schermt met de democratie dat de kiezer maar 1x in de 4 jaar op een knopje mag drukken en voor de rest maar z'n kop moet houden als ze het er niet mee eens zijn, slaat natuurlijk nergens op. Die parlementaries zitten er voor hun kiezers. Die vertegenwoordigen ze en blijkbaar doen ze dat niet goed, dan horen daar consequenties aan te zitten.
quote:
Omdat de overheid andere rechten en plichten heeft dan de burgers. Zo heeft de overheids een geweldmonopolie en mag het bugers om een reden gevangen zetten. De vakbond mag niemand 20 jaar in de kerkers van Lodewijk de Waal opsluiten, straffen mag alleen de staat.
Ik heb Lodewijk nog niet iemand zien opsluiten. De vakbonden houden zich aan de wet en in de wet is het recht op staken duidelijk opgenomen. En geloof me, zelfs dit kabinet weet wel beter dan daar aan te tornen.
pi_22595281
Over het CPB kan ik kort zijn: zolanf als ze de lange termijn effecten van begrotingen, zowel die van het kabinet als de oppositie, niet doorrekeken is en blijft het koffiedik kijken. Je krijgt alleen een beeld van 1 jaar waarbij je dus de effecten niet goed in beeld krijgt voor bv 2015 of 2025
pi_22595340
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:25 schreef komrad het volgende:
Over het CPB kan ik kort zijn: zolanf als ze de lange termijn effecten van begrotingen, zowel die van het kabinet als de oppositie, niet doorrekeken is en blijft het koffiedik kijken. Je krijgt alleen een beeld van 1 jaar waarbij je dus de effecten niet goed in beeld krijgt voor bv 2015 of 2025
Klopt, blijft mijn vraag waarop het kabinet zich baseert als ze stellen dat het op de lange termijn allemaal geweldig gaat worden. Ik ben heel erg benieuwd.
pi_22595356
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:21 schreef komrad het volgende:
Ik blijf bij mijn standpunt: verkeerde staking doordat het geschil over de rug van de treinreiziger uitgespeeld wordt. Ik hoop dat ook dat de NS geld gaat vorderen van de FNV
Nogmaals, geef eens een alternatief.
  Moderator woensdag 13 oktober 2004 @ 13:29:52 #14
8781 crew  Frutsel
pi_22595381
de stakingen zijn trouwens op 14 oktober...niet op de 13e...
pi_22595383
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dan is het natuurlijk een prima idee te gaan staken.
Maar die lage lonen landen, dat is al heel lang aan de gang, Zoals ik in het vorige topic al postem daar had Engeland in de 19e eeuw een probleem mee. Toch is Engeland een land met een van de hoogste BSP in Europa.
Helaas is de 19e eeuw al voorbij.
Dit is the global age....... we kunnen ons huidige welvaartsniveau nooit handhaven als we willen concurreren. Engeland is geen eiland wat betreft de wereldeconomie.... ook zij zullen dezelfde problemen tegenkomen.
pi_22595388
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:28 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Klopt, blijft mijn vraag waarop het kabinet zich baseert als ze stellen dat het op de lange termijn allemaal geweldig gaat worden. Ik ben heel erg benieuwd.
Ik ben net zo benieuwd. Het is dus eigenlijk schier onmogelijk een goede uitspraak te doen over de begrotingen die ingediend worden. Zelfs de hoogleraren economie vallen over elkaar heen omdat ze het gewoon allemaal anders zien/interpreteren
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:30:49 #17
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22595398
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:28 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Nogmaals, geef eens een alternatief.
Ga maar demonstreren op zaterdag of zondag, of neem een vrije dag op.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22595404
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:18 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, dat zijn ze ook.
[..]

Nee, hoor, zolang de Vereniging van Drentse Postzegelverzameleraars, hoe ondemocratisch ze ook mogen zijn, zich niet het recht verschaffen de samenleving op zo'n ingrijpende manier te betrekken bij een geschil tussen hen en het kabinet, waar ik dus niets maar dan ook absoluut niets mee te maken heb, vind ik het allemaal best.
[..]

Allesbehalve.
Democratie is niet louter parlementaire democratie. Ook belanghebbenden buiten het parlement kunnen zich verenigen en proberen invloed uit te oefenen op het beslissingsmechaniek binnen een democratie. Dit doen werkgevers en werknemers. Niets mis mee, zolang zij de rechtsregels respecteren. Bestaat hierover discussie dan kan men zich vervoegen tot de rechter die evt. een staking onrechtmatig kan verklaren...
I´m back.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:31:34 #19
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22595413
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:29 schreef MDF het volgende:

[..]

Helaas is de 19e eeuw al voorbij.
Dit is the global age....... we kunnen ons huidige welvaartsniveau nooit handhaven als we willen concurreren. Engeland is geen eiland wat betreft de wereldeconomie.... ook zij zullen dezelfde problemen tegenkomen.
Ik wil er best op in gaan, maar niet in dit topic. Open er maar een topic over.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:33:20 #20
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22595452
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Democratie is niet louter parlementaire democratie. Ook belanghebbenden buiten het parlement kunnen zich verenigen en proberen invloed uit te oefenen op het beslissingsmechaniek binnen een democratie. Dit doen werkgevers en werknemers. Niets mis mee, zolang zij de rechtsregels respecteren. Bestaat hierover discussie dan kan men zich vervoegen tot de rechter die evt. een staking onrechtmatig kan verklaren...
Correct. Gezien het feit dat het stakingsrecht alleen stakingen aangaande een conflict tussen werknemer of bonden tegen werkgever goedkeurt, lijkt het mij een gelopen zaak.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:33:34 #21
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22595457
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:22 schreef Vhiper het volgende:
Peilingen zijn wel degelijk relevant.
...
Die parlementaries zitten er voor hun kiezers. Die vertegenwoordigen ze en blijkbaar doen ze dat niet goed
Verschillende kiezers hebben verschillende redenen om het oneens te zijn met het kabinet. Die allemaal op één hoop gooien om vervolgens te zeggen dat het meerderheid problemen heeft met het kabinetsbeleid doet het misschien goed voor de simpele medemens, maar dat doet de realiteit natuurlijk geen recht aan.
quote:
Ik heb Lodewijk nog niet iemand zien opsluiten.
Wat te denken van bijstandsmoeders die van het openbaar vervoer afhankelijk zijn en zich geen taxi kunnen veroorloven. Oh nee, wacht, 'solidariteit' ten opzichte van die groep komt nu natuurlijk niet goed uit. .
pi_22595478
quote:

[..]

Met kaas- en bloemen-export redden we het niet.

Zelf in Amerika, waar de arbeidskosten een stuk lager liggen dan in Nederland, hebben hun call-centers naar India overgeheveld.
Kosten van levensonderhoud zijn daar ook vele malen lager. Komt vanzelf wel goed, als de economiën daar zo gegroeit zijn dat men daar ook zich duurdere luxeartikelen kunnen veroorloven. Worden de kosten van levensonderhoud daar ook snel duurder, gaan de lonen weer stijgen daar en zitten ze binnen de kortste keren op ons niveau.

Dat er een aantal grootkapitalisten nu handig gebruik maken van die lage lonen daar en de hoge prijzen hier, is niet verwonderlijk. Aasgieren zitten overal.

Vergeet echter niet dat wij al die investeringen daar aan het doen zijn en kapitaal dus voornamelijk in Nederland blijft zitten. Als die markt straks ontwikkelt is, zullen een flink aantal Nederlandse bedrijven een leuk stuk van de koek hebben.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:37:30 #23
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22595542
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:31 schreef Ryan3 het volgende:
Democratie is niet louter parlementaire democratie. Ook belanghebbenden buiten het parlement kunnen zich verenigen en proberen invloed uit te oefenen op het beslissingsmechaniek binnen een democratie. Dit doen werkgevers en werknemers. Niets mis mee, zolang zij de rechtsregels respecteren.
Lobbyen. Prima.
pi_22595548
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:22 schreef Vhiper het volgende:
Dat jij schermt met de democratie dat de kiezer maar 1x in de 4 jaar op een knopje mag drukken en voor de rest maar z'n kop moet houden als ze het er niet mee eens zijn, slaat natuurlijk nergens op. Die parlementaries zitten er voor hun kiezers. Die vertegenwoordigen ze en blijkbaar doen ze dat niet goed, dan horen daar consequenties aan te zitten.
Laten we het anders stellen: is er een manier waarop de vakbonden zich gehoord zullen voelen zonder dat ze gelijk krijgen? Of gaan ze door met actievoeren tot ze gelijk hebben gekregen onder het roepen "Den Haag weigert naar ons te luisteren"?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:38:01 #25
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22595559
Waarschijnlijk denken de werkgevers dat het in hun belang is de bonden zichzelf te laten overschreeuwen. Dat is hun een dagje staken waarschijnlijk wel waard. Gebeurt het weer, kunnen ze alsnog naar de rechter stappen. Zijn ze nog billijk geweest ook.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')