Vertaald van:quote:Beslanse ouders nemen bloedwraak
Vandaag is het 40 dagen sinds de eerste dag van de gijzeling in Beslan en de eerste slachtoffers daar, en zijn er herdenkingen in het stadje. De grootste herdenkingen zullen woensdag plaatsvinden, daar de meeste slachtoffers tijdens de bevrijdingsactie zijn gevallen. En de autoriteiten vrezen dat het ergste nog moet komen. De verhoudingen tussen de Osseten en de Ingushen waren nooit goed, en het helpt zeker niet dat 9 Ingushen bij de groep terroristen hoorden die de kinderen in Noord-Ossetië hebben gegijzeld. De eerste 40 dagen mogen de familieleden van de doden de stad niet verlaten volgens een oud gebruik, de eerste 40 dagen zijn dagen van bezinning, maar daarna moet men volgens de traditie bloedwraak nemen.
"Het is toch geen geheim dat we allemaal zitten te wachten op het einde van de 40 dagen," zegt de 67-jarige Sergei Tandalejev, "en we eisen dat alle Ingushen de stad verlaten voordat die afgelopen is. Doen ze dat niet, dan is het oorlog."
"Nee, zeker zal er geweld zijn, maar het slim gebeurt, zal alles stilletjes gebeuren, een persoon per keer, iedere keer weer," - meent familievader Koeizev, wiens 12 jarige dochter de gijzeling overleefd heeft, "ze zeggen, we moeten het proberen te vergeven, maar dat doen we nooit, dat kunnen we niet eens. Vorige week heb ik mijn nichtje teraarde besteed. Volgende week zorg ik dat er een Ingush begraven wordt."
De 34-jarige Georgi Kozarev die naast de school woonde vertelt over de zoete herinnering aan wraak die hij met enkele andere mannen nam op een terrorist die tijdens de bestorming de school probeerde te ontvluchten en gepakt werd door de buurtbewoners.
Ruslan Aushev, de voormalige president van de moslimse deelstaat Ingushetia, waarschuwde in september dat wraakacties een oorlog zoals die in 1992 zouden veroorzaken. Toen vielen er erg veel burgerslachtoffers in een 10 dagen durende etnische botsing tussen de Ingushen en de Osseten, en nog steeds wonen veel Ingushen in permanente vluchtelingenkampen van met hars begoten triplex, kapotte dekens en plastic folie, waar kinderen tussen dicht bij de grond lopende hoogvoltage electriciteitskabels spelen en het drinkwater uit een roestige opslagtank komt. De Russische regering wil dat de Ingushen de Osseten ervan verzekeren, dat zij geen terroristen zijn, in plaats daarvan verklaren veel Ingushen de vuurwapens alvast aan het schoonmaken te zijn voor de oorlog.
De Russische regering is van plan de wraakacties te voorkomen en stuurt honderden extra politieagenten en soldaten naar het regio, president Poetin verklaarde dat wie wraak neemt gelijk een terrorist behandeld hoort te worden, maar de schoolklassen en universiteiten lopen verdacht leeg terwijl meer en meer geschrokken jonge Ingushen de regio proberen te verlaten, en bij de school in Beslan liggen steeds meer bloemenkransen met het opschrift: "Neemt wraak!"
Uit ons westers en 'humane' oogpunt zijn dat inderdaad vreselijke gedachten en we bestempelen ze als barbaars.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 15:56 schreef Posdnous het volgende:
Vreselijk.
Jammer dat men emoties altijd op zulke domme manieren moet aanwenden. Net alsof die onschuldige mensen daar iets aan kunnen doen![]()
Heeft dit dan ook weer gevolgen voor Georgië? Daar zitten ook Ossetiërs die zich bij de Russen aan willen sluiten. En Ivanov heeft al gezegd dat zich in 2 verschillende Georgische gebieden terroristen op zouden houden, 'toevallig' ook precies 2 gebieden die zich van Georgië af willen scheiden (ééntje is Zuid-Ossettië).quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:08 schreef Sessy het volgende:
Iedereen zit over het morele ervan in, is er dan niemand die zich realiseert dat dit op een totale oorlog zoals in vrm Joegoslavie kan gaan uitmonden? Waar de blauwhelmen vervolgens niks hebben mogen kunnen doen.
Er is niet echt een formele bovengrens, maar ik zou proberen onder de 250 woorden te blijven, in ieder geval niet veel meer.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:05 schreef Sessy het volgende:
KlowJow okay maar wat is de bovengrens voor de hoeveelheid tekst die jullie aanhouden ongeveer?
Het is volgens mij Osseet en Ingoesjeet, maar dat zou ik sowieso nog even controleren voordat ik een artikel plaats.quote:Ik denk dat wel meer van m'n artikelen er niet doorheen komen om die reden.
En nogal eens houd ik de namen voor de bevolkingsgroepen zo aan zoals ze in het russisch zijn dat kan ook nog wel eens een probleem zijn misschien, maar ik heb geen idee wat nou juist is in het nederlands - osseet, ossetijn, ossetier?
Klopt, als we de onthoofdingen veroordelen in Irak, moeten we ons op dezelfde manier opstellen tegen evt liquidaties in deze Russische zone. Er zal weinig bekend worden hier omdat poetin en conosorten de westerse media op een afstandje zullen houden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:08 schreef Posdnous het volgende:
@Elgigante: Ben ik met je eens, maar dan vind ik het desalnietemin een pijnlijke ontwikkeling om te zien dat onschuldige mensen afgeslacht worden.
En bevoogdend optreden, mandaat.... we doen als Westen niets anders dan in de hele wereld bevoogdend optreden volgens onze eigen waarden en normen, dus ik snap niet waarin deze kwestie daarin zou verschillen.
AntiAmerikanisten en Domme moslims zouden eigenlijk van dit forum verwijderd moeten worden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:11 schreef Freel het volgende:
Voorbeeld van de Amerikanen, hè. Die begonnen ook onschuldige mensen in Afganistan en Irak te bombarderen na de terroristische aanslagen van 11 september 2001.
Sorry maar die terroristen zitten er toch echt hoor. Af en toe vallen ze een dorp aan en gijzelen ze er mensen om er vervolgens losgeld voor te krijgen die ze vervolgens voor aanslagen gebruiken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:15 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Heeft dit dan ook weer gevolgen voor Georgië? Daar zitten ook Ossetiërs die zich bij de Russen aan willen sluiten. En Ivanov heeft al gezegd dat zich in 2 verschillende Georgische gebieden terroristen op zouden houden, 'toevallig' ook precies 2 gebieden die zich van Georgië af willen scheiden (ééntje is Zuid-Ossettië).
Vandaag nog een massagraf van russische soldaten gevonden van ong. een half jaar oud, alle polsen met ijzerdraag aan elkaar gebonden, over de manier waarop ze om het leven zijn gekomen is nog niets bekend. In Grozny dit allemaal.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:29 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Klopt, als we de onthoofdingen veroordelen in Irak, moeten we ons op dezelfde manier opstellen tegen evt liquidaties in deze Russische zone. Er zal weinig bekend worden hier omdat poetin en conosorten de westerse media op een afstandje zullen houden.
Tja, je zal maar eens zinnige opmerkingen lezen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:47 schreef Jozzy het volgende:
[..]
AntiAmerikanisten en Domme moslims zouden eigenlijk van dit forum verwijderd moeten worden.
En dan kom je in een spiraal zoals bij de Israëlieten en de Palestijnen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 15:56 schreef Posdnous het volgende:
Vreselijk.
Jammer dat men emoties altijd op zulke domme manieren moet aanwenden. Net alsof die onschuldige mensen daar iets aan kunnen doen![]()
Preciesquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:56 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Tja, je zal maar eens zinnige opmerkingen lezen.
www.mosnews.comquote:Ossetians Form “Ku Klux Klan” to Avenge Beslan Tragedy
Residents of the southern Russian republic of North Ossetia have formed an informal organization they call the “Ossetian Ku Klux Klan” in order to find and punish those responsible for the September tragedy in the town of Beslan, the Gazeta daily reported on Tuesday.
The newspaper writes that as the 40-day mourning period for the victims of the school siege expires, residents of Ossetia have started talking of revenge. “I am not a wild animal like those who came to kill our children. I will not target my revenge against families or peoples, but will find those who made this happen,” one Beslan resident, who lost all his family in the hostage crisis, told the newspaper. “If the state fails to punish these people, I will punish them myself,” the man says.
Gazeta writes that the situation is very serious and is reminiscent of the case of Vitaly Kaloyev — an Ossetian who tracked down and killed the air traffic controller whose mistake caused the crash of a Russian passenger jet over Bodensee Lake in Germany. Kaloyev’s family were killed in the air crash.![]()
![]()
The members of the Ossetian “Ku Klux Klan” claim that the blame for the Beslan tragedy lies with corrupt officials. “If you are a bribe-taker it will do you good to run around town in tar and feathers,” the newspaper quotes one of the group’s members as saying. “All our misfortunes are caused by corruption,” the man says.
331 people, including 172 children were killed in the hostage crisis in the town of Beslan in the first three days of September. Dozens of armed militants, reportedly from the neighboring republic of Ingushetia, stormed Beslan School No 1 on the first day of the school year holding about 1200 people hostage and wiring the building with explosives. On the third day the siege ended in a bloodbath as Russian troops and armed locals stormed the school. All but one of the hostage-takers were reportedly killed.
Da's niet waar. De kozakken zijn een jaar of 2 geleden gelijkgesteld aan het leger, met andere woorden ze hebben wapens, als ze gewond of gedood worden bij hun werk krijgt hun familie een pensioen en een woning (of zijzelf wanneer gewond, auto wanneer ze ook nog invalide zijn) enzovoorts.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 17:25 schreef HarigeKerel het volgende:
Tja, ze stammen wel af van Atilla de Hun, het zit ze in het bloed![]()
Poetin zou de Kozakken weer in ere moeten herstellen en hun een soort VN moeten laten spelen in de Kaukasus
maja er zijn niet zoveel Kozakken meer over en die er zijn zuipen liever
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |