abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32429360
quote:
Op zondag 20 november 2005 16:37 schreef boskov het volgende:
Hoe kan je eigenlijk N-Korea binnenkomen? Ik bedoel qua visum ed. Mag iedereen naar binnen?
Nee, het kan alleen met een compleet arrangement van hotel, vervoer, excursies, begeleiding etc. Elke groep wordt begeleid door twee staatsgidsen en een chauffeur. Ook als de groep maar uit één persoon bestaat...

In principe kun je dus ook wel in je eentje boeken, maar vanwege de kosten zul je meestal toch op een groepsreis uitkomen. In Nederland zijn er twee organisaties die reizen naar Noord-Korea aanbieden; VNC en sinds een paar jaar Koning Aap. Zij helpen je ook met het visum.

In mijn geval was het zo dat ik in Nederland de visumaanvraag heb ingevuld (papieren opgestuurd gekregen door VNC). Het echte visumpapiertje meteen de eerste dag van de reis opgehaald bij de ambassade van Noord-Korea in Beijing.

Overigens wordt je visumaanvraag erg serieus genomen en mogelijk gechecked. Geen onzin invullen dus! Tijdens mijn reis begonnen de gidsen me opeens 'terloops' uit te horen over mijn werk. Waarom heette het bedrijf waarvoor ik werkte eigenlijk zo? En wat deed ik daar voor werk? Ik had het idee dat ze vonden dat ik me maar verdacht gedroeg en even wilden controleren wat voor vlees ze in de kuip hadden.
pi_32429733
tnx. Het lijkt me enorm interessant. Toch even mijn omgeving peilen.
http://www.vnc.nl/noordkorea/ staat jammer genoeg niks
Koning aap wel zie ik. 2000 Euro voor 15 dagen. Maar mag je dan wel gaan waar je naar toe wilt in een stad, of moet je echt achter die gidsen aanlopen?
pi_32429994
De reizen van VNC zijn zo te zien dit jaar al geweest ja. Maar of je er nu (in de winter) naar toe wilt? Misschien toch beter om even te wachten op de lente.

Nee, je mag niet gaan en staan waar je wilt. Je wordt met een busje vervoerd van de ene bezienswaardigheid naar de andere. Daar mag je dan rondkijken en wat foto's maken, waarna het weer naar de volgende attractie gaat.
pi_32430477
dat is wel erg jammer ja . Kom je eens in zo een land, zie je alleen wat je mag zien. Maar bedankt voor de info. Ik heb nu toch geen geld, en andere dingen (zie parijs topic). Dus misschien over een jaar!
pi_32430513
Kan je die platen ook even fixen TS?
Herald:
hehe dat klinkt zo suf uit jouw mond eh
dWc_RuffRyder de stoere niggah, de killah from tha hood, de pimp van Jett en die wacht op mamma voor het eten >:O
pi_32430633
quote:
Op zondag 20 november 2005 18:02 schreef boskov het volgende:
dat is wel erg jammer ja . Kom je eens in zo een land, zie je alleen wat je mag zien. Maar bedankt voor de info. Ik heb nu toch geen geld, en andere dingen (zie parijs topic). Dus misschien over een jaar!
Nou ja, dat is ook wel een deel van de ervaring natuurlijk.
  zondag 20 november 2005 @ 19:33:58 #57
10710 gday
propria cures
pi_32432969
quote:
Op zondag 20 november 2005 18:07 schreef k_man het volgende:

[..]

Nou ja, dat is ook wel een deel van de ervaring natuurlijk.
Ja precies, dat maakt het op z'n eigen manier weer heel apart, zo'n reis. Als je alles mag doen wat je wilt, en alles mag zien wat je wilt, is het geheimzinnige sfeertje een stuk minder aanwezig.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_32434745
quote:
Op zondag 20 november 2005 19:33 schreef gday het volgende:

[..]

Ja precies, dat maakt het op z'n eigen manier weer heel apart, zo'n reis. Als je alles mag doen wat je wilt, en alles mag zien wat je wilt, is het geheimzinnige sfeertje een stuk minder aanwezig.
Je ziet wat men wil dat je ziet. Vind ik nou niet echt positief te noemen.
pi_32435217
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:37 schreef boskov het volgende:

[..]

Ja, hallo. Je hebt het wel over Noord-Korea grapjas!
pi_32435351
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:53 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, hallo. Je hebt het wel over Noord-Korea grapjas!
Tuurlijk, en ik vind het al gaaf zat dat je de mogelijkheid hebt om er naar toe te gaan, maar ga nou niet vertellen dat het goed is dat je alleen sommige dingen mag zien. Tuurlijk het is beter dan niks, maar het is wel jammer dat je zeer beperkt bent in het doen en laten.

Ik denk dat ik er over een jaar of twee ook wel naar toe ga.
  zondag 20 november 2005 @ 21:01:28 #61
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32435461
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:58 schreef boskov het volgende:

[..]

Tuurlijk, en ik vind het al gaaf zat dat je de mogelijkheid hebt om er naar toe te gaan, maar ga nou niet vertellen dat het goed is dat je alleen sommige dingen mag zien. Tuurlijk het is beter dan niks, maar het is wel jammer dat je zeer beperkt bent in het doen en laten.

Ik denk dat ik er over een jaar of twee ook wel naar toe ga.
Er wordt ook nergens gezegd dat het goed is . Alleen dat het misschien wel de beste manier is om de geheimzinnige en absurde sfeer die zich om Noord-Korea bevindt te voelen. Het is natuurlijk heel anders dan de normale backpackreis. Juist het feit dat je zo beperkt bent, geeft de reis misschien wel een extra dimensie.

Zelf zou ik trouwens ook echt graag eens naar Noord-Korea gaan. De verhalen in dit topic versterken dat eigenlijk alleen nog maar meer. Misschien eens, over een paar jaar.
pi_32436013
Ik zou zo snel mogelijk gaan, als je de kans hebt. Het is lastig voorspellen hoe lang dit idiote regime nog stand houdt.
  zondag 20 november 2005 @ 21:24:29 #63
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32436233
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:17 schreef k_man het volgende:
Ik zou zo snel mogelijk gaan, als je de kans hebt. Het is lastig voorspellen hoe lang dit idiote regime nog stand houdt.
Ik zou erg graag zo snel mogelijk gaan. Dit jaar zit het er echter financieel en tijdtechnisch gezien gewoon niet in. Volgend jaar misschien.
pi_32438218
Dit topic hou ik in de gaten, Noord Korea lijkt mij fascinerend, vooral hoe die mensen daar leven.
  maandag 21 november 2005 @ 01:20:09 #65
10710 gday
propria cures
pi_32443024
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:37 schreef boskov het volgende:

[..]

Positief? Positief voor wat? Voor jou? Voor de lokale bevolking? Er is niks positiefs aan Noord-Korea. Als je positieve dingen wilt zien, moet je maar naar Salou gaan denk ik.

Het feit dat je zo beperkt bent in je doen en laten, is DE manier om zelf een ietsiepietsie klein beetje te kunnen ondervinden hoe het is om te leven volgens de Juche-ideologie.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
  maandag 21 november 2005 @ 01:21:41 #66
10710 gday
propria cures
pi_32443066
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:01 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Er wordt ook nergens gezegd dat het goed is . Alleen dat het misschien wel de beste manier is om de geheimzinnige en absurde sfeer die zich om Noord-Korea bevindt te voelen. Het is natuurlijk heel anders dan de normale backpackreis. Juist het feit dat je zo beperkt bent, geeft de reis misschien wel een extra dimensie.

Zelf zou ik trouwens ook echt graag eens naar Noord-Korea gaan. De verhalen in dit topic versterken dat eigenlijk alleen nog maar meer. Misschien eens, over een paar jaar.
Exactly my thought. Ik zou graag een keer de massa-spelen bij willen wonen, en ik geloof dat de eerstvolgende mogelijkheid daarvoor zich in 2008 voordoet.
  maandag 21 november 2005 @ 01:21:57 #67
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_32443073
quote:
Op zondag 20 november 2005 18:03 schreef dWc_RugRidder het volgende:
Inderdaad.
Ten percent faster with a sturdier frame
  maandag 21 november 2005 @ 01:23:57 #68
10710 gday
propria cures
pi_32443116
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:17 schreef k_man het volgende:
Ja precies, het zou "zonde" zijn voor de reiziger die dat mee wil maken (maar voor de bevolking zelf is het natuurlijk een heel ander verhaal). Dat vond ik ook toen ik een reis maakte naar Rusland. Dat was na de val van het communisme (ik denk dat het rond 1995 was), en je kon er nog wel restanten zien van die tijd, maar de sfeer was duidelijk heel anders. Vond ik toen ook "jammer". (Ja, ik probeer me wel correct uit te drukken, vandaar de quotes. )
pi_32443127
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:20 schreef gday het volgende:

[..]

Positief? Positief voor wat? Voor jou? Voor de lokale bevolking? Er is niks positiefs aan Noord-Korea. Als je positieve dingen wilt zien, moet je maar naar Salou gaan denk ik.

Het feit dat je zo beperkt bent in je doen en laten, is DE manier om zelf een ietsiepietsie klein beetje te kunnen ondervinden hoe het is om te leven volgens de Juche-ideologie.
Dus jij bent er gegaan om te zien hoe slecht die mensen het hebben daar? Bullshit, Noord-Korea is interessant en boeiend omdat er bijna geen mens is geweest. En daarom wil ik er ook naar toe. Wil ik armoede zien, kan dat veel dichter bij huis. En dan is het best jammer dat je weinig kan zien. Je begrijpt me niet, het is al een enorme ervaring dat je iets kan zien, maar ik bedoel na de gedane moeite etc. is het best jammer dat je enorm beperkt bent in je doen en laten. Ik accepteer het ook, ik vind het alleen jammer. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
  maandag 21 november 2005 @ 01:28:54 #70
10710 gday
propria cures
pi_32443216
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:24 schreef boskov het volgende:

[..]

Dus jij bent er gegaan om te zien hoe slecht die mensen het hebben daar? Bullshit, Noord-Korea is interessant en boeiend omdat er bijna geen mens is geweest. En daarom wil ik er ook naar toe. Wil ik armoede zien, kan dat veel dichter bij huis. En dan is het best jammer dat je weinig kan zien. Je begrijpt me niet, het is al een enorme ervaring dat je iets kan zien, maar ik bedoel na de gedane moeite etc. is het best jammer dat je enorm beperkt bent in je doen en laten. Ik accepteer het ook, ik vind het alleen jammer. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
Ik ben er nog niet geweest. Ik wil er ook niet puur naartoe omdat bijna niemand er is geweest. Ik wil de reis maken, simpelweg doordat ik gefascineerd ben door het Juche Idee of Kimilsungisme (hoe je het ook wilt noemen), en communisme in het bijzonder. Ik ben zelf overigens absoluut geen communist, maar het is puur de fascinatie voor het hele raderwerk.
De geslotenheid maakt het avontuur voor mij dan ook alleen maar groter.

Ik kan wel begrijpen dat je vrij rond zou willen lopen, maar ik zie dat niet zozeer als een beperking.
  maandag 21 november 2005 @ 01:34:04 #71
10710 gday
propria cures
pi_32443324
En verder, als ik niet die fascinatie zou hebben, maar puur naar Noord-Korea zou willen gaan omdat het boeiend is omdat er bijna geen mens is geweest, zou waarschijnlijk voor mij de ervaring niet opwegen tegen de ethische aspecten die eraan kleven. Maar dat is weer een ander verhaal.
pi_32443471
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:34 schreef gday het volgende:
En verder, als ik niet die fascinatie zou hebben, maar puur naar Noord-Korea zou willen gaan omdat het boeiend is omdat er bijna geen mens is geweest, zou waarschijnlijk voor mij de ervaring niet opwegen tegen de ethische aspecten die eraan kleven. Maar dat is weer een ander verhaal.
Door je fascinatie vergeet je de hele onethische kant van het verhaal maar? Beetje makkelijk gedacht. Ik zou ook wel liever twee Noord-Koreaantjes meesmokkelen als dat helpt, maar dat werkt niet. Tja.
  maandag 21 november 2005 @ 01:50:33 #73
10710 gday
propria cures
pi_32443548
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:44 schreef boskov het volgende:

[..]

Door je fascinatie vergeet je de hele onethische kant van het verhaal maar? Beetje makkelijk gedacht. Ik zou ook wel liever twee Noord-Koreaantjes meesmokkelen als dat helpt, maar dat werkt niet. Tja.
Natuurlijk vergeet ik het niet. Je moet voor jezelf gewoon een afweging maken, en als ik die fascinatie niet zou hebben zou die afweging een andere balans hebben. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik het door die fascinatie maar helemaal vergeet...
pi_32443584
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:50 schreef gday het volgende:

[..]

Natuurlijk vergeet ik het niet. Je moet voor jezelf gewoon een afweging maken, en als ik die fascinatie niet zou hebben zou die afweging een andere balans hebben. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik het door die fascinatie maar helemaal vergeet...
Ik zou dus puur uit interesse gaan. Interesse die ontstaat doordat je er niks over weet. Maar wat denk jij te kunnen merken over het land en het regime dat je zo fascineert, als je toch maar dingen mag zien die voor je uitgezocht worden. Ik neem aan dat je vooral de goede dingen ziet.
K_man, kan jij daar wat meer over vertellen?
pi_32443707
Noord-Korea, een land wat mij ook fascineerd! Ik wil er ook ooit nog wel eens naartoe

Dat hotel waar jullie het over hadden hè, wat is daarmee gebeurt dat je die eigenlijk niet mag zien? En mag je serieus niet zonder begeleiding je hotelkamer verlaten? En word je serieus afgeluisterd in je hotelkamer?
  maandag 21 november 2005 @ 02:05:42 #76
10710 gday
propria cures
pi_32443772
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:53 schreef boskov het volgende:

[..]

Ik zou dus puur uit interesse gaan. Interesse die ontstaat doordat je er niks over weet. Maar wat denk jij te kunnen merken over het land en het regime dat je zo fascineert, als je toch maar dingen mag zien die voor je uitgezocht worden. Ik neem aan dat je vooral de goede dingen ziet.
Ok, je hebt me dus verkeerd begrepen denk ik. Natuurlijk zie je niet hoe de mensen van binnen denken, en hoe zij het systeem ervaren, en je zult inderdaad ook waarschijnlijk geen hongerige mensen zien en ook weinig gebouwen die op het punt van instorten staan. Ik fixeer me dan ook niet op de wantoestanden die het resultaat zijn van het regime.

Je krijgt alleen maar de goede dingen te zien, maar die zijn naar mijn idee JUIST typerend voor een dergelijk regime. Ik kan daarvoor weer het voorbeeld van het Ryugyong-hotel naar voren halen. Je weet zelf van binnen ook wel dat er mensen in strafkampen zitten, dat het volk het niet goed heeft en dat Kim Jung Il waarschijnlijk elke dag een andere Mercedes bestelt en als je met die gedachte in je achterhoofd de maffe monumenten bekijkt, is dat toch wel een ervaring die je lang zal bijblijven, ook al zie je die letterlijke èn figuurlijke armoede niet met je eigen ogen.

Verder vind ik de massa-spelen ook erg fascinerend. Alles daaraan straalt uit dat het individu ondergeschikt is aan het geheel (Juche, anyone? ), en met dat in m'n achterhoofd zou ik het echt een overweldigende ervaring vinden om dat te kunnen bijwonen.
  maandag 21 november 2005 @ 02:10:22 #77
10710 gday
propria cures
pi_32443835
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:01 schreef kikoooooo het volgende:
Noord-Korea, een land wat mij ook fascineerd! Ik wil er ook ooit nog wel eens naartoe

Dat hotel waar jullie het over hadden hè, wat is daarmee gebeurt dat je die eigenlijk niet mag zien? En mag je serieus niet zonder begeleiding je hotelkamer verlaten? En word je serieus afgeluisterd in je hotelkamer?
Noord-Korea begon met de bouw van het hotel in 1987, als antwoord op het bouwen van een groot hotel door Zuid-Korea. Het project moest dus aantonen dat Noord-Korea superieur was, aan de buitenwereld EN aan de eigen bevolking.
Door het uitblijven van westerse investeerders zijn ze echter met de bouw gestopt in 1992, en op dat moment stond er alleen een betonnen geraamte. Bovendien blijkt het gebruikte beton ongeschikt te zijn, en is er volgens mij daardoor ook nog instortingsgevaar.
Zo heeft dhr. Kim Il Sung maar liefst 750 miljard dollar over de balk gesmeten, voor een gebouw waar ze zich nu voor schamen.
pi_32443879
Dat hotel is dus gewoon hol?

Ik heb ook ooit eens gehoord dat tussen noord en zuid korea, aan de noordkant een soort decor huizen staan? Gewoon 2d huizen dus, die vanaf zuid eruit zouden moeten zien als vila's?

Of is dat bullshit?
  maandag 21 november 2005 @ 02:16:50 #79
10710 gday
propria cures
pi_32443895
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:01 schreef kikoooooo het volgende:
En mag je serieus niet zonder begeleiding je hotelkamer verlaten? En word je serieus afgeluisterd in je hotelkamer?
Ik heb wel eens gelezen dat je bij wijze van hoge uitzondering wel eens een ommetje mag maken rond het hotel ofzo, maar ik weet niet hoe vaak zoiets voorkomt.

Ik heb in ieder geval wel gelezen dat je er rekening mee moet houden dat je afgeluisterd wordt in je hotelkamer. Wat ze doen als je iets verkeerds zegt weet ik overigens niet. Ik heb op de middelbare school Russisch gevolgd, en mijn docente Russisch vertelde me ooit dat ze in de tijd van de Sovjet Unie gewoon de microfoons in de muur zag zitten. Ze is dan opzichtig gaan klagen over de kakkerlakken in haar hotelkamer, en toen ze dezelfde avond terugkeerde naar haar hotel was er geen ongedierte meer te bespeuren....
  maandag 21 november 2005 @ 02:26:31 #80
10710 gday
propria cures
pi_32443972
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:14 schreef kikoooooo het volgende:
Dat hotel is dus gewoon hol?
Jep, het is puur een geraamte. Geeneens ramen.
quote:
Ik heb ook ooit eens gehoord dat tussen noord en zuid korea, aan de noordkant een soort decor huizen staan? Gewoon 2d huizen dus, die vanaf zuid eruit zouden moeten zien als vila's?

Of is dat bullshit?
Nee, dat is echt waar:
quote:
There's a fake North Korean village, dubbed "propaganda village" by U.S. and South Korean troops. No one lives there, but sometimes the North Koreans bring in a busload of people to hang up some laundry and otherwise hang out to fool the VIPs they bring down from Pyongyang.

DMZ separates North from South.
A loudspeaker above the village blasts insults at the South, or classic communist propaganda. "Our great leader Kim Jong-il has done so much for us," it blared during a recent morning visit as pairs of white Manchurian cranes frolicked overhead.
Hier een plaatje van dat "dorp" (heb geen betere gevonden zo gauw):

Het gebouw bij Panmunjom aan de Noord-Koreaanse kant, is ook zo gebouwd dat het veel groter lijkt dan het in werkelijkheid is. Het is een U-vormig gebouw, met een overdekte binnenplaats, zodat het van de Zuid-Koreaanse zijde groot lijkt, en ook vanuit de lucht.

[edit]
Panmunjon (eigenlijk niet de goede naam) is trouwens de grensplaats, met de zwaarst bewaakte grensovergang ter wereld. Volgens mij is het ook de enige grensovergang op land. Dit is ook de plek waar de wapenstilstand van de Koreaanse oorlog is ondertekend.
[/edit]

[ Bericht 2% gewijzigd door gday op 21-11-2005 02:49:48 ]
pi_32444101
En die foto is gemaakt vanuit zuid?
  maandag 21 november 2005 @ 02:50:48 #82
10710 gday
propria cures
pi_32444123
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:46 schreef kikoooooo het volgende:
En die foto is gemaakt vanuit zuid?
Ja ik denk het wel. Als je in Noord-Korea bent zul je hem overigens niet van veel dichterbij zien dan op deze foto, denk ik... maar misschien dat k_man daar meer over weet.
  maandag 21 november 2005 @ 03:33:01 #83
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32444315
Geweldig boeiend topic
  maandag 21 november 2005 @ 04:17:43 #84
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_32444495
quote:
Op zondag 20 november 2005 18:03 schreef dWc_RugRidder het volgende:
Feyenoord!!! * Barça
pi_32444499
gvd! ik wil ook naar Nkorea!

vandaar dus ook teeveepee
пусть всегда будет солнце
  maandag 21 november 2005 @ 17:12:27 #86
10710 gday
propria cures
pi_32456531
pi_32456758
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:53 schreef boskov het volgende:

[..]

Ja, je krijgt alleen dingen te zien waar men trots op is. Dat betekent dus meestal een paar dagen in Pyongyang met monumenten, architectuur en musea. Een uitstapje van een dag of twee naar het noorden: natuur, tempels, musea en een dam. En een uitstapje van een paar dagen naar het zuiden: demarcatielijn, natuur en musea.

Bij de zaken waar men trots op is moet je niet alleen denken aan gebouwen en monumenten, maar ook aan de politiek. Met name het stand houden tegen grote vijand Amerika en de heldendaden in de Korea-oorlogen. En als toerist wordt je in de watten gelegd: goed eten, imposante hotels, etc.

Maar je wordt eigenlijk continu geconfronteerd met het bizarre van de situatie. Men doet erg z'n best om je de situatie zo positief mogelijk voor te spiegelen, maar ondertussen sijpelt de keiharde realiteit echt wel door. Dat maakt het juist zo bizar en surrealistisch. De gidsen vertellen hun verplichte verhaal bij de verplichte trekpleisters en de toeristen knikken braaf. Je stelt af en toe eens een belangstellende vraag over een bouwwerk, maar je laat het wel uit je hoofd om zelf over politiek of relgie te beginnen.

Ondertussen weet je natuurlijk best dat sommige dingen die je verteld worden niet kloppen, dat zaken niet genoemd worden of verdraaid. En je ziet het ook. Je ziet overal onafgebouwde huizen langs wegen waarop vrijwel geen auto rijdt, je ziet steden zonder elektriciteit, met fabrieken die niets meer produceren, je ziet de akkers met primitieve landbouwmethodes en je ziet de karren met zakken waarop het logo van de VN prijkt (voedselhulp dus). En als je in je hotel op een verkeerde verdieping uit de lift stapt merk je dat van dat enorme gebouw met veertig verdiepingen, er 35 niet gebruikt worden.

Je weet dat er strafkampen zijn, dat er hongersnood heerst, dat men niet kan zeggen wat men denkt. Daarom begin je niet over zulke onderwerpen en knik je braaf als de gids iets vertelt over de heldendaden van de Grote Leider. En ondertussen weet de gids waarschijnlijk best dat jij die dingen weet. Misschien weet hij ook wel dat sommige verhalen over de Grote Leider niet waar kúnnen zijn. Maar hij vertelt ze toch, want hij moet ze vertellen en misschien vindt hij het ook wel goed om ze te vertellen.

Iedereen weet dat het niet goed gaat, iedereen kan het zien. Niemand zegt er iets over. Het is een toneelstuk. Absurd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2005 17:22:26 ]
pi_32456927
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:10 schreef gday het volgende:
Zo heeft dhr. Kim Il Sung maar liefst 750 miljard dollar over de balk gesmeten, voor een gebouw waar ze zich nu voor schamen.
Dat bedrag lijkt me gigantisch overdreven. Waar komt dat vandaan?

Misschien dat het 750 miljoen moet zijn?
pi_32457238
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:16 schreef gday het volgende:
Ik heb wel eens gelezen dat je bij wijze van hoge uitzondering wel eens een ommetje mag maken rond het hotel ofzo, maar ik weet niet hoe vaak zoiets voorkomt.
In Pyongyang zijn twee enorme hotels waar buitenlandse gasten kunnen verblijven (niet dat je kunt kiezen waar je slaapt trouwens).

Het ene - waar ik verbleef - staat op de punt van een eilandje in de rivier die door de stad stroomt. Op het eilandje zijn verder o.a. een theather, golfbaan en voetbalstadion. Er woont dus geen mens en er is niks te beleven. De brug die van de ene oever, via het eilandje naar de andere oever loopt is een heel stuk verderop en erg druk. Je moet minimaal een kwartier stevig doorstappen en vervolgens wordt je gegarandeerd ontdekt (je valt natuurlijk enorm op). Ik heb het dus niet eens geprobeerd.

Het andere staat in het centrum van de stad. Je zou dus na het programma even je kamer uit kunnen glippen om een blokje om te lopen. Dat schijnt wel gebeurd te zijn, maar vervolgens werd men binnen no-time aangesproken en zeer dringend aangeraden terug te keren naar het hotel.

Buiten Pyongyang, in het noorden, lag het hotel in de bossen. Je kon daar volgens mij rustig 's ochtends een stukje gaan hardlopen o.i.d. als je wilde, omdat er toch geen levende ziel in de buurt woont.

Het hotel in het noorden was het 'folk hotel'. Een soort openluchtmuseum: een dorpje met traditionele huizen. Met een grote muur eromheen.
pi_32457321
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:50 schreef gday het volgende:

[..]

Ja ik denk het wel. Als je in Noord-Korea bent zul je hem overigens niet van veel dichterbij zien dan op deze foto, denk ik... maar misschien dat k_man daar meer over weet.
Zowel in Noord- als Zuid-Korea is het mogelijk de grens te bezoeken.

Op de voorgrond een Noord-Koreaanse militair, op de achtergrond zijn collega uit Zuid.
  maandag 21 november 2005 @ 17:44:34 #91
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32457344
Wat enorm vreemd, zeg.
pi_32457940
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:44 schreef BlaatschaaP het volgende:
Wat enorm vreemd, zeg.
Wat precies?
pi_32457949
Ik heb ooit eens een zembla documentaire gezien over n-korea, kan em alleen niet terug vinden.

Ging er volgens mij over, dat als toeristen in warenhuizen kwamen, dat er dan mensen gesommeerd werden net te doen alsof ze geld aan t uigeven waren aan luxe artikelen.

Heeft iemand die uitzending nog, of kan iemand hem terugvinden?
pi_32458019
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:09 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat precies?
Ik neem aan alle verhalen die je vertelt in dit topic... Gewoon zo surrealistisch.

Mn vader zn interesse is ook gewekt om er ooit eens naartoe te gaan...

Wat was jij ongeveer kwijt?
pi_32458194
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:12 schreef kikoooooo het volgende:
Wat was jij ongeveer kwijt?
Ik geloof zo'n vijfduizend gulden. Het is alweer een paar jaar terug.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2005 18:20:48 ]
  maandag 21 november 2005 @ 18:21:45 #96
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32458222
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:09 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat precies?
Die Noord- en Zuid-Koreaanse grenswachters op enkele meters afstand. Hoewel het natuurlijk vrij logisch is als je er over nadenkt, blijft het er toch heel vreemd uitzien. Waarschijnlijk zie je geen spat verschil en leven ze toch allebei in een ondenkbaar andere wereld.
pi_32458276
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:21 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Die Noord- en Zuid-Koreaanse grenswachters op enkele meters afstand. Hoewel het natuurlijk vrij logisch is als je er over nadenkt, blijft het er toch heel vreemd uitzien. Waarschijnlijk zie je geen spat verschil en leven ze toch allebei in een ondenkbaar andere wereld.
Misschien zijn ze wel familie.
  maandag 21 november 2005 @ 18:27:43 #99
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32458385
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:23 schreef k_man het volgende:

[..]

Misschien zijn ze wel familie.
Dat bedoel ik.

Ik zou zo graag een week als normale burger in Noord-Korea willen wonen. Je kunt er naar op reis gaan, je kunt boeken lezen, foto's bekijken en misschien zelfs nog wel contact hebben met iemand die daar langer heeft gewoond.. maar je krijgt zo'n verwrongen beeld van dat land. Ik ben echt heel benieuwd hoe het er daar nu écht aan toegaat.. Te vreemd om over na te denken, eigenlijk.
  maandag 21 november 2005 @ 18:34:11 #100
10710 gday
propria cures
pi_32458536
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat bedrag lijkt me gigantisch overdreven. Waar komt dat vandaan?

Misschien dat het 750 miljoen moet zijn?
Sorry, dat moest 750 miljoen zijn ja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')