Idols jury niet mals over Popstars - The Rivals
'Popstars knullig, slap en gekopieerd!'
Heel Neder-land viel over ze heen: ze waren te 'bot'. Met de komst van Popstars - The Rivals denken velen bijna weemoedig terug aan de Idols-jury.
De jury van Idols: Henkjan Smits, Eric van Tijn, Jerney Kaagman en Edwin Jansen (vlnr). Foto RTL/IdolsHenkjan Smits, Eric van Tijn, Jerney Kaagman en Edwin Jansen. Laatstgenoemden zitten voortaan niet meer elke zaterdagavond voor de buis om hun concurrentie gade te slaan. Voor wie heimwee heeft naar de Idols-jury: hier zijn ze nog eenmaal met hun bekende commentaar, maar nu over... Popstars - The Rivals!
Henkjan Smits, talentscout, A en R consultant, platenproducer:,,Wat ik van Popstars - the Rivals vind? Voornamelijk erg knullig. Het doet me denken aan een bedrijfsfeestje, waarvoor ze hun best hebben gedaan om iets leuks te verzinnen. Het idee: 'Laten we vanavond iedereen eens een liedje laten zingen. Dan zetten we er een vierkoppige jury neer en dan gaan we 'Idolsje' spelen.'
Hoewel er gedaan wordt alsof het totaal anders is dan Idols, is dat natuurlijk niet zo. Ze doen net alsof er iets compleet nieuws bedacht is, maar in feite is het gewoon weer hetzelfde. De jury van Popstars doet niets anders dan wij. Sterker nog, ze doen hun best om 'hard over te komen', maar het lijkt nergens naar.''
Eric van Tijn, producer:'Ik heb de tweede aflevering van Popstars gezien en die vond ik wel aardig, maar het boeide me niet echt. Het was allemaal te veel van hetzelfde, dus ik ben maar gaan lezen en computeren. Zelfs in de tune van het programma zit het overbekende 'oehooohoehooo-oo' van Idols. Ik vind dat als je pretendeert dat je 'anders bent dan Idols', je ook écht anders moet zijn.
Maar goed, aan de andere kant is het ook zo dat alles wat nagemaakt wordt, áltijd minder is. Voor een eventuele Idols 3 is zo'n programma juist wel goed. Ik heb al vaak gehoord in mijn omgeving dat ze ons als jury heel erg missen. 'Jullie waren veel leuker' hoor ik dan, terwijl ik dan denk: zo bot waren we dus kennelijk niet! Dus laten al die aan Idols gerelateerde programma's lekker hun gang gaan, des te blijer is men misschien als het échte Idols weer op de buis is.''
Jerney Kaagman, directeur Conamus:'Ik heb Popstars afgelopen zaterdag voor het eerst gezien en ik moet zeggen dat ik het nogal slapjes vind, vergeleken bij Idols. De teksten van de jury vind ik niet bepaald indrukwekkend, de montage van het programma is niet flitsend en het lijkt vooral op een kopie van een succesvolle formule.
Dat is eigenlijk best grappig, want in Engeland werd Popstars eerder uitgezonden dan Idols. In Nederland was het precies andersom. Het niveau van de kandidaten vind ik overigens ook bedroevend, maar ik weet ook hoe moeilijk het is om echt goed talent te vinden. Verder heb ik er weinig over te zeggen, behalve dan dat ik het een slap programma vind.''
Edwin Jansen, talentscout:'Ik heb het programma nu tweemaal bekeken en eerlijk gezegd vind ik de auditieronde toch wel erg lijken op die van Idols. Net zoals Tooske staat presentator Beau ook op de gang kandidaten te interviewen, laat ze dansjes doen en ga zo maar door. De jury maakt toch af en toe lullige opmerkingen, wat niet de bedoeling zou zijn in dit programma.
Ook vind ik onduidelijkin het concept dat de twee A en R managers tegen elkaar strijden. Maar hoe kan bijvoorbeeld Daan van Rijsbergen, die verantwoordelijk is voor de jongensgroep, positief zijn over een meisje? Zijn belang is toch dat de jongens winnen, dus is het voor hem eigenlijk niet goed als er toppers doorgaan voor de meidengroep. Het lijkt mij dan, dat wanneer er een meisje binnenkomt, Daan niet mag reageren en dat geldt dan voor Paul Zijlstra ook zo.
Ik vind het wel goed dat de auditieronde maar twee weken was en dat ze nu workshops gaan doen op een manier die níet in Idols is voorgekomen. Ik hoop voor hen dat het een succes wordt, maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat het grote publiek volgens mij nog aan Idols-moeheid lijdt. Ik vrees dat Popstars, hoewel het een ander format heeft, hier toch onder zal lijden.''
Presentator Beau van Erven Dorens (midden) en de jury van Popstars: Daan van Rijsbergen, Bastiaan Ragas, Patty Zomer en Paul Zijlstra (vlnr). Foto Mike van der Toorn