abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:18:46 #1
83702 Jay_D
We Will Bring The Uk-Scene Bac
pi_22493528
Vandaag las ik in de Elsevier van vandaag (9 oktober) het omslagartikel over Kernenergie...
Ik vraag me vaak af waarom al die milieubewegingen zoals GreenPeace tegen kernenergie zijn, terwijl kernergie toch ''goed'' is voor het milieu (er blijven altijd resten uranium die straling bevatten over)...
Er stond ook in het artikel vermeld dat geen enkele politieke partij in Nederland voorstander is van kernenergie .. Dit is toch niet te begrijpen, partijen kunnen zich door dit standpunt onderscheiden van de rest..

Maja, wat is jullie mening tegenover kernenergie en wordt dit onderwerp niet omarmt door de politieke partijen omdat het nog ''taboe'' is ???

Ik zie jullie (beargumenteerde) reacties graag tegenmoet ..!!!
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:22:13 #2
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_22493608
probleem is, wat doe je met het afval...... daar heb je nog jaren en jaren last van. Wat doe je ermee, waar ga je het wegstoppen....
ow en dan heb je nog dat het wel eens mis kan gaan.... waarschijnlijk dat daarom niemand voor kernenergie is.....
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
pi_22493621
Omdat het stemmen kost.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:24:00 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_22493652
Ik ben tegen omdat het afval minimaal 250000 jaar levensgevaarlijk blijft. En omdat je met dat spul ook een aantal minder goede dingen kan doen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:27:18 #5
71360 evil-me
Paper Thin Walls
pi_22493724
ze kunnen natuurlijk ook gewoon investeren in onderzoek naar echte groene energie.
Life is easy with your eyes closed
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:32:23 #6
81601 Jikpunth
glow in the dark condoms...?
pi_22493842
Ik ben een voorstander van kernenergie omdat het inderdaad weinig tot geen invloed op het milieu heeft. Iedereen die de straling van kernafval zo verschrikkelijk vindt moet toch maar even een lesje fysica gaan volgen. Fire maar up die reactoren, voor mij part dump je die betonnen vaten maar een meter of honderd onder mijn huis. De straling is namelijk helemaal niet zo doordringend en daardoor kun je het ook relatief veilig opbergen ook zijn alle andere alternatieven veel en veel schadelijker voor het milieu of economisch onhaalbaar. Totdat ze een fusie reactor kunnen bouwen moeten ze maar lekker blijven splijten, ik studeer chemische technologie en in mijn hele jaar zit niemand die er tegen is. Ik denk dat vooral misinformatie en een paar ongelukken (moet je ook maar geen kernreactor bouwen op een jaarbudget van een kwartje) het een slechte reputatie hebben gegeven en dat daardoor politieke partijen bang zijn om het te omarmen.
how can you misplace your penis so badly that you need it to glow?
pi_22493900
Jikpunth , je hebt helemaal gelijk MAAR het is niet de centrale die ik niet vertouw en idd dat afval is ook peanuts ; ik vertrouw gewoon simpel weg de mensen niet die er mee moeten werken, ze zijn immers menselijk en maken dusch fouten ; foutje met een kernreactor is niet leuk, vandaar dat ik die kans niet wil lopen
pi_22493917
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:18 schreef Jay_D het volgende:
Dit is toch niet te begrijpen, partijen kunnen zich door dit standpunt onderscheiden van de rest..
Jezelf onderscheiden door een kwestie waar een heel klein draagvlak voor is te omarmen, is niet per definitie een goed iets.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_22493990
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:35 schreef mg794613 het volgende:
ik vertrouw gewoon simpel weg de mensen niet die er mee moeten werken, ze zijn immers menselijk en maken dusch fouten ; foutje met een kernreactor is niet leuk, vandaar dat ik die kans niet wil lopen
De inherent veilige reactor is inmiddels uitgevonden hoor. Als er dan iets mis mee gaat is er opzet in het spel. En als je kijkt wat voor een troep de ex-Sovjets inmiddels "kwijt" zijn zou ik me geen zorgen maken over sabotage in een kerncentrale.
pi_22494019
loop niet zo duur te lullen sukkel, als er nou een vliegtuig invliegt?
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:40:49 #11
95393 Hillary
Crackin' up!
pi_22494025
Sinds Chernobyl is het gros van de bevolking daar onredelijk bang voor, jammer. Voor de politiek dus niet interessant als speerpunt. En dat terwijl het dé energiebron van de toekomst is, itt die dwaze windmolens en zonnecellen.
Mais au total, à l'addition j'aime l'horizon
pi_22494096
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:40 schreef mg794613 het volgende:
loop niet zo duur te lullen sukkel,
Zo heet dat ding, daar kan ik ook weinig aan doen.
quote:
als er nou een vliegtuig invliegt?
Oh jee. "Als er een vliegtuig invliegt." De koude rillingen lopen over mijn lijf.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:44:13 #13
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_22494098
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:40 schreef Hillary het volgende:
Sinds Chernobyl is het gros van de bevolking daar onredelijk bang voor, jammer. En dat terwijl het dé energiebron van de toekomst is, itt die dwaze windmolens en zonnecellen.
Onzin, in groene stroom zit juist de toekomst, vooral zonneenergie. Ze zijn constant bezig het rendement van zonnecollectoren op te krikken.
Ik ben lelijk.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:47:56 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_22494165
Ik geloof dat de VVD en LPF niet bepaald negatief staan tegenover kernenergie, dit in tegenstelling tot Groen Links. Op zich is kernenergie erg schoon en de hoeveelheid afval is an sich bijzonder klein. Alleen het vervelende is dat het nogal lang actief blijft. Greenpeace zegt dat het 240.000 jaar actief blijft, maar dat lijkt me weer wat overdreven. Waarschijnlijk hebben ze niet gehoord van halfwaardetijden enzo. Die van uranium ligt zo rond de 5000-6000 jaar geloof ik, dus waar dat getal van 240.000 vandaan komt is mij een raadsel.
Daarnaast is het ook zeer vervelend mocht de boel opgeblazen worden. In Tsjernobyl kan een gebied met een straal van 50 kilometer voor een jaar of 10.000 niet bewoond worden. Ik denk dat het verstandiger is dat een politieke partij wat betreft het energieprobleem zich sterk maakt voor het investeren in duurzame energie. Vooral belangrijk is dat duurzame energie als zonne-energie efficiënter gemaakt wordt en ik geloof dat daar nog veel winst op te behalen is.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:49:04 #15
29014 sapjes
100% sapjes
pi_22494188
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:44 schreef PICHT het volgende:

[..]

Onzin, in groene stroom zit juist de toekomst, vooral zonneenergie. Ze zijn constant bezig het rendement van zonnecollectoren op te krikken.
Ik ben het met je eens (maar je bent wel lelijk).
pi_22494210
idd groene energie heeft de toekomst. zon, kernfusie. geen gevaarlijk afval, energie in overvloed. alleen wat doen we tot die tijd? daar zou kernsplijting een oplossing voor kunnen zijn. hoe eerder er gestopt wordt met "conventionele" energie opwekking (verbranding) hoe beter.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:09:57 #17
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_22494608
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:40 schreef mg794613 het volgende:
loop niet zo duur te lullen sukkel, als er nou een vliegtuig invliegt?
tja .. 9-11 had heel goed anders gekund idd
ook best stom van die kapers dat ze 'wel een boeing kunnen besturen' maar niet een kerncentrale waar ze overheen vliegen herkennen (als doel)

iig .. een perfecte veiligheid kan er imo niet over geboden worden en er zullen best verbeteringen zijn gemaakt... ondanks dat is het totaal van de bijna 500 plants toch een flinke bult afval
en daarin zit relatief meer 'nauwelijks schadelijk' afval in dan dat er zwaar afval in zit wat een takke lange tijd niet echt gezond is

Nuclear Waste

ene site
The majority of high level radioactive waste produced comes from the fuel in the core of nuclear power reactors. Irradiated fuel is the most radioactive fuel on the planet and accounts for some 95% of radioactivity generated in the last 50 years from all sources, including nuclear weapons production. Once removed from the core, irradiated fuel is stored in cooling pools on the nuclear reactor site. Each 1000 megawatt nuclear power plant produces about 500 pounds of plutonium a year and about 30 metric tons of high-level radioactive waste.

andere site
High energy means a small volume of used fuel. Every 12-24 months, U.S. plants are shut down and the oldest fuel assemblies are removed and replaced. All of the country's nuclear power plants together produce about 2,000 metric tons of used fuel annually. To put this in perspective, all the used fuel produced to date by the U.S. nuclear energy industry in more than 40 years of operation—some 40,000 metric tons—would cover an area the size of a football field to a depth of about five yards, if the fuel assemblies were stacked side by side and laid end to end.

nog een andere site
Anti-nuclear activists like to scare us with horror stories about the "thousands of tons of nuclear waste" that have been produced since nuclear power began some four decades ago. That sounds like a lot -- until you put it into perspective, which anti-nuclear activists and the mass media never do. Consider that one pound of plutonium can produce as much energy as the Yankee Stadium full of coal. And coal-fired power generates something like a billion tons of waste annually in the United States, or about 30 tons of ash per second. In a few hours, more coal ash is generated than high-level nuclear waste has been generated in four decades!

conclusie
het is allemaal slecht ..
het ene is erger maar heeft minder volume en het is anders slecht
humz
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:23:39 #18
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_22494854
Als het afval opgewaardeerd wordt is het uiteindelijke restant minder radio actief, en duurt het ongeveer 500 jaar tot het afval hetzelfde stralings niveau heeft als normaal uranium erts. Het afval weegt zwaar, maar qua omvang is het niet veel, een kubike meter per jaar per centrale ofzo.
I'm nobody's sheep
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:30:52 #19
83702 Jay_D
pi_22494965
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:24 schreef Megumi het volgende:
Ik ben tegen omdat het afval minimaal 250000 jaar levensgevaarlijk blijft. En omdat je met dat spul ook een aantal minder goede dingen kan doen.
Dit is niet juist. Nederlands kernafval wordt enkele jaren in een bad afgekoeld. Hierna wordt het met vloeibaar gals gemengd en in een roestvrijstalen vat gestold. Hierna wordt dit gestolde kernafval honderd jaar opgeslagen in een bunker in Vlissingen-Oost. Na deze honder jaard is straling vergelijkbaar met de straling van een ziekenhuisonderzoek. Als dit onder de grond wordt gestopt heeft niemand er meer last van ..
(Bron: Elsevier)
pi_22495081
Belangrijk om te weten: kwa energie is de wereldvoorraad splitsingsmateriaal (vnl uranium) veel kleiner dan die van de fossiele brandstoffen.

Kernsplitsing is dus niet de oplossing van het energievraagstuk.
Kernfusie zou wel een/de oplossing zijn. Maar kernfusie is na tientallen jaren van proberen nog steeds niet als energiebron te gebruiken.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:39:34 #21
83702 Jay_D
pi_22495116
Ik zou ook nog willen meegeven, dat de kerncentrale van Tsjernobyl niet meer te vergelijken valt met de huidige kerncentrale van Borssele en de centrales die HOPELIJK nog gebouwd gaan worden in Nederland. Bedenk je eens dat de centrale in Tsjernobyl niet eens in betonnen koepel had!! Bovendien was het personeel slecht geschoold... Binnen de nieuwe kerncentrales kan weinig misgaan, omdat deze op een zeer veilig manier zijn ingericht. Daarnaast is het werkzame personeel tegenwoordig in de centrales veel beter geschoold!!
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:40:32 #22
72762 marq
Mr. Psychonaut
pi_22495131
idd, kernfusie is DE toekomst..! dat is pas duurzaam.

zie ook:
http://www.fusie-energie.nl/
Sigmoid: f(x) = 1 / (1 + 2.718281828458# ^ -x)
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:41:44 #23
95393 Hillary
Crackin' up!
pi_22495148
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:44 schreef PICHT het volgende:

[..]

Achja, die dingen worden inderdaad steeds beter, maar het zet nog amper zoden aan de dijk. Als je de wereldenergiebehoefte een beetje extrapoleert dan red je het daarmee gewoon niet voor de komende eeuwen, kernfusie heeft pas echt de toekomst.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:44:29 #24
95393 Hillary
Crackin' up!
pi_22495200
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 18:37 schreef Puntenjager het volgende:
Kernfusie zou wel een/de oplossing zijn. Maar kernfusie is na tientallen jaren van proberen nog steeds niet als energiebron te gebruiken.
tsk! Als ITER volgens plan functioneert heeft ie een positief rendement! lees je es in op http://www.iter.org/ bijvoorbeeld of op bovengenoemde site van't FOM
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 18:44:47 #25
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_22495206
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 18:41 schreef Hillary het volgende:

[..]

Achja, die dingen worden inderdaad steeds beter, maar het zet nog amper zoden aan de dijk. Als je de wereldenergiebehoefte een beetje extrapoleert dan red je het daarmee gewoon niet voor de komende eeuwen, kernfusie heeft pas echt de toekomst.
Dan noem je ook wat wat nog niet eens realiseerbaar is. Zonnezellen daarintegen wel.
Ik ben lelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')